Ateho  Elekma

V70 TDI käyntihäiriö

  • 12 Vastauksia
  • 2741 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa V70TDI97

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
V70 TDI käyntihäiriö
« : 29.05.2017, 17:24:49 »
Hei, osaisiko joku neuvoa mikä otsikon kulkuneuvossa (-97) on vikana. Kevään mittaan alkanut ajoittain "rynkyttämään" moottoria, eli niin kuin kävisi vajailla sylintereillä, kone heiluu ja niinkuin sammuisi, muttei sammu. Vastaa huonosti kaasuun tuolloin. Saattaa tehdä heti käynnistyksen jälkeen, tai sitten kesken ajon. Myös maantiellä käynyt pariin otteeseen niin, että ei oikein vastaa kaasuun ja täristää konetta, ja meinaa sammua. Aluksi luulin, että ilmavaiva, ja uusin osan letkuista ja pa-suodattimen. Kirkkaasta letkusta loppui ilmantulo, mutta oireisiin tällä ei vaikutusta ole. Välillä toimii, oikeastaan pääsääntöisesti, täysin normaalisti. Kun vika päällä, ajaminen hankalaa. Pariin otteeseen vain sytyttänyt vikavalon vaivan ollessa päällä. Pumpun ajoitus kohdallaan, eikä tällainen tietysti pumpun ajoitukseen sovikkaan liittyvän, kun välillä toimii ongelmitta. Vikakoodeina antaa seuraavat: 1. Luistin asentoanturi, impulssi liian korkea. 2. Imuilman lämpötunnistin, impulssi liian korkea. 3. Ilmamassanmittari, impulssi liian alhainen (tulikohan tämä siitä kun kerran vian ollessa päällä otin ilmamassamittarin johdon irti)4. Luistin asentoanturi, säätöpoikkeama. Kiitoksia neuvoista jo etukäteen!

Poissa tdi-arska

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 TDI käyntihäiriö
« Vastaus #1 : 29.05.2017, 20:18:30 »
Putsaa maat-kori/moottori/liittimet myös ecun liitin, omani teki tuota samaa loppui kun sai tasaisen jatkuvan jännitteen.

Ei saa polttoainetta jos virrat PÄTKII  :-\

Poissa m1ke

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • Pientä säätöä.
Vs: V70 TDI käyntihäiriö
« Vastaus #2 : 29.05.2017, 21:14:49 »
uusitko myös suutinten väliset paluu letkut?
Xc90 d5 235hv -06 400tkm V70 StW 2,5tdi -00 715tkm v70 d5 -02 500tkm Mb 608d vm84

Poissa V70TDI97

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 TDI käyntihäiriö
« Vastaus #3 : 30.05.2017, 09:00:26 »
Suutinten paluuletkut uusittu. Mistä kaikkialta nuo liittimet, joiden kontaktia kannattaa tarkistaa, löytyy? Eli lähinnä tärkeimmät liittimet, ECU:n liitin yms?

Poissa tdi-arska

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 TDI käyntihäiriö
« Vastaus #4 : 30.05.2017, 15:33:00 »
Maadoituksia monta, akusta alat moottoriin ja runkoon, pienempiä löytyy sulakerasioista-ecuun ja paljon lisäksi liittimiä  :-[
Tarkempaa ohjetta ei ole kun en ajanut autolla joka liittimen irroituksen/putsaamisen jälkeen  ;)

https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=38250.msg682855#msg682855

Poissa V70TDI97

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 TDI käyntihäiriö
« Vastaus #5 : 05.06.2017, 09:28:48 »
Päivitystä. Käyty maadoitukset+liittimet läpi, silmämääräisesti kunnossa. Toiminut tähän asti ongelmitta, kunnes eilen moottoritiellä alkoi tuttu nypytys. Moottoritieltä poistuttaessa ja sivuun ajettaessa tyhjäkäynti epätasainen. Ajamaan kuitenkin pystyi. 15 min päästä uusi käynnistys, ja toiminta moitteetonta. Kirkkaassa letkussa ei ilmakuplia. Ei vikavaloa. Ehdotuksia vian syystä?

Poissa tdi-arska

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 TDI käyntihäiriö
« Vastaus #6 : 05.06.2017, 12:00:51 »
Maadoituksiakin molemmin puolen autoa (ecu+sulakerasiat+), joutuu purkamaankin paljon konetilaa päästäkseen niitä putsaamaan  :-\

Katsoitko pumpun sähköliittimen/johdot, edelleen väitän tuon liittyvän sähkön pätkimiseen  ???

Poissa m1ke

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • Pientä säätöä.
Vs: V70 TDI käyntihäiriö
« Vastaus #7 : 05.06.2017, 19:43:00 »
jos siellä joku suutin tukossa tai jumii.. vois puhdistus aineta tankkiin kokeilla. 2T öljyä silloin tällöin oon kaatanut diiselin sekaan.
Xc90 d5 235hv -06 400tkm V70 StW 2,5tdi -00 715tkm v70 d5 -02 500tkm Mb 608d vm84

Poissa V70TDI97

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 TDI käyntihäiriö
« Vastaus #8 : 06.06.2017, 12:19:24 »
Ennen kuin puran konehuonetta enempi KAIKKIEN piuhojen tarkistusta varten... Voisiko tosiaan tuo ehdotettu suuttimen toimintahäiriö tehdä kuvatunlaisen ongelman? Ajettu tosiaan 460+tkm, suuttimille ei koskaan mitään tehty. Ilmavuoto on siis poissuljettu. Ja mitä noille suuttimille voisi itse tehdä? Voiko niistä kärjet vaihtaa vai koko suuttimet, ja onko minkälainen homma parkkipaikalla?

Poissa V70TDI-1998

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 253
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 TDI käyntihäiriö
« Vastaus #9 : 06.06.2017, 16:36:46 »
Älä koske suuttimiin. Vaikka suuttimet uusisi, ei rynkytys katoa, kun se johtuu sähköviasta (maajohto, liitin, johtosarja, ECU, syöttöpumppu, sulakerasia, virtalukko). Eipä suutinten uusimisesta muutoinkaan mitään etua tulisi. Ne eivät saa aikaan mainittuja vikakoodeja. Eikä oikeastaan mitään vikakoodeja. 4-sylinterin suutin on ainoa, joka jonkin koodin voisi tuottaa, mutta sellaista ei mainittujen joukossa ole.
Kokeile irrottaa ja liittää takaisin alipainepumpun alla oleva syöttöpumpun 7-napainen liitin. Liittimen yläosa on kiinni pitimen hahlossa ja pitimen alapuolelta lähtevä johtosarjan liitin irtoaa puristamalla lukitusklipsuja (liittimen molemmin puolin) ja samalla vemputtamalla alaspäin. Homma hieman helpottuu, jos vetää ensin koossa olevaa liitinparia eteenpäin siis jäähdyttimeen päin pari senttiä.
Äläkä laita 2T-öljyä polttoaineeseen äläkä mitään muutakaan kuin dieseliä.
« Viimeksi muokattu: 06.06.2017, 16:54:18 kirjoittanut V70TDI-1998 »

Poissa V70TDI97

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 TDI käyntihäiriö
« Vastaus #10 : 07.06.2017, 11:33:51 »
Entä tuo vikailmoitus "luistin asentoanturi, impulssi liian korkea", voisiko viitata juuri tuohon 4. suuttimen anturiin, eikö se jotenkin haistele tuota ruiskutushetke osaltaan?

Poissa V70TDI-1998

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 253
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 TDI käyntihäiriö
« Vastaus #11 : 07.06.2017, 19:32:43 »
Luisti ja sen asentoanturi ovat syöttöpumpun sisäkaluja. Eivät liity millään tavalla suuttimeen eikä myöskään ruiskutuksen ajoitukseen. sensijaan luistilla säädetään ruiskutusmäärä ja sen anturilla haistellaan määränsäätimen asento. Arvaisin, että kyseisessä määränsäätimen asentoanturin johdossa lienee huono/hapettunut liitos tai katkos tai oikosulku jonnekin. Oletko kokeillut irrottaa ja liittää takaisin alipainepumpun alla olevaa 7-napaista liitintä (kuori siinä tosin on 8-napainen)? Kannattaa katsoa, että liittimen jokainen kontakti on riittävän tiukka ja siten ok. Jos joku on räplännyt sitä liitintä asennellessaan virityspalikoita, voi liittimen kontaktit olla huonossa kunnossa.
« Viimeksi muokattu: 07.06.2017, 19:38:45 kirjoittanut V70TDI-1998 »

Poissa V70TDI97

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 TDI käyntihäiriö
« Vastaus #12 : 21.06.2017, 09:26:57 »
Päivitystä... Nyt kun aikaa on kulunut, kilometrejä tullut, eikä vikaa ole ilmennyt lainkaan, voisi kai pitää todennäköisenä että vika oli tuo alipainepumpun alla oleva liitin. Oli muuten hankalassa paikassa työskennellä... Se oli paksun lian peitossa näkymättömissä, putsasin ja avasin ja taas putsasin huolella. Silmämääräisesti johdot ja liitin paikallaan ja ehjät. Tosiasia on kuitenkin, että toimenpiteen jälkeen ei siis em vikaa ole ilmennyt, koko keväänhän se ehti vaivata! Kiitoksia neuvoista!

 

Samppasport  Futurez