RallyBaron  Samppasport

Volvo V60 D6 Hybridi

  • 4874 Vastauksia
  • 1071500 Lukukerrat

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa takahiki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1575 : 08.06.2019, 01:05:23 »
Jos kompurassa vika ja Volvo ei tule lainkaan vastaan niin jää kyllä ensimmäiseksi ja viimeiseksi Volvoksi. Menee vaihtoon välittömästi vaikka pidänkin autosta paljon.

Minkälaisia rekisterikilven taustalevyjä olette keulaan laittaneet? Hollannin kilpien jäljitä on reiät niin leveällä, että ne jää näkyviin. Takana mulla on krominen taustalevy, mutta eteen se ei sovi, koska on liian korkea. Tarttis tulla rekisterikilven yli vain sivuilta.

Poissa Volutus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1576 : 08.06.2019, 07:57:49 »
Itse kontaktoisin myyjäliikkeeseen ja pyytäisin asiantuntijan arviota autosta, eli hybridijärjestelmän laajat mittaukset yms. Oma auto kun alkoi oireilemaan niin heiltä (myyjäliike) tuli suostumus lähes heti, että saa viedä lähimpään Volvo-liikkeeseen arvioitavaksi.

Tuo kuulostaa niin vaihtelevalta, että kyseessä luulisi olevan joku anturivika tai muu vastaava, mistä tieto syötetään ohjauskeskukseen. Myyjäliike saa päättää mihin auto viedään huollettavaksi, mutta niitä ei ole olemassa muita kuin Volvo-huoltamoilla. Toisilla parempi tieto ja toisilla ei niinkään, riippuu vain kuinka monta yksilöä on tarvinnut korjata vastaavan vian takia. Yleisesti myyjä kustantaa kaiken jos tuore tapaus kyseessä. Jos teet jotakin itse auton eteen, näiden kulutettujen rahojen takaisin saaminen voi olla haastavaa.

Palaan sen verran tähän asiaan, että autoni tuli parin kuukauden selvittelyn jälkeen viime viikolla vihdoin kuntoon. Vaati käynnin vielä toisessakin Volvo-huollossa, jossa tekivät jotain ohjelmistopäivityksiä (taas) ja sähkömoottorille jonkin kalibroinnin.

Myyjäliike (Automaja, Helsinki) maksoi mukisematta kaikki kulut – paitsi kompressorin vaihdon ekalla kierroksella, minkä Volvo maksoi. Tästä kiitos heille.

Hybridiakku mahdollistaa nyt noin 40-45 km:n laskennallisen toimintasäteen, kunhan taktikoi oikein Puren ja Saven välillä. Omalla 75 km:n edestakaisella työmatkallani kuluu nyt alimmillaan 1,7 litraa dieseliä + ~7 kWh sähköä, minkä tuosta saa ulos.

Poissa jmaatta

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 549
  • V60 D6 AWD '13
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1577 : 08.06.2019, 22:10:55 »
Vaihteeksi "Ilmastointilaite Tarvitse huollon". Vuodenhan se kestiki... menee varmaan takuuseen tällä kertaa?

Poissa JJT

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 163
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1578 : 08.06.2019, 22:41:48 »
Vaihteeksi "Ilmastointilaite Tarvitse huollon". Vuodenhan se kestiki... menee varmaan takuuseen tällä kertaa?
Oon tätä asiaa miettinyt millai volvo suhtautuu kompuran rikkoitumiseen jos se on vaihdettu 1-2 vuode sisällä :(
 Ikävä juttu että näin kävi (olettaen että kompura rikki) mutta mielenkiinnolla odotan miten asia hoidetaan.

Poissa tovuori

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 44
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1579 : 09.06.2019, 10:13:32 »
Mulla porsi vissiin kompura eilen. Vikailmoitus "ilmastointilaite tarvitsee huolloin". Kompura Käyttöauton mukaan vaihdettu tammikuussa 2019 ja nyt jo paskana taas. Ei puhalla AC päällä kylmää eikä etulasiin mitään. Eilen päivällä toimi vielä hyvin sitten tuli moottorijärjestelmä tarvitsee huollon ja sitten se hävisi kunnes illalla tuli Imastointi laite tarvitsee huollon ilmoitus. Suostuukohan merkkikorjaamon vaihtamaan kompuran vielä ilman kuluja jos se on jo kertaalleen kampanjaan vaihdettu mutta kesti vaan 4-5kk??

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1580 : 09.06.2019, 10:52:06 »
Mulla porsi vissiin kompura eilen. Vikailmoitus "ilmastointilaite tarvitsee huolloin". Kompura Käyttöauton mukaan vaihdettu tammikuussa 2019 ja nyt jo paskana taas. Ei puhalla AC päällä kylmää eikä etulasiin mitään. Eilen päivällä toimi vielä hyvin sitten tuli moottorijärjestelmä tarvitsee huollon ja sitten se hävisi kunnes illalla tuli Imastointi laite tarvitsee huollon ilmoitus. Suostuukohan merkkikorjaamon vaihtamaan kompuran vielä ilman kuluja jos se on jo kertaalleen kampanjaan vaihdettu mutta kesti vaan 4-5kk??
Toki tuossa kompurassa ja vaihtotyössä on ainakin 1v takuu 8)
Tosin sitä en osaa sanoa, että jos joku muu viallinen komponentti särkee tuo kompuran, niin miten takuu siihen suhtautuu ::)
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1581 : 09.06.2019, 14:34:52 »
Takuuosalla ei ole takuuta, eli vaikka jokin osa olisi vaihdettu takuuna uuteen takuuajan viimeisellä viikolla ja se uusi osa hajoaa 2 viikon päästä, niin takuu on jo ummessa.

Tuo ilmastointikompura on tietysti jo alunperinkin ollut takuuajan ulkopuolella tehty, joten paha sanoa kuinka Volvo tuon hoitaa.

E: Itseasiassa sekin riittää että takuunalaisen osan vika kiistetään niin pitään että takuuaika on täynnä, senkin remppa menee asiakkaan piikkiin.

Poissa Moottoripää

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 185
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1582 : 09.06.2019, 15:12:05 »

Minkälaisia rekisterikilven taustalevyjä olette keulaan laittaneet? Hollannin kilpien jäljitä on reiät niin leveällä, että ne jää näkyviin. Takana mulla on krominen taustalevy, mutta eteen se ei sovi, koska on liian korkea. Tarttis tulla rekisterikilven yli vain sivuilta.
En laittanut taustalevyä, vaan laitoin näihin reikiin , jotka jäi vanhasta rekisterikilvestä, sellaisen muoviset napit. Auto on hopean värinen ja Motonetista löytyi sopivat harmaat peitenapit. Porasin ensin vanhoista reijistä vähän isommat , että sai ruosteen pois ja sitten maalasin reiän reunat hopean värisellä ruosteenestomaalilla. Muovinappien "karaa" joutui vähän puukolla veistämään , ja sitten liimasin ne hetipitiliimalla kiinni. Siis takakilpien kohdalla. Edessäkin taitaa olla ylimääräisiä reikiä muovipuskurissa, pitäisiköhän laittaa sinnekin.

Poissa jmaatta

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 549
  • V60 D6 AWD '13
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1583 : 09.06.2019, 15:35:18 »
Takuuosalla ei ole takuuta, eli vaikka jokin osa olisi vaihdettu takuuna uuteen takuuajan viimeisellä viikolla ja se uusi osa hajoaa 2 viikon päästä, niin takuu on jo ummessa.

Tuo ilmastointikompura on tietysti jo alunperinkin ollut takuuajan ulkopuolella tehty, joten paha sanoa kuinka Volvo tuon hoitaa.

E: Itseasiassa sekin riittää että takuunalaisen osan vika kiistetään niin pitään että takuuaika on täynnä, senkin remppa menee asiakkaan piikkiin.

Niin, tässä minun tapauksessa minähän itse maksoin tuon edellisen vaihdon joten kyse ei ole takuuseen vaihdetusta osasta vaan korjaamo- / alkuperäisvaraosan takuusta.

Poissa BM4300B

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1584 : 09.06.2019, 17:03:55 »
Noniin, täällä edellispäivänä tuli vaihteeksi ilmoitus: "ilmastointi tarvitsee huollon". D6 (vm 10/2014)  pyytää siis jo neljättä kompressoria. Uskallan näin väittää jo kokemuksesta. Tämän kompressorin piti olla niin sanottu parempi malli, josta lastentaudit korjattu pois.

Auton alkuperäisellä AC-kompressorilla ajettiin 167t km, kunnes se vaihdettiin öljyvuodon takia auton myyjän vakuutuksen piikkiin. Kompressori oli siis muuten toimiva. Uusi "uuden sukupolven" kompressori kesti 10kk ja 10000km. Marraskuussa 2018 laitettiin kolmas joka siis todennäköisesti hajosi nyt. Tämä takuuvaihto-osa kesti siis noin kuusi kuukautta ja 8500 kilometriä.

Muutamaa asiaa ihmettelen:

1. Miksi alkuperäinen osa kestänyt 167tkm ilman hajoamista? Hollannin foorumin mukaan ensimmäisen sarjan kompurat olleet parhaita ja öljyvuotoja vain ollut niissä.
2. Miksi Volvo valmistajana pystyy vuosikaupalla harrastelemaan tälläistä pelleilyä näiden kompuroiden kanssa? Volvo sanoo siirtyvänsä kokonaan sähköautojen valmistajaksi, eli sähköisiä AC-kompuroita käytetään jatkossakin. Samaa kompuratyyppiä on myös muissa volvon hybrideissä.
3. Miksi Volvo pystyy jossakin tapauksissa ottamaan rahaa asiakkaalta tuhansia euroja samasta osasta, joka vaihdetaan esim 8000km välein.

Periatteessa autoni nykyisen kompuran valmistajan myöntämä takuu (1V) on päättynyt koska se on jo kerran vaihdettu takuuna. Mielestäni minulle on nyt toimitettu kaksi kappaletta valmistusviallista kompressoria tai sitten ne on asennettu väärin. Ei voida olettaa että autoon pitää ostaa 10kpl kompressoria, jotta sillä voidaan ajaa 100tkm. Tulen viemään tämän kuluttajaneuvontaan jos haluavat rahaa tästä tälläkertaa.


« Viimeksi muokattu: 09.06.2019, 17:17:54 kirjoittanut BM4300B »

Poissa BM4300B

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1585 : 09.06.2019, 20:19:50 »
Sitä vaan muillekin, että kannattaa rutista tarpeeksi tästä asiasta, niin saadaan ehkä jotain tuotekehitystä aikaan. Kun kerran Volvo näin haluaa sitä teettää asiakkaillaan. Tässä kättäpidempää niille, jotka eivät halua tuotekehitystä ja tuotetestausta olla maksamassa:


https://yle.fi/aihe/artikkeli/2005/02/17/takuu-pahkinankuoressa

 Myyjän vastuu takuuajan jälkeen

Myyjä vastaa tavaran virheestä myös takuuajan päätyttyä. Jos laitteessa on esimerkiksi valmistusvirhe, joka ilmenee vasta takuuajan jälkeen, myyjä on siitä vastuussa. Erona takuuaikaan nähden on se, että periaatteessa ostajan vastuulla olisi nyt näyttää, että laitteen vika ei johdu hänen omasta toiminnastaan tai vaikkapa laitteen normaalista kulumisesta.

Näytön esittäminen on kuitenkin käytännössä hankalaa. Kuluttajansuojalaki määritteleekin jo valmiiksi tilanteita, jolloin laitteessa on virhe, joka kuuluu myyjän vastuulle. Laitteessa on virhe esimerkiksi siinä tapauksessa, että se menee rikki nopeammin kuin ostajalla on perusteltua aihetta olettaa.

Kuluttajavalituslautakunnan ratkaisujen perusteella voi päätellä, että laitteen kuin laitteen pitäisi kestää vähintään kaksi vuotta. Jos laite menee rikki alle kahden vuoden kuluttua ostohetkestä, myyjä, valmistaja tai maahantuoja on lautakunnan ratkaisuissa yleensä joutunut korvaamaan korjauskulut kokonaan. 2-3 vuotta vanhoissa laitteissa korjauskuluja on jaettu ostajan ja myyjäpuolen kesken. Yli kolme vuotta vanhoissa laitteissa ostajan saamat korvaukset ovat jo yleensä olleet hyvin pieniä.

Ostajalla on oikeus korvauksiin, jos hän kärsii vahinkoa tavaran virheen takia. Tyypillisimpiä myyjän korvattaviksi tulevia kuluja ovat erilaiset selvittelykulut, esimerkiksi posti-, puhelin- ja matkakulut, joita ostajalle on koitunut asian hoitamisesta.

Kun tavara on virheellinen, ostaja voi valittaa siitä myyjän ohella myös valmistajalle tai maahantuojalle. Selkeintä asiakkaan on kuitenkin tehdä valitus tavaran myyneelle kauppiaalle, joka yleensä on asiakasta kaikkein lähinnä.

Toimitus / Kuningaskuluttaja

Poissa takahiki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1586 : 09.06.2019, 22:30:39 »
Ei homman niin pitäisi mennä, että myyjä korvaa kompuroita ilman korvauksia Volvolta. Pitäiskö myyjän laittaa näille D6lle 4000€ lisähintaa, koska joutuu kompuroita mahdollisesti maksamaan x kappaletta parin vuoden sisään. Veikkaan, että jää niillä hinnoilla Volvot varastoon. Ja jos myy markkinahintaan niin takkiin tulee kompuroitten korvaamisista. Elinkeinotoimintaa nekin harjoittaa eikä mitään hyväntekeväisyyttä. Volvon tehtävä on hoitaa homma kuntoon.

En minä kitisisi tästä kompurasta ellen tietäisi, että tällainen kampanja on ollut menossa. Maksaisin kilitisti siinä uskossa ettei sitä enää tarvi uusia. Tämä kampanja vain osoittaa sen, että Volvo myöntää asentaneensa toimimattoman kompuran näihin. Ja jos ei kerran osaa hoitaa sitä kuntoon niin maksakoon näitä kompuroita hamaan paaliin saakka.
« Viimeksi muokattu: 09.06.2019, 22:35:46 kirjoittanut takahiki »

Poissa takahiki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1587 : 09.06.2019, 22:50:35 »
En laittanut taustalevyä, vaan laitoin näihin reikiin , jotka jäi vanhasta rekisterikilvestä, sellaisen muoviset napit. Auto on hopean värinen ja Motonetista löytyi sopivat harmaat peitenapit. Porasin ensin vanhoista reijistä vähän isommat , että sai ruosteen pois ja sitten maalasin reiän reunat hopean värisellä ruosteenestomaalilla. Muovinappien "karaa" joutui vähän puukolla veistämään , ja sitten liimasin ne hetipitiliimalla kiinni. Siis takakilpien kohdalla. Edessäkin taitaa olla ylimääräisiä reikiä muovipuskurissa, pitäisiköhän laittaa sinnekin.
Kiitti vinkistä, laitan valkoiset peitenapit.

Mulla on tuulilasissa tällainen lipunpidikelärpätin. Saankohan tota muuten pois kuin purkamalla verhoilua tai katkaisemalla sen?



Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8962
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1588 : 09.06.2019, 22:50:55 »
Auton alkuperäisellä AC-kompressorilla ajettiin 167t km, kunnes se vaihdettiin öljyvuodon takia auton myyjän vakuutuksen piikkiin. Kompressori oli siis muuten toimiva. Uusi "uuden sukupolven" kompressori kesti 10kk ja 10000km. Marraskuussa 2018 laitettiin kolmas joka siis todennäköisesti hajosi nyt. Tämä takuuvaihto-osa kesti siis noin kuusi kuukautta ja 8500 kilometriä.

Tuo kuulostaa kyllä vähän siltä, että autossa on jotain muuta mikä särkee noita. Jos nuo kompurat olisivat järkiään noin lyhytikäisiä niin asiasta huudeltaisiin paljon enemmän. Vaihtoehtoisesti radikaali asennusvirhe -- tekikö toisen ja kolmannen kompuran asennuksen sama paikka? Merkkihuollolta olisi kyllä aika hämmästyttävä rimanalitus.

Jotain juttuahan on liikkunut että näihin kuuluu erityinen kylmäaine. Teoriassa alkuperäinen olisi voinut hajota huonouttaan noinkin nopeasti ja nuo muut sitten asentajan virhe.

Poissa BM4300B

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1589 : 09.06.2019, 23:47:53 »
Tuo kuulostaa kyllä vähän siltä, että autossa on jotain muuta mikä särkee noita. Jos nuo kompurat olisivat järkiään noin lyhytikäisiä niin asiasta huudeltaisiin paljon enemmän. Vaihtoehtoisesti radikaali asennusvirhe -- tekikö toisen ja kolmannen kompuran asennuksen sama paikka? Merkkihuollolta olisi kyllä aika hämmästyttävä rimanalitus.

Jotain juttuahan on liikkunut että näihin kuuluu erityinen kylmäaine. Teoriassa alkuperäinen olisi voinut hajota huonouttaan noinkin nopeasti ja nuo muut sitten asentajan virhe.

Kyllä asentaja on tuntunut erittäin asiantuntevalta ja luotettavan kuvan olen saanut huolloista, joita olen teettänyt. Samassa paikassa kaikki korjaukset tehty. Kyllä näitä kompuroita nyt sen verran joka puolella on hajonnut, että tavaran laatua pääsääntöisesti voi syyttää. Jos kompura on suunniteltu oikein, niin se voisi vaikka osata suojata itsensä niin ettei rikkoutuisi ääritilanteissa. 

Vielä väärinkäsitysten välttämiseksi aikaisemmista viesteistäni. Olisin valmis ostamaan 1500eurolla uuden kompuran töineen vaikka 160tkm kohdalla, jos tietäisin sen kestävän suurinpiirtein sen ajan mitä voisi tuon hintaiselta laitteelta odottaa.

Ei homman niin pitäisi mennä, että myyjä korvaa kompuroita ilman korvauksia Volvolta. Pitäiskö myyjän laittaa näille D6lle 4000€ lisähintaa, koska joutuu kompuroita mahdollisesti maksamaan x kappaletta parin vuoden sisään. Veikkaan, että jää niillä hinnoilla Volvot varastoon. Ja jos myy markkinahintaan niin takkiin tulee kompuroitten korvaamisista. Elinkeinotoimintaa nekin harjoittaa eikä mitään hyväntekeväisyyttä. Volvon tehtävä on hoitaa homma kuntoon.

Tässä juuri paljastuu valmistajan vastuuttomuus asian hoitamisesta. Tätä olen aiemminkin täällä asiaa käsitellessäni peräänkuuluttanut. Autoni myyjäliikkeellä oli fiksusti ylimääräinen vakuutus (km/aikaraja), josta ensimmäinen vaihtokompressori korvattiin. Toki tuo vakuutuksen hinta oli sisällytetty kauppahintaan.  Huoltoliike tietysti otti maksimihinnan hommasta mitä pystyi. Ei sekään silti oikein ole, että vakuutuksesta korvataan tyyppivikoja.

 

Carcom Oy  Ateho