Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

S60/V60 pyöränlaakeri

  • 5 Vastauksia
  • 2306 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa freed

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • www.vrcf.fi
S60/V60 pyöränlaakeri
« : 15.11.2017, 16:01:51 »
Tarvitseeko etupään laakeria vaihdettaessa prässiä tai lämmitellä? Tuossa paketissa tulee ilmeisesti koko napa niin onko tuo vain pulteilla kiinni? Pultit auki ja uusi napa/laakeri kiinni?

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4111
Vs: S60/V60 pyöränlaakeri
« Vastaus #1 : 15.11.2017, 16:42:47 »
Vaatii hommaan tarkoitetun erikoistyökalun jolla laakeri prässätään autossa paikallaan kiinni olka-akseliin.
http://www.sykes-pickavant.com/products/suspension-tools/wheel-bearing-removal-and-installation/1190

Tiedän että joku on asentanut uuden pakastamalla laakeri-napasetin ja siten saanut sen paikoilleen, siitä ei itsellä kokemusta sen kummemmin.

Poissa freed

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • www.vrcf.fi
Vs: S60/V60 pyöränlaakeri
« Vastaus #2 : 15.11.2017, 18:25:56 »
Okei, ongelmana siis se että vanhat nastat antautui. Laitatin uudet alle ja jo vanhoilla nastoilla esiintynyt ihmeellinen jollotos tjsp noin yli 60 vauhdissa vaan jatkuu. Kulmat laitatettu 10tkm sitten, pitäisikö ne tsekata ennen etupään laakereiden uusimista? Selkeästi ääni kuuluu edestä.

Poissa wh

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 992
Vs: S60/V60 pyöränlaakeri
« Vastaus #3 : 20.08.2019, 09:59:26 »
Moi! Ihan vaan varmistuksena tiedustelen, että olihan V60 82mm etupyöränlaakeri? Ei tulis tilattua väärää työkalua.
volvoja - onhan noita.

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4111
Vs: S60/V60 pyöränlaakeri
« Vastaus #4 : 20.08.2019, 16:20:52 »
Moi! Ihan vaan varmistuksena tiedustelen, että olihan V60 82mm etupyöränlaakeri? Ei tulis tilattua väärää työkalua.
Vahva mutu, on. Se pienenpi on sitten focus ja s40 sekä v50 vollet.

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 770
  • www.vrcf.fi
Vs: S60/V60 takapyöränlaakeri
« Vastaus #5 : 30.10.2021, 14:31:34 »
Laitetaan tännekin talteen vähän ohjetta takapyöränlaakerin vaihtoon.
Takapyöränlaakerin vaihdossa vaihdetaan koko napa-asetelma, kuten edellisen korimallin isoissa etuvedoissa.

Mulla oli käytännössä uudet takalevyt, niin jarrusatula tulee helposti pois levyltä ilman että käsijarrua ajaa huoltoasentoon. En tiedä tuleeko vaikka olisi kulunutkin jarrulevy.

En irrottanut satulaa jarrukannakkeesta. Tämä toimenpide luultavasti helpottaa vaihtamista, sillä kannakeraudan ruuvit ovat ahtaassa tilassa.
Irroitin siis jarrusalun kannakeraudan kanssa suoraan, mutta tila on tosi ahdas, räikkä ei mahdu ja takajousi taisi tulla tielle jos jatkojen kanssa koittaa.

Siispä 15mm lenkkiavaimella liikkeelle. Kannekaraudan ruuvit on nähtävästi kierreliimalla ja jouduin moskan kanssa naputtelemaan koko kierteen matkan ruuvit auki asti. Usko meinasi välillä loppua aika pahastikin. Koitin lämmittääkin, mutta siitä ei tuntunut olevan oikein apua. Panosta ehdottomasti hyvälaatuiseen 15mm lenkkiavaimeen! Mieluummin pitkään sellaiseen. Välillä räikkälenkkiä pystyi käyttämään, kunnes taas meni moskan kanssa naputteluksi.

Jarrulevy taitaa olla T50 ruuvilla ja oli tiukassa. Ammuin pulttimopolla sen irti. Voi olla että tämä kannattaa vääntää jo liki kokonaan auki siten että käsijarru on päällä ja sen jälkeen vasta irroittaa satula.

Alapuolelta joutuu napa-asetelman pultin päitä putsaamaan. Ruuvit on T55 kannalla ja aika rapaiset, syvällä, minne ei näe kunnolla ja paikka on pimeä. Pienemmällä torx avaimella ja meiselillä kurat irti ja paineilmalla kantaa puhtaaksi. Pitkän jatkon ja kahden kanssa avain vasaralla naputtelemalla paikalleen ja räikällä ruuvit irti. Itse en saanut nopeusanturia irti vielä tässä vaiheessa, nähtävästi pitäisi kuitenkin irroittaa jo nyt.

Napa-asetelma pysyi paikallaan kun ruuvit oli jo irti. Toiselta puolelta menin ottamaan vastaan sitä ja naputtelin moskalla pari kertaa, niin napa ja jarrukilpi tulee helposti pois. Irroita nyt viimeistään nopeusanturi.

Uusi napa takaisin paikalleen päinvastaisessa järjestyksessä, vanhasta navasta pitää vaihtaa pyörimisanturi uuteen napaan. Uusi napa ei pysy itsestäään olkatuessa. Tässä helpotti huomattavasti kun sain kaverin pitämään napaa paikallaan kun ruuvasin kevyesti ruuvit paikalleen. Navan ruuvit väänsin räikällä piukkaan mitä siitä asennosta nyt sai.

Jarrunkannakkeen ruuvit olisi ollut ehkä syytä vaihtaa uusiin, kanta oli sen verran kärsinyt. Kierteiden putsauksen jälkeen kiertyivät kuitenkin helposti pohjaan asti. En laittanut lukitetta ruuviin, mutta kiristin tiukkaan ja pari kertaa moskalla vielä loppumomenttiin.

3h meni aikaa siivoamisen kanssa ja koeajo vielä suorittamatta. Ahdas ja hankala homma, mutta jos työkalut ja asennustaitoa löytyy kohtuullisesti, niin onnistuu ulkoparkkipaikallakin.

edit.

No nyt älysin etsiä oikeanlaisia videoita aiheesta. Eli satula ensin irti, niin kannaketta mahtuu aukomaan paremmin. Kiinnättäessä pitäisi kait käyttää uusia ruuveja ja kiristys 110 Nm. Ja lukitteelliset ruuvit.
Autoon oli Volvolla vaihdettu ennen sen myyntiä uudet levyt 3 tkm sitten ja sen verran ne ruuvin kannat oli kyllä pintaruosteessa, että melkein sanoisin ettei ruuveja ollu vaihdettu.
« Viimeksi muokattu: 01.11.2021, 08:03:43 kirjoittanut Itsok »

 

Elekma  Autoracing