Kulkukoira  Proturbo

V70 mk1 B5244S2 --> B5234T3

  • 8 Vastauksia
  • 5063 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa migu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
V70 mk1 B5244S2 --> B5234T3
« : 29.06.2015, 17:40:31 »
Ihan aluksi haluan mainita että itsellä ei ole minkään luokan koulutusta tai taustaa autojen suhteen, joten kaikki mahdolliset vinkit ja tipsit on tervetulleita. Tietysti tänne päivittelen jos tulee probleemaa.



Lähtökohtana on Saksan tuonti, 340 000 ajettu, 140hv B5244S2 eli vapari kyseessä. Vähän aikaa sitten tulppa päätti levitä pytyn sisään joten homma jäi mietintä vaihteelle.
Nyt on sitten suunniilleen saanut sumplittua mitä tekisi. Päätekijä tälle projektille oli se että auto on hyvässä kunnossa ja "hyvillä" varusteilla. Joten sitten kun joskus tämä tulee valmiiksi ois melkeimpä unelma auto alla.

Varusteita mitä autosta löytyy:
Ilmastointi
Sähkölasit
Sähkönen kattoluukku
Koko nahka sisusta
Luistonesto



Eli tarkotus olis laittaa tilalle B5234 T3, kaikki tosin vakiona koska omilla taidoilla ei nyt ihan aleta hifistelemään  ;D
Kone ois tarkotus uittaa ruotsista (jos joku on tämän tehnyt, otan vinkkejä hyvästä puodista vastaan)
Avata se ja laittaa tarvittavat nippelit vaihtoon.
Kaikki alustan osat + jarrut silleen että vastaavat T5 mallia (tarviiko jotain muuta vielä?)
Ulkoasu saa jäädä melkeimpä ennalleen.
Keulalle ja leimalle!  :D



Lähden tuossa heinäkuussa valtion leipiin joten tämä edistyy miten aika ja raha antaa myöten.

Varsinkin tuosta mitä leimalle vaaditaan otan vinkkejä vastaan, tietysti aijon itse soitella myös konttorille!  :)
« Viimeksi muokattu: 24.06.2016, 02:10:40 kirjoittanut migu »
Entinen Pertti, nykyinen ex-Pertti.

Poissa sjos

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5879
Vs: V70 mk1 Turbo "sleeper"
« Vastaus #1 : 29.06.2015, 21:32:49 »
Aika työmaa tulee olemaan koneen kanssa.
mm koneen/konehuoneen sähköt + boksit täytyy myös olla turbosta.

Jarruille tosin ei tarvitse tehdä mitään.
Chrysler PT Cruiser :smoke:

Poissa migu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
Vs: V70 mk1 B5244S2 --> B5234T3
« Vastaus #2 : 24.06.2016, 02:26:42 »
Noniin, velvollisuudet hoidettu ja on aika siirtyä hommiin. Pientä päivitystä missä mennään.


Postimies toi mukavan yllätyksen. Kolmessa päivässä Keski-Ruotsista Kouvolaan ei paha.  ???



Hyvältä näytti, pidemmältä en alkanut tutkimaan. Kuulemma 260 000 ajettu.


Uusi jakohihna + hilppeet saa riittää tällä kertaa.

Tosiaan tällä hetkellä hakusessa vielä ahtoputket, välijäähy ja ohjausboxi. (inffot löytyy Ostetaan-osiosta!!!) Vähän yleistä huoltoa alustaan ja jarruihin. Pakoputki turbolta asti (onko näissä ollut 2,5''?). Joku enemmän tietävä vois kertoa käykö vanha lambda tähänkin?

Päivittelen sitä mukaan kun tulee tehtyä. Kaikki tieto ja ei niin tärkeä tieto ON tervetullutta! Ja saa kyseenalaistaa touhujani.  :2funny:
Entinen Pertti, nykyinen ex-Pertti.

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2003
  • Näpräilijä
Vs: V70 mk1 B5244S2 --> B5234T3
« Vastaus #3 : 24.06.2016, 08:36:46 »
Kannattaa kysellä nimim. Hessu134 osia  ;). Seuraukseen meni  :)
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa migu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
Vs: V70 mk1 B5244S2 --> B5234T3
« Vastaus #4 : 12.07.2016, 01:02:06 »


Homma etenee, lähipäivinä isompaa postausta missä mennään  :)
Entinen Pertti, nykyinen ex-Pertti.

Poissa migu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
Vs: V70 mk1 B5244S2 --> B5234T3
« Vastaus #5 : 13.07.2016, 23:47:01 »
Miten paljon tämän alusta eroaa T5 alustasta? Eli mitä pitää laittaa vaihtoo kun leimalle lähtee, jarrut taisikin olla samat niinkuin sjos mainitsikin. Konehuoneen puolella vielä muutamaa palasta vaille valmis. Saa nähdä mitä ongelmia tulee vielä eteen.  :idiot2: Uuden ecun pitäisi kyllä keskustella auton kanssa ongelmitta. ???
Entinen Pertti, nykyinen ex-Pertti.

Poissa migu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
Vs: V70 mk1 B5244S2 --> B5234T3
« Vastaus #6 : 13.07.2016, 23:50:43 »
Niin ja eikö näissä mene bensan paluu tankille? En löytänyt koneesta kuin yhden bensaletkun nopealla vilkasulla. Onko muuten tietoa tarviiko bensajärjestelmälle tehdä muutoksia, riittääkö sama pumppu?  :o Tämä on vähän tälläistä arpomista kun ei oo itsellä hirveetä tietoa/osaamista mutta hyvä tästä tulee.  ;D
Entinen Pertti, nykyinen ex-Pertti.

Poissa M1kk0

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
Vs: V70 mk1 B5244S2 --> B5234T3
« Vastaus #7 : 14.07.2016, 16:22:51 »
Tuliko tuo moottori jostain puljusta? Jos niin mistä tuollaisia voi kysellä ja etsiskellä. Olisi parille itselläkin tarve, eikä viitsisi koko autoa ostaa moottorin vuoksi. Jonkun kolaroitujen ruotsin autojen sivun kun saisi tietää niin visa vinkuisi.

Ei välttämättä mene paluuta lainkaan. Ainakaan mk2 korimallissa ei tainnut olla paluuta (yhtään en varmaksi muista, saatan olla pahasti väärässäkin), eikä välttämättä tässäkään. Uudemmissa, luokkaa 2005-> en ole tainnut kertaakaan nähdä paluulinjoja. Kyseessä on tällöin siis ns. returnless linjasto, jossa polttoainetta pumpataan juuri se määrä että saavutetaan haluttu paine ja polttoainemäärä, eikä polttoainetta tuoda takaisin enää tankkiin. Aikasemmin, kun pumppua ei osattu säätää tarpeen mukaan, vatkattiin polttoainetta maksimimäärä aina konehuoneeseen ja sieltä ylimääräiset takaisin tankkiin. Pumpun nopeutta säätämällä saadaan bensalinjat vähemmäksi, polttoaine ei lämpeä niin voimakkaasti ja sähköäkin kuluu vähemmän, pumppukin kestänee pidempään.

Itse riittävyydestä ja katsastuksen muutoksista minulla ei ole mitään tietoa. Jos varaosakataloogissa on eri pumput ja/tai linjat mainittu verraten vapari ja turbo, niin tällöin ne vaparin linjat eivät tule riittämään, ainakaan riittävällä pahan päivän varmuuskertoimella. Epäilen, että todennäköisesti on linjat ja pumput ns. optimoitu tietylle moottorille, eli vaparin linjat ja pumput pienempiä kuin turbon. Faktaa ei tästä ole, perstuntuma vain. Hassulta tuntuisi investoida kalliimpaa pumppua halvempaan vapariin turhanpäiten.

Poissa migu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
Vs: V70 mk1 B5244S2 --> B5234T3
« Vastaus #8 : 14.07.2016, 16:41:56 »
Tuliko tuo moottori jostain puljusta? Jos niin mistä tuollaisia voi kysellä ja etsiskellä. Olisi parille itselläkin tarve, eikä viitsisi koko autoa ostaa moottorin vuoksi. Jonkun kolaroitujen ruotsin autojen sivun kun saisi tietää niin visa vinkuisi.

Ei välttämättä mene paluuta lainkaan. Ainakaan mk2 korimallissa ei tainnut olla paluuta (yhtään en varmaksi muista, saatan olla pahasti väärässäkin), eikä välttämättä tässäkään. Uudemmissa, luokkaa 2005-> en ole tainnut kertaakaan nähdä paluulinjoja. Kyseessä on tällöin siis ns. returnless linjasto, jossa polttoainetta pumpataan juuri se määrä että saavutetaan haluttu paine ja polttoainemäärä, eikä polttoainetta tuoda takaisin enää tankkiin. Aikasemmin, kun pumppua ei osattu säätää tarpeen mukaan, vatkattiin polttoainetta maksimimäärä aina konehuoneeseen ja sieltä ylimääräiset takaisin tankkiin. Pumpun nopeutta säätämällä saadaan bensalinjat vähemmäksi, polttoaine ei lämpeä niin voimakkaasti ja sähköäkin kuluu vähemmän, pumppukin kestänee pidempään.

Itse riittävyydestä ja katsastuksen muutoksista minulla ei ole mitään tietoa. Jos varaosakataloogissa on eri pumput ja/tai linjat mainittu verraten vapari ja turbo, niin tällöin ne vaparin linjat eivät tule riittämään, ainakaan riittävällä pahan päivän varmuuskertoimella. Epäilen, että todennäköisesti on linjat ja pumput ns. optimoitu tietylle moottorille, eli vaparin linjat ja pumput pienempiä kuin turbon. Faktaa ei tästä ole, perstuntuma vain. Hassulta tuntuisi investoida kalliimpaa pumppua halvempaan vapariin turhanpäiten.
Juu jotenkin itselläkin oli tälläinen fiilis. Moottorihan löytyin ruotsin "varaosahausta" eli bildensbasen.se. Eli sivustolle voi purkufirmat laittaa osia myyntiin. Joillakin on todella kätevä livechat tyyppinen ratkaisu ja osaavat vastata nopeesti kysymyksiin. Säästyy turhilta rallienglanti puheluilta  ;D Mutta vaikea arvioida minkälaisia eroja firmojen välillä on. Itse ostin sellaselta kun Eklunds Bildelslager Ab. Rahdit on yleisesti sellaista 150-250e luokkaa. Mutta onhan tämä vähän kuin sian säkissä ostaisi, kylläkin 2x halvempi kuin suomesta  :D
Entinen Pertti, nykyinen ex-Pertti.

 

Elekma  Autoracing