Proturbo  Autodiagnoosi

Kebakon valkea helmi 240 GL -90

  • 17 Vastauksia
  • 1523 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Kebakon valkea helmi 240 GL -90
« : 26.02.2024, 19:20:09 »
V60 sai väistyä ja toistaiseksi käyttöauton virkaa on toimittanut sen aikaa väärän merkkinen (nissan king cab), joka alkoi olla tarpeettoman kallis ajaa päivittäistä ajoa. Ei se tämäkään mikään talousihme tai ympäristöteko ole, mutta hetken mielijohteesta tuli ostettua, kun sattui tutulla olemaan jouten.

Kyseessä on siis 90 vuosimallin 240 GL B200F moottorilla. Mittarissa on tällä hetkellä 341tkm.
Vaikka kuinka GL onkin, niin varusteina on käytännössä kääntyvät etupyörät, ohjaustehostin ja penkinlämmittimet. Mitään muita varusteita ei rehellisesti ole ikävä kyllä.

Kori on kuitenkin suorastaan erinomaisessa kunnossa ruosteen suhteen, mutta lommoja löytyy sieltä täältä. Pahimpana oikalla takaovi ja takakylki. Ei kuitenkaan hypi silmille niin antaa mennä vaan ja katsotaan jos vaikka korjaisi ne jossain vaiheessa.

Tekemistä löytyy kaikenlaista pientä, mutta teknisesti toimii moitteetta ja katsastus on voimassa lokakuun lopulle asti. Lähinnä sisältä puuttuu muoviosia, mm. Käsijarrun ympärille tuleva konsoli ja ulkopuolelta jotain listanpätkiä uupuu ja etulipasta puuttuu kuskin puolelta pala. Kuskin penkki on myös nyrjähtänyt ja tuulilasi kohtuullisen törkeästi halki, mutta edellinen omistaja antoi uuden tuulilasin mukaan ja kuskinpenkki ja muoviosia täytyy noutaa vielä myöhemmin, kun ehtii.

Tässä on kuitenkin oikein paljon potentiaalia ja tästä saa oikein siistin käyttöauton pienellä vaivalla.

Alla olevat orionit neuvottelin samaan kauppaan uudehkoilla nastoilla, niin ompahan yhdet 15” vanteet lisää, kun niistä meinaa olla pulaa. Varmaan jatkavat kesävanteina talven päätteeksi.









Sisusta. Kuvissa ei vielä putsattuna.




Pohja on oikein hyvässä kunnossa


Ovien alareunat hämmästyttävän hyvät




Munapussit on myöskin siistit. Takakonttiin täytyy verhoilu hankkia.


Tuulilasi. Tämä lähtee ensi viikonloppuna vaihtoon.



Hirveästi en ehtinyt tekemään eilen illalla, nimittäin hiukan teetti töitä hallin katto, joka oli kerännyt lunta. Saappaanvarrellinen märkää lunta. Onneksi ei ehtinyt käydä mitään, nimittäin ko. hallissa on 142 ja umpikylki express säilössä.


Jotain kuitenkin ehdin tehdä. Nopeasti imuroin sisustan, pesin kuramatot ja tyhjäsin ylimääräisistä tavaroista ja revin loput jäljellä olevat kalvot pois.

Äkkiä tälläiset pois..


Huh, heti helpotti kalvon aiheuttama väistämätön pahoinvointi.




Tälläisellä mennään toistaiseksi ennen kuin taas dieselin hankkii ;) jatketaan harjoituksia taas viikonloppuna. Viikolla kun ei itsellä ole saumaa tehdä.
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5106
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Vs: Kebakon valkea helmi 240 GL -90
« Vastaus #1 : 26.02.2024, 19:47:22 »
Pientä fixiä näköjään vaatii mutta kai tuo parempaan suuntaan menee.
Kuskin penkki varmaan nitkahtanut siitä selkänojasta eli joutuuko hitsaushommiin??
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

Poissa jar-ii

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 596
  • Typerää vanhan tekniikan ihannointia
Vs: Kebakon valkea helmi 240 GL -90
« Vastaus #2 : 26.02.2024, 20:08:20 »
Lapin poikien jäärata-auto päässyt hyviin käsiin  8) Suolaa se vehe ei oo kauheesti nähny
Volvo 245GLT B230E + M47 -86 & Volvo 240GL B200K + M47 -89 & Volvo Amazon B18 + M40 -62 & Volvo 244Turbo -82
Showroom
Tallitouhuja instagramissa

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Kebakon valkea helmi 240 GL -90
« Vastaus #3 : 26.02.2024, 20:11:15 »
Vaikka kuinka GL onkin, niin varusteina on käytännössä kääntyvät etupyörät, ohjaustehostin ja penkinlämmittimet. Mitään muita varusteita ei rehellisesti ole ikävä kyllä.
Onhan tässä myös M47? Eli jopa suht hyvin varusteltu :D D5 muuntamani 245 GL -90 oli sentään toimitettu B200F lisäksi M45:llä, ilman ohjaustehostinta tai keskuslukkoa. Penkinlämmittimet taitaa olla tässä ikäluokassa kaikissa. Metalliväri oli kuitenkin valittu :))
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5036
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: Kebakon valkea helmi 240 GL -90
« Vastaus #4 : 26.02.2024, 20:39:05 »
Onpahan hyväpeltinen mutta miksi näistä usein heitetään menemään tuo jakopään kotelo?
Onko se ilman sitä hienompi. Pääsee ainakin roskat sinne ja onhan se kevyempi niin kulkee kovempaa. :o
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon valkea helmi 240 GL -90
« Vastaus #5 : 26.02.2024, 22:23:05 »
Onpahan hyväpeltinen mutta miksi näistä usein heitetään menemään tuo jakopään kotelo?
Onko se ilman sitä hienompi. Pääsee ainakin roskat sinne ja onhan se kevyempi niin kulkee kovempaa. :o
Veikkaan, että siksi se koppa heitetään menemään, kun se halkeaa kaikista kiinnityskohdista. Kopan kiinnityspulttien reijissä on metalliholkit ja ajan saatossa koppa halkeaa, kun muovi vanhenee ja metalliholkki lämpenee. Sen jälkeen se ottaa yleensä johonkin kiinni. Omassa volvossa otti vesipumpun hihnapyörään kiinni. Muistaakseni vp-autopartsilta tilasin uuden tarvikekopan.

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5106
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Vs: Kebakon valkea helmi 240 GL -90
« Vastaus #6 : 26.02.2024, 22:44:11 »
Oviaukon reunoja kiertävä u-lista näköjään repsottaa tässäkin 240:ssä, eli vanhuuttaan lähtee irtoamaan.
Kai ne saisi lämmittämällä paikalleen vai onkohan tuon syynä materiaalin kutistuminen??

Omassa ratkaisin asian hakemalla samantyylistä listaa Puuilosta niin sain nekin kuntoon..
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

Poissa jar-ii

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 596
  • Typerää vanhan tekniikan ihannointia
Vs: Kebakon valkea helmi 240 GL -90
« Vastaus #7 : 26.02.2024, 23:02:40 »
Veikkaan, että siksi se koppa heitetään menemään, kun se halkeaa kaikista kiinnityskohdista. Kopan kiinnityspulttien reijissä on metalliholkit ja ajan saatossa koppa halkeaa, kun muovi vanhenee ja metalliholkki lämpenee. Sen jälkeen se ottaa yleensä johonkin kiinni. Omassa volvossa otti vesipumpun hihnapyörään kiinni. Muistaakseni vp-autopartsilta tilasin uuden tarvikekopan.
Kyllä tän auton kanssa tais olla ihan kylän poikien tuunauksesta kyse. Hain tän Lapista kesällä ja lähti sitte kaverille etelämpää loppu kesästä  :) Siinä kun ois pari omistajaa jääny välistä nii ois todellakin siisti. Mutta tuo on ruosteen osalta parhaita mitä tässä maassa on enää. Muistelisin että kontin puoleltakaa ei oltu hitsattu/tarvetta. Mielenkiinnolla jään siis odottelee mitä tälle tapahtuu  ;)
Volvo 245GLT B230E + M47 -86 & Volvo 240GL B200K + M47 -89 & Volvo Amazon B18 + M40 -62 & Volvo 244Turbo -82
Showroom
Tallitouhuja instagramissa

Poissa TJA

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1043
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon valkea helmi 240 GL -90
« Vastaus #8 : 27.02.2024, 07:18:30 »
Oviaukon reunoja kiertävä u-lista näköjään repsottaa tässäkin 240:ssä, eli vanhuuttaan lähtee irtoamaan.
Kai ne saisi lämmittämällä paikalleen vai onkohan tuon syynä materiaalin kutistuminen??

Omassa ratkaisin asian hakemalla samantyylistä listaa Puuilosta niin sain nekin kuntoon..

Nehän saa puristelemalla "kasaan" irallaan ja sillälailla pysymään paikallaan kuten kuuluu.

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon valkea helmi 240 GL -90
« Vastaus #9 : 27.02.2024, 19:51:10 »
Onhan tässä myös M47? Eli jopa suht hyvin varusteltu :D D5 muuntamani 245 GL -90 oli sentään toimitettu B200F lisäksi M45:llä, ilman ohjaustehostinta tai keskuslukkoa. Penkinlämmittimet taitaa olla tässä ikäluokassa kaikissa. Metalliväri oli kuitenkin valittu :))

Aivan, 5 vaihdettahan oli vielä vuonna 90 varuste :D M47 tämä tosiaan on. Keskuslukkoa kylläkään ei ole tässäkään. Tai sitten ei vain toimi.


Kuskin penkki varmaan nitkahtanut siitä selkänojasta eli joutuuko hitsaushommiin??

En ole vielä ehtinyt perehtyä tarkemmin. Voi olla, että vain pehmuste leikkautunut vaahtomuovin sisään, kuten mulla oli diesel 240:ssä.

Oviaukon reunoja kiertävä u-lista näköjään repsottaa tässäkin 240:ssä, eli vanhuuttaan lähtee irtoamaan.
Kai ne saisi lämmittämällä paikalleen vai onkohan tuon syynä materiaalin kutistuminen??

Vähän tuntuisi, että kutistuu vanhuuttaan tai jotain muuta vastaavaa, nimittäin aivan sama ongelma on ollut mulla useammassa autossa ja erityisesti 142 50v vanhat takasivuikkunoiden listat eivät kyllä enää istuneet paikalleen, vaikka mitä yritti, vaan meinasivat revetä kappaleiksi, kun yritti pakolla venyttää ne paikoilleen.

Onpahan hyväpeltinen mutta miksi näistä usein heitetään menemään tuo jakopään kotelo?
Onko se ilman sitä hienompi. Pääsee ainakin roskat sinne ja onhan se kevyempi niin kulkee kovempaa. :o

Aivan samaa mietin itsekin, mutta täytyy laitella uusi paikoilleen. Vinokoneen jakopään koppia on onneksi maailma väärällään.
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon valkea helmi 240 GL -90
« Vastaus #10 : 03.03.2024, 20:53:17 »
Viikonloppuna ehdin tällekkin antamaan hiukan huomiota. Perjantaina matkalla tallille ostin ehjän kojelaudan ja pikku tilpehööriä sisätiloihin kuten radion kehyksen ylös mittariston viereen, takaniskatuet ja takakontin maton. Kaupan puolelta kävin hakemassa myös tuulilasiliimaa.

Tallille kun pääsin ensimmäisenä pesin koko auton ulkopuolelta huolellisesti. Mitään isoja yllätyksiä ei tullut, mutta erityisesti takaluukussa on palanut hitsaus / rälläkän kipinöitä kiinni jonkun verran.

Pesun jälkeen kuivattelin autoa jonkun aikaa ja kun kaveri pääsi käymään sahasimme tuulilasin irti. Tällä oli lasi kiinni vielä butyylillä, joten lasin irti sahaamisen jälkeen hommaa riitti ihan huolella sen mäskin siivoamisessa. Tuulilasi oli uusi pilkingtonin lasi, mutta vanhaa erää, joten oli ollut varastossa vuosia. Jotain sitkeää likaa oli pinnassa, joka ei lähtenyt kuin asetonilla, mutta lopulta sain lasin puhtaaksi.

Listakin lähti ehjänä irti.




Hämmästyttävää kyllä kehyksessä ei ollut yhtään ruostetta.


Uusi lasi tekeytymässä


Valmis.


Seuraavana vuorossa oli se kojelauta. Heti, kun auton ostin mietin, että pakko vaihtaa se nimittäin oli kohtuu heikossa hapessa ja häiritsi itseä suunnattomasti.


Useamman kojelaudan olen 200 sarjasta irroittanut ja nyt se olikin enää reipas puoli tuntia, niin oli kojelauta ulkona. Loppujen lopuksi itse kojelaudan saa aika pienellä työllä irti.


Uusi kojelauta


Samalla, kun oli mittari ulkona päätin korjata katkenneen tripin nollauspainikkeen. Tällä yksinkertaisella ratkaisulla toimi myös dieselissä pitkään nollauspainike.




Sen jälkeen, kun mittaristo oli valmis kasailin sisustan ja samalla siirsin radion mittariston viereen ylös, kun aiemmin se seilasi vapaana alemmassa romulokerossa. Pettymykseksi täytyi vain todeta, että kehys oli jotenkin heikkolaatuinen eikä vastannut ollenkaan kojelaudan muotoja ja istui huonosti, vaikka sitä koitin shimmata paikoilleen ja materiaalikin erosi volvon muovista. No, saa mennä toistaiseksi. Samalla vaihdoin radion ja mittariston välissä olevat neliön maliset muovilätkät ehjiin sellaisiin, joissa ei ole tarroja tmv.

Tämän jälkeen laittelin takakontin verhoilun paikoilleen. Vararenkaan pussi jäi vielä uupumaan, mutta eiköhän sellainenkin jostain löydy. Vararenkaan kiinnitysremmi pitäisi olla varastossa.


Samalla värkkäilin kaikkea pienempää, kuten laitoin takakontin ja moottoritilan valot toimimaan. Käsijarrukahvan oli klopit teurastaneet varmaan luisuttelua varten, kun lukitus oli rikottu, joten sen vaihdoin ehjään myös. Polkimen kumi puuttui kytkinpolkimesta ja ryöstin yhdestä hyllyssä olevasta 100srj poljinsetistä jarru-ja kytkinpolkimen kumit, jotka muutenkin ovat tyylilkäämmät, kuin 200srj omat.

Vaikka nyt etupenkit ovatkin heikohkossa hapessa ainakin kuskin osalta päätin kuitenkin pestä ne puhtaaksi. Jotain pieniä öljytahroja jäi, mutta ainakin ruskea väri muuttui enemmän siniseksi / harmaaksi ja sisustaan tuli raikkaampi tuoksu. Jätin illaksi sisätilan lämppärin huutamaan sisälle, niin aamusta oli penkit kuivaneet.




Uudessa kojelaudassa oli alakulmat mustat, mutta harkinnassa on pitäisikö vaihtaa mustaksi hanskalokero ja keskikonsoli, kuten aiemmassa dieselissäkin oli.




Lopuksi jottei lauantai aivan laiskotteluksi menisi vahasin auton fussolla.

Jakopään koppaa en saanut vielä hankituksi


Pikkuhiljaa.. etupuskurin lippa häiritsee, mutta uusi on jo olemassa. Täytyy vain maalata oikeaan väriin.
« Viimeksi muokattu: 03.03.2024, 20:58:36 kirjoittanut kebakko »
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5106
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Vs: Kebakon valkea helmi 240 GL -90
« Vastaus #11 : 03.03.2024, 21:55:36 »
Khyyl vaan näyttää paremmalta mitä enemmän jaksaa laittaa.

Mielenkiintoinen asia tuo tuulilasin kiinnityspelti kun osassa on täysin kunnossa ja osassa niin rapeeta että joutuu hitsuuttelemaan uutta peltiä.
Muistan kyllä kun omasta autosta otettiin tuo lasi irti ja putsattiin nuo butyylit pois niin  alta paljastui täysin ehjä reunapelti missä maalikin oli kunnossa.
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

Poissa TJA

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1043
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon valkea helmi 240 GL -90
« Vastaus #12 : 04.03.2024, 15:00:46 »
Hienoa että joku muukin viitsii siistiä näitä sisältäkin. Ehjät kojelaudat alkaa olemaan harvassa ja onhan sellainen nyt hieno olla (itsellä 2 vielä odottamassa).

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon valkea helmi 240 GL -90
« Vastaus #13 : 18.03.2024, 20:45:58 »
Tälle ei ole mitään uskomattoman suurta tapahtunut muiden kiireiden ohessa ja tallin ollessa varattuna muuhun käyttöön. Jotain pientä kuitenkin.

Viime viikonloppuna saapui karkkipaketti eli ihka uudet takavalot. Ruuvailin ne paikoilleen ja vaikuttivat yllättävänkin hyvälaatuisilta tarvikkeeksi. Heti näyttää kyllä paremmalta auton perä näiden kanssa. Tosin ei oikein pääse oikeuksiinsa auton ollessa likainen ja johan ne oli lumesta ja suolapas*asta muurautuneet umpeen ensimmäisen 50km jälkeen. Ainoa harmi näissä on vain se, että palaa sisimmäiset ruudut alareunasta, kun tykkäisin enemmän, että uloimmat ruudut palavat, kuten -90 vuosimallissa kuuluukin. Tai ainakin kahdessa omassa -90 vuosimallissa on palanut reunimmaiset original valoilla. Vaihdoin jo piirilevytkin vanhoista valoista jos olisin saanut homman toimimaan, mutta jouduin toteamaan, että polttimo ei mene oikeaan asentoon ko. Takavalon kanssa. Eli tyydytään nyt tähän :D




Samalla laitoin aiemmin hankitut takaniskatuet paikoilleen ja tein jopa ihan oikeita huoltotöitä ja vaihdoin kuskin puolelle alapallon, joka oli hiukan väljä.

Maalit tilasin tänään etulippaa varten ja toivottavasti saapuvat tällä viikolla.
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon valkea helmi 240 GL -90
« Vastaus #14 : 24.03.2024, 20:43:55 »
Maalit saapuivat loppuviikosta ja viikonlopun aikana saatiin taas jotain konkreettista aikaan. Vuorossa oli etulipan maalaus ja samalla päätin tehdä vänkärin puolen takaovenkin kuntoon, sillä siinä oli aika törkeä lommo.

Etulippa, jonka sain auton mukana oli kokonaisuudessaan ehjä, mutta väärän värinen, joten sille ei tarvinut tehdä mitään, ainoastaan hionta, muovitartunta, pohjamaali ja pintamaali. Jotain naarmuja lipassa oli alareunassa, kun ottanut maahan tmv. , mutta eivät näy päällepäin niin annoin olla.

Ovi taas olikin hiukan huonommassa hapessa. Lähtötilanne:


Lommohan ei tuntunut pahalta aluksi, mutta teetti kyllä harmaita hiuksia ihan huolella, nimittäin lommo oli sinällään kriittisessä kohdassa, että takapuolella oleva oviputki tehokkaasti esti/vaikeutti oikomista ja kittaamisen puolesta oli haastavaa, kun lommo oli kummassakin suunnassa pitkä, vaikkei kovinkaan syvä.
Lähdin ihan ensimmäisenä liikkeelle siitä, että hioin listan rajasta alaspäin oven pellille, jotta näkee todelliset vauriot. Oli liikuttavaa huomata, että yhtään ruostetta ei ovesta löytynyt.

Sen jälkeen oioin lommoa sen mitä pystyi, jonka jälkeen kittaamaan. Kittaamisessa tosiaan aiheutti harmaita hiuksia se, että lommo oli niin pitkä, ja kuitenkin kohtuullisen leveä, jolloin oli haastavaa saada kummassakin suunnassa ovesta suora. Aikani kittailin ja tarkistelin ja kittailin ja jossain vaiheessa oli vain todettava, että nyt saa riittää tai muuten joutuu ajamaan maanantaina töihin ilman ovea. Toinen kehityskohde, minkä huomasin on se, että tälläiseen hiontaan vaaditaan pitkä hiomatuki, jonka saa säädettyä oikeaan muotoon. Noh, ei se kuitenkaan täysin putkeen mennyt, sillä kittirajat jäivät näkyviin, kun valoa vasten peilaa, mutta onneksi on sentään valkoinen auto. Kuitenkin näyttää koko auto merkittävästi siistimmältä kuin aiemmin niin ei nyt ihan hukkaan mennyt.

Sävy osui kerrankin 100% kohdalleen, eikä erota oven ylä- ja alareunan välillä eroa.






Tallin valot aiheuttaa kellertävän sävyn..






Etulokarissa on jotain käsittämättömän pinttynyttä likaa, joka ei lähde millään, niin vaatisi varmaan vesihionnan ja myllytyksen. Luulin ensin, että maalattu väärällä sävyllä, mutta päällä on kuitenkin ohut kerros jotain törkyä, mikä aiheuttaa kellertävän sävyn..








Pikkuhiljaa rupeaa näyttämään siltä, miltä kuuluukin. Vielä pikkujuttuja kuten vänkärin puolen helmalista ja uudet rekisterikilvet ruttusten vanhojen tilalle. Ne kävin tilaamassa torstaina.
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

 

Ateho  Elekma