Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Diesel-osio => Aiheen aloitti: Kettu_ - 17.05.2015, 23:40:21

Otsikko: 360 dsl turbo?
Kirjoitti: Kettu_ - 17.05.2015, 23:40:21
eli tuli ostettua tuommoinen b200 koneella oleva sika volvo, niin mieleen juolahti että onkohan tähän mahdollista asentaa diesel konetta? jos on on niin mitä pitää tehdä ja mikä kone sinne passaa? samaa johto jumppaa ei varmaan dieselillä tarvitse tehä toisin kuin vaihdetaan b230fk moottori vai? vastauksia tarvisi näinkin yksin kertaiseen kysymykseen.
Otsikko: Vs: 360 dsl turbo?
Kirjoitti: Fuse - 18.05.2015, 18:08:06
300-sarjaa ei ole saanut millään muulla dieselillä, kuin surullisella rellun 1.6l nelosdieselillä ilman turboa (0-100 yli 20s).  ;D Eli minkä muun dieselin sitten asennatkin, niin johtosarjat ja kaikki joudut ottamaan luovuttaja-autosta (tosin vanhoissa dieseleissä sitä piuhaa toki on vähemmän, kuin bensaruiskuvehkeissä). D24 ja D24DTIC moottoria on vinokoneen perässä ollut isommissa takavedoissa, mutta se on kuutoskone ja kaikki menee öljypohjia ja moottorinkorvakkeita myöden sitten omavalmisteeksi, ei sinne oikein mikään suoraan sovi.

Samalla vaivalla laittaa vaikka D5:en. ;)
Otsikko: Vs: 360 dsl turbo?
Kirjoitti: Kettu_ - 18.05.2015, 18:44:08
niin tuossa kattelinki että se rellun kone olisi ainut diisseli. mahtaakohan miten mahtua tuommoinen d24 kone? mitenhän tuo akseli massa menee tuolla d24
Otsikko: Vs: 360 dsl turbo?
Kirjoitti: Huikkoster - 18.05.2015, 19:22:05
Kuis S/V40:in 1,9td. Voisi käydä rellukoneisen 340:in kytkinkoppaan.
Otsikko: Vs: 360 dsl turbo?
Kirjoitti: Ari E - 18.05.2015, 22:02:51
Nuo rellun/pösön turpokiisselit melekeen järkevimmät, deekua sinne ei kanata missään nimessä laittaa jo pelkästään painon takia, saati sitten ne ominaisuudet...   Jos kytkinkopan hitsaus luonnistuu, vois joku volkkarin 1.9tdi olla aikasen hjyvä paketti
Otsikko: Vs: 360 dsl turbo?
Kirjoitti: jvVolvo - 18.05.2015, 22:43:32
Tai vaggi 1.6 td. Sehän on periaatteessa sama kuin d24 mutta kaksi pyttyä köyhempi?
Otsikko: Vs: 360 dsl turbo?
Kirjoitti: HembalanD - 19.05.2015, 07:15:53
Tai vaggi 1.6 td. Sehän on periaatteessa sama kuin d24 mutta kaksi pyttyä köyhempi?
Eri kytkinkoppa, muuten joo. 1.9 huomattavasti järkevämpi ja vielä kun TDI kannella.
Otsikko: Vs: 360 dsl turbo?
Kirjoitti: 8-pätkä - 19.05.2015, 09:55:33
Entäs evoluutiodeeku, eli etuvedon 2,5 TDI?
Otsikko: Vs: 360 dsl turbo?
Kirjoitti: The_OttoB - 19.05.2015, 10:13:55
Kas tässä pieni historianpläjys Volvon nopeusennätys 343 turbodiesel Volvosta. :

https://www.facebook.com/Volvo.in.motorsport/posts/315639501872321

Tuossa on kai Deekumiinusyksipytty, eli D20 taitaa olla mallimerkintä.



209 km/h sianpäällä!

Otsikko: Vs: 360 dsl turbo?
Kirjoitti: jogiin - 19.05.2015, 10:53:36
Kas tässä pieni historianpläjys Volvon nopeusennätys 343 turbodiesel Volvosta. :

https://www.facebook.com/Volvo.in.motorsport/posts/315639501872321

Tuossa on kai Deekumiinusyksipytty, eli D20 taitaa olla mallimerkintä.



209 km/h sianpäällä!
Tuolla loppu päässä on hiukan tarinaa myös kyseisestä autosta http://www.volvotips.com/index.php/340-360/history-340-360/
Otsikko: Vs: 360 dsl turbo?
Kirjoitti: Taavi.H - 19.05.2015, 11:04:01
Tuolla loppu päässä on hiukan tarinaa myös kyseisestä autosta http://www.volvotips.com/index.php/340-360/history-340-360/

Mielenkiintoinen juttu. :)

Ja tämä taitaa nyt olla sitä kuuluisaa voimasavua:


(http://s15.postimg.org/xwm6gw5yv/Volvo_343_XD_1_diesel_record.jpg) (http://postimg.org/image/xwm6gw5yv/)
Otsikko: Vs: 360 dsl turbo?
Kirjoitti: TVS - 19.05.2015, 20:46:23
Ihmeen paljon jää D5:sen kanssa tilaa keulalle, aattelin että olis ahtaampikin sovitus.

Askin eksoottinen toteutus aiheuttaa tuossa varmasti aika päänvaivan, sanoisin että laita joku kone mikä käy suoraan sen renukoneen kaaveliin tai sitten valmistaudu aika mittavaan voimalinjamuutokseen. Ehjän D24:senkin löytäminen on vähän huonoa kun ne on ajettu aivan mielenvikasia määriä, TDI:tä saa jo paremmin jos viitsii kuunnella epävireistä sammakkoa ja tahtoo vw dieselin.

Jos tuommonen tarttisi tehdä niin tutkisin kyllä tarkasti jos siihen sais suoraan kaaveliin sopivaa konetta jostakin, se olis ainoa konsti pitää työmäärä jotenkin kohtuullisena. Renun diiseliä etsimään siis, huh että onkin kammottava ajatus  :2funny:
Otsikko: Vs: 360 dsl turbo?
Kirjoitti: Kojontti - 19.05.2015, 21:54:51
Oliskohan näissä uuden aikakauden diesel-renuissa vielä sama jako? Olisi ilman muuta fiksuin vaihtoehto, tuo kivikautinen vaparidiesel ei ole oikein mikään järkevä vaihtoehto...
Otsikko: Vs: 360 dsl turbo?
Kirjoitti: Kettu_ - 20.05.2015, 20:38:00
juu ei se kasari rellun dieseli oikeen mieltä lämmitä ja eikös tuo etuvedon 2.5tdi konekkin paina aika julmetusti? toisaalta kävi mielessä että jos pitäs projektin suht maltillisena ettei tarvisi kamalasti itse ruveta veistelemään kytkinkoppia yms, mutta sit taas herää kysymys että saako tuohon miten ja mimmoisella vaivalla ¨oikean auton vaihteiston/kardaanin+perän¨ sovitettua? puoli tulipeltiä ja pohjaa joutuu leikkaamaan ainakin, mutta palatakseni kyseiseen b200 koneeseen niin mitkään moottorit mahtaa mennä tuohon kytkinkopakkoon jaoltaan? ei varmaan ainutkaan diesel?
Otsikko: Vs: 360 dsl turbo?
Kirjoitti: Ari E - 20.05.2015, 20:48:04
Eipä siihen vinokonetta kummempaa saa suoraan (b19,b21,b23 ja b2xx) b230fk menee vielä laillisesti tehojen puolesta.
Otsikko: Vs: 360 dsl turbo?
Kirjoitti: Kettu_ - 20.05.2015, 22:24:47
no tuo 230fk näyttäs menevän suht kivuttomasti, mutta eikös siihen pitänyt joitain modifikaatioita tehdä ja johtosarja myös. mutta mites sitten jos vaihtaa 340 kytkinkopan niin saakos sille sitten jonkun ranskalaisen dieselin? täytynee vähän hakea intternetin saloista aiheesta.
Otsikko: Vs: 360 dsl turbo?
Kirjoitti: Kettu_ - 23.05.2015, 17:54:42
mutta eikös tuommoinen m40 laatikko ole aika pieni?? jos tuommoisen laittaisi niin joutuukohan silläkin silppuamaan pohjaa niin kamalasti?
Otsikko: Vs: 360 dsl turbo?
Kirjoitti: o_j - 23.05.2015, 20:02:55
Eli mieluummin uuden voimansiirron rakentaminen kuin kohtuullinen määrä sähköpiuhojen vetoa? Noh, meillä kaikilla on mukavuusalueemme.

Jos nokilekan haluaa, kannattaa kerralla tehdä kunnollinen: http://forum.vastaheitto.com/index.php?topic=7610.0. Samat kommervenkit kumminkin edessä.

B230FK tai jos sähköjutut pelottaa niin AT-kone, eiköhän sekin possua kuljeta tarpeeksi.
Otsikko: Vs: 360 dsl turbo?
Kirjoitti: Kettu_ - 25.05.2015, 07:13:14
niin lähinnä tuo vakio kardaani tuossa askarruttaa kestävyydeltään. ja tarkotus pitää kilvellisenä :)
Otsikko: Vs: 360 dsl turbo?
Kirjoitti: TVS - 25.05.2015, 11:10:09
Vakio kytkinakseli on ongelma lähinnä rellukoneisissa, mutta melko jännä on askarrella vakioperään joku ratkaisu siten että saisit askin siirrettyä koneen perään. Ellei jätä orggis lootaa neloselle ja pistä eteen toista askia, mutta ranetus haisee jo aika kauas...
Otsikko: Vs: 360 dsl turbo?
Kirjoitti: estate - 25.05.2015, 14:27:36
Perähän on helpoin homma tuossa savotassa, oma laatikko-perä kuusen juurelle ja Benarin perämurikka alle.
Tällä kylällä pyörii 340 Renun 1,9 DTI:llä, sopii nakkaamalla renukoneisen Volvon kytkinkoppaan, alipainepumppu vaihdettu Pösön remmivetoiseen. Samalla kaiffarilla myös 340 Renun 2 litraisella 16 venttiilisellä. Molempiin on alkuperäisen alumiiniputkikytkinakselihässäkän tilalle tehty yksiosainen kardaani vakionopeusnivelillä, jos en väärin muista niin volkkarin T4:n sisemmät vetonivelet molemmissa päissä, mutta en muista miten tulevat kiinni kytkinakseliin ja perään.
Otsikko: Vs: 360 dsl turbo?
Kirjoitti: REX - 26.10.2015, 14:54:47
Pakko kyllä nostaa näin jämäkkää aihetta.. Joko sianpäähän on saatu mahtimoottori?

Tuo rellun 1.9DTI kuulostaa sinällään erittäin varteenotettavalta vaihtoehdolta.