Autodiagnoosi  Carcom Oy

Volvo V60 D6 Hybridi

  • 4874 Vastauksia
  • 1071146 Lukukerrat

0 jäsentä ja 8 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa JJT

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 163
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2115 : 05.10.2019, 17:45:21 »
Arvon kollegat, mitäs tämä enteilee? Onko muilla tullut vastaavaa, kompura vaihdettu 8/2019.


Poissa Moottoripää

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 185
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2116 : 05.10.2019, 19:01:57 »
Arvon kollegat, mitäs tämä enteilee? Onko muilla tullut vastaavaa, kompura vaihdettu 8/2019.

Esimerkiksi minulla tuli tuo ilmoitus, kun ilmamassamittarin töpselistä yksi johto oli melkein irti. Varmaan  esim. mikä tahansa anturivika tekee tuon? Katso vika esim Torquella.

Poissa chi113r

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • Volvo V60 D6 hybrid -14
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2117 : 06.10.2019, 12:27:13 »
Eipä auttanut kompuran vaihto. Vielä lisäksi pakko mainita tähän kompuranvaihtoon liittyen, että aika herkällä näköjään näitä ilmastoinnin kompuroita vaihtavat, koska vikadiagnoosi oli mielestäni varsin heppoinen verrattuna siihen mitä yritin kuvata varsinaista vikaa.

Kompuran vaihdon jälkeen ajelin kotiin ja laitoin auton töpseliin ja hetken päästä lataus jälleen pätki. Ja vielä varmistukseksi ajelin illalla lautausasemalle testiin. Eikä latausta sielläkään pitkää tarvinnut seurata kun jo lataus keskeytyi. Ei muutakuin yhteydenotto merkkiliikkeeseen.

Yhteydenotto poiki seuraavan vaiheen (ja ilmeisesti myös äärimmäisen hölmistyneen mekaanikon). Sain lainaksi toisen latauskaapelin (schuko), jolla vikaa ryhdyttäisiin selvittämään. Ainakin parinpäivän testeille näyttäisi siltä että tästä voisi löytyä ratkaisu. Merkkiliikkeestä lainaan saatu kaapeli lienee Volvon jollain tapaa originelli, merkiltään MENNEKES. Lautausajasta päätellen tämä kaapeli ei aivan samaa virtamäärää syötä autolle, koska tyhjän akun latausaika kasvoi n. 3h jonnekin päälle 4h.

Kaksi latauskaapelia (schuko ja type2), jotka olen auton mukana saanut, ovat merkiltään DUOSIDA. Muistelen että jollakulla toisellakin täällä foorumilla on ollut ongelmia ko. merkkisten kaapeleiden kanssa? Antavatko nyt jotenkin erilaista (enemmän virtaa) kuin mitä auto olisi valmis ottamaan vastaan. Toki täytyy myös muistaa, että nämä kaksi auton mukana tullutta kaapelia ovat jokseenkin moitteettomasti toimineet n. 6kk, eli jotain on jossain mennyt vialle. Autossa tai kaapeleissa...

Täytyy vielä pommittaa merkkarihuoltoa, josko saisin lainaan vielä tuollaisen Type2 mallisen kaapelin, jolla onnistuu testaaminen lautausasemasta.

...jatkan tätä ääneen pohdiskelua ja vianselvittelyä. Nyt on testailtu tiesmiten ja erivaihtoehdoilla ja koitettu poissulkea lautauskaapeleiden rikkinäisyyttä. Auto ei tunnu haluavan sähköä vastaan noilla isommilla virtamäärillä, mutta käyttämällä tuota huollosta lainassa olevaa max 8A laturia tuntuu latauskin onnistuvan ongelmitta. Lainassa on ollut monia eri merkkisiä type2-type2 kaapeleita, eikä vika kyllä nyt kaapeleissa tunnu olevan.

Onko jollakulla tiedossa tai hallussa jonkinlaista ajatusta miten V60:n hybridin sähköt oikein rakentuu? Onko tuolla sisällä jossain joku sisäinen lautausyksikkö (laturi, tai muuntaja), jonka kautta tämä ulkoinen sähkö muunnetaan akustolle / ajojärjestelmälle sopivaksi? Tekisi mieli osoittaa sitä syylliseksi tähän ongelmaan.

-M
« Viimeksi muokattu: 06.10.2019, 12:28:50 kirjoittanut chi113r »

Poissa tovuori

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 44
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2118 : 06.10.2019, 18:33:22 »
Arvon kollegat, mitäs tämä enteilee? Onko muilla tullut vastaavaa, kompura vaihdettu 8/2019.


Mulla tuo ilmoitus koski turbon toista ahtipaine säädintä. Niitä on kaksi. Toinen 90€ ja toinen 200€. Voi tosib olla mitä tahansa muutakin. Jos öljyö liikaa niin silloin myös herjaa tuota.

Poissa Moottoripää

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 185
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2119 : 06.10.2019, 21:06:33 »
[qu

Onko jollakulla tiedossa tai hallussa jonkinlaista ajatusta miten V60:n hybridin sähköt oikein rakentuu? Onko tuolla sisällä jossain joku sisäinen lautausyksikkö (laturi, tai muuntaja), jonka kautta tämä ulkoinen sähkö muunnetaan akustolle / ajojärjestelmälle sopivaksi? Tekisi mieli osoittaa sitä syylliseksi tähän ongelmaan.

-M
[/quote]
Tässä olisi vieraalla kielellä jotain tietos:

The On-Board Charger Module (OBC) (1) is located in the vehicle's luggage compartment. At the front edge on the high voltage battery.
All communication to and from the On-Board Charger Module (OBC) is via a gateway, gateway OBC (4/149) (2).
The sole task of OBC gateway is to work as an "interpreter" for the On-Board Charger Module (OBC).
Communication between the On-Board Charger Module (OBC) and gateway OBC is via Sensor-CAN.
Gateway OBC is located in the luggage compartment of the vehicle, under the rear seat backrest, in direct connection to the On-Board Charger Module (OBC).
 
 
The task of the On-Board Charger Module (OBC) is to, during charging with the charging cord in a 230 V AC system, rectify the voltage for charging the high voltage battery. During charging of the high voltage battery, the 12 V battery is also charged via the DC/DC converter module (DCDC). Furthermore the control module manages and monitors the charging socket's integrated locking mechanism, its temperature and LEDs. The control module also perform checks of the connected charging cord.
 
 
If the temperature of the high voltage battery deviates, from what is deemed suitable, during charging with a charging cord in a 230 V AC system, the temperature regulating functions in the vehicle start. The On-Board Charger Module (OBC) is then responsible for powering the required control modules. The correct temperature contributes to safe and efficient charging, as well as to a good battery service life.
Charging works best at outdoor temperatures between -10 °C and 30 °C.
 
 
The internal temperature of the On-Board Charger Module (OBC) is monitored by two temperature sensors, integrated in the Battery charger OBC. Too low a temperature means less power and efficiency during external charging of the high voltage battery, or that charging does not occur at all. Battery charger OBC will automatically continue charging the battery when the temperature is back to normal.
 
 Note! For safety, an Interlock is used. This are two 12 V loops that run in parallel to the high voltage system, in the same connectors. The interlock closes in the relevant connector. These 12 V loops are used to detect that all connectors are properly connected before the high voltage system is switched on. If the interlock is broken, i.e. if a connector is opened, the high voltage system is interrupted. The Inverter Electric Rear Axle Drive Module (IEM), Inverter Generator Module (IGM) and Air Conditioning Compressor Module (ACCM) are included in loop A and On-Board Charger Module (OBC) and DC/DC converter module (DCDC) are included in loop B, both loops join in the service switch MSD which is in the high voltage battery BECM. 
 Signals
 
The table below summarises the input and output signals to and from the gateway OBC. Signal types are divided into directly connected signal, as well as signals transmitted via CAN.
 
 
Information is transferred between the gateway OBC and other control modules via HS-CAN and/or via Sensor-CAN.

Poissa JJT

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 163
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2120 : 09.10.2019, 09:04:08 »
Esimerkiksi minulla tuli tuo ilmoitus, kun ilmamassamittarin töpselistä yksi johto oli melkein irti. Varmaan  esim. mikä tahansa anturivika tekee tuon? Katso vika esim Torquella.
Työkaverilla oli OBD laite, sillå ei löytynyt vikakoodeja, myös ilmoitus autosta on lähtenyt pois, mutta kun ajoin aamusti töihin niin näytössä näytti "pomppivan"joku ilmoitus. Oli siis tulossa mutta ei kuitenkaan tullut ilmoitusta ???
Pari päivää ku ajelee niin kyllä se sieltä ponnistaa :P
« Viimeksi muokattu: 09.10.2019, 11:59:42 kirjoittanut JJT »

Poissa pile jr

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 654
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2121 : 09.10.2019, 12:30:39 »
Työkaverilla oli OBD laite, sillå ei löytynyt vikakoodeja, myös ilmoitus autosta on lähtenyt pois, mutta kun ajoin aamusti töihin niin näytössä näytti "pomppivan"joku ilmoitus. Oli siis tulossa mutta ei kuitenkaan tullut ilmoitusta ???
Pari päivää ku ajelee niin kyllä se sieltä ponnistaa :P
Mulla tosiaan pomppi samalla tavalla kun, ilmastointilaite vaatii huollon
S60R -06 Blue Monster
icarsoft i906

Poissa JJT

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 163
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2122 : 09.10.2019, 13:42:02 »
Mulla tosiaan pomppi samalla tavalla kun, ilmastointilaite vaatii huollon
Kai se marmorilla näkis mikä siellä on vikana, eikös sinne jää joku merkintä kun ilmoitus on kerran tullut.

Poissa pile jr

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 654
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2123 : 09.10.2019, 13:45:04 »
Kai se marmorilla näkis mikä siellä on vikana, eikös sinne jää joku merkintä kun ilmoitus on kerran tullut.
Kaiken järjen mukaan.
S60R -06 Blue Monster
icarsoft i906

Poissa k70425

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2124 : 13.10.2019, 23:21:10 »
Uusi deeku omistaja ilmoittautuu threadiin.
Kävin torstaina noutamassa D6:sen Hollannista ja ajelin Tukholman kautta Siljalla Helsinkiin.
Auto on siis MY15 R-Design lähestulkoon kaikilla tehdasvarusteilla ja mittarissa 115k. Auton mukana tuli oudosti vain type 2 kaapeli ei lainkaan suko-type2 kaapelia.

Matkalla ajelin motarit Save moodilla ja taajamat Purella ja tuon noin 1500 km siirtoajon keskikulutus oli ajotietokoneen mukaan 6.2 l/100km. Matkavauhtina motareilla Saksassa 150 km/h ja Tanska aika kiltisti rajoistusten mukaan mutta Ruotsissa paikallisten mukaan eli ~140 oli aika vakio.
Auto oli liikkeessä ladattu täyteen ja kerran latasin Gasthausin wallboxista auton täyteen matkalla.
Saksan puolella latasin vielä täyteen edullista dieseliä (1.19 eur/l) ja sitten vielä köpiksessä täyteen (1.30 eur/l). Ruotsissa ei tankannut lainkaan, koska oli kallista ja halusin ajaa tankin tyhjäksi, että saa suomalaista talvilaatua tankin täyteen. Onkos tämän D6 kanssa kokemuksia Nesteen My Dieselistä?

Volvolta tarkistin ennen ostoa että tähän autoon ei ollut vielä kompuraa vaihdettu, joten odotusarvo oli ostaessa, että se lienee edessä lähiaikoina.
Matkalla auto ei antanut mitään vikailmoja, mutta nyt Suomessa antoi tänään illalla vikaviestin "hybridijärjestelmän häiriö vaatii huollon" tjsp.

Eli huomenna soittoa Kaivokselan Biliaan, että olisiko kompura vaihto paikallaan. Toiveikkaana tehdaskampanjan mahdollisuudesta.

Herttoniemen Bilia olisi muuten minulle lähin ja selkeästi kätevin, mutta siellä on aiempien volvojen osalta ollut turhan usein haasteita asiakaspalvelussa ja teknisessä osaamisessa. Normihuollot siellä menee, mutta mikään vian etsintä tai vian kuntoon laittaminen ei siellä oikein luonnistu minun kokemuksella (ja puhutaan nyt tehdastakuun alaisista kulkineista toisin kuin tämä D6).

Aiemmin minulla ollut pari XC60:stä ja yksi S60. Kaksi vuotta vanhan XC60 classicin myin juuri pois ennen tämän hakua, ajatuksena että voisi ajella edullisemmin ja ympäristöystävällisesti sähköllä. Ajot on lyhyttä ja vuodessa vajaa 15k. Työmatkat on n. 10km per suunta, mutta tyypillisesti 1km autolla ja loput metrolla.
« Viimeksi muokattu: 13.10.2019, 23:28:41 kirjoittanut k70425 »
Volvo V60 T6 Recharge MY21
ex Polestar 2 Launch edition MY21, Volvo V60 D6 R-Design MY15, Volvo XC60 D4 Summum MY17, Volvo S60 (mk II) T5 R-Design MY11, Volvo XC60 D3 AWD Summum MY12

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2125 : 14.10.2019, 07:48:40 »
Itse käytin omassa D6:ssa My Dieseliä. Polttoainelämmittimen kitkerä haju katosi tuolla My Dieselillä, joten ilmeisen puhtaasti käy myös koneessa. Konehan tuossa on sama kuin D5:ssa 8)
Jos sulla kompura toimii, niin miksi pitäisi vaihtaa? Tuskin edes vaihtavat toimivaa kompuraa ::)
Huonommassa tapauksessa, jos menevät vaihtamaan toimivan kompuran, niin saatkin sellaisen mikä toimii muutaman kuukauden.
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa k70425

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2126 : 14.10.2019, 09:44:00 »
Jos sulla kompura toimii, niin miksi pitäisi vaihtaa? Tuskin edes vaihtavat toimivaa kompuraa ::)
Huonommassa tapauksessa, jos menevät vaihtamaan toimivan kompuran, niin saatkin sellaisen mikä toimii muutaman kuukauden.

Hyvä pointti. Tuli vaan ensimmäisenä mieleen tuo kompura kun se keskusteluissa korostunut. Katsotaan mikä on huollon diagnoosi.
Volvo V60 T6 Recharge MY21
ex Polestar 2 Launch edition MY21, Volvo V60 D6 R-Design MY15, Volvo XC60 D4 Summum MY17, Volvo S60 (mk II) T5 R-Design MY11, Volvo XC60 D3 AWD Summum MY12

Poissa Uusivolvoilija

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 97
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2127 : 14.10.2019, 15:15:01 »
Hyvä pointti. Tuli vaan ensimmäisenä mieleen tuo kompura kun se keskusteluissa korostunut. Katsotaan mikä on huollon diagnoosi.

Kyllä ne minun tapauksessa halusivat välttämättä vaihtaa sen, vaikka en olisi halunnut juuri sillä kertaa, vaan ihan muuta pienempää huoltoa olin tilaamassa.
Ja johan sinulla tuli tuo ilmoitus että hybridijärjestelmä tarvitsee huollon, se on siis kompuranvaihto edessä.
Volvohan ei muuten ole hyväksynyt tuota Mydieseliä näihin.
"Yhteensopivat autot ovat vuodesta 2015 lähtien julkaistuja Volvon SPA- ja CMA-alustoille perustuvia malleja, joissa on Volvon oma nelisylinterinen dieselmoottori.
Vanhemmille alustoille rakennetut Volvo -mallit eivät ole yhteensopivia HVO100-polttoaineen kanssa. Ongelmatapauksissa takuu ei silloin ole voimassa."
« Viimeksi muokattu: 14.10.2019, 15:22:31 kirjoittanut Uusivolvoilija »

Poissa matalaut

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 430
  • Volvo V60 D6 Twin Engine -16
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2128 : 14.10.2019, 21:42:57 »
Volvohan ei muuten ole hyväksynyt tuota Mydieseliä näihin.
"Yhteensopivat autot ovat vuodesta 2015 lähtien julkaistuja Volvon SPA- ja CMA-alustoille perustuvia malleja, joissa on Volvon oma nelisylinterinen dieselmoottori.
Vanhemmille alustoille rakennetut Volvo -mallit eivät ole yhteensopivia HVO100-polttoaineen kanssa. Ongelmatapauksissa takuu ei silloin ole voimassa."

Täsmälleen näin ja vain oma mielipiteeni on:

1) Polttoaineen sopivuus vaatisi testausta ja Volvo vaan ei ole kiinnostunut testeistä autoihin, jotka on jo myyty
2) Osta sinäkin uusi Volvo, jossa voit käyttää biopolttoainetta

Oma auto ainakin käy siistimmin, ei tuoksu pahalle ja lapset takapenkillä haluavat minun pelastavan maailman  :)
Aikaisemmat: Volvo V60 D6 hybrid -14, VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Poissa Uusivolvoilija

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 97
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2129 : 14.10.2019, 22:44:05 »
Täsmälleen näin ja vain oma mielipiteeni on:

1) Polttoaineen sopivuus vaatisi testausta ja Volvo vaan ei ole kiinnostunut testeistä autoihin, jotka on jo myyty
2) Osta sinäkin uusi Volvo, jossa voit käyttää biopolttoainetta

Oma auto ainakin käy siistimmin, ei tuoksu pahalle ja lapset takapenkillä haluavat minun pelastavan maailman  :)

Samaa mieltä olen. Luotan kyllä Nesteen laatuun, enkä usko mihinkään ongelmiin Mydieselin käytössä. Ihan muut ongelmat näissä Volvoissa huolettaa :)

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy