Kirjoitti: SJS
Kävi toi oma joskus 8000rpm nurkilla vaparina, 9,9mm nostoset nokat, ei kolissut tai ollut ongelma, kun 2.vaihteella rääkkäsin.
Kirjoitti: JuHaU
Kannenpulteiksi voi laittaa esim Cosworthin ARP:n pultit. Kolmen pultin alle laittaa sopivan mittaiset holkit, joilla kompensoidaan kolme lyhyempää pulttia.
Kirjoitti: migueli
8v----->16v muutokseen menee siis golfin hihnankiristäjä prikoilla höystettynä. Onko olemassa automaattikiristintä mikä menee suoraan bolt on tähän 146/147 hampaisen kadetin hihnan kanssa? Olis jotenkin "turvallisempi" kun hihna olis sitten oikeassa kireydessä tilanteen kuin tilanteessa.
Kirjoitti: SJS
Automaatiikiristintä jos halajaa, niin joutuu soveltamaan jostain, ei ole bolt-on hommia tiedossa, mutta epäilisin että ehkä B234F koneen automaattikiristin saattaisi toimia (en ole sellaista nähnyt kylläkään), tai sovittaa tinakoneesta tuon systeemin.
Kirjoitti: migueli
Olin siinä luulossa että jossain penta koneessa olisi ollut automaattinen kiristin ? Täytyypi hieman tutkistella minkälainen B234 koneen kiristin on ja kysellä noita pentan kiristin malleja...... Ei kellään olis tosi halpaa käytettyä B234 automaattikiristintä? Vois hieman sovitella ja mallata...
Kirjoitti: VPP700
4.5mm on se normaali kolon syvyys, mutta paljon pitäisi saada venttiilille jyrsittyä koloa, että kone pyörisi vapaasti hihnan katkettua? B234 kansi ja vakio nokat
Kirjoitti: SJS
Ei ole volvo pentan koneissa automaattikiristintä missään B230+16v mallissa, kaikki tuolla normaalilla epäkeskorullalla.
Kirjoitti: MST-82
joku penta guru vois paiskata näistä kuvista osanumerost, en tosin tiedä helpottaako se näissä puuhissa sit yhtään.
http://i279.photobucket.com/albums/kk147/MST-82/P6260133.jpghttp://i279.photobucket.com/albums/kk147/MST-82/P6260136.jpghttp://i279.photobucket.com/albums/kk147/MST-82/P6260137.jpghttp://i279.photobucket.com/albums/kk147/MST-82/P6260138.jpghttp://i279.photobucket.com/albums/kk147/MST-82/P6260139.jpghttp://i279.photobucket.com/albums/kk147/MST-82/P6260143.jpghttp://i279.photobucket.com/albums/kk147/MST-82/P6260142.jpghttp://i279.photobucket.com/albums/kk147/MST-82/P6260141.jpghttp://i279.photobucket.com/albums/kk147/MST-82/P6260144.jpgTiedä sitten mahtaako saada siniseltä tiskiltä, mutta pitäis onnistua volvon omillakin palikoilla suhteellisen helposti?
Kirjoitti: SJS
Kiristäjäksi käy esim. VW 1,8GTI 16v (Golf2) tai V6 2,6 kiristinrulla, aikaisempaan ainakin tarttee prikkoja 8mm verran kannen ja kiristäjän väliin että on linjassa hihnan kanssa. Hihnaksi käy D-kadettin 1,6D koneen 147 hampainen hihna, vaikka on vakiohihnaa 1hampaan pidempi toimii moitteetta.
Tossa on AQ171 varaosaluettelo:
http://www.dougrussell.com/partscatalog/volvo_omc/index.cfm?fuseaction=group&group=1978&GroupList=1978OT: Tuota MST-82:n kuvien konetta on vähän "bling-blingattu", ei mun pakosarja tuolla tavoin kiiltävästi ollu maalattu kun sen uutena ostin, samoin ei venakansi non kiilä, kromattuja imu+pakosarjan pulttejakaan mulla ei ole, puhumattakaan kromatusta vesipumpun hihnapyörästä ja kromatuista jäähdytysvesiputkista. Maalatut alumiiniosat mulla kyl on, tosin nekin itse maalattu, tehtaalta niissä on vaan vuosien mittaan pois häviävä lakka.

Lisäksi kuvan kone on AQ171A, eli 1986-1988 välillä valmistettu, mutta vetolaitteeksi on eksynyt SP-A joka tuli tuotantoon vasta 1989 mallivudelle jolloin kone vaihtui AQ171C malliksi (=63mm runkolaakerit).
http://www.dougrussell.com/partscatalog/volvo_omc/index.cfm?fuseaction=group&group=1978&GroupList=1978Ihmetyttää vain, miksi käyttää ooppelin + VW:n osia kun nähtävästi kaikki osat on saatavana myös yhdeltä tiskiltä? Oliko se niin, että kampuroissa ole se muutaman millin pituus ero että sitä hihnan linjausta joutuis korjaamaan?
Kirjoitti: Kulmamies
Lainaus käyttäjältä: MST-82
Miksi ketään ei sit käytä esim tätä pentan kiristäjää?
Ihmetyttää vain, miksi käyttää ooppelin + VW:n osia kun nähtävästi kaikki osat on saatavana myös yhdeltä tiskiltä? Oliko se niin, että kampuroissa ole se muutaman millin pituus ero että sitä hihnan linjausta joutuis korjaamaan?Suurin syy lienee se, että noita VW / Opel-osia saa muovikassillisen yhden Penta-osan hinnalla. Ja sopivat kuitenkin periaatteessa heittämällä paikalleen, jos ei lasketa sitä 6mm prikkaa siellä kiristimen välissä. Voi käyttää esin nokkapyörän pultin alla olevaa alkuperäistä prikkaa, kunhan varmistaa, että se on tasainen, kun niissä tuppa vähän olemaan prässäyslaatu sitä sun tätä.
Kampuran pituusheitto tulee siitä, kun laitetaan leveämpi alahihnapyörä jakohihnaa varten, niin silloin kiilahihnapyörä tulee muutaman millin ulommas. Ongelma on korjattavissa kiilahihnapyörää sorvaamalla. Eli hihnapyörän kiinnityspinnasta sen verran tavaraa pois, mitä 16v hammashihnapyörä on 8v versiota leveämpi. Kampiakseliin ei tarvitse koskea.
Kirjoitti: SJS
Juu, tosiaan Siniseltä tiskiltä hihna 7vuotta sitten 123e ja kiristin 180e
EDIT: tuossa dougrussel marine linkissä 121$ hihnasta ja 233$ kiristäjästä, aika suoraan ovat eurohintoja nuo kun tiskiltä hakee. Eli 300-350e tulee hihnalle ja kiristimelle hintaa, motonetissä hinta jää 15%:iin tuosta.

Motonetistä hihna 18,5e ja kiristin 26e.... on vähän eroa hinnoissa, tosin laadussa myös samanverran lähes... saanut veneen koneessa vaihtaa joka toinen vuosi ton motonetin kiristimen kun rahisee, vaikka käyttötunteja ei tule kun alle 100/2v. Hihna samaten menee vaihtoon, ei sillä paria vuotta kauempaa uskalla päästellä. Sama homma toistuu 340:pissäkin.
Kirjoitti: AtAi
Motonetistä hihna 18,5e ja kiristin 26e.... on vähän eroa hinnoissa, tosin laadussa myös samanverran lähes... saanut veneen koneessa vaihtaa joka toinen vuosi ton motonetin kiristimen kun rahisee, vaikka käyttötunteja ei tule kun alle 100/2v. Hihna samaten menee vaihtoon, ei sillä paria vuotta kauempaa uskalla päästellä. Sama homma toistuu 340:pissäkin.
Essä sillä orggishihnalla ja kiristemelläkään silti ajais 12v.
Eli silti tulee halvemmaks vaikka vaihtaa 2v välein.
Kirjoitti: ottoB
Volsun kiristinrulla on suojaamattomalla kuulalaakerilla jossa on ehkä 0,2 mg rasvaa. Jotka haihtuu taivaan tuullin kun ensimmäisen kerran moottori ajetaan lämpimäksi.
Kirjoitti: SJS
Tästä varmaan johtui se että sellainen oli 7500km jälkeen finaalissa auton koneessa, eli 340:pissä (oli jakopäänsuojamuovit), ihmettelin jakopään rahinaa ja rullahan se siellä oli finaalissa, alle 1v oli vanha. Heti perään (500km) sitten katkes hihna kun rullan vaihdoin vielä. Veneessä taisin kans pari vuotta uskaltaa ajaa tolla rullalla, ei rahissut vielä mutta ei se hyvä ollut, mutta ei käyttötuntejakaan ollut kun ehkä 100h.
Se on kyllä totta että tiskin orkkisosat ovat kyllä laadultaan aivan omalta planeetalta verrattuna noihin motonetin roskiin, tosin sitten samalla hinnalla saa motonetistä tosiaan kassillisen osia joilla ajaa yhteensä jossain tapauksessa pidemmälle.
Ja näissä 16v koneissa kun alkaa tänä päivänä olemaan vahvasti harrastetausta niin vaikka huvikseenhan hihnan+rullat vaihtaa 2v välein 4v sijaan, kun ei noilla hihnoilla kukaan kumminkaan uskalla sitä ajaa mitä tehdas ilmoittaa, ja jos tulpaten tieeämmällä välillä vaihtaa motonet osan kun orkkis (2v/4v) niin säästö on jo aikamoinen.

Kirjoitti: Eikka
Mikä on viimeinen AQ171C vuosimalli? Siis milloin valmistus lopetettu? SJS...!!!

Kirjoitti: SJS
1993 on B230 pentojen valmistus lopetettu, tosin 1990-1993 AQ171 on ollut nimeltään 251 ja AQ151 vastaavasti 250 ja AQ131 = 230.
ERITTÄIN havinaisia 1990-> 16v pentat, itse en ole livenä nähnyt yhtäkään enkä myytävänäkään, valtaosa on A ja C mallia 1986-1989 väliltä.
Kirjoitti: 245R
apuja tarvis kun ei itsellä laskutaito riitä eli minkälaiset puristukset muodostuu jos laitan vakio 230:sen ft koneen päälle vakio 234f:n kannen? männissä kolot jotka vakio nokat ja venttiilit vaatii...
Kirjoitti: SJS
Onko männissä siis tällainen laki?
http://img250.imageshack.us/img250/4890/b234newblockry2.jpgEli 4 venttiilikoloa ja syvennys keskellä?
Vakio B230FT koneessa nimittäin on vain syvennys, ei venttiilikoloja 16v kannelle, joten jos siellä on kolot on kyseessä joko B234F männät tai sitten B230FT männät joihin tehty kolot.
Oli miten oli, 16v kannessa aika tasan samankokoinen palotila kun 8v, eli 50ccm nurkilla, tais olla jotai 48ccm, eli puristukset nousevat jonnekkin 9:1 nurkille vakiosta 8,7:stä JOS kyseessä on B230FT männät koloilla, ja sillä saadaan ahtaa 98E bensalla 1,5bar+ ennenkun nakuttaa JOS on säädettävä JA HYVÄ moottoriohjaus, tällä irtoaa 400hv/600Nm. Vakio LH-jetilläkin voidaan päästä lähimaastiin.
Jos taas B234F männät ni puristukset on 10:1, ja silläkin saadaan jotain 0,8bar ahtaa ja vajaa 300hv/450Nm irti.
Kirjoitti: JuHaU
B234F kannen palotila on 46,5 cc
Pentan kannessa hiukan enemmän varmaan tuo 48 cc
531 kannen palotila taitaa olla 54 cc
Kirjoitti: Ammamies
B234 männillä ja 530 kannella 9,7 puristukset?
Kirjoitti: Jermu
Vakio B230FT koneessa nimittäin on vain syvennys, ei venttiilikoloja 16v kannelle, joten jos siellä on kolot on kyseessä joko B234F männät tai sitten B230FT männät joihin tehty kolot.
Oli miten oli, 16v kannessa aika tasan samankokoinen palotila kun 8v, eli 50ccm nurkilla, tais olla jotai 48ccm, eli puristukset nousevat jonnekkin 9:1 nurkille vakiosta 8,7:stä JOS kyseessä on B230FT männät koloilla, ja sillä saadaan ahtaa 98E bensalla 1,5bar+ ennenkun nakuttaa JOS on säädettävä JA HYVÄ moottoriohjaus, tällä irtoaa 400hv/600Nm. Vakio LH-jetilläkin voidaan päästä lähimaastiin.
Jos taas B234F männät ni puristukset on 10:1, ja silläkin saadaan jotain 0,8bar ahtaa ja vajaa 300hv/450Nm irti.
Onko nuo venttiilien syvennykset männissä pakolliset b230ft koneessa jos laittaa 16v kannen? Millaset puristukset mahtaa olla ilman noita venttiilien syvennyksiä tuossa b230ft koneessa? Ja eikös tuossa vm 96 b230ft koneessa pitäisi olla ne paksummat kierokangetkin?
Kirjoitti: Ammamies
16v kannenkanssa on käytettävä venttiilikolot omaavia mäntiä
Kirjoitti: JuHaU
Ei tarvitse käyttää venakolottuja mäntiä, jos mäntä jää tarpeeksi alas dekkitasosta.
Kirjoitti: Ammamies
B230FT+16v koneessa venttiilin kolot ovat pakolliset
Kirjoitti: tomimikael
Ajatusleikki: omistan 940:n b230fb:llä, ja hinkua olisi hommata tommonen 960 16v turpo..
Eli voinko korvata tuon italo-pirssin 2l lohkon tuolla omalla 2.3 lohkolla, pelkästään sorvauttamalla mäntiin nuo kolot venoille??
Tulisiko minkälaatuista muutosta koneen tehoihin ja tarvisiko muita modauksia mokoma swappi?
Kysyy mistään mitään tietämätön, mutta asiasta kiinnostunut!

Kirjoitti: SJS
Jos korvaat B234F lohkolla, homma on aika bolt-on, paitsi että joudut poraamaan ahtimen öljypaluulle reijän lohkoon ja öljytulolle kierteet ja reijän lohkoon.
Jos korvaat B230 lohkolla, joudut konekorvakehommaan, käsittääkseni laikka laulaa tavalla tai toisella, joko koneen korvakkeet, tai sitten etupalkista tuennat vaihtoon. Kanssa jakohihnan joudut "soveltamaan", eli kadett 1982-1985 1,6D jakohihna (143 hampainen) ja VW kiristin, tai penta AQ171 koneen osat) ja tarttet B204 lohkosta kampuran hihnarattaan. Varmasti jotain muuta pientä jäi huomaamatta, mutta näin pääpiirteittäin.
B230 ja B234 lohkot ovat lähtökohtaisesti yhtä kestäviä, kummallakin otettu 500hv tehoja kadulla ilman betoinia.
Kirjoitti: tomimikael
Ahaa eli lohkot on fyysisesti erilaisia, minä luulin että vain kansissa on eroa. Taitaa olla helpompi hommata tuo b234f lohko sitten työstettäväksi.
Mitenkäs tuo moottorinohjaus, osaako 2litraiselle tarkoitettu ohjata 2.3litraista??
Tyhmiä kysymyksiä satelee, olkaa hyvät vaan!

Kirjoitti: SJS
Juu, 16v lohkoissa EI ole väliakselia, vaan öljypumppu pyörii SUORAAN jakohihnalta, 16v lohkossa ON tasapainoakselit joita pyöritetään erillisellä hihnalla, ja kuten kerrottua moottorikannakkeet ovat aivan erilaiset 16v koneessa JA etupalkissa.
B204FT ohjaus osaa varmasti ohjata 2,3L pannuakin, tosin optimaalisen hyödyn saamiseksi voisi olla fiksua korvata sekin...
Itse ehkä pistäisin samantien 2,5L kampuran sinne, tosin silloin joudut huomioimaan että vakiokampura 2,0/2,3L lohkoissa on 80mm iskulla, 2,5L penta kampura 86mm iskulla JA kumpaakin kampiakselia on KAHDELLA runkolaakerikoo'olla, 55mm (1985-1988) ja 63mm (1988-1998).
Tosin, vakioahdin saattaa olla pieni 2,3L ja 2,5L alakerralla... toimii, mutta huipputeho saattaa olla hyvinkin jossain 4000rpm kieppeillä.
Toisaalta, 2,0L 16v pannu on jo vakiona yhtähyvä kun 2,5L 8v pannu, ja siitä 2,0L 16v pannusta saa 400hv irti siinä missä 2,3L itsevärkätystäkin... isompi ahdin, suuttimet, putki ja IC + lastutus ni on jo 400hv uskallan sanoa. Tosin, vakio manuaali M46 loota tuskin kestää noita potkuja, 300hv = yleisesti n.450Nm näissä peleissä (2,0/2,3/2,5 16v) ja se on jo laatikon kipuraja. Vakio AW7x automaatti kestää sitten paremmin, prepattuna kestää yli 400hv/550Nm (foorumin Toni).
Eli tuollaisetkin asiat pitää huomioida, kytkimestä puhumattakaan. Yks mahis manuaalin kans on vaihtaa tilalle M90 loota 940 1995-1998 pelistä, se kestää sitten.