Podcastissa Traficomin edustaja (Teemu Toivonen, johtava asiantuntija) puhui laitteesta, joka vertaa autossa katsastushetkellä olevaa ohjelmaa siihen ohjelmaan, jolla auto on aikoinaan tyyppihyväksytty.
Sama suomeksi; katsastusinspehtööri lataa ecusta ohjelman laitteeseen, laite katsoo onko ecusta ladatussa ohjelmassa vilunkia vakio ohjelmaan nähden -> iso huutomerkki näytölle jos ei ole 1:1 vastaavuus ja jatkoseuraamukset sen mukaan. Tällaisen eroavaisuusvaroituksen voi laukaista esim. EGR/DPF tai mihinkään rutiiniin kajoaminen. Teoriassahan jo yksi bitin muutos riittää.
Nykykaluilla on aika lasten leikkiä vetää esim. IDAan bin compare makro (varmaan saa winOLSiinkin?) ja siitä lasketella listaa alaspäin, joten tuollaisen kaupallisen *töpseli kiinni ja klikkaa next* -laitteen tekeminen ja valmistus on vain halusta kiinni.
Katsastuksessa ei enää tuijoteta niitä perinteisiä pakokaasutestin arvoja vaan nyt aletaan katsastamaan myös itse ohjelmaa. Ja kun näin tehdään niin tottakai luonnollinen vaihtoehto on siirtyä käyttämään esim. BSR tai Ricaa, koska vakioksi palauttava kapula. Katsastuksen jälkeen ohjelma takaisin sisään niinkuin mitään ei olisi tapahtunut.
Niillä palveluntarjoajilla voi tulevaisuudessa olla leipä tiukassa, keillä ei tällaisia palveluja ole tarjota.
Kissa ja hiiri leikki.
Seuraava askel muuttaa esim. OBD näkyvyydelle oman laitteen joka vastaa siihen vakio lukukomentoihin vakiosoftalla jos ei oo oma laite tai kytkin eriasennossa jos oikeasti 99% autoista voi lukea ohjelman kokonaisuudessaan ( useat kun voi vaatia oman käynnistyslataajan ekana sinne välimuistiin jolloin lukea vanha jne..
).
Nykyään kun on prosessorin sisäinen muisti ei voi mutta vanhemmissa ois helpommin tehny kun vaihtanut isomman flash muistin johon dip kytkimellä vaihtaa muisti"bank" eli ohjelmaa vaikka lennosta kuten vanhoissa SNES multicart pelikaseteissa peliä.
Ihmeellistä turhaa pelleilyä valtiolta vai liekkö ilmastomuutos pellet vauhissa rankaisemassa ihmisiä mitä vihaavat.