Autoracing  KL-varaosat

Volvo V60 D6 Hybridi

  • 4874 Vastauksia
  • 1071569 Lukukerrat

0 jäsentä ja 6 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Likeman

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2355 : 17.11.2019, 10:02:09 »


 Ei niitä akkusysteemejä ole tarkoitettu jälkikäteen ropellettavaksi. Ne on tehdashuollettavia kamoja korkeintaan - jos edes niitä. Hikipajoilla ei tule olemaan niihin asiaa tavan jannuista puhumattakaan.



Kirjoitin viestissäni paikoista, jotka erikoistuisivat akkujen korjaamiseen. Itse veit keskustelun sivuraiteille aloittamalla kirjoittamaan hikipajoista ja tavan jannuista.  Taisi mennä tavan jannulla melkein koko yö kirjoittamiseen. LOL

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2356 : 17.11.2019, 13:36:57 »
Volvo-merkkiliikkeiden laadusta en väittänyt mitään - eikä se tähän keskusteluun kuulu. Siis se laatukeskustelu. Älä vie keskustelua tarpeettomasti sivuraiteelle. Merkkiliike mainittiin sen vuoksi, että se on ainoa tekninen ketju kentälle asti, joka on tehtaan jonkinlaisessa kontrollissa. Jos tehdas arvioi, että sen ohjauksessa olevat korjaamot eivät selviä jostain työstä, niin muilla ei ole senkään vertaa tsäänssiä mennä siihen väliin silloin kun on kyse auton sähköturvallisuuteen vaikuttavasta työstä. Hikipaja - olkoon vaikka kuinka mainostamasi "korjaamo" - ei ole. Seuraus? Valmistaja pesee kätensä välittömästi kaikesta mitä hikipaja tekee. Mutta ei tämä asia vielä tässä ollut. Ks. seuraava kappale.

Huomaatko boldatut kohdat? Pientä ristiriitaa. Ensin kerrot uskomuksiasi asiasta, sitten kerrot "tietäväisenä" mitä vaaroja mielestäsi tässä on ja lopuksi paljastat, ettet tiedä tästä asiasta oikeasti paskan vertaa mitään. LOL.

Joku tuossa aiemmin vertailu akkupaketistojen korjauksia "kampiakselin korjailuun". Vertaus oli mielestäni täysin epäonnistunut, koska ei "ruutitynnyrin" fiksailu nyt sentään rinnastu rautakangen suoristamiseen. Parempi vertaus olisi ollut jollain tasolla vaikkapa kaasuautojen korkeapainetankkien "korjailu". Eipä sitä juuri kukaan tee - eikä saa tehdä. Tai vaikka 1500 V sähkötyöt. Ei sitäkään joka jamppa saa tehdä, ei edes sähkäreistä kaikki.

Litium-akkuteknologiat ja niiden edut on tunnettu jo vuosikymmeniä, NASA on niitä lähetellyt avaruuteenkin jo yli >50 vuotta. Litiumin yleistyminen kuluttajateknologiaan otti siksi hiton kauan, että litium on helvetin vaarallista ainetta. Se on erittäin reaktiivinen aine. Siihen kun lisäksi ladataan hitonmoinen määrä sähköenergiaa, ollaan kirjaimellisesti ruutisäkin kanssa tekemisissä. Koko ajan myös litiumakkujen energiatiheyttä pyritään kasvattamaan - ja se on sama kuin ruutia parannettaisiin pikku hiljaa ärhäkämmäksi.

Litium kuuluu ns. alkalimetallien sarjaan ja kaikki alkalimetallit reagoivat esim. veden kanssa näin raivokkaasti. https://www.youtube.com/watch?v=I8tOtZKpi04&t=60s    Reaktiossa syntyy kyseisen alkalimetallin hydroksidia, siis litiumin tapauksessa litiumhydroksidia (LiOH). Koska vedessä on kaksi vetyatomia, vapautuu samalla yksi joutilas vetyatomi muuhun käyttöön - yleensä vaikkapa tulipalon tai räjähdyksen aiheuttamaan. Nimittäin alkalimetallien reaktio on eksoterminen ja kiivas, tarjolla on yleensä myös korkeita lämpötiloja eli vetykaasun välitön sytytys. Vetykaasun ja hapen seos on muuten nimeltään kemiassa räjähdyskaasu (Knallgas).

Litium-akkujen kanssa on opittu elämään - mutta se perustuu siihen, että tehdas kontrolloi tarkkaan mitä kunkin laitteen akkupakkaukseen laitetaan. Ei niitä akkusysteemejä ole tarkoitettu jälkikäteen ropellettavaksi. Ne on tehdashuollettavia kamoja korkeintaan - jos edes niitä. Hikipajoilla ei tule olemaan niihin asiaa tavan jannuista puhumattakaan.

Vielä ei ole viranomaismääräykset ehtineet reagoida, mutta veikkaan, että lainsäädännöllisesti Euroopassa tullaan kieltämään autojen litiumakkuihin koskeminen muilta kuin auktorisoiduilta tahoilta. Auktorisoinnit myöntää tehdas, koska tehdas vastaa auton turvallisuudestakin ml. akkupaketisto. Veikkaan, että auktorisoinnit tulevat olemaan tiukassa ja todennäköisesti akkujen kanssa saa olla 1-2 pajaa Euroopassa, tiukasti tehtaan tai sen alihankkijan kyljessä, jotta laatu päästään valvomaan.

Kielto tulee tarkoittamaan sitä, että maallikoilta ja ei-auktorisoiuilla ei ole mitään asiaa koskea akkupaketistoihin. Jos kosket, ankara tuottamusvastuu seuraa. Sanotaan, että auton omistajana rikot lakia ja korjautat akkupaketin jollain hikipajalla Hollannissa. Ajelet autolla aikasi ja myyt sen eteenpäin. Seuraavalle omistajalle käy käpy ja akku kosahtaa. Koko perhe palaa auton mukana. Tutkijalautakunta jäljittää ongelman akusta johtuneeksi ja huomaa, että akkua oli "korjailtu". Sen jälkeen pollisit tulevatkin hakemaan sinua kuulusteluihin, koska kun kyseessä on ollut laissa asetetun kiellon uhmaaminen, kaikista vahingoista vastaat sinä automaattisesti kaikella omaisuudellasi.

Tuohon tämä selvästi on menossa. Korkeajännitesähkötöitä saavat tehdä vain auktorisoidut henkilöt autoissa - ja akkupaketteihin koskeminen tullaan sanktioimaan käytännössä kokonaan. Koska eipä oikein muuhun voida mennä ellei sitten maanteitä haluta täyttää liikkuvilla pommeilla, joita on "korjaillut" joku epämääräinen taho. Siihen tuskin ainakaan eurooppalaiset viranomaiset tulevat suostumaan. Saksalaiset autotehtaat lobbaa kyllä tähän asian järjestykseen kunhan kovemmilta kiireiltään ehtivät. Sähköautot kun eivät ole vielä tulleet ihan en masse markkinoille, mutta 2-3 vuodessa tilanne kuulemma muuttuu.
En tiedä kuka sinut on pelotellut ja mistä syystä. Hybridiauton akkupaketti on koottu kuten 9V palovaroittimen paristo. Monta pientä akkua sarjassa, jonka jälkeen jännite nousee käyttökelpoiselle tasolle. Ei tässä varmaankaan kukaan ole aikeissa purkaa tuollaista yksittäistä akkua palasiksi vaan vaihtaa yhden rikkinäisen akun tilalle ehjän. Ihan on jakoavaimella tehtävissä oleva homma. Jos auto siitä suuttuu ja syttyy palamaan, niin vika on jossakin muualla.

Ongelma vain on nyt, että kukaan ei myy noita yksittäisiä akkukennoja vaan pitää ostaa Volvolta kokonaan uusi akusto hintaan 13 k€ tms. Ehkä jossain vaiheessa joku erikoistuu asiaan, purkaa yhden rikkinäisen akuston ja korjaa osilla sitten 20 muuta rikkinäistä akustoa.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa gubbe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 392
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2357 : 17.11.2019, 15:18:21 »
Ongelma vain on nyt, että kukaan ei myy noita yksittäisiä akkukennoja vaan pitää ostaa Volvolta kokonaan uusi akusto hintaan 13 k€ tms. Ehkä jossain vaiheessa joku erikoistuu asiaan, purkaa yhden rikkinäisen akuston ja korjaa osilla sitten 20 muuta rikkinäistä akustoa.

Kehrään vähän tätä lankaa jos sallitaan.

Norjassahan on jo hyvin kehitynyt korkeajänniteakkujen ja laitteiden kierrätys ja ruotsalaisella yrityksellä näyttää olevan aikomus juurikin alkaa kunnostamaan näitä käytettyjä akkuja, kuvaamallasi tavalla.

Googlekääntäjä on ystävänne, jos ruotsi ei taivu, ja mielellään englanniksi niin ei tule kovin suuria asiavirheitä.

 https://www.motormagasinet.se/article/view/663930/vart_tar_alla_elbilsbatterier_vagen
« Viimeksi muokattu: 17.11.2019, 15:19:59 kirjoittanut gubbe »

Poissa matalaut

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 430
  • Volvo V60 D6 Twin Engine -16
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2358 : 17.11.2019, 19:08:59 »
Mielenkiintoinen keskustelu meneillään. Nissan ainakin alkuvaiheessa kertoi, että Leafin akkupaketti on rakennettu kennoista. Kennot mitataan huollossa ja vajaakapasiteettiset , jotka eivät ole kunnossa, vaihdetaan.

Työ on jännitetyötä eli auto on erotetaan akusta ja tämän työn tekee jännitetyöluvan saaneet asentajat. Työ tehdään selkeästi erotetulla alueella. Alue erotetaan ketjulla ja jännitetyö-kylteillä.

Jännitetyötä on tehty aikaisemminkin ja ei tietenkään kuormitetulla piirillä eli jännite on olemassa, mutta virtaa ei oteta. Tulee vähemmän pitkä valokaari.
Aikaisemmat: Volvo V60 D6 hybrid -14, VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2359 : 17.11.2019, 19:54:20 »
Työ on jännitetyötä eli auto on erotetaan akusta ja tämän työn tekee jännitetyöluvan saaneet asentajat. Työ tehdään selkeästi erotetulla alueella. Alue erotetaan ketjulla ja jännitetyö-kylteillä.
Näin toimitaan, kun lakiasetukset niin vaativat.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2360 : 17.11.2019, 21:25:45 »
Mielenkiintoinen keskustelu meneillään. Nissan ainakin alkuvaiheessa kertoi, että Leafin akkupaketti on rakennettu kennoista. Kennot mitataan huollossa ja vajaakapasiteettiset , jotka eivät ole kunnossa, vaihdetaan.

Työ on jännitetyötä eli auto on erotetaan akusta ja tämän työn tekee jännitetyöluvan saaneet asentajat. Työ tehdään selkeästi erotetulla alueella. Alue erotetaan ketjulla ja jännitetyö-kylteillä.

Jännitetyötä on tehty aikaisemminkin ja ei tietenkään kuormitetulla piirillä eli jännite on olemassa, mutta virtaa ei oteta. Tulee vähemmän pitkä valokaari.
Näistä akkuhommista on saatu tehtyä jotain tieteiselokuvaa mitä tulee vaarallisuuteen. Yksittäinen kenno on vähän kuin kännykän akku. Jos hakkaat sen palasiksi vasaralla, niin saattaa syntyä savua. Muuten ei niin kovin vaarallinen.

Itse asentelin juuri pari viikkoa sitten aurinkopaneelit katolle. Tuli 12 paneelia sarjaan á 40 volttia. Työn päätteeksi totesin piuhojen päästä olevan 480 volttia tasajännitettä eli kytkentä oli onnistunut. Enemmän jännitettä kuin Volvon hybridissä. Ja tässä yhä vain kirjoittelen, vaikka ei ollut ketjulla aidattu katto. Turvaköysi tosin oli, mutta vähän eri syystä...

Ei tietenkään pidä koskea paljain sormin jännitteellisiin piuhan päihin. On myös olemassa eristettyjä työkaluja.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2361 : 17.11.2019, 21:28:06 »
Näistä akkuhommista on saatu tehtyä jotain tieteiselokuvaa mitä tulee vaarallisuuteen. Yksittäinen kenno on vähän kuin kännykän akku. Jos hakkaat sen palasiksi vasaralla, niin saattaa syntyä savua. Muuten ei niin kovin vaarallinen.

Itse asentelin juuri pari viikkoa sitten aurinkopaneelit katolle. Tuli 12 paneelia sarjaan á 40 volttia. Työn päätteeksi totesin piuhojen päästä olevan 480 volttia tasajännitettä eli kytkentä oli onnistunut. Enemmän jännitettä kuin Volvon hybridissä. Ja tässä yhä vain kirjoittelen, vaikka ei ollut ketjulla aidattu katto. Turvaköysi tosin oli, mutta vähän eri syystä...

Ei tietenkään pidä koskea paljain sormin jännitteellisiin piuhan päihin. On myös olemassa eristettyjä työkaluja.
Varmaan nyt tarkoitettiin tuon LiPo -akuston riskejä.

Ei RC-harrastajat turhaan ostele niitä palopusseja, laita akkuja isoon kattilaan ja kattilaakin jonnekkin tyyliin parvekkeelle niitä tehokkaita LiPoja ladatessaan.

Esimerkiksi lyijyakkua et saa tämähtämään kuin LiPo pahimmillaan lähtee.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2362 : 17.11.2019, 21:32:04 »
Varmaan nyt tarkoitettiin tuon LiPo -akuston riskejä.

Ei RC-harrastajat turhaan ostele niitä palopusseja, laita akkuja isoon kattilaan ja kattilaakin jonnekkin tyyliin parvekkeelle niitä tehokkaita LiPoja ladatessaan.

Esimerkiksi lyijyakkua et saa tämähtämään kuin LiPo pahimmillaan lähtee.
Varmaankin, mutta ei kait niitäkään tarvitse latauksen aikana ottaa autosta irti. Käsittääkseni riski poksahtamiselle kasvaa vain latauksen aikana.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2363 : 17.11.2019, 21:33:57 »
Varmaan nyt tarkoitettiin tuon LiPo -akuston riskejä.

Ei RC-harrastajat turhaan ostele niitä palopusseja, laita akkuja isoon kattilaan ja kattilaakin jonnekkin tyyliin parvekkeelle niitä tehokkaita LiPoja ladatessaan.

Esimerkiksi lyijyakkua et saa tämähtämään kuin LiPo pahimmillaan lähtee.
Onko hybridi-Volvossa lipo-akku?

Poissa matalaut

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 430
  • Volvo V60 D6 Twin Engine -16
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2364 : 17.11.2019, 21:41:49 »
Onko hybridi-Volvossa lipo-akku?

Litiumioniakku eli li-ion akku, jota käytetään esim. matkapuhelimissa ja kannettavissa tietokoneissa. Akku voi räjähtää, jos sisäisesti ei luotettavasti valvota ylilatautumista. Jos ohjainpiiri vioittuu, niin ylilataus on mahdollinen ja akku syttyä tuleen. Sitten kun palaa, niin sammuttaminen ei onnistu sammuttimella. Hyvää tässä on se, että auto menee aivan varmasti lunastukseen eli palovakuutus kuntoon  :(

Hessu 80:lle vinkkinä, että likainen suojaeristetty ruuvimeisseli johtaa hyvin sähköä. Jännitetyöhön tarkoitetut työkalut on eri paikassa kuin auton korjaamiseen tarkoitetut. Katolla tehtävät liitokset toivottavasti oli liittimillä.
« Viimeksi muokattu: 17.11.2019, 21:49:27 kirjoittanut matalaut »
Aikaisemmat: Volvo V60 D6 hybrid -14, VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Poissa Pompputiikeri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 162
  • no mitä tää ny tekee
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2365 : 17.11.2019, 21:43:28 »
Onko hybridi-Volvossa lipo-akku?

Ei ole kun Litiumionikennoja sarjaankytkettynä. Ainakin muissa malleissa ennen kuin koko akun suojapanssaria otetaan irti niistä saa semmoisen muoviklipsun napsautettua pois mikä tiputtaa hybridiakun jännitteen puoleen joka tulkitaan jo suht vaarattomaksi. Ei näiden akkujen kanssa ole tarkoitus hypätä kylpyyn.

Ja mitä tulee energiatiheyteen näissä auton akuissa niin näissä ei maksimeita edes tunnuta yrittävän kun paino-energiasuhde ei ole parhaasta päästä.

Joku tai varmaankin jotkut noista kennonvaihdoista tulevat bisneksen tekemään ja rohkeimmat ja osaavimmat vaihtavat itse. Ainakaan Toyotan vastineisiin ei ole kummoinenkaan homma. Aikaa menee mutta helvetin simppeli. Jos lakiin tulee pykäliä jotka tällaiset kieltävät niin se on asia erikseen.

Se miksi merkkiliikkeet eivät koskaan tule lähtemään yksittäisten moduulien vaihtoihin on se, että sille työlle ei yksinkertaisesti voi antaa takuuta ja merkkiliikkeen on pakko antaa varaosa- sekä työtakuu.
V60 D6 -14

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2366 : 17.11.2019, 21:48:40 »
Litiumioniakku eli li-ion akku, jota käytetään esim. matkapuhelimissa ja kannettavissa tietokoneissa. Akku voi räjähtää, jos sisäisesti ei luotettavasti valvota ylilatautumista. Jos ohjainpiiri vioittuu, niin ylilataus on mahdollinen ja akku syttyä tuleen. Sitten kun palaa, niin sammuttaminen ei onnistu sammuttimella. Hyvää tässä on se, että auto menee aivan varmasti lunastukseen eli palovakuutus kuntoon  :(
Juuri näin... Ei kuitenkaan liity millään lailla akuston irrottamisen tai kasaamisen vaarallisuuteen. Toki jos tekee jakoavaimella oikkarin, niin käy edellä mainitut. Samoin käy myös, jos laitat 12V lyijyakun jakoavaimella oikkariin. Ellei syty tulopalo, niin ainakin saat rikkihapot silmille.

En nyt yllytä ketään akustoja omin päin rassaamaan, mutta huvittaa vain tämä mystiikka asian ympärillä. 
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Pompputiikeri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 162
  • no mitä tää ny tekee
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2367 : 17.11.2019, 21:49:58 »
Ja mainittakoon tässä vielä sen verran että ei näitä akustoja ole oikeasti montaa posahdellut ja osalla on ajettu jo melkoisen paljon. Tää on yhden metelinnostajan takia vaan lähtenyt lapasesta koko aihe..

Tämä autohan on kerrassaan loistava vekotin kunhan se toimii  :D
V60 D6 -14

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2368 : 17.11.2019, 21:57:58 »
Onko hybridi-Volvossa lipo-akku?
Aivopieru....
Li-ionit on. Eivät ole niin äkäisiä kuin LiPot, mutta äkäsiä neon nuokin.

Jokatapauksessa henkilöllä, jolla ei ole vaadittavia turva- ja merkki/mallikohtaisia koulutuksia, ei ole mitään asiaa tuonne hybridin sähköjärjestelmien suuntaan.

Tai näin sanoi jokin asetus tai laki vielä 2017.

Poissa gubbe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 392
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2369 : 17.11.2019, 22:08:55 »
Laitetaan vielä videoklippi norjalaisesta akkujen kierrätyskeskukseta. Yksi kuva ehkä kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, kuitenkin naishenkilö varoittelee riskeistä kun akku puretaan.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=8&v=BjE3l6uH5U4&feature=emb_logo

Ja lähde mistä klippi otettu.

https://autoretur.no/klar-for-a-gjenvinne-hoyenergibatterier/

 

RallyBaron  Samppasport