pellinpalasiin käyttäisin itte sikaa sinne tänne ja silentcoattia päälle.
sinnetännesika pitää paikoillaan pellin ja saa irti mattopuukolla jälkeenpäin, ja vaimennusmatto tukee sikaräpellyksen.
lukasin pikaseltaan tuosta kondensaattorihommasta ja näköjään jotain pientä perunalaatikkoakin on eksynyt takakonttiin.
lähdetkö hakemaan millaista ratkaisua?
-äänenpainetta
-äänenlaatua
jakoblokkipulmaan käy tp-importin koneistama kupariblokki:
http://www.tpimport.fi/epages/vilkas02.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/20110921-11092-59255-1/Products/TPI-JB31tuohon meneekin sit jo vaikka 120mm2 pienellä ahtaamisella...
kondensaattorista:
kondensaattorin tarkoitus on varattuna tasata jännitehäviikkejä bassoa soitettaessa.
eli kun subi "ryskää", niin vahvistin riippuen mallista (D / AB) haukkaa erilailla virtaa riippuen taajuudesta, äänenvoimakkuudesta ja impedanssista. Tällöin jännite "notkahtaa" ja kondensaattorissa varautuneena oleva jännite purkautuu "ylläpitämään" käytettävissä olevaa jännitettä.
no mistä tämä jännitenotkahdus sitten tulee?
siitä, kun akku ei ole ominaisuuksiltaan sellainen, että se pystyisi äkillisesti purkautumaan ja täten ylläpitämään jännitettä.
eli kondensaattori ei poista alkuperäistä ongelmaa, vaan sysää sitä tuonnemmaksi.
samakun vetäis homeisen seinälaudoituksen päälle uutta maalia joka kevät...
no miten tästä jännitenotkahduksesta päästään eroon?
hankkimalla tarkoitukseen toimiva akku.
akkuja on monenlaisia, pitkäkestoisempia ovat autoon suunnitellut rasitusta kestävät akut kuten optima YT.
sitten on varavirtajärjestelmiin soveltuvat nopeasti purkautuvat sekä kauan virtaa puskevat AGM akut kuten: Odyssey, NSB, CSB, BSB...
varavirtajärjestelmäakut eivät ole 100% suunniteltu autoon, joten kennon rakenne saattaa jatkuvan tärinän takia kärsiä vuosia myöden, itsellä kuitenkin oli 5v vanha CSB 2vuotta autossa jatkuvan ryskeen kohtelemana ilman mitään ongelmia ja vieläkin toimii seuraavalla omistajalla moitteetta.
lisäksi näissä csb bsb nsb akuissa on m6 -kierteet joihin saa kätevästi kuparilaattaa / rengasliittimiä kiinni.
yksi asia pitää myös pitää mielessä, akuissa on oikosulkupurkausvirta-tsydeemilukema (monta eri nimitystä riippuen mistä standardista on kyse).
tämä oikosulkuvirta määrää kuinka paljon akku purkaa virtaa ollessaan oikosulussa (täysi kuorma).
ei ole mikään "hyvyys" -arvo, mutta suuntaa antava siitä mitenkä tehokkaasti virtaa saadaan purettua.
esim vesiakkujen oikosulkuvirta on siinä 300-600A, optimassa 900A NSB120FT reippaasti yli 1000A, jopa parin tonnin oikosulkuvirtoja näkynyt BSB:n akuissa.
lisäksi, että varmasti silmät väsyy lukiessa ja wall of text purkaa pienimmätkin halut jatkaa eteenpäin kannattaa muistaa, että jokainen liitos ja liitin on häviikkiä virransaannissa, OFC on aina parempaa mitä CCA, sulake on aina pullonkaula subilankun johdoissa ja mitä enemmän fyysisiä akkuja rinnan sitä pienempi akuston sisäinen vastus, sitä paremmin sieltä ryöpsähtää virtaa näin halutessaan.
jos vielä kiinnostaa lukea asian tiimoilta, oon kirjoittanut semmoisen FAQ / UKK -sivun MB foorumille:
http://maxboom.peranurkka.net