Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Lastutus, ohjelmointi ja moottorinohjaus => Aiheen aloitti: Huikkoster - 03.02.2017, 22:31:43
-
Tässä olisi mielenkiintoinen suo mihin upota. Mutta mitä siitä tulisi?
Kiinnostaisi hioa motikkaa etanolille sopivammaksi. Kylmäkäynnistyksiin enemmän soppaa ja sytytysennakkoa lisätä.
LH:ta on tutkittu vuosia ja löytyy paljon tietoa. Sillä sitä pystyykin niin hyvin säätämään, ainakin tuolla kymenlaakson suunnilla.
1,8 motikasta löysin vain muutamia aloitettuja tutkimuksia.
Eikä hommaa helpota yhtään että monet säätämiseen liittyvät termit ovat vielä ihan hepreaa. Ikinä en ole säätänyt tai edes ymmärrä niitä taulukoita mitenkä niiden matematiikka toimii. Pystyn kyllä oppimaan, sitä en epäile.
Mutta jos ostan ostrichin ja tunerpron, saataisiinko yhdessä jotain aikaan?
-
Jos tuo esimerkki kuva selventäisi hiukan.
(https://s29.postimg.org/dr2d0byer/Tunerpro_1.png) (https://postimg.org/image/dr2d0byer/)
16x16 kartta = pääkartta, osakaasu alueen polttoainekartta käytännössä
16x1 "FUEL MAP WOT" = täyskaasu alueen polttoainekartta
16x1 "Warm up enrichment" = (mahdollisesti) kylmäkäynnistys rikastus .. noita samanlaisia taisi olla 2 tai 3kpl , selvittelemällä selviää mikä toimii (vai kaikki)
2 ensimmäistä on testattu, ja niiden arvoja muuttamalla muuttuu ruiskutusajat > seossuhde.
Ja sytkäennakkokartoista täyskaasukarttaa kokeiltu (toimii).
Oon joitakin arvoja sitten hiukan muuttanut testimielessä.. että mitä tapahtuu, vai ei mitään.
Jos siis tuon -528 bin/xdf tiedostot laitan jakoon.. (ei siis miun tekemiä!! oli vaan paljon etsimistä, että löytyi netin ihmeellisestä maailmasta.. ite vaan jatkanut karttojen selvittelyä)
Lähinnä rpm rajoitin nyt ollut kovasti etsinnässä. Ja pitäisi jatkaa etsintää, kun auto toiminnassa.
Tosin kartat eivät ole sitten sinne päinkään samanlaisia, kun poikkeaa melko paljon vakio tina kuutosesta.
Esim. MAF ei käytössä :buck2:
-
Kiinnostus vain lisääntyy :)
Mitenkäs minä saan vakiokartan koneelle muokattavaksi? ???
-
Nii siis hetkinen. Ostrich on lastun tilalle laitettava laite joka saa ecun luulemaan että lastu on kiinni ja voin muokata karttoja. Mutta siihen lastun lukemiseen ja pysyvien muutosten tekemiseen tarvitsen toisen laitteen? ???
-
Prommeri lukemiseen/lastun kirjoittamiseen. Vaikka top853, jos win xp ei ole ongelma. Tuo motikan oma lastu on eprom, eli vain luku tuolla laitteella ja tyhjäys uv-valolla, tuohon omat vehkeensä. Helpommalla pääsee kun lukee orggis lastun, tallentaa koneelle, muokkaa ja polttaa eepromille, jota voi lukea ja kirjoittaa tuolla prommerilla.
27sf512 tais olla tuo motikkaan sopiva eeprom
-
Ja samallahan alkuperäinen lastu on varalla jos menee ohjelma pieleen ja pitäisi päästä liikkeelle.
Seuraavasta palkasta 2vk päästä pistetään palikkaa tilaukseen ja otetaan askel säätösuohon.
Niin eprom on uv tyhjennettävä ja eeprom tietokoneella?
-
#8 viesti
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=284153
-528 loppunumerolla
http://www.chip-tuner.hu/original_ecu_files/files/Volvo/
Motronic plug-in (tunerpro:lle)
https://pcmhacking.net/forums/viewtopic.php?f=38&t=3089
Ostrich tulee lastun tilalle, siltä lähtee johtonippu erilliselle boksille johon voi kytkeä mukana tulevan USB kaapelin jolla yhdistää läppäriin.
Jolloin karttoja voi muokata reaaliajassa, moottorin käydessä.
Motronicissa se on vähän hankala vaihtaa lastun tilalle ostrich, kun siinä on 2 piirilevyä päällekkäin, mut täysin tehtävissä kuitenkin.
-----
-528 bin/xdf toimii myös -362 ja -439 (muistaakseni -439.. 2,5l manuaalin boksi) ecu kanssa.
-
Kiitokset tästä :).
Mitä on xdf ja bin rautalangasta väännettynä?
-
Bin on se lastun ohjelma ja xdf tulkkaa kartat säätöohjelmalle. Eli kertoo mistä lukee kartat ja mistä akselin x ja y
Tuolla älhöön säätöketjussa taitaa olla suht selvänä perusteet
Pitää kaivella joltain vanhalta läppäriltä nuita xdf ja pdf tiedostoja, pari vuotta sitten oli 960 pihassa ja tuli kanssa avattua nuita karttoja, auto lähti vaan ensin pihasta ennekuin yhtään kertaa pääs ostritsilla leikkimään
-
Mitä on xdf ja bin rautalangasta väännettynä?
Bin on itse kartta ja tuo xdf on eräänlainen työkalu, jolla bini saadaan luettavaan muotoon.
edit: Ari E ehti ensin
-
Bin on se lastun ohjelma ja xdf tulkkaa kartat säätöohjelmalle. Eli kertoo mistä lukee kartat ja mistä akselin x ja y
Tuolla älhöön säätöketjussa taitaa olla suht selvänä perusteet
Kiitän. Pitää alkaa sitä lukemaan. 50 sivua pitkiä juttuja, huh huh :juhau:
-
Kiitän. Pitää alkaa sitä lukemaan. 50 sivua pitkiä juttuja, huh huh :juhau:
Pitkiä juttuja ne todellakin on.. Aina joku kysyy samaa mitä muutama sivu sitten on ihmetelty :D tuo tiivistelmä, joka on kiinnitettynä tänne säätöosioon, saattaa hieman avata maailmaa ostrichilla säätämisestä :)
-
TL866 prommeri mulla on, pelaa hyvin. Prommeiksi käy esim SST27SF256, on tuolla palikalla poltettavissa uudelleen ja prommeri+kymppipakki siruja on alta 50e läsäys, sensijaan tuo ostrichi on lollerssin kurssinousun ansiosta jo vähän kalliinpuoleinen.
-
Tuota sst27sf512 välillä käyttäny, pitää polttaa tuplana tai riviltä 8000 alkaen. Tais olla jonkun sentin joskus halvempi ;D
Tuo loppunumero siis muistin koko.
-
Jos 4.4 on enemmän reverse engineered niin onko siihen päivitys jotenkin vaikeaa?
Onko tyyliin muutakuin immu muuttunut ja parhaassa tapauksessa johtosarjakin sama?
Vai onko johtosarjat ja komponentit muuttunut täysin?
-
Johtosarja menisi uusiksi, ajonesto ja obd liitäntä tulee. Immu vaihtuu sekä toinen lämpöanturi häviää joten liekkö mittaristossakin eroja.
Iso työmaa :-\
-
Johtosarja menisi uusiksi, ajonesto ja obd liitäntä tulee. Immu vaihtuu sekä toinen lämpöanturi häviää joten liekkö mittaristossakin eroja.
Iso työmaa :-\
Okei, no sitten ehkä liian työlästä. Tuli vaan mieleen jos joku on tollasta swapannut ja ei olisi paha rasti. :)
-
Löytyneekö motronicista lh:sta tuttua suutinvakio #4:sta?
-
Mitä näistä olen lukenut, niin 1.8 on LH ja syttyboksi samassa laatikossa ja 4.4 "oikea" moottorinohjain. Sen voi kuulemma ohjelmoida keittämään aamukahvinkin valmiiksi :D
-
https://www.youtube.com/watch?v=Fi_cQODTO8c
Näitä videoita kun kattoo niin näyttää tuo tuunaaminen niin yksinkertaiselta :D.
-
http://rennlist.com/forums/928-forum/919294-motronic-editor-v2-2-a.html
Tuostapa saattas olla apua motikan karttojen säätöön, jeesuksenaikanen juu, mutta jokseenkin toimiva.
-
Lainataan topikkia, kun ei uutta aihetta tällaiselle viitsi tehdä..
---
Motronic 1.8 + 850 kova vauhtipyörä, jossa ilmeisesti 58-2 triggerikehä.
Voiko olla, ettei tuo motronic ymmärrä tuota pienempää triggerikehää? (vaikka joo, tällä foorumilla on kyllä tietoa, että on käytetty tinakutosissa...mutta erona se, et moottorinohjauksena ollut ms3 tai vastaava)
Kiekkamittari ainakin pomppii miten sattuu startatessa.
Tässä vaan käynnistysongelmaa (oletettavasti ei anna kipinää, viina alkaa aika äkkiä haista kun starttailee) koitan selvitellä... ja vauhtipyörän vaihto on sellainen homma, mihin en lähde ihan huvikseen (asfaltilla ei kovinkaan mukava pukkien varassa..ja auton saa sen verran ylös et ite just ja just mahdun sinne alle ryömimään = ei kivaa, kerta saa riittää).
Vikaa voi olla vaikka jos missä, mut nyt ihan perusjutuista liikkeelle, mitkä vähänkään itteä epäilyttää.
Maajohtoja vaihdoin johtosarjaan kun oli moottori irrallaan (oli kovettuneet ja halkeilleet pahasti)..joten niiden pitäisi olla ok.
Ecun toimivuudestakaan en tiedä.. se kun on ollut viimeeksi ostrichin kanssa kiinni, ja nyt sen ecun alkuperäisellä eepromilla laitettu autoon. (-439 muistaakseni)
Vikakoodinlukija ei suostu yhteistyöhön, eli siitä ei ole apua..