Carcom Oy  Ateho

Volvo V60 D6 Hybridi

  • 4874 Vastauksia
  • 1071219 Lukukerrat

Gnolli ja 5 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa janhus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4065 : 02.01.2022, 10:07:16 »
Juu ja näitä akkuja riittää muissakin merkeissä korjattavaksi
V70 R AWD -97, V60 D6 AWD -15

Poissa jmaatta

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 549
  • V60 D6 AWD '13
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4066 : 02.01.2022, 10:17:10 »
Harvempi korjaamo nykyään oikeasti mitään korjaa, ainoastaan vaihtaa osia noin niinkuin kärjistettynä...

Poissa Pikkuhukka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 485
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4067 : 02.01.2022, 12:53:31 »
Harvempi korjaamo nykyään oikeasti mitään korjaa, ainoastaan vaihtaa osia noin niinkuin kärjistettynä...
Joissain tapauksissa ihan hyvä, että vaihtavat eivätkä korjaa. Esim. näissä hybrideissä en haluaisi alleni autoa, jonka akuston on "korjannut" paikallinen korjaamoyrittäjä Wellerin kolvilla ja netistä saaduilla ohjeilla.
Kommenttini perustuu kokemuksiin tästä viimeksi hankkimastani D6:sta, johon joku TI-mies/huoltamo on käyttänyt kaikki osaamisensa. Tämän seurauksena autoon on vaihdettu ohjaamon johtosarja (koska edellinen sankari oli korjannut oven johtista hieman kyseenalaisesti), DC/DC muunnin, latausyksikkö yms. hintaa vähän rapiat 8k€.
V60 T8 -19

Poissa Pompputiikeri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 162
  • no mitä tää ny tekee
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4068 : 02.01.2022, 13:41:31 »
Harvempi korjaamo nykyään oikeasti mitään korjaa, ainoastaan vaihtaa osia noin niinkuin kärjistettynä...

Parhaillaan vaihtavat kolme kertaa vääriä osia ennen kuin itse avaat googlen ja käytät 15-60min aikaasi jonka jälkeen kerrot heille mitä oikeasti pitäs tehdä... Ammattitaitoa ei enää ole olemassa ilman ohjeita. Mutta mikä sen helpompaa kun mennä "protokollan" mukaan.

Meikäläinen on aivan normi pulliainen joka ei tiedä autoista juuri mitään ja kaksi kertaa olen korjaamoille saanut kertoa, mitä pitää tehdä. Enemmän on toki kertoja ettei ole tarvinnut tehdä muuta kun viedä ja hakea auto. Pointtina kuitenkin se, että jos kyseessä ei ole perushuolto vaan auto on siellä jonkun paikantamattoman vian takia niin hyvin pienellä omatoimisella selvittämisellä saatat tietää asiasta enemmän kuin myyjäosapuoli, koska heitä ei vaan kiinnosta hommata sitä tietotaitoa enää. Aikaisemmin se on ollut pakollista.

Kirsikkana kakun päällä aikanani kävin silloiseen hondaan kysymässä kampiakselin asentotunnistimen anturin vikakoodin korjaukselle hintaa merkkiliikkeestä. Hinta-arvio 400-500e. Melkein sanoin samantien että korjataan pois, mutta onneksi en. Siitä kotio ja google auki. Puolen tunnin päästä oli selvillä mitä pitäs tehdä. Osan hinta 15e motonetistä, kaksi ruuvia irti suoraan näkyviltä purkamatta mitään muuta, liitin irti, palikka vaihtoon, liitin takas, ruuvit kiinni ja valmis. Aikaa meni valehtelematta 10min.

Nuorena kloppina piti ammattilaisia arvossaan, nykyään se on vähän niin ja näin.. Skeptisemmäksi olen tullut. Lisätään tähän vielä sen verran että huoltoliikkeistä yrittävät joskus valehdella ja menevät aivan naama punaseks jos laukaset totuuden päin naamaa. Viimeksi tämmönen kävi kun omamekaanikko sanoi ettei näistä D6:sista mene juuri koskaan kompuroita. Oli aivan pakko sanoo että nyt puhut kyllä äijä silkkaa ******!
V60 D6 -14

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4069 : 02.01.2022, 13:52:44 »
Parhaillaan vaihtavat kolme kertaa vääriä osia ennen kuin itse avaat googlen ja käytät 15-60min aikaasi jonka jälkeen kerrot heille mitä oikeasti pitäs tehdä... Ammattitaitoa ei enää ole olemassa ilman ohjeita. Mutta mikä sen helpompaa kun mennä "protokollan" mukaan.

Meikäläinen on aivan normi pulliainen joka ei tiedä autoista juuri mitään ja kaksi kertaa olen korjaamoille saanut kertoa, mitä pitää tehdä. Enemmän on toki kertoja ettei ole tarvinnut tehdä muuta kun viedä ja hakea auto. Pointtina kuitenkin se, että jos kyseessä ei ole perushuolto vaan auto on siellä jonkun paikantamattoman vian takia niin hyvin pienellä omatoimisella selvittämisellä saatat tietää asiasta enemmän kuin myyjäosapuoli, koska heitä ei vaan kiinnosta hommata sitä tietotaitoa enää. Aikaisemmin se on ollut pakollista.

Kirsikkana kakun päällä aikanani kävin silloiseen hondaan kysymässä kampiakselin asentotunnistimen anturin vikakoodin korjaukselle hintaa merkkiliikkeestä. Hinta-arvio 400-500e. Melkein sanoin samantien että korjataan pois, mutta onneksi en. Siitä kotio ja google auki. Puolen tunnin päästä oli selvillä mitä pitäs tehdä. Osan hinta 15e motonetistä, kaksi ruuvia irti suoraan näkyviltä purkamatta mitään muuta, liitin irti, palikka vaihtoon, liitin takas, ruuvit kiinni ja valmis. Aikaa meni valehtelematta 10min.

Nuorena kloppina piti ammattilaisia arvossaan, nykyään se on vähän niin ja näin.. Skeptisemmäksi olen tullut. Lisätään tähän vielä sen verran että huoltoliikkeistä yrittävät joskus valehdella ja menevät aivan naama punaseks jos laukaset totuuden päin naamaa. Viimeksi tämmönen kävi kun omamekaanikko sanoi ettei näistä D6:sista mene juuri koskaan kompuroita. Oli aivan pakko sanoo että nyt puhut kyllä äijä silkkaa ******!

Tuollaisessa tapauksessa jossa pelkkä osan vaihtaminen on helppo ja halpa toimenpide tuo on ihan järkevä ratkaisu, mutta jossainkohtaa pitää alkaa oikeasti selvittämään mikä siellä on vialla, eikä vaan vaihtaa osaa ja kokeilla.

Ammattitaitoinen autoasentaja kyllä pystyy selvittämään mikä osa on oikeasti vialla, mutta ongelma on siinä että ammattitaitoisia autoasentajia on vaikea löytää. Merkkiliikkeissä niitä yleisesti ottaen ei ole, koska takuutyöt täytyy tehdä ennalta määritellyn kaavan mukaan, joka on autotehtaalle edullisin tapa, ts ei makseta varsinaisesta diagnosoinnista, vaan vaihdetaan osat yleisimmästä harvinaisimpaan, yskittäisen auton kohdalla voi olla kalliimpaa, mutta kun korjataan 10000 autoa, niin keskimäärin tulee edullisemmaksi. Omalla rahallaan autoa remppaavalle tuo on lähes poikkeuksetta kalliimpi vaihtoehto.

Tuo että merkin edustaja valehtelee vioista juontaa juurensa tietysti siihen että lain mukaan tyyppiviat kuuluisi mennä automaattisesti valmistajan piikkiin, ja jos edusta myöntää kyseessä olevan tyyppivian, niin kusessahan se on. Itsenäisellä firmalla ei vastaavaan ole tarvetta.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4070 : 02.01.2022, 18:59:18 »
En tiedä miten näiden kanssa, sähköautoissa taitaa olla laki että saa korjata vain valmistajan ohjeiden mukaan. Ja monella valmistajalla ohjeet on semmoisia että käytännössä marmorilla voivat tehdä jotain. Eikä siellä korjailla mitään.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa janhus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4071 : 02.01.2022, 19:20:59 »
Se on totta, korkeajännitekniikan ( esim. Akusto) korjausta varten pitää olla omat tilat ja käsittääkseni lupakin. Tuosta D6 yksittäisen akuston kennon vaihdosta kuulin merkkihuollon tiskillä, kun selvitin oman autoni huoltohistoriaa ja juttelin mahdollisista akkumurheista.
V70 R AWD -97, V60 D6 AWD -15

Poissa Pompputiikeri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 162
  • no mitä tää ny tekee
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4072 : 02.01.2022, 19:59:15 »
Se on totta, korkeajännitekniikan ( esim. Akusto) korjausta varten pitää olla omat tilat ja käsittääkseni lupakin. Tuosta D6 yksittäisen akuston kennon vaihdosta kuulin merkkihuollon tiskillä, kun selvitin oman autoni huoltohistoriaa ja juttelin mahdollisista akkumurheista.

Pienjännitteistä puhutaan, korkeajännitettä käsitteenä ei ole olemassakaan. Nimestä huolimatta pienjännite (<1000 VAC / <1500 VDC) on jo ihmiselle vaarallinen ja vaatiikin asentajalta asianmukaiset luvat kyllä, mutta puhutaan tasoa sähkömies luvista eli luultavasti aika helppo lisäkoulutus autosähköt tuntevalle asentajalle. Nämä akustot saa pienoisjännitteen piiriin ottamalla yksi palikka pois akustosta jolloin se ei ole ihmiselle vaarallinen vaikka nuolasis napoja :D. Tuo on siis ymmärtääkseni vaatimus akustojen suunnitteluvaiheessa että ne saadaan toimenpiteitä varten käytännössä jännitteettömiksi. Sama pätee pelastushenkilökuntaan eli akku jännitteettömäks ennen kun aletaan autoo palasteleen että saadaan kuski pois paketista onnettomuuden jäljiltä.
V60 D6 -14

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4073 : 02.01.2022, 21:15:24 »
Siis sähkärin kannaltahan jännitteet on jaettu pienoisjännite (muuntajalliset laitteet, kuka vaan saa ronkkia), pienjännite (töpselisähkö), keskijännite (jakeluverkko) ja korkeajännite (siirtoverkko yli 100000v). Sähköautot ovat siis pienjännitelaitteta.

Noiden korjaamista on kyllä rajoitettu siinämielessä että perus automekaanikko ei niitä saa korjata ilman erityistä koulutusta, mutta kovin järkeviä perusteita kieltää tuo myös  sähköalan ihmisiltä ei ole, koska ei siellä mitään sen vaarallisempaa ole kuin missään muussakaan sähkölaitteessa.

On tietysti mahdollista että autoteollisuus saa lobattua tuohon lainsäädännön joka tosiaan rajoittaa korjaamisoikeuden vain valmistajalle, mutta tuo on aika vahvasti vastoin nykyistä eu:n perusfilosofiaa.

Poissa Pompputiikeri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 162
  • no mitä tää ny tekee
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4074 : 02.01.2022, 21:32:09 »
Siis sähkärin kannaltahan jännitteet on jaettu pienoisjännite (muuntajalliset laitteet, kuka vaan saa ronkkia), pienjännite (töpselisähkö), keskijännite (jakeluverkko) ja korkeajännite (siirtoverkko yli 100000v). Sähköautot ovat siis pienjännitelaitteta.

Noiden korjaamista on kyllä rajoitettu siinämielessä että perus automekaanikko ei niitä saa korjata ilman erityistä koulutusta, mutta kovin järkeviä perusteita kieltää tuo myös  sähköalan ihmisiltä ei ole, koska ei siellä mitään sen vaarallisempaa ole kuin missään muussakaan sähkölaitteessa.

On tietysti mahdollista että autoteollisuus saa lobattua tuohon lainsäädännön joka tosiaan rajoittaa korjaamisoikeuden vain valmistajalle, mutta tuo on aika vahvasti vastoin nykyistä eu:n perusfilosofiaa.

Ei ole korkeajännite kun suurjännite tai sitten mua on kusetettu koko mun elämä...
V60 D6 -14

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4075 : 02.01.2022, 21:50:07 »
Ei ole korkeajännite kun suurjännite tai sitten mua on kusetettu koko mun elämä...
Suurjännitteestä taidetaan puhua kirjassa, mutta eihän noista ammattilaisetkaan aina puhu oppikirjanimellä.

E: en itseasiassa edes juuri tuota kirjoittaessa muistanut että virallinen termi on suurjännite

Mun mielestä tuota korkeajännite sanaa on hauska käyttää ihan sen pokkarikirjayhteyden takia.
« Viimeksi muokattu: 02.01.2022, 21:53:09 kirjoittanut Jule »

Poissa Pompputiikeri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 162
  • no mitä tää ny tekee
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4076 : 02.01.2022, 22:25:01 »
Suurjännitteestä taidetaan puhua kirjassa, mutta eihän noista ammattilaisetkaan aina puhu oppikirjanimellä.

E: en itseasiassa edes juuri tuota kirjoittaessa muistanut että virallinen termi on suurjännite

Mun mielestä tuota korkeajännite sanaa on hauska käyttää ihan sen pokkarikirjayhteyden takia.

Suurin osa puhuu korkeajännitteestä talosähköistä asti. Termi on yleinen mutta sillä ei ole minkäänlaista virallista määritelmää.

Pilkkua on aina hyvä välillä viilata ettei totuus unohdu. :)
V60 D6 -14

Poissa janhus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4077 : 02.01.2022, 23:39:39 »
Se on totta, korkeajännitekniikan ( esim. Akusto) korjausta varten pitää olla omat tilat ja käsittääkseni lupakin. Tuosta D6 yksittäisen akuston kennon vaihdosta kuulin merkkihuollon tiskillä, kun selvitin oman autoni huoltohistoriaa ja juttelin mahdollisista akkumurheista.
Sorry, ehkä käytin hieman väärää sanamuotoa mutta syntyihän hyvää keskustelua jännitealueista :smiley6600:
« Viimeksi muokattu: 02.01.2022, 23:41:46 kirjoittanut janhus »
V70 R AWD -97, V60 D6 AWD -15

Poissa jmaatta

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 549
  • V60 D6 AWD '13
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4078 : 04.01.2022, 21:43:16 »
Löytyisikö täältä kohtalotovereita..
2014 vm. D6 päätti sanoa sopimuksen irti. "Eristevika", eli tässä kohtaa tuo tarkoittaa sitä, että vika on akustossa ja ilman akuston vaihtoa auto ei inahda.
Alkushokista toivuttuani olen koittanut miettiä erilaisia vaihtoehtoja, miten tästä voisi selvitä ilman TNT:tä. No, en ehkä ole räjäyttämässä autoa, mutta jos joku haluaisi ostaa vaikka elokuvaprojektiin...

Asiaan. Löytyykö täältä vastaavaan tilanteeseen joutunutta? Onko näille viallisille autoille omaa markkinapaikkaa? Löytyykö ostajia, jotka osaavat itse korjata tällaiset viat?

Periaatteessa tuohan voi olla "ihan pikkuvika", joku liittimen vaihto ja "tätsit". Huoltoliike tekee mittaukset ja mittari kertoo akusta tulevan _eristevian_, tähän huolto ei voi sanoa muuta, kuin "akku uusittava". Haluaisin uskoa, että on olemassa jokin muu vaihtoehto. Toinenkin mielipide. Ajokokemuksen perusteella akustossa ei ole ollut mitään vikaa. Kapasitetti on ollut koko omistusaikani (2,5 v) sama, reilu 50 km ilman revittelyä. Toki tässä oli ne perus kompressoriongelmat ja niitä on vaihdettu kuin sukkia (no, kaksi kertaa 2,5 v sisällä), mutta akku on pysynyt messissä hyvin.

En ole vielä ihan toipunut tästä. Auto makaa nyt huoltoliikkeen pihassa ja odottaa päätöstäni, mitä tälle tehdään. En näe mitään järkeä, että teetän tähän merkkiliikkeessä auton arvon hintaisen remontin. Mitä ajatuksia tämä teissä herättää? Mitä tekisit? Tai mitä teit?

Tommosen bongasin:
https://www.varaosahaku.fi/fi-fi/Hae/Osat/Volvo/VOLVO-V60/2011_2013/S%C3%A4hk%C3%B6laitteet-&-Anturit-&-Ohjausyksik%C3%B6t-&-Tunnistimet/Ajovoima-Akku/Kaikki/ID-32633480/OEM-31419205/

Poissa janhon

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 161
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4079 : 09.01.2022, 11:05:18 »
Pitäisi tehdä egr-portin sopeutus. Onko kellään pk- seudulla/ etelä-suomessa laitetta/ halua tehdä sen autooni, pientä korvausta vastaan tietysti. Yv tavoittaa minut.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron