Laitetaanpa vielä yksi päivitys tähän minun osaltani. Perjantaina tein turbon pakopuolelle mr. Muscle -käsittelyn. Työ itsessään oli varsin helppo, ajoin korjausluiskalle auton niin pääsin sopivasti roplaamaan sekä ylä- että alapuolelta. Poikkutuki irti, lämpösuoja irti, pohjamuovi irti ja turbolle pääsee helposti sen jälkeen. Turbon downpipen kupariset mutterit oli aika napakasti kiinni, mutta aukesivat kyllä kohtuudella. Kasatessa käytin uusia muttereita ja pakoputken tiivistettä.
Johdesiipien karaa koitin liikuttaa pitkillä pihdeillä, muttaoli hieman hankalaa. En siis irroittanut alipainekelloa. Otin sitten alipaineletkun irti ja oma silikoniletku kiinni ja iso injektioruisku toiseen päähän. Kara liikkui ruiskun avustuksella herkästi ja takertelematta. Oletettavasti laidasta laitaan, mutta tätä on vaikea todeta kun en irroittanut alipainekelloa, että olisi päässyt tätä käsin testaamaan.
Turbon sisälle en kunnolla nähnyt, mutta otin muutamia valokuvia tilanteesta. En ole vielä kuvia katsonut koneella, mutta päivitän myöhemmin luultavammin kuvat myös tänne.
Pakopesä oli kuitenkin kevyesti nokinen ja nähtävästi myös pakopyörä(?) oli pinnasta nokinen. No pakopesä täyteen uuninpuhdistusainetta ja samalla toinen liikutti jatkuvasti ruiskulla johdesiipien karaa edestakaisin. Välillä pyöritin varovasti tylpällä esineellä pakopyörää, että puhdistusvaahto menisi syvemmälle. Lisäsin vielä kahdesti vaahtoa pakopesään ja kaikkiaan vaahto vaikutti ehkä 30 min.
Rojut kiinni ja auto käyntiin. Tyhjäkäynnillä ja varovaisilla kierroksilla öljyjen lämmittelyä, ei näkyvää savua pakoputkesta tai turbon liitoksesta. Loput osat kiinni ja maantielle testaamaan. Ensimmäisessä lappu lattiassa kiihdytyksessä mustaa tuli koko pakoputken täydeltä. Samalla tavalla kuin iso ja vanha sora-auto paahtaa soramontulta ylös. Toisellakin polkasulla savu näkyi vielä peilistä, mutta sitten rauhottui.
Perstuntumalta ei muutoksia kulkupuoleen eikä myöskään mitään ongelmia tai virheilmoituksia (tosin en ole saanut virheilmoitusta tulemaan viikkoon edellisen kenkimisen jälkeen). Nyt ei sitten voi tehdä muuta kuin ajaa ja jos tulee yhä ongelmia, niin ottaa uudet aseet käyttöön.
Pitkään matkaan kun lähdin korjaamaan autoa, niin samalla herkistelin sitten jarrut ja vaihdoin tehostimen öljytkin...
Kiitokset kaikille neuvoja ja vinkkejä kertoneille. Ilman niitä olisi ollut kyllä varmasti hankalampaa.