KL-varaosat  Race.fi

Foorumilaiset rakentaa ja remontoi & yleistä keskustelua rakentamisesta

  • 1400 Vastauksia
  • 440733 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Okei -yhtään tieteellisempää nimeä ei löytynytkään ;D

Onko puun ja uretaanin liitospinta jotenkin ongelmallinen? Jos ajatellaan esim. 100v vanhan ullakon eristämistä, niin että uretaanilevyt liimataan vaahdolla paikoilleen ruoteiden väliin. Vesikatteen ja eristeen väliin jää luonnollisesti tuuletusrako. Todennäköisesti ruoteiden alapinnallekkin tulee eriste?

EDIT: SPU:n mukaan menee ihan oikein -vähän epäilyttää miten toi puu-uretaani liitos käyttäytyy vanhetessaan..

En ole yhtään perehtynyt miten paljon eristettä pitäisi olla, mutta esim. villan kanssa rakenteesta tulee liian paksu - käyttökelpoiset neliöt vähenee.. Katon ja sen tukirakenteiden purku ja nykyaikaisilla menetelmillä korvaaminen ei oikein ole kustannustehokasta. Mutta toi em. malli kuullostaa jotenkin hurjalta.
« Viimeksi muokattu: 06.01.2012, 18:02:02 kirjoittanut D5GT »

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4421
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Onko puun ja uretaanin liitospinta jotenkin ongelmallinen? Jos ajatellaan esim. 100v vanhan ullakon eristämistä, niin että uretaanilevyt liimataan vaahdolla paikoilleen ruoteiden väliin. Vesikatteen ja eristeen väliin jää luonnollisesti tuuletusrako. Todennäköisesti ruoteiden alapinnallekkin tulee eriste?

Alapinnallekkin on syytä laittää eriste, tai homman idea katoaa ja ruoteet muodostavat kylmäsillan.

EDIT: SPU:n mukaan menee ihan oikein -vähän epäilyttää miten toi puu-uretaani liitos käyttäytyy vanhetessaan..

En ole yhtään perehtynyt miten paljon eristettä pitäisi olla, mutta esim. villan kanssa rakenteesta tulee liian paksu - käyttökelpoiset neliöt vähenee.. Katon ja sen tukirakenteiden purku ja nykyaikaisilla menetelmillä korvaaminen ei oikein ole kustannustehokasta. Mutta toi em. malli kuullostaa jotenkin hurjalta.
Liki 40 vuotta vanhoja puu-uretaani liitoksia purkaessani en havainnut mitään muutoksia siinä.
Uretaani kestää vuosisadankin kevyesti (kuten kaikki muovit), ellei läsnä ole auringonvaloa (tai siis UV-säyteilyä). UV-säteily tuhoaa käytännössä kaikkia polymeereja, katkomalla niiden molekyyliketjujen keskinäiset sidokset.

Kemiallisesti puu-uretaani liitoksessa ei tapahdu mitään sen "kuivuttua". Joten liitosrajapinta on kemiallisesti stabiili. Liitosta uhkaavat lähinnä mekaaniset rasitukset.
Purkamalla 60-luvulta olevan jääkaapin näet, miten uretaani käyttäytyy kondensoivissa olosuhteissa.

Se, miten paksu uretaani kerros riittää, riippu mitä olet tekemässä?

Linkistä voisi olla apuja?
http://www.spu.fi/files/spu/esitteet/SPU_ylapohja-ja_ulkoseinaratkaisut_2010.pdf

Autotalliin, jonka ei ole tarkoitus olla jatkuvasti lämmin tila riittää sisäpinnoille anselmi tai wilhelmi. Se vastaa karkeasti rapian 100mm selluvillakerrosta.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Kylmän ullakon käyttööotto mielessä. Vanhaa parrua, sinnepäin mittoja. Tukia siellä täällä. Katon rakenteita ei viitsisi purkaa, kate on sen verran tuore. Vanhojen parrujen alle ei kovinpaljoa haluaisi tulla, ettei loputkin korkeudesta mene.

Poissa moikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 785
Kylmän ullakon käyttööotto mielessä. Vanhaa parrua, sinnepäin mittoja. Tukia siellä täällä. Katon rakenteita ei viitsisi purkaa, kate on sen verran tuore. Vanhojen parrujen alle ei kovinpaljoa haluaisi tulla, ettei loputkin korkeudesta mene.

Meillä on rintamamiestalossa otettu kylmä ullakko käyttöön, toisessa huoneessa näkyy paksut kattotuolit tai siis kunnon parruahan nuo on, ihan kivan näköinen. "Panelointi" seinissä on tuppeensahattua leppää  :)


Edit: Katto kun on viisto niin huoneen molemmille reunoille olisi jäänyt turhaa tilaa kun madaltuu niin siihen tehtiin semmoset liukuobet joiden takana hyllytilaa paljon.
« Viimeksi muokattu: 09.01.2012, 17:45:02 kirjoittanut moikki »
940 classic
Amazon -68

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Noi alhaalla olevat liukuovikaapit ovat melkein standardi. Saapahan vähän säilytystilaa, joskaan ei kovin mukavaa käyttää.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4421
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Kylmän ullakon käyttööotto mielessä. Vanhaa parrua, sinnepäin mittoja. Tukia siellä täällä. Katon rakenteita ei viitsisi purkaa, kate on sen verran tuore. Vanhojen parrujen alle ei kovinpaljoa haluaisi tulla, ettei loputkin korkeudesta mene.

Vintti-iita ja Anselmi/Wilhelmi on ohuin tapa täyttää rakennusmääräysten vaatimukset, jolloin hyötytilaa saat eniten.
Lisäksi noita on helppo työstää ja liitokset saa tiiviiksi pistoolivaahdolla.

http://www.spu.fi/korjausrakentaminen_ylapohja
http://www.spu.fi/files/spu/esitteet/SPU_ylapohja-ja_ulkoseinaratkaisut_2010.pdf


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4421
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Tämä onkin hyvä vaihtoehto.Täytyypä pitää mielessä kun olen ajatellut mökin laittaa lämpimäksi lattiaa myöten. Vanha 50 luvun alussa rakennettu mökki ja eristeet puuttuu tai on mennyt huonoksi. lattia niin kylmä talvella että koiran vesikuppi jäätyy  ;D Kumma kun se on ollut ennen ympärivuotisessa käytössä , mietin vaan että kuin helkkarin kylmä se on ollut
 ;D

Siellä on ollut talvella helkkarin kylmä ja willasukat ja pässinpökkimät jalassa on saattanut jotenkin tarjeta....   :D
Jos se on 50-luvulla rakennettu, niin eristeet ovat olleet surkeat nykyisten määräysten valossa.

http://www.spu.fi/files/spu/oppaat/58990_Rintamamiestalo_LOW_nettiin.pdf

Ja jos tiivistät sen mökin tiiviiksi, niin uhraa ajatuksia ilmanvaihdolle ja kosteustekniselle toiminnalle urakkalla.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa smee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 52
  • vRS
Rakentaa haluaisi, mutta PK-seudulla tontit maksavat hunajaa. Se on suurin yksittäinen este rakentamisen aloittamiselle. Oikea tontti pitäisi löytää.  :P
Octavia RS
Volvohistoria: 340 DL, 740 TIC, 850 GL, V40 diesel, 340 DL.

Poissa Fuse

  • Rommiahdettu
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 521
  • Volvo R-Sport - Equipment for the car enthusiast.
    • Volvo300Mania.com
Jaaha. On tuo jokakesäinen lomaremontointi taas ajankohtaista. Mökin  katto vuorossa tälläkertaa, 70-luvulla laitettu huopa alkaa olla tiensä päässä. Tosin tuli tuossa Juhannuksena saunan terassia hieman jatkettua myös että mahtuu olemaan:

https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/547283_10150974697187710_1471452437_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/421469_10150974702257710_1455388147_n.jpg

Perinteinen kolmiorima on torpan vanha katto ja sellainen siihen tulee nytkin. Pelti vaatisi melkeinpä hyvin tehtynä koko paskan purkamista kattotuoleihin asti kun alin kattokerros on vanha pärekatto, joten tuo uusi kolmiorima on kustannuksiltaan ja ajankäytöllisesti järkevä. Kestää sen vähintään 30v kuitenkin nykyhuopa vaikkei mitään tekisi välillä ja 30v päästä sitten on luultavasti jo enemmän aikaa ja rahaa remontoida, vaikka kuparikatto...  ;D

13 rullaa kattohuopaa, 12 rullaa kaistanauhaa, huopakattonaulain, 5600 huoparumpunaulaa ja 32m räystäspeltejä ostettu. Puuttuu vielä bitumiliimaa joku 5-10l tonkka ja valjaat täytyy hakea lainaan. Eiköhän noilla yhden katon tee, jos olisi nyt edes muutaman päivän satamatta elokuussa... :D
« Viimeksi muokattu: 07.08.2012, 16:18:11 kirjoittanut Fuse »
“Buy land, they're not making it anymore” - Mark Twain

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Kolmiorimakaton tekeminen on kivaa, sormet verillä kun raapii huopaa ja vasaralla lyhyitä huopanauloja hakatessa välillä lipsahtaa vasara sormille :D

Ei sitä huopaa ja pärekattoa tarvii pellin alta purkaa. Kolmiorimojen viereen esim kakkoskakkonen tai kakkoskolmonen nelosen nauloilla kiinni ja päälle ruoteet. Räystäältä repii huovan rikki, että tuuletus huovan ja pellin välissä toimii. Joskus on revitty kolmiorimat irti ja niiden kohdalle 32x100 ja päälle ruoteet. Tarvittaessa kiilaa katon suoraksi.

OT:
Kaikkia muita kattoja (päre, huopa, pelti, tiili) on tullut tehtyä mutta aitoa konesaumapeltiä en ole asentanut. Kymmenisen vuotta tuli 10-20 kattoa per vuosi urakoitua isän kanssa. Enää ei pää kestä nousta katolle, johtunee verenpaineesta tai jostakin (veren sokerin laskusta), että rupeaa huimaamaan. Viimeisiä kattoja kun tein niin saattoi tulla yhtäkkiä sellaisia pelkokohtauksia, että oli vain istuttava katolla ja pidettävä tiukasti kiinni jostakin. Kohtauksen helpottaessa oli laskeuduttava maahan ja pidettävä vartin eväs/tupakki tauko, että jalkojen vapina lakkasi ja sitten taas saattoi jatkaa hommia pari tuntia.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa Fuse

  • Rommiahdettu
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 521
  • Volvo R-Sport - Equipment for the car enthusiast.
    • Volvo300Mania.com
Koko torppa on vähän joka suuntaan sen verran vinossa, että jos sinne lähtisi peltikattoa tekemään niin ei sitä ole järkeä vinolle alustalle tehdä. Ei kuitenkaan ole niin vino, että haittaisi huovan laittoa, mutta sen verran vino että peltikattoa tehdessä se vituttaisi kuitenkin tehdä "huonolle pohjalle". Oikomisessa menisi muutenkin aikaa, vaikkei kattotuoleihin asti purkaisikaan. Aika on kortilla, viikko käytettävissä. Peltikattoja kun ei ole tullut yksin tehtyä, niin ei varmasti tuossa ajassa syntyisi.

Konesauma on muutenkin omasta mielestäni se ainoa oikea peltikatto ja sellanen maksaa, halvat profiilikatteet näyttää vähän hölmöltä muuten 60-luvun kuosissa olevassa torpassa. Toki niitä saa konesaumafeikkejäkin, mutta edelleen tuo aikakysymys ja feikki on feikki.

Kuten sanoin, huovassa on panos-tuottosuhde ihan kohdallaan kun ei laske omalle työlle hintaa. Jos tarvikkeisiin menee se about 1000e, niin ei tuolla rahalla vielä kummoista peltikattoa tee. ;) Se huopa kestää sen 30v ja sitten voi katella jotain muuta, vaikka teettää sen kuparikaton... ;D Kolmiorima sopii myös esteettisesti kuin nyrkki silmään tuollaseen 40-luvun lopun RM-taloon. Ja on puolitoistakerroksisessa mukavan hiljainen yläkerrassa nukkuessa.

Itse olen maalaisjärkeä noudattanut näissä vanhojen kesäasumusten remontoinnissa muutenkin, jos joku rakenne on kestänyt vaikka sen 30-50v niin samallainen toimii kyllä samallatavalla tehtynä jatkossakin, vaikkei olisikaan kaikkien nykyoppien mukainen.

Ei tässä olla uutta taloa rakentamassa. Vatupassi kädessä on turha juosta jokapaikassa, tai yrittää tehdä niin kuin rakentaisi uutta kaikkien nykysäännösten mukaan. Jos sellaista haluaa, olisi helpompaa ja halvempaa laittaa talo kaivurin alle ja rakentaa uusi. :) Pääasia itselle on että rakenteet toimii ja näyttää fiksulta. Huvittaa joskus, kun ihmiset ostelevat näitä rintamamiestaloja asumuskäyttöön ja heti ensimmäisenä ollaan kyselemässä että miten kylmät sivuvintit tai sisäänpäinkuivuvan kellarin saisi helposti asumiskäyttöön.. Väärä talo ostettu, jos haluaa kaikki rakenteet uutta. ;)

Ei hakata nauloja, kun on tuo rumpunaulain ja mitä sitä lapetikkailta työkäsineet kädessä käsiään turhaan huopaan raapimaan. :)
« Viimeksi muokattu: 07.08.2012, 20:26:14 kirjoittanut Fuse »
“Buy land, they're not making it anymore” - Mark Twain

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Joo kyllähän se niin on, että rakennuksen ikä ja tyyli pitää ottaa huomioon kun rupeaa remonttia tekemään. On tullut muutamia vähän ristiriitaisia ja jopa naurettavia tapauksia nähtyä kun on vanhaan rakennukseen ympätty väkisten uutta. Omasta mielestä konesaumapellin lisäksi aaltopelti sopii rintamamiestupaan, eipä niiden rakentamisaikaan juuri muita vaihtoehtoja ole tainnut peltikatteissa olla.

Nopeemmin peltiä laittaa katolle kun huopaa (vaikka joutuisi tekemään pohjatkin). Nyky huopa ei tule kestämään sitä 30 vuotta mitä vanha on kestänyt, niissäkin on kestävyys huonontunut paljon, kuten varsin monessa muussakin tuotteessa.

Tuo rakennehomma on varsin totta, monta tupaa on pilattu kun on "korjattu" ja "parannettu" vanhaa. Jos ruvetaan rakenteita muuttamaan niin puretaan kaikki vanhat pois ja tehdään kokonaan uutta tai sitten pitää uhrata toinenkin ajatus siihen, että miten sitä vanhaa voi järkevästi muuttaa niin, että rakenteet myös toimii.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa Kaino Assinen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Lämmityksen suhteen oikeita vastauksia on vähän, mutta itse vetäisin myös sähkökaapelit ilma/vesiputkien viereen. Jos jotakin "mullistavaa" tapahtuu aurinko/tuulienergian tms, tiimoilla.

Vesiputken viereen ei kyllä ole järkeä mitään sähkökaapelia laittaa. Vesi kun on pelkkää lämmönsiirtäjä sovellutuksessa ja vesi kyllä lämpiää sähkölläkin lähes häviöttömästi.

Ihan täyttä turhaa rahan tärväämistä upotella sinne betoniin tarpeettomia kaapeleita. Tulkoon vaikka mikä vallankumous, niin vesikiertoisen järjestelmän omistaja pystyy sitä hyödyntämään. Aina.

Poissa Kaino Assinen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Itse en pystyisi ammattilaisena katsomaan itseäni peiliin JuHaU:n kuvauksen jälkeen..

Kauppa on se joka kannnattaa jne. -mutta sikailu "ammattilaisten" taholta on jotain mitä en ymmärrä.

Sinä et ilmiselvästi toimikkaan rakennusalalla. Se on ihan oma maailmansa ja siellä on ihan oma moraali ja etiikka kuin muussa suomalaisessa yhteiskunnassa.

Pääperiaate nro 1: Rakennusalan ammattilainen (jokainen niistä eri ammattialojen edustajista) saa vetää Kertarakentajaa kakkoseen minkä ehtii. Se on jopa suositeltavaa!

Jos termi kertarakentaja ei ole tuttu, niin se tarkoittaa juuri tuollaista JuHaU:n tapaista oman töllinsa kerran elämässään rakennuttavaa.

Poissa Kaino Assinen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Nyt kun omaa aletaan nostaa pystyyn joskus keväällä niin pitää kyylätä että kaikki muovit tulee teipatuksi kunnolla ja läpiviennit myös.

Satsaa mieluummin kunnon limityksiin ja jos tiivistä haluat, niin purista kahden muovin sauma aina kahden puun väliin. Mikään muu ei tule kestämään. Teipit ravistuvat ajan kanssa ja varisevat alas.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo