Elekma  Autoracing

Volvo V60 D6 Hybridi

  • 4874 Vastauksia
  • 1071171 Lukukerrat

0 jäsentä ja 8 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Gnolli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 56
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #3555 : 25.02.2021, 16:43:36 »
Lainaus
Ja sen huomannut, että maski on melkein pakollinen, jos haluaa auton olevan lämmin ajossa yli 10- asteen pakkasilla, kun sähklöllä ajaa.

Hyvä vinkki toi maski. Onko joku viritelmä siinä vai autoon tarkoitettu merkkitiskiltä ostettu?

Poissa OVa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #3556 : 25.02.2021, 20:05:48 »
Houkutteleva vaihtoehto.. Taidan mennä kuitenkin niin että nyt tää laitetaan kuntoon ja sen jälkeen autokauppaan. Mulla on ainakin menny maku tuohon rahastukseen. Kierrätys on ok ja hyvinkin järkevää mutta uuden hinnalla myyminen ei. Hyvä esimerkki on Unkarilainen volvopaja, myy kunnostettuja kompuroita, obc-yksiköitä ja muita sähköosia kunnostettuina (ja antaa jopa takuun) paljon volvoa edullisemmin vaikka toimintaperiaate on täsmälleen sama.

Mun roposet tai niiden poisjäämiset ei varmasti Volvoa paljon hetkauta, ite en kyllä sulata tuollaista toimintaa ja kannan rahani jatkossa muualle.

Nonii, saaga saa jatkoa..

Tilasin siis Ruotsista osan joka vastasi Volvon alkuperäisnumeroa 36003020. Tarra Ruotsin OBC:n kyljessä kertoo osan olevan 32202164. Auto kävi läheisessä Volvokorjaamossa laitettavana ja tuli sieltä takaisin ilman että OBC:tä oli vaihdettu. Syynä oli että ostetussa OBC:ssä oli liian lyhyet kaapelit (kuva). Autossa oli osanumerolla 31394702 varustettu OBC ja sitä seuraamalla sain eri moottorikoodin kuin autossani on (D82PHEV). Oletan että OBC on jo kerran vaihdettu.

Kysymys kuuluukin, onko raatilaisilla tietoa onko osat keskenään yhteensopivat jos kaapelit vaan vaihtaa päikseen? OBC:n toiminta on sitä että hybridiakkua ladatessa lataantuu 12V akku samalla ja OBC:n kaapeleista päättelemällä nuo ohuemmat lataa nimenomaan sitä 12V akkua ja paksummat 100% varmuudella hybridiakkua. Ulkoisesti tuo ostettu 3220614 ja autossa oleva 31394702 on identtiset ellei noita lyhyempiä kaapeleita lasketa.

En suostu uskomaan että Volvolla olisi massatuotettu auto jossa käytetään vähintään 4:ää erilaista OBC:tä. Jos näin on, on Volvon ympäristötietoisuus pelkkä vitsi ja varaosilla rahastus pahemman luokan ryöstö. 4:ää erilaista siksi että osanumeroa 36003020 hakemalla löytyy nyt vähintään neljällä eri tarralla varustettuja, ulkoisesti identtisiä OBC:tä.


V60 D6 AWD Plug-In Hybrid :)

Poissa ratikka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 56
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #3557 : 26.02.2021, 05:00:12 »
« Viimeksi muokattu: 26.02.2021, 05:02:02 kirjoittanut ratikka »
Volvo V60 D6 AWD R-Design plug in hybrid
Polestar Performance

Poissa ratikka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 56
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #3558 : 26.02.2021, 05:40:58 »
Nonii, saaga saa jatkoa..

Tilasin siis Ruotsista osan joka vastasi Volvon alkuperäisnumeroa 36003020. Tarra Ruotsin OBC:n kyljessä kertoo osan olevan 32202164. Auto kävi läheisessä Volvokorjaamossa laitettavana ja tuli sieltä takaisin ilman että OBC:tä oli vaihdettu. Syynä oli että ostetussa OBC:ssä oli liian lyhyet kaapelit (kuva). Autossa oli osanumerolla 31394702 varustettu OBC ja sitä seuraamalla sain eri moottorikoodin kuin autossani on (D82PHEV). Oletan että OBC on jo kerran vaihdettu.

Kysymys kuuluukin, onko raatilaisilla tietoa onko osat keskenään yhteensopivat jos kaapelit vaan vaihtaa päikseen? OBC:n toiminta on sitä että hybridiakkua ladatessa lataantuu 12V akku samalla ja OBC:n kaapeleista päättelemällä nuo ohuemmat lataa nimenomaan sitä 12V akkua ja paksummat 100% varmuudella hybridiakkua. Ulkoisesti tuo ostettu 3220614 ja autossa oleva 31394702 on identtiset ellei noita lyhyempiä kaapeleita lasketa.

En suostu uskomaan että Volvolla olisi massatuotettu auto jossa käytetään vähintään 4:ää erilaista OBC:tä. Jos näin on, on Volvon ympäristötietoisuus pelkkä vitsi ja varaosilla rahastus pahemman luokan ryöstö. 4:ää erilaista siksi että osanumeroa 36003020 hakemalla löytyy nyt vähintään neljällä eri tarralla varustettuja, ulkoisesti identtisiä OBC:tä.



Ei ihan ehkä tavanomainen reitti, mutta kysäise täältä: https://v60service.hu/

Kaveri sai vuosi sitten perinpohjaisen tee-itse selonteon ja vaihto-osan omaan autoon.
Volvo V60 D6 AWD R-Design plug in hybrid
Polestar Performance

Poissa OVa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #3559 : 26.02.2021, 07:16:46 »
Ei ihan ehkä tavanomainen reitti, mutta kysäise täältä: https://v60service.hu/

Kaveri sai vuosi sitten perinpohjaisen tee-itse selonteon ja vaihto-osan omaan autoon.

Olen tuohon kaveriin ollutkin jo yhteydessä itseasiassa. Sieltä eilen tuli viestiä että kävisivät ristiin kun vaan vaihtaa kaapelit päikseen. Ne on piirikortillakin vaan kliseillä kiinni.

Kiitos kuitenkin vinkistä!
V60 D6 AWD Plug-In Hybrid :)

Poissa ratikka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 56
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #3560 : 26.02.2021, 07:59:13 »
Olen tuohon kaveriin ollutkin jo yhteydessä itseasiassa. Sieltä eilen tuli viestiä että kävisivät ristiin kun vaan vaihtaa kaapelit päikseen. Ne on piirikortillakin vaan kliseillä kiinni.

Kiitos kuitenkin vinkistä!

Hienoa! Tämä kotomaan palvelu alkaa olemaan niin rahastusta ja velttoa asiakaspalvelua, että parempi vaan kääntyä muille maille.
Ei tuon asian selvittämiseen bilialla olisi mennyt kuin muutama kymmenen minuuttia, jos sitäkään.

Itse hakenut alankomaiden, ruotsin ja nykyään enemmän juurikin unkarin ja romanian suunnalta tietoa ja varaosia.

Uudenmaan alueella ainoa ns merkkihuolto mitä käytän on Debil.
Volvo V60 D6 AWD R-Design plug in hybrid
Polestar Performance

Poissa OVa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #3561 : 26.02.2021, 17:12:45 »
Hienoa! Tämä kotomaan palvelu alkaa olemaan niin rahastusta ja velttoa asiakaspalvelua, että parempi vaan kääntyä muille maille.
Ei tuon asian selvittämiseen bilialla olisi mennyt kuin muutama kymmenen minuuttia, jos sitäkään.

Itse hakenut alankomaiden, ruotsin ja nykyään enemmän juurikin unkarin ja romanian suunnalta tietoa ja varaosia.

Uudenmaan alueella ainoa ns merkkihuolto mitä käytän on Debil.

Joo, valitettavasti tullut samaan lopputulokseen. Käyttöautossa kirkkain silmin väittivät että ei olisi yleinen tämä obc, eräässä toisessa liikkeessä on nyt tämän vuoden puolella käynyt 5 obc:tä, facebookin mukaan myös Helsingin seudulla on samoja oireita. Ei tämä nyt ihan kompuragate ole mutta alkaa vaikuttaa liian yleiseltä vialta.
V60 D6 AWD Plug-In Hybrid :)

Poissa Pompputiikeri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 162
  • no mitä tää ny tekee
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #3562 : 26.02.2021, 18:11:25 »
Joo, valitettavasti tullut samaan lopputulokseen. Käyttöautossa kirkkain silmin väittivät että ei olisi yleinen tämä obc, eräässä toisessa liikkeessä on nyt tämän vuoden puolella käynyt 5 obc:tä, facebookin mukaan myös Helsingin seudulla on samoja oireita. Ei tämä nyt ihan kompuragate ole mutta alkaa vaikuttaa liian yleiseltä vialta.

Multa meni kompura 2019 joulukuussa niin sanoi silloin omamekaanikko siitäkin ettei niitä juuri mene. Muistikohan yhden tai kaksi mukamas tehneensä. Nauroin sille tosiaan melko lailla päin naamaa, kun minäkin tiesin että niitä napsuu ihan jatkuvalla syötöllä. Mä luulen et se kaveri on tehnyt pari vuotta kokopäivätöikseen pelkkiä kompuranvaihtoja 3-4 per päivä. Uuden ohjeistuksen jälkeen varmaankin enään kaksi kun menee aikaa enempi.

Pointtina se, että Volvon valtuutetut huollot varmasti ohjeistetaan peittelemään ja kaunistelemaan tämmöisiä tyyppivikoja varsinkin näissä tapauksissa kun ovat omalla mielipiteellä selittämättömän kalliita. Elektronisille ja kuluville osille on eri perusta käsitellä asiaa kuluttujasuojassa, mutta itse kun kysyin OBC:n rikkoutuessa sieltä niin ei siellä oikeastaan ymmärretty tai edes haluttu ymmärtää koko asiaa vaan suositettiin loppuratkaisua kuten ihan mille muulle tahansa osalle. Eli vaikeaa on asiaa viedä yksittäisenä ihmisenä eteenpäin jos ei isoilla riskeillä lähde pelaamaan. Jostain Volvoryhmästä kerätty nimiadressi joilta kaikilta löytyy tai on löytynyt sama vika voisi ehkä jo jotain tehdäkin jos nimiä löytyy tarpeeksi, mutta kukapa tällaisia alkaa keräämään.

Mielestäni on tämmöisissä tapauksissa aina järkevää minimoida kustannukset eli ei muuta kun ulkomaat ja oma-aloitteisuus käyttöön jos niistä rahallista hyötyä on.
V60 D6 -14

Poissa OVa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #3563 : 26.02.2021, 19:36:51 »
Multa meni kompura 2019 joulukuussa niin sanoi silloin omamekaanikko siitäkin ettei niitä juuri mene. Muistikohan yhden tai kaksi mukamas tehneensä. Nauroin sille tosiaan melko lailla päin naamaa, kun minäkin tiesin että niitä napsuu ihan jatkuvalla syötöllä. Mä luulen et se kaveri on tehnyt pari vuotta kokopäivätöikseen pelkkiä kompuranvaihtoja 3-4 per päivä. Uuden ohjeistuksen jälkeen varmaankin enään kaksi kun menee aikaa enempi.

Pointtina se, että Volvon valtuutetut huollot varmasti ohjeistetaan peittelemään ja kaunistelemaan tämmöisiä tyyppivikoja varsinkin näissä tapauksissa kun ovat omalla mielipiteellä selittämättömän kalliita. Elektronisille ja kuluville osille on eri perusta käsitellä asiaa kuluttujasuojassa, mutta itse kun kysyin OBC:n rikkoutuessa sieltä niin ei siellä oikeastaan ymmärretty tai edes haluttu ymmärtää koko asiaa vaan suositettiin loppuratkaisua kuten ihan mille muulle tahansa osalle. Eli vaikeaa on asiaa viedä yksittäisenä ihmisenä eteenpäin jos ei isoilla riskeillä lähde pelaamaan. Jostain Volvoryhmästä kerätty nimiadressi joilta kaikilta löytyy tai on löytynyt sama vika voisi ehkä jo jotain tehdäkin jos nimiä löytyy tarpeeksi, mutta kukapa tällaisia alkaa keräämään.

Mielestäni on tämmöisissä tapauksissa aina järkevää minimoida kustannukset eli ei muuta kun ulkomaat ja oma-aloitteisuus käyttöön jos niistä rahallista hyötyä on.

Eipä tässä enää mitään menetettävää juuri ole, nyt hoidetaan tämä purkuosalla kuntoon, puran sen rikkinäisen myös auki ja katotaan mitä siellä on rikki. Sen jälkeen julkista Facebook-päivitystä ja Volvo car Finlandin sivulle kysymystä. Ei mulla ole mitään intressiä hyötyä tästä mihinkään suuntaan, aion vaan kyseenalaistaa tämän toiminnan.

Sen verran jo pengoin asiaa että kyseessä geneerinen eltekin Valeo 67.130.0 laturi jota myydään kuluttajahinnalla 1000e uutena. Se että Volvo lyö liittimet ja 70% katetta ei mene jakeluun, eikä tosiaan se että kusetetaan asiakasta.
V60 D6 AWD Plug-In Hybrid :)

Poissa Pompputiikeri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 162
  • no mitä tää ny tekee
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #3564 : 26.02.2021, 20:38:21 »
Eipä tässä enää mitään menetettävää juuri ole, nyt hoidetaan tämä purkuosalla kuntoon, puran sen rikkinäisen myös auki ja katotaan mitä siellä on rikki. Sen jälkeen julkista Facebook-päivitystä ja Volvo car Finlandin sivulle kysymystä. Ei mulla ole mitään intressiä hyötyä tästä mihinkään suuntaan, aion vaan kyseenalaistaa tämän toiminnan.

Sen verran jo pengoin asiaa että kyseessä geneerinen eltekin Valeo 67.130.0 laturi jota myydään kuluttajahinnalla 1000e uutena. Se että Volvo lyö liittimet ja 70% katetta ei mene jakeluun, eikä tosiaan se että kusetetaan asiakasta.

Niin tosiaan jos kuluttajahinta se 1000 € joten mikä on siihen päälle Volvon ostohinta. Kuitenkin jonkinmoinen asiakas eli voitaisiin ajatella jotain 500-550 euroa. Volvon myyntihinnalla kate huitelisi sillon noin 75% tietämissä. Ryöstöähän tuo on. Motiivia vaikea arvioida. Kompura "goodwillin" kustannusten peittäminen tulee aika nopeasti mieleen..
V60 D6 -14

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #3565 : 26.02.2021, 20:53:04 »
Niin tosiaan jos kuluttajahinta se 1000 € joten mikä on siihen päälle Volvon ostohinta. Kuitenkin jonkinmoinen asiakas eli voitaisiin ajatella jotain 500-550 euroa. Volvon myyntihinnalla kate huitelisi sillon noin 75% tietämissä. Ryöstöähän tuo on. Motiivia vaikea arvioida. Kompura "goodwillin" kustannusten peittäminen tulee aika nopeasti mieleen..
Tuskinpa Volvo tuosta osasta maksaa edes satasta. Siinä saattaa kuitenkin olla Volvon tekemä ohjelmisto eikä jälkimarkkinoilta ostettu laite välttämättä siksi toimi Volvossa. Vähän samoin kuin webaston paloilmapuhallin: pakko ostaa siniseltä osa ja ohjelmisto, jos aikoo saada weban toimimaan, vaikka fyysisesti samaa osaa myydään muualla puolta halvemmalla.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Uusivolvoilija

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 97
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #3566 : 26.02.2021, 21:22:11 »
Eipä tässä enää mitään menetettävää juuri ole, nyt hoidetaan tämä purkuosalla kuntoon, puran sen rikkinäisen myös auki ja katotaan mitä siellä on rikki. Sen jälkeen julkista Facebook-päivitystä ja Volvo car Finlandin sivulle kysymystä. Ei mulla ole mitään intressiä hyötyä tästä mihinkään suuntaan, aion vaan kyseenalaistaa tämän toiminnan.

Sen verran jo pengoin asiaa että kyseessä geneerinen eltekin Valeo 67.130.0 laturi jota myydään kuluttajahinnalla 1000e uutena. Se että Volvo lyö liittimet ja 70% katetta ei mene jakeluun, eikä tosiaan se että kusetetaan asiakasta.

Ilman muuta kannattaa selvittää mikä siellä obc:ssä kosahtaa. Kyseessä voi olla jokin tosi halpa konkkavika tai sitten ei, mutta pioneerihenkeä tässäkin tarvitaan.
Jos jokin yksinkertainen komponentti siellä menee, niin mikä tahansa elektroniikkapaja korjaa sen muutamalla kympillä.

Poissa OVa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #3567 : 26.02.2021, 21:32:52 »
Ilman muuta kannattaa selvittää mikä siellä obc:ssä kosahtaa. Kyseessä voi olla jokin tosi halpa konkkavika tai sitten ei, mutta pioneerihenkeä tässäkin tarvitaan.
Jos jokin yksinkertainen komponentti siellä menee, niin mikä tahansa elektroniikkapaja korjaa sen muutamalla kympillä.

Kyseisissä eltekin latureista on oikeestaan pari vaihtoehtoa hajoavaksi osaksi. Yksi käämi on johdettu pitkällä hyppylangalla ja jonkinlaisella väliknöölillä piirilevyn poikki, tämä knööli ja lanka on palanut ilmeisen usein. Lisäksi vehkeessä on 2 posliinisulaketta jotka myös voi hajota, tosin silloin siellä täytyy olla muutakin vikaa, sulakkeen tehtävä olis hajota ekana.

Konkat on myös mahdollisia, sisuksissa oli päädyssä 3kpl 450V 470(mikro)faradin konkkaa, niistä nyt voi mehut kiehua koska vaan.

Katotaan mitä löytyy kun saan sen kosahtaneen käsiini, valokuvia seuraa  8)
V60 D6 AWD Plug-In Hybrid :)

Poissa Pupulii

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #3568 : 01.03.2021, 15:52:12 »
Auts. Tätä kohti varmaan ollaan menossa, kun näyttö ei käytännössä toimi enää ollenkaan  :'(

Huoltoaikaa odotellessa ilmoitti auto tänään tuossa pihassa seisoessaan, että hälyytin on lauennut. Itse olen istunut etätöissä tässä auton vieressä koko päivän eikä varmasti ole. Kun VOC näytti akun kohdalla pelkkää viivaa, menin katsomaan. Auto ei reagoi taas mihinkään, ei edes ovea auki saa saatikka että eilen illalla laitetun laturin irti  :'(. Ilmeisesti jokin on imenyt taas 12V akun, joka on alle VIIKON ikäinen, tyhjäksi.

Viikonloppuna piti lähteä autolla laskettelukeskukseen vuokramökille, mutta tuskin on taas kenelläkään kynnelle kynekevällä aikaa edes katsoa sitä ennen sitä saatikka tehdä jotain. Toisaalta, mistäpä tuota tietää vaikka oltaisiin siihen mennessä ulkonaliikkumiskiellossa koko sakki. Voi hyvänen aika, että on taas takki tyhjä tuon kanssa  :'(.

Poissa Uusivolvoilija

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 97
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #3569 : 02.03.2021, 14:33:55 »
Huoltoaikaa odotellessa ilmoitti auto tänään tuossa pihassa seisoessaan, että hälyytin on lauennut. Itse olen istunut etätöissä tässä auton vieressä koko päivän eikä varmasti ole. Kun VOC näytti akun kohdalla pelkkää viivaa, menin katsomaan. Auto ei reagoi taas mihinkään, ei edes ovea auki saa saatikka että eilen illalla laitetun laturin irti  :'(. Ilmeisesti jokin on imenyt taas 12V akun, joka on alle VIIKON ikäinen, tyhjäksi.

Viikonloppuna piti lähteä autolla laskettelukeskukseen vuokramökille, mutta tuskin on taas kenelläkään kynnelle kynekevällä aikaa edes katsoa sitä ennen sitä saatikka tehdä jotain. Toisaalta, mistäpä tuota tietää vaikka oltaisiin siihen mennessä ulkonaliikkumiskiellossa koko sakki. Voi hyvänen aika, että on taas takki tyhjä tuon kanssa  :'(.

Täällä taisi olla useammallekin käynyt sama, että latausjohto pitkäksi aikaa paikalleen jätettynä tyhjentäisi 12V akun. Olikohan siinä joku softapäivitys auttanut, en muista.
Haulla varmaan löytyy tai kohtalotoverit jos ilmoittautuu...

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo