Kulkukoira  Proturbo

Öljynkulutus V70

  • 342 Vastauksia
  • 82852 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6132
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Öljynkulutus V70
« Vastaus #15 : 05.07.2018, 15:25:46 »
On näille VEA D4 moottoreille kirottu tota öljynsyöntiä. Jossain menee enempi jossain vähempi.

Omani on entinen taksi jolla ajettu nyt ~258tkm ja ostaessa oli ~238tkm

Oman omistuksen aikana on 4 kertaa tullut ilmoitus öljytaso alhainen.

~6-8tkm välein tuo 0.5l enkä jaksa murehtua.

Kuulemani mukaan 0.9l/1000km on vielä rajoissa kulutuksen kanssa.

Moottorihan käyttää 0W-20 öljyä joka on aika vettä. Päästöjen vuoksi on tollasta litkua joka tulee herkästäkin välistä.

Ongelma lienee öljyrenkaiden tukkeutuminen ja jumittaminen jolloin öljy pääsee läpi palotilaan.

Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Öljynkulutus V70
« Vastaus #16 : 05.07.2018, 15:52:48 »
2 kertaa on joutunut Volvoihin lisäämään öljyä, kun koneessa on ollut Mobilin öljyt. Nyt Bilia laittoi Castrolia mitä ne ovat tainneet melko pitkään käyttää paitsi jonain vuonna Mobilia(?) mutta heti huollosta tullessa öljymäärä oli puolivälissä. Eli ennuste on, että huoltovälillä tuo "vajaatäyttö" kuluu ja nytkin pääsee lisäämään... Onkohan tuon lisättävän öljymäärän muutos pelkkää säästöä vai onko siitä aidosti hyötyä. Siis aitoa todistettua hyötyä.

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: Öljynkulutus V70
« Vastaus #17 : 05.07.2018, 17:40:30 »
2 kertaa on joutunut Volvoihin lisäämään öljyä, kun koneessa on ollut Mobilin öljyt. Nyt Bilia laittoi Castrolia mitä ne ovat tainneet melko pitkään käyttää paitsi jonain vuonna Mobilia(?) mutta heti huollosta tullessa öljymäärä oli puolivälissä. Eli ennuste on, että huoltovälillä tuo "vajaatäyttö" kuluu ja nytkin pääsee lisäämään... Onkohan tuon lisättävän öljymäärän muutos pelkkää säästöä vai onko siitä aidosti hyötyä. Siis aitoa todistettua hyötyä.
Joissain malleissa on ihan tarra lukkopellissa kertomassa oikeasta öljyntasosta, eli noin puoliväliin tikkua kuuluu laittaa, myös omassa käyttöohjekirja kertoo oikean öljyntason olevan noin 2/3 maksimista.

Eli tuo on ihan Volvon ohje, ei siis mitään säästöä.
V50 D5 sytyttää ainakin moottorin vikavalon jos öljyä on maksimiin asti.

Ja tosiaan, näissä uudemmissa VEA-koneissa öljynsyönti on ihan ominaisuus/tyyppivika, riippuen varmaan että keneltä kysytään, ei siis öljymerkkiin liittyvä asia.
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa ReijoM

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 99
  • Audilla ja Toyotalla mennään
Vs: Öljynkulutus V70
« Vastaus #18 : 05.07.2018, 18:52:18 »
Ja tosiaan, näissä uudemmissa VEA-koneissa öljynsyönti on ihan ominaisuus/tyyppivika, riippuen varmaan että keneltä kysytään, ei siis öljymerkkiin liittyvä asia.

Jaa-a, itsellä oli V60 D4 A -15 (VEA) ja ajoin sillä sen 14 km => 66 000 km ja kertaakaan en lisännyt öljyä ja aina kun tsekkasin öljyntason mittaristossa, näytti maxia. Liekkö ollut sitten poikkeus.

Huollot vuoden ja hieman alle 25 000 km välein, lukuunottamatta ensimmäistä öljyn vaihtoa, joka tapahtui noin 8000 km:ssä.
Audi A6 quattro              

Toyota Corolla Touring 1,2 T

Poissa Toni82

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: Öljynkulutus V70
« Vastaus #19 : 05.07.2018, 19:10:57 »
Mulla on tossa vollen vieressä olympiavolkkari 2.0 tfsi moottorilla. Hiukan huvittuneena olen seuraillut tätä viestiketjua... Audi foorumilla tämän langan nimi olisi: pitääkö olla huolissaan, kun autoni kuluttaa näin vähän öljyä  :2funny:

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Öljynkulutus V70
« Vastaus #20 : 06.07.2018, 09:02:23 »
Minusta alhainen öljynkulutus on merkki laadukkaasta suunnittelusta ja valmistuksesta. Valmistajat koettavat tietysti puhua ongelman pienemmäksi hokemalla että kaikki moottorit kuluttavat. Nykyautot kuitenkin kuluttavat jo niin vähän polttoainetta että puoli litraa öljyä per 1000km on jo rikkaampi seos kuin 2-tahti moottoreissa. Sietäisi moottorisuunnittelijan jo kattoa peiliin :-\
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6132
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Öljynkulutus V70
« Vastaus #21 : 06.07.2018, 09:43:43 »
Totuus on varmaan siinä ettei enää tehdä mitään kestämään isältä pojalle. Vaan on ns. elämänkaari mikä on x pituinen jotta saadaan uudistettua mm. autokantaa. Jos kaikki kestäisi kuten ennen ei se kanta uusiudu.

Tämä on valmistajasta riippumaton.
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Öljynkulutus V70
« Vastaus #22 : 06.07.2018, 10:07:13 »
Totuus on varmaan siinä ettei enää tehdä mitään kestämään isältä pojalle. Vaan on ns. elämänkaari mikä on x pituinen jotta saadaan uudistettua mm. autokantaa. Jos kaikki kestäisi kuten ennen ei se kanta uusiudu.

Tämä on valmistajasta riippumaton.

Ei niitä moottoreita (tai ylipäänsä mitään) suunnitella kestämään jotain tiettyä kilometrimäärää ja sitten hajoamaan jotta asiakas ostaisi uuden. Tämä on hyvin sitkeässä elävä käsitys mutta väärä. Jos on asetettu tavoite johon päästään ja ylitetäänkin niin ei sitä tuotetta aleta huonontamaan sen takia että se särkyisi suunnitellusti ja voitaisiin myydä uusi.. Tuskin millekään moottorille asetetaan tavoitteeksi 500tkm ja öljynkulutus 0L. Mutta jos asiat suunnitellaan ja tehdään hyvin niin siihen saatetaan päästä.

Edit: Jos löytyy joku joka on ollut suunnittelemassa tuotetta jonka tulee kestää X verran mutta ei missään nimessä enempää kuin Y niin sanoo "HEP" ;D
« Viimeksi muokattu: 06.07.2018, 10:11:17 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4104
Vs: Öljynkulutus V70
« Vastaus #23 : 06.07.2018, 13:10:47 »
Kyllä kestävä moottori antaa autolle maineen joka saa ihmiset ostamaan uudestaan saman merkkisiä.
Minusta tollanen 0.5 litraa tankille öljyä on ihan sairasta sitähän joutuis ostamaan öljynvaihdossa pikkutynnyrin öljyä että piisais lisäilyynkin  :2funny:

Kuka uskaltaa kokeilla öljyä kuluttavaa VEA-konetta 5w-40 öljyllä että miten käy kulutuksen? Vai onko syy sittenkin liian iso rako pytyn ja männän välissä..

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2692
Vs: Öljynkulutus V70
« Vastaus #24 : 06.07.2018, 17:45:25 »
Kyllä kestävä moottori antaa autolle maineen joka saa ihmiset ostamaan uudestaan saman merkkisiä.
Minusta tollanen 0.5 litraa tankille öljyä on ihan sairasta sitähän joutuis ostamaan öljynvaihdossa pikkutynnyrin öljyä että piisais lisäilyynkin  :2funny:
Kun tarpeeksi kuluttaa niin eipä tarvii vaihdella...

Totta puhuen VEA koneiden öljynkulutus on uutena aivan olematonta. Vasta sitten kun öljyrenkaat on saatu karstoitettua, alkaa hieman kuluttamaan, kuten joillekin on käynyt. Vaatii kait +200 tkm.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Öljynkulutus V70
« Vastaus #25 : 07.07.2018, 13:12:11 »
Joissain malleissa on ihan tarra lukkopellissa kertomassa oikeasta öljyntasosta, eli noin puoliväliin tikkua kuuluu laittaa, myös omassa käyttöohjekirja kertoo oikean öljyntason olevan noin 2/3 maksimista.

Eli tuo on ihan Volvon ohje, ei siis mitään säästöä.

Tuo on varmasti "ohjeistuksen" mukainen - mutta yli 25 v Volvo/Bilia kokemuksella voin kertoa, että "ohjeet" ovat muutuneet tai asentajat alkaneet niitä noudattamaan. Kahdesta mahdollisesta motiivista ohjeistukselle: suojellaan ylitäytöltä tai säästetään euroja valitsisin noi eurot.. Jos kyse olisi ympäristön säästämisestä niin se olisi jo kerrottu markkinointimateriaaleissa. Ensin säästetään huollon materiaalikustannuksissa ja sitten myydään huoltovälille tarpeelliset 0,5l lisää marmoritiskiltä hyvällä katteella.


Ei niitä moottoreita (tai ylipäänsä mitään) suunnitella kestämään jotain tiettyä kilometrimäärää ja sitten hajoamaan jotta asiakas ostaisi uuden. Tämä on hyvin sitkeässä elävä käsitys mutta väärä.

Olet väärässä - täysin väärässä. Kaikessa ammattimaisessa suunittelussa asetetaan käyttöikätavoite ja etsitään keinot miten siihen ja muihin tavoitteisiin päästään edullisimmin. Ennen mitoitettiin enemmän tunteella kuin europeräisesti. Esim. tinavitoselle mitoitus oli 400 tkm avaamatta, silloisen Volvokauppiaani mukaan.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Öljynkulutus V70
« Vastaus #26 : 07.07.2018, 16:24:07 »
Olet väärässä - täysin väärässä. Kaikessa ammattimaisessa suunittelussa asetetaan käyttöikätavoite ja etsitään keinot miten siihen ja muihin tavoitteisiin päästään edullisimmin. Ennen mitoitettiin enemmän tunteella kuin europeräisesti. Esim. tinavitoselle mitoitus oli 400 tkm avaamatta, silloisen Volvokauppiaani mukaan.

Niin niin niin mutta tuotetta ei tähdätä hajoamaan jossain ajassa tahi kilometrimäärässä. Jos tavoitteisiin päästään ja itseasiassa ylitetään ne reilusti niin ei pääkonttorilla pala valot yömyöhään ja johto murehdi että ”nyt ne moottorit kestää liian kauan eikä ole konstia saada rikki, me kuollaan kaikki”. Päinvastoin, siellä kilistellään shampanjaa koska lähestulkoon satavarmasti kestävä moottori on hyvä moottori muutenkin, kestää huonollakin ylläpidolla keskivertoa paremmin ja asiakastyytyväisyys nousee kohisten ja myyntikäyrät nousee.

Edelleenkin kysyn et onko ketään joka on tietoisesti heikentänyt tuotteen kestoa jotta saadaan tuotteet rikki aikaisemmin ja että tälläviisiin saadaan myydä enemmän uutta? Älkääkä nyt niiltä volvokauppiailta kysykö tätä jos mitään. Ne ymmärtää suunnittelusta yhtä paljon kuin sika tuulimyllystä :)
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Volv0 S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Öljynkulutus V70
« Vastaus #27 : 07.07.2018, 20:37:02 »
Ajotyylikin vaikuttaa. Agressiivinen ajo..

Joskus aikoinaan törmäsin tähän ilmiöön...

Auto oli VW Touran 1T 1,9 TDI.

Rauhallisesti ajellessa ei öljyä kulunut käytännössä yhtään.

Mutta jos ajotyyli oli sellainen että oli runsaasti kiihdytyksiä kaasu pohjassa ja/tai keskinopeus oli runsaasti yli 100 km/h (siis Saksassa moottoriteillä, Suomessa ei saa ajaa niin kovaa!) niin öljyä saattoi kulua yhdellä 500 kilometrin ajolla useampi desi, eli jo öljyä oli puolivälissä niin ajon jällkeen oli alamerkissä.

Ja tästä musitaakseni ihan ohjekirjassakin varoiteltiin.

Poissa Möykky

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 173
  • www.vrcf.fi
Vs: Öljynkulutus V70
« Vastaus #28 : 09.07.2018, 10:48:39 »
Totuus on varmaan siinä ettei enää tehdä mitään kestämään isältä pojalle. Vaan on ns. elämänkaari mikä on x pituinen jotta saadaan uudistettua mm. autokantaa. Jos kaikki kestäisi kuten ennen ei se kanta uusiudu.

Tämä on valmistajasta riippumaton.
Eipä ne autot kestäneet ennenkään isältä pojalle, päinvastoin, alta sadassa tonnissa oli useimmat motit jo remppakunnossa, nyt tuollainen km-määrä ei vielä näy moottoreissa mitenkään. Samoin oli peltien kanssa, esim 5 vuoitta vanha finni tipahti tunkilta niskaan helman pettäessä ruosteen vuoksi.

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6132
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Öljynkulutus V70
« Vastaus #29 : 09.07.2018, 14:38:48 »
Ehkä väärin kuvailtu mutta. Kun näitä mm. Kakkoskoppasia V70siä elvytetään ja ylistetään ettei 500tkm tunnu missään. Sama juttu mk3 joissa 5mukinen kone.

Auta armias kun on uusi tekniikka pentuvikoineen niin on se niin psk ja ei edes 5 mukinen.

On näitäkin jo ~400tkm ajettuja, eikä kaikkiin ole vaihdettu moottoria.

Näillä tarkoitan VEA D4
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

 

Autoracing  KL-varaosat