Ateho  Elekma

Foorumilaiset rakentaa ja remontoi & yleistä keskustelua rakentamisesta

  • 1400 Vastauksia
  • 440726 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7965
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Kokeileppa miten kauan saa olla tallihaalarit ja asennustakit naulakossa  ;D

Tästä oli jo puhetta :juhau:

Poissa Kraken

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 67
« Viimeksi muokattu: 28.01.2020, 14:20:19 kirjoittanut Kraken »

Poissa macro

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 503
  • Volvo se olla pitää...
Tuo tallin lämpimäksi tekeminen kannattaa miettiä vielä... Tietysti ku uutta tekee ni ehottomasti eristeet seinään.

Mutta vanhassa kannattaa miettiä.  Esim. meillä kotitalossa ei ole tallissa eristeitä, mutta on muuten tiivis, ei tuule nurkista.
Talvella vielä yli kahen kympin pakkasilla auton lohkolämmitin riittää nostamaan tallin lämmöt plussalle. Eli lumet valuu lokasuojista pois, lasit sulana, jne. Ja tämä siis normaalin auton roikassa pitämisen sivutuotteena (eikä autoa mitenkään turhaan pidetä lämpimänä, aamulla ennen töihin lähtöä tavanomainen reipas tunti). Sitte ku tarvii remonttia tehdä, ni laitetaan auton sisätilapuhallin talliin puhaltelemaan. Hetken päästä voi pitkähihanen paita päällä tehdä töitä, eli lämmöt kympin huiteilla, ja mukava työskentely lämpö.

Tuonkin lämpimäksi tekoa monesti mietitty, mutta ei ole katottu järkeväksi. Auton lohkis hoitaa riittävän lämmityksen, ja tarvittaessa (pari-kolme iltaa kuukaudessa) lämmitetään muilla keinoin (sillo nakataan kippioven alareunaan joutilas matto ni ei tuuli huili sieltä). Ja auton lämmin konehuone jo itsessään nostattaa lämpöä jonkin verran kun sen ajosta rullaat sisälle päivittäisessä arkikäytössä.

Tämä näin erilaisena mielipiteenä. Kuitenki ovien jne. tiiveys ratkaseen, eli lähtisin siitä liikkeelle, ettei tuule nurkista. Eli ite kokeilisin ensin miten tulee toimeen tallissa/ mikä on todellinen lämmitys tarve. Ja tekee sitten kerralla kunnolla kun hommaan ryhtyy.

Poissa Kraken

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 67
« Viimeksi muokattu: 28.01.2020, 14:21:56 kirjoittanut Kraken »

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
"Tuulensuojavillaakin" on olemassa. Lisäeristä ihmeessä, muista rakenteiden tuuletus ja tilan ilmanvaihto ettei joskus happane sen takia.

Tuulettuvat, muovittomat rakenteet on pop, tiloissa, jotka on välillä kylmänä.. Höyrynsulku väärässä paikassa pilaa helposti..

Edit: uretaani, esim finfoam on huono ääneneristäjä, sen varaan ei kannata laskea.

Poissa Kraken

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 67
« Viimeksi muokattu: 28.01.2020, 14:21:31 kirjoittanut Kraken »

Poissa sjk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi

No tallin perustukset piirsi perustussuunnittelija ja PÄÄSUUNNITTELIJA hyväksyi ne kommentilla hyvät.


Oliko tässä tapauksessa arkkitehti pääsuunnittelijana, jos oli niin en yhtään ihmettele jos pelkästään hyväksyi, koska ammattitaitoa raudoitusten mitoitukseen löytyy heikonlaisesti yleensä.

Meille tuli -onneksi- pari vanhemman ikäluokan timpuria jotka huomasivat monta suunnittelun kukkasta ja sanoivat sen ajoissa. Huomasivat myös vastaavan mestarin puutteet ensimmäisinä ja raportoivat hänen touhuistaan avoimesti. (Hyvä jos työmaakäynnillä viitsi nousta autostaan tms).
Toin kiitollisuuteni useasti ilmi ja mukava oli järjestää kunnon harjannostajaiset napatanssijoineen tms... 8)
Vielä voi löytää kunnon työväkeä jolla on ammattiylpeyttä. Olen todella kiitollinen näille timpureille asenteestaan ja ammattitaidostaan. -H-

Niimpä. Mitä olen tuossa katsellut noilla uusilla omakotialueilla, niin melkosen paljon on jo Suomenlahden eteläpuolelta tekijöitä pystyttämässä omakotitaloja. Omasta kokemuksesta voin kertoa, että vaikka kuinka selität asian/työtehtävän näille, niin ei mene jakeluun ei. Ja laatu on sitten sen näköistä, että on pakko purattaa pois  :facepalm:, jos aikataulu sallii ja tehdä uudestaan suomalaisvoimin. Eihän siinä mitään, kun itse on alalla töissä, niin huomaa mahdolliset virheet, mutta kun tietää millaista jälkeä osa näistä (huom. en halua yleistää kaikkiin) etelän ihmeistä tekee, niin ei voi muuta kuin ihmetellä, kun heitä käytetään niin paljon rakentamisessa (iso rakennus, isot toleranssit :buck2:). Mutta tässäkin ratkaisee vain hinta.
S60 2.4T aut -01

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Minkäännäköistä villaa en ala sullomaan pintalaudoitusta vasten, sillä viisiin seinistä rapisee maalit aika nopeasti.

Ei missään nimessä kannata.. pieni tuulettuva rako on jäätävä eristeen ja ulkopinnan väliin. Jos ja kun toteutat muista tökätä tuuletusreikä myös harjakolmioon, ettei ala sieltä pykimään. Yksi yleisimpiä vikoja rakentamisessa on ettei harjan alta pääse ilma pois/tila ei tuuletu, kun kylmää muutetaan lämpimäksi. Lämmin ja kostea nousee ylös - kondensoituu kattorakenteisiin ja..
« Viimeksi muokattu: 09.12.2011, 18:42:19 kirjoittanut D5GT »

Poissa macro

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 503
  • Volvo se olla pitää...
Minkäännäköistä villaa en ala sullomaan pintalaudoitusta vasten, sillä viisiin seinistä rapisee maalit aika nopeasti. Finnfoamin ja ulkokuoren väliin kuitenkin jäis reilusti tilaa (15cm), ja uskon että välikkö pääsee tuulettuun sen mitä sen tarvii koska ulkovuorihan ei ole erikoisen tiiviis, ja rungon ja pinnan väliin on sentään tehty 25x75mm värkistä rimat vaakaan, eli ilmatila sisä ja ulkoseinän välissä on samaa päästä päähän. Ja jos varman päälle haluaa pelata niin laittaa rakennuksen molempiin päihin tuuletusritilät ylös ja alas. Tämä tuuletus kysymys koskee vain sivuseiniä. Itse asiassa tuota finnfoamin käyttöä ehdotti työkaveri kun sille kerroin tilanteesta että pitäis saada tallista lämpöäpitävä, mutta kun rakentaja on jostain järjettömästä syystä jättänyt tuulensuojalevyt ja rimoitukset pois kokonaan niin vaikeuttaa hommaa aika paljon >:( 

Sulla lienee siis 200 runko siinä?
Saisko yläjuoksuun tehtyä ilmareikiä, ja sama alareunaan? Näillä saatas tehostettua ilmanvaihtoa...
Nimittäin tapausta tuntematta, tuli vain mieleen että tuo tiivis eriste ei välttämättä paras ratkasu ole rakenteeseen, jonka sisälämpötilassa tapahtuu isoja heittoja, eli samoilla linjoilla olen D5GT:n kanssa:

"Tuulensuojavillaakin" on olemassa. Lisäeristä ihmeessä, muista rakenteiden tuuletus ja tilan ilmanvaihto ettei joskus happane sen takia.

Tuulettuvat, muovittomat rakenteet on pop, tiloissa, jotka on välillä kylmänä.. Höyrynsulku väärässä paikassa pilaa helposti..

Edit: uretaani, esim finfoam on huono ääneneristäjä, sen varaan ei kannata laskea.

Jos sinne ulkoreunalle riittävän ilmanvaihdon sais, niin harkitsisin rakennetta (sisältä ulospäin):
- kipsilevy 13mm
- ilmansulkupaperi
- villaa esim. 125mm
- tuulensuojalevy (tuulileijona tai 9/13mm ts-kipsi)
- tolppien kylkeen pystykoolinki esim. kakkoskakkosesta, johon ts-levy otetaan kiinni
- ilmarakoa jäis 198-125-13=60mm
- sitte se olemassa oleva 25mm tuuletus vaakakoolingeista, eli pystykoolinkien kohalla 35mm, ja muualla 85mm
- nykynen ulkoverhous
Eli periaatteessa vastaava kotelointi, kuin mitä tehdään esim. jokaiseen 1,5krs. omakotitalon kattorakenteisiin.
Kuitenkaan höyrynsulkua ei ole -> ei tiivisty kosteus sitä vasten ja rakenteen kokonaiseristemäärä on vielä niin ohut, että se ehtii kesän aikana kuivumaan.
Tuon jos vielä tekee puukuiturakenteilla, eli tuulileijonaa, ja ekovillaa, ni koko seinärakenteen kosteuskäyttäytyminen eri materiaalien kesken on hyvin saman tyyppistä.

Sillä 15cm tuuletusvälillä pystysuunnassa ei paljoa kummempaa merkitystä ole, kuin tuolla yli 5cm tuuletusvälillä, jos et saa riittävästi ylä- ja alareunaan ilmareikiä. Ilmaväli lämpenee, ja lämpö nousee ylös, kosteus sen mukana. Ja jos se ei pääse ylös nousemaan ni tullaan tuohon D5GT:n viimesimpään ongelmaan. Toisaalta tuo puutolpat, ja välissä finnfoam ei tee sen autuaammaksi, kun kosteus pääsee kulkeutumaan sitä puuta pitkin sinne ilmaväliin.
« Viimeksi muokattu: 09.12.2011, 19:07:44 kirjoittanut macro »

Poissa Kraken

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 67
« Viimeksi muokattu: 28.01.2020, 14:21:16 kirjoittanut Kraken »

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
[quote author=macro link=topic=405.msg242889#msg242889 date=1323450366
Tuon jos vielä tekee puukuiturakenteilla, eli tuulileijonaa, ja ekovillaa, ni koko seinärakenteen kosteuskäyttäytyminen eri materiaalien kesken on hyvin saman tyyppistä.
[/quote]

Toi on yksi filosofia, jonka kannattajaksi olen vanhemmiten tullut.. Vaikkeen vieläkään tiedä miksi uretaani hirsimökin ovien ja ikkunoiden tiivistyksessä olisi huono. Pellavilla jotenkin uskottavampi.

Tohon kyseiseen caseen varmaan vetäisin sen kipsilevypintaisen finfoamin ja katsoisin että tilat ja rakenteet tuulettuu. Lienee helpoin.

Poissa Kupru

  • Kaidemestari
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2326
  • www.vrcf.fi
Minkäännäköistä villaa en ala sullomaan pintalaudoitusta vasten, sillä viisiin seinistä rapisee maalit aika nopeasti. Finnfoamin ja ulkokuoren väliin kuitenkin jäis reilusti tilaa (15cm), ja uskon että välikkö pääsee tuulettuun sen mitä sen tarvii koska ulkovuorihan ei ole erikoisen tiiviis, ja rungon ja pinnan väliin on sentään tehty 25x75mm värkistä rimat vaakaan, eli ilmatila sisä ja ulkoseinän välissä on samaa päästä päähän. Ja jos varman päälle haluaa pelata niin laittaa rakennuksen molempiin päihin tuuletusritilät ylös ja alas. Tämä tuuletus kysymys koskee vain sivuseiniä. Itse asiassa tuota finnfoamin käyttöä ehdotti työkaveri kun sille kerroin tilanteesta että pitäis saada tallista lämpöäpitävä, mutta kun rakentaja on jostain järjettömästä syystä jättänyt tuulensuojalevyt ja rimoitukset pois kokonaan niin vaikeuttaa hommaa aika paljon >:(
Laita runkotolppien väliin tuulensuojakangas rimoilla/nitojalla kiinni n. 25mm etäisyydestä ulkoverhoukseen (rimoitukseen), jos tarvitsee niin laita lisä tuet (esim. vesiputkien pu-eristetuubia) pystyyn estämään kankaan painumista liian ulos.
Sitten villat levyinä (tuohon mahtuu 125mm villa) ja päälle eristeestä riippuen höyrynsulkumuovi, ilmansulkupaperi tai bitumipaperi. Päälle pintalevy.

Katon mallista pitäisi tietää enenmmän ennenkuin siitä voi keskustella.

Lisää voin antaa tietoja yv:llä, ettei menen mainostamiseksi.
V70 Classic ja S80 T6 Executive, Tyttärellä S40
Apina ei tunne ketään, mutta apinan tuntee kaikki.
Nyt apina ajaa talven Jeepillä V8 eco...

Poissa Kraken

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 67
« Viimeksi muokattu: 28.01.2020, 14:19:26 kirjoittanut Kraken »

Poissa macro

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 503
  • Volvo se olla pitää...
Täsmennetään vielä että en ollut laittamassa sitä finnfoamia niiden runkopalkkien väliin, vaan tarkoitus oli asentaa ne vaakaan, suoraan siihen palkkien päälle ja sen eristelevyn päälle sitten gyproc-levyt. Lämpötilanvaihtelut tallin sisällä ja niistä johtuva kosteus pysyis pääasiassa tallin sisäpuolella? Seinien runkopuut on siis 50x130 tavaraa 60cm välein, ja jos sinne väleihin ei alettais laittamaan villaa ym. niin yläjuoksuun on mahdollista porata ilmanvaihtoreikiä mistä kosteus pääsisi nousemaan ylös välikatolle.
Tuo pystysuuntanen tuuletus on tärkein, sen pitää toimia, koska se tapahtuu painovoimasesti. Vaakasuuntasta tuuletusta tapahtuu vain ku tuulet on suotuisia (joo - karkea yleistys, tokihan se vaakanakin tuulettuu, mutta ei ole läheskään niin tehokasta)... Jos seinien sisäpinnasta tehdään tiivis, niin tilan yläosaan eli kattoon tulee sitten suurempi kosteusrasitus kun vesihöyry ei pääse seinärakenteisiin, eli onhan yläpohjassakin sitten höyrynsulku? Ja talliin muistettu suunnitella myös riittävä ilmanvaihto, että se sisäilman kosteus saadaan pidettyä kurissa.

Tuossa talvena muutamana kävin eräässä moottorikelkkailijan kotiverstaassa, ja kaikista ikkunoista valu vesi, sekä ilma oli todella kosteaa. Oli malliesimerkki siitä, miten paljo lumen mukana talvella kosteutta kulkeutuu talliin (lumisina kelkat sisälle sulamaan, ja samalleenhan sitä on auton rakenteissa), ja se pitää ehdottomasti huomioida.

Rakennepaksuuksien kannalta ajateltuna tuo muovieriste lienee se järkevin vaihtoehto tapauksessasi. Uutta jos tekisi, eli rakenteisiin vois enempi vaikuttaa ni ite ainaki miettisin muita eristeitä / muun laisia rakenteita. Kaiken lisäksi se finfoami tuntuu olevan kalliin maineessa (en tiedä tarkkoja hintoja, mutta yleensä suunnittelupöydällä sitä käytetään vain ku muut eristeet ei oikein sovellu, ja tämä siis hinnan vuoksi).

Toi on yksi filosofia, jonka kannattajaksi olen vanhemmiten tullut.. Vaikkeen vieläkään tiedä miksi uretaani hirsimökin ovien ja ikkunoiden tiivistyksessä olisi huono. Pellavilla jotenkin uskottavampi.

Ei kai tuohon muuta voi todeta, kuin että pellava/normi mineraalivilla/ yms. ovat pysyvästi elastista, ja toimii siis paremmin hirsirakenteissa (jotka siis painuu). Onhan uretaanivaahtokin elastista, mutta jos on luonnon hirsistä kehikko (ei "liimahirsiä"), niin sehän painuu reilummin, ja uretaani voi "repeytyä" (?), eli pysyykö saumat tiiviinä? Tämä siis teoreettisella tasolla ajateltuna... Käytännön kokemusta ei itellä vielä tuommosista pikkuseikoista ole, jospa tulevaisuudessa kuntotutkimuksen/yms. sektorilta työ löytys nykysen suunnittelun sijaan (toki tämänki osaaminen tärkeää on, ja pitää kokemusta kartuttaa)...

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Empiirisiä tutkimustuloksia odotellessa..

-05 hirsimökin ikkunoihin meni pellavilla, oveen uretaani. Painumisessa/ ilmavuodoissa ei havaittavia eroja. Ehkä jälkipolvet sitten joskus toteaa kumpi eli pidempään ja oli kokonaistaloudellisempi.

Ilmanvaihto ja rakenteiden tuulettuvuus on se avain terveeseen asumiseen ja rakenteeseen.

 

Proturbo  Autodiagnoosi