Proturbo  Autodiagnoosi

Volvo S60 1.6 DRIVe -12

  • 74 Vastauksia
  • 7429 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa make s70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 234
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 1.6 DRIVe -12
« Vastaus #60 : 13.11.2024, 17:40:54 »
Nyt kelpaa ajella tuoreella leimalla O0. Tuo Android purnukka hommeli kiinnostaa allekirjoittanutta kovasti, laitahan tarinaa siitä kun pääset sen kimppuun ja kokemuksia ko. kamppeesta. :)

Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 309
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 1.6 DRIVe -12
« Vastaus #61 : 13.11.2024, 20:11:24 »
Nyt kelpaa ajella tuoreella leimalla O0. Tuo Android purnukka hommeli kiinnostaa allekirjoittanutta kovasti, laitahan tarinaa siitä kun pääset sen kimppuun ja kokemuksia ko. kamppeesta. :)

Joo. Huomenna vielä nelipyöräsuuntaus.

Voin yrittää napsia kuvia, jahka ehdin tuon purnukan kimppuun - tämähän on siis tosiaan soittimen taakse haaroittimella kytkettävä kampe joskin ääni pitää tähänkin ottaa AUXista kun muuta ei autoon ola raaskittu laittaa ja lisääminen vaatii palikkaa sun muuta.

Pääosinhan tuon voi johdotella valmiiksi sisällä ja kun on kaksi autoa, niin pikkupakkanenkaan ei haittaa, niin josko tuon saisi vielä ennen talvea kiinni.  O0

Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 309
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 1.6 DRIVe -12
« Vastaus #62 : 15.11.2024, 16:43:50 »
Kulmien säätö saatiin viimein tehtyä tänään.

Ottivat maksun vaan taka-akselista, koska siellä oli enemmän säädettävää.  ;D

Eli silmämääräinen kääntö puolipimeässä oli enemmän kuin hyvä.  :2funny:

Noh, koska talvea pukkaa ja puolittain jo lupasin, että se Android-purnukka tähän vielä laitetaan, niin eihän se auttanut kuin töiden jälkeen saunaa lämmitellessä kaivella tuo esiin.

Mukana seuraavat ohjeet on tuttuun kiinatyyliin kyllä täysin surkeat.  ;D

Yhden olen jo uudempaan autoon laittanut, joten luen itseni siinä määrin veteraaniksi näissä, että tämä näyttää lähinnä mukavalta iltapäivän hommalta.

https://www.youtube.com/watch?v=3Pen-Ls9FNc










Huomennahan näyttää olevan lähestulkoon kesäkeli eli 6 astetta lämmintä, joten kiskaistaanpa tämä paikoilleen iltapäivän ratoksi, niin voi kertoa kokemukset.

Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 309
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 1.6 DRIVe -12
« Vastaus #63 : 16.11.2024, 20:21:04 »
Homma on aloitettu ja sentään virratkin tuli purkkiin.

Haetutti vielä Biltemasta RCA-3,5mm -kaapelin, että sai äänilähdöt sopimaan.

Erinäisistä syistä johtuen ja kaikessa rauhassa tusaten sain aloitettua vasta iltapäivällä ja vajaa tunti sitten tulin sisälle..

Täytyy jatkaa huomenna tuoreilla silmillä. Jotenkin tuntui, että johdotukset ei nyt mene ihan kuten videolla, jossa on hiukan toisen merkkinen laitos, niin pitää tutkia tarkemmin tuoreilla silmillä.

Ratin napitkaan eivät kyllä pelanneet sen paremmin ja Carplay tuohon kyllä yhdistyi, mutta asetusten puolella herjasi, että ei ole nettiyhteyttä, vaikka sen jakoi Bluetoothin kautta.

Voisi piruuttaan tiedustella tuon lähettäjältä, että mistä tuohon haetaan päivityksiä - ne kun on mahdollista lykätä sisään myös USB:illa, niin ei ole ongelmaa.

160e kampe kyllä tuntui pelaavan varsin sulavasti ja nopeasti. Joten kunhan tuon saa paikoilleen ja vielä toimimaankin, niin eiköhän tuosta ihan kelpo kampe tule.  :)


Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 309
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 1.6 DRIVe -12
« Vastaus #64 : 17.11.2024, 00:37:54 »
Kävin hiukan tusaamassa yksikön kanssa ja täytyy myöntää, että pieni kiire vaivasi, eikä edes tuota videota tullut katsottua kokonaan.

Ihmettelinkin että kun piuhoja jää ihan huolella kytkemättä.  ;D

Virrat tulee ja luuri kytkeytyy kyllä hienosti. Jos joskus viitsisi vaikka katsoa nuo videot ihan kokonaankin..  :P

Noh, ihan itse valvoin aamuyölle kuten valvon nytkin, kun piti tutkia asiaa. Huomenna siis virkein silmin koittamaan uusiksi, niin eiköhän tuo saada paikalleen.

Sen verran tutkin, että tuo tarjoaisi herätevirran vahvarille, RCA-lähdöt vaikka pareittain sekä kaikkea muuta kivaa.

Tässä linkki kiinnostuneille.

https://www.aliexpress.com/item/1005007529136140.html?spm=a2g0o.order_list.order_list_main.45.72891802hwu7Ce

Tuolla on eri versioita. Oma on tuo 6G 128Gt ja varsin sulavalle tuntuu.

Vielä kun asentelee tuon huomenna oikein, niin taidan ihan huvin vuoksi laittaa tilaukseen Alista vahvarin ja muuta kivaa ICEa. Eihän nuo nyt mitään oikeaa autohifiä ole, mutta kokeilenpahan huvikseni.  8)

E. Siitähän se ajatus sitten lähti ja vähän tutkimalla "7900W" vahvistin liikahtaa kotiin massiivisella 38e hinnalla.

Jos nyt vakavissaan suunnittelee, niin saattaisin sijoittaa tuota johonkin penkkien alle. Toiselle puolelle vahvistin ja toiselle puolelle matala subi.  :pomo:

Ja ettei nyt täysin puheen asteelle jäisi tämäkin, niin uhrasin satkun ja tilasin tuon vahvarin ja aktiivisubin. Talvihan tässä kyllä tulee, mutta katsoo, jos ainakin aktiivisubin saisi kiinni kun ei mahdottomia vaadi.
« Viimeksi muokattu: 17.11.2024, 01:03:09 kirjoittanut 74t3 »

Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 309
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 1.6 DRIVe -12
« Vastaus #65 : 17.11.2024, 11:18:59 »
Vielä aamupalalla, mutta ajattelin kyllä käydä tekemässä sen verran, että laitan purkin toimimaan oikein äänien kanssa, kun eilisen tutkimisen perusteella ahdistaa nyt enää se alkuperäisen näytön puuttuminen, jonka vuoksi ei ääntä tule pihalle.

Valokuidut siinä ohjaavat todennäköisesti toimintaa ja MOST-väylä on oikein tunnettu siitä, että se on luuppi kuten joku paloilmoitinsysteemi. Eikä muuten toimi mikään, jos yksi lenkki puuttuu.

Sujuvasti perustelin myös rouvalle subin ja vahvistimen tarpeen, niin täytyy hiukan mittailla, jahka purkki saapuu kotiin, että millaista settiä tuolle lähtisi etsimään. Riippuen tehoista tilailen sitten sopivan setin vakipaikoille. Oliko tuossa nyt se perusversio 4 kaiuttimella, tarkoittaneeko sitten koaksiaaleja etu- ja takaovissa. Mutta 4-kanavainen vahvari on tulossa joten katson tarpeen mukaan.

Oman kokemuksen mukaan kyllä riittävän laadukas setti edesssä takaa ihan riittävän hyvän äänen.

Taisi olla Focal K2 kun viimeksi näiden kanssa värkkäsin käyttöautossa. Ja kyllähän se Tsekin ihme ihan kohtuuhyvin soi.

Ja ellen nyt täysin väärin muista, taitaa olla vaimennusmattoakin vielä entisessä osoitteessa. Panokset kovenee.

Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 309
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 1.6 DRIVe -12
« Vastaus #66 : 17.11.2024, 22:27:23 »
Asentelin masentelin ihan urakkahommina tänäänkin.

Naapuri kysyi että "laitteletko Volvoja kun sulla näkyy aina olevan joku homma käynnissä".  ;D

Minä että "ihan omaksi iloksi tässä vaan". No V70 herjailee palaneesta polttimosta joten voisihan siitä koodit lukaista, kun ei kuulemma ole mikään rikki..

Kyllä sillä kuulemma vollotti ohjaustehostinkin. Katsoin korkista, että vihreää nestettä näkyy olevan. Että hakee Motonetistä parit putelit, niin voidaan vaihtaa noin aluksi öljyt.

Ei sillä, että olisi kovin vakuuttavaa hommaa ollut itseltäkään. Ihan hienosti purkki nousi ylös vielä päivälläkin ja asentelin ihan päivityksetkin siihen. Alkuperäisen näytön laitoin kiinni kuten video neuvoo ja totesin sen olevan kokolailla sekaisin. Ei kuvan tapaistakaan.

Noh, ei se mitään, ajattelin. Mutta lienee jo akun varauskin ollut vähän heikonlainen, kun auto alko herjaamaan matalasta akun varauksesta.Tuohan se toki osaa sotkea ihan huolella, joten jätin latautumaan. Ja kyllä se latasikin tuntitolkulla mutta valmista ei tuntunut tulevan vielä iltaan mennessä.

Ja purkki. Se oli ja pysyi itsepintaisesti pimeänä ilman minkäänlaista heräämistä, vaikka siihen asti pelasi täysin.




Tähän asti pääsin ja CAN-väylä pelasi sen verran, että toimi alkuperäisen näytön kanssa siten, että ääntä pystyi säätämään. Mutta purkin kanssa ei kyllä jutellut sitten yhtään. Sulakkeen 16 ehdin tarkistaa, mutta siihenpä se viikonloppu sitten loppuikin.

Äänellekin varmaan saa kyllä tulot, johtosarjassa näytti olevan RCA-plugit, jotka pitänee kytkeä soittimen päähän IN-menoihin että ääni siirtyy. Tätä en sitten pystynyt verifioimaan kerrassaan millään tavalla, kun laitos kieltäytyi yhteistyöstä täysin.

Alkuperäistäkään näyttöä en mielestäni murjonut mitenkään, mutta joko se sitten otti itseensä irrotuksesta tai bitti on poikittain, mutta ei se sen paremmin pelannut ilman ylimääräisiä osiakaan..

Mutta koska on muutakin elämää, niin oli pakko luovuttaa noinkin yksinkertaisen homman osalta ja jatkaa myöhemmin.

Ei ollut helppoa uudempaankaan autoon näitä survoa, mutta tuo kyllä yllätti täysin. Lie sitten kiinankampe kuollut heti alkuunsa mutta hiukan epäilen sitäkin.

Lataillaan nyt akku huomenna ja lähdetään rakentamaan siitä. Kyllä ei ollut soittimen asennus näin vaikeaa ennen.  :D

e. Ja tämän kohdalla alkaa kyllä oikeasti tuntua siltä, että teit mitä hyvänsä, niin karmean tuskan kautta pitää tehdä.  ;D

Ihan itse taas läksin. Mutta en oikein tajua, miksei edes alkuperäiseksi palauttamalla pelaa. Uudempi saksalainen kyllä osasi tämän. Tutkimme huomenna. Sulake 16 oli ainakin ehjä, mutta täytynee vilkaista loputkin. Ja kuten muistamme, sulakereasiahan näissä on mitä mukavimmassa paikassa juuri siellä sisätilan pistokkeen johdon takana.  :2funny:
« Viimeksi muokattu: 17.11.2024, 22:37:03 kirjoittanut 74t3 »

Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 309
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 1.6 DRIVe -12
« Vastaus #67 : 18.11.2024, 21:48:07 »
Enpä sitten saanut enää toimimaan sen enempää Android-purkkia kuin auoton omaakaan näyttöä. Lie sitten onnistunut jotenkin hajottamaan tuon ICMn, suolestin purnukan ja suihkuttelin hiukan elektroniikkakliineriä. Melkein lähtisin olemaan sitä mieltä, että TFT-näyttö on nyt syypää. Sitä painelemalla kun kuvan saa jopa osittain näkyviin joten kuten.

AGM-akussa on leima 7/22, mutta kovasti tuo on diagnosoidessa herjaillut malasta varauksesta. Pariinkin otteeseen jo ladannut täyteen.. Mutta kun ei jaksaisi alkaa ostamaan toiseenkin uutta akkua, niin täytyy yrittää latailla ja jos nyt saisi hiukan ajettuakin.. Kovin mukavaahan se ei tosin ole niin kauan, kun soittovehkeisiin saa mitään logiikkaa..

Mutta jospa se siitä, on nuo käsittääkseni laitelleet aftermarket-vehkeitä näihin ihan sujuvasti, niin eiköhän se tämäkin vielä mene kun vähän potkii.

Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 309
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 1.6 DRIVe -12
« Vastaus #68 : 19.11.2024, 18:54:29 »
Akku tuntuisi olevan ok nyt, kun ei diagnostiikkaa aja jatkuvalla syötöllä. Koetin käydä tänään ajamassa autolla josko MOST-väylän errorit häviäisivät sillä, mutta ei.

Näyttö on ja pysyy sekaisin ja "Avoin looppi", kytkee virrat pois cd-soittimelta.

Tässähän ei se radio pelannut mittariston vaihdon jälkeenkään ja tässä kolmen päivän armottoman selvityksen jälkeen onnistuin rajaamaan vian IAM-yksikköön.

Vähäsen kävin jo noitumassa tuon kanssa, tulin sisälle lämmittelemään ja tutkimaan VIDAsta ja sen verran alkaa jo diagnostiikka nyppimään, että taidan käydä nyppäisemässä tuon vielä irti ja ottaa sisälle tutkittavaksi ja suihkutella kllineriä ja tsekata, onko kosteutta.

Annoin tuon vielä olla, pitää tehdä tuo MOSTin looppitesti kunnolla jahka ehtii. Penkin alla on AUD-yksikkö , jonka liittimen nyppäisin auki mutta en alkanut enää lukemaan vikoja. Täytyy lähestyä seuraavan kerran tuolla testillä viimeistään, kun uusi näyttö saapuu.
« Viimeksi muokattu: 19.11.2024, 20:58:49 kirjoittanut 74t3 »

Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 309
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 1.6 DRIVe -12
« Vastaus #69 : 20.11.2024, 08:22:50 »
Katselin taas illalla parit Youtube-videot ja tänään ajan tuon ring loop -testin VIDAlla. En pidätä henkeäni sen suhteen, että alkaisi toimimaan sen paremmin.

Mutta itse autohan toimii - keskinäyttö vaan on suuttunut jostain. Ebayn toimitukset hidastuu vuodenvaihteessa kosmisesti, joten lähestulkoon joululahjaksi voi odotella varaosaa tuohon.

Taitaa olla siis semmoinen hommeli, että nyt ajellaan sitten ns. summamutikassa siihen asti kun auto nyt kuitenkin muuten näytti pelaavan täysin. Kuunnellaan musat sitten vaikka BT-kajarilla.

Lykkään tuon Harman Kardon Onyx 3:sen apparin penkille, niin tulee subbari samassa. Vaihtelin siihen joku pari vuotta sitten uuden akunkin, niin pitänee muutaman tunnin virtaa helposti.  ;D

Bitti on nyt kohtuullisen pahasti poikittain, kun ei edes akun navan irti pitäminen auta. Mutta VIDA käskee vetämään tuon 40A sulakkeen ihan sytkävirta pois päältä 30s ja laittamaan sitten takaisin ja tekemään Ring loop testin. Niin katsotaanpa.

Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 309
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 1.6 DRIVe -12
« Vastaus #70 : 20.11.2024, 18:52:46 »
Vähän taas palennuttu pihalla tehty MOST väylän testi. Oikeastihan tuohon pitäisi olla se looppi, jolla kytkeä piiri kiinni. Mutta toisaalta näyttö on sekaisin ja se oli sitä käytännössä heti irti käyttämisen jälkeen.

Koskapa se varaosan saapuminen tosiaan kestää, niin mikäänhän ei estä leikkimästä hiukan lisää noitten kanssa. Niin koitanpa antaa piirilevylle vähän lämpöä kuumailmapuhaltimella ja katsoa, että nousisiko näyttö pystyyn ihan ilman mitään MOST-väylää - siinä pitäisi sitten näkyä auton logo oikein ja toimia ilmastoinnin säädöt yms.

Onhan tuolla vähintäänkin raikasta, mutta turhaanpa tuota diagnostiikkaa enää enempää pyörittelee ilman ehjää näyttöä.

e. Eipä auttanut piirilevyn lämmittäminenkään - itse asiassa ei mitään vaikutusta vaan täysin samaan tapaan sekaisin kuin aiemmin. Kyllä tuohon pelkän virran kytkemällä jotain eloa tulee kun pyörittelee lämmönsäätimiä, joten jätin paikoilleen. Jos veikata pitäisi, niin lähtisin etsimään vikaa kondensaattoreista - toimi niin kauan, kunnes tuosta käytettiin virrat pois ja senpä jälkeen ei enää herännytkään oikein - vian kuvaus kyllä osuu varsin hyvin tuohon.

Mutta odotellaanpa sitten toista näyttöä ja katsotaan, josko sitten alkaisi onnistumaan. Jos nyt vielä käsiä pakottaa venaillessa, niin voisihan tuohon piruuttaan konkat tilata - tietenkään en toki katsonut noiden kokoa, mutta eipä tuota kauaa pura.
« Viimeksi muokattu: 20.11.2024, 21:36:08 kirjoittanut 74t3 »

Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 309
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 1.6 DRIVe -12
« Vastaus #71 : 23.11.2024, 00:44:37 »
Tämän kanssa on kyräilty toisiamme että "pidä tunkkis". Eli näyttöä venaillaan. Tosin eilen oli työpaikan TYHY-päivä, jossa kerrassaan upeasti muut oli päättäneet ohjelman, eli ruoan ja aktiviteetin, joka kesti iltayhdeksään.

Me sitten kollegan kanssa oltiin periaatteesta loppuun asti, kun kerran maksettinkin. Kaikki muut ropisivat pois ennen sitä, ensimmäiset jo ruokailun jälkeen. Eli kerrassaan upeasti toteutettu tiimitapahtuma.  ;D

No tänään oli sitten muuta ohjelmaa ja uusi näyttö ui jossain Suomenlahdella kohti Suomea niin katsellaan..

Viime viikolla tilattu aktiivibasso kyllä tuli, toki sille voisi vetäistä piuhat venaillessa, vakaa aikomus on edelleen saada purkki kiinni.

Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 309
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 1.6 DRIVe -12
« Vastaus #72 : 29.11.2024, 22:09:11 »
Näyttö saapui peräti eilispäivänä ja jaksoin käydä hakemassa sen postista. Muuta en sitten jaksanutkaan koskapa tämä työviikko on todellakin ollut työviikko.

Maailma kun on tässä lokakuun lopusta asti pitänyt saada valmiiksi ja tällä viikolla kyllästyin rankutukseen ja totesin, että tehdään sitten.

Saatuani maailmanvalmistumissuunnitelman esiteltyä johdolle johon kaikki olivat tyytyväisiä todettiin että on enää tekemistä vaille valmis mutta hoidetaan se puoli ensi viikolla.

Ystävällisenä poikana noudin rouvan apuna kauppatilauksen ja postista autovahvistimen ja akun läppäriin.

Sitten söin ja otin "uuden" näytön, läppärilaukun ja sisällä lämmittelleen soittimen jälleen kerran kainaloon. Tusasin niitä kiinni ja meinasin jopa koota autoa, kunnes hävitin taas yhden ruuvin keskikonsolin sisään ja totesin, että antaapa olla.

No soittimeen piuhat kiinni ja näyttöön piuhat kiinni ja kas, tuttu ja turvallinen Volvon logo ilmestyi heti. Näyttö nyt tosin on käynnistyttyään ruotsinkielinen, eikä ota vastaan komentoja mutta sammuttamalla sen surullisenkuuluisan äänentoiston sentään ilmastoinnin ja penkinlämmittimien näyttö tuntuu toimivan ihan nätisti ja jopa reagoikin säätimiin.

Noh, en odottanutkaan että toimisi suoraan mutta onhan tuo nyt jo edistystä. Sen verran vielä jaksoin värkätä, että tarkistin P3Toolilla, että ITP on kyllä sen mielestä koodattu pois päältä ja parametri 215 asetettu "Without Infotainment Theft Protect". Eli tämän osalta kaikki pitäisi olla ihan kunnossa.

VIDA taas ei ollut niin tyytyväinen, vaan on edelleen sitä mieltä, että MOST-väylä on auki. Tähän loppui into tältä päivältä ja jatketaan huomenna päivänvalolla.

Jos nyt koittaisi vielä käyttää sulaketta irti ja mikäli tämä ei auta, niin leikitään nyt sitten vielä hetki kuitujen kanssa, joihin kyllä näyttää kummassakin purkin kohdalla tulevan valo ja sen enempää autossa ei kaiketi edes ole.

Veikkaan ettei ole kovin halpa keikka käydä korjauttamassa sinisellä jossa nuo varmaan ihan mielellään laittavat tuon kuntoon. Voisihan tuo tuoki parantua ohjelmapäivityksillä joista nyt ei ole tarkemmin tietoa..

Jostain olin näkevinäni että tuo IHU engineering mode saattaisi olla sellainen palikka, jolla noita moduuleitten asetuksia - en tosin ole saanut sitä toimimaan vielä kertaakaan mutta yrittänyttä ei laiteta.

Sikäli olisi tuonkin näytön osalta yksi ja sama, kun voisi laittaa sitten sen Android-purkin kiinni.

Toisaalta käväisi kyllä jo mielessä, että teen kohta old skoolit ja vetäisen piuhat suoraan muualta aftermarket-soittimelle, kun siinä on linjalähdöt ja vahvistinkin löytyy. Kiukutelkoon auto väylästään sitten niin paljon kuin haluaa.  ;D

Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 309
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 1.6 DRIVe -12
« Vastaus #73 : 30.11.2024, 23:18:41 »
Noni. Illalla menin ajoissa koisimaan ja aamulla pohdiskelin siinä hiukan ja painuin pihalle kokeilemaan.

No ihan yhtä hyvin toimi kuin eilenkin ja totesin että niitä valokuitusilmukoita nyt saa Suomessa varmaan kuin Helsingistä kivijalasta ja maksaa satasen.. Laitoin auton läjään ja painuin sisälle latailemaan testerikoneen akkua.

Käytin siinä aamun selvittäessäni tilanteen kaverille, joka harrastelee autoja vielä vähäsen enemmän kuin minä.

No tokihan sieltä se silmukka sitten löytyi ja juuri ehdin sopivasti sisällekin aamun diagnosointisession jälkeen. Olihan se reilun 30km päässä, mutta tuumasin että kivempi kuin odotella noita viikko, pari jostain Amazonista.

Ja tuumailin, että josko ne kuituväylän errorit vaikka siinä matkalla kuittautuisi, mutta turha toivo. Muuten auto kyllä pelasi ihan, kuten pitääkin, mitä nyt rengaspaineet piti käydä katsomassa parin viikon seisomisen jälkeen kohdalleen, niin täristeli loppumatkan vähän vähemmän.

Koitettiin vielä kaverin Launch-testerillä ja ihan yhtä mieltä oli siitä, että valokuituketju on auki. No tämän tiesinkin, mutta kiinnosteli, että jääkö se muistiin, vai osaako nämä korjata sen itsestään, kunhan palikat on ehjiä, kuten saksalaiset merkit.

No kurvasin sitten kotiin ja huilasin hiukan. Ja tuumasin, että jos ei nyt ala pelaamaan, niin sitten aletaan kyselemään ammattiapua. Niin korjaajalle kuin autollekin.

Eli eikun taas keskikonsolia irti ja nyppäisin koko soittimen mäkeen ja valokuidun liittimeen silmukan tai miksikä sitä nyt sitten haluaakaan kutsua. Joka tapauksessa palikka, joka yhdistää kuituyhteyden. Fiber optic loop löytyy siis kaikkialta muualta kuin Suomesta, paitsi kaverilta, joka on jo sellaisen tilannut valmiiksi.

Niin moneen kertaan testanneena iskin testerikoneen käytiin ja VIDAn tulille.Nollasin vielä varmuuden vuoksi koodit. Ja kas.






Sehän käy ja kukkuu. Ja kieli vaihtui kotimaiseksi ja kaikki toimii ihanasti ja oikein.Eli ITPn pois koodaus ja kaikki säätö ei ole mennyt hukkaan.

No tämän kunniaksi hain toisen asennusoluen ja annoin auton levätä hetken. Eikä mitään virtoja päälle, vaan soitin takaisin kiinni. Ja tilanne palasi entiseen.

Eli lopputulemana, että molemmat purkit kuolivat, kun niistä käytti virrat pois. Ja avoin MOST-väylä sitten ajoi koko systeemin alas.

No ICM on vähän, niin kuin homman sydän. Ja kun ei siihen saanut kuin nyrkillä lyödyn näytön kuvaa eli jotain sekavaa, niin tilasin tosiaan suosiolla uuden.

Tilaukseen meni sitten myös halvimman mahdollisen saman mallin cd-soitin, vaikken sitä oikein muuhun tarvitsekaan kuin että tuo helkutin väylä pelaisi ja AUX-liitäntä toimisi ja virratkin kestäisi liittimissä, niin toimisi kaikki paljon paremmin.

Eli taas venaillaan, että pääsee maaliin. Mutta noin kokemusta rikkaampana voin neuvoa, että kun piuhoja joutuu kieltämättä hiukan käyttämään irti sen takia, että saa muuta paikoilleen, niin kannattaa suhtautua hiukan epäilevämmin takaisin kytkettyihin palikoihin - ja hommata tuo kuitutyökalu valmiiksi - pääsee aika paljon vähemmälla tuskalla.  ;D

Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 309
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 1.6 DRIVe -12
« Vastaus #74 : 04.12.2024, 19:09:59 »
Vaihtosoitin on ehtinyt jo Helsinkiin asti, niin kaipa sitä olisi tämänkin kanssa leikittävä sen verran, että saisi uuden soittimen paikoilleen. Pakkasia näyttää vielä sen verran maltillisesti, että sisätilan lämmittimellä pärjää kyllä autossa. Ja ei se soittimen asennus edelleenkään ole todellakaan mitenkään iso homma kun haaroitus otetaan käytännössä lähinnä virroille.

Toin edellisenä viikonloppuna hiukan lisää autohifikamaa entisestä residessistä, jossa ne ovat maanneet kaappin päällä n. 15 vuotta. RCA-kaapelit olivat muistini mukaankin ihan kohtuullisen hyvälaatuisia ja sitä ne ovat edelleen. Löytyy myös mm. DLS:n sulakepesää, paksumpaa virtapiuhaa sun muuta, joilla rakentelee jo kummasti.

Aktiivisubi nyt ei kovin ihmeellinen ollut ainakaan sisällä testatessa ja jostain ihmeen syystä siihen oli laitettu myös diskanttikaiutin - eikä kiinalaisen jakosuodinkaan kovin kaksinen ollut. Diskantin piuhan katkaisinkin jo ihan suorilta hetken tuota kuuneltuani. Mutta kotelo sentään on ihan aitoa lastulevyä.  O0

Nähdäkseni bassoelementti on 6" joten lisähifistelynä siihen voisi toki hommata paremman elementin. Mutta yrittää nyt saada tungettua johonkin jahka tuolle saa signaalin, niin kokeilee, saako siitä minkälaista lisämökää tuollaisenaan

Soittimen puuttuminen ja työt ovat meinanneet haitata harrastusta aivan huolella. Huomenna on ihan hyvä tilaisuus saada vähän pidempi lomapätkä, kun muutosneuvotteluiden henkilökohtainen osuus käydään kahdeksan reikäleipä alkaen. Sikäli on pullat hyvin uunissa, että ottajia todennäköisesti on joten jos oikein tarjoillaan reilun kuukauden lomaa, niin kyllä kelpaa.  8)

Pitäisi luonnollisesti taas olla heti ajelemassa ympäriinsä kun sattuu vihdoin hiukan pidennetty viikonloppu. Mutta jospa tämän ehtisi jossain välissä kasaamaan ja saisi vielä uuden soittimenkin kiinni. Sitten kelpaisi kurvailla tälläkin. Olen nytkin ajellut, ettei akku kuivu ihan tyystin, mutta hitusen ankeaahan se on pelkkää 1,6l isolohkon raksutusta kuunnella.  ;D

 

Autoracing  KL-varaosat