Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Turbo- ja remmiahtaminen => Aiheen aloitti: Fileman - 21.08.2011, 21:10:43
-
Tänne voisi porukka laittaa kuvia/selostuksia minkälaisen öljynpaluun ahtimelta on tehnyt kun tuntuu että koko ajan joku kyselee niin voisi tänne kerätä kaikki.
sitten olisi sellainen kysymys että onkos kukaan tehny "tupla" öljyn paluuta? elikkä reikä lohkossa sekä öljypohjassa, kun ahtimeltä lähtee letku/putki vetää johonki kohtaan y-haaran ja siitä lohkoon sekä öljypohjaan paluun? onko mitään hyötyä? öljypohjaan olisi varmaan parempi aina tehdä kun sinne nyt saa isomman reijän tehtyä. kertokaa kokemuksia.
-
Tänne voisi porukka laittaa kuvia/selostuksia minkälaisen öljynpaluun ahtimelta on tehnyt kun tuntuu että koko ajan joku kyselee niin voisi tänne kerätä kaikki.
sitten olisi sellainen kysymys että onkos kukaan tehny "tupla" öljyn paluuta? elikkä reikä lohkossa sekä öljypohjassa, kun ahtimeltä lähtee letku/putki vetää johonki kohtaan y-haaran ja siitä lohkoon sekä öljypohjaan paluun? onko mitään hyötyä? öljypohjaan olisi varmaan parempi aina tehdä kun sinne nyt saa isomman reijän tehtyä. kertokaa kokemuksia.
Nyt täytyy kyseenalaistaa koko idea yhden ahtimen kahdesta öljynpaluusta. Jos moiselle olisi tarvetta, eikö moottori hukkaisi kaiken öljynpaineen ahtimelle. Eli jos sieltä tartteis ajaa öljyä niin paljon läpi että öljynpaluu täytyisi kahdentaa niin tuskin öljyä riittäis muualle? ???
Omassa Volvossa on niin hankala pultata ahdin kiinni pakosarjaan että öljynpaluuta ei meinaa jäykällä putkella saada sitten niin millään paikalleen. Lopulta se putki sitten katkaistiin ja laitettiin pätkä letkua ja avot, kyllä on helppo laittaa paikalleen. Hyvin on näyttäny letku sielä kestävän.
-
Nyt täytyy kyseenalaistaa koko idea yhden ahtimen kahdesta öljynpaluusta. Jos moiselle olisi tarvetta, eikö moottori hukkaisi kaiken öljynpaineen ahtimelle. Eli jos sieltä tartteis ajaa öljyä niin paljon läpi että öljynpaluu täytyisi kahdentaa niin tuskin öljyä riittäis muualle? ???
Tätä en ajatelluttaa voi ollakkin noin! sen takia kysyinkin vähän aiheesta kun en tiennyt :) tämän takia näitä on hyvä olla että tulee kaikki selväksi.
-
Tätä en ajatelluttaa voi ollakkin noin! sen takia kysyinkin vähän aiheesta kun en tiennyt :) tämän takia näitä on hyvä olla että tulee kaikki selväksi.
Siitä internet ja tämmöiset foorumit on hyviä että tulee keskusteltua asioista. O0 Kuulalaakeriahtimet ei käytä öljyä taas kuin nimeksi. Nuo on ainakin Museon puolella haukuttu leluiksi yhdessä ahtimen vesijäähdytyksen kanssa. ::) Mutta ei siitä sen enempää. Ehkä...
-
Tuli tuo asia vaan mieleen kun tuntuu että kaikki hokevat aina että sitten iso paluu! mutta mikä on sitten se sopivan paluuletkun sisähalkaisia? esim joku holset hx40super kokoisille ahtimille?
-
Tuli tuo asia vaan mieleen kun tuntuu että kaikki hokevat aina että sitten iso paluu! mutta mikä on sitten se sopivan paluuletkun sisähalkaisia? esim joku holset hx40super kokoisille ahtimille?
Vähintään saman kokoinen kuin on ahtimessa paluun reikä. Koskee mitä vaan ahdinta.
-
Vähintään saman kokoinen kuin on ahtimessa paluun reikä. Koskee mitä vaan ahdinta.
-H-
-
Ei kannata tehdä yksinkertaisesta asiasta monimutkaista väkisin.
Riittävän iso linja ja kunnon kiinnitykset, niin pääsee pitkälle.
-
laitetaanpas tähän kuva omasta kötöstyksestä kun kukaan muu ei ole viitsinyt laittaa
(http://i92.photobucket.com/albums/l28/xuppo/Kuva0218_zpsb334efe5.jpg) (http://s92.photobucket.com/user/xuppo/media/Kuva0218_zpsb334efe5.jpg.html)
Materiaalina 20mm halkaisijalla oleva "huonekaluputki" ja paluu öljypohjaan johon porattu reikä ja hitsattu samaista putkea pätkä ja välissä pätkä kumiletkua klemmareilla kiinnittäen.
Edit:kuvalinkki korjattu
-
Öljynpaluu by Kulmamies. Yksiosainen putki, jossa ei ole kumiletkua välissä.
(http://i307.photobucket.com/albums/nn312/JuHaU/Amazon%20B234T/P9200081.jpg)
-
Onko nuo pelkästään putkella tehdyt vaan tökätty tiivisteen kanssa lohkoon kiinni vai onko niitä jotenkin kiinnitetty?
Itse en omiin rakennustaitoihini luottaisi niin paljoa, että uskaltaisin tuollaisen tehdä. Tulee mieleen että kun pakosarja vääntelee lämmöstä ja päälle tulee vähän tärinää ja muuta mukavaa, niin putki lähtee liukumaan irti lohkosta jossain välissä.
-
Öljynpaluu by Kulmamies. Yksiosainen putki, jossa ei ole kumiletkua välissä.
(http://i307.photobucket.com/albums/nn312/JuHaU/Amazon%20B234T/P9200081.jpg)
Kyllä pöydällä oli helppoa kasata omakin paketti jäykällä putkella mutta kun ahdin tartti irrottaa moottorin ollessa paikallaan niin se takasinlaittaminen ei sitten ollutkaan enään niin yksinkertaista.
Onko nuo pelkästään putkella tehdyt vaan tökätty tiivisteen kanssa lohkoon kiinni vai onko niitä jotenkin kiinnitetty?
Itse en omiin rakennustaitoihini luottaisi niin paljoa, että uskaltaisin tuollaisen tehdä. Tulee mieleen että kun pakosarja vääntelee lämmöstä ja päälle tulee vähän tärinää ja muuta mukavaa, niin putki lähtee liukumaan irti lohkosta jossain välissä.
Mulla on edelleen se loppupätkä pelkästään tökätty yhden originaalitiivisteen kanssa sinne paikalleen. Aikoinaan, kun letkua ei ollut välissä, pysyi se ihan hienosti sielä paikoillaan.
-
itse katkaisin tuon alkuperäis paluuputken ja laitoin polttoaineletkua väliin silläkin lämmön kesto siellä +100asteessa, lohkoon tuleva natsa orkkis tiivisteellä ja tein siihen kannakkeen moottorin kannekekumin pultin alle. luulis pysyvän aloillaan. :P
-
Kuinka iso reikä on lohkossa tehtaan jäljiltä?
-
Muistelisin, että 25mm siitä mihin putki tiivistyy ja itse reikä taisi olla 16mm
Itse teetin siihen lohkoon semmoisen "billet"osan jonka naputtelin varovasti lukkoliiman kera pohjaan.
Ei ole vuotanut, kuvankin voin tähän kohta laittaa niin ymmärrätte mistä höpisen.
-
Muistelisin, että 25mm siitä mihin putki tiivistyy ja itse reikä taisi olla 16mm
Itse teetin siihen lohkoon semmoisen "billet"osan jonka naputtelin varovasti lukkoliiman kera pohjaan.
Ei ole vuotanut, kuvankin voin tähän kohta laittaa niin ymmärrätte mistä höpisen.
Tälle ois kova kiinnostus + mitä mahtaisi maksaa :)
-
Holsetin tehdasmanuaalista:
Installation Data
1. Mount the turbocharger on the turbine inlet flange. All other connections must be flexible and heavy pipework
should be supported. Always pre-lube with clean engine oil.
2. Always position the bearing housing so that the oil drain is at the bottom and kept within 22˚ of the vertical centre
line when installed on the engine.
3. Oil should be filtered below 15/20 microns. The oil quality must be as specified by the engine manufacturer.
e.g. API - CD (MIL - L - 2104C). Improvement in life can be obtained by using super high performance diesel
(SPHD) oils, particularly where extended oil drain periods are used.
4. Oil pressure must show at the turbocharger oil inlet within 3 - 4 seconds of engine firing to prevent damage to
turbocharger bearing system from lack of lubrication.
5. The minimum oil pressure, when the engine is on load must be 210 kPa [2.0 kgf/cm 2 , 30 lbf/in 2 ] and pressures up
to 415 kPa [4.0 kgf/cm 2 , 60 lb/in 2 ] are satisfactory. Under idling conditions the pressure should not fall below 70 kPa
[0.7 kgf/cm 2 . 10lbf/in 2 ].
6. The oil inlet pipe should be 9.5 mm [0.375 in.] bore minimum and the oil drain pipe should be 19 mm [0.75 in.] bore
minimum. The oil must drain downwards by gravity from the turbocharger into the engine under all operating
conditions.
7. Air cleaner pressure drop should not exceed 500 mm [20 in.] of water. Avoid damp/wet air conditions in filter as this
can dramatically increase pressure drop on a temporary basis.
8. The exhaust back pressure after the turbocharger should not exceed 500 mm [20 in.] of water. Consult Holset
where high restrictions are expected, particularly when exhaust brakes are to be used.
-
Muistelisin, että 25mm siitä mihin putki tiivistyy ja itse reikä taisi olla 16mm
Itse teetin siihen lohkoon semmoisen "billet"osan jonka naputtelin varovasti lukkoliiman kera pohjaan.
Ei ole vuotanut, kuvankin voin tähän kohta laittaa niin ymmärrätte mistä höpisen.
Tälle ois kova kiinnostus + mitä mahtaisi maksaa :)
Pari paskaa puhelin kuvaa.
(http://i2.aijaa.com/b/00888/12292663.jpg)
(http://i4.aijaa.com/b/00061/12292666.jpg)
Kaveri tuon koneistamolla mulle tekas rosteriputkesta.
Taisi maksaa n. 6e.
Tuohon voisi tehdä semmoisen olakkeen jonka takana letku kestäisi klemmarin kanssa paremmin.
-
Pari kyselyä tuli yvllä mulle noista nipoista, onko kellään muulla halukkuutta tommoselle, jos teettäisin pienen satsin noita?
Väärä paikka varmaan kysellä mutta menköö nyt.
-
Minulle yksi kappale!
-
Mullekkin kelpais jos vielä mukaan ehtii :hello:
-
Mulle kans yksi tollanen natsa kiitos.
-
Jos ne jotain kuuden eekkerin tienoilla on hinnaltaan, niin miksei tännekkin? :hello:
-
Jos ne jotain kuuden eekkerin tienoilla on hinnaltaan, niin miksei tännekkin? :hello:
En tiedä tarkkaa hintaa vielä, mutta epäilen että hinta tuosta vielä vähän nousee.
-
En tiedä tarkkaa hintaa vielä, mutta epäilen että hinta tuosta vielä vähän nousee.
Jos päästään yli 12€, niin voisin ottaa yhden.
-
Jos päästään yli 12€, niin voisin ottaa yhden.
Eli alle 12e hintaan ei kelpaa? :buck2:
:D :D
-
oma versio:
Ensin kierteet lohkoon alkuperäiseen reikään. Sitten siihen sopiva muhvi kierrelukitteella ja alkuperäisellä tiivisteellä paikoilleen.
(http://i126.photobucket.com/albums/p112/vesata/2013-02-25-635_zps9a8a24e4.jpg)
Tää meni paikoilleen hiukan muokattuna. ;)
Sitten vaan liitin ja letkua kiinni
(http://i126.photobucket.com/albums/p112/vesata/2013-02-25-636_zps65a82414.jpg) (http://i126.photobucket.com/albums/p112/vesata/2013-02-25-637_zps6e894f3c.jpg)
yläpää kans toteutettu an-liittimellä.
(http://i126.photobucket.com/albums/p112/vesata/2013-02-26-648_zps207dc67d.jpg)
-
Toi onkin hyvä, mutta edellyttää öljypohjan poistoa, jotta lastut saa pois öljykierrosta. :)
-
Paljonko on sisähalkaisija tuosta mutkan kohdalta?
oma versio:
Ensin kierteet lohkoon alkuperäiseen reikään. Sitten siihen sopiva muhvi kierrelukitteella ja alkuperäisellä tiivisteellä paikoilleen.
(http://i126.photobucket.com/albums/p112/vesata/2013-02-25-635_zps9a8a24e4.jpg)
Tää meni paikoilleen hiukan muokattuna. ;)
Sitten vaan liitin ja letkua kiinni
(http://i126.photobucket.com/albums/p112/vesata/2013-02-25-636_zps65a82414.jpg) (http://i126.photobucket.com/albums/p112/vesata/2013-02-25-637_zps6e894f3c.jpg)
yläpää kans toteutettu an-liittimellä.
(http://i126.photobucket.com/albums/p112/vesata/2013-02-26-648_zps207dc67d.jpg)
-
Paljonko on sisähalkaisija tuosta mutkan kohdalta?
empä oo mittaillu. Ei eroa paljoa letkun sisähalkaisijasta.
-
Onko kukaa heivannut tuota vakio Ö-sudattimen siirtojalkaa männikköön 7/900 sarjalaisissa?
Meinasin, jos laittaisi ihan oikean lauhduttimen keulalle öljyä viilentämään.
Vinkkejä ja kuvia saa laittaa.
Tulee meinaan itellä aika ahdasta, kun suodatin on edessä, kun öljypaluu on vakio paikalla lohkossa.
Näin.
(http://i4.aijaa.com/b/00061/12292666.jpg)
empä oo mittaillu. Ei eroa paljoa letkun sisähalkaisijasta.
Paljos muute sulla tossa on letkun sisähalkaisia?
-
17,5mm
-
Noita voi alkaa saamaan täältä kouvolan sunnasta noita holkkeja. Päivitän myöemmin lisää
-
Hiljasta hiljasta... Holkkeja kaipaillaan... ELK
-
Ei ole mulle kuulunut mitään noista :knuppel2:
Lienekkö se tekiä jo unohtanu koko homman.
-
Jos jollain lohko pöydällä niin ja tarkka mauseri niin mittaa sen ulomman reijän siintä paluusta itse sain siintä jotain 24,4mm kun, että saa hyvän niin 0,1mm tiukka tarvisi olla.
-
Jos tämä asia etenee, niin yks hyvä idea ois tohon viel 45 asteen mutka, kiertäis hyvin tuon vakio öljyjäähyn/öljynsuodattimen. ;)
-
Hiukkasen vaikeampi sorvata 45 asteen kulmalla olevaa holkkia.
-
Hiukkasen vaikeampi sorvata 45 asteen kulmalla olevaa holkkia.
Joo, mutta saahan siihen hitsuuteltua semmoisen. Tämä nyt olikin vain idea. ;)
-
Jos jollain lohko pöydällä niin ja tarkka mauseri niin mittaa sen ulomman reijän siintä paluusta itse sain siintä jotain 24,4mm kun, että saa hyvän niin 0,1mm tiukka tarvisi olla.
Mulla on B19ET "pöydällä" purettuna. Voin siitä mitata huomenissan. En sitten tiedä onko kymppi- ja satasarjan lohkoissa eroa öljynpaluussa?
-
Tietääkseni sama, mutta ei 100% varma.
-
Jos jollain on mitat niin voisin kysellä yhdeltä puoli tutulta sorvarilta jos tekis muutaman kappaleen...
Alkais tarve vaan olemaan kohta. :P
EDIT: Jenkit väittää: 25.0mm x 15.0mm
EDIT 2: Tilasin M26 x 1.5mm kierretapin (35€), M26 x 1.5mm holkin missä sama kierre molemmissa päissä (9€), sitten ikh:lta haen 45asteisen kulman siihen (n.8€).
Kierretappi nyt oli 35e kiinasta, mut muuten pääs suht halvalla. (n.50e kaikki)
-
25mm tasan on tuo reikä lohkossa. Syvyyttä en tajunnut kattoa. Kyseessä B19ET vm1984. :)
-
Paluun holkkeja voi kysellä sellaiseslta henkilöltä kuin Kemppainen nolla5nolla 3750272(Soliar oy) . Ainakin kouvolan alueella, kysymällä selviää tuo heppu teki minulle sellaisen
-
Sisäreikä on huhujen 16mm lukemaa paljon isompi, varmaan 19-20mm.
Oma versio öljypaluusta tulee kuvallakin jossain vaiheesa, mutta anyhow tuli tuupattua tonne semmonen 19mm letkulähtö, riittäänee. Kulut lähdölle tiivistemönjä mukaan laskien noin 12e. -H-
E: Näkyyköhä kuva:
(http://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/599636_10200461384518261_958865660_n.jpg)
-
Mitä liimaa laitoit tuohon?
-
Mitä liimaa laitoit tuohon?
Ei niinkään liimaa, putsasin ja laitoin bilteman LVI-Kaasu/Öljy-tiivistemönjää. :buck2:
Ite sovitin moukarointiin paikalleen pitkällä 21mm hylsyllä. Ei luulis kovin helpolla löystyvän.
-
Tuolla ei ole painetta, joten tiivistää sen melkein millä töhnällä vaan. Jos ei satu olemaan nurkissa mitään valmiiksi ja haluaa valita ns. oikean tuotteen niin Loctite 577 toimii, tai jos jos pelkää että kara irtoaa niin sitten 586. ;)
-
hieman offtopic koska ollaan öljylinjan toisessa päässä.. ;D
(http://www.lintsi.info/wx/volvo/142/B230FT/vaihe5/DSC00974.JPG)
Eli onko toi toimiva ratkaisu ryöstää ahtimelle öljyä ? vai miten
(kuva Tonin volvosivuilta)
-
toimii. itellä ainakin...
-
Minä toteutin tuon öljynpaluun rusakon tapaan. Lohkon reikä porattiin läpi asti 25mm jonka jälkeen väännettiin siihen 3/4" putkikierre. Tuo vaatisi ihan virallisesti 24.5mm alkureiän mutta nippa liiman kanssa kiinni niin kyllä pitää :)
Ja mun tapauksessa siihen tuli sitten AN12-3/4" nippa.
Mutta tuohon 3/4" reikään saa esim helmiliitin nippaa jos vaikka putkesta pokkailee öjynpaluun tai sitten ihan letkunippoja.
-
Vejettiin mitsuun joskus paluu vena koppaan...vesijohtoputkea ja siihen kierre ja reikä venakoppaan ja siihe kierre letkuna oli kastelu letku noin 20mm ja hyvin pelas
-
Vejettiin mitsuun joskus paluu vena koppaan...vesijohtoputkea ja siihen kierre ja reikä venakoppaan ja siihe kierre letkuna oli kastelu letku noin 20mm ja hyvin pelas
Pistäppä kuva tästä patentista kun öljynpaluu on venakopassa :idiot2:
-
Vejettiin mitsuun joskus paluu vena koppaan...vesijohtoputkea ja siihen kierre ja reikä venakoppaan ja siihe kierre letkuna oli kastelu letku noin 20mm ja hyvin pelas
Oon myös kuullut näistä paluuratkaisuista, mutten oo nähny. Paas kuvaa mikäli on :P
-
joo löyty vielä kuva tosta;D
(http://i346.photobucket.com/albums/p439/jannekiristin/Mobile%20Uploads/20130915_135658_zps29e88414.jpg)
-
Tein fk:n lohkoon 3/4" kierteen ja siihen letkulähdön paluulinjaan. Ongelmana että suodatin osuu tohon letkulähtöön. Uskaltaako suodatinjalkaa nostaa kanttakohti pystyasentoon vai kärsiikö öljynkierto??
-
Ei se öljy siellä valumalla liiku. Pumppu sitä liikuttaa. Toisinsanoen voit nostaa, ainakin maltillisesti. Jos tosi pystyssä voisin kuvitella, että on vaikeampi saada se lämmönvaihdin ilmaantumaan(mutua). Itse tein vastaavanlaisen ratkaisun ja sama ongelma, joten siirsin jalkaa hieman ylemmäs. Suosittelen tosin tekemään sen kannakkeen sitten uusiksi, ettei jää vain sen panjopultin varaan tärisemään.
-
Deekussa on muistaakseni jalan ulkokehällä(mikä lohkoon tulee kiinni) reikä ja lohkossa tappi.Ei erillistä kannaketta.Kai tommosenki voi tehä.Lohkoo matala reikä ja siihen vaikka putkisokan tynkä ja jalkaa oikeesee kohtaa reikä mikä osuu putkisokkaa.
-
Eli kunnon kannatin ettei jää panjon varaan ja sillä sipuli O0
-
Ite aattelin tehä öljyn paluun lohkon etu osaan siten että tekee lohkoon ihan uuden reiän, koska pakosarja on eteenylös tyyppinen niin sillon ei tuu mitään jyrkkiä kurveja ja erittäin helppo irrottaa/asentaa.. en ainakaa usko että olis mitää haittaa
-
Lainataan vanhaa topiccia kun aihe on kuitenkin oikea.
Eli, onko mitään oikotietä onneen tinakutosen öljynpaluuta suunnitellessa? Tarkotus ehkä jossain kohti tehä sellanen budjetti 960 T6-homma ja moottorin pois nostaminen lohkoon öljynpaluun poraamisen takia kuulostaa työläältä :D
-
(https://i.ibb.co/9Zq7Dm7/IMG-20210209-173413-443.jpg) (https://ibb.co/9Zq7Dm7)
(https://i.ibb.co/ypnHx3M/IMG-20210209-143440-668.jpg) (https://ibb.co/ypnHx3M)
eliminate duplicates online (https://dedupelist.com/)