Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: aalt1n - 16.02.2013, 00:30:40

Otsikko: TF80-SC Automaattivaihteiston öljynvaihto
Kirjoitti: aalt1n - 16.02.2013, 00:30:40
Tässä itse öljynvaihto         http://www.pennantmotors.com/personal/s80/tf80fluid.pdf

Ja tässä öljy tasontarkistus http://www.pennantmotors.com/personal/s80/transfluidlevel.pdf
Otsikko: Vs: TF80-SC Automaattivaihteiston öljynvaihto
Kirjoitti: virkpe - 16.02.2013, 13:57:49
Kiitos ohjeista.
Olen miettinyt omasta vaihteiston öljyn vaihtoa, mutta en uskaltanut alkaa tekemään kun ei ole ollut varma miten käytännössä tapahtuu.
onkohan vaihteiston sisällä suodatin jonka voi vaihtaa kuten vanhemmassa mallissa?
http://www.youtube.com/watch?v=0bnjbmUXFVQ           <-   21 minuutin kohdalla vaihdetaan kys. suodatin. Video käsittelee 4v GM:n laatikkoa, ei tätä Aisin Warneria...
Otsikko: Vs: TF80-SC Automaattivaihteiston öljynvaihto
Kirjoitti: aalt1n - 16.02.2013, 14:04:58
Kiitos ohjeista.
Olen miettinyt omasta vaihteiston öljyn vaihtoa, mutta en uskaltanut alkaa tekemään kun ei ole ollut varma miten käytännössä tapahtuu.
onkohan vaihteiston sisällä suodatin jonka voi vaihtaa kuten vanhemmassa mallissa?
http://www.youtube.com/watch?v=0bnjbmUXFVQ           <-   21 minuutin kohdalla vaihdetaan kys. suodatin.
Olkaapas hyvä. Ajattelin nähdä vähän vaivaa, että ohje tuohon hommaan olisi suomeksikin jossain. Samalla tuo toimii itselle muistiinpanona, ettei seuraavalla kerralla tarvitse aloittaa ihan nollista. Sen verran helposta hommasta on kyse, että aion tehdä tuon jatkossa joka toisen syksyn moottoriöljyn vaihdon yhteydessä(moottoriöljyt siis vaihtuu syksyisin ja keväisin).

Mitä olen ruotsalaisia ja jenkkifoorumeita lukenut ja vidaa tutkaillut, niin en ole mitään mainintaa suodattimesta missään nähnyt. Taitaa kuulua nuo suodattimet vanhempiin laatikoihin.
Otsikko: Vs: TF80-SC Automaattivaihteiston öljynvaihto
Kirjoitti: (Miksu) - 16.02.2013, 15:16:49
Kiitos ohjeista.
Olen miettinyt omasta vaihteiston öljyn vaihtoa, mutta en uskaltanut alkaa tekemään kun ei ole ollut varma miten käytännössä tapahtuu.
onkohan vaihteiston sisällä suodatin jonka voi vaihtaa kuten vanhemmassa mallissa?
http://www.youtube.com/watch?v=0bnjbmUXFVQ           <-   21 minuutin kohdalla vaihdetaan kys. suodatin.

Videolla on 4-vaihteinen vaihteisto, jota on käytetty vain 2.8l ja 2.9l 6 pyttyisen koneen jatkeena tuossa s80:ssä (ja taisi olla myös xc90:ssä) ja tuon vaihteiston valmistaja on General Motors eikä tuon jälkeen ole enää GM:n lootaa käytetty
Tämän aiheen vaihteiston valmistaja on AisinWarner, joita on tämä aiheen 6 vaihteinen ja vanhempi 5 vaihteinen, kumpaankaan ei ole suodatin vaihdettavissa ilman vaihteiston irroitusta ja purkua.
Otsikko: Vs: TF80-SC Automaattivaihteiston öljynvaihto
Kirjoitti: Make - 12.03.2013, 14:15:18
Tässä oikeat ohjeet. Ihan simppeli juttu sinällään.

Tässä itse öljynvaihto         http://www.pennantmotors.com/personal/s80/tf80fluid.pdf

Ja tässä öljy tasontarkistus http://www.pennantmotors.com/personal/s80/transfluidlevel.pdf
Otsikko: Vs: TF80-SC Automaattivaihteiston öljynvaihto
Kirjoitti: Stigamies - 19.06.2017, 20:45:47
Tässä oikeat ohjeet. Ihan simppeli juttu sinällään.

Tässä itse öljynvaihto         http://www.pennantmotors.com/personal/s80/tf80fluid.pdf

Ja tässä öljy tasontarkistus http://www.pennantmotors.com/personal/s80/transfluidlevel.pdf

Onko tuossa olemassa joku nollattava laskuri öljynvaihtoa varten?
Jos on niin pääseekö autocomilla käsiksi?
Kun tuossa ohjeessa sanotaan että nollaa laskuri kun vaihdetaan vaihteisto.
Otsikko: Vs: TF80-SC Automaattivaihteiston öljynvaihto
Kirjoitti: pomo - 19.06.2017, 21:00:08
Onko tuossa olemassa joku nollattava laskuri öljynvaihtoa varten?
Jos on niin pääseekö autocomilla käsiksi?
Kun tuossa ohjeessa sanotaan että nollaa laskuri kun vaihdetaan vaihteisto.
Mulla ainakin öljynvaihdossa nollattiin joku laskuri, Vidalla.
Otsikko: Vs: TF80-SC Automaattivaihteiston öljynvaihto
Kirjoitti: Mölli72 - 23.08.2017, 14:49:49
Mulla olis kanssa automaattilaatikon öljynvaihto edessa v70 d3 2013. Kysymys olis et sopiiko Mobilin ATF 3309 tuohon laatikkoon?
Otsikko: Vs: TF80-SC Automaattivaihteiston öljynvaihto
Kirjoitti: virkpe - 23.08.2017, 21:28:29
Mulla olis kanssa automaattilaatikon öljynvaihto edessa v70 d3 2013. Kysymys olis et sopiiko Mobilin ATF 3309 tuohon laatikkoon?
Foorumilla on mainittu että öljy olisi on eri uudemmissa malleissa, en nyt vaan löytänyt kuka ja missä kertoi.
Otsikko: Vs: TF80-SC Automaattivaihteiston öljynvaihto
Kirjoitti: J2K - 23.08.2017, 22:04:20
Tuossa googlailin ja olisikohan AW-1 pohjaista öljyä kun pitää laittaa tuohon?
Lisää googlailua.. http://www.ebay.co.uk/itm/ATF-LV-Synthetic-Low-Viscosity-Automatic-Transmission-Fluid-20-Litre-20L-/371790887655
Otsikko: Vs: TF80-SC Automaattivaihteiston öljynvaihto
Kirjoitti: Leo - 24.08.2017, 06:19:45
Oikeat öljyt näkee helposti öljyvalmistajan sivuilta. Esim Castrol, jota Volvo monesti suosittaa, ehdottaa TF-80SC:n öljyiksi Transmax Z öljyä.
Otsikko: Vs: TF80-SC Automaattivaihteiston öljynvaihto
Kirjoitti: Mölli72 - 24.08.2017, 08:36:13
Motonetti tarjoaa tuota 3309 öljyä sinne?
Otsikko: Vs: TF80-SC Automaattivaihteiston öljynvaihto
Kirjoitti: virkpe - 24.08.2017, 16:43:11
Näyttäisi Teboil tarjoavan samaa 3309 öljyä autoosi.
Onkohan öljy muuttunut eri tyyppiseksi uudemmissa kahdeksan pykäläisissä laatikossa?
Ulkomailta saa öljyä edullisemmin MANNOL (http://www.ebay.de/itm/10-10x1-Liter-MANNOL-ATF-Multivehicle-Ol-Automatik-Getriebeol-/272088704227?hash=item3f59c024e3:g:3PcAAOSwfVpYwoS9)
Otsikko: Vs: TF80-SC Automaattivaihteiston öljynvaihto
Kirjoitti: Mölli72 - 24.08.2017, 17:56:21
Sain selville eli pitää olla toinen öljy muistaakseni 3324 oli luokitus.. Asia varmistettu Volvolta..
Otsikko: Vs: TF80-SC Automaattivaihteiston öljynvaihto
Kirjoitti: Leo - 24.08.2017, 21:21:08
Castrol ainakin antaa 8-vaihteiseen samaa kuin vanhempaan TF-80SC:n.
Otsikko: Vs: TF80-SC Automaattivaihteiston öljynvaihto
Kirjoitti: virkpe - 24.08.2017, 21:34:49
Sain selville eli pitää olla toinen öljy muistaakseni 3324 oli luokitus.. Asia varmistettu Volvolta..
hyvä että selvisi, eli se piti paikkansa että uudempiin pitää laittaa eri öljyä kuin 3309.
Vastuutonta tietoa Motonetiltä kun väärää öljyä tarjoaa, kuin myös Teboil kun tarjoaa Fluid S öljyä jossa ei löydy 3324 luokitusta.
Katsoin Ebaysta  Mannol 3324 öljyä saa vähän päälle 4,- litra.  Mannol JWS 3324 (http://www.ebay.de/itm/20-5x4-Liter-MANNOL-ATF-WS-Lifetime-Automatik-Getriebeflussigkeit-fur-TOYOTA-/222098678862?epid=1070320064&hash=item33b61ce44e:g:V98AAOSwuxFYwoeD)
Otsikko: Vs: TF80-SC Automaattivaihteiston öljynvaihto
Kirjoitti: Mölli72 - 25.08.2017, 15:07:56
Niinpä sanos muuta :) Tilasin suoraan 20l pytyn tuota Mannoilia 112€ rahteineen. Pystyy vaihtaa kahteen kertaan.
Otsikko: Vs: TF80-SC Automaattivaihteiston öljynvaihto
Kirjoitti: Juuso_ - 29.08.2017, 10:36:37
https://youtu.be/EAb9p8Wph-M Volvosweden vaihtelee tälläin ölpät laatikkoon. Eikö niitä enää 5-lovisen tyyliin pysty huuhteleen kierron läpi? Luulenko vaan vai eikö olisi järkevin auton olla ihan vaaterissa ennenkun kattoo öljytason?  :o Auto näyttää olevan videolla keulapystyssä. Öljyn tasohan ei ole täysin kohdillaan omastamielestä tuossa vikassa mittauksessa
Otsikko: Vs: TF80-SC Automaattivaihteiston öljynvaihto
Kirjoitti: juho82 - 29.08.2017, 21:43:15
https://youtu.be/EAb9p8Wph-M Volvosweden vaihtelee tälläin ölpät laatikkoon. Eikö niitä enää 5-lovisen tyyliin pysty huuhteleen kierron läpi? Luulenko vaan vai eikö olisi järkevin auton olla ihan vaaterissa ennenkun kattoo öljytason?  :o Auto näyttää olevan videolla keulapystyssä. Öljyn tasohan ei ole täysin kohdillaan omastamielestä tuossa vikassa mittauksessa

Tuolla tavalla merkkiliikkeessä (volvon), ovat mulle aina öljyt vaihtanu. 5 ja 6 vaihteisiin laatikoihin.
Otsikko: Vs: TF80-SC Automaattivaihteiston öljynvaihto
Kirjoitti: mulugren - 29.08.2017, 22:00:47
Jannuhan sanoo siinä yhdessä kohtaa että katso että auto vaakatasossa
Otsikko: Vs: TF80-SC Automaattivaihteiston öljynvaihto
Kirjoitti: Stigamies - 30.08.2017, 23:59:05
https://youtu.be/EAb9p8Wph-M Volvosweden vaihtelee tälläin ölpät laatikkoon. Eikö niitä enää 5-lovisen tyyliin pysty huuhteleen kierron läpi? Luulenko vaan vai eikö olisi järkevin auton olla ihan vaaterissa ennenkun kattoo öljytason?  :o Auto näyttää olevan videolla keulapystyssä. Öljyn tasohan ei ole täysin kohdillaan omastamielestä tuossa vikassa mittauksessa

Itellä hajos tuo pieni tyhjennystulppa kun oli niin tiukkaan kiristetty niin laskin vaan auto käynnissä lauhduttimen letkusta laatikon päästä öljyä aina pari litraa pihalle ja pari sisään. 8litran kohdalla tuli uutta kirkasta läpi. Puolen tunnin homma.
Paljon on ajettu ennen ja jälkeen operaation ja huvin pelaa eikä oo ilmoitettu tietokoneella tapahtuneesta.
Otsikko: Vs: TF80-SC Automaattivaihteiston öljynvaihto
Kirjoitti: Mölli72 - 01.09.2017, 07:49:02
Tuollain vaihdoin itse kanssa.. Mulla meni vaan 13-14 litraa läpi..
Otsikko: Vs: TF80-SC Automaattivaihteiston öljynvaihto
Kirjoitti: Buster - 03.09.2017, 13:29:15
Kerkesin jo ostaa öljyt laatikkoon kun täältä löytyi hyvät ohjeet vaihtamiseksi.
Nyt sitten huomasin, että pitäs nollata öljynlaadun laskuri.
Löytyiskö läheltä Vantaata ystävällismielistä volvoilijaa jolla olis vermeet tuohonm nollaukseen?
Otsikko: Vs: TF80-SC Automaattivaihteiston öljynvaihto
Kirjoitti: mulugren - 04.09.2017, 14:38:13
Onko muuten Liqui Moly:llä vaihteistoöljy joka vastaa Volvo 31256774 öljyä? Tuo on siis sitä mitä uusimpiin TF-80SC laitetaan.

Minulla on tuollaista "vastaavaa" Liqui Moly:ä laatikossa ja sekös harmittaa >:( No perjantaina ne joka tapauksessa menee vaihtoon. Kannattaiskohan oppimismuisti nollata samalla? Kakkoselle vaihtaa hyvin usein hieman töksähtäen. Vanha tf80-sc heitti kakkoselle täysin huomaamatta ja aika pitkällä luistolla. Kakkoselle vaihto oli koko laatikon paras ominaisuus. Ovatkohan tuunanneet kulutusta tässä uudemmassa versiossa ja kakkoselle mennäänkin nyt DSG tyyliin hieman "äkkinäisesti"(?)
Otsikko: Vs: TF80-SC Automaattivaihteiston öljynvaihto
Kirjoitti: Procar - 04.09.2017, 22:32:57
Onko muuten Liqui Moly:llä vaihteistoöljy joka vastaa Volvo 31256774 öljyä? Tuo on siis sitä mitä uusimpiin TF-80SC laitetaan.

Minulla on tuollaista "vastaavaa" Liqui Moly:ä laatikossa ja sekös harmittaa >:( No perjantaina ne joka tapauksessa menee vaihtoon. Kannattaiskohan oppimismuisti nollata samalla? Kakkoselle vaihtaa hyvin usein hieman töksähtäen. Vanha tf80-sc heitti kakkoselle täysin huomaamatta ja aika pitkällä luistolla. Kakkoselle vaihto oli koko laatikon paras ominaisuus. Ovatkohan tuunanneet kulutusta tässä uudemmassa versiossa ja kakkoselle mennäänkin nyt DSG tyyliin hieman "äkkinäisesti"(?)

Ei ole kyllä liquimolylla vastaavaa öljyä toistaiseksi... kannattaa öljynvaihdon jälkeen nollata sopeutukset ja tehdä sopeutusajo ihan oikeaoppisesti niin eiköhän se siitä tokene.
Otsikko: Vs: TF80-SC Automaattivaihteiston öljynvaihto
Kirjoitti: mulugren - 04.09.2017, 23:14:48
Ei ole kyllä liquimolylla vastaavaa öljyä toistaiseksi... kannattaa öljynvaihdon jälkeen nollata sopeutukset ja tehdä sopeutusajo ihan oikeaoppisesti niin eiköhän se siitä tokene.

On niillä itse asiassa top tec 1800 (löytyi täältä palstaltakin juttua) mutta jokatapauksessa vaihtoon heti. Miten sopeutus tehdään oikeaoppisesti? Tekeekö sen huolto vai pitääkö itse jotenkin körötellä?


(https://thumb.ibb.co/jCkb3a/Screenshot_20170904_231116.png) (https://ibb.co/jCkb3a)
Otsikko: Vs: TF80-SC Automaattivaihteiston öljynvaihto
Kirjoitti: Buster - 05.09.2017, 18:25:38
Oletteko tehneet öljynvaitoja ilman laskurin nollausta.  Mitä siitä on seurannut jos mitään.

Foorumilla on asiantuntijoitakin niin voisiko joku selittää mikä ihme on öljyn laadun laskuri.
Otsikko: Vs: TF80-SC Automaattivaihteiston öljynvaihto
Kirjoitti: Make - 05.09.2017, 18:54:24
Oletteko tehneet öljynvaitoja ilman laskurin nollausta.  Mitä siitä on seurannut jos mitään.

Foorumilla on asiantuntijoitakin niin voisiko joku selittää mikä ihme on öljyn laadun laskuri.
En ole asiantuntija mutta laskuri liittynee siihen että laatikko osaa toimia koko öljyn elinkaaren samalla tavalla eli sopeutuu kun öljyn omaisuudet muuttuvat ajan myötä.
Otsikko: Vs: TF80-SC Automaattivaihteiston öljynvaihto
Kirjoitti: mulugren - 10.09.2017, 12:23:49
Nyt on Volvon öljyt laatikossa ja sopeutuskin tehty. Hyvä tuli.
Otsikko: Vs: TF80-SC Automaattivaihteiston öljynvaihto
Kirjoitti: Juuso_ - 11.09.2017, 21:38:11
Nyt on Volvon öljyt laatikossa ja sopeutuskin tehty. Hyvä tuli.
Mitenkä tuo sopeutus toteutetaan?
Otsikko: Vs: TF80-SC Automaattivaihteiston öljynvaihto
Kirjoitti: mulugren - 11.09.2017, 22:36:14
Mitenkä tuo sopeutus toteutetaan?

En tarkalleen tiedä. Käsitin että sopeutustilassa ajetaan jollain tietyllä tapaa (lukija kiinnikytkettynä?). Noin tunnin olivat voc mukaan ajelleet. En tiedä kuinka paljon tuo auttoi kun tosiaan öljytkin vaihtui toisiin eikä ole tietoa oliko vanhaa öljyä oikea vai väärä määrä ja oliko ne edes huuhtelemalla vaihdettu. Kenties saman asian olisi ajanut nollaus ja omatoiminen ajelu..olisi säästänyt 90eur. Mutta kiinnosti kokeilla ja teetättää ns. kunnolla
Otsikko: Vs: TF80-SC Automaattivaihteiston öljynvaihto
Kirjoitti: Mika.T - 06.03.2019, 23:15:30
Tulipa tänään läträttyä noita vaihteisto-öljyjä eestaas tuohon 6v automaatiin. Heräsi jälkikäteen kysymys että onko etutasauspyörästössä omat öljynsä (75w90 gl5) vai samat vaihteiston kanssa?
Kulmavaihteessa on toki omansa mutta tuo etutasauspyörästö jäi mietityttämään.

Tuli jo pohjamuovit kasattua paikalleen eikä älynnyt sen vertaa tutkia että onko siellä loovan pohjassa enempikin proppuja.
Otsikko: Vs: TF80-SC Automaattivaihteiston öljynvaihto
Kirjoitti: belarus - 08.03.2019, 07:32:52
Tulipa tänään läträttyä noita vaihteisto-öljyjä eestaas tuohon 6v automaatiin. Heräsi jälkikäteen kysymys että onko etutasauspyörästössä omat öljynsä (75w90 gl5) vai samat vaihteiston kanssa?
Kulmavaihteessa on toki omansa mutta tuo etutasauspyörästö jäi mietityttämään.

Tuli jo pohjamuovit kasattua paikalleen eikä älynnyt sen vertaa tutkia että onko siellä loovan pohjassa enempikin proppuja.
Tasauspyörästö öljy on sama vaihteiston kanssa, kulmavaihde öljy 75-90 gl5 pitää imee vanhat pois täyttöropusta!
Otsikko: Vs: TF80-SC Automaattivaihteiston öljynvaihto
Kirjoitti: sahauta - 09.03.2019, 12:12:00
Onko kellään kokemusta tästä öljystä: https://www.motonet.fi/fi/tuote/590329/Comma-MVATF-5l-automaattioljy
näyttäisi täyttävän JWS 3324 AW-1 vaatimuksen.

Pitäisi piakkoin vaihdella 2011vm. V70 automaattilaatikon öljyt ja tässä etsiskelen tietoa sopivasta öljystä  :idiot2:
Otsikko: Vs: TF80-SC Automaattivaihteiston öljynvaihto
Kirjoitti: VNT - 10.03.2019, 13:30:06
Tasauspyörästö ja kulmavaihde sama murikka ja öljy 75-90 gl5 pitää imee vanhat pois täyttöropusta!

Erikseen
Otsikko: Vs: TF80-SC Automaattivaihteiston öljynvaihto
Kirjoitti: VNT - 10.03.2019, 13:35:25
Onko kellään kokemusta tästä öljystä: https://www.motonet.fi/fi/tuote/590329/Comma-MVATF-5l-automaattioljy
näyttäisi täyttävän JWS 3324 AW-1 vaatimuksen.

Pitäisi piakkoin vaihdella 2011vm. V70 automaattilaatikon öljyt ja tässä etsiskelen tietoa sopivasta öljystä  :idiot2:

Ok öljy, Fuchs kehuttu myös. Vähäiset erot lähinnä vaihtojen pehmeydessä.
Otsikko: Vs: TF80-SC Automaattivaihteiston öljynvaihto
Kirjoitti: mulugren - 10.03.2019, 17:29:08
Erikseen

Tarkoittaa mitä?
Otsikko: Vs: TF80-SC Automaattivaihteiston öljynvaihto
Kirjoitti: VNT - 10.03.2019, 19:28:19
Tarkoittaa mitä?

Eli eri öljyt, erillinen osa. Tasauspyörästö vaihdelaatikossa, öljy ATF, manuaalissa man. öljyt. Kulmavaihde AWD voimansiirron osa, öljy gl5.
Otsikko: Vs: TF80-SC Automaattivaihteiston öljynvaihto
Kirjoitti: mulugren - 10.03.2019, 20:06:14
Eli eri öljyt, erillinen osa. Tasauspyörästö vaihdelaatikossa, öljy ATF, manuaalissa man. öljyt. Kulmavaihde AWD voimansiirron osa, öljy gl5.

Eli ei ole erillisiä tasauspyörästön öljyjä vaan siellä pyörii sama öljy mikä vaihdelaatikossakin. Sillä vain että ei kukaan erehdy luulemaan että olisi vielä jotain tasauspyörästönkin öljyjä vaihdettavana :)
Otsikko: Vs: TF80-SC Automaattivaihteiston öljynvaihto
Kirjoitti: lipsanen - 12.03.2019, 09:33:02
Vaihdatin joulukuussa öljyt huuhtelemalla ja laatikon pesulla. Kävin vasta viime viikolla nollauttamassa sopeutusasetukset. Lopetti ainakin nykimisen, kun vaihtaa P-asennosta D tai R. Muuten vaihto kakkoselta kolmoselle on edelleen yhtä raskas kuin ennenkin.
Otsikko: Vs: TF80-SC Automaattivaihteiston öljynvaihto
Kirjoitti: tormund - 14.05.2019, 21:11:51
Puotilan autokorjaamo tarjosi S60 D3 vm11 laatikkoon Ravenol atf t-ws öljyä.
Onko joku tätä käyttänyt alkuperäisen sijaan?  Täyttääkö vaatimukset?
Otsikko: Vs: TF80-SC Automaattivaihteiston öljynvaihto
Kirjoitti: Praats - 15.08.2019, 19:33:45
Hei, mulla on ajatus myös itse vaihtaa TF80-SC laatikkoon öljyt ja mieluummin huuhtelemalla. Olen tätä valmistellut, katsonut videoita, joita on ollut mukavasti- tosin edelllisen laatikkomallin (5-lovinen) tapaukseen.  Sittne löysin ohjeet tämän keskusteluaiheen alusta- hienoa, että näitä ohjeita täältä löytyy! Sitten äsken huomasin toisesta topikista (V70 -09 tf-80sc lauhduttimen letkujen kiinnitys), että letkujen irroituksessa voi olla vaaran paikka ja letkuissa ei olisi samanlainen kiinnitys ostettavine O-renkaineen ja pikaklipineen.

Kysyisin nyt ohjeita letkun irrottamiseen !!

 
Otsikko: Vs: TF80-SC Automaattivaihteiston öljynvaihto
Kirjoitti: aalt1n - 15.08.2019, 19:35:47
Kannattaa avata laatikon päästä paluuletku. Ei tarvi koskea noihin pikaliittiimiin.
Otsikko: Vs: TF80-SC Automaattivaihteiston öljynvaihto
Kirjoitti: Praats - 15.08.2019, 23:16:51
ok, kiitos tiedosta. Eli paluuletku on ilmeisesti lauhduttimen alimmainen ja se laatikon päästä irti. Ja sitten letkun päähän jatkoa ja astiaan? Pitääkö laatikon putken pään teipata huuhtelun ajaksi?
Otsikko: Vs: TF80-SC Automaattivaihteiston öljynvaihto
Kirjoitti: aalt1n - 16.08.2019, 01:01:31
ok, kiitos tiedosta. Eli paluuletku on ilmeisesti lauhduttimen alimmainen ja se laatikon päästä irti. Ja sitten letkun päähän jatkoa ja astiaan? Pitääkö laatikon putken pään teipata huuhtelun ajaksi?
Joo alimmainen letku irti. Siihen saa hyvin klemmarilla kiinni letkun. Ei tarvitse teipata sitä reikää.
Otsikko: Vs: TF80-SC Automaattivaihteiston öljynvaihto
Kirjoitti: Praats - 18.08.2019, 22:27:39
Thanks. Pääsen kokeilemaan vasta parin viikon jälkeen. Ilmoittelen sitten miten kävi.
Otsikko: Vs: TF80-SC Automaattivaihteiston öljynvaihto
Kirjoitti: Ribbe - 30.09.2019, 09:42:11
Koittanut tässä googlettaa. Muistelen että topicin laatikoissakin vuosimallin mukaan vaihtelee öljysuositus. Jäänyt mieleen että 2010 näissä muuttui sisuskalut ja silloin myös öljysuositus muuttui. Jos tuohon omaan 2014 malliin haluaisi vaihtaa muuta öljyä kuin "Volvon" niin onko hyväksi todettuja merkkejä? 2008 S80 Volvossa parani vaihdot kun vaihtoi 16 litraa öljyä laatikkoon. Sitä määrää ei viitsis Volvon hinnoilla vaihtaa.  :buck2:
Otsikko: Vs: TF80-SC Automaattivaihteiston öljynvaihto
Kirjoitti: 855 TDI - 30.09.2019, 11:48:38
Koittanut tässä googlettaa. Muistelen että topicin laatikoissakin vuosimallin mukaan vaihtelee öljysuositus. Jäänyt mieleen että 2010 näissä muuttui sisuskalut ja silloin myös öljysuositus muuttui. Jos tuohon omaan 2014 malliin haluaisi vaihtaa muuta öljyä kuin "Volvon" niin onko hyväksi todettuja merkkejä? 2008 S80 Volvossa parani vaihdot kun vaihtoi 16 litraa öljyä laatikkoon. Sitä määrää ei viitsis Volvon hinnoilla vaihtaa.  :buck2:

Minä tilasin Rockautosta Aisin Type WS -öljyä. Se on samaa kuin Volvon purkissa myytävä. Se oli jotain 7-8 € litra kaikkine kuluineen.
Otsikko: Vs: TF80-SC Automaattivaihteiston öljynvaihto
Kirjoitti: tuomaril - 30.09.2019, 13:04:48
Koittanut tässä googlettaa. Muistelen että topicin laatikoissakin vuosimallin mukaan vaihtelee öljysuositus. Jäänyt mieleen että 2010 näissä muuttui sisuskalut ja silloin myös öljysuositus muuttui. Jos tuohon omaan 2014 malliin haluaisi vaihtaa muuta öljyä kuin "Volvon" niin onko hyväksi todettuja merkkejä? 2008 S80 Volvossa parani vaihdot kun vaihtoi 16 litraa öljyä laatikkoon. Sitä määrää ei viitsis Volvon hinnoilla vaihtaa.  :buck2:

https://www.motonet.fi/fi/tuote/590329/Comma-MVATF-5l-automaattioljy

Tuota on myös moni käyttänyt hyvällä menestyksellä.
Otsikko: Vs: TF80-SC Automaattivaihteiston öljynvaihto
Kirjoitti: Ribbe - 30.09.2019, 13:43:01
https://www.motonet.fi/fi/tuote/590329/Comma-MVATF-5l-automaattioljy

Tuota on myös moni käyttänyt hyvällä menestyksellä.
Tuota motonet suosittelee minunkin autoon, mutta muistelin vain että vaadittu luokitus muuttui 2010 vuosimalliin ja onkohan tuo oikeaa.
Otsikko: Vs: TF80-SC Automaattivaihteiston öljynvaihto
Kirjoitti: tuomaril - 30.09.2019, 14:17:06
Juu, tuo täyttää myös sen uudemman luokituksen.  :)
Otsikko: Vs: TF80-SC Automaattivaihteiston öljynvaihto
Kirjoitti: hessu80 - 30.09.2019, 20:10:11
Juu, tuo täyttää myös sen uudemman luokituksen.  :)
Tuo Comman öljy täyttää synteettisenä öljynä lähes kaikkien merkkien kaikki luokitukset, mutta onko se yhtä hyvää kuin Volvon käyttämä mineraaliöljy? Jostakin syystä autonvalmistajat edelleen tunkee noita mineraaliöljyjä automaattiaskeihin. Itse en syytä tiedä, mutta tietääkö joku?
Otsikko: Vs: TF80-SC Automaattivaihteiston öljynvaihto
Kirjoitti: Wehgi - 01.10.2019, 08:20:19
Tuo Comman öljy täyttää synteettisenä öljynä lähes kaikkien merkkien kaikki luokitukset, mutta onko se yhtä hyvää kuin Volvon käyttämä mineraaliöljy? Jostakin syystä autonvalmistajat edelleen tunkee noita mineraaliöljyjä automaattiaskeihin. Itse en syytä tiedä, mutta tietääkö joku?

Hinta? Mineraaliöljyt halpoja ja jo suunnitteluvaiheessa voidaan laatikko optimoida toimimaan 150-200tkm halvalla mineraaliöljyllä
Otsikko: Vs: TF80-SC Automaattivaihteiston öljynvaihto
Kirjoitti: hessu80 - 01.10.2019, 10:46:20
Hinta? Mineraaliöljyt halpoja ja jo suunnitteluvaiheessa voidaan laatikko optimoida toimimaan 150-200tkm halvalla mineraaliöljyllä
Syynä ei voi olla hinta, koska synteettiset öljyt ovat puolta halvempia.
Otsikko: Vs: TF80-SC Automaattivaihteiston öljynvaihto
Kirjoitti: Wehgi - 01.10.2019, 12:35:37
Syynä ei voi olla hinta, koska synteettiset öljyt ovat puolta halvempia.

Tiedä sitten mitä autonvalmistajat noista öljyistä maksavat. Mutta vaihdelaatikot yleensä ryntövoitelulla johon jäykemmät mineraaliöljyt sopivat paremmin.
Otsikko: Vs: TF80-SC Automaattivaihteiston öljynvaihto
Kirjoitti: hessu80 - 01.10.2019, 12:41:55
Itse arvaisin, että asia liittyy pitkäaikaiskestävyyteen. Mineraaliöljy on dinosauruksen aikaista. Synteettisten lisäaineet häipyvät kuukausissa tai viimeistään vuosissa.
Otsikko: Vs: TF80-SC Automaattivaihteiston öljynvaihto
Kirjoitti: janne81 - 01.10.2019, 16:48:12
Itse arvaisin, että asia liittyy pitkäaikaiskestävyyteen. Mineraaliöljy on dinosauruksen aikaista. Synteettisten lisäaineet häipyvät kuukausissa tai viimeistään vuosissa.
Tuo se tosiaan taitaa olla ja toinen asia liittyy tiivisteiden kestoon ja suunnitteluun. Mineraaliöljylle ei tarvi olla mitään kummallisia tiivistemateriaaleja.
Vanhoihin moottoreihin kun laittaa synteettistä niin se puskee esim. korkkitiivisteistä ajan mittaan läpi.
Näin olen itse asian ymmärtänyt.
Otsikko: Vs: TF80-SC Automaattivaihteiston öljynvaihto
Kirjoitti: mulugren - 01.10.2019, 16:56:54
Itse arvaisin, että asia liittyy pitkäaikaiskestävyyteen. Mineraaliöljy on dinosauruksen aikaista. Synteettisten lisäaineet häipyvät kuukausissa tai viimeistään vuosissa.

Ilmeisesti lisäaineiden osuus voi olla jopa 25%. Ne kun happanee niin ei ole häävi litku enää pyörimässä laatikossa.

Prätkissä öljyt yleensä aina mineraaliöljyjä. Ihme että eivät saa kehitettyä synteettisiä jotka toimis märkäkytkimen kanssa
Otsikko: Vs: TF80-SC Automaattivaihteiston öljynvaihto
Kirjoitti: Praats - 31.12.2019, 11:53:19
Palaan taas tähän öljynvaihtoon (huuhtelumenetelmään tai ilman) -nyt vasta vaihdan. Mutkiakin on tullut matkaan ja lyhyesti niistä infoa/kyssäriä.

Koska öljynlauhduttimen puolen pikaliittimien kohdalla oli märkää, irrotin liittimet ja otin onneton ekana näkyvän sinisen O-tiivistee pois sisältä uusimisen toivossa >>näihän ei ollutkaan-ne olikin tarkotettu kertakäyttöön ja vain laatikon puoleiset O-tiivisteet voi vaihtaa (jotka myös vaihdoin). Hommasin kuitenkin hydrauliliikkeestä uudet vastaavat, vaihdoin ja kohtapuolen kokeilen.. MUTTA laitoinko tiivisteen oikein- siellä oli sisällä toinenkin musta tiiviste ja sit ohut muovirengas >> nyt sain ujutettua uuden toisen viereen MUTTA olisiko pitänyt laittaa muovinen rengas väliin >>tiiviste-muovi-tiiviste? Nyt meni päästä katottuna -muovi-tiiviste-tiiviste! Vainhemmassa volvossa oli ne vihreät ulkopuoliset tiivisteet näin -tiiviste-väli-tiiviste.

Sitten toinen juttu- liittyy laatikon täyttöpropun (pieni Torx40 ruuvi) irrottamiseen. Oli mielettömän tieuuka ja sain korkatua Torx-uran pois >> sitten sain vinkin, että lyöntitaltalla vaan ruuvin reunasta hakkaamalla auki >>onneksi onnistuin ja nyt taas vähän valoa ikkunassa!
Otsikko: Vs: TF80-SC Automaattivaihteiston öljynvaihto
Kirjoitti: aalt1n - 31.12.2019, 15:46:18
Kuten olen aiemminkin tänne kirjoittanut, niin huuhtelua varten kannattaa irrottaa paluuletku laatikon päästä. Pääsee paljon vähemmällä.

Itsekin muljasin vääntämällä tuon 40tx tarkistusruuvin  ensimmäisellä kerralla. Sen jälkeen olen irroittanut pulttipyssyllä tuon ruuvin. Iskun avulla lähtee ehjänä irti, vääntämällä muljaantuu kanta.
Otsikko: Vs: TF80-SC Automaattivaihteiston öljynvaihto
Kirjoitti: Rollel - 25.12.2020, 11:59:36
Terve.

Pitäisi olla kaikki palikat kasassa TF80-SC (V50 2012) laatikon huuhtelua varten.

Tarkoitus olisi edetä tämän mukaan:
https://www.youtube.com/watch?v=1sl9Wk5X-g8

Ainoa vielä epäselvä asia liittyy lauhduttimelta tulevan poiston toteuttamiseen. Tämän perusteella olisin irroittamassa paluuletkun laatikon päästä, en lauhduttimelta:
Kuten olen aiemminkin tänne kirjoittanut, niin huuhtelua varten kannattaa irrottaa paluuletku laatikon päästä. Pääsee paljon vähemmällä.


Videon kaverilla on todennäköisesti Volvon virallinen(?) lauhduttimeen tuleva poistoletku?


Kysymyksiä:
1. Jos/kun olette irroittaneet paluuletkun laatikon päästä niin onko liitoksessa uusimista vaativia tiivisteitä?
2. Tuohon paluuletkun laatikon puoleiseen päähän tulee saada poistoletku kiinni. Miten olette liittäneet tuon poistoletkun? Saako paluuletkun laatikon puoleiseen pään päälle hyvin jonkun letkun? Jos saa, niin mikä mahtaisi olla letkun sisähalkaisija? Jos ei saa, niin miten olette tuon toteuttaneet?
Otsikko: Vs: TF80-SC Automaattivaihteiston öljynvaihto
Kirjoitti: Duke - 25.12.2020, 12:21:34
Ottaa vaan laatikosta sen letkun irti mikä tulee jäähdyttimeltä. Siihen saa helposti normi letkun tökättyä. On siellä o rengas, mutta ei ole ikinä jääny vuotamaan vaikka vanhalla kasannut.
Otsikko: Vs: TF80-SC Automaattivaihteiston öljynvaihto
Kirjoitti: Kojontti - 25.12.2020, 13:09:21
Mitä tuolla letkujen kanssa puljaamisella saavutetaan verraten useamman kierroksen vaihto pohjan kautta? Siis jos sama määrä vaihdetaan käyttäen aina välissä kaikki vaihteet läpi?
Otsikko: Vs: TF80-SC Automaattivaihteiston öljynvaihto
Kirjoitti: Rollel - 25.12.2020, 14:29:56
Ottaa vaan laatikosta sen letkun irti mikä tulee jäähdyttimeltä. Siihen saa helposti normi letkun tökättyä. On siellä o rengas, mutta ei ole ikinä jääny vuotamaan vaikka vanhalla kasannut.
Ok - kiitti!

Mitä tuolla letkujen kanssa puljaamisella saavutetaan verraten useamman kierroksen vaihto pohjan kautta? Siis jos sama määrä vaihdetaan käyttäen aina välissä kaikki vaihteet läpi?
Käsittääkseni:
* Tuolta saa pohjapropusta n. 4l ulos ja koko tilavuus on jotain 7l? Loput (3l) maijailee sitten momentinmuuntimessa, venttilikoneistossa, lauhduttimessa ym. putkistoissa ja ties missä kanavissa.
* Laatikossa on suljettu kierto jossa paluu ja lähtö on kotelossa.

Eroja kierron kaitkaisussa verrattuna pohjapropun kautta tyhjentämiseen (asiantuntijat korjatkaa/kommentoikaa  :) ):

* Kierto katkaistaan yhdestä kohtaa josta vanha (jatkuvasti toki laimentunut) ulos / n. 2l ja uutta sisään. Kiertoon tuodaan jatkuvasti uutta öljyä, johon ei ole sekoittunut kierrosta tullutta vanhaa öljyä. Vanha öljy laimenee kotelossa ennen kiertoon lähtöä -> teoriassa (?) kotelosta on lähtenyt kiertoon / pois valtaosa vanhasta öljystä kun sinne ei ole päässyt palaamaan öljyä kierrosta?

* Kiertoa ei katkaista. Vanhan öljyn osuus laimenee aina kun poistetaan & lisätään.

Kuvittelisin tuon kierron katkaisun / vanhan poiston ja uuden lisäämisen olevan tehokkaampaa(?), noin olen sitä itselle perustellut kun olen tuohon vaihtotapaan kallistunut...

Hommattuna on 20l Manolia jonka olen valmis käyttämään yhdellä kerralla tuohon huuhteluun.
Otsikko: Vs: TF80-SC Automaattivaihteiston öljynvaihto
Kirjoitti: Kojontti - 25.12.2020, 17:14:29
Nii, itse olen 12-16l vaihtanut pohjapropun kautta 4l erissä, aina välillä käyttäen ja vaihteet läpi käyden. Viimeinen kierros on käytännössä saman väristä kuin uusi öljy. Ehkä jää vähän vanhaa enemmän, mutta tuskin mitattavaa eroa tulee.
Otsikko: Vs: TF80-SC Automaattivaihteiston öljynvaihto
Kirjoitti: Duke - 25.12.2020, 17:50:04
Kyllä se öljy sinne vaihtuu. Mutta itsellä vaan on se jääny jotenkin että haluaa huuhdella kaiken paska pois sieltä kierrosta. Pohja propusta ne ei tule niin hyvin pois. Kukin tekee miten haluaa. Itse aina kierrätän ja max 60tkm välein ja 20 litraa aina. Hyvin toimi laatikko vielä edellisessä s80:pissä 730tkm jälkeenkin.
Otsikko: Vs: TF80-SC Automaattivaihteiston öljynvaihto
Kirjoitti: taffu - 29.12.2020, 16:36:40
Tulipa itsekin vaihdettua laatikkoon öljyt tuon volvoswedenin videon ohjeilla, ensikertalaiselta meni leppoisalla tahdilla 2,5h aikaa, eikä tullut eteen mitään vastoinkäymisiä.  :)

Edit - Lisätäämpäs muuten vielä, että bluetoothmokkula näytti samoja lämpöjä vaihteistoöljylle Car Scanner - softalla kuin vida, jos joku on asiaa pohtinut.

Edit 2 - Ensi kerralla muuten aion lämmittää öljyn 50-asteiseksi, niin ei tarvitse joka välissä odottaa laatikon lämpenemistä :D

Edit 3 - Mitään oireita laatikossa siis ei ollut enkä alkuun huomannut eroakaan, mutta nyt enemmän ajettuani laatikko kyllä vaihtaa kylmänä nätimmin. Öljyjä ei ilmeisesti aiemmin ollut vaihdettu ja kilometrejä on 300+tkm takana, mustaa ja haisevaa oli kyllä öljy.
Otsikko: Vs: TF80-SC Automaattivaihteiston öljynvaihto
Kirjoitti: e0000333 - 07.01.2021, 15:52:19
Onko tuo oikea tapa tehdä viimeinen tason tarkastus moottori käynnissä ja pikkuproppu pois.
Mikäli tulkkasin oikein niin se Svante siinä vähän toppa up liten ölja ja rupes valumaan uudestaan öljyä ulos...:D
Otsikko: Vs: TF80-SC Automaattivaihteiston öljynvaihto
Kirjoitti: 8-pätkä - 07.01.2021, 17:16:24
Onko tuo oikea tapa tehdä viimeinen tason tarkastus moottori käynnissä ja pikkuproppu pois.
Mikäli tulkkasin oikein niin se Svante siinä vähän toppa up liten ölja ja rupes valumaan uudestaan öljyä ulos...:D

Juuri noin se tapahtuu, ja öljyn pitää tosiaan olla yli 50-asteista.

Oman auton kohdalla todettiin että kannattaa laittaa muutama desi "ylimääräistä" eli täyttää hieman enemmän kuin on huuhdellut pois. Omaan laitettiin varmaan lähemmäs puoli litraa enemmän kuin tuli pois ja silti ei tullut tarkastaessa kuin pieni liru ulos.

Tympii jonkun verran alkaa purkamaan kaikki rojut uudestaan täyttöpropun tieltä pois jos käykin niin että tarkistuspropusta ei tule mitään...
Otsikko: Vs: TF80-SC Automaattivaihteiston öljynvaihto
Kirjoitti: e0000333 - 07.01.2021, 19:45:59
Hyvä pointti, kiitti vinkistä!

Juuri noin se tapahtuu, ja öljyn pitää tosiaan olla yli 50-asteista.

Oman auton kohdalla todettiin että kannattaa laittaa muutama desi "ylimääräistä" eli täyttää hieman enemmän kuin on huuhdellut pois. Omaan laitettiin varmaan lähemmäs puoli litraa enemmän kuin tuli pois ja silti ei tullut tarkastaessa kuin pieni liru ulos.

Tympii jonkun verran alkaa purkamaan kaikki rojut uudestaan täyttöpropun tieltä pois jos käykin niin että tarkistuspropusta ei tule mitään...
Otsikko: Vs: TF80-SC Automaattivaihteiston öljynvaihto
Kirjoitti: Rollel - 11.01.2021, 10:58:54
Käytetty 20l huuhteluun.

Vaihdot pehmenivät  :)
Kiitoksia palstalaisille vinkeistä!

Vasta kahdessa viimeisessä huuhtelussa öljyn väri pullossa sama kuin uuden öljyn väri (ei erotu kuvassa):
(https://i.ibb.co/9YGNM7b/huuhtelut.jpg) (https://ibb.co/9YGNM7b)

Irroitettu lauhduttimen paluuletku laatikosta. Paluuletkun liittimen päälle sopii 12mm sisähalkaisijan letku (tätä tietoa en onnistunut löytämään mistään).

Lopullinen öljyn taso/määrä tarkastettu moottorin käydessä & kiinanvidan näyttäessä 50 astetta.
Otsikko: Vs: TF80-SC Automaattivaihteiston öljynvaihto
Kirjoitti: e0000333 - 11.01.2021, 13:08:40
Täällä myös viimeviikolla tehty huuhtelu. Aineena käytin sit lopuksi Mätänetin Comma mvatf+ öljyä.
Lähtökohta oli ihan mustaa, kuten yllä ei edes paperissa näkynyt enää punaista.
Pikku hiljaa sitten väri vaihtui ja vaikutti heti ekoista ajokerroista asti toimintaan, kylmänä varsinki.
Loota toimi ennen vaihtoakin ihan ok, mutta alaspäinvaihdoissa monesti oli töksähtelyä.
Kotihuollossa on kovemmat laatustandardit kuin liikkeessä niin täytyy ottaa huolto-ohjelmaan tuo vaihto.

Jostain nettikeskusteluista muuten luin, että ensiasennusöljy olis keltaista? Onko muilla sellaista tietoa vai onko tämä vain joku nettihuutelu?
Otsikko: Vs: TF80-SC Automaattivaihteiston öljynvaihto
Kirjoitti: caddy - 23.01.2021, 14:59:24
Olin aikeissa vaihdella loodaan öljyjä tänään mutta edelliseen postaukseen viitaten oli tuo laatikossa oleva öljy keltaista.
En uskaltanut lähteä vaihtamaan sitä punaiseen Teboilin Fluid S:ään, toistaiseksi.
Olen varannut 12l öljyä huuhtelua varten.

Uskaltaako vaihdon tehdä, vaatiiko se jotain mitä pitäisi tietää ja onko Fluid S oikea öljy? Auto on 2013-mallinen V70 2.0T5 BiFuel.
Otsikko: Vs: TF80-SC Automaattivaihteiston öljynvaihto
Kirjoitti: Duke - 23.01.2021, 15:53:28
Olin aikeissa vaihdella loodaan öljyjä tänään mutta edelliseen postaukseen viitaten oli tuo laatikossa oleva öljy keltaista.
En uskaltanut lähteä vaihtamaan sitä punaiseen Teboilin Fluid S:ään, toistaiseksi.
Olen varannut 12l öljyä huuhtelua varten.

Uskaltaako vaihdon tehdä, vaatiiko se jotain mitä pitäisi tietää ja onko Fluid S oikea öljy? Auto on 2013-mallinen V70 2.0T5 BiFuel.
Fluid s käy vain alle 2010 vuosimalliin, koska luokitus 3309. Sen jälkeen olevaan pitää olla 3324 luokituksella olevaa öljyä, esim Commaa motonetista.
Otsikko: Vs: TF80-SC Automaattivaihteiston öljynvaihto
Kirjoitti: caddy - 23.01.2021, 16:44:04
Fluid s käy vain alle 2010 vuosimalliin, koska luokitus 3309. Sen jälkeen olevaan pitää olla 3324 luokituksella olevaa öljyä, esim Commaa motonetista.

Kiitos tiedosta, onneksi en lähtenyt vaihtamaan.
Käynpä vaihtamassa Teboilin Commaan.
Otsikko: Vs: TF80-SC Automaattivaihteiston öljynvaihto
Kirjoitti: janne81 - 24.01.2021, 07:43:51
Kyllä Fluid S löytyy jws 3324 luokitus. Olen kysynyt asian Teboilin aspastakin ja nykyään lukee niiden sivuillakin:
Teboil Fluid S
Erittäin laadukas täyssynteettinen Dexron-tyyppinen automaattivaihteistoöljy luokkansa kattavimmilla merkkikohtaisilla suorituskykyluokituksilla.Tuote sopii käytettäväksi useiden eri valmistajien uudentyyppisissä automaattivaihteistoissa. Korkealaatuisten perusöljyjen ja lisäaineiden ansiosta öljyllä on omaa luokkaansa olevat kuuma- ja kylmäominaisuudet, jotka takaavat vaihteiston pehmeän ja varman toiminnan niin äärimmäisen kylmässä kuin erittäin raskaassa ja kuumassa ajossa.

Suorituskyky: GM Dexron II, IID, IIG, IIIH; Ford Mercon, Mercon V; Audi/VW G-055-025-A2 (TL52025), G-052-162-A1 (TL52162), G-052 -990 (TL52990); BMW: ETL-7045E, ETL-8072B, LA2634, LT71141; Chrysler ATF +3/4, Mopar AS68RC; Ford FNR5; AW1; Honda Z1; Hyundai SP-II/III; Jatco 3100 PL085; JWS 3309, 3324, 3314, 3317; Kia SP-II/III, Red1; Mazda ATF-M II, MV; MB 236.1, -2, -5, -6, -9, -10, -11, -12, -14 (NAG 1), Mitsubishi SP-II/III, ATF-J2; Nissan N402, Matic-/D/J/K, Matic-S; Subaru ATF, ATF-HP; Suzuki 3317, 3314; Toyota T-II/III/IV,WS
Otsikko: Vs: TF80-SC Automaattivaihteiston öljynvaihto
Kirjoitti: markku800 - 01.02.2021, 14:02:46
Tommosta pitäs olla jws 3309 aw1
Eli käykö tämä
Mannol ATF Multivehicle vaihteisto 20L
(L23) JWS 3309, 8218,
Otsikko: Vs: TF80-SC Automaattivaihteiston öljynvaihto
Kirjoitti: Duke - 02.02.2021, 06:03:41
Tommosta pitäs olla jws 3309 aw1
Eli käykö tämä
Mannol ATF Multivehicle vaihteisto 20L
(L23) JWS 3309, 8218,
Juuri tuo käy
Otsikko: Vs: TF80-SC Automaattivaihteiston öljynvaihto
Kirjoitti: markku800 - 05.02.2021, 16:13:55
Mikähän vois olla kun tuolla car Scannerilla ei laatikonlämpöjä näytä kaikki muut näyttää
Otsikko: Vs: TF80-SC Automaattivaihteiston öljynvaihto
Kirjoitti: Kojontti - 06.02.2021, 00:44:34
Mikähän vois olla kun tuolla car Scannerilla ei laatikonlämpöjä näytä kaikki muut näyttää

Ei varmaan ole tukea, eikös tuo ole perus OBD2 lukija ilman merkkikohtaista ohjelmistoa?
Otsikko: Vs: TF80-SC Automaattivaihteiston öljynvaihto
Kirjoitti: markku800 - 06.02.2021, 10:30:00
Kyllä tuolla pitäs nähhä
Otsikko: Vs: TF80-SC Automaattivaihteiston öljynvaihto
Kirjoitti: Kojontti - 09.02.2021, 19:55:34
En tunne tuota Car scanneria, mutta vaatii merkkikohtaisen ohjelmiston ainakin muissa lukijoissa että pääsee vaihteiston yksikköä lukemaan.
Otsikko: Vs: TF80-SC Automaattivaihteiston öljynvaihto
Kirjoitti: jak900 - 10.02.2021, 08:33:52
Mikähän vois olla kun tuolla car Scannerilla ei laatikonlämpöjä näytä kaikki muut näyttää
Noissa on ohjelmisto versio eroja, jotkin näyttävät toiset ei.
Otsikko: Vs: TF80-SC Automaattivaihteiston öljynvaihto
Kirjoitti: taffu - 10.02.2021, 15:25:54
En tunne tuota Car scanneria, mutta vaatii merkkikohtaisen ohjelmiston ainakin muissa lukijoissa että pääsee vaihteiston yksikköä lukemaan.

XC60:ssä itellä tosiaan Car Scanner näyttää saman vaihteistolämmön kuin Vida.
Otsikko: Vs: TF80-SC Automaattivaihteiston öljynvaihto
Kirjoitti: caddy - 18.02.2021, 22:10:16
Öljyt tuli vaihdettua huuhdellen 12l verran ja laatikon sopeutukset nollattiin. Ajoa on tuon jälkeen tullut parisen viikkoa ja tuhannen kilometriä.
Onko normaalia että kylmänä laatikko pitää kierroksia korkeammalla 2500-3000 -tasolla muutaman ensimmäisen kilometrin? Tuntuu siltä ettei kierrokset olleen _ihan_ niin korkealla ennen huuhtelua mutta voi olla että muistan väärinkin. Haluan vain varmistaa ettei tullut tehtyä virheitä.
Puolilämpimänä/lämpimänä toimii normaalisti koko ajan.
Otsikko: Vs: TF80-SC Automaattivaihteiston öljynvaihto
Kirjoitti: tuomaril - 18.02.2021, 23:03:01
Täysin normaalia, että muutama ensimmäinen kilometri etenee korkeammilla kierroksilla. Syy on se, että turbiini luistaa enemmän kylmänä.
Otsikko: Vs: TF80-SC Automaattivaihteiston öljynvaihto
Kirjoitti: caddy - 18.02.2021, 23:25:50
Täysin normaalia, että muutama ensimmäinen kilometri etenee korkeammilla kierroksilla. Syy on se, että turbiini luistaa enemmän kylmänä.

Kiitän varmistuksesta.
Otsikko: Vs: TF80-SC Automaattivaihteiston öljynvaihto
Kirjoitti: Kojontti - 19.02.2021, 17:15:09
Ja muutenkin kierrättää paljon enemmän ihan kylmänä, eli ei vaihda isompaa. Ihan laatikon lämmitystä varten oleva ominaisuus.
Otsikko: Vs: TF80-SC Automaattivaihteiston öljynvaihto
Kirjoitti: caddy - 03.03.2021, 14:33:17
Pari tonnia on nyt ajettu uusilla öljyillä ongelmitta mutta tänään pari kertaa peräkkäin kuumalla laatikolla D:ltä pakille siirtyessä on kuulunut konehuoneen puolelta "narahdus".
Pakki tuntuu kyllä toimivan ihan normaalisti ja moottorin tukikumit näyttävät olevan ehjät.
Uusi öljynvaihto edessä vai jotain muuta pahempaa odotettavissa? Liian vähän öljyä laatikossa?
Otsikko: Vs: TF80-SC Automaattivaihteiston öljynvaihto
Kirjoitti: vippe - 04.11.2023, 11:00:22
Laitetaan tähän myös nuo proppujen kiristysmomentit niin löytää vastakin.

Tietävämmät saa korjata mutta omasta lihastuntuma-arviosta ja netistä kaivetusta infosta:
Täyttöproppu (tx55) 20-25Nm
Tarkistusproppu (tx40) 8Nm
Tyhjennysproppu (h17) 45Nm