Kulkukoira  Proturbo

Karvanaama ja rusina, 850T5-96

  • 39 Vastauksia
  • 11138 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Karvanaama

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 53
  • www.vrcf.fi
Karvanaama ja rusina, 850T5-96
« : 23.11.2020, 19:29:36 »
Aloitanpa minäkin tämmösen huoltomuistion.

Syyskuun puolella hain tällaisen T5 - 96:n.
Mittarissa 337340 km. Jos joku tuntee vehkeen historiaa, saa kertoa tietonsa.
Pari surkeaa kuvaa hakureissulta ja yksi myyntikuvista:







Monenlaista ruuvattavaa ilmeni jo kotimatkalla, jotain myyjä tiesi kertoa ennakkoon, jotain ei.

Kotimatkalla kolisi takana jotain, myyjä veikkasi kontissa majailevia talvirenkaita.
Eipä ollut, vaan vasemman takaiskarin yläpään kumi oli irtautunut ja iskari hakkasi sisäverhoilulevyyn.
Normihuttua vissiinkin näissä. No se tuli vaihdettua heti seuraavana arkipäivänä.

Tällöin myös pistin tankin täyteen ja ihmettelin vahvaa bensan hajua. No haiseehan se kun vuotaa valumalla maahan.
Tankkipumpun tiivistehän se siellä vuoti. Uutta paikalleen ja vuoto loppui.

Ajovalojen valokuvio oli vähintäänkin kummallinen, tähän löytyi korjaus isäukon varaosakasipätkästä. Umpiot ja oikea ehjä vilkun lasi siirtyivät tähän.
Sekä puuttunut ilmanoton muoviputki.

Etu joustintuen yläpään kumi oikealla puolella oli melko heikossa kunnossa, joten siihen löytyi uusi Bilteman varaosatiskiltä.

Nuhjaantuneen ratin vaihdoin varaosaautosta. Kissasaippualla pesu ei mainittavasti parantanut puhki kulunutta vanhan ratin pintaa.
Penkit kylläkin paranivat mukavasti.

Edit: korjattu pieniä kirjoitus -ja asiavirheitä.
« Viimeksi muokattu: 28.11.2020, 12:32:17 kirjoittanut Karvanaama »

Poissa Karvanaama

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 53
  • www.vrcf.fi
Vs: Karvanaama ja rusina, 850T5-96
« Vastaus #1 : 25.11.2020, 19:48:48 »
Erittäin heikon käsijarrun kimppuun seuraavaksi. Ostin valmiiksi jarruhihnat Bilsusta ja talvirenkaiden vaihdon yhteydessä raapaisin levyt pois.
Osat olivatkin ihan uudenveroiset, vain säätöä vailla, kerrankin helppo juttu..Paitsi..

Vasemman puolen takarengas oli vaan neljällä pultilla kiinni, koska yhdestä reijästä puuttui kierteet. Nuo neljä jäljellä olevaa olivat jo pilanneet pultit, mutta navan kierteet sai vielä pelastettua tapilla. Pilalle menneen korjasin helicoililla, eipä uusi napakaan olisi niin kallis ollut mutta piti kokeilla jos se onnistuu. Ja onnistuihan se.
Käyttämättömät jarruosat vaihdoin pulttisettiin, kun olivat vielä saman hintaisetkin.

Vetokoukun pistoke oli ilmeisesti jonkinlaisen ulosajon takia ruttaantunut puskurin alle piiloon, eikä ollut käytettävissä.
Koukun taaempi pultti irti (katkesi pulttipyssyllä ampuessa) ja kiinnityspelti suoraksi. Pistoke sinänsä oli ehjä, joten se sai jäädä paikalleen.

Letkulämmitin tuli todettua kuolleeksi, joten uusi pitäisi hankkia ja vaihtaa ennen oikean talven tuloa.
Talvivanteina mukana tulleet rupiset Columbat.

Palaneen lampun merkkivalo jää käynnistyksen jälkeen palamaan, mutta sammuu kun jarruun hipaisee. Tähän ei vaikuttanut vaikka koukun johtosarjasta kokeilin irrottaa peräluukussa olevat pistokkeet. Ehkä kumminkin jarruvaloissa on eri tehoiset lamput?

Alavesiletku tiputteli nestettä, klemmarin kiristys ei auttanut. Letku irti ja huomasin syylärin putkessa olevan pienen putkensuuntaisen valutörsön. Hioin sen sileäksi ja pistin varmuudeksi 2 klemmaria. Nyt pitää.

Kojetaulun kytkimien ja nappien lamppuja vaihtelin muistaakseni 7 kpl. Tuhkakupin valo menasi mennä vaikeaksi, mutta tinaamalla siitä selvisi. Ulkoasu muuttui valojen myötä paremmaksi.

Edellisen omistajan keväällä hankkima Bilsun akku ei enää ollut ihan kelvollinen, parin päivän seisomisen jälkeen ei jaksanut käynnistyä. Uusi 70 Ah Varta paransi tilannetta merkittävästi.

Näihin aikoihin huomasin ABS- valon toimimattomuuden. Tätä kyselinkin tekniikkapuolella. Eli ABS toimii, mutta valo ei, syynä väärän mallinen mittaristo. Lamppu oli poistettu kiilumisen takia. Hankin uudemman mallin mittariston, joka on vielä kokeilematta.

Oikean etulokasuojan lommon sain vedettyä siedettäväksi Bilsun imukuppityökalulla, joka on tarkoitetu levyn/lasin nostoon.
Parempaan tulokseen ehkä pääsisi irrottamalla sisälokasuojan ja tuuppaamalla sisäpuolelta. Jäihän siihen vielä vekki, naarmut pahentavat vielä vaikutelmaa.
Kuvat on aina kivoja:



Edit: kirjoituskupruja korjattu
« Viimeksi muokattu: 28.11.2020, 12:29:44 kirjoittanut Karvanaama »

Poissa nfh63

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 63
  • www.vrcf.fi
Vs: Karvanaama ja rusina, 850T5-96
« Vastaus #2 : 25.11.2020, 22:18:23 »
Rouvan Suomi-pätkästä sammui tuo palaneen lampun merkkivalo startin jälkeen heti mutta minun Saksantuonnista vasta jarrupolkimen painalluksen jälkeen. Molemmat oli 855 vm. -96, rouvalla 10v ja minulla 20V moottorilla.

Melko varma ehkä että sen kuuluu toimia juurikin noin kuin sinulla toimii.
V70 2.5T Summum 2005 facelift
XC70 2.4T 2001

Paikalla dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: Karvanaama ja rusina, 850T5-96
« Vastaus #3 : 25.11.2020, 22:26:44 »
Palaneen lampun merkkivalo toimii jää käynnistyksen jälkeen palamaan, mutta sammuu kun jarruun hipaisee. Tähän ei vaikuttanut vaikka koukun johtosarjasta kokeilin irrottaa peräluukussa olevat pistokkeet. Ehkä kumminkin jarruvaloissa on eri tehoiset lamput?

Täsmälleen noin toimii myös minun nykyisessä 850:ssä. Näissä lienee ainakin kahdella eri tavalla toimivia valovikavahtireleitä.

Poissa Karvanaama

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 53
  • www.vrcf.fi
Vs: Karvanaama ja rusina, 850T5-96
« Vastaus #4 : 26.11.2020, 19:26:44 »
No hyvä että tämä onkin ominaisuus. Kiitokset molemmille! Dneproshin taitaakin olla tuttu toiselta foorumilta.
Tämä ajoneuvo onkin Saksantuonti, jos sillä nyt väliä on.

Autoon on takaspoileri hankittuna, sekä etuvalojen alle ehjät muovilistat (ne joiden läpi lampunpesimet tulevat) tosin kaikki nämä on maalattava ennen asennusta.

Entinen omistaja oli keväällä vaihtanut öljyt, mutta ei tullut kysyttyä mitä laittoi ja määrä oli alamerkissä.
Joten vaihdoin uudet (Castrol Magnatec 5w40), sekä Volvo-merkityn suodattimen.
Vaihtohommaan kokeilin imupumppua, jolla mersuista öljyt vaihtelin. Mukana tullut ohuempi letku mittatikun reijästä sisään, oikea kohta oli vaan kokeiltava, kun pohjaa ei tuntenut niin selvästi. Pumpun säiliöön sain 4 litraa, sekä suodattimen kautta valui ehkä puolisen litraa.
Oli kyllä kovin ohkasen oloista.

Myös uuden termostaatin ostin samalla, paketissa luki 90-92 ast. Tässä kun on havaittavissa lämpömittarin vajoamista varsinkin matka-ajossa.
En tosin vielä vaihtanut, ehkä kannattaa se letkulämmitin vaihtaa samalla kun järjestelmän laskee tyhjäksi.

Tähänasti tehdyt jutut taitaa olla pääosin tässä.

Tämän moottorin luonne (voima) hämmästyttää vanhan dieselmersun jälkeen, automaattilaatikkokin toimii huomattavasti paremmin.
Toki onhan tämä myös uudempaa sukupolvea kun omistamani mersut.

Paikalla dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: Karvanaama ja rusina, 850T5-96
« Vastaus #5 : 27.11.2020, 09:23:18 »
Tervetuloa tänne  :hg:

T5:ssa on kyllä voimaa kahdelle vetävälle pyörälle riittävästi. Itselläni hetken aikaa olleen T5:n automaattilaatikosta en oikein tykännyt, vaihtoi joissakin tilanteissa ylöspäin oudossa kohdassa ja töksäyttäen. Moottorijarrutus tuntui puuttuvan kokonaan, mikä tuntui aluksi oudolta. Aikaisempi kokemukseni automaateista oli mm. mersun hienosti toimiva 5-vaihteinen sähköloota (722.6) vääntävän turbodieselin perästä. Liian hyvään siis olen tottunut :P

Poissa Karvanaama

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 53
  • www.vrcf.fi
Vs: Karvanaama ja rusina, 850T5-96
« Vastaus #6 : 13.12.2020, 14:03:23 »
Joo tuo moottorijarrutuksen puuttuminen hämmästytti myös aluksi.
Laatikkoon on tehty viime vuonna huuhteluvaihto, mutta ei mainintaa mitä öljyä laitettu. On ehkä tehtävä se uudestaan, jos tulee öljynlisäystarvetta.

Termostaatin vaihtoa varten piti ostaa setti pitkiä torx - hylsyjä 1/2" vääntiölle.
Kotelon taaempi pultti on hieman syvällä kolossa ja vissiin huohotuksen putkistoa edessä.

Muuten vaihdossa ei ongelmia, pienen koeajon aikana tuntui lämpöä tulevan paremmin.
Lämpötilakaan ei ollu tosin kuin -2 ast.

Ostin mastonin vihreätä autospräyta kokeillakseni ajovalojen alalistojen maalausta.
Sen verran eri sävyä on, etten taida tallissa majailevaa takaspoikkaa sillä maalata.
Saahan maalausliikkeestä oikeaakin sävyä.
Listat on nyt kuitenkin paikallaan, onhan ne kumminkin ehjät nyt.

Poissa Karvanaama

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 53
  • www.vrcf.fi
Vs: Karvanaama ja rusina, 850T5-96
« Vastaus #7 : 27.12.2020, 10:03:23 »
Tuo aiemmin mainittu ABS - valon väärä toiminta on ratkaistu.
Vaihdoin paikalleen -96 mallin vaparin mittariston ja nyt ABS -valo toimii oikein.

Toki jouduin ottamaan turbon mittaristosta viisaripanelin ja ahtopainemittarin.
Siirsin myös matkamittarin, koska tiesin siinä olevan uuden hammasrattaan ja myös ajomäärän takia.



Lisäilin samalla puuttuneita ja rikkinäisiä merkkilamppuja mittaristoon.
Kaikki näytti hyvältä.
Jopa econ-sport kytkimen pikkuvalot syttyivät ja mittaristoon winter-asennon nuolivalo. Nämä eivät minun aikana ole palaneet koskaan. Ainakin nuolivalo syttyi ja sammui winter-napin painelemisen mukaan.
Vaan kun ajoin auton ulos hallista ja katiska oli hetken pihalla tyhjäkäynnillä, alkoi vaihteiston nuolivalo vilkkua ja sport-econ kytkimen valo samaan tahtiin.
Winter - napin painelu ei muuttanut tilannetta enää.
Sekä onnellinen sattuma että service valo jäi pimeäksi ja saa jäädäkin.

Kävin kotona syömässä nuolivalo vilkkuen ja tulin takaisin hallille tutkimaan letkulämmitintä.
Luovutin sen kanssa ja auto käyntiin, kas..nuolivalo toimii oikein?
Muutaman sadan metrin päässä alkoi tosin jälleen vilkkumaan kesken ajon.
Mielestän auto ei kuitenkaan ollut winter - moodissa.

Onkos tässä kyse siitä pnp - kytkimestä sitten? Eikai mittariston vaihto pitäisi tähän vaikuttaa.
Eilen oli myöskin pakkasta enemmän kuin kertaakaan aikaisemmin ajon aikana.

Edit: Tänään hoksasin että lämpö - ja polttoainemittarit eivät kumpikaan toimi, ei ole muistikuvia jos eilenkään mittaristovaihdon jälkeen toimivat. :idiot2:
Myöskin vasemman merkkivalo lohkon puolella on epäilyttävän paljon toimimattomia valoja, kai niiden kaikkien pitäisi syttyä käännettäessä virta päälle.
Tarvii varmaan nykäistä mittaristo taas irti ja kokeilla toisella.
« Viimeksi muokattu: 27.12.2020, 19:37:29 kirjoittanut Karvanaama »

Poissa Karvanaama

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 53
  • www.vrcf.fi
Vs: Karvanaama ja rusina, 850T5-96
« Vastaus #8 : 30.12.2020, 19:13:44 »
Kokeilin jouten jäänyttä -94:n taulua nopeasti paikalleen.
Winter - asennon nuolivalo jatkoi tälläkin taululla vilkutteluaan, mutta itse winter - moodi toimi ja sen sai napilla pois normaalisti. Vilkutus vaan jatkui napin jokaisella asennolla.
Myöskin econ-sport napin ledit vilkuttelivat samaan tahtiin. (Sekä tietysti ABS-valo kiilui, väärä mittaristo kun oli)

Kokeilin juuri hankkimallani uudellakin econ-sport napilla, (Kiitos Ghost!) mutta toiminta sama, joten laitoin oikean mittariston paikalleen ja nuolivalo vilkkuu edelleen.
Tässä vaiheessa tajusin että aikaisemmilla yrityksillä vikatila ilmeisesti nollaantui, koska akun miinus oli irrotettuna vaihdon ajan.
Nyt vaihtotyökin alkoi mennä nopeammin joten vikatila ei ehtinyt nollautua, eikä huvittanut odotella kauempaa. Otin polttimon pois, kamat kasaan ja kotiin.
Napin ledivalotkin lopettivat vilkuttamisen samalla kertaa, ei tosin näytä myöskään econ-sport asentoa.
Mutta econ-sport-winter systeemi toimii muuten.

Eli tällä tavalla nappi toimi jo auton hankkiessani.
Ekalla mittariston avauksella laitoin puuttuvan lampun paikalleen ja vilkutuksetkin alkoivat tuolloin.
Tästä voitaneen päätellä että vaihteistolla on jonkinlainen vikatila tai varoitus päällänsä. Koodinlukijan saan kaverilta lainaksi, katsotaan jos se kertoisi jotain.

Edellisessä viestissä ilhmettelemäni lämpö - ja polttoainemittareiden toimimattomuus johtui vaan siitä että vaparin mittarinpohjassa (piirilevyosassa) kuuluu olla vaparin mittaritkin. Nuo kaksi mittaria poikkeavat pohjassaan olevien pinnien osalta toisistaan:

Turbon:


Vaparin:


Toivottavasti sepostuksista ymmärtää jotain.
Ei ehkä ollut järkevin tapa alkaa tehdä kolmesta mittaristosta yhtä toimivaa, mutta mielenkiintoista on ollut ainakin

Poissa Karvanaama

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 53
  • www.vrcf.fi
Vs: Karvanaama ja rusina, 850T5-96
« Vastaus #9 : 02.01.2021, 15:03:52 »
Väsäilin täältä löytyneiden ohjeiden perusteella vikakoodin lukulaitteen (siis ledivalo).
Jolla kolikkotelineen alta obd - pistokkeesta saa vilkutuksia ulos.



Tuloksiakin tuli:
Pinnistä 3 (moottoriohjaus) 111, ei vikakoodeja.
Pinnistä 6 (ilmastointi) 135, No signal from engine coolant temperature sensor.
Pinnistä 13 (cruise) 122, Speed has not exceeded 22mph or no speed signal.
Pinnistä 12 (abs) en saanut minkäänlaista vilkutusta? Edit: abs ei taida olla tässä pinnissä.
Muita en vielä kokeillut kun en tiedä mitä ne ovat. Jossain varmaan on lista mitä mistäkin pinnistä saa ulos?

Ilmastointihan vilkuttaa käynnistäessä merkkivalojaan hetken, tällä vikaa indikoiden.
Pitänee etsiä tämä anturi ja tarkistaa.

Tuo cruisen vikakoodi saattaisi liittyä jotenkin winter/pakkovaihteiden nuolivaloon, joka vilkuttaa? Tosin lamppu on nyt pois.
Nopeus - ja matkamittarit toimivat.
« Viimeksi muokattu: 05.01.2021, 19:23:36 kirjoittanut Karvanaama »

Poissa Karvanaama

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 53
  • www.vrcf.fi
Vs: Karvanaama ja rusina, 850T5-96
« Vastaus #10 : 05.01.2021, 19:22:36 »
Työkaverillapa sattui olemaan lukulaite, jonka myös lainasi minulle.
Tällähän pääsi jonninvverran syvemmälle kuin ledivilkulla.

Mittariston testissä 2 vikailmoitusta -> nollattu.
Vaihteistossa 4 vikailmoitusta -> nollattu.
Vakkarilla puuttuva nopeussignaali, johtunee siitä että auto ei liiku. Vakkari on toiminutkin normaalisti.
Ecu OK.
Ilmastoinnissa asentotunnistimen vikoja -> nollattu. Olivat poissa niin kauan kun ilmastointi/lämmitys oli automaatilla. Sitten tulivat takaisin.
Ajonesto ja ABS OK.
Service - valo nollattu.

Poissa _tino_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
Vs: Karvanaama ja rusina, 850T5-96
« Vastaus #11 : 16.01.2021, 12:00:49 »
Katselin tätä samaa autoa syksyllä kun 850:ä etsin. Oli aika kova hinta jos näin paljon on ruuvattavaa ollut.  :o
850 T5
EX:S40 T5, V60 T5 ,S60 T5, 940 TIC, 240 DL, 740 GLE

Poissa Karvanaama

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 53
  • www.vrcf.fi
Vs: Karvanaama ja rusina, 850T5-96
« Vastaus #12 : 17.01.2021, 11:52:54 »
Katselin tätä samaa autoa syksyllä kun 850:ä etsin. Oli aika kova hinta jos näin paljon on ruuvattavaa ollut.  :o

Oli kyllä lähellä etten kääntynyt takaisin junaan, kun ensimmäiset minuutit tätä tutkailin. Mutta kun kaupat oli sovittu puhelimitse ja ennakkokin maksettu, niin tehdään kuten tuli luvattua.
Toki nämä ruuvailut eivät ole olleet kalliita, niitä on vaan ollut paljon. :o
Vaakakupissa painoi aikalailla Samppasportin reilun 1000e. kuitti keväältä. Jäihän sitä silti jotain mullekkin.

Jäi hieman harmittamaan tätä ennen Vaasassa myynnissä ollut T5, joka kerkesi mennä päivää ennen soittoani. Ehkä myös siksi olin hieman malttamaton.
Mutta onpa tässä saanut tutustua värkkiin ainakin.

Pikkupäivitystä ja havaintoja:
Takaspoikka lähti maalarille.
Takapöntön yläpuolella havaittu pikku vuoto, joka saattaa selittää pakokaasun hajun tyhjäkäynnillä paikallaan seisoessa.
Myös ylävesiletkun liitos syyläriin on kosteana.

Poissa _tino_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
Vs: Karvanaama ja rusina, 850T5-96
« Vastaus #13 : 18.01.2021, 20:29:38 »
Minä sen harmaan 850 kävin Vaasasta hakemassa.  :D
850 T5
EX:S40 T5, V60 T5 ,S60 T5, 940 TIC, 240 DL, 740 GLE

Poissa Karvanaama

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 53
  • www.vrcf.fi
Vs: Karvanaama ja rusina, 850T5-96
« Vastaus #14 : 21.01.2021, 19:10:58 »
Minä sen harmaan 850 kävin Vaasasta hakemassa.  :D

Haha! Sattuipas jännästi!
Taisit kyllä paremman saada, kuvissa ainakin näytti hienokuntoiselta.
Kuvat oli kyllä muistaakseni otettu taidokkaasti puun alla, joka varjosti autoa.
Laitahan tietoa autosta foorumille kunhan käyttökokemuksia kertyy.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy