RallyBaron  Samppasport

Volvo 940 turbokysymyksiä

  • 2226 Vastauksia
  • 727696 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #15 : 24.11.2011, 01:05:12 »
   Näinpä, ellei lähde virittelemään omia......

Ja lisäksi vakio FK/FT:n kellossa (mitsu) ei ole mitään säätöjä...    ;)
Joten sen varren lyhentäminen on tehtävä rälläkällä ja hitsaamalla.

Lisäjousia noihin voi viritellä ja ne tuottavat tuloksen ihan toimivasti!  :)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Pro Turbo

  • Yhteistyökumppani
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 90
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #16 : 24.11.2011, 12:54:22 »
Tai asentaa siihen tämmoisen proturbon alumiinikuorisen kellon, hinta 100e:




Vaihdettavia jousia on viimeisimmässä kehitysversiossa  4 eri jäykkyyttä 0,5-2bar.
Kellon kiinnitysrauta on otettava vanhasta kellosta tai tekee vastaavan uuden.

Poissa 945turbo23

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 126
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #17 : 24.11.2011, 22:02:48 »
Kuinkas tollainen vakiokello lähtee irti 16 vuoden ja 278 tkm jälkeen?

Lähteekö ilman pulttien katkeamista sekä mutterien lämmittelyä?

P.S. Noi turbon pakoputken laipan mutterit lähti liiankin hyvin irti, melkein sormivoimalla, toisaalta ehkä hyväkin homma toi putken avarrus.
-95 945 B230FK + AW71L
-98 945 B230FT + AW71L

hevonen

  • Vieras
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #18 : 24.11.2011, 22:49:43 »
Kuinkas tollainen vakiokello lähtee irti 16 vuoden ja 278 tkm jälkeen?

Lähteekö ilman pulttien katkeamista sekä mutterien lämmittelyä?
Yleensä ihan hyvin.  :)

Poissa pelleeee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #19 : 25.11.2011, 20:13:47 »
Ny tuli postista bsr:n 1.0bar kello. Mutta voi jeesus ei näytä ihan 5min hommalta tuo vaihto. Ilmanputsarilta tuleva letku varmaan on ainakin pakko purkaa tieltä. Onko ton kellon asennukseen jossain (kuvallista)ohjeistusta?

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #20 : 26.11.2011, 02:51:50 »
Ny tuli postista bsr:n 1.0bar kello. Mutta voi jeesus ei näytä ihan 5min hommalta tuo vaihto. Ilmanputsarilta tuleva letku varmaan on ainakin pakko purkaa tieltä. Onko ton kellon asennukseen jossain (kuvallista)ohjeistusta?

Voi siihen mennä varttikin!  ;D

Ekaksi irroita se ilmanputsarilta turbolle menevä putki. Niin näet hukkaportin kellon kaksi kiinnityspulttia.

Se, kuinka paljon aikaa kellon vaihtoon menee riippuu täysin siitä, kuinka ruosteessa se hukkaportin tangon lukitussokka on. Helpoimmillaan se irtoaa helposti tai on kokonaan ruostunut pois (kuten itsellä). Jos se on jäminyt kiinni, niin sen irti saaminen on se tärkein kohta hukkaportin kellon irroituksessa. Älä vääntele sitä hukkaportin vipua kovin voimallisesti, ettei kävisi vahinkoa.
Homma pitää tehdä ala kautta, sillä yläpuolelta et siihen käsiksi pääse irroittamatta turboa.

Jos se sokka on täys-ruosteessa, niin sahaa ja viilaa sen tyngät pois, koska uuden hukkiksen kanssa sitä ei tarvita.

Kun sokka on irti, niin homma on helppo. Kaksi pulttia auki turbon etupuolelta ja hukkiksen letku pois kompurapesästä tai hukkaportista. Ja kas niin, hukkis on irti.   :)

Kun katselet paikkoja hetken ajatuksella, niin et tarvise mitään kuvallista asennusohjetta, vaan pärjäät selostuksella.

Omassa merikontissa sokka on kadonnut jokus aikoja sitten ja koko ahtojen nosto prokkis lähti sitä kautta liikkeelle, kun alle kahden viikon kuluessa auton ostosta hukkiksen tanko irtosi paikaltaan. Virittelin ensin siihen lisäjousen ja sitten toisen ja kolmannen...  Lopulta hankin uusia hukkaportin kelloja.

Kun hukkiksen asentaa paikalleen, niin säädä siihen noin 5-10mm esikiristystä, niin se hukkiksen tanko pysyy paikallaan ilman sitä sokkaakin. Ainakin itselläni on BSR:n kellot pysyneet paikallaan ilman mitään ongelmia jo yli 50tkm.  :)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

hevonen

  • Vieras
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #21 : 26.11.2011, 08:39:33 »
Kunhan et esikiristä liikaa, ota huomioon kellon liikevara. Jos esikiristystä on liikaa, ei hukkaportti aukea kunnolla.(Liikevaraa käytetään tuossa esikiristyksessä) :)

Jos sokan jämä on jumissa portin akselin reiässä eikä sitä saa helpolla sieltä pois, myytävänä on sellaisia akseliin työnnettäviä hammastettuja lukitusprikkoja jotka menevät hyvin paikalleen mutta purevat pirusti kiinni toiseen suuntaan liikutettaessa.


Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7967
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #22 : 26.11.2011, 15:20:03 »
Voi siihen mennä varttikin!  ;D

Kun hukkiksen asentaa paikalleen, niin säädä siihen noin 5-10mm esikiristystä, niin se hukkiksen tanko pysyy paikallaan ilman sitä sokkaakin.

Kätevä työkalu hukkaportin tangon paikalleen laitossa on sorkkarauta.

Sen avulla kampesin 240 Turbossa sen kellon paikoilleen ahtojen noston yhteydessä. Voi kuulostaa hurjalta, mutta oli erittäin kätevä apuväline.

Poissa baatu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #23 : 28.12.2011, 17:37:09 »
Mihinkäs väliin tuo rajapaineventtiili tulee 940FT? Voisko joku heittää vaikka selventävällä kuvalla..

Poissa kempula

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 394
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #24 : 28.12.2011, 19:48:54 »


Tuohon letkuun.
Audi A4 2.0TFSI quattro -06
Entiset:S60, 940 turbo, 740, 740

Poissa baatu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #25 : 28.12.2011, 20:22:07 »
Onkos sen sijainnilla mitään väliä vaikka vetäis pitemmillä letkuilla ylös parempaan paikkaan säädettävyyden kannalta.

Poissa usu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 633
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #26 : 28.12.2011, 20:30:55 »
Onkos sen sijainnilla mitään väliä vaikka vetäis pitemmillä letkuilla ylös parempaan paikkaan säädettävyyden kannalta.
Ei jurikaan ole väliä.

Poissa baatu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #27 : 29.12.2011, 16:28:11 »
Mitähän katsastusmies sanoo tuohon rajapaineventtiiliin?Voiko ottaa pois vaikka lastu jää boksiin, onko päästöt kohdallaan?

Poissa hukka

  • Hukkapätkä
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2602
    • Mun V70
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #28 : 29.12.2011, 16:55:01 »
Mitähän katsastusmies sanoo tuohon rajapaineventtiiliin?Voiko ottaa pois vaikka lastu jää boksiin, onko päästöt kohdallaan?

Mulla on ainaki katsastettu lastu paikallaan. Ahtopaineet säädetty venttiillillä 1.0bar. Isolla putkistolla ja katilla. Menee päästöistä läpi!
V70 mk1. Tdi+man. 1998.

Poissa kempula

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 394
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #29 : 29.12.2011, 19:12:27 »
Mitähän katsastusmies sanoo tuohon rajapaineventtiiliin?Voiko ottaa pois vaikka lastu jää boksiin, onko päästöt kohdallaan?

Ei mitään kunhan ei ole ajon aikana säädettävissä eli auton sisällä.  Voi ottaa pois, ei vaikuta seoksiin millään tavalla päästötestissä.
Audi A4 2.0TFSI quattro -06
Entiset:S60, 940 turbo, 740, 740

 

Elekma  Autoracing