Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: o_j - 25.10.2011, 13:21:08

Otsikko: Vs: 144 GL -71 *myyty*
Kirjoitti: o_j - 25.10.2011, 13:21:08
Perheessä yli 20 vuotta ollut vanhus siirtyi hoiviini. Tarkoitus olisi ensin kartoittaa korin ja alustan osalta auton kuntoa, ja sen jälkeen päättää riittääkö itsellä rahkeet tähän projektiin.

Moottorina piristetty b20e ja vaihteistona tällä hetkellä m40.

Menneenä viikonloppuna Volvo siirrettiin purkamista ja kunnostamista ajatellen parempaan paikkaan. Siirto oli tarkoitus suorittaa ajamalla, mutta toisin kävi. Porukalla ihmeteltiin bensapumpun kovaa ääntä ennen lähtöä. Syyksi paljastui lyhyen matkan jälkeen tukkeutunut pa-suodatin, joten loppumatka tultiin köyden jatkona.
Otsikko: Vs: 144 GL -71
Kirjoitti: JiiV70 - 25.10.2011, 13:43:50
Onhan paljon huonokuntoisempiakin autoja entrattu, eikä vanhan herran elvyttäminen (tarkoitan autoa) ole ikinä ajanhukkaa!

Täältä onnea projektiin, ja pistetään seurantaan!
Otsikko: Vs: 144 GL -71
Kirjoitti: jen - 25.10.2011, 14:23:31
joo,ei vaikuta pahalta.
Otsikko: Vs: 144 GL -71
Kirjoitti: Okko - 25.10.2011, 15:11:47
Ehdottomasti kuntoon, sen vähän mitä tätä on tutkinut, niin aihio on ainakin pirun hyvä!
Otsikko: Vs: 144 GL -71
Kirjoitti: o_j - 26.10.2011, 16:45:44
Ei tuo ihan tolkuttoman työläältä itsestänikään vaikuta. Eilisen päivän koitin metsästää pa-suodatinta suomesta, kehnolla menestyksellä (pirkanmaan v-palvelun kautta saa kyllä, mutta toimitusaika pitkä). Täytyy katsella jos jostain päin ruotsia sais näppärästi tilailtua, tai jos löytys joku sopiva suodatin jonka vois laittaa väliaikasesti. Ideoita otetaan vastaan, muovikuorista tarvikesuodatinta tonne ei varmaan parane laittaa?

Tekniikka tuntus olevan muuten ihan ok, lukuunottamatta kiinni ruostuvaa kytkintä. Vähänhän tuo kylmänä pöllyttää, mutta tuskin mitään vakavaa. Koneremontista ei ole kilometreissä kuin muutama kymmenen tuhatta.
Otsikko: Vs: 144 GL -71
Kirjoitti: Nercs - 26.10.2011, 17:08:07
Eikö Motonet tai muu varaosatoimittaja tunne tuota bensasuodatinta.Kannattaa ottaa varmaakin irti ja katsoa jos jostain löytyy samalainen vastaava kun monien autojen osat käy ristiin.
Tuossa on vm74 juttua http://dinoracing.no-ip.info/Autosahko/Bosch%20ruiskut/Volvo_140/index.html
Otsikko: Vs: 144 GL -71
Kirjoitti: o_j - 26.10.2011, 19:26:01
Eikö Motonet tai muu varaosatoimittaja tunne tuota bensasuodatinta.Kannattaa ottaa varmaakin irti ja katsoa jos jostain löytyy samalainen vastaava kun monien autojen osat käy ristiin.
Tuossa on vm74 juttua http://dinoracing.no-ip.info/Autosahko/Bosch%20ruiskut/Volvo_140/index.html

Ei tunne, motonet tarjoaa kyllä suodatinta b20e:lle mutta se on väärä tai sitten sopii tuohon k-jettiin. AD:llä tutkittiin myyjän kanssa vanhoja filtteriluetteloja, ja todettiin ettei tuota suodatinta ole tarvikkeena saanut (automalli löytyi, mutta kohdalla oli pelkkää viivaa). Ei näytä löytyvän muidenkaan d-jet koneisten autojen suunnalta apuja...

Itse asiassa uudemmissa volvoissa (tinakoneiset) on hyvin saman tyylisiä suodattimia, ainakin kiristettäis bensaletku klemmareilla ympärille. Kai sellasellanenkin kävis paremman puutteessa väliaikaisratkaisuks? ???
Esim. 140 (http://www.skandix.de/en/spare-parts/filters/fuel-filter/1019208/) ja s60/v70 (http://www.skandix.de/en/spare-parts/filters/fuel-filter/1017354/).
Otsikko: Vs: 144 GL -71
Kirjoitti: Nercs - 26.10.2011, 19:41:42
Toivotaan että löytyy sopiva suodatin.Oliko autossa puhtaat öljyt kun jäi seisomaan ja varmaakin sitä nesteiden ja öljyjen vaihtoa+suodattimia on huolto toimenpiteenä tulossa. Ja muutakin juttua varmaakin listalla.
Otsikko: Vs: 144 GL -71
Kirjoitti: o_j - 27.10.2011, 17:24:19
Kaikki nesteet vaihdetaan ennen liikenteeseen lähtöö. Tässä nyt on kaikkee pientä ja vähän isompaakin edessä ennen sitä. ;D

Jos nyt mennään asioiden edelle, niin ainakin seuraavaa on edessä:
- uudet iskarit ja jouset joka nurkkaan + puslia jos tarvii
- jarruremonttia; satuloiden ja muun järjestelmän kunnostusta tarpeen mukaan
Moottoriin ei varmaan kosketa muuta kuin perushuollon merkeissä.

Tulevaisuuden juttuja, jos/kun noiden kimppuun päästään ollaan jo henkisesti voitolla. :) Sisusta ja ulkoasu saa pientä siistimistä lukuunottamatta pysyä sellaisenaan.
Otsikko: Vs: 144 GL -71
Kirjoitti: kilikali - 28.10.2011, 16:31:43
Jos et meinaa museoon laittaa, niin eteen esim. mersun katkastut jouset. Jämäköityy keulastaan eikä ole sellanen lulla enää ja kunnon iskarit. Meillä juniorin 142:ssa bilsteinit alla. Toihan näyttää lähtökohdaltaan ihan ok:lta. Tsekkaa meidän projektia 'juniorin eka auto'. Siinä oli melkonen jobi saada liikenteeseen. Niin ja siitä järjettömyydestä..... Se on jokaisen innosta, taidoista ja lompakosta kiinni ;)
Otsikko: Vs: 144 GL -71
Kirjoitti: o_j - 28.10.2011, 19:18:18
Jos et meinaa museoon laittaa, niin eteen esim. mersun katkastut jouset. Jämäköityy keulastaan eikä ole sellanen lulla enää ja kunnon iskarit. Meillä juniorin 142:ssa bilsteinit alla. Toihan näyttää lähtökohdaltaan ihan ok:lta. Tsekkaa meidän projektia 'juniorin eka auto'. Siinä oli melkonen jobi saada liikenteeseen. Niin ja siitä järjettömyydestä..... Se on jokaisen innosta, taidoista ja lompakosta kiinni ;)

Museoon ei olla menossa, ainakaan lähitulevaisuudessa. Teidänkin projektia on tullut seurattua, lopputulos näyttää ainakin pirun hyvältä! Kevyttä kasari-fiilistä tullaan tässäkin noudattaan, eli plyyshi-sisusta etulipat sun muut saa jäädä. Sitäpaitsi mun mielestä ne sopii tähän autoon. :) Interneetin ihmemaailmasta löytyi tällainen motivaatiokuva (http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img2408948.jpg).

Noista kolmesta multa ei löydy kuin ensimmäistä  ;D mutta katotaan kuinka pitkälle sillä päästään, ja eikös joku ole joskus sanonut että tekemällä oppii.
Otsikko: Vs: 144 GL -71
Kirjoitti: o_j - 31.10.2011, 14:18:23
Uutta suodatinta ei saanut fiksulla toimitusajalla, joten käväsin hakemassa AD:lta saman kokoisilla letkulähdöillä olevan suotimen. Vähän tuo on isompi kuin vanha, mutta mahtui pumpun viereen ihan jees:

(http://i176.photobucket.com/albums/w167/o_j144/144gl/PA300001.jpg)

Vähän kummastelin, kun vanhan suodattimen läpi pystyi helposti puhaltamaan. Irrotin sitten pumpulle tulevan letkun. Puhaltamaan pystyin säiliöön helposti ja vähän kun imaisi niin sai bensat suuhunsa. Kun pumppukin toimi hyvin mietin jo hetken olisko vika ruiskussa. Keksin sitten pyöräyttää tankin pohjapropun auki, ja päästää pari litraa bensaa astiaan:

(http://i176.photobucket.com/albums/w167/o_j144/144gl/Kuva0653.jpg)

Eli ruostettahan siellä on joukossa ja reilusti. Sopii vikaan hyvin; niin kauan kun liikettä säiliössä ei synny kone käy hyvin. Ajossa bensa alkaa läikehtiin ja purut tankin pohjalta nousee sekaan.

Tankki siis mahdollisesti vaihtoon, täytyy isomman astian kanssa laskea tankki tyhjäksi niin näkee paljonko ruostetta tulee. Vois myös teurastaa yhen bensakannun väliaikaseks bensasäiliöks ja ajellan vähän sen avulla. Käytin nytkin koneen paikallaan lämpimäks ja luistattelin kytkin ettei pääse ryytymään.
Otsikko: Vs: 144 GL -71
Kirjoitti: Okko - 31.10.2011, 15:48:11
Tankki irti ja sitruunahappoliuosta tankkiin niin lähtee ruosteet liikkeelle.

Edit:
http://www.nic.fi/~puukkop/hd/vinkit/sitruunahappo.htm

Apteekista saa pieninä annoksina ja Agrimarketista isoissa pöntöissä (olisiko käytetty possujen ripulilääkkeenä).
Otsikko: Vs: 144 GL -71
Kirjoitti: o_j - 31.10.2011, 16:19:55
Tankki irti ja sitruunahappoliuosta tankkiin niin lähtee ruosteet liikkeelle.

Edit:
http://www.nic.fi/~puukkop/hd/vinkit/sitruunahappo.htm

Apteekista saa pieninä annoksina ja Agrimarketista isoissa pöntöissä (olisiko käytetty possujen ripulilääkkeenä).

Tosiaan, oli päässy hapottaminen unohtuun jo! Varmaan löytyy vielä naapurin hyllystä tota sitruunahappoo. Kyllä kai tota kokeilla vois, ja soveltaa muihinkin osiin.

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=30626
Otsikko: Vs: 144 GL -71
Kirjoitti: o_j - 14.11.2011, 16:10:57
Jotain pientä taas viikonloppuna sai aikaseks. Värkkäilin takakonttiin bensakanisterin tankinkorvikkeeksi, jotta auton siirtäminen onnistuu. Ajelin pakki-ykkönen-rallia pihalla parikymmentä minuuttia, tyhjäkäynti hieman vaeltelee n.900-1300 kierroksen välillä muttei muuta moitittavaa (liian lyhyt letku ja bensan loiskuminen voi olla osittain syynä tohon tyhjäkäynnin seilaukseen). Vuotavan lämppärinletkun takia en kauempaa viittinyt ajaa, vaan huuhtelin liat auton päältä ja jynssäsin pyöränkoteloista pahimmat kurat pois. Sen jälkeen Volvo saikin taas katon päälleen.

(http://i176.photobucket.com/albums/w167/o_j144/144gl/SAM_1554netti.jpg)

Jätin kuivamaan tuohon heti oven eteen lauantaina, ja kun sunnuntai-iltana piti ennen kaupunkiin lähtöö kiireellä pukata kaverin kanssa taaksepäin ei liikahtanu mihinkään. ;D Hyvin oli jarrut napannut kiinni, vaikka kevyesti rullasi sisälle. Olkoot siinä sitten seuraavaan kertaan asti.

Isänpäivä tuli sen verran pahasti tielle etten ehtinyt kun siivoomaan ja imuroimaan auton. Mattojen alle meinasin kurkata, mutta sieltä tulikin solumuovi (http://i176.photobucket.com/albums/w167/o_j144/144gl/SAM_1558netti.jpg) vastaan. Mitenhän lienee lattioiden laita tuon äänieristeen alla... ??? Jos sinne vettä on mennyt se ei ikinä oo pois päässy. Koitetaan ens kerralla ottaa selvää.

Laitetaan vielä kuva voimanpesästä:
(http://i176.photobucket.com/albums/w167/o_j144/144gl/SAM_1564netti.jpg)

Tyyppikilven (http://i176.photobucket.com/albums/w167/o_j144/144gl/SAM_1566netti.jpg) perusteella jutut saksalaisesta alkuperästä tuntuu uskottavilta.
Otsikko: Vs: 144 GL -71
Kirjoitti: o_j - 26.11.2011, 12:54:11
-
Otsikko: Vs: 144 GL -71
Kirjoitti: o_j - 28.11.2011, 14:58:45
Sain aikaiseksi ottaa takapenkin ja lattiamatot pois. Melko hyvä fiilis tuosta näkymästä jäi, en löytänyt lattiasta kuin yhden läpi ulottuvan reiän (http://i176.photobucket.com/albums/w167/o_j144/144gl/SAM_1600.jpg). Ruuvimeisseliäkään en kokeilemistani paikoista läpi saanut, syynä varmaan liian hento mies tai liian tylsä ruuvvari? ???

Kuvia:

(http://i176.photobucket.com/albums/w167/o_j144/144gl/SAM_1590.jpg)                   (http://i176.photobucket.com/albums/w167/o_j144/144gl/SAM_1591.jpg)

Vasen puoli.

(http://i176.photobucket.com/albums/w167/o_j144/144gl/SAM_1594.jpg)                    (http://i176.photobucket.com/albums/w167/o_j144/144gl/SAM_1596.jpg)

Oikea puoli.

Mikäs merkitys noilla etulattioiden peltisuikaleilla on? Tasaavat vaan lattiaa?
Otsikko: Vs: 144 GL -71
Kirjoitti: Okko - 28.11.2011, 18:17:23
Hyvältä näyttää lattiat. Hinkkaat vaan vähätkin ruosteet pois mitä löytyy ja maalia niskaan. Samalla kun on matot pois niin kannattaa lätkiä äänieristettä lattioihin, motonetistä haet 4m^2 paketin STP:n mattoa, niin sillä eristää lattiat ja vaikka takaluukunkin.  O0
Otsikko: Vs: 144 GL -71
Kirjoitti: o_j - 07.12.2011, 11:06:43
Tankkia ja takalattian bitumeja irroiteltu. Tankki on muuten irti, mutta paluubensaputki pitäs vielä irroittaa pidikkeestään tankin kyljestä. Täytyy toivoa että kyseessä on vaan putkea paikallaan pitävä "pihti" eikä mikään kiinteämpi liitos, aika tiukassa liittimet tuntu nopeen kokeilun perusteella olevan.
Otsikko: Vs: 144 GL -71
Kirjoitti: o_j - 11.12.2011, 23:20:18
No eihän se mikään pihtipidike ollut, osaisko joku valottaa tän liitoksen fokusta?

(http://i176.photobucket.com/albums/w167/o_j144/144gl/SAM_1648.jpg)

Myös tankin kylkeen menävässä haarassa on jengat? Meneekö osa paluubensasta tämän kautta tankkiin? ???
Vastaan itse, kyllä.

Tankin kunnostukselle perustin ihan oman aiheen (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=13358.0), kumminkin joku muukin varmaan joskus saman murheen kanssa painii niin löytää helpommin.
Otsikko: Vs: 144 GL -71
Kirjoitti: o_j - 09.01.2012, 23:27:14
-
Otsikko: Vs: 144 GL -71
Kirjoitti: o_j - 08.03.2012, 15:28:02
Ei kauheesti ole edistynyt tää homma, lievää motivaatio/uskalluspulaa peltitöiden aloittamista kohtaan ollut havaittavissa. Takanostokorvakkeet täytyis korjailla ensimmäiseksi, että saisi pukit akselin alta pois ja akselin irti.

Tankki on sentään putsattu ulkoisesta ruosteesta ja saanut maalia päälleen. Jouduin katkaisemaan lähtöliittimen saadakseni sen irti (vanha bensaputki istui sen verran tiukassa). Enempää miettimättä ajattelin ottaa alkuperäisestä tankista tuon osan, mutta sepä olikin eri kokoisella kierteellä. ::) Saako siis tämän (http://www.cvi-automotive.se/en/articles/2.7805.46821/elbow-union) kaltaisia/korvaavia palikoita jostain liikkeestä, vai joutuuko ulkomailta tilailemaan?

Bensanpaluun toteutan kaasarimallin tankkiin luultavasti tankin yläreunassa olevaa letkuliitintä hyödyntäen.
Otsikko: Vs: 144 GL -71
Kirjoitti: InlineFour - 08.03.2012, 16:53:14
Noni, nyt vähän tsemppiä hommaan, ajokausi taitaa käynnistyä ihan kohta
jos merkit pitää paikkansa  :)
Otsikko: Vs: 144 GL -71
Kirjoitti: o_j - 16.03.2012, 19:00:39
Noo tuskin tää nyt ihan vapuks on valmistumassa. ;) Kesällä rakentelu helpottuu aika paljon kun on taas samalla paikkakunnalla auton kanssa, eikä vain käy tallissa kääntymässä joskus viikonloppuna.

Kaikenlaista kivaa kasariosaa löytyy nurkista jo valmiiksi, mm. tällainen:

(http://i176.photobucket.com/albums/w167/o_j144/144gl/SAM_1771.jpg)
Otsikko: Vs: 144 GL -71
Kirjoitti: Jani O. - 16.03.2012, 20:11:20
Näyttää olevan samanlainen ko mun settini, löytykö keppiin nuppia?
Otsikko: Vs: 144 GL -71
Kirjoitti: janne81 - 16.03.2012, 21:05:44
Tommosen liittimen minkä linkitit, luulis löytyvän ihan hydrauliikkaosia myyvästä kaupasta.
Toinen pää on kartiokierre ja toinen jic-kartio. Onko sulla laittaa mittoja kierteistä, vaikka milleinä, niin voin katella sulle oikeen.  ;)
Otsikko: Vs: 144 GL -71
Kirjoitti: deeviis06 - 16.03.2012, 22:12:33
Ei kauheesti ole edistynyt tää homma, lievää motivaatio/uskalluspulaa peltitöiden aloittamista kohtaan ollut havaittavissa. Takanostokorvakkeet täytyis korjailla ensimmäiseksi, että saisi pukit akselin alta pois ja akselin irti.

Tankki on sentään putsattu ulkoisesta ruosteesta ja saanut maalia päälleen. Jouduin katkaisemaan lähtöliittimen saadakseni sen irti (vanha bensaputki istui sen verran tiukassa). Enempää miettimättä ajattelin ottaa alkuperäisestä tankista tuon osan, mutta sepä olikin eri kokoisella kierteellä. ::) Saako siis tämän (http://www.cvi-automotive.se/en/articles/2.7805.46821/elbow-union) kaltaisia/korvaavia palikoita jostain liikkeestä, vai joutuuko ulkomailta tilailemaan?

Bensanpaluun toteutan kaasarimallin tankkiin luultavasti tankin yläreunassa olevaa letkuliitintä hyödyntäen.

jotenki näyttäs silmälle kuutosen jiciltä ja varttiselta ärrä kartiokierteeltä tuo nippa meinaan
Otsikko: Vs: 144 GL -71
Kirjoitti: o_j - 19.03.2012, 18:49:36
Näyttää olevan samanlainen ko mun settini, löytykö keppiin nuppia?

Nuppia ei löytynyt (ainakaan samasta laatikosta ::)), vois joskus inventoida tuon entisen elvytyspaikan ja kattoo mitä aarteita löytyy. :D Muutenkin pikkusia eroja näyttäs olevan, tiedä sitten onko eri valmistajan vai eri ikäinen setti kyseessä.

Tommosen liittimen minkä linkitit, luulis löytyvän ihan hydrauliikkaosia myyvästä kaupasta.
Toinen pää on kartiokierre ja toinen jic-kartio. Onko sulla laittaa mittoja kierteistä, vaikka milleinä, niin voin katella sulle oikeen.  ;)

Hydrauliikkaliikkehän se olikin, jotenkin hämärästi muistelinkin näin. Ulkohalkaisijat kierteillä sais olla 17mm (tankki) ja 19mm (bensaputki). Kierteitä laskettu edellä mainitusta 8 kierrettä/10 milliä ja jälkimmäisestä 7 kierrettä/8 milliä, mutta en luottais noiden mittausten paikkaansapitävyyteen. Täytyy mitata viikonloppuna itse uudestaan, tai kaippa se koko liikkeessäkin selviäis?

Alkuperäisestä tankista säilyi liitin ehjänä, mutta joku on keksinyt vaihtaa kokoa välissä.

Jaa niin, jarrujärjestelmästäkin aukesi ilmalukko. Kolme viikkoa sai etusatulat olla irti että toinenkin säiliö valui tyhjäksi. ;D
Otsikko: Vs: 144 GL -71
Kirjoitti: Pecan - 19.03.2012, 18:59:49
Jaa niin, jarrujärjestelmästäkin aukesi ilmalukko. Kolme viikkoa sai etusatulat olla irti että toinenkin säiliö valui tyhjäksi. ;D

Letkut paikallaan? Meinaan, olisikohan jarruletkut tukkeessa, aika monessa 140:ssä ollut, että etujarrut menee päälle, mutta ei enää irrota -> letkut tukossa.
Otsikko: Vs: 144 GL -71
Kirjoitti: o_j - 19.03.2012, 20:02:33
Letkut paikallaan? Meinaan, olisikohan jarruletkut tukkeessa, aika monessa 140:ssä ollut, että etujarrut menee päälle, mutta ei enää irrota -> letkut tukossa.

Ei ollut letkut paikallaan. Toisessa satulassa letku niin lujaa kiinni että turha ees kuvitella irrottavansa ilman kaasua... ;)
Otsikko: Vs: 144 GL -71
Kirjoitti: juhnu-79 - 19.03.2012, 23:21:11
juu mäkin olin yhdestä 144 hajottanu etupyöränlaakerin ku pääsi jarruneste letkussa kudoksien väliin ni jarru oli päällä vähän kokoajan kunnes oli pirusti päällä.
Otsikko: Vs: 144 GL -71
Kirjoitti: o_j - 26.05.2012, 14:40:21
Tällä ei oo tapahtunu oikeastaan yhtään mitään. ;D Viikko sitten tallin pihalle ilmestyi kumminkin kaveri...

(http://i176.photobucket.com/albums/w167/o_j144/144/SAM_1882.jpg)

Tervepohjainen -72 144, joka on valitettavasti saanut hieman halkoa katolleen. Viime viikonloppuna tuli tuosta purettua johtosarjaa ja pestyä suurimpia sammaleita pois. Katotaan nyt mitähän tästäkin tulee. ::)
Otsikko: Vs: 144 GL -71
Kirjoitti: o_j - 14.07.2012, 12:03:26
-
Otsikko: Vs: 144 GL -71
Kirjoitti: o_j - 22.07.2012, 21:37:21
Projekti saattaisi olla kaupan tallipaikan mahdollisen altalähtemisen ja oman aikaansaamattomuuden vuoksi. :( Yv:tä jos kiinnostaa!
Otsikko: Vs: 144 GL -71 *MYYDÄÄN*
Kirjoitti: o_j - 01.10.2012, 18:18:55
Tallipaikka lähtee ennen talvea alta, eli projekti kaupan täällä:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=24630.0
Otsikko: Vs: 144 GL -71 *myyty*
Kirjoitti: o_j - 10.11.2012, 21:47:15
Myyty. Uusi ja toivottavasti aikaansaavampi koti löytyi foorumin sisältä.