Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: niskja - 05.11.2011, 17:57:13

Otsikko: VOPEL -76, Autokrossi
Kirjoitti: niskja - 05.11.2011, 17:57:13
Eli projektina on c- mallin kadett -76. Johon on vaihdettu volvon tekniikka, kutakuinkin täysin.
- Moottori on B200
- Laatikko m45
- taka-akseli 1030
- etuakselisto 700 sarjasta
- hammastanko sekä rattiakseli 200 sarjasta

(http://i1097.photobucket.com/albums/g346/Niskja/Opel/DSCF3625.jpg)

Autolla olis tarkoitus jossain vaiheessa ajaa autokrossia. Vuos on vielä hieman hämärän peitossa.
Moottoria on siirretty sääntöjen sallima määrä taakse päin. Eli volvon motti sijaitsee täysin etuakselin takapuolella.
Nyt työn alla eturipusten tekeminen.

Kuvia siirrellään johonkin josta voipi sitten linkittää tänne. Homma vielä kesken.

EDIT: Päivittelin otsikon kuvaavammaksi.
Otsikko: Vs: Opel volvon tekniikalla
Kirjoitti: niskja - 05.11.2011, 18:09:33
Tämän näköneinen kapistus
http://s1097.photobucket.com/albums/g346/Niskja/Opel/?action=view&current=DSCF3625.jpg (http://s1097.photobucket.com/albums/g346/Niskja/Opel/?action=view&current=DSCF3625.jpg)
Otsikko: Vs: Opel volvon tekniikalla
Kirjoitti: niskja - 05.11.2011, 18:18:58
Volvon tolppien yläpäät
http://s1097.photobucket.com/albums/g346/Niskja/Opel/?action=view&current=Kuva0012.jpg (http://s1097.photobucket.com/albums/g346/Niskja/Opel/?action=view&current=Kuva0012.jpg)
Moottorin sovitus
http://s1097.photobucket.com/albums/g346/Niskja/Opel/?action=view&current=14.jpg (http://s1097.photobucket.com/albums/g346/Niskja/Opel/?action=view&current=14.jpg)
http://s1097.photobucket.com/albums/g346/Niskja/Opel/?action=view&current=Kuva00332.jpg (http://s1097.photobucket.com/albums/g346/Niskja/Opel/?action=view&current=Kuva00332.jpg)
http://s1097.photobucket.com/albums/g346/Niskja/Opel/?action=view&current=Kuva0087.jpg (http://s1097.photobucket.com/albums/g346/Niskja/Opel/?action=view&current=Kuva0087.jpg)
Takalokarit
http://s1097.photobucket.com/albums/g346/Niskja/Opel/?action=view&current=Kuva0022.jpg (http://s1097.photobucket.com/albums/g346/Niskja/Opel/?action=view&current=Kuva0022.jpg)
Kardaanitunneli
http://s1097.photobucket.com/albums/g346/Niskja/Opel/?action=view&current=Kuva0070.jpg (http://s1097.photobucket.com/albums/g346/Niskja/Opel/?action=view&current=Kuva0070.jpg)
http://s1097.photobucket.com/albums/g346/Niskja/Opel/?action=view&current=Kuva0066.jpg (http://s1097.photobucket.com/albums/g346/Niskja/Opel/?action=view&current=Kuva0066.jpg)
Otsikko: Vs: Opel volvon tekniikalla
Kirjoitti: Fileman - 05.11.2011, 20:50:39
Moottoria on siirretty sääntöjen sallima määrä taakse päin. Eli volvon motti sijaitsee täysin etuakselin takapuolella.
Nyt työn alla eturipusten tekeminen.

mä näistä mitään tiedä joten kysellään.. miksi tuo kone on siirretty tuonne aivan etuakselin takapuolelle? Asiallinen laitos!  :)
Otsikko: Vs: Opel volvon tekniikalla
Kirjoitti: Niksu - 05.11.2011, 20:57:57
mä näistä mitään tiedä joten kysellään.. miksi tuo kone on siirretty tuonne aivan etuakselin takapuolelle? Asiallinen laitos!  :)

Optimaalisen painojakauman aikaansaamiseksi? ;)
Otsikko: Vs: Opel volvon tekniikalla
Kirjoitti: jake74 - 05.11.2011, 21:07:11
Optimaalisen painojakauman aikaansaamiseksi? ;)

painoa taakse ja sillä saahaa lähtee viivasta hyvin. käypä kattoo kartaanijokkisautoja ku niissä on kaikki siiretty taakse kuskista lähtien eli "takaa ajettavia"
Otsikko: Vs: Opel volvon tekniikalla
Kirjoitti: NRP-JP - 06.11.2011, 09:46:56
painoa taakse ja sillä saahaa lähtee viivasta hyvin. käypä kattoo kartaanijokkisautoja ku niissä on kaikki siiretty taakse kuskista lähtien eli "takaa ajettavia"

 8) Hyvä hyvä... kaikki vaan niin taakse mitä säänöt sallii. Mitäs, meinaatko jättää linkkeihin nuo kummipuslat? Laita ihmes unibal nivelet, taka-akselin joustot on kumminki sitä luokkaa että nuo kumipuslat vaikuttaa sit melko oleellisesti ajettavuuteen. Tai siis olettaen että teet alustasta pehmeähkön??
Otsikko: Vs: Opel volvon tekniikalla
Kirjoitti: niskja - 07.11.2011, 10:16:50
Taka-akseli on edellisen omistajan jäljiltä. Jahka saan tehtyä etupään, siirryn taakse rakentamaan. Auto oli alunperin suunniteltu kiihdytysajoa varten. Ihmetystä vain herätti hemmetin lyhyt panhard??? Akseli siirtyy melkein 2 cm (jos muistan oikein, saattoi olla enemmänkin) sivuttain koko jouston matkalla.
Meinasin apinoida hieman Myllärin escortista tuetoja taakse. Joten poikittais tukea ei tule ollenkaan, vaan ylemmät tuet ovat n. 30-45 asteen kulmassa auton pituus akseliin nähden.
http://s1097.photobucket.com/albums/g346/Niskja/Opel/?action=view&current=opel.jpg (http://s1097.photobucket.com/albums/g346/Niskja/Opel/?action=view&current=opel.jpg)
Otsikko: Vs: Opel volvon tekniikalla
Kirjoitti: jake74 - 08.11.2011, 00:16:43

Meinasin apinoida hieman Myllärin escortista tuetoja taakse. Joten poikittais tukea ei tule ollenkaan, vaan ylemmät tuet ovat n. 30-45 asteen kulmassa auton pituus akseliin nähden.


starletissa on näin vakiona ja akselintuenta pelaa. ainaki rallikäytössä.
Otsikko: Vs: Opel volvon tekniikalla
Kirjoitti: Spoileri - 08.11.2011, 18:18:47
starletissa on näin vakiona ja akselintuenta pelaa. ainaki rallikäytössä.

Mutta ei oo se kaikkein herkin liikkumaan...
Otsikko: Vs: Opel volvon tekniikalla
Kirjoitti: niskja - 09.11.2011, 21:38:19
Juu, eihän ne vinot ylätuennat ole herkimmät. Aina joutuu tekemään kompromisseja, ajettavuuden ja lähdön kannalta. Mutta onneks on tuo rooeee, jonka avulla voi harrastaa hieman ajatusleikkiä, aina kun leipätyöltään ehättää.

Mutta asiasta kypärään, en tiedä kuuluuko tälle osastolle. Onko kukaan asentanna saabin kytkintyösylinteriä volvon kytkin koppaan? Itellä olis sellanen rokkis työnalla. Pistän viikonlopulla kuvia jahka pääsen taas räpsimmää.

Otsikko: Vs: Opel volvon tekniikalla
Kirjoitti: niskja - 14.11.2011, 22:08:28
Sain jotain aikaseks näin maanantainakin ;D

http://s1097.photobucket.com/albums/g346/Niskja/Opel/?action-view&current=Kuva0090.jpg (http://s1097.photobucket.com/albums/g346/Niskja/Opel/?action-view&current=Kuva0090.jpg)
Tukivarsien takakiinnitykset kaipaa vielä hieman tuusaamista, mutta seuraavaan kertaan.
Otsikko: Vs: Opel volvon tekniikalla
Kirjoitti: niskja - 18.11.2011, 21:03:49
Moottorista sen verran tarkemmin että tämän foorumin kautta sen hommasin. Kiitokset Volvojapelle. :hello:
Sen on tehnyt Helle motorsport varakoneeksi  :facepalm:. Kyselinkin jo hieman moottorista, minkälaisilla mitoilla varsinainen kilpurin motti oli tehty. Mutta valitettavasti kaima ei muistanut tarkkaan.
Konetta en ole aukassut kun myyjän mukaan pitäisi olla kukkuva peli. Mutta jossain vaiheessa on pakko, jotta saa mittailtua iskutilavuuden kun se on rajoitettu 2050cc.
Läppärungot sekä mega tulee hoitelemaan sytty- sekä bensapuolen.
Otsikko: Vs: Opel volvon tekniikalla
Kirjoitti: 00JONE00 - 20.11.2011, 06:58:23
Huikee projekti!! Ite kanssa jokusen jokkisauton tehnyt c kadetista volvon koneella, laatikolla ja perällä. Nyt teossa taas yks takaa ajettava c kadetti moottorin siirtoineen,ym. Mut ei tällä kertaa jokkikseen ja moottori B5234T.  B5234T+M45 SSF suorakytky+1030 dana 5.38.
Otsikko: Vs: Opel volvon tekniikalla
Kirjoitti: J_Lanttola - 21.11.2011, 12:06:14
Mielenkiintoista projektia ja hieno koppa ;)

Kaverilla myös työn alla c-kadetti mutta tekniikaksi tulossa b5234t + m90 + 1031, bemarin etuakselisto ja lajina drifting. Ollut jo aikaisemmin ajossa bemarin ahdetulla neloskoneella mutta ensi kaudelle tarkoitus saada radalle volvon tekniikalla joka on toivottavasti hiukan ajettavampi.
Eli C-kadett ja volvo on hyvä yhdistelmä ;)
Otsikko: Vs: Opel volvon tekniikalla
Kirjoitti: 00JONE00 - 22.11.2011, 23:18:15
Eli C-kadett ja volvo on hyvä yhdistelmä ;)

Täysin samaa mieltä!!! ;D ;D
Otsikko: Vs: Opel volvon tekniikalla
Kirjoitti: niskja - 23.11.2011, 08:16:28
Nonii jotain saatiin taas aikaiseksi eli VOPEL on pyörillään ja pääsee tekemään rattiakselistoa. Pientä hivistelyä pitää vielä harrastaa nuiden etutukivarsien kanssa, ja jos tässä saapi mainostaa hieman niin http://tommiengineering.valmiskauppa.fi/index.php ja Homma toimii O0. Sieltä on tullut hommailtua alustaan paljon kaikenlaista.
Otsikko: Vs: Opel volvon tekniikalla
Kirjoitti: niskja - 01.12.2011, 14:29:39
Nyt olis tulipelti melkeimpä hitsailtu kasaan. Pitäisi moottori ja laatikko tiputella pois jotta pääsee siistimään moottoritilan. Loppuis vaan tämä he..etin räkätauti...  :tickedoff: jaksais paremmin tehä jotain. Täytyy päivitellä noita kuvia lissää, jahka kunto on sellainen että uudestaan jaksaa tallille raahautua.
Otsikko: Vs: Opel volvon tekniikalla
Kirjoitti: niskja - 23.12.2011, 12:48:55
Hommat on taas edistynnä hieman. Rattiakseli on soviteltu paikalleen. Tuntuu vain ahistavan työt harrastus toimintaa, käväsin tän kuun puoles välis kiinassa. Ja nyt kutsu kuului Intiaan :hello:. Joten rojekti ei oikein meinaa edistyä.

Sen verran mitä näin kiinalaisten konepaja toimintaa, niin :uglystupid2: :tickedoff: :knuppel2: :facepalm:. Ja sutta tuli... P>
Otsikko: Vs: Opel volvon tekniikalla
Kirjoitti: niskja - 24.02.2012, 08:09:49
Vihdoinkin pääsi takaisin talliin ja jotain edistymistäkin on huomattavissa. Pientä hankintaakin tuli suoriteltua.

SSF:n 4 vaihteinen suorakytkentä, teräskepillä.
(http://i1097.photobucket.com/albums/g346/Niskja/Opel/Kuva0283.jpg)
paloseinä saatu umpeen.
(http://i1097.photobucket.com/albums/g346/Niskja/Opel/Kuva0282.jpg)
Lisää kuvia...
http://s1097.photobucket.com/albums/g346/Niskja/Opel/ (http://s1097.photobucket.com/albums/g346/Niskja/Opel/)
Otsikko: Vs: Opel volvon tekniikalla
Kirjoitti: niskja - 17.03.2012, 20:32:07
Emäntä tykkäs hieman kyttyrää kun viime viikon lopun olin tallis :idiot2:, nyt ei lupaa herunna :nuhtelu. Mut sen verran sain aikaiseks et takapään ripustukset olis ny tehty :P. Kuvia tullee jossain vaiheessa, jahka polvet ja selkä antaa myöden raahautua talliin.
Otsikko: Vs: Opel volvon tekniikalla
Kirjoitti: jake74 - 17.03.2012, 20:34:57
Emäntä tykkäs hieman kyttyrää kun viime viikon lopun olin tallis :idiot2:, nyt ei lupaa herunna :nuhtelu.

sulla on väärä emäntä. mulle huutelee että alaha jo mennä  ;D
tietää ettei pääse kisoihin jos kalusto ei valmistu ;)
Otsikko: Vs: VOPEL -76, Autokrossi
Kirjoitti: niskja - 29.03.2012, 08:00:09
Tältä näyttäis konaisuus nyt. Autoa en saanut nosteltua ylös joten jäin taka-akseli viel kuvailematta.
(http://i1097.photobucket.com/albums/g346/Niskja/Opel/Kuva0301.jpg)
Sen verran olis vielä peltitöitä jäljellä, että taka-akselin ylitys pitäisi liimailla.
(http://i1097.photobucket.com/albums/g346/Niskja/Opel/Kuva0299.jpg)
Köyhän miehen itse tekemät tukivarret.
(http://i1097.photobucket.com/albums/g346/Niskja/Opel/Kuva0296.jpg)
Otsikko: Vs: VOPEL -76, Autokrossi
Kirjoitti: niskja - 10.04.2012, 07:52:21

Taasen päästy tekemään hieman. Joitakin räpsyjä  *W-> muistin ottaa työn ohessa.
(http://i1097.photobucket.com/albums/g346/Niskja/Opel/Kuva0310.jpg)
Pohjaa eestä päin, sain hieman viksailtua tuota tunnelia.
(http://i1097.photobucket.com/albums/g346/Niskja/Opel/Kuva0306.jpg)
Linkit näkyy jotenkuten.
(http://i1097.photobucket.com/albums/g346/Niskja/Opel/Kuva0305.jpg)
Hieman hommaa ahisti kunnollinen vatsatauti, piti pääsiäinen olla sit punkassa. Sen verran pahaks ylty että keskussairaalan kautta ponnistettiin elävien kirjoihin....
Otsikko: Vs: VOPEL -76, Autokrossi
Kirjoitti: jake74 - 11.04.2012, 00:48:40
on ainaki kartaanitunneli tarpeeksi iso.
Otsikko: Vs: VOPEL -76, Autokrossi
Kirjoitti: niskja - 11.04.2012, 15:35:05
Se vaan näyttää Jake... :P On noi mittasuhteet erilaiset kuin aidossa Göteborgin tuottees  :arkkupakastin:. Kadetin omamassakin kilven mukkaa on 700 kg.
Otsikko: Vs: VOPEL -76, Autokrossi
Kirjoitti: niskja - 24.04.2012, 08:34:02
Tuas saatu jotain aikaseks.
Hieman kamppeiden sijoittelua hahmoteltu. Tunnelia pitää vielä hieman hipoilla..
(http://i1097.photobucket.com/albums/g346/Niskja/Opel/Kuva0317.jpg)
Polkimille pitää saada lisää tilaa, vaatii vain kytkin kopasta alkuperäisen kytkimelle tarkoitetun korvakkeen poistamisen.
(http://i1097.photobucket.com/albums/g346/Niskja/Opel/Kuva0314.jpg)
Penkkiä en saakkaan vietyä ihan niin taakse kuin alunperin ajattelin.
(http://i1097.photobucket.com/albums/g346/Niskja/Opel/Kuva0318.jpg)

(http://i1097.photobucket.com/albums/g346/Niskja/Opel/Kuva0320.jpg)
Otsikko: Vs: VOPEL -76, Autokrossi
Kirjoitti: J_Lanttola - 24.04.2012, 19:02:33

Polkimille pitää saada lisää tilaa, vaatii vain kytkin kopasta alkuperäisen kytkimelle tarkoitetun korvakkeen poistamisen.


Ootko suunnitellut tuota kytkinhommaa että miten toteutat työsylinterin vai tuleeko vaijerikytkin?
Tuossa kaverin kadetissa tuli myös tuo eteen että polkimille ei riitä tila vakio työsylinterin kanssa, joten se korvake piti poistaa. Siihen on tulossa nyt suoraan painelaakerin alle sijoitettava työsylinteri (taikka onko se nyt sitten siinä painelaakerissa itsessään se hydrauliikka, mutta kuitenkin). Ratkaisi tilaongelman näppärästi :)
Otsikko: Vs: VOPEL -76, Autokrossi
Kirjoitti: niskja - 24.04.2012, 19:52:04
Tossa on samantyyppinen sylinteri mille aijon tehdä kytkimen. Näitä löytyy saabeista ja on kohtuu hintaisia.
Taitaa olla vanhoissa 90/99/900, mulla on 900 16v -91. Painelaakereiden halkaisijoissa eroja, tähän hätään en muista tarkkoja mittoja.

Alapuolella sylinteriä on ohjaava "koroke" jolle sorvaan paikan adapteri laippaan. Sen verran mietin tuota silloin kun oli laatikko viel ostoslistalla, että sorvaan samanmoiset kartiot tuohon sylinteriin ja kytkinkoppaan. Ja poistan painelaakeria varten olevan putken kopasta kokonaan. Olisi yksi sylinteri pitänyt tuhota ja tutkia kuinka paljon siitä olisi pystynyt ottamaan pois kartion sorvaamista ajatellen.

Mutta nyt kun laatikon ja kytkinkopan väläissä on sovite laippa, kytkin akseli oli mitoitettu laipan verran pidemmäks. Niin saan tehtyä siihen suoraan sopivan uran.
(http://netti.nic.fi/~mertmi/saab99cc78_kytkimen_tyosylinteri.jpg)
Otsikko: Vs: VOPEL -76, Autokrossi
Kirjoitti: niskja - 05.06.2012, 10:45:25
Hieman vesilinjoja saatu hahmoteltua. Jäähytin on vielä hakusessa (http://i1097.photobucket.com/albums/g346/Niskja/Opel/Kuva0333.jpg)

(http://i1097.photobucket.com/albums/g346/Niskja/Opel/Kuva0343.jpg)

(http://i1097.photobucket.com/albums/g346/Niskja/Opel/Kuva0342.jpg)
Tunnelikin olis huoltoluukun tekoa vailla.
(http://i1097.photobucket.com/albums/g346/Niskja/Opel/Kuva0338.jpg)

Hitaasti edistyy, liian hitaasti...
Otsikko: Vs: VOPEL -76, Autokrossi
Kirjoitti: niskja - 26.06.2012, 22:06:47
Kun on täs ylimääräistä aikaa istua koneella, niin ajattelin heittää mutaman kuvan sekä videon pätkän kuinka B234 16v kansi istuu B19 std porauksella olevan lohkon päälle. Oli pakko tehä tällänen testi...

video on tosi heikko laatunen, mut ensin liikkuu pakoset ja seraavaks imuventtiilit
(http://i1097.photobucket.com/albums/g346/Niskja/Opel/th_Video0001.jpg) (http://s1097.photobucket.com/albums/g346/Niskja/Opel/?action=view&current=Video0001.mp4)

Ja sit muutama räpsy.
(http://i1097.photobucket.com/albums/g346/Niskja/Opel/Kuva0322.jpg)
(http://i1097.photobucket.com/albums/g346/Niskja/Opel/Kuva0324.jpg)
(http://i1097.photobucket.com/albums/g346/Niskja/Opel/Kuva0325.jpg)
Otsikko: Vs: VOPEL -76, Autokrossi
Kirjoitti: niskja - 24.07.2012, 01:30:12
Tähän sitä sitten päästiin, mutta aika ei riitä niin se ei riitä. Pannaan lihoiksi. Racing ilmojen puolella tarkemmin hintoja.
Otsikko: Vs: VOPEL -76, Autokrossi
Kirjoitti: niskja - 12.08.2012, 14:36:58
Pyörretään puheet.  :-[ Ei pystynyt myymään autoa... Onneksi jäi sen verran tavaraa talliin, että kyllä niistä kotteron kasaan saa.

Iski vielä sellainen vimma että poistin vanhan taka-akselin ripustuksen ja tein perinteisemmällä tyylillä. Eli reaktio tangot sojottavat suoraan auton kulku suunnassa ja watt-linkki pitää akselin paikallaan.
Otsikko: Vs: VOPEL -76, Autokrossi
Kirjoitti: niskja - 21.10.2012, 07:28:56
Hengissä ollaan palattu työreissulta ja osia on taas tilailtu. Mutta nyt vain aika on sen verran kortilla että auton rassaaminen ei onnistu.
Nimittäin 9 kuukauden odottelu alkaa lähestymään loppuaan :smitten:
Joten vuoden vaihteen jälkeen saadaan taas jotain kerrottavaa, ehkä kuvia kaarista sekä sähköisestä ohjaustehostimesta.
Otsikko: Vs: VOPEL -76, Autokrossi
Kirjoitti: niskja - 06.12.2012, 21:57:43
Jotain on taas saatu aikaseks. Hankittu sähköinen ohjaustehostin, sre-618 kytkin + muuta pientä tilpehööriä. Saisi nyt vain tehdyksi taka-akselin ylityksen loppuun, jonka jälkeen olisi suunnitelmissa viedä auto kaaritettavaksi.
Nyt tahtoo mennä vapaa-aika vaipan vaihto puuhis. Olisko kellää heittää väri-ideoita? Ite ajatellu perusvalkosta, ja sit pari kapeaa raitaa auton yli kuten 60-70 luvun kilpureissa oli. Kuten alla olevassa gordinissa

(http://static.blogo.it/autosblog/renault-r8-gordini/Renault_R8_Gordini_17.jpg)
Otsikko: Vs: VOPEL -76, Autokrossi
Kirjoitti: Tontsa - 07.12.2012, 23:05:19
Näin joskus yhden äffäläisen välikoppa eskortin valkeana jossa keskellä yksi leveä raita ja sen molemmin puolin ohuet raidat rinnalla. Raidat olivat kirkkaan punaiset. Oli kylää menevän näköinen peli.
Otsikko: Vs: VOPEL -76, Autokrossi
Kirjoitti: niskja - 17.12.2012, 19:05:11
Nestekytkimen rakentelu aloitettu. Ei kiinostanut tehä peltihommia, mutta vielä on niin monta paikkaa tekemättä.
muutama räpsy tuli kuitenkin otettua.

(http://i1097.photobucket.com/albums/g346/Niskja/Opel/2012-12-13-028_zps1defe153.jpg)
saabin työsylintern alle pitää koneistuttaa koroke
(http://i1097.photobucket.com/albums/g346/Niskja/Opel/2012-12-13-027_zps1122f471.jpg)

(http://i1097.photobucket.com/albums/g346/Niskja/Opel/2012-12-13-021_zps5e51595a.jpg)

(http://i1097.photobucket.com/albums/g346/Niskja/Opel/2012-12-13-019_zpsdce74f6f.jpg)
Otsikko: Vs: VOPEL -76, Autokrossi
Kirjoitti: 00JONE00 - 18.12.2012, 06:49:36
Oliks toi sun loota SSF tekele? Ja foortin kytkinakselilla ku on toi välilaippa laatikon ja kytkinkopan välissä? Mietin tota painelaakeri juttuu ku mulla on volvon kytkinakselilla ni on kyl haastavampi tehä saapin sylinterillä  :-\
Otsikko: Vs: VOPEL -76, Autokrossi
Kirjoitti: niskja - 18.12.2012, 08:37:44
Kytkinakseli on tuon adapterin pidempi. Eli akseli tulee saman verran kytkin kopan "yli" kuin volvossakin. Ennen kuin tuon laatikon hommasin niin suunnittelin sylinteriä ihan vakio laatikkoon, ja siihenkin pitäisi tehdä koroke myöskin. Tähän korokkeeseen tulisi kartioreikä joka keskittäisi sen. Kytkin koppaan pitäisi sorvauttaa vastaava kartio olemassa olevasta kartiosta, joka näkyy alla kuvassa. Tuon, putken jossa volvon oma painelaakeri liikkuu pitää poistaa.
(http://i1097.photobucket.com/albums/g346/Niskja/Opel/NewPicture_zpse05e3c42.png)
Eli skissi korokepalasta, joka sitten jää tekemättä. Kolme kierrereikää johon tulisi sylinteri kiinni, sekä sille kaulus joka keskittää. Neljällä ulommaisella kiinnitys itse kytkinkoppaan.
(http://i1097.photobucket.com/albums/g346/Niskja/Opel/NewPicture1_zps4f995209.png)
Otsikko: Vs: VOPEL -76, Autokrossi
Kirjoitti: niskja - 22.01.2013, 09:27:35
Pitkän tauon jälkeen päässyt taasen jotain tekemään. Tallikin olis nytten lähempänä, matka lyheni 30km ->200m. Himpan helpottaa. Nyt kerennyt vain tekniikka rakennella ja kone olisi melkeimpä valmis.

Pari räpsyä ohessa. Imusarja pitänee viel muokata, mutta sen saapi tehtyä vasta saa koko auton pelipaikalle.
Sekä jakopään suojat että v-pumpun hihnapyörä ovat tulossa.

(http://i1097.photobucket.com/albums/g346/Niskja/Opel/2013-01-22-042_zpsc9f09b70.jpg)

(http://i1097.photobucket.com/albums/g346/Niskja/Opel/2013-01-22-041_zps1df0a547.jpg)
Otsikko: Vs: VOPEL -76, Autokrossi
Kirjoitti: niskja - 21.02.2013, 20:53:33
Nyt olis autokin saapunut samaan osoitteeseen tekniikan kanssa. Moottori sai het uudet korvakot. Ja mikä varmaan kiinnostaa useampaakin niin saabin työsylinterin istutus on saatu valmiiksi. Otan muutaman räpsyn huomenna, kun talliin pääsen taas nakertaa. Muutama hankintakin on tehty, mutta niistä tuonempana kun autoon saa alkaa asentelemaan.

Turvakkariputkea olen kysellyt useammastakin paikasta, mut ei vain eteen ole tullut. Oliskohan heittää kellään lahden seudulta keltä sais?  ??? Tarkka materiaali on tiedossa, kiitos työpaikan standardikirjaston, sekä materiaalitoimittajien.
Otsikko: Vs: VOPEL -76, Autokrossi
Kirjoitti: niskja - 22.02.2013, 22:11:28
Nyt niitä luvattuja räpsyjä, elikkäs kytkin sylinteri ekaks

(http://i1097.photobucket.com/albums/g346/Niskja/Opel/2013-02-22-049_zps144f18d7.jpg)

(http://i1097.photobucket.com/albums/g346/Niskja/Opel/2013-02-22-050_zpsa9c664f2.jpg)

(http://i1097.photobucket.com/albums/g346/Niskja/Opel/2013-02-22-051_zpsc1176988.jpg)

(http://i1097.photobucket.com/albums/g346/Niskja/Opel/2013-02-22-053_zps387ca92b.jpg)

Sit moottorin korvakkeet, kuvissa näkyy viel apuna ollut putki joka on lähtöä tekemässä. Jonka päällä moottori makasi jotta sain koneen mittailtua paikalleen

(http://i1097.photobucket.com/albums/g346/Niskja/Opel/2013-02-22-054_zps1e609268.jpg)

(http://i1097.photobucket.com/albums/g346/Niskja/Opel/2013-02-22-055_zpsfaea3c34.jpg)

sekä muutettu imusatsi

(http://i1097.photobucket.com/albums/g346/Niskja/Opel/2013-02-22-060_zps925e62a8.jpg)
Otsikko: Vs: VOPEL -76, Autokrossi
Kirjoitti: exclusive - 22.02.2013, 22:53:03
mielenkiintonen rakennelma O0
Meinasin kesällä tehä kans C kadetin volvon moottorilla ens talveksi jäälle..tosin en ihan tollasilla osilla :) vaan ton käyttiksen kone ja laatikko kadetin koppaan+kaaret ja piikit
Otsikko: Vs: VOPEL -76, Autokrossi
Kirjoitti: niskja - 10.06.2013, 23:06:17
Taas olis jotain pientä saatu aikaseks. Taka-akseli alkais olemaan kohillaan, enää iskarikotelot neppailla kiinni.
Talliin ei vain ole oikein meinannut keretä, pienemmän tyttären tupsahdettua maailmaan. Ja tuoden hieman ikävällä tavalla ylimääräistä huolta :'(. Onneksi odotus päättyy tulevan sydänleikkauksen myötä ja toivottavasti alkaisi hieman helpottaa...
Otsikko: Vs: VOPEL -76, Autokrossi
Kirjoitti: bolinder - 11.06.2013, 17:55:04
Talliin ei vain ole oikein meinannut keretä, pienemmän tyttären tupsahdettua maailmaan. Ja tuoden hieman ikävällä tavalla ylimääräistä huolta :'(. Onneksi odotus päättyy tulevan sydänleikkauksen myötä ja toivottavasti alkaisi hieman helpottaa...

tsemppiä toivottavasti kaikki menee hyvin
Otsikko: Vs: VOPEL -76, Autokrossi
Kirjoitti: niskja - 29.06.2013, 22:03:12
Kyl hymmyilyttee 8) Tytön leikkaus meni hienosti. Ja autotalliinkin on päästy. Kaarien tekeminen on pitkällä, räpsin kuvia niistä jahka kerkeän. Jos joku kaipailee kaaren tekijää, niin lämpösesti voin suositella hewisett:n kaveria. Kadett:iin putket käy kuin nenä päähän. :pomo:
Otsikko: Vs: VOPEL -76, Autokrossi
Kirjoitti: Joni145 - 29.06.2013, 23:55:58
Mielenkiitoinen projekti ja onneksi pienellä kaikki hyvin!  :)
Otsikko: Vs: VOPEL -76, Autokrossi
Kirjoitti: niskja - 15.07.2013, 22:29:01
Niitä kuvia pitimän laittaa jo tovi sitten...
(http://i1097.photobucket.com/albums/g346/Niskja/Opel/2013-07-15-218_zps40b01cb0.jpg) (http://s1097.photobucket.com/user/Niskja/media/Opel/2013-07-15-218_zps40b01cb0.jpg.html)

(http://i1097.photobucket.com/albums/g346/Niskja/Opel/2013-07-15-219_zps1098d550.jpg) (http://s1097.photobucket.com/user/Niskja/media/Opel/2013-07-15-219_zps1098d550.jpg.html)

(http://i1097.photobucket.com/albums/g346/Niskja/Opel/2013-07-15-220_zpsf8f28b28.jpg) (http://s1097.photobucket.com/user/Niskja/media/Opel/2013-07-15-220_zpsf8f28b28.jpg.html)

Vielä uupuu parit diakonaalit, sekä etutolppiin menevät putket. Sen jälkeen vois potilaan mahan parsia kasaan.

(http://i1097.photobucket.com/albums/g346/Niskja/Opel/2013-07-15-228_zpsf9677874.jpg) (http://s1097.photobucket.com/user/Niskja/media/Opel/2013-07-15-228_zpsf9677874.jpg.html)
Otsikko: Vs: VOPEL -76, Autokrossi
Kirjoitti: niskja - 09.08.2013, 22:45:45
Nonnii, taas muistin muutaman kuvan ottoo.

Parit osat putkahti matkahuollon kautta ja jarrujen rakenteleminen pääs vauhtii. Satulat on R1 jammusta niin edessä kuin takanakin, edessä 6 mäntäset ja takana 4 mäntäset. Laikat on Hondan VFR:stä.

Etujarrut näyttee tälläseltä.
(http://i1097.photobucket.com/albums/g346/Niskja/Opel/2013-08-09-309_zps281dc9bc.jpg) (http://s1097.photobucket.com/user/Niskja/media/Opel/2013-08-09-309_zps281dc9bc.jpg.html)

Takajarrut,
(http://i1097.photobucket.com/albums/g346/Niskja/Opel/2013-08-09-310_zpsc06e9068.jpg) (http://s1097.photobucket.com/user/Niskja/media/Opel/2013-08-09-310_zpsc06e9068.jpg.html)

Jarrulevyjen keskiöt tekas Blingfactory, ja nättiä on. Sattu vaan "suunnittelijalle" pien virhe, mut 16 mm poran terä tekee ihmeita. En huomioinut pinnapultin juuren halkaisiaa, niin takalevy ei vielä mene ihan loppuun asti.
Otsikko: Vs: VOPEL -76, Autokrossi
Kirjoitti: Joni145 - 10.08.2013, 09:46:42
On siinä tovi mietitty vedetty miettimissavuja  ;D
Otsikko: Vs: VOPEL -76, Autokrossi
Kirjoitti: niskja - 10.08.2013, 22:02:40
juu, parit perssavut on tullu veeltyä. Ja taitaa viel muutaman kerran goltin kivi särähtää. En näköjää oo muistanna laittaa kuvaa rattiakselista, sekin olis paikallaan.
Otsikko: Vs: VOPEL -76, Autokrossi
Kirjoitti: niskja - 12.08.2013, 07:53:47
Rattiakselin kuvatus jäi lattailematta, tollei se nyt sinne istu. Ennen kuin sitä muutellaan. Jotenkin uskon muutaman kilometrin jälkeen tulee mieli muuttaa johonkin suuntaan.

(http://i1097.photobucket.com/albums/g346/Niskja/Opel/2013-08-05-304_zps3338d25c.jpg) (http://s1097.photobucket.com/user/Niskja/media/Opel/2013-08-05-304_zps3338d25c.jpg.html)
Otsikko: Vs: VOPEL -76, Autokrossi
Kirjoitti: niskja - 11.09.2013, 21:35:15
Ny olis kaaret paikallaan.

(http://i1097.photobucket.com/albums/g346/Niskja/Opel/2013-09-11-355_zps7d41d2e4.jpg) (http://s1097.photobucket.com/user/Niskja/media/Opel/2013-09-11-355_zps7d41d2e4.jpg.html)

(http://i1097.photobucket.com/albums/g346/Niskja/Opel/2013-09-11-356_zpsabe27c5c.jpg) (http://s1097.photobucket.com/user/Niskja/media/Opel/2013-09-11-356_zpsabe27c5c.jpg.html)

(http://i1097.photobucket.com/albums/g346/Niskja/Opel/2013-09-11-357_zps3337c42d.jpg) (http://s1097.photobucket.com/user/Niskja/media/Opel/2013-09-11-357_zps3337c42d.jpg.html)

(http://i1097.photobucket.com/albums/g346/Niskja/Opel/2013-09-11-354_zpsb739c94e.jpg) (http://s1097.photobucket.com/user/Niskja/media/Opel/2013-09-11-354_zpsb739c94e.jpg.html)

(http://i1097.photobucket.com/albums/g346/Niskja/Opel/2013-09-11-353_zps872413c9.jpg) (http://s1097.photobucket.com/user/Niskja/media/Opel/2013-09-11-353_zps872413c9.jpg.html)

(http://i1097.photobucket.com/albums/g346/Niskja/Opel/2013-09-11-352_zps3caf3fef.jpg) (http://s1097.photobucket.com/user/Niskja/media/Opel/2013-09-11-352_zps3caf3fef.jpg.html)

Sekä takasillan ylitys tehty, ei se kaunis ole mutta männöö näissä hommissa.
(http://i1097.photobucket.com/albums/g346/Niskja/Opel/2013-09-11-351_zps520dac6d.jpg) (http://s1097.photobucket.com/user/Niskja/media/Opel/2013-09-11-351_zps520dac6d.jpg.html)
Otsikko: Vs: VOPEL -76, Autokrossi
Kirjoitti: Ökkelö - 11.09.2013, 23:04:55
Mites nuo jarrut riittää tuommoselle painolle? Lähinnä nuo levyt mietityttää kun on pirun ohuet.
Meinaan et paksutkin levyt menee tuommosessa käytössä melko herkästi todella kuumaksi.
Otsikko: Vs: VOPEL -76, Autokrossi
Kirjoitti: niskja - 12.09.2013, 09:23:30
mopon jarruja on ollut käytössä jo pitkään. Ne ei joudu ihan niin koville kuin rallissa tai puhtaasti asfaltilla ajettaessa. Ja lähdöt ovat aika lyhyitä.
Otsikko: Vs: VOPEL -76, Autokrossi
Kirjoitti: Juke-Maza - 12.09.2013, 09:25:54
mopon jarruja on ollut käytössä jo pitkään. Ne ei joudu ihan niin koville kuin rallissa tai puhtaasti asfaltilla ajettaessa. Ja lähdöt ovat aika lyhyitä.
Jooja nehän jäähtyy huomattavasti paremmin kuin paksut auton levyt.
Painoakaan tuskin tulee niin älyttömästi per nurkka että olisivat äärirajoilla.
Mopoissa kun tahtoo olla rajusti ylimitoitetut jarrut.
Otsikko: Vs: VOPEL -76, Autokrossi
Kirjoitti: Ökkelö - 12.09.2013, 10:54:15
mopon jarruja on ollut käytössä jo pitkään. Ne ei joudu ihan niin koville kuin rallissa tai puhtaasti asfaltilla ajettaessa. Ja lähdöt ovat aika lyhyitä.

Juu kunhan kyselin.  :)
Näyttää vaan aika hurjalle tuommonen levy :)
Otsikko: Vs: VOPEL -76, Autokrossi
Kirjoitti: Justus - 12.09.2013, 23:06:57
Jooja nehän jäähtyy huomattavasti paremmin kuin paksut auton levyt.
Painoakaan tuskin tulee niin älyttömästi per nurkka että olisivat äärirajoilla.
Mopoissa kun tahtoo olla rajusti ylimitoitetut jarrut.

Siis ihan painonsäästön nimissäkö tuollaisia laitetaan, vai onko niistä jotain muutakin kongreettista hyötyä?
Ei toi jäähdytys sit ainakaan voi se syy olla, jos jarrut eivät kerran niin koville edes joudu.
Otsikko: Vs: VOPEL -76, Autokrossi
Kirjoitti: niskja - 13.09.2013, 08:45:49
Painon säästö on suurin syy. Vertaa volvon etulevyjen sekä satuloiden painoa. Punnitsin etulevyt ja satulat jotka painoi yhteensä 12 kg, ja nuo mitkä on paikallaan on 6,5 kg. Jos olisin paremmin rahoissani niin alumiinista olisi tullut keskiöt ja silloin painoa tulisi n. 4 kg.
Otsikko: Vs: VOPEL -76, Autokrossi
Kirjoitti: keskone - 13.09.2013, 23:37:12
Jos laikka olisi pari milliä paksumpi (niin kuin auton laikat yleensä ovat) niin jäähdyttävää pinta-alaa ei olisi kuin nimellisesti enemmän.
Mopon jarrut riittää noissa laitteissa varmaankin sen tarvittavan käyttöiän ajan.
Otsikko: Vs: VOPEL -76, Autokrossi
Kirjoitti: niskja - 19.02.2014, 21:03:20
Nonii pitää tänne hieman päivitellä tilannetta. Nyt olis vopel saanna hieman sävyä pintaan.

Meinasin jo vetää pelkästään sinisellä noi raidat kun kuuntelin tallilla olumppialaisia...

(http://i1097.photobucket.com/albums/g346/Niskja/Opel/2014-02-19-440_zps2c239712.jpg) (http://s1097.photobucket.com/user/Niskja/media/Opel/2014-02-19-440_zps2c239712.jpg.html)

(http://i1097.photobucket.com/albums/g346/Niskja/Opel/2014-02-19-441_zps6cfb740f.jpg) (http://s1097.photobucket.com/user/Niskja/media/Opel/2014-02-19-441_zps6cfb740f.jpg.html)

veikeästi vetää ton harmaan vihreäks näis kuvis...
Otsikko: Vs: VOPEL -76, Autokrossi
Kirjoitti: Tonii - 06.03.2014, 15:59:02
komiata jälkiä !  :)
Otsikko: Vs: VOPEL -76, Autokrossi
Kirjoitti: exclusive - 06.03.2014, 22:31:02
Astetta siistimpää ku mun vodett :)
Otsikko: Vs: VOPEL -76, Autokrossi
Kirjoitti: niskja - 24.04.2014, 23:19:14
Tul hieman takapakkia rojektin suhteen. Olin nostamassa laatikkoa ja moottoria koppaan, kun huomasin ettei moottori sitten pyöriny käsin. Täytynnee hieman kisainssiä taputella päälaelle :knuppel2:, ol mutteri männän päällä. :uglystupid2:

Nyt vielä kun löytyis 122 hampainen hihna jostakin, motonetissa kävin tiskillä kyselemässä ohc:n, laatokan hihnojakin mutta ei... Onkohan kukaan kokeillu tuota mitsun hihnaa http://janicolracing.fi/tuote/contitech-jakohihna-122x24mm-mitsu-4g63-2025 millasella hampaalla mahtaapi olla. *kahvia->
Otsikko: Vs: VOPEL -76, Autokrossi
Kirjoitti: estate - 25.04.2014, 08:40:48
Tuo Mitsun remmi on korkeammalla, pyöreämmällä ja kapeammalla hampaalla kuin oohooceen remmi. Kyllä kaks litrasen oharin remmejä löytyy joka varaosapuljusta, myös motonetistä.
Otsikko: Vs: VOPEL -76, Autokrossi
Kirjoitti: teemum93 - 25.04.2014, 13:18:33
http://janicolracing.fi/tuote/contitech-jakohihna-122x19mm-ford-2-0-ohc-1230   tollasen ainakin itte laitoin volvon moottoriin.
Otsikko: Vs: VOPEL -76, Autokrossi
Kirjoitti: niskja - 10.05.2014, 09:26:36
Nyt olis moottori nostettu paikalleen ja hihnakin löytyi lähimmästä autotarvike kaupasta. Seuraavaksi pitäisi rueta tekemään polttoaine- ja jarrulinjat. Jarrulinjat olis tarkoitus tehdä hydrauliikkajahodin putkesta, näin sais käytettyä perusliittimä hyly puolelta. Ja ei tarvii ostella mega kalliita tuuninki liittimiä. Bensalinjan meinasin tehdä kuten edellisessäkin menopelissä, eli keskusvoiteluputkista, siinäkin syy juuri tuo liittimien edullisuus.

Ikkunat sain hommattua osittain suomesta ja saksasta. Oi ebayn ihanuus.. :D. Kuvia lykkään kotterosta jahka akkunat saa asenneltua.
Otsikko: Vs: VOPEL -76, Autokrossi
Kirjoitti: bolinder - 20.05.2014, 07:13:32

Lainaus
Jarrulinjat olis tarkoitus tehdä hydrauliikkajahodin putkesta,

Lainaus
Bensalinjan meinasin tehdä kuten edellisessäkin menopelissä, eli keskusvoiteluputkista

Itse ainakin laittaisin toisinpäin ,mutta mitä mä nyt näistä tietäisin

Otsikko: Vs: VOPEL -76, Autokrossi
Kirjoitti: niskja - 20.05.2014, 08:41:23
Kokeilin edellisessä värkissä keskusvoiteluletkua, ja meni jarrutuntuma täysin. Polkimessa ei tuntunut milloin jarrut alkoi ottaa, vaan painui nätisti tiettyyn pisteeseen saakka jonka jälkeen pyörät olikin jo lukossa.
Otsikko: Vs: VOPEL -76, Autokrossi
Kirjoitti: niskja - 02.06.2014, 22:05:35
Muutama räpsy aikaansaannoksesta. Akkunat olis tuulilasia vaille valmiit.
(http://i1097.photobucket.com/albums/g346/Niskja/Opel/2014-05-30-451_zps40153b39.jpg) (http://s1097.photobucket.com/user/Niskja/media/Opel/2014-05-30-451_zps40153b39.jpg.html)

(http://i1097.photobucket.com/albums/g346/Niskja/Opel/2014-05-30-452_zps3bcc2750.jpg) (http://s1097.photobucket.com/user/Niskja/media/Opel/2014-05-30-452_zps3bcc2750.jpg.html)

(http://i1097.photobucket.com/albums/g346/Niskja/Opel/2014-05-30-453_zpsac3b1e2f.jpg) (http://s1097.photobucket.com/user/Niskja/media/Opel/2014-05-30-453_zpsac3b1e2f.jpg.html)

(http://i1097.photobucket.com/albums/g346/Niskja/Opel/2014-05-30-454_zpsda225c5f.jpg) (http://s1097.photobucket.com/user/Niskja/media/Opel/2014-05-30-454_zpsda225c5f.jpg.html)

Ja Moottori sekä laatikko olis eksynyt paikoilleen, kartaanin tekijäkin on tiedos ja hommat sovittu. Imusarjaa odotellaan koneistamolta, pyyhkäsevät tiiviste pinnat suoriks.

Sit jos jollain on suositella jakotukin tekijää niin otan ehdotuksia vastaan.
Otsikko: Vs: VOPEL -76, Autokrossi
Kirjoitti: exclusive - 03.06.2014, 11:27:47
Muutama räpsy aikaansaannoksesta. Akkunat olis tuulilasia vaille valmiit.
(http://i1097.photobucket.com/albums/g346/Niskja/Opel/2014-05-30-451_zps40153b39.jpg) (http://s1097.photobucket.com/user/Niskja/media/Opel/2014-05-30-451_zps40153b39.jpg.html)

(http://i1097.photobucket.com/albums/g346/Niskja/Opel/2014-05-30-452_zps3bcc2750.jpg) (http://s1097.photobucket.com/user/Niskja/media/Opel/2014-05-30-452_zps3bcc2750.jpg.html)

(http://i1097.photobucket.com/albums/g346/Niskja/Opel/2014-05-30-453_zpsac3b1e2f.jpg) (http://s1097.photobucket.com/user/Niskja/media/Opel/2014-05-30-453_zpsac3b1e2f.jpg.html)

(http://i1097.photobucket.com/albums/g346/Niskja/Opel/2014-05-30-454_zpsda225c5f.jpg) (http://s1097.photobucket.com/user/Niskja/media/Opel/2014-05-30-454_zpsda225c5f.jpg.html)

Ja Moottori sekä laatikko olis eksynyt paikoilleen, kartaanin tekijäkin on tiedos ja hommat sovittu. Imusarjaa odotellaan koneistamolta, pyyhkäsevät tiiviste pinnat suoriks.

Sit jos jollain on suositella jakotukin tekijää niin otan ehdotuksia vastaan.
lasitkin sait tehtyä vaikka multa sapluunan teko menikin ketuiksi.

kyllä on komeeta jälkeä O0
Otsikko: Vs: VOPEL -76, Autokrossi
Kirjoitti: niskja - 09.06.2014, 21:01:15
Juu, parrii autoon oon väsännä noita. Sapluuna olis ollunna hyvä lähtökohta, mut tuli sitten tehtyä itte sapluunat ikkunoiden aukoista. Parit perssavut ja 5mm kanttiinsa pienemmäksi kuviosahalla. Tätä iterointia partuntia ja homma ol bueno.

Nyt olis pulkassa myös jarruputket sekä bensalinjat. Niissäkin taivuin tekemään ihan teräspunosletkuilla. Laskiskelin että kunnon työkalun hankkimiseen menee sen verran rahaa etta halvemmaksi tuli tehdä saman tien an- liittimillä ja teflon letkulla. Nyt olis ylimääräisiä banjopulttia tarjolla, M10x1 ja M12x1,25 ja näihin kuparirenkaat.
Otsikko: Vs: VOPEL -76, Autokrossi
Kirjoitti: niskja - 25.06.2014, 21:11:48
Tänään taas hieman eteenpäin kotteroa, bansan saanti olis enää 3 liittimestä kiinni. AMW tillailin jakotukin joka tul kivan nopeasti.

Jos täs nastolan, lahden, kouvolan alueella sattuu olemaan joku megaruutta jumala, niin voiskos maestroa hivenen häiritä että tuon kulkineen sais käyntiin. :hello:
Otsikko: Vs: VOPEL -76, Autokrossi
Kirjoitti: niskja - 08.08.2014, 19:18:55
Ny olis savut saatu... Tappelin aikani bensan saannin kans, ennen kuin tajusin et suuttimet oli jumis. Parit sille ja huomenna alko tupakki lakko.  8)