Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Aiheen aloitti: Lapari - 12.07.2013, 13:35:20

Otsikko: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
Kirjoitti: Lapari - 12.07.2013, 13:35:20
Onko porukalla kokemuksia näistä Forte käsittelyistä auton moottoriin, vaihdelaatikkoon, jäähdytyjärjestelmään yms. mihin kaikkiin niitä onkaan saatavilla? Onko kilpailevat merkit huonompia, kun niitä ei esim. merkkiliikkeet taida myydä? Onko tullut tehtyä konkreettista tukimusta esim onko karsta hävinnyt tai onko suihkun kuvio parantunut?

Itsellä tämä asia tuli nyt vastaan kun uuden merkin tai luultavammin 400 000 ajetun kilometrin  myötä on pientä toimintahäiriötä moottorin suunnalta havaittavissa. Eli Turbon johtosiipien säätökaran jumittaessa pari kertaa vikaa paikannettiin mahdollisesti kuluneeseen/ karstoittuneeseen turboon. Tähän ongelmaan huoltomies ei tyrmännyt kokeilemasta forte-käsittelyä. (Juoksee halvemman perässä- mies maksaa mieluummin 26€ kuin 1500€ uudesta turbosta :D)

Eli siis ostin Oulusta SAH:in suositteleman aineen :

http://www.tecalemit.fi/tuotteet/forte-moottorin-sisapuhdistus-tuotteet/advanced-diesel-fuel-conditioner

Lorautin tuon tankkiin, mutta huomasin ettei tuon ole tarkoitus puhdistaa polttoainejärjestelmä kuin suuttimille asti. Eli aine mitä olisin kaivannut olisi tämä:

http://www.tecalemit.fi/tuotteet/forte-moottorin-sisapuhdistus-tuotteet/diesel-turbo-cleaner

Vikaa ei ole tullut nyt päälle tämän jälkeen joten ei ole tuon käytöstä haittaakaan ollut. Jos kuitenkin vielä tulee niin tarkoitus on kokeilla jälkimmäisen linkin ainetta. Onko muut kokeilleet tätä?

Tokihan nämä ei mekaanisia kulumisia korjaa eikä ihmeitä tee, mutta mielellään tuon kokeilee jos on toivoa lisäkilometreistä ilman varikolla käyntiä...

Eli kokemuksia pöytään ja jos faktaa löytyy niin parempi.

Tuossa vielä linkki koko forte tarjontaan: http://www.tecalemit.fi/tuotteet/forte-moottorin-sisapuhdistus-tuotteet
Otsikko: Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
Kirjoitti: Vollemies - 12.07.2013, 14:51:13
Näytti olevan ihmeparannus "lääkkeitä" tarjolla melkein jokaiseen auton vikaan.

Aivan erityisellä skeptisyydellä suhtaudun noista kaikkiin kulumisongelmia korjaaviin aineisiin sekä polttoainejärjestelmän pesuaineisiin. Kulunutta hammaspyörää kun on vaikea rasvata kulumattomaksi ja niin bensa kuin dieselkin ovat jo itsessään peseviä aineita eikä tankista pitäisi löytyä muita epäpuhtauksia kuin vettä ja ehkä roskia, jos on tankkailtu kanisterien välityksellä. Roskat ja hiekka eivät lisäaineilla tankista lähde.

Polttoaineen lisäaineilla voi saada noen palamaan tarkempaan ja jo olemassa olevat nokikerrostumat syttymään ja häviämään. Mutta missä kohti moottorin palotiloissa on nokikerrostumia? Imukanavien noki ei voi kuitenkaan palaa siellä imukanavissa.

Itua voi olla noissa imukanaviston puhdistusaineissa. Ainakin siellä on puhdistettavaa ja jos jokin myrkky ne kerrostumat saa irtoamaan niin se parantaa varmasti hengitystä. Ihme suuri on vain, jos nämä aineet eivät aiheuta mitään ongelmia katalyyteille tai happiantureille tai mitään muita irtoavien epäpuhtauskerrostumien ongelmia. Varsinkin dieseleiden imusarjakerrostumien poistosta olisi eittämättä etuja, jos jokin aine sen vain tekisi konetta purkamatta. Myös jäähdytysjärjestelmää voi huuhtoa ja lisäaineilla tehostaa. Tämä edellyttää aina lopuksi sen itse aineen poistoa ja jäähdytysnesteen vaihtoa.

Moottoriöjystä sakkautuneita kerrostumia voi periaatteessa myös lisäaineilla liuottaa. Jos moottorin sisälle syntyy kerrostumia öljystä, tähän on jokin syy ja se syy (väljyys, kampikammion tuuletus tai muut pakokaasuvuodot) pitäisi ensin poistaa. Jos moottori on ollut kunnossa ja öljyt on vaihdettu edes suunnilleen ajallaan, kerrostumia ei pitäisi olla. Kuluneen moottorin tai vaihteiston yksi paras ja halvin lääke on paksumpi voiteluöljy. Tuppaa lisäämään polttoaineen kulutusta ja on pakkasella jäykkä mutta yleensä vähentää kolinoita ja vollotusta. Varsinkin tuon automaattilaatikon droppien kohdalla melkein repesin nauruun. Siinä olikin lueteltu jokseenkin kaikki syyt, miksi se laatikko pitää aika ajoin purkaa ja osia vaihtaa. Automaatti vaihteiden kitkapinnat ovat melko nuukia öljyn laadusta ja voiteluominaisuuksista. Oikeasta öljystä ja jopa sen vaihtamisesta huolimatta tuppaavat tomaatit menemään rikki....

Ihmisillekin on erilaisia lääkkeitä tarjolla tuhansittain. Tyypillistä on että lääkkeet helpottavat (jos yleensä mitenkään vaikuttavat) oireita mutta vain harvoin ne hoitavat itse sairautta, varsinkaan selvää vauriota.

Mutta yhtä jäin kaipaamaan: Ovien ja luukkujen saumat, lukot, ruosteelle alttiit pulttit ja pikkumenismit saa varjeltua esim. CRC:n Multilubella ja Bilteman kuparitahnalla. Voi olla halvempia ja parempiakin aineita mutta nuo on ainakin hyväksi itselläni hyväksi osoittautuneet ja toimivat. Käyttö vaatii tosin vähän vaivaa ja joskus pientä purkamista. Jarrujen mäntiin sitten sellaista omaa sanotaan nyt vaikka "kumirasvaa". Noin 30 eurolla saa näitä aineita jo hyvän varustuksen ja siitä riittää vuosiksi useiden autojen ylläpitoon ja ongelmien ennaltaehkäisyyn.

AIR INTAKE CLEANER
COOLING SYSTEM FLUSH
SUPER PLUS GREASE
RED CHAIN LUBRICANT
RED CHAIN GREASE
VALVE CLEANER
TOP END TREATMENT
AIR CONDITIONER TREATMENT
COOLING SYSTEM CONDITIONER
DIESEL INTAKE CLEANER
ELECTRICAL CLEANER
FUEL SYSTEM CLEANER
MOTO POWER I
MOTOR FLUSH
OLEFIN RESIDUE CLEANER
RADIATOR STOP LEAK
TECLUBE
DPF CLEANER AND REGENERATOR
ADVANCED DIESEL FUEL CONDITIONER
BIO DEGREASER
DIFF AND GEAR TREATMENT
ELECTRICAL SPRAY
GAS TREATMENT
MOTO POWER II
OIL FORTIFIER
POWER STEERING TREATMENT
SEAL CONDITIONER
DIESEL TURBO CLEANER
PETROL SAVER
Otsikko: Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
Kirjoitti: tomimikael - 13.07.2013, 17:38:33
Forten ja muidenkin valmistajien moottoria pesevät tuotteet haisee löpölle.  ???

Ja kas kummaa vanha kikka aikoja sitten on ollut lisätä löpöä moottoriöljyn sekaan juuri ennen öljynvaihtoa.   :P

Otsikko: Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
Kirjoitti: epe - 13.07.2013, 20:07:42
Eikös näissä tuotteissa ollut tehoaineena kerosiinia....
Otsikko: Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
Kirjoitti: Lapari - 13.07.2013, 22:21:06
Eikös näissä tuotteissa ollut tehoaineena kerosiinia....

Ainakin tuo käyttämäni dieselin polttoanejärj. Puhistusaine sisälsi kerosiinia. Käyttöturvatiedotteista saisi selville mitä mikäkin aine sisältää, ei tietenkään sekoitus suhteita saa selville..
Otsikko: Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
Kirjoitti: Lapari - 17.07.2013, 21:28:38
Tuli nyt öljynvaihdon yhteydessä moottorin sisähuuhtelu tehtyä kun autotallista löytyi vuosia sitten ostettu valvolinen engine flush purkki... Yritin katella että tuleeko mitään näkyvää/ kuuluvaa muutosta mutta hankalapa tuosta on toimenpiteen jälkeen mitään todellista tuosta johtuvaa eroa huomata kun ei sinne sisälle pääse näkemään. Öljyntäyttökorkista oli ehkä jonkinverran se musta öljytahma liuennut käsittelyn aikana.

Yritin tuota vielä tutkia että mitä sinne moottorin sisään tuli laitettua, mutta ei mulle selvinnyt mitä nuo aineet on käytännössä. Tuolta sivulta näyttääpi löytyvän melko paljon käyttöturvatiedotteitä:

http://msds.ashland.com/materialSearch.do?method=prep

Sisältöhän oli:

Vetykäsitellyt öljytisleet                                                                                       >= 80 - < 90
Liuotinbensiini (maaöljy), raskas aromaattinen; Kerosiini - täsmentämätön        >= 5 - < 10
Dipropeenietyleeni glykolimonometyyli eetteri                                                     >= 2,5 - < 5
4-Hydroksi-4- metyyli-2- pentanoni                                                                      >= 1 - < 2,5
Naftaleeni 91-20-3  202-049-5                                                                             >= 0,25 - < 0,5


Olisin verrannut tätä forteen, mutta sen käyttöturvatiedotettapa ei näköjään saa ellei rekisteröidy. Summissa kattelin kuitenkin muitten merkkien tuotteista niin melkeimpä kaikki sisälsi kerosiinia- osa melkein kokonaan sitä ja osassa vain vähän. sitten oli just muutama prosentti muita aineita lisäksi.

Eli lopputulema on että en tiiä oliko mittän hyötyä/ haittaa :idiot2:. Kympin luokkaa lienee tuo aine pari vuotta sitten maksanut eli sen verran on köyhdytty. Mutta nuita kun katteli niin rupesi vain tuntumaan että tuskin tulee kallista fortea ostettua jos näihin viekä sortuu joskus...


Otsikko: Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
Kirjoitti: Vollemies - 18.07.2013, 20:50:29
Vetykäsitellyt öljytisleet
~Lakkabensiini. Hydrattu ja puhdistettu hiiivety, jotta ei haise ja polymeroidu. Käytännössä visiinkin yhtä kuin kerosiini
                                                                     
Liuotinbensiini (maaöljy), raskas aromaattinen; Kerosiini - täsmentämätön
Sisältää siis aromaattisia liuottimia, joilla tunnetusti hyvä kyky toimia liuottimena. Esim ksyleeniä ja tolueenia saa melkein mistä tahansa kaupasta.
       
Dipropeenietyleeni glykolimonometyyli eetteri
Tämä on maaleissa yleisesti käytetty liuotin jolla suhteellisen korkea kiehumispiste ja pieni höyryn paine. Liukenee veteen ja öljyyn
                                                   
4-Hydroksi-4- metyyli-2- pentanoni
Käytetään painovärien, maalien ja lakkojen liuottimena ja puhdistusaineena. Liukenee myös veteen ja öljyyn.
                                                                       
Naftaleeni 91-20-3  202-049-5
Tämän olemassa oloa ihmettelen. Ehkä vain tehostamassa hajua. Ei liukene veteen. Naftaleeni on eräänlainen aromaattinen paraffiini. Valkoista ja kovaa kuin saippua ja haihtuu hitaasti ilmaan. Aikoinaan käytetty koimyrkkynä.

Mikään noista aineista ei ole arvokasta. Tehoavat aineet ovat maalien ja lakkojen liuottimia. Vaarallistakaan tuo aine ei ole käyttäjälle. Saattaa vaurioittaa maalipintoja jos jää puhtaana hautomaan.
Otsikko: Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
Kirjoitti: virkpe - 18.07.2013, 21:01:00

Itua voi olla noissa imukanaviston puhdistusaineissa. Ainakin siellä on puhdistettavaa ja jos jokin myrkky ne kerrostumat saa irtoamaan niin se parantaa varmasti hengitystä. Ihme suuri on vain, jos nämä aineet eivät aiheuta mitään ongelmia katalyyteille tai happiantureille tai mitään muita irtoavien epäpuhtauskerrostumien ongelmia. Varsinkin dieseleiden imusarjakerrostumien poistosta olisi eittämättä etuja, jos jokin aine sen vain tekisi konetta purkamatta. Myös jäähdytysjärjestelmää voi huuhtoa ja lisäaineilla tehostaa. Tämä edellyttää aina lopuksi sen itse aineen poistoa ja jäähdytysnesteen vaihtoa.

Fortella on tai oli aine jolla imusarjan sai puhdistettua koneen käydessä, mutta ongelmana turbojen hajoaminen kun kökkäreitä meni pyöriviin siipiin.
Kone piti pahaa rykimistä toimenpiteen aikana(näin olen kuullut).
Sinänsä sama mitä ainetta kyseiset tuottee pitävät sisällään jos niistä on apua, mutta eipä taida täysin varmasti hyödystä kertoa kukaan.


edit: poistin turhan sanan
Otsikko: Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
Kirjoitti: Kaziganth - 18.07.2013, 21:25:40
Kuulemma kaasarikoneista(miksei myös ruiskukoneista?) on joskus kultaisella 80-luvulla saatu karstoja koneesta kun on suihkupullolla sumutettu vettä suoraan kurkkuun :idiot2:
Otsikko: Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
Kirjoitti: virkpe - 18.07.2013, 21:36:36
Kuulemma kaasarikoneista(miksei myös ruiskukoneista?) on joskus kultaisella 80-luvulla saatu karstoja koneesta kun on suihkupullolla sumutettu vettä suoraan kurkkuun :idiot2:
Tuttu asia ja tiettävästi toimiva.
Minulla oli Turbo Saab jossa ruiskutettiin vettä ennen turboa. Veden tehtävä sama kuin coolerin eli jäähdyttää ilmaa.
Otsikko: Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
Kirjoitti: Vollemies - 18.07.2013, 21:40:08
Tuo veden suihkutus ja lisäys on tehokas keino irrottaa kivettynyttä karstaa palotiloista ja venttiileistäkin. EGR:n asfalttimöhnään se tehoa.
Otsikko: Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
Kirjoitti: TeeKuus - 27.07.2013, 10:53:42
Kaasarikoneissa (ajolämmin) otettiin virranjakajan alipaineletku irti jakajan päästä ja upotettiin kupilliseen kiehuvaa vettä ja pidettiin kierroksilla kone "väkisin" käynnissä samalla kun alipaine imi kupin tyhjäksi imusarjaan - ei kaasariin!

Dieseliä kaadettiin lämpimään koneeseen desistä puoleen litraan (uskalluksen mukaan) ja käytettiin ripeällä tyhjäkäynnillä jonkin aikaa paikallaan - jotkut rohkeat kävivät jopa heittämässä reippaan lenkin) ja sit öljyt vaihtoon. Itse esim vielä upotan rosterimutkani välillä dieselvatiin päiväksi niin irtoaa ruutijäämät kuin itsestään  ;)

Aikoinaan Kaasutinexpertti myi tankkiin kaadettavaa pesuainetta... olikohan se joku PK200 tjms. Ja voin kokemuksesta sanoa että täältä ikuisuuteen ajettu 1.1 Kadetin kone alko käymään ku uus ja vedot palas laakista. Sittemmin EU:n myötä aine kiellettiin, kuten kaikki muutkin kunnon tökötit, mitkä oikeesti toimi  :(

Tota Fortea olen käyttänyt sekä tankissa että moottorissa tossa Ponzossa (3.8 TPI) eikä niistä ainakaan ole haittaa ollut. Ruisku ei nyt kovin ole siitä suuntaan eikä toiseen ollut - noi ruiskut tuppaa muutenkin olemaan ei-niin-likaantuvia kuin kaasarit. Öljynvaihdossa pitää myöntää se että paskaa on tullut huomattavasti enemmän pihalle tolla Fortella ku ilman. Viimeks ku laitoin niin kaksi huuhtelukierrosta uusilla öljyillä ja suodatimella toi mustaa ulos vielä reilusti. Kolmannet öljyt ja suodatin olikin jo sit pakko jättää sisään ku useempaan huuhteluun perse kestänyt  ;D

Eli ei noi nykyaineet konetta/polttoainejärjestelmää korjaa, mutta uskon ettei ne myöskään sitä rikokkaan...

Paitsi MotorUp tietty  :2funny:
Otsikko: Re: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
Kirjoitti: supposämpylä - 01.08.2013, 21:22:01
Tuohon turbon putsaukseen kannatta kokeilla uuninpuhdistusainetta, eli MrMusclea. ffp foorumilta löytyy pitkä keskustelu asiasta.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Otsikko: Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
Kirjoitti: pptalo - 01.08.2013, 22:40:55
Öljyn sekaa laitettavien pesuaineiden kanssa pitää olla tarkkana. Jos autoa on aina huollettu asiallisesti ei mitään vaaraa ole, mutta jos koneen sisällä paljon karstaa ja öljy jäämiä ja alkaa niitä vahvoilla (liotimilla) irroittelemaan voi tulla ennen aikainen koneremontti. Esim. imusihti saattaa mennä tukkoon kun irto limaa on reilusti liikkeellä.
Kyllä nykyiset öljyt on niin hyvin peseviä että kone pysyy riittävän puhtoisena jos niitä vaan muistaa vaihtaa riittävän usein.
Corttiinasta aikanaan sai jälkikäynnin pois pitkäksi aikaa kun kuumalle koneelle juotti vettä, se ainankin toimi.  ;)
 
Otsikko: Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
Kirjoitti: Lapari - 01.08.2013, 23:03:21
Nyt on reilu pari tuhatta ajettu tuon öljyflussin jälkeen ja näyttää siltä että uudet öljyt säilyy kirkkaana huomattavasti kauemmin vrt. ennen käsittelyä viime talvena kun öljynvaihdon jälkeen uudet öljyt oli mustat suurinpiirtein seuraavalla viikolla. Tietenkin eri olosuhteet, uusi käyttäjä, uusi öljymerkki (?) yms. eli ei välttämättä ole hyvä vertauskohde...

Sitten tästä polttoaineen sekaan kaadetusta advanced-diesel-fuel-conditioner lisäaineesta en osaa sanoa juuta/ jaata. Käynnissä/ käyntiäänissä tai toiminnassa en ole huomannut eroa. Turbovika palasi vielä joten ei ainakaan tähän auttanut, mutta eihän se aine luvannutkaan siihen auttaa. Nyt ei ole turbovikaa tullut kolmeen viikkoon kun tukin egr:n ja puhdistin vnt säätimen joten ei siellä välttämättä karstaa liikaa olekkaan...

Mihinhän tuota mr musclea laitetaan? imukanavaan vai pakopuolen puhistukseen. Se vastaava viemärin avaaja ainakin syövyttää aika tehokkaasti alumiinia...
Otsikko: Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
Kirjoitti: s-90 - 05.10.2013, 07:45:56
-Moron vaihtelin tossa ysikymppi ässään motin öljyjä ja viereisestä pilttuuusta kaveri kehui tehneensä motinpesun polttoöljyllä.Kaipa tuo vanha kikka toimis bensa suorassa kutosessa vai onko forte ja rahat veks parempi käsittely,empä tosin kiellä aineen tehoa kun jokapuolelta sitä kehutaan.
Otsikko: Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
Kirjoitti: Heikki75 - 06.10.2013, 07:04:45


Mihinhän tuota mr musclea laitetaan? imukanavaan vai pakopuolen puhistukseen. Se vastaava viemärin avaaja ainakin syövyttää aika tehokkaasti alumiinia...

Laittavat ahtimen sisuksiin, vnt-mekanismia liuottamaan.
Otsikko: Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
Kirjoitti: Lapari - 07.10.2013, 10:11:11
Laittavat ahtimen sisuksiin, vnt-mekanismia liuottamaan.

Jep. Tämäkin on jo testattu  ;)  Tuntu auttavan...
Otsikko: Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
Kirjoitti: Puavo - 07.10.2013, 13:26:35
Jätetään kuulopuheisiin perustuvat öljynmerkkierokeskustelut pois tästäkin ketjusta.
Otsikko: Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
Kirjoitti: kersti91 - 20.10.2013, 19:42:21
Kaikkia vikoja ei Fortet korjaa, ei ainakaan jos käyntivian syy oli lohjennut venttiili... "Huonoa ainetta" :D
Otsikko: Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
Kirjoitti: Leo - 13.11.2013, 08:38:14
Mites jos on käyttänyt parafiinipohjaisia moottoriöljyjä nafteenisten sijasta niin moottorin pesuaine irroittaa kaikki kerrostuneet parafiinit ja tukkii imusihdin. En suosittele pesuaineita tai peseviä öljyjä parafiinipohjaisen öljyn käytön jälkeen. Ehkä todella lyhyellä öljynvaihtovälillä voisi uskaltaa.
Otsikko: Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
Kirjoitti: juse D5 - 13.11.2013, 11:45:23
Onhan tuolla toisella foorumilla tyyppi joka suosittelee rvs tuotetta vaihdelaatikon ja moottorin korjaukseen.Aine kuulemma kiillottaa pinnat ja täyttää koloset toivottavasti ei itselle satu tuommoisilla aineilla käsiteltyä autoa.Vähän vaikuttaa jutulta kuin hammas paikattaisiin purukumilla no uskoo ken uskoo. :o
Otsikko: Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
Kirjoitti: Pyssy - 13.11.2013, 19:14:51
Tutun varaosamyyjän kommentti RVS-aineista:  "Ennen vanhaan hiljennettiin huutava perä sahajauholla myyntikuntoon.  Tässä on sama periaate vähän jalostettuna ja koreassa paketissa.  Älä osta, jos et ole myymässä autoasi." 

Ehkä teflonhiutaleet toimivat voimansirrossa vähän paremmin kuin sahajauho.  Moottori on toinen juttu, hiutaleet jäävät nykymoottoreissa (päävirta-)öljynsuodattimeen.  Ei muuta haittaa, kuin suodattimen ennenaikainen tukkeutuminen.

Pahasti sittaantuneen moottorin voitelujärjestelmän saa puhtaaksi vaihtamalla muutaman kerran öljyt ja suodattimen heti, kun öljy vähän tummenee.  Hanki 200 l tynnyri halvinta öljyä, mitä ikinä löytyy, vähimmäissuositusten mukaista kuitenkin.  Sitten kun öljy ei enää mustu nopeasti, voi siirtyä normaaliin öljyyn ja vaihtoväliin. 

Naftakuuri (0.5 l, 10 min, ennen öljynvaihtoa) kannattaa antaa vasta, kun öljy on muutaman kerran vaihdettu.  Jotkut uskovat naftan sijasta ATF:ään.  Toiset vaihtavat koko öljymäärän SAE 10 -vahvuiseen yksiasteöljyyn kuurin ajaksi. 

2. maailmansodan jälkeen ovat lähes kaikki valmistajat kieltäneet huuhteluöljyn käytön öljynvaihdon yhteydessä.  Naftan (dieselpolttoaine) sijasta voi käyttää löpöä (lämmitysöljy).  Sama aine, eri verotus.

Voimansiirron (ei automaatti eikä lukkoperä!) voi huuhdella naftalla, jossa on vähän öljyä seassa.  Vetävät pyörät tunkilla ilmaan, vaihteisto tai perä ylitäyteen nafta-öljyseosta, tyhjäkäyntiä vaihde päällä puoli tuntia.  Tyhjennysproppu auki yön yli, halvat öljyt sisään, viikko kevyttä ajoa, hyvät öljyt tilalle.  Jos voimansiirto alkaa laulaa, olet huuhdellut sahajauhot tai RVS:n pois.
Otsikko: Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
Kirjoitti: Paskakuski - 28.11.2014, 12:44:25
Aikoinaan laakkosella töissä ollessani tuli noita forteja tutkittua ja esim. suuttimille tarkoitetut aineet oikeasti toimivat. Tuota moottorinhuuhtelua en itse ikinä kokeillut. Tuskin tuo mottorinhuuhteluaine ainakaan pahaa tekee. Vähä offtopiccina vaan tuossa on yksi oma kokeilu. Niina ja vielä sen verran, että kerran offroadiajoissa korkillisella forten jäähdyttimenpaikkausainetta korjattiin norona vuotava hiluxin jäähdytin. Lisäksi tämä paikka kesti ainakin sen 6000km.:)

Itse tekasin 350tkm ajettuun b230 vinokoneeseen kokeeksi öljyhuutelun. 30km kotimatkan annoin autolle kunnolla happea ja taliilla öljyproppu pois ja vanhat öljyt pihalle. Sitten kuumaan koneeseen n. 4l polttoöljyä ja startilla (toinen 100a akku kytketty avuksi ja puolan piuhat pois) n.60s pyörittelyä. Tämän jälkeen polttoöljyt pihalle ja varsinkin lopussa tuli melkoista jankkia. Taas se n.4l polttoöljyä ja uusi 60s pyörittely. Näissäkin tuli vielä tervaa mukana. Sitten suodattimen vaihto ja uudet teboilin goldit sisään ja vajaaa 500km. Tämän jälkeen nämä vielä ihan hyvännäköiset öljyt pihalle ja uudet öljyt + suodatin. Koneessa en hirveästi mitään eroa huomannnut muuta kuin, että öljyt pysyivät paljon kirkkaampina pitempään.

Otsikko: Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
Kirjoitti: Kojontti - 03.12.2014, 14:49:44
Itse tekasin 350tkm ajettuun b230 vinokoneeseen kokeeksi öljyhuutelun. 30km kotimatkan annoin autolle kunnolla happea ja taliilla öljyproppu pois ja vanhat öljyt pihalle. Sitten kuumaan koneeseen n. 4l polttoöljyä ja startilla (toinen 100a akku kytketty avuksi ja puolan piuhat pois) n.60s pyörittelyä. Tämän jälkeen polttoöljyt pihalle ja varsinkin lopussa tuli melkoista jankkia. Taas se n.4l polttoöljyä ja uusi 60s pyörittely. Näissäkin tuli vielä tervaa mukana. Sitten suodattimen vaihto ja uudet teboilin goldit sisään ja vajaaa 500km. Tämän jälkeen nämä vielä ihan hyvännäköiset öljyt pihalle ja uudet öljyt + suodatin. Koneessa en hirveästi mitään eroa huomannnut muuta kuin, että öljyt pysyivät paljon kirkkaampina pitempään.

Minä tein saman aikanaan Subarun koneelle kun nostajat tykkäsi jumitella. Paitsi että en pyörittänyt startilla vaan moottori käyntiin ja 1500r/min viitisen minuuttia. Nostajaongelmat väheni huomattavasti, ei niistä uusia tullut mutta sentään eivät naputtaneet jatkuvasti.
Otsikko: Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
Kirjoitti: Lapari - 03.12.2014, 17:32:29
Miten näiden aineiden apua voisi mitata?

Ei tule oikein muuta mileen kuin kuvata joku tietty kohta ennen ja jälkeen käsittelyn. Esim turbon puhdistusaine.
Otsikko: Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
Kirjoitti: Paskakuski - 04.12.2014, 23:17:30
Miten näiden aineiden apua voisi mitata?

Ei tule oikein muuta mileen kuin kuvata joku tietty kohta ennen ja jälkeen käsittelyn. Esim turbon puhdistusaine.

Ei oo kyllä tuommosta tullu vastaan. Kompurapyörän saa aika hyvin lioteltua esim polttoöljyllä vaan jotneki tuntuu, että pakosiiven puhdistamiseen ei mikään tuommonen tehoa. Muutenki taitaa ainoa järkevä keino olla lasikuulapuhallus. Tietty esim vnt-ahtimien juuttuviin pakosiipiin toimii tu mr.muscle uuninpuhdistusaine.
Otsikko: Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
Kirjoitti: Orlov - 05.12.2014, 05:09:19
Näitä puhdistusaineita on eri tuotemerkeillä. Ihan yleisesti ne ovat maaöljypohjaisia liuottimia, jotka liuottaa pikeentynyttä öljyä, joka muodostuu moottorin kuumapisteisiin öljyn "palamisen" vuoksi.
Polttoöljy, kerosiini, petrooli,lamppuöljy etc

Käytetään öljynkierrossa(esim hydraulisen nostajat)tai suoraan kohteeseen(esim männänrenkaat) liuottamaan "palanut" öljy pois, vaikkapa em mainituista kohteista.
Huoltikselta saatava kevyt polttoöljy kelpaa oikein hyvin moottorin huuhteluun, on suhteellisen turvallista käyttää, kun ei sisällä "ylimääräisiä" liuottimia kovin paljoa.

Ihmeparannuksia ei huuhtelulla saada aikaan, mutta kyllä se voi palauttaa nostajien toiminnan tai vapauttaa öljyrenkaat yms. Jolloin päästään esim nostajien naputuksesta tai öljynkulutuksesta joko osittain tai kokonaan eroon.

Käytännössä nuo syyt ovat itseaiheutettuja, väärät öljyt ja/tai liian pitkät vaihtovälit, ajotapa jne.

Helppoa ja halpaa hommaa, jos tietää mitä tekee ja miksi :)

Sitten on erikseen nämä muut aineet, joita löytyy joka tarkoitukseen. On tiivistekumin elvyttäjää, metallikeraamisia korjausaineita(sahajauhoja, banaania etc kuituja ei kannata käyttää kuin hätätilanteissa :D), polttoaineeseen lisättävää litkua yms pitkä lista :)
On lisäaineistettua moottoriöljyä(esim maxlife) rasvoja(Hondalla on ureasta tehtyä, siis siitä mitä immeisen pissakin on suurelta osin) Löytyy jäähdytinnesteitä. Keraamisia pinnoitteita estämään lämmönsiirtoa tai edistämään sitä(turbot, pakosarjat jne). Keraamisia pinnoitteita estämään esim männänhelman kulumista ja niitä käytetään. Menee kyllä enemmän moottoriurheilun puolelle tai korkean viritysasteeen tuotanto/tehdas moottoreiden puolelle

Ja ne jopa toimii :o suurin osa vähemmän tehokkaammin :D Tosin löytyy niitä mätänetistäkin yms paikoista toimivia
Otsikko: Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
Kirjoitti: virkpe - 05.12.2014, 18:55:28
Tutun varaosamyyjän kommentti RVS-aineista:  "Ennen vanhaan hiljennettiin huutava perä sahajauholla myyntikuntoon.  Tässä on sama periaate vähän jalostettuna ja koreassa paketissa.  Älä osta, jos et ole myymässä autoasi." 
Tänään huomasin että Motonet on ottanut RVS-aineita myyntiin.
Otsikko: Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
Kirjoitti: Masa71 - 05.12.2014, 19:59:35
Miten näiden aineiden apua voisi mitata?

Ei tule oikein muuta mileen kuin kuvata joku tietty kohta ennen ja jälkeen käsittelyn. Esim turbon puhdistusaine.
Jonkinlaisia "mittauksia":
-suutin- ja kaasarimyrkkyjen kohdalla päästömittaus ennen ja jälkeen ->on tehty ja on auttanut
-motor flushin kanssa vaikka kuuloon perustuva arvio esim. Subarun nostajien kolina -> on tehty ja on auttanut/ ei auttanut( ei mikään ihmeaine korjaa hajonnutta nostajaa mutta patskaisen se voi puhdistaa..)

-tiivisteen elvyttäjät -> no eiköhän tää ole ns. no-brainer; jos vuoto vähenee, on jotain tapahtunut
Otsikko: Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
Kirjoitti: mulugren - 02.08.2015, 17:02:41
No nyt on Forte diesel fuel conditioneria kokeiltu. Tai no viimeset tipat vielä tankissa mutta jotain voi jo sanoa. Eli ensin "lamauttava ensi-isku" täyttämällä suodatinkotelo piripintaan ja auto hetkeksi käymään ja sitte antaa muhia. Pullon jämät ja vielä kokonainen täysi pullo puolillaan olevaan tankkiin. Nyt kun alkaa olla tankki tyhjä niin vaikuttaa minusta että kiihdytti karstanpolttoa tuo tökötti. Aiemmin tuntu pahaltaa huudattaa 4500rpm tuntumassa ja yleensä päädyin huudattamaan tasan 4000rpm. Nyt surisee oikein nätisti 4500rpm ja yllättävän hiljainen noilla kierroksilla tämä d5. Okei, molemmat alipainetyynyt vaihdettu ihan vasta kuin myös hihnat&rullat&vesipumppu ja öljytkin 5tkm sitten mutta haluaisin ajatella että kyllä tuo tököttikin auttoi;-) Samoten vedot on tosi hyvät ja jotenkin jouhevat läpi koko repertuaarin. Olen tosin ajanut tänä vuonna tosi paljon matka-ajoa ja moottori vetänyt tosi hyvin nyt kesän ajan mutta silti minusta tuo parantui hivenen entisestään. Tyhjäkäyntikin pehmeni aavistuksen mutta joku kuulee joku ei. Polttoaineenkulutukseen en sano vielä mitään.

Että suosittelenko? EN suosittele. Tökötti on p*run kallista ja vaikutusta maallikon hankala huomata enkä oikein tiedä onko aiheesta luotettavaa tutkimustietoakaan. Ei tuo varmaan mitään paikkoja kuitenkaan riko tahi kuluta kun SAH ukon mukaan kuuluu skoda huolto-ohjelmaan. Sitä nimenomaan oli vain siellä vag osastolla. Itse todennäköisesti kaadan joskus vielä tuota tankkiin esim. talven hissuttelujen jälkeen kun tuntuu että keväällä aina vähän tukossa pirssi. Mutta 35eur ovh tuolla pullolla.. :facepalm:
Otsikko: Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
Kirjoitti: völvöxc60 - 02.08.2015, 18:07:18
Tuon verran maksoi lippu viime viikolla Popedan keikalle. Siihen päälle juomat ruuat ja taksi, niin olisi voinut tehdä 4-5 Forte käsittelyä autolle ;)
Elämä on..
Otsikko: Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
Kirjoitti: mulugren - 03.08.2015, 11:56:13
Tuon verran maksoi lippu viime viikolla Popedan keikalle. Siihen päälle juomat ruuat ja taksi, niin olisi voinut tehdä 4-5 Forte käsittelyä autolle ;)
Elämä on..

Mutta Popeda keikasta jää sentään mukavia muistoja eikä aamulla askarruta että kannattiko;-) tuon forten kanssa on vähän niin ja näin. Itse sitä varmaan vielä ostan mutta en oikein voi suositella kun moni odottaa tuolla rahalla jotain kouriintuntuvaa ja sitä se ei välttämättä tarjoa
Otsikko: Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
Kirjoitti: völvöxc60 - 03.08.2015, 18:14:13
Sanotaan näin, että puolet keikasta jäi kuulematta ja olin kaatunut kuralätäkköön. Vaatteet oli sitten siinä kunnossa, että valkoinen paita meni roskiin, kun pesussa ei lähtenyt puhtaaksi.
Jäihän siitä muistoja ainakin kavereille ;D
Otsikko: Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
Kirjoitti: mulugren - 04.08.2015, 10:30:00
Kävin itsekin vasta kattomassa Popedaa mutta oli niin paljon väkeä ettei oikeastaan voinut kaatua ;D
Otsikko: Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
Kirjoitti: Lapari - 07.08.2015, 19:24:01
Mahtaako normaalikaupoista löytyä automaattivaihteiston huuhteluun sopivaa ainetta fortelta tai muilta valmistajilta. Vai onko turhaa käyttää. Onko normaali puhdistus ylimääräisellä öljyllä huuhtelemalla ihan hyvä?
Otsikko: Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
Kirjoitti: jaskajokunen - 07.08.2015, 20:46:42
Onkos tuo sitä vaihteistonkäsittelyainetta  (http://www.motonet.fi/fi/tuote/606173/RVS-T6A-Vaihteiston-kasittely) Motonetistä
Otsikko: Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
Kirjoitti: Nortti - 08.08.2015, 13:37:14
Onkos tuo sitä vaihteistonkäsittelyainetta  (http://www.motonet.fi/fi/tuote/606173/RVS-T6A-Vaihteiston-kasittely) Motonetistä

Heh, 6690.00€/L. Aika tyyristä käärmeöljyä tai mitälie rohtoa :D.
Otsikko: Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
Kirjoitti: The moose - 08.08.2015, 13:48:32
Heh, 6690.00€/L. Aika tyyristä käärmeöljyä tai mitälie rohtoa :D.
Onkos tuo sitä vaihteistonkäsittelyainetta  (http://www.motonet.fi/fi/tuote/606173/RVS-T6A-Vaihteiston-kasittely) Motonetistä

Poly alpha olephine & Basic oil unspecified

löytyy safety datasheetistä lueteltuina ainesosina..

ei sentäs samaa mitä motor flush, grillin sytytysneste..
Otsikko: Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
Kirjoitti: mulugren - 16.08.2015, 18:48:53
Näyttäisi että forte kuurin jälkeen äkertää isommalle herkemmin tasaista taajamanopeutta ajettaessa. Ennen käsittelyä aniharvoin päästi kierroksia alle puolentoista tonnin mutta nyt se on tuikitavallista. Tiedä sitten mikä on oikea syy tässä. Polttoaineen kulutuksen laskemisessa olen niin laiska että siihen en sano mitään. Kaiken järjen mukaan luulisi alenevan jo noiden taajamakierrosten takia jos tämä meininki jatkuu pitempään
Otsikko: Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
Kirjoitti: Vollemies - 16.08.2015, 21:25:19
Mahtaako normaalikaupoista löytyä automaattivaihteiston huuhteluun sopivaa ainetta fortelta tai muilta valmistajilta. Vai onko turhaa käyttää. Onko normaali puhdistus ylimääräisellä öljyllä huuhtelemalla ihan hyvä?

Miksi se ylipäänsä pitäisi huuhdella. Eikös se öljy ole sitä pessyt ja huuhdellut jo vuosikausia siellä. Jos jokin aine saisi kaiken  laatikon pohjalle vuosien mittaan kertyneen pölylietteen liikkeelle, sitten se varmaan menisikin rikki.
Otsikko: Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
Kirjoitti: Lapari - 17.08.2015, 11:23:44
Niin, onko kannatustakaan. Aina näen kirjoitettavan vaihteistovikojen selityksenä, että syynä "viallinen tai likaantunut" laatikko. Näyttää joku tarjoavankin nuita huuhtelu + pesu + vaihto palveluja. Vai onko tuokin vain yksi rahastuskeino lisää. Jotakin kemikaalia sisältää tuokin palvelu. http://www.oilpoint.fi/fi/palvelut/automaattivaihteiston-oljynvaihto/

Itse olen ihan perinteisellä menetelmällä vaihtanut ja toiminta pehmeneekin öljynvaihdon jälkeen, mutta se tietty vika ei muutu miksikään. Siksi vielä mietin että onko turhaa rahanmenoa jos käyttää jonkun "pesuaineen" laatikossa kokeeksi. Kulunutta ratastahan se ei toki muuta miksikään.
Otsikko: Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
Kirjoitti: juho82 - 18.08.2015, 17:53:53
Kiinnostaisi itseäkin onko tuosta vaihteiston pesusta mitään hyötyä ja toimiiko koko kone yleensäkkään.. Jotenkin en oikein usko noihin, luulis olevan merkkihuollossakin käytössä jos toimis?
Otsikko: Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
Kirjoitti: mulugren - 18.08.2015, 18:51:54
Niin eikö ne hydrauliikkayksiköt nimenomaan likaannu ja jumita jos ei riittävän tiuhaan öljyjä vaihda? Notta luulisi jonkun puhdistus aineen auttavan jos puhdistaa ja huuhtelee kunnolla eikä vain niin että kaikki moska pöläytetään liikkeelle
Otsikko: Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
Kirjoitti: dneproshin - 18.08.2015, 20:31:49
Mesefoorumilla ainakin joku kommentoi, että vaihtolaatikoiden menekki lopahti, kun huollossa alettiin käyttää laitetta, joka tekee tomaattilaatikon öljynvaihdon huuhtelemalla. Ei liity alkuperäiseen aiheeseen sinänsä, eihän siinä mitään puhdistusaineita käytetä käsittääkseni.
Otsikko: Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
Kirjoitti: mulugren - 19.08.2015, 00:24:50
Mesefoorumilla ainakin joku kommentoi, että vaihtolaatikoiden menekki lopahti, kun huollossa alettiin käyttää laitetta, joka tekee tomaattilaatikon öljynvaihdon huuhtelemalla. Ei liity alkuperäiseen aiheeseen sinänsä, eihän siinä mitään puhdistusaineita käytetä käsittääkseni.

Olen käsittänyt että näissä edes ole öljyproppua että ei ole muuta vaihtoehtoa kuin huuhdellen
Otsikko: Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
Kirjoitti: völvöxc60 - 19.08.2015, 06:47:14
Tuommoista systeemiä Tampereen Käyttöautokin mainostaa. Ei muuten olekkaan se virallinen Käyttöauto joka myy/huoltaa Volvoa :pomo:
https://www.facebook.com/pages/Tampereen-K%C3%A4ytt%C3%B6auto-Oy/101093789998821?fref=photo

http://www.automerkit.fi/yritysesittelyt/7834-uutta-suomessa-100-oljynvaihto-automaattivaihteistoon
Kun vaihteisto on puhdistettu, laite poistaa kaiken vanhan öljyn sekä puhdistusaineen ja lisää uutta ATF-öljyä tarkalleen oikean määrän.

Huollon jälkeen uuden öljyn sekaan lisätään kemikaalia, joka pitää tiivisteet elastisina ja estää tehokkaasti vaihteistoöljyn hapettumista.
Otsikko: Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
Kirjoitti: o_j - 19.08.2015, 09:01:11
Ei kai noita tavallisia forten ja muiden laatikkoaineita huuhteluun ole tarkoitus käyttää, vaan laittaa viimeisessä täytössä laatikkoon pyörimään sisään jäävien öljyjen kanssa. Eli vastaavat lähinnä tätä osaa

Huollon jälkeen uuden öljyn sekaan lisätään kemikaalia, joka pitää tiivisteet elastisina ja estää tehokkaasti vaihteistoöljyn hapettumista. [/i]

Joko tää on linkitetty tänne? http://www.ammattiautot.fi/uutiset/forte-sisapuhdistus-tekniikalle/

Itse olen kerran käyttänyt diesel treatmentia, ei tullut silloin hirmu kalliiksi kaksi purkkia briteistä.
Otsikko: Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
Kirjoitti: mulugren - 19.08.2015, 12:21:30
Tuommoista systeemiä Tampereen Käyttöautokin mainostaa. Ei muuten olekkaan se virallinen Käyttöauto joka myy/huoltaa Volvoa :pomo:
https://www.facebook.com/pages/Tampereen-K%C3%A4ytt%C3%B6auto-Oy/101093789998821?fref=photo

http://www.automerkit.fi/yritysesittelyt/7834-uutta-suomessa-100-oljynvaihto-automaattivaihteistoon
Kun vaihteisto on puhdistettu, laite poistaa kaiken vanhan öljyn sekä puhdistusaineen ja lisää uutta ATF-öljyä tarkalleen oikean määrän.

Huollon jälkeen uuden öljyn sekaan lisätään kemikaalia, joka pitää tiivisteet elastisina ja estää tehokkaasti vaihteistoöljyn hapettumista.


Jaa tuollainen. Artikkeli ilmeisesti vuoden vanha. Oisko tätä jo tänäpänä saatavilla laajemmin ja muuallakin suomessa? Voisi vaikka kokeilla
Otsikko: Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
Kirjoitti: völvöxc60 - 19.08.2015, 12:28:55
Jaa tuollainen. Artikkeli ilmeisesti vuoden vanha. Oisko tätä jo tänäpänä saatavilla laajemmin ja muuallakin suomessa? Voisi vaikka kokeilla
http://www.finntest.fi/news/62/BG%20automaattivaihteiston%20huolto
Otsikko: Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
Kirjoitti: mulugren - 19.08.2015, 13:04:46
http://www.finntest.fi/news/62/BG%20automaattivaihteiston%20huolto

Kiitoksia. Onko kukaan kysellyt hintoja?
Otsikko: Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
Kirjoitti: völvöxc60 - 19.08.2015, 13:16:42
Eräältä foorumilta löysin tuollaisen.
Käytin auton Tampereen Tammer-Auton BG PXT huuhtelu öljyvaihdossa ja KAIKKI viat hävisivät. Ei kakistele, vaihtaa niin kuin pitäisi ja ylivaihdekin toimii normaalisti... Oli joka peson väärti tuo keikka, hinta 440e.
Törkee hinta, kun mainostavat, ettei tarvi ylimääräisiä kalliita öljyjä ::)
Otsikko: Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
Kirjoitti: Lapari - 19.08.2015, 14:53:10
Mutta onnistusikohan tuota PG106E kemikaalia käyttämään kotona pesuun. Sitten vain normaalisti reilu huuhteluvaihto päälle. Vai tekeeköhän tuo kone jonkun muun ihmeen vielä että aine häviää kokonaan laatikosta ja näin ollen ei onnistuisi kotona käyttää??.

http://www.finntest.fi/catalog/452/product/1110/BG106E
Otsikko: Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
Kirjoitti: völvöxc60 - 19.08.2015, 16:43:32
Epäilen että tuo laitteisto lämmittää öljyt tiettyyn lämpötilaan ::)
Otsikko: Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
Kirjoitti: mulugren - 19.08.2015, 21:58:24
Eihän tota pesua nyt tarvis joka öljynvaihdossa teettää. kunhan ny ees kerran kymmenessä vuodessa;-)

kai ne laittaa ne oikeat mobil XXXX öljyt mitkä näihin kuusvaihteisiin geartroniceihin kuuluu? vai onko niillä joku oma mitä on pesun yhteydessä laitettava..?
Otsikko: Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
Kirjoitti: Liiffi - 29.08.2015, 11:22:28
Kaveri vinkkasi myös yhtä liikeketjua joka tekee näitä automaattilaatikon pesuja ja öljynvaihtoja eri paikkakunnilla :

http://www.oilpoint.fi/fi/palvelut/automaattivaihteiston-oljynvaihto/

Itsellä ajettu 140tkm samoilla öljyillä ja kiinnostaisi tietää missä kantsisi vaihdon tehdä.

 Eli joku Rohkea Suomalainen nyt kokeilemaan ja kertomaan tuloksista mitä Geartronic tykkää tästä systeemistä. Siinä vissiin pestään jollain litkulla laatikko, tehdään öljynvaihto ja _lisätään_ sekaan joko ATC plus ATF perinteiselle automaattivaihteistolle tai Universal Synthetic CVT Fluid Conditioner portaattomalle automaattivaihteistolle.
Otsikko: Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
Kirjoitti: Rottah - 17.09.2015, 16:50:31
Juup..Nyt loppukesästä alko yliahtaa turbo ihan kunnolla. Käytettiin kahta testeriä paikoillaan ja saatiin selväksi missä vika. Normaalistihan Volvo D5 -05 kuulemma ahtaa n. 1,2-1,3? no testerin mukaan mulla näytti hetkellisesti 1,8 ja sit tippu 1,73 kunnes meni vikatilaan, 4sek. kun se oli tuossa 1,73  niin näin tapahtu. Tankkiin laitettiin sit Advanced Diesel Fuel Conditioner sekä Diesel Turbo Cleaner. Tankissa olis 1/4 Dieseliä ja molemmat laitettiin tankkiin. Päivän nyt ajanu autolla nii savutus ainakin loppu ja ei nyt vielä ole tliahtoja antanut että menis vikatilaan.
Otsikko: Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
Kirjoitti: juho82 - 17.09.2015, 20:53:43
Epäilen että tuo laitteisto lämmittää öljyt tiettyyn lämpötilaan ::)


Noinkohan se merkkiliike lämmittää niitä öljyjä? Kysyin kun viimeksi öljyt vaihdettiin ja kattelin niitä putkia mitkä kiertää siellä katossa kymmeniä metrejä ja kelassakin letkua useita metrejä että onko öljy lämmitetty. Ei ole. Eikä se minun mielestä niissä putkistoissa ole mahdollista lämmittääkkään. Ainakaan mitenkään tarkkaan lämpötilaan.
Otsikko: Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
Kirjoitti: völvöxc60 - 17.09.2015, 20:58:12
Epäilen että tuo laitteisto lämmittää öljyt tiettyyn lämpötilaan ::)


Noinkohan se merkkiliike lämmittää niitä öljyjä? Kysyin kun viimeksi öljyt vaihdettiin ja kattelin niitä putkia mitkä kiertää siellä katossa kymmeniä metrejä ja kelassakin letkua useita metrejä että onko öljy lämmitetty. Ei ole. Eikä se minun mielestä niissä putkistoissa ole mahdollista lämmittääkkään. Ainakaan mitenkään tarkkaan lämpötilaan.
Tarkoitin tätä BG-menetelmää  8)
http://www.automerkit.fi/yritysesittelyt/7834-uutta-suomessa-100-oljynvaihto-automaattivaihteistoon
Otsikko: Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
Kirjoitti: mulugren - 17.09.2015, 21:56:40
Jos sitä ölppää kuluu liki kymmenen litraa vaihdossa niin melko tsydeemit on jos se siinä laiton yhteydessä lämmitetään. En todellakaan tiedä mutta epäilen vain
Otsikko: Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
Kirjoitti: völvöxc60 - 18.09.2015, 06:24:25
Jos sitä ölppää kuluu liki kymmenen litraa vaihdossa niin melko tsydeemit on jos se siinä laiton yhteydessä lämmitetään. En todellakaan tiedä mutta epäilen vain
Niin tuossa perinteisessä huuhtelulla tehtävässä tuota kuluu tuo 8-12litraan. Sitähän tämä  BG-menetelmää mainostaa, että säästää öljy, kun ei tarvitse käyttää, ylimääräistä öljyä huuhteluun.
Kun vaihteisto on puhdistettu, laite poistaa kaiken vanhan öljyn sekä puhdistusaineen ja lisää uutta ATF-öljyä tarkalleen oikean määrän
Otsikko: Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
Kirjoitti: ratkori - 21.09.2015, 06:29:04
Olen antanut itseni ymmärtää että sisältä töhnöinen kone tai laatikko tai vaikkapa perä, johtuu pelkästä laiskuudesta/huolimattomuudesta. Ja asiaan. Joskus tuli kokeiltua vanhassa moottorissa semmosta konstia että vanhat öölit mäkeen ja tilalle dieselöljyä. Täyttö alarajaan ja maantieajoa 2000-3000 km. Tätä jatketaan kunnes öljyt näyttää kirkastumisen merkkejä. Se joko auttaa tai sitten ei. Itellä on V-70 d5, aj. 390tkm öv+s kympin välein, no problemos. Tänä keväänä tosin ilmesty pieni öljyvuoto jakopäähän, en tiedä mihin. Vuoto loppui melkein saman tien kaadettuani joukkoon jotain elvytys ainetta. Tämä totta. Puskuri ohjelmassa tehtiin taannoin koe jossa parisataa tuhatta ajetun hopan koneeseen kaadettiin pullo rvssää. Lyhyen ajon jälkeen öölit mäkeen kone blommattiin ja sillä ajettiin n. 160 km ilman öljyjä. Tämän jälkeen kone avattiin ja todettiin koneen olevan muuten kunnossa paitsi nokka-akselin stefa oli  kärvähtänyt, mistä syystä koeajo oli keskeytetty.
Otsikko: Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
Kirjoitti: völvöxc60 - 21.09.2015, 07:09:37
Olen antanut itseni ymmärtää että sisältä töhnöinen kone tai laatikko tai vaikkapa perä, johtuu pelkästä laiskuudesta/huolimattomuudesta. Ja asiaan. Joskus tuli kokeiltua vanhassa moottorissa semmosta konstia että vanhat öölit mäkeen ja tilalle dieselöljyä. Täyttö alarajaan ja maantieajoa 2000-3000 km. Tätä jatketaan kunnes öljyt näyttää kirkastumisen merkkejä. Se joko auttaa tai sitten ei. Itellä on V-70 d5, aj. 390tkm öv+s kympin välein, no problemos. Tänä keväänä tosin ilmesty pieni öljyvuoto jakopäähän, en tiedä mihin. Vuoto loppui melkein saman tien kaadettuani joukkoon jotain elvytys ainetta. Tämä totta. Puskuri ohjelmassa tehtiin taannoin koe jossa parisataa tuhatta ajetun hopan koneeseen kaadettiin pullo rvssää. Lyhyen ajon jälkeen öölit mäkeen kone blommattiin ja sillä ajettiin n. 160 km ilman öljyjä. Tämän jälkeen kone avattiin ja todettiin koneen olevan muuten kunnossa paitsi nokka-akselin stefa oli  kärvähtänyt, mistä syystä koeajo oli keskeytetty.
Jos öljyn sijasta pelkällä löpöllä ja vieläpä alarajaan laittanut, niin en välttämättä muille tuollaisia ohjeita menisi antamaan :o
Eihän noilla Forten, LiquiMolyn, STP yms. vastaavilla tuotteilla ohjeiden mukaan saa ajaa metriäkään, vaikka sitä lisätään maksimissaan vain 10% öljyyn! 15-20min tyhjäkäynnillä ja korkeintaan hieman kierroksia nostaen.
Puhumattakaan, että ajetaan pelkällä löpöllä öljyn sijasta 2000-3000km :pomo:
Otsikko: Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
Kirjoitti: mheguli - 21.09.2015, 08:10:07
Vai tarkoittikohan nimimerkki raktori diesel-moottoriin tarkoitettua moottoriöljyä? Tuli vaan mieleen, kun itsekin ihmettelin, että mitä ihmettä. Aika hurjaa, jos pelkkä diesel voitelisi niinkin hyvin, että sillä ajaisi tuhansia kilometrejä.
Otsikko: Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
Kirjoitti: o_j - 21.09.2015, 08:22:36
Pikkasen epäselvästi kirjoitettu, mutta eiköhän ylenpänä tarkoiteta että konetta vaan pyöräytetään dieselit öljytilassa startin avulla esim. puolan johto irti. Ei siis laiteta käyntiin. Tämän jälkeen uutta öljyä joilla ajetaan pari tuhatta, uusi käsittely ja uudet öljyt. Tätä jatketaan kunnes tuo parin tuhannen ajo ei enää mustaa öljyjä.
Otsikko: Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
Kirjoitti: völvöxc60 - 21.09.2015, 08:24:47
Pikkasen epäselvästi kirjoitettu, mutta eiköhän ylenpänä tarkoiteta että konetta vaan pyöräytetään dieselit öljytilassa startin avulla esim. puolan johto irti. Ei siis laiteta käyntiin. Tämän jälkeen uutta öljyä joilla ajetaan pari tuhatta, uusi käsittely ja uudet öljyt. Tätä jatketaan kunnes tuo parin tuhannen ajo ei enää mustaa öljyjä.
Mutta "ohje" silti ajaa näin ::) Täyttö alarajaan ja maantieajoa 2000-3000 km
Otsikko: Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
Kirjoitti: ratkori - 21.09.2015, 10:23:50
Tarkoitin tietenkin DIESELMOOTTORIÖLJYÄ pöljät.
Otsikko: Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
Kirjoitti: ratkori - 21.09.2015, 10:25:59
Saattaapi tulla hiki pintaan jos tiisselistä yrittää puolan johtoo irti.
Otsikko: Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
Kirjoitti: mulugren - 21.09.2015, 10:32:42
Kaveri suunnitteli forte moottorin pesua noin 100tkm ajettuun dieseliin... Alle 5v vanha auto :facepalm:
Otsikko: Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
Kirjoitti: o_j - 21.09.2015, 10:37:26
Saattaapi tulla hiki pintaan jos tiisselistä yrittää puolan johtoo irti.

Aihe ei ole diesel-osion alla, joten on oletettavaa että myös bensalla ajavat lukevat näitä. Oleellista oli se, että moottorin käynnistyminen estetään jollain keinolla.
Otsikko: Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
Kirjoitti: völvöxc60 - 21.09.2015, 10:40:06
Kaveri suunnitteli forte moottorin pesua noin 100tkm ajettuun dieseliin... Alle 5v vanha auto :facepalm:
Kaippa sinnekkin paskaa on kertynyt, jos öljyt on vaihdeltu 30tkm kohilla+ ylikin . Tuskin tuosta ennakoivasta puhdistamisesta haittaakaan on. Itse näen, että parempi vaikka sitten 100tkm välein, kun vaikka 400-500tkm kohilla missä peli on jo "menetetty" :pomo:
Otsikko: Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
Kirjoitti: mulugren - 21.09.2015, 12:44:05
Kaippa sinnekkin paskaa on kertynyt, jos öljyt on vaihdeltu 30tkm kohilla+ ylikin . Tuskin tuosta ennakoivasta puhdistamisesta haittaakaan on. Itse näen, että parempi vaikka sitten 100tkm välein, kun vaikka 400-500tkm kohilla missä peli on jo "menetetty" :pomo:

Tuntuisi että imusarjan ja egr:n putsaaminen olisi paljon hyödyllisempää noilla kilsoilla. Ne kun karstottuu ja tukkiutuu lähes satavarmasti
Otsikko: Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
Kirjoitti: völvöxc60 - 21.09.2015, 14:05:11
Tuntuisi että imusarjan ja egr:n putsaaminen olisi paljon hyödyllisempää noilla kilsoilla. Ne kun karstottuu ja tukkiutuu lähes satavarmasti
Varmaan, mutta imusarjan ja egr:n putsaaminen taitaa olla huomattavasti hankalampi/aikaa vievämpi toimenpide ::)
Itseäkin houkuttelisi tuo imusarjan putsaaminen, mutta en ole jaksanut/arvaa lähteä purkamaan.
Otsikko: Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
Kirjoitti: jpajula - 17.12.2015, 22:27:23
Minä pyörittelin kasipätkässä stp engineflushit vartin verran, ennen ekaa oston jälkeistä öljynvaihtoa. Sitten kurat ulos, halvempi motonetin suodatin ja väliaikaiset puolisynteettiset öljyt koneeseen ja 60km ajoa. Uudelleen öljyt pihalle ja ihan oli pikimustaa ja karstahiukkasta seassa. Sitten volvon suodatin ja synteettiset öljyt tilalle, eikä ne mustunu heti. Eli kokemuksesta voi sanoa, että kyllä silläkin karstaa irtoaa. Muuten en sitten tiedä, oliko kummempaa apua. Haisipahan pihassa kuitenkin kerosiini, vaikkei minusta lentäjää tullutkaan  :)
Otsikko: Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
Kirjoitti: Klpro - 17.12.2015, 23:13:25
Kahdesta moottorin forte-käsittelystä on kokemusta:
a) Saab 99 Turbo, viritetty. Ajokilometrejä koneella n. 150 000. Forte pesulla ei mitään vaikutusta toimintaan.
b) Volvo 240, perus 2l kone. Ajokilometrejä koneella n. 230 000. Forte pesun jälkeen kone piristyi ja muuttui erittäin kierrosherkäksi. Samalla alkoi megalomaaninen öljynkulutus. 1,5-2 l / 5000 km. Eli pesi karstat männänrenkaiden alta ja game over.

Yhden Opel Vectran n. 180 000 km ajetun koneen pesin itse siten että laitoin 1/2 litraa polttoöljyä moottoriin, vaihdettavien öljyjen lisäksi. Kaveri piti koneessa kierroksia n. 1500 tuntumassa jotain viiden minuutin ajan. Mustalietettä tuli ulos ehkä normaalia enemmän, mutta muuten ei mitään vaikutusta.
Otsikko: Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
Kirjoitti: mulugren - 18.12.2015, 00:15:31
Osa lietteestä lymyilee paikoissa joista se ei lähde kiertoon kuin noissa pesuissa..
Otsikko: Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
Kirjoitti: o_j - 18.12.2015, 08:37:52
Volvo 240, perus 2l kone. Ajokilometrejä koneella n. 230 000. Forte pesun jälkeen kone piristyi ja muuttui erittäin kierrosherkäksi. Samalla alkoi megalomaaninen öljynkulutus. 1,5-2 l / 5000 km. Eli pesi karstat männänrenkaiden alta ja game over.

4l/10000km ei kuulosta megalomaaniselta vinokoneelle... Tietty se että alko kertarysäyksellä.
Otsikko: Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
Kirjoitti: Klpro - 18.12.2015, 13:05:05
Niin, sitä ennen ei havaittavasti kuluttanut.
Otsikko: Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
Kirjoitti: TVS - 18.12.2015, 14:52:22
4l/10000km ei kuulosta megalomaaniselta vinokoneelle... Tietty se että alko kertarysäyksellä.
Ei ehkä megalomaaniselta, mutta ennenkuulumattomalta kuitenkin. Toki nykyvolkkareihin tottuneelle kaikki alta tynnyrin on vähän.

Jos auto on huollettu ajallaan jne, en kyllä pysty näkemään mitään tarvetta käyttää tommosia aineita, ellei sillä sitten yritetä paikata huonoa voitelua jossakin. Suurillakin ajomäärillä erilaisia koneita purkaneena huolletut ja lippiksettömissä olosuhteissa olleet koneet on tupannut olemaan aika puhtaita sisältä, PRV taitaa olla ainoa poikkeus tarinoihin.
Otsikko: Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
Kirjoitti: Klpro - 18.12.2015, 20:03:51
Aika lailla samaa mieltä. Auton parasta hoitoa on säännöllinen huolto ja jatkuva hallittu käyttö. Noilla metodeilla se kestää oman teknisen ikänsä.
Otsikko: Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
Kirjoitti: Huikkoster - 18.12.2015, 20:39:49
Klprolle. Mitä öljyä käytät? Liian litkut synteettiset ei toimi.
Otsikko: Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
Kirjoitti: Klpro - 19.12.2015, 03:27:30
Mobil 5w-40. Eli 3000 sarjan öljyä näissä nykyisissä.
Otsikko: Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
Kirjoitti: s73 - 19.12.2015, 11:44:13
Mobil 5w-40. Eli 3000 sarjan öljyä näissä nykyisissä.
Varmasti kulutttaa tuota öljyä, vielä pieni vuoto tuohon lisäksi.
Liian ohutta öljyä, 5w-50 on parempi.

Käytössäni oleva 230F söi saman verran öljyä, korjaantui vaihtamalla öljypohjan tiiviste ja tukkimalla muutkin vuodot, loppu kulutuksesta korjaantui kansiremontilla, venttiilien hionta, kumien vaihto ym. silloin ajettu n. 430tkm.
Ei ollut väljyyttä, pykäliä ja hoonaus jäljetkin muistaakseni näkyvissä.
Alakerta on avaamatta ja kilometrejä liki 500 tkm.
nyt kulutus 15tkm. 1litra 5w.-50 öljyllä.  ::)
 
Otsikko: Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
Kirjoitti: TVS - 19.12.2015, 19:08:13
Varmasti kulutttaa tuota öljyä, vielä pieni vuoto tuohon lisäksi.
Liian ohutta öljyä, 5w-50 on parempi.
Tää muuttuu ihan kohta öljykeskusteluksi, mutta aivan tasan tarkkaan 5-40 pysyy ehjässä koneessa, uutena kuitenkin 10-30 on ollut ihan yleisesti käytetty laatu. 10-40 on pysynyt vuosikausia noissa mun huoltamissa 400+ ajetuissa ilman ongelmia.
Otsikko: Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
Kirjoitti: Orlov - 19.12.2015, 19:14:42
Piti Volvolle tehdä forte...äh siis diesel käsittely, kun ei kylmäasemalta saanut löpöä tai lamppuöljyä.
Forteakin olis tallilla, mutta samalla tuli "huuhdeltua" huohotinta, niin ei jaksanut pissata liekkeihin :)
Otsikko: Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
Kirjoitti: s73 - 19.12.2015, 20:11:16
Tää muuttuu ihan kohta öljykeskusteluksi, mutta aivan tasan tarkkaan 5-40 pysyy ehjässä koneessa, uutena kuitenkin 10-30 on ollut ihan yleisesti käytetty laatu. 10-40 on pysynyt vuosikausia noissa mun huoltamissa 400+ ajetuissa ilman ongelmia.
Täällä ei pysynyt ja tuokin kone on tikissään.
 

Tein joskus Forte-käsittelyn vinokoneelle, öljyn kulutus ei siitä noussut,
Klpron kannattaa kokeilla paksumpaa öljyä 5w-50 vähintään tai jotain muuta.


Otsikko: Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
Kirjoitti: Klpro - 20.12.2015, 06:39:21
No tuo 240 sai 5w50 öljyä ennen ja jälkeen forte käsittelyn. Nykyisissä autoissa menee Mobilin 5w-40 ja 10 tkm kohdilla huomaa öljyn olevan nokista ja ohutta. Eli vaihdetaan.
Otsikko: Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
Kirjoitti: -karppa- - 09.01.2017, 20:17:23
Isomummon vuosimallia 1983 mazdaan ei saa enään uutta sisälämmittimenkennoa ja autoon ensihoitona on vaihdettu termari sekä kaikki nesteet eikä auttanut. Ongelmana: hiljaisella nopeudella puhaltaa lämmintä/haaleaa, mutta motarilla ei pukkaa kuin kylmää ja satunnaisesti haaleaa. Keulalla on myös suoja eli ei pitäisi siitä olla kiinni. Mietin viimeisenä vaihtoehtona tuota: FORTE BIO DEGREASER AND COOLING SYSTEM FLUSH COOLANT puhdistusta, jos sillä saisi tuon sisälämmittimenkennon puhtaaksi. Uutta kun ei saa enään edes rahalla. Onko kenelläkään kokemusta tuosta aineesta ja mahtaako tuota saada hyllystä Oulusta tai Jyväskylästä? Autodude:lla sitä ei ollut ja Ebay:stä jos tilaa menee vähintään 10 päivää, että saa Suomeen.

Otsikko: Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
Kirjoitti: j_tapio - 09.01.2017, 20:28:49
Miltä  O0ne nesteet näyttää, onko ihan puhtaat vai paksut ruostemössöt. Tuossa voi olla sisäkennossa mitätön vuoto joka hörsii ilmaa ajossa ja ilmakupla häiritsee lämppärin kiertoa. Tehokkaat pesuaineet voi saada vuodon suuremmaksi.
Turvallisempi vois ensin olla irrottaa lämppärin molemmat letkut ja puulata puutarhaletkulla molempiin suuntiin.

Voiko muuten joku säätöläppä olla jumissa kesäasennossa?

Ja sit se kennon vaihto ni jos viitsit irrottaa ja käyttää jäähdytin korjaamolla ni tulee muuten hyvä O0 (Jäähdytinkorjaamo Korhonen)
Otsikko: Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
Kirjoitti: -karppa- - 09.01.2017, 21:15:40
Miltä  O0ne nesteet näyttää, onko ihan puhtaat vai paksut ruostemössöt. Tuossa voi olla sisäkennossa mitätön vuoto joka hörsii ilmaa ajossa ja ilmakupla häiritsee lämppärin kiertoa. Tehokkaat pesuaineet voi saada vuodon suuremmaksi.
Turvallisempi vois ensin olla irrottaa lämppärin molemmat letkut ja puulata puutarhaletkulla molempiin suuntiin.

Voiko muuten joku säätöläppä olla jumissa kesäasennossa?

Ja sit se kennon vaihto ni jos viitsit irrottaa ja käyttää jäähdytin korjaamolla ni tulee muuten hyvä O0 (Jäähdytinkorjaamo Korhonen)

Enpä minä niitä nesteitä katsonut, kun tuttu korjaaja ne hoiti samalla, kun vaihtoi termarin ja lämpömittarinanturin (Ei viitsi lähteä nesteitä vaihtelemaan 300km päähän). Tuota säätöläppää myös epäilin, mutta kyllä se tuohon kennoon on nyt kääntynyt. Eikä nuo forten aineet pitäisi olla mitään hirveitä myrkkyjä, vaan ajaa asiansa. Muutenhan netti on täynnä ohjeita sitruunahaposta/konetiskiaineeseen ja vaikka mistä joita en viitsisi 34 vuotta vanhaan järjestelmään laittaa.

Jos ei tule tuolla fortella kuntoon pitää ensi keränä irroitella tuo kenno ja toimittaa korjaamolle. Tuo auto ei ole hirveässä käytössä, mutta ei kannata uudempaa ostaa, koska ylläpitokulut on minimaaliset ja autolla on ajettu vasta 180tkm eikä ole vielä ruostunut puhki  ;).

Tekeekö tuo Korhonen uusia vai ehjää vanhoja kennoja?
Otsikko: Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
Kirjoitti: TVS - 09.01.2017, 22:00:17
Ettei vaan falskais pahvi pikkuriikkisen? Tuon efektin teki allekironneella kiero kansi, joka vuoti uudellakin pahvilla kun ajoi yli 100kmh, pienemmillä vauhdeilla ei huomannut mitään, mutta yli 100kmh veti paisarin ihan korkkiin asti täys ja lämppärin teho meni huonoksi, himmasi vauhdin poies ja tilanne hetken päästä rauhoittui.

Tuohon voisi myös kokeilla sähköistä lisäpumppua lämppärille. Olettaen siis että kenno ei vuoda sisälle...
Otsikko: Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
Kirjoitti: -karppa- - 09.01.2017, 22:11:57
Ettei vaan falskais pahvi pikkuriikkisen? Tuon efektin teki allekironneella kiero kansi, joka vuoti uudellakin pahvilla kun ajoi yli 100kmh, pienemmillä vauhdeilla ei huomannut mitään, mutta yli 100kmh veti paisarin ihan korkkiin asti täys ja lämppärin teho meni huonoksi, himmasi vauhdin poies ja tilanne hetken päästä rauhoittui.

Tuohon voisi myös kokeilla sähköistä lisäpumppua lämppärille. Olettaen siis että kenno ei vuoda sisälle...

Oli kuulemma pari desiä pitänyt lisätä nestettä tuon nesteiden vaihdon jälkeen...
Otsikko: Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
Kirjoitti: j_tapio - 09.01.2017, 22:16:38
Tekeekö tuo Korhonen uusia vai ehjää vanhoja kennoja?


Tekee vaikka tyhjästä uuden.
Omaan 940:iin teetin pelkän kennon vaihdon vanhoihin päätyihin, tilas sopivilla mitoilla alkuperäistä suuremman lämpöarvon kennoa ja nyt tulee kuumaa!
Otsikko: Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
Kirjoitti: -karppa- - 09.01.2017, 22:20:48
Omaan 940:iin teetin pelkän kennon vaihdon vanhoihin päätyihin, tilas sopivilla mitoilla alkuperäistä suuremman lämpöarvon kennoa ja nyt tulee kuumaa!

Pakko kysyä oliko kallis, kun kyse on 500 euron autosta mihin remonttia ollaan tekemässä  ;)?
Otsikko: Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
Kirjoitti: j_tapio - 09.01.2017, 22:30:31
Tuli halvemmaksi ku tarvikkeen the parempi kenno joka ois myöskin ollu tilaustavaraa. Pari päivää meni et sai valmiin hakee pois. Nissen -kenno ois tullu halvimmaksi ja kuulemma myös kylmimmäksi.
Otsikko: Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
Kirjoitti: -karppa- - 09.01.2017, 22:58:21
Tuli halvemmaksi ku tarvikkeen the parempi kenno joka ois myöskin ollu tilaustavaraa. Pari päivää meni et sai valmiin hakee pois. Nissen -kenno ois tullu halvimmaksi ja kuulemma myös kylmimmäksi.

Joskus 90-luvulla tuli teetettyä oikea kuparikenno japsiautoon ja johan rupesi lämpiämään  ;). Nykyään tuo maksaisi hunajaa. Kiitokset vinkeistä. Ohjaan tuolla käymään ja nuo ebay:stä tilatut fortet voi käyttää vaikka omaan autoon joskus.
Otsikko: Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
Kirjoitti: Pepo - 02.06.2017, 15:38:41
Tämä on ehkä sopiva ketju. Ajattelin että jos käyttäisi tuollaista konstia imuventtiilien ja muiden puhdistukseen:

https://www.youtube.com/watch?v=u6UeJXkzDW8


Mutta onko Volvo 940:ssä sellaista paikkaa/letkua mistä sitä voisi suihkuttaa, kun lukemani mukaan tuota ei saisi sumuttaa suoraan turboon tai välijäähdyttimeen?
Otsikko: Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
Kirjoitti: Acke - 02.06.2017, 17:18:54
Mm. alipaineletkujen kautta ovat laittaneet jenkeissä, myös tankkiin. Aineen toimivuudesta on monta mielipidettä: Keskusteluja turbobricks foorumilla (https://www.google.fi/search?q=site%3Aturbobricks.com+seafoam&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b-ab&gfe_rd=cr&ei=inIxWfLSGsfG7gToj4GoCg)
Otsikko: Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
Kirjoitti: Pepo - 09.06.2017, 15:57:53
No niin, tulipa tilattua JLM-Intake Cleaneria. Vähän yllätys oli että aine on samanlaista muovimukeja ja kumihanskoja syövää tököttiä kuin kaasuttimen puhdistajat. Otin kuitenkin riskin.

Laitoin imusarjan vapaana olevaan porttiin sille oman 4mm letkun. 500ml törpöstä riittää kahteen käsittelyyn, hankala arvioida sitä, painosta päätellen tuli laitettua 35-40% purkista.
Noudatin ohjeita enkä alkanut lopuksi sammuttaan moottoria "hukuttamalla" siihen, enkä odottanut kymmentä minuuttia, kun pelkäsin että se ehtii syödä tiivisteet.
Aine ei kehittänyt yhtään savua, harmi kun olisi ollut mukava seurata naapuruston ilmeitä. :D
Lopputulosta hankala arvioida mutta olen melko varma että auto reagoi herkemmin kaasuun, myös moottori kylmänä.
Polttoaineen kulutusta ei vielä tiedä, eikä että onko sillä mitään vaikutusta kylmäkäynnistyksen jälkeiseen "prumputukseen" joka on ollut vaivana, kun on ollut lämpimät kelit.

Mielellään käyttäisi jossain välissä loputkin purkista jos pystyisi jotenkin varmistumaan ettei se ehdi syödä tiivisteitä. Mieluummin kyllä olisi käyttänyt jotain Sefoam-tyyppistä, tiiviste-ystävällisempää ainetta, mutta ei kai sitä Suomesta saa.
Otsikko: Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
Kirjoitti: The moose - 09.06.2017, 19:17:09
Tämä on ehkä sopiva ketju. Ajattelin että jos käyttäisi tuollaista konstia imuventtiilien ja muiden puhdistukseen:

https://www.youtube.com/watch?v=u6UeJXkzDW8


Mutta onko Volvo 940:ssä sellaista paikkaa/letkua mistä sitä voisi suihkuttaa, kun lukemani mukaan tuota ei saisi sumuttaa suoraan turboon tai välijäähdyttimeen?

Yhtä paljon tai enemmän lähtee karstaa kun sylinterissä on vesisumua ja sille annetaan kenkää. Eli hyvä paikka on roskis mun mielestä.
Otsikko: Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
Kirjoitti: KanttiPentti - 20.06.2017, 20:52:06

Noudatin ohjeita enkä alkanut lopuksi sammuttaan moottoria "hukuttamalla" siihen, enkä odottanut kymmentä minuuttia, kun pelkäsin että se ehtii syödä tiivisteet.

Tarkentaisitko mitä tiivisteitä tuo humpuukiaine mielestäsi syövyttää?
Otsikko: Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
Kirjoitti: Pepo - 21.06.2017, 00:48:57
Tarkentaisitko mitä tiivisteitä tuo humpuukiaine mielestäsi syövyttää?
En ole asiantuntija mutta aineen kiertoreitillä luulisi olevan jotain tiivisteitä/kumiosia joita se saattaisi vahingoittaa. Toivon tietty ettei olisi.
Pidätkö jotain Carburetor Cleaneria humpuukiaineena? Kyllähän se karstaa ja likaa irrottaa. (vaikkei varmaan kovimpaa karstaa noin lyhyessä ajassa.)
Ja voin sanoa 100% varmuudella että auto vastaa tuon toimenpiteen jälkeen herkemmin kaasuun.
Otsikko: Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
Kirjoitti: KanttiPentti - 21.06.2017, 22:28:44

Pidätkö jotain Carburetor Cleaneria humpuukiaineena?
Tunnustan, että ei ole kokemusta.

Kaikki kaasarit olen puhdistanut ultraäänipesurissa.
Otsikko: Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
Kirjoitti: razori - 23.06.2017, 11:58:27
Onkos kukaan uskaltanut kokeilla dieseliä? Öljyt pois, suodatin vaihtoon ja dieseliä sisuksiin, auto käymään joutoa minuutiksi.

On kuulemma ihan eri puhdistavuusaste kuin noilla litkuilla..
Otsikko: Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
Kirjoitti: The moose - 23.06.2017, 12:08:08
Tiedän että työkaveri on opelinsa 1.9 tdi joka fiat tekele tehnyt noin. Muttei kaikkea öljyä laskenut pois.

Tyhjäkäytti ehkä minuutin ja polttoöljyt mäkeen koneesta yön yli oli roppu auki ja öljyntäyttökorkki pois jotta kaikki tulis pihalle ja loput haihtuu. Uudet öljyt ja suodatin. Oli kuulemma 2 öljynvaihtoväliä ihan hiljainen kone. Silloin vielä käytti opelin suosituksen mukaan castrolin bensakoneelle tarkoitettua öljyä. Nytten käyttää teboilin diamond diesel 5w40 kun sitä suosittelin ja näytin millasta se öljy on käytettynä vs castrolin. Ja tuo kone vilkutteli joskus jopa öljyvaloa ja oli tarvinnut kaataa jotain hienoa lisäainetta jotta vilkuttelu loppuu. Teboilin öljyn sekaan ei oo tarvinnu mitään laittaa. Olisko niissä joku öljyn viskositeetti anturi tms öljynpainevalon lisäksi.
Otsikko: Vs: Forte käsittelyt- Toiveajattelua vai todellinen apu
Kirjoitti: mulugren - 24.06.2017, 20:15:11
Tunnustan, että ei ole kokemusta.

Kaikki kaasarit olen puhdistanut ultraäänipesurissa.

Mä olen kerran kokeillut Carburator cleaneria. Oisko ollu CRC valmistamaa. Se kyllä oikeasti toimi autossa jolla oli ikää kolmattakymmentä vuotta eikä ollut kaasaria koskaan avattu tai mitenkään puhdisteltu. Ilmansuodatin pois ja pillillä kaikkiin mahdollisiin reikiin ja putkiin. Liotusta ja sitte mylly käyntiin ja lisää suihkuttelua. Hirveää kakistelua ;D En tiedä mikä siellä puhdistui mutta nykimiset loppui ja muutenki  toimi sujuvammin siitä ettepäin