Proturbo  Autodiagnoosi

Volvo V60 D6 Hybridi

  • 4874 Vastauksia
  • 1071153 Lukukerrat

0 jäsentä ja 6 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa tovuori

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 44
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2370 : 18.11.2019, 08:00:36 »
Huomasin tuossa muutama viikko sitten että kun akku on täyteen ladattu näyttää ajomatkaksi vain 45 km. Ennen ollut 50km ja aika nopsaan sitten mennyt 45km kun ajo alkanut. Onko muilla samaa näin kylmemmillä keleillä. Oma V60 D6 203tkm ajettu. Ei ole väliä onko esilämmitetty vai kylmänä käyntiin.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2371 : 18.11.2019, 08:04:56 »
Tuossa aika hyvä video akkupalosta. Ko. henkilö on rakentanut 3 Teslasta itselle yhden toimivan. Tuo video autosta johon laittoivat yhden Teslan moduulin. Auto ei ollut edes latauksessa tapahtuma hetkellä
https://www.youtube.com/watch?v=WdDi1haA71Q
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 784
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2372 : 18.11.2019, 08:22:42 »
Pisnesideaa siinä saattaa olla tai sitten ei.

Kuka p-kele uskaltaa ottaa turvallisuusvastuun noista litium-pommeista kun isoresurssisilla valmistajillakin on vaikeuksia ottaa sellainen vastuu? Et näytä käsittävän asian kaikki aspekteja oikein.

Sen vuoksi noista ei saa edes Volvo merkkikorjaamo yksittäisiä kennoja korjailla, koska Volvon mielestä se ei onnistu edes merkkikorjaamotasolla turvallisesti eikä johda riittävän laadukkaaseen lopputulokseen. Meinaat nyt sitten tosissasi, että joku hikipaja jossain kykenee siihen oikeasti  niin, ettei auto tapa omistajaansa litium-kosahdukseen?

Valmistajan määrittelemä tapa korjauksiin on, että "koko pakka vaihtuu" ja siihen on syynsä.

Vähän asian vierestä, mutta: Tehdas ei (tietääkseni) ole ohjeistanut myöskään ABS-boksien korjauksia, mutta Suomessa ja maailmalla liikkuu joitakin S/V70- malleja, joissa liitoksia on juotettu kuntoon. Akkujen kohdalla kannustin on huomattavasti suurempi, ja voisin melkein vannoa, että korjausmenetelmiä keksitään, kunhan ongelma leviää riittävästi.

Poissa Moottoripää

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 185
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2373 : 18.11.2019, 09:29:21 »
Huomasin tuossa muutama viikko sitten että kun akku on täyteen ladattu näyttää ajomatkaksi vain 45 km. Ennen ollut 50km ja aika nopsaan sitten mennyt 45km kun ajo alkanut. Onko muilla samaa näin kylmemmillä keleillä. Oma V60 D6 203tkm ajettu. Ei ole väliä onko esilämmitetty vai kylmänä käyntiin.
Kyllä vain. Useammin minulla näyttää 45 km kuin 50 km.

Poissa k70425

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2374 : 18.11.2019, 12:42:03 »
Huomasin tuossa muutama viikko sitten että kun akku on täyteen ladattu näyttää ajomatkaksi vain 45 km. Ennen ollut 50km ja aika nopsaan sitten mennyt 45km kun ajo alkanut. Onko muilla samaa näin kylmemmillä keleillä. Oma V60 D6 203tkm ajettu. Ei ole väliä onko esilämmitetty vai kylmänä käyntiin.
Mulla ainakin näyttänyt aina 50 km rangea kun täyteen ladattu.
Mulla tosin puolet vähemmän kilsoja takana, ja lataus on tallissa, joten lähtiessä auto luulee lämpötilan olevan siellä 15 asteen nurkilla. Parin kilsan ajon jälkeen putoaa 45 rangeen.
Volvo V60 T6 Recharge MY21
ex Polestar 2 Launch edition MY21, Volvo V60 D6 R-Design MY15, Volvo XC60 D4 Summum MY17, Volvo S60 (mk II) T5 R-Design MY11, Volvo XC60 D3 AWD Summum MY12

Poissa pile jr

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 654
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2375 : 18.11.2019, 12:51:28 »
Täällä on myös 50km ja kilsoja on kohta takana 240tkm
S60R -06 Blue Monster
icarsoft i906

Poissa tovuori

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 44
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2376 : 18.11.2019, 13:02:16 »
Täällä on myös 50km ja kilsoja on kohta takana 240tkm
Mullakin vielä joitakin viikkoja sitten oli 50 aina täytenä nyt syystä tai toisesta 45km aina. En tiedä tekeekö ilmat vai onko akun kapasiteetti laskenut hitusen. Vai onko kompura menossa. Yleensä kompuran vaihdon jälkeen on päässyt 50km kapasiteettina pidemmälle  ennen kun on laskenut 45km rangeen.

Pile JR säilytätkö autoa lämpimässä tallissa vai ulkona.

Poissa janhon

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 161
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2377 : 18.11.2019, 13:30:04 »
Esilämmitystä kannattaa käyttää. Pääsee pitemmälle näillä säillä.
Kylmän auton kun laittaa "käyntiin" niin Webasto lähtee käyntiin ja penkinlämmittimet ym. Voi hyvinkin olla tuo 45km. Itse käytän esilämmitystä 50 km mittarissa ja 2-3 km jälkeen tippuu 45 km.

Poissa tovuori

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 44
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2378 : 18.11.2019, 13:44:01 »
Esilämmitystä kannattaa käyttää. Pääsee pitemmälle näillä säillä.
Kylmän auton kun laittaa "käyntiin" niin Webasto lähtee käyntiin ja penkinlämmittimet ym. Voi hyvinkin olla tuo 45km. Itse käytän esilämmitystä 50 km mittarissa ja 2-3 km jälkeen tippuu 45 km.
Esilämmityksellä sama homma, mutta kuulin että muillakin on samaa talviaikaan.

Poissa JJT

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 163
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2379 : 18.11.2019, 14:03:44 »
Itsellä näyttää 45km vaikka esilämmitys, autokatoksessa yöt, tippuu 35km tosi nopeasti ja sen jälkeen alkaa tippumaan niinkun kuuluis.

Poissa JJT

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 163
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2380 : 18.11.2019, 14:05:48 »
 Vois ihan piruuttaa taas ajaa täyden akun tyhjäks ja kattoo kuinka monta kilometrii sillä pääsee ::) Esim. Pelkkää taajama-ajoa.
« Viimeksi muokattu: 18.11.2019, 14:07:50 kirjoittanut JJT »

Poissa pile jr

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 654
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2381 : 18.11.2019, 14:17:36 »
Mullakin vielä joitakin viikkoja sitten oli 50 aina täytenä nyt syystä tai toisesta 45km aina. En tiedä tekeekö ilmat vai onko akun kapasiteetti laskenut hitusen. Vai onko kompura menossa. Yleensä kompuran vaihdon jälkeen on päässyt 50km kapasiteettina pidemmälle  ennen kun on laskenut 45km rangeen.

Pile JR säilytätkö autoa lämpimässä tallissa vai ulkona.
Ulkona seisoo jatkuvasti
S60R -06 Blue Monster
icarsoft i906

Poissa Aukki

  • Master (evp)
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1780
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2382 : 18.11.2019, 17:21:20 »
Laitetaan vielä videoklippi norjalaisesta akkujen kierrätyskeskukseta. Yksi kuva ehkä kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, kuitenkin naishenkilö varoittelee riskeistä kun akku puretaan.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=8&v=BjE3l6uH5U4&feature=emb_logo

Ja lähde mistä klippi otettu.

https://autoretur.no/klar-for-a-gjenvinne-hoyenergibatterier/

Sillä välin jossain päin muualla:
https://www.youtube.com/watch?v=igVsoZiCKGc

Aikuisten mopoautoilua jo vuodesta 2022

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2383 : 18.11.2019, 17:26:27 »
Volvo-merkkiliikkeiden laadusta en väittänyt mitään - eikä se tähän keskusteluun kuulu. Siis se laatukeskustelu. Älä vie keskustelua tarpeettomasti sivuraiteelle. Merkkiliike mainittiin sen vuoksi, että se on ainoa tekninen ketju kentälle asti, joka on tehtaan jonkinlaisessa kontrollissa. Jos tehdas arvioi, että sen ohjauksessa olevat korjaamot eivät selviä jostain työstä, niin muilla ei ole senkään vertaa tsäänssiä mennä siihen väliin silloin kun on kyse auton sähköturvallisuuteen vaikuttavasta työstä. Hikipaja - olkoon vaikka kuinka mainostamasi "korjaamo" - ei ole. Seuraus? Valmistaja pesee kätensä välittömästi kaikesta mitä hikipaja tekee. Mutta ei tämä asia vielä tässä ollut. Ks. seuraava kappale.

Huomaatko boldatut kohdat? Pientä ristiriitaa. Ensin kerrot uskomuksiasi asiasta, sitten kerrot "tietäväisenä" mitä vaaroja mielestäsi tässä on ja lopuksi paljastat, ettet tiedä tästä asiasta oikeasti paskan vertaa mitään. LOL.

Joku tuossa aiemmin vertailu akkupaketistojen korjauksia "kampiakselin korjailuun". Vertaus oli mielestäni täysin epäonnistunut, koska ei "ruutitynnyrin" fiksailu nyt sentään rinnastu rautakangen suoristamiseen. Parempi vertaus olisi ollut jollain tasolla vaikkapa kaasuautojen korkeapainetankkien "korjailu". Eipä sitä juuri kukaan tee - eikä saa tehdä. Tai vaikka 1500 V sähkötyöt. Ei sitäkään joka jamppa saa tehdä, ei edes sähkäreistä kaikki.

Litium-akkuteknologiat ja niiden edut on tunnettu jo vuosikymmeniä, NASA on niitä lähetellyt avaruuteenkin jo yli >50 vuotta. Litiumin yleistyminen kuluttajateknologiaan otti siksi hiton kauan, että litium on helvetin vaarallista ainetta. Se on erittäin reaktiivinen aine. Siihen kun lisäksi ladataan hitonmoinen määrä sähköenergiaa, ollaan kirjaimellisesti ruutisäkin kanssa tekemisissä. Koko ajan myös litiumakkujen energiatiheyttä pyritään kasvattamaan - ja se on sama kuin ruutia parannettaisiin pikku hiljaa ärhäkämmäksi.

Litium kuuluu ns. alkalimetallien sarjaan ja kaikki alkalimetallit reagoivat esim. veden kanssa näin raivokkaasti. https://www.youtube.com/watch?v=I8tOtZKpi04&t=60s    Reaktiossa syntyy kyseisen alkalimetallin hydroksidia, siis litiumin tapauksessa litiumhydroksidia (LiOH). Koska vedessä on kaksi vetyatomia, vapautuu samalla yksi joutilas vetyatomi muuhun käyttöön - yleensä vaikkapa tulipalon tai räjähdyksen aiheuttamaan. Nimittäin alkalimetallien reaktio on eksoterminen ja kiivas, tarjolla on yleensä myös korkeita lämpötiloja eli vetykaasun välitön sytytys. Vetykaasun ja hapen seos on muuten nimeltään kemiassa räjähdyskaasu (Knallgas).

Litium-akkujen kanssa on opittu elämään - mutta se perustuu siihen, että tehdas kontrolloi tarkkaan mitä kunkin laitteen akkupakkaukseen laitetaan. Ei niitä akkusysteemejä ole tarkoitettu jälkikäteen ropellettavaksi. Ne on tehdashuollettavia kamoja korkeintaan - jos edes niitä. Hikipajoilla ei tule olemaan niihin asiaa tavan jannuista puhumattakaan.

Vielä ei ole viranomaismääräykset ehtineet reagoida, mutta veikkaan, että lainsäädännöllisesti Euroopassa tullaan kieltämään autojen litiumakkuihin koskeminen muilta kuin auktorisoiduilta tahoilta. Auktorisoinnit myöntää tehdas, koska tehdas vastaa auton turvallisuudestakin ml. akkupaketisto. Veikkaan, että auktorisoinnit tulevat olemaan tiukassa ja todennäköisesti akkujen kanssa saa olla 1-2 pajaa Euroopassa, tiukasti tehtaan tai sen alihankkijan kyljessä, jotta laatu päästään valvomaan.

Kielto tulee tarkoittamaan sitä, että maallikoilta ja ei-auktorisoiuilla ei ole mitään asiaa koskea akkupaketistoihin. Jos kosket, ankara tuottamusvastuu seuraa. Sanotaan, että auton omistajana rikot lakia ja korjautat akkupaketin jollain hikipajalla Hollannissa. Ajelet autolla aikasi ja myyt sen eteenpäin. Seuraavalle omistajalle käy käpy ja akku kosahtaa. Koko perhe palaa auton mukana. Tutkijalautakunta jäljittää ongelman akusta johtuneeksi ja huomaa, että akkua oli "korjailtu". Sen jälkeen pollisit tulevatkin hakemaan sinua kuulusteluihin, koska kun kyseessä on ollut laissa asetetun kiellon uhmaaminen, kaikista vahingoista vastaat sinä automaattisesti kaikella omaisuudellasi.

Tuohon tämä selvästi on menossa. Korkeajännitesähkötöitä saavat tehdä vain auktorisoidut henkilöt autoissa - ja akkupaketteihin koskeminen tullaan sanktioimaan käytännössä kokonaan. Koska eipä oikein muuhun voida mennä ellei sitten maanteitä haluta täyttää liikkuvilla pommeilla, joita on "korjaillut" joku epämääräinen taho. Siihen tuskin ainakaan eurooppalaiset viranomaiset tulevat suostumaan. Saksalaiset autotehtaat lobbaa kyllä tähän asian järjestykseen kunhan kovemmilta kiireiltään ehtivät. Sähköautot kun eivät ole vielä tulleet ihan en masse markkinoille, mutta 2-3 vuodessa tilanne kuulemma muuttuu.

Tähän vielä sen verran että sulla menee nyt sekaisin akkumoduuli ja akkukenno. Sen akkukennon avaaminen on vaarallista, ja niitä kennoja ei tehdas/labraympäristön ulkopuolella tehdä, mutta se yksittäinen akkukenno on kyllä sähköisesti turvallinen, sen nimellisjännite on luokkaa 3,6 Volttia.

Noita akkukennoja on tietysti monen kokoisia, mutta esim Tesla tunnetusti käyttää mm. kuluttajaelektroniikassakin hyvin yleistä 18650 kokoisia kennoja, joita voi kuka tahansa kaupasta ostaa. Noita yksittäisiä kennoja yhdistämällä nippuun saadaan se akkumoduli. Ja ne akkumodulit kun yhdistetään saadaan varsinainen akkupaketti. Näiden toteutuksissa on tietysti eroja, mutta tuo on kuitenkin se perus idea.

Yksittäisen modulin vaihtaminen sinne akkuun on varsin yksinkertainen toimenpide, vaikka tietysti vaatii käsitystä siitä miten akusto tehdään ensin turvalliseksi käsitellä. Toisin kuin voimavirtapistorasian vaihto, akkua ei voi tehdä varsinaisesti jännitteettömäksi, vaan se täytyy jakaa pienempiin osiin, jolloin yksittäiset toisistaan erotetut osat ovat turvallisia kosketella.

Näistä valtuutuksista ja luvista tehdä sähköautolle remonttia...

Aiemmin sähköauton huoltotyöt olivat sähkötöitä, ja huollossa piti olla vastaavat luvat ja henkilöt kuin varsinaissakin sähköalan liikkeissä, mutta nykyään tuota on lievennetty niin että riittää että on perehdytetty siihen autoon ja on autokohtaiset työkalut. Tietysti "nyrkkipaja" tason firma, eli eräänlainen monisähköautomerkkikorjaamolta edellytetään edelleen noita sähköalan lupia, mutta eivät ne nyt mitään kovin ihmeellisiä lupia ole, onhan vastaavat luvat jo nykyiselläänkin sähkölaitteita korjaavissa liikkeissä.

E: Niin.. kyllähän tuossa moduulinkin vaihtamisessa tietty vaara piilee, sen hajoneen moduulin irroituksen kanssa täytyy olla tarkkana, jos se on esim turvonnut tms.
« Viimeksi muokattu: 18.11.2019, 17:39:20 kirjoittanut Jule »

Poissa berryla

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2384 : 18.11.2019, 19:56:55 »
Siniselle hihnan kiristykseen, niin loppuu herja ja hyvällä tuurilla se toinenkin herja. Mulle tuli mitä ihmeellisempiä herjoja, kun hihna oli löysä.

Halpa vika :2funny:...

Huoltoaika oli ja viat:
Hihna löysällä ja kompressori rikki.
Hihnan kiristys ja uuden kompressorin asennus. Kulut 32€.
Oliskohan mitään toivoa, että tuolla ajelee taas ongelmitta jonkin aikaa.?

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo