Elekma  Autoracing

240 lämppärin hanan kapillaariputki

  • 3 Vastauksia
  • 358 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mtuitto

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
240 lämppärin hanan kapillaariputki
« : 28.06.2023, 21:23:02 »
Vanha hana ei sulkeudu kunnolla, joten täytyy vaihtaa uuteen. Löysin Ebaysta uustuotanto hanan, joka on ainakin ulkoisesti identtinen alkuperäisen kanssa kapillaariputkea myöten. Kysymys heräsi tuosta putken kiinnityksestä: miten putki on kiinni lämppärin kennossa? Irtoaako siististi ihan vaan vetämällä läpivientikumin läpi, vai hajoaako esim. jotain kiinnitysklipsejä? Entäpä uuden putken kiinnitys. Oletan, että useimmiten putki vain survotaan johonkin sinne kotelon sisään, mutta miten se oikeasti tulisi asentaa? Vaatiiko siis lämppärin kotelon avaamisen tai muuta vastaavaa?

Poissa Kaasarimakkara

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 144
  • Ongelmien suhde on vakio
    • Instagram: @redbrick240
Vs: 240 lämppärin hanan kapillaariputki
« Vastaus #1 : 28.06.2023, 21:49:07 »
En tiedä oliko täysin alkuperäinen ratkaisu, mutta ainakin omassa vm 90 se kapillaariputki vain hillui jossain siinä jalkatilan suulakkeen lähettyvillä. Ei siis ollut missään erityisesti kiinni.
Volvo 240 1990

Poissa mtuitto

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 lämppärin hanan kapillaariputki
« Vastaus #2 : 04.07.2023, 20:15:32 »
Eipä ollut lämppärin kotelossa edes reikää kapillaariputkelle. Vanhan hanan putki oli nätisti spiraalina hanan vieressä, joten päädyin samanlaiseen ratkaisuun. Ei varmaan toimi siten kuin tehtaalla ovat aikanaan suunnitelleet, mutta nyt kokeillaan näin.

https://www.ebay.com/itm/112551759945?mkcid=16&mkevt=1&mkrid=711-127632-2357-0&ssspo=eWXoQ918Rby&sssrc=2349624&ssuid=XQiTNp-nQDi&var=&widget_ver=artemis&media=COPY

Ostin siis tällaisen hanan. Mekaanisesti tarkka kopio alkuperäisestä ja hyvä työn laatu. Pari pientä eroavaisuutta kuitenkin on: kiinnityskorvake on hieman erimuotoinen, toista kiinnitysruuvia ei saa paikalleen. Pysyy tosin sillä yhdelläkin paikoillaan tukevasti. Lisäksi säätövaijerin kiinnitys on hieman erilainen. Alkuperäisessä vaijerin päässä on silmukka joka pujotetaan vivun päähän, tässä taas vaijeri on ruuvikiristeinen. Vaijerin silmukka täytyy katkaista, jotta vaijerin saa kiinnitettyä. Vaijeri lyhenee n. 6mm, mutta pituus riittää juuri ja juuri.

Kaikenkaikkiaan hyvän tuntuinen tuote, pessee nuo Motonetin yms. muovihanat mennentullen.

Poissa jar-ii

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 596
  • Typerää vanhan tekniikan ihannointia
Vs: 240 lämppärin hanan kapillaariputki
« Vastaus #3 : 15.08.2023, 12:32:32 »
Kapillääri on kai siellä kuskinpuolen jalkoillepuhallussuulakkeen alla. Sehän lähtee klipseillä pois.

Näin ainakin yhessä 87:ssa jonka purin taannoin.
Volvo 245GLT B230E + M47 -86 & Volvo 240GL B200K + M47 -89 & Volvo Amazon B18 + M40 -62 & Volvo 244Turbo -82
Showroom
Tallitouhuja instagramissa

 

KL-varaosat  Race.fi