Ateho  Elekma

Volvo V60 D6 Hybridi

  • 4874 Vastauksia
  • 1071578 Lukukerrat

0 jäsentä ja 9 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa V60D6Polestar

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2940 : 15.06.2020, 09:43:48 »
Meillä vaihdettiin huoltokirjan mukaan 17.5.2019 ilmastoinnin kompura. Nyt olisi taas rikki eli "ilmastointilaite tarvitsee huollon". Merkkihuollosta ilmoitettiin, että osan takuu kestää vuoden eli vajaa kuukausi sitten se on päättynyt. Onko tällainen todellista? Onko todellakin noin kalliin osan takuu vain vuoden?

Ei ole, eli ota yhteys kuluttaja-asiamieheen, jos eivät muuten ymmärrä virhevastuu lauseketta. Menee Volvon, tai asentaja-firman piikkiin.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2941 : 15.06.2020, 13:46:07 »
Lisäksi tuossa tulee jo tuo tyyppivika pykäläkin vastaan.

Poissa TPK1980

  • Hallituksen varajäsen - Pyykkääjä
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: -6026
  • RWGWGWARAHHHHWW RGGWRWRW
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2942 : 15.06.2020, 19:13:10 »
Ei ole, eli ota yhteys kuluttaja-asiamieheen, jos eivät muuten ymmärrä virhevastuu lauseketta. Menee Volvon, tai asentaja-firman piikkiin.
Riippuu tietenkin onko maksanut edellisestä korjauksesta mitään.
Jos korjattu "takuuseen" ja ei ole maksanut mitään itse niin ei ole takuuta. Takuukorjaus ei jatka takuuta.
E36 320i Taxi -92 -> Clio II ph. 2 1.4-16v -04 -> Clio II RS172 Ph. Quick -01 -> Mustikka -02 -> C70 B5204FS+AW50-42 -99 -> Varsovan liiton Arkkupakastin -16
Viestit saattavat sisältää huomattavia määriä sarkasmia!

Poissa jmaatta

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 549
  • V60 D6 AWD '13
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2943 : 15.06.2020, 19:49:13 »
Takuu ja virhevastuu, kaksi eri asiaa.

Poissa gubbe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 392
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2944 : 15.06.2020, 19:50:11 »
Koskahan Volvo ottaa Suomessa käyttöön  elinikäisen henkilökohtaisen takuun Volvo alkuperäisille osille ja vaihtotyölle, jotka vaihdettu/asennettu auktorisoidussa Volvo huollossa. Takuu ei luonnollisesti koske kulutusosia  ja lisätarvikkeita. Sillä ei ole mitään rajaa kunka monesti osa on vaihdettu.
Takuu ei siirry seuraavaalle rekisteröidylle omistajalle. Ruotsissa tämä takuu alkoi tänä vuonna ja Norjassahan se on ollut jo kauemmin.

Poissa V60D6Polestar

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2945 : 15.06.2020, 20:31:28 »
Takuu ja virhevastuu, kaksi eri asiaa.

Tämä.

Poissa Wehgi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1163
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2946 : 16.06.2020, 07:31:49 »
Koskahan Volvo ottaa Suomessa käyttöön  elinikäisen henkilökohtaisen takuun Volvo alkuperäisille osille ja vaihtotyölle, jotka vaihdettu/asennettu auktorisoidussa Volvo huollossa. Takuu ei luonnollisesti koske kulutusosia  ja lisätarvikkeita. Sillä ei ole mitään rajaa kunka monesti osa on vaihdettu.
Takuu ei siirry seuraavaalle rekisteröidylle omistajalle. Ruotsissa tämä takuu alkoi tänä vuonna ja Norjassahan se on ollut jo kauemmin.

Samoin rapakon takana tuo takuu ollut jo pitkään. Tänne tuskin ihan hetkeen on tulossa, tahtoo vaan olla muotia tuo väsytystaktiikka, että asiakkaalla maksatetaan valmistajalle kuuluvia
Volvo S60 -15 T3 R-Design
Ex Volvo S60 -11 T3
Ex Volvo S60 -06 2.5T

Poissa Sute

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 331
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2947 : 17.06.2020, 08:47:53 »
Hyvin on ihmisten takaraivoon syöpynyt tämä "takuu" ja "takuuaika". Näissä pitää nyt muistaa, että kuluttajatuotteissa ja myöskin yritysten välisessä tavarakaupassa on virhevastuu (yritysten välillä laajempi sopimusvapaus tämän suhteen), joka määritellään kuluttajansuojalaissa ja kauppalaissa. Takuu on juridisena määritelmänä jotain tämän virhevastuun päälle ja sopimuksen varainen asia.

Itse lähtisin siitä, että tällaisen kompuran tulee kestää saman kuin auton moottorin oletetun käyttöiän, eli noin 200.000-250.000 km. Ja tietenkin sillä vaihdetulla osalla on myös oma virhevastuuaikansa. Oma kysymyksensä on sitten, tuleeko jossain vaiheessa kuluttajan maksaa rempasta jotain, kun auto tulee korjauksen myötä todennäköisesti parempaan happeen kuin aiemmin. 
Volvo V40 2.0T powered by Garret GTX4202R, Volvo V60 D5 Twin Engine, MY17

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2948 : 17.06.2020, 09:12:47 »
Oma kysymyksensä on sitten, tuleeko jossain vaiheessa kuluttajan maksaa rempasta jotain, kun auto tulee korjauksen myötä todennäköisesti parempaan happeen kuin aiemmin.
Tuntuu tämän topicin perusteella että vaihdetut kompurat ollut paljon huonompia kuin tehtaalla autoon laitetut.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa JDFR

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2949 : 17.06.2020, 09:29:00 »
Tuntuu tämän topicin perusteella että vaihdetut kompurat ollut paljon huonompia kuin tehtaalla autoon laitetut.

Niin, nämä anturivikaiset nyt ainakin.

... mutta uskomatonta pään seinään hakkausta kun tiedetään ongelma ja ratkaisu, mutta sitten väkisin joudutaan noudattamaan päämajasta tulevia käskyjä joilla homma ei tule kunnolla kuntoon kuin hetkellisesti. Vaikka ei ite joutuisi maksamaan penniäkään niin kyllä se rupee hajottamaan kun auto on alituisesti pajalla. Ja kun otetaan huomioon ettei noita hybridivaltuutettuja mekaanikkoja kuitenkaan ole 100% virallisten rosterista niin ne aikataulutuksetkin tuppaa venymään vielä. Tämä toki varmaan muuttuu lähivuosina parempaan suuntaan.
« Viimeksi muokattu: 17.06.2020, 09:31:33 kirjoittanut JDFR »

Poissa Pupulii

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2950 : 17.06.2020, 15:11:58 »
Nyt tuli merkkihuollosta ilmoitus, että Volvo maksaa sen kompuran ja jonkun "kuivaimen" sekä työn S*. Nyt odotellaan, että milloin saisi ajan, kun hieman pelottaa ajaa sillä.

Toisin kuin edellisellä kerralla kun kompura hajosi, nyt auto on temppuillut muutenkin kuin vain jättämällä hytin jäähdyttämättä. Tehoalue, jolla pure - tilassa sähköllä saa ajaa, pienentyi ajaessa kuin pyy maailmanlopun edellä ja auto aktiivisesti herjasi sitä "ilmastointilaite tarvitsee huollon", kun aiemmin se on herjannut vain silloin, kun on yrittänyt napista painamalla ilmastoinnin käynnistää. Ajon jälkeen auto ei suostunut lataamaan laturilla ollenkaan, vaikka softa näytti, että se lataa ja laturin päässä vilkkui vihreä valo. Sama 10 km:n sähkövaraus oli edelleen käytettävissä siihen kellonaikaan, kun softan mukaan latauksen piti olla valmis. Otettiin pois laturista, jottei kävisi se vanha tuttu 12V akun tyhjeneminen, joka aiemmin kävi tilanteessa jossa auto oli laturissa ja oli lataavinaan muttei ladannut (nyt latasi kuitenkin huoltoon ajaessa diesel-moottorista normaalisti). Liekö johtuu akuston ylikuumenemisesta..? Tässähän on näitä helteitä ollut ja autopaikallekin paistaa aurinko suoraan.

Poissa V60D6Polestar

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2951 : 17.06.2020, 15:14:57 »
Nyt tuli merkkihuollosta ilmoitus, että Volvo maksaa sen kompuran ja jonkun "kuivaimen" sekä työn S*. Nyt odotellaan, että milloin saisi ajan, kun hieman pelottaa ajaa sillä.

Toisin kuin edellisellä kerralla kun kompura hajosi, nyt auto on temppuillut muutenkin kuin vain jättämällä hytin jäähdyttämättä. Tehoalue, jolla pure - tilassa sähköllä saa ajaa, pienentyi ajaessa kuin pyy maailmanlopun edellä ja auto aktiivisesti herjasi sitä "ilmastointilaite tarvitsee huollon", kun aiemmin se on herjannut vain silloin, kun on yrittänyt napista painamalla ilmastoinnin käynnistää. Ajon jälkeen auto ei suostunut lataamaan laturilla ollenkaan, vaikka softa näytti, että se lataa ja laturin päässä vilkkui vihreä valo. Sama 10 km:n sähkövaraus oli edelleen käytettävissä siihen kellonaikaan, kun softan mukaan latauksen piti olla valmis. Otettiin pois laturista, jottei kävisi se vanha tuttu 12V akun tyhjeneminen, joka aiemmin kävi tilanteessa jossa auto oli laturissa ja oli lataavinaan muttei ladannut (nyt latasi kuitenkin huoltoon ajaessa diesel-moottorista normaalisti). Liekö johtuu akuston ylikuumenemisesta..? Tässähän on näitä helteitä ollut ja autopaikallekin paistaa aurinko suoraan.

Malli, Vuosimalli ja milloin tuotu Suomeen, sekä milloin viimeksi vaihdettu kompura?

Poissa Pompputiikeri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 162
  • no mitä tää ny tekee
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2952 : 18.06.2020, 00:12:16 »
Nyt tuli merkkihuollosta ilmoitus, että Volvo maksaa sen kompuran ja jonkun "kuivaimen" sekä työn S*. Nyt odotellaan, että milloin saisi ajan, kun hieman pelottaa ajaa sillä.

Toisin kuin edellisellä kerralla kun kompura hajosi, nyt auto on temppuillut muutenkin kuin vain jättämällä hytin jäähdyttämättä. Tehoalue, jolla pure - tilassa sähköllä saa ajaa, pienentyi ajaessa kuin pyy maailmanlopun edellä ja auto aktiivisesti herjasi sitä "ilmastointilaite tarvitsee huollon", kun aiemmin se on herjannut vain silloin, kun on yrittänyt napista painamalla ilmastoinnin käynnistää. Ajon jälkeen auto ei suostunut lataamaan laturilla ollenkaan, vaikka softa näytti, että se lataa ja laturin päässä vilkkui vihreä valo. Sama 10 km:n sähkövaraus oli edelleen käytettävissä siihen kellonaikaan, kun softan mukaan latauksen piti olla valmis. Otettiin pois laturista, jottei kävisi se vanha tuttu 12V akun tyhjeneminen, joka aiemmin kävi tilanteessa jossa auto oli laturissa ja oli lataavinaan muttei ladannut (nyt latasi kuitenkin huoltoon ajaessa diesel-moottorista normaalisti). Liekö johtuu akuston ylikuumenemisesta..? Tässähän on näitä helteitä ollut ja autopaikallekin paistaa aurinko suoraan.

Ei lataa ilman kompuraa kun ei pysty jäähdyttämään, voit koittaa pienemmällä ampeerimäärällä laturista jos nyt väkisin haluat, mutta älä nyt herranejestas ehdoin tahdoin yritä raiskata sitä akkua kun jäähdytys ei toimi. Aja dieselillä huoltoon asti.
V60 D6 -14

Poissa tturku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2953 : 18.06.2020, 11:49:33 »
Liitytään täältäkin kompuran hajoamisien joukkoon (taas). Auto kävi pari viikkoa sitten vuosi huollossa ja viimeviikolla ilmoitti auto huolla ilmastointia taas. Eka kompura vaihdettu reilu vuosi sitten, tämä kesti sen about 2 kk. ja kk päälle ennenkuin ehdittiin vaihtaa. Nyt parin viikon päästä taas kompuran vaihtoon. MY2014 ja noin 150tkm taulussa.
Perheessä Volvo V60 D6 MY14, Skoda Superb 2.0TDI L&K Combi MY16 ja Saab NG9-3 1,9TID Vector Cabrio MY06

Poissa matalaut

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 430
  • Volvo V60 D6 Twin Engine -16
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2954 : 18.06.2020, 21:32:29 »
Yliopistossa voisi tästä tehdä väitöskirjan aiheena: "Ulkolämpötila vaikuttaa Volvo V60 hybrid kompressorin hajoamiseen". Minulla on (meillä tätä kutsutaan sinnikyydeksi) jo toinen V60 hybrid. Ensimmäisessä meni kompura heti oston jälkeen ja myyjäliike hoiti asian hienosti merkkiliikkeen kanssa. Silloin vaihdettiin kompuran lisäksi kuivain ilmastointipiirissä ja jakohihna. Tuon jakohihnan vaihdon jouduin itse maksamaan.

Ajelin autolla noin 60 tkm ja kompura kesti kesän helteet. Varoin kuitenkin sen verran, että tuuletin sisätilat ennen kuin laiton ilmastoinnin päälle. Se onnistuu aika näppärästi avaimella, kun painaa "auki" -näppäintä pitkään. Auto liikkeelle ja tuuletuksen jälkeen ikkunat kiinni ja ilmastointi päälle. Nykyinen, jota olen nyt kokeillut käynnistää kuumasta suoraan ilmastointi päällä, huutaa kuin lentokone. Ilmastointi jäähdyttää sekä akkua että sisätiloja. Minusta tuntuu, että tuossa voi olla jopa pieni alimitoitus jäähdytystarpeen osalta.

Nykyisessä kompura on ehjä ja pystyttäydyn "tuuleta ja ilmastointi sen jälkeen päälle" -moodissa jatkossa. 
Aikaisemmat: Volvo V60 D6 hybrid -14, VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy