Proturbo  Autodiagnoosi

Volvo V60 D6 Hybridi

  • 4874 Vastauksia
  • 1071535 Lukukerrat

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Pompputiikeri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 162
  • no mitä tää ny tekee
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4095 : 15.01.2022, 16:53:05 »
Osaako joku sanoa miten noilla akuilla riittää käyttöikää? Juuri hankkimassa -14 vuoden D6 180tkm ajettuna. Onko jotain keinoa millä itse pystyy testaamaan/arvioimaan akun kuntoa?

Ajattelin volvohuoltoon viedä tarkistuttamaan, mutta pystyykö sielläkään mittaamaan kuinka paljon eloa akusta vielä riittää?

Osaavat testata akun ja pääasiassa kapasiteetista tuota pystyy sitten tulkitsemaan missä kunnossa akku on. Jos alkuperäisestä kapasiteetista on jäljellä 85-90% minkä olettaisin tuossa sinun katselemassa mallissa olevan lähellä totuutta niin kaikki on ok. Jos kapasiteetti alkuperäisestä alle 80% niin akusto on nähnyt todella paljon latauksia ja alkaa sitten nopeammin menettämään kapasiteettiaan myös siitä eteenpäin ennen kuin joku kennoista sanoo kaput ja matkanteko tyssää siihen.

Kokonaan uusi akkupaketti about 10 000 € ja yhden kennon uusiminen 2000-2500 €.

Jos itseltä menisi akkupaketti niin yrittäisin ensimmäisenä metsästää vähillä kilometreillä ollutta edestä mällätyn auton akkua, koska akusto sijaitsee auton takaosassa. Vaihtotyö noin 400 € sen jälkeen. Kustannus riippuen akkupaketin hinnasta arviolta 2500-4000 €.

Korostan edelleen että näitä menee todella vähän, mutta fakta on myös että niitä alkaa menemään autojen vanhetessa yhä tiheämmin.

Akustobisnes kasvaa räjähdysmäisesti tulevaisuudessa sekä uusien että korjauksien osalta ja hinnatkin tulevat kilpailun kiihtyessä kyllä alaspäin.
V60 D6 -14

Poissa gubbe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 392
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4096 : 15.01.2022, 16:54:16 »
Syksyllä rohkennin ostaa itsekin 2014 Summum D6:sen 120k ajettu suomi auto. Varusteet oli kaikki muu paitsi kattoluukku ja takanäytöt, näille en katsonutkaan käyttöä. Liike vaihtoi kompressorin, kuivaimen huuhtelu menetelmällä, keyless kuntoon, toinen avain ja aggrekaattiremmi kiristimineen. Tähän asti ollut tyytyväinen omaan "gubbraceriin" . itselläni pääasiassa semmosta 10 km ajoa jonkun kerran viikossa.

Pitää maanantaina uteliaisuuttaan kysästä sähköpostilla siltä ruotsalaiseslta liikkeeltä, jonka liettualaiset omistavat, että korjaavatko Volvon akkuja, joihinkin muihin merkkeihin korjaavat ja vaihtavat kennoja .  Toki tällä hetkellä ei ole omassa mitään ongelmia. Volvoltakin alkaa tulemaan kunnostetuja vaihtoakkuja ainakin sähköautoihin, satsaavatko vanhoihin hybrideihin jää nähtäväksi.
« Viimeksi muokattu: 16.01.2022, 21:01:58 kirjoittanut gubbe »

Poissa Teinipajero

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 327
  • Kasipätkä
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4097 : 15.01.2022, 17:00:00 »
Jos nyt laittaa asiat oikeisiin mittasuhteisiin, niin uuden auton ostaja on suurin maksaja kyseisen auton elinkaaren aikana. Pari-kolme akkupaketin hintaa jää heti siihen autoliikkeen kynnykselle, kun ajaa uuden auton ulos lasipalatsista.
Mutta mua kuluttajana kiinnostaa, että paljonko käytetystä autosta maksan ja paljonko joudun laittamaan ylläpitoon. Uudella autolla jossa on takuu tarkoitan sitä, että esim. akkuviat eivät kuluta lisää kukkaroa, vaikka turhauttaa viat silloinkin. Enemmän turhauttaa kalliiden huoltojen maksaminen itse, jos tekniikka kehnoa. Minusta 2500€ on jo kova summa, oli vian aiheuttaja mikä tahansa.
Volvo V70 D4 Aut. vm. 2014

Poissa Pompputiikeri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 162
  • no mitä tää ny tekee
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4098 : 15.01.2022, 17:03:00 »
Oli itseasiassa. Pointti oli se, että jos on kuitenkin tiedossa oleva riski olemassa ja ostaa tuon hintaluokan autoa, niin onko järkevä ostaa tuollaista? En minäkään olisi ostanut omaani, jos olisin tiennyt juuri sen olevan öljyä kuluttava yksilö, vaikka kaikki samanmalliset eivät sitä kuluta. Korjauskulu oli kuitenkin siinä vielä paljon pienempi kuin tuo 2500-5000 euroa. Ja vaikka olen ehdottomasti sen kannalla, että polttomoottori ei ole tulevaisuuden juttu, niin itse en kuluttajana ole vakuuttunut lainkaan tästä nykyisestä akkutekniikasta suhteessa mitä niihin pitäisi rahallisesti laittaa kiinni. Saan siis kyseenalaistaa hankinnan järkevyyden. Eri asia on ostaa auto uutena, kun on tehtaan takuu. Käytetyissä me käytetyillä ajajat ollaan sitten niitä maksumiehiä.

Kyllä uuden auton ostaminen on se kaikista kallein vaihtoehto. Pohdin omaa hankintaani pitkään, mutta kriteerit olivat sen mukaiset ettei ollut tarjolla yhtäkään automallia missä ei ollut etukäteen tiedossa mahdollisia vikoja. Vedin sitten fiiliksen mukaan ja tähän asti olen ollut vielä tyytyväinen. Kyllähän auton tärkein ominaisuus on se että se toimii, mutta melkeinpä autoon kun autoon voi tulla vikoja, myös niita todella kalliita mitä ei kenellekään toivois.

Omassa päässä ollut auton omistasen alusta asti kaunis ajatus että tähän joskus akuston joudun vaihtamaan, mutta saisin euroja vastaan kehittyneemmän akun jolla sähkörange nousisi vaikka 75-100 kilometriin. Se on kyllä jonkun ulkopuolisen toteutus jos tämmöinen joskus tapahtuu koska autotehtaita ei kiinnosta pätkääkään tehdä tällaisia parannuksia vanhoihin malleihin.

Auto on AINA sijoituksena surkea. On totta että sijoituksen surkeutta voi yrittää minimoida, mutta siinä ei aina onnistu vaikka kuinka asiaa opiskelisi.
V60 D6 -14

Poissa Teinipajero

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 327
  • Kasipätkä
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4099 : 15.01.2022, 17:03:23 »
Korostan edelleen että näitä menee todella vähän, mutta fakta on myös että niitä alkaa menemään autojen vanhetessa yhä tiheämmin.
Mistä tämä otanta on?

E: ja tämä ei ole kettuilua, vaan faktan metsästystä
Volvo V70 D4 Aut. vm. 2014

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4100 : 15.01.2022, 17:09:10 »
Mutta mua kuluttajana kiinnostaa, että paljonko käytetystä autosta maksan ja paljonko joudun laittamaan ylläpitoon. Uudella autolla jossa on takuu tarkoitan sitä, että esim. akkuviat eivät kuluta lisää kukkaroa, vaikka turhauttaa viat silloinkin. Enemmän turhauttaa kalliiden huoltojen maksaminen itse, jos tekniikka kehnoa. Minusta 2500€ on jo kova summa, oli vian aiheuttaja mikä tahansa.
En halunnut vähätellä remontin kalleutta. Käytetyn auton ostaminen on kuin lottoa joka tapauksessa. Koskaan ei tiedä milloin osuu suurempi pikavoitto kohdalle. Lisäksi kaikissa vaihtoautoissa on "joku vika", miksi edellinen omistaja on päättänyt hankkiutua siitä eroon. Lisäksi uutta vaihdokkia testaillaan innokkaasti ja eri tavalla kuin edellinen omistaja on ajanut, mikä voi altistaa vikaantumiselle.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6583
  • 1% Hybridi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4101 : 15.01.2022, 17:12:09 »
En halunnut vähätellä remontin kalleutta. Käytetyn auton ostaminen on kuin lottoa joka tapauksessa. Koskaan ei tiedä milloin osuu suurempi pikavoitto kohdalle. Lisäksi kaikissa vaihtoautoissa on "joku vika", miksi edellinen omistaja on päättänyt hankkiutua siitä eroon. Lisäksi uutta vaihdokkia testaillaan innokkaasti ja eri tavalla kuin edellinen omistaja on ajanut, mikä voi altistaa vikaantumiselle.
Voi se vaihtoautoksi joutuminen johtua leasing-sopparin loppumisestakin. Ainakin Saka uittaa ruotsin liisareita suomeen, tuo oma T8 on juurikin sellainen.
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa Teinipajero

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 327
  • Kasipätkä
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4102 : 15.01.2022, 17:17:43 »
En halunnut vähätellä remontin kalleutta. Käytetyn auton ostaminen on kuin lottoa joka tapauksessa. Koskaan ei tiedä milloin osuu suurempi pikavoitto kohdalle. Lisäksi kaikissa vaihtoautoissa on "joku vika", miksi edellinen omistaja on päättänyt hankkiutua siitä eroon. Lisäksi uutta vaihdokkia testaillaan innokkaasti ja eri tavalla kuin edellinen omistaja on ajanut, mikä voi altistaa vikaantumiselle.
Mä en ole kylläkään koskaan vienyt minkään erityisen vian takia autoa vaihtoon seuraavan omistajan ongelmaksi. Ikää ja kilometrejä en tarkoita, kun ne nyt ei mielestäni ole suoranaisia vikoja. Ja uudella vaihdokilla ajan ihan samalla tavalla kuin vanhallakin. Jos olisin tiennyt nykyisen autoni tyyppiviat, olisin jättänyt ostamatta. Ei tullut silloin luettua osviittaa esim. tältä foorumilta, vaikka täyttä faktaa ei tietenkään täällä ole tarjolla. Samoin tekisin tämän topicin auton kohdalla. En moiti toisin toimivia, kysyn vaan että kannattaako?
« Viimeksi muokattu: 15.01.2022, 17:21:02 kirjoittanut Teinipajero »
Volvo V70 D4 Aut. vm. 2014

Poissa gubbe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 392
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4103 : 15.01.2022, 17:25:57 »
Kun vaihdoin tähän D6:een 200k ajetun V70 D5 merkkihuollettu, viimeksi keväällä myös vaidelaatikon öljyt vaihdettin, 3x vaihdettu kaikkiaan. Oli 2 päivää liikkeen nettisivuilla, kun myytiin.

Poissa Pompputiikeri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 162
  • no mitä tää ny tekee
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4104 : 15.01.2022, 17:32:25 »
Mistä tämä otanta on?

E: ja tämä ei ole kettuilua, vaan faktan metsästystä

Asiasta kiinnostuneen ihmisen otanta. Ei pelkkä perstuntuma vaan aihetta on omatoimisesti opiskeltu. Ajattele tuosta mitä haluat.

Litiumakkujen eri kemioita ja niiden ominaisuuksia on tullut opeteltua jo melko kattavasti, jostain syystä ne ovat kiinnostaneet ja johtihan tuo jo siihen että rakensin sellaisen (12V) akun veneeseen itse ja hyvin on pelannut.

Absoluuttista faktaa ei ole kun Volvolla ja ne ei sitä anna eteenpäin joten sitä on aivan turha missään forumeilla tivata.
V60 D6 -14

Poissa Teinipajero

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 327
  • Kasipätkä
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4105 : 15.01.2022, 20:31:09 »
Minua ei vakuuta, mutta kuten sanoin en moiti toisin toimivia.
Volvo V70 D4 Aut. vm. 2014

Poissa Pikkuhukka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 485
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4106 : 16.01.2022, 11:18:19 »
Kuinka laaja otanta on kyseessä? Vai oletko automyyjä  ;)
Jonkin verran tulee oltua tekemisissä näiden Volvojen kanssa, varsinkin huoltopuolen. En ole automyyjä.

D6:n osalta akkujen kanssa ei ole mitään sen ihmeellisempää kuin muidenkaan patteriautojen kanssa. Joka patteriauton käytettynä ostaa niin saa varautua siihen, että pahimmillaan korjaus on kalliimpi kuin itse auto.

Mä en ole kylläkään koskaan vienyt minkään erityisen vian takia autoa vaihtoon seuraavan omistajan ongelmaksi.
Vaan moni vie, kuten mun toisen D6:n omistaja oli tehnyt. Nyt niitä edellisen omistajan Tee-Se-Itse patentteja on korjattu autoliikkeen laskuun aika isolla kädellä
Lainaus
Jos olisin tiennyt nykyisen autoni tyyppiviat, olisin jättänyt ostamatta. Ei tullut silloin luettua osviittaa esim. tältä foorumilta, vaikka täyttä faktaa ei tietenkään täällä ole tarjolla. Samoin tekisin tämän topicin auton kohdalla. En moiti toisin toimivia, kysyn vaan että kannattaako?
Netistä googlettamalla ja tyyppivikoja etsimällä päätyisi luultavasti leasing autoiluun tai polkupyörään.

Ja vastaus kysymykseesi: Kyllä kannatti. Toinen D6 ollut pihassa yli kolme vuotta ja toinen pian vuoden. Kompurat vaihdettu Volvon piikkiin ja muuten menty perushuolloilla, pl. tämän uusimman D6:n ylimääräiset huollot johtuen edellisen omistajan tekosista.
V60 T8 -19

Poissa Valdemar

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4107 : 16.01.2022, 20:42:53 »
Nyt iski pari kysmystä, onhan d6plug in hybrid ja d5 twinengine samoja autoja softan erolla, ja onhan tämä voimansiirto molemmissa että taka-akselille ei mene kuin sähköjohdot?Paljonko viimeisin huuhtelemalla tehty kompuran vaihtohinta on?
Ois tuossa yks -18 d5 twinengine 80tkm ajettuna, tai toinen vaihtoehto olisi joku -12 150tkm jaettu xc70, itsellä paljon tuota ~50km ajelua latauspisteeltä toiselle niin mietin että joko tätä hybridiä kokeilisi, alkaa tuo polttoaineen hinta jo houkutella. Jos tulee kalliiksi niin hankkiutua eroon sitten 
« Viimeksi muokattu: 16.01.2022, 20:53:27 kirjoittanut Valdemar »

Poissa Valdemar

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4108 : 16.01.2022, 21:06:48 »
Nyt iski pari kysmystä, onhan d6plug in hybrid ja d5 twinengine samoja autoja softan erolla, ja onhan tämä voimansiirto molemmissa että taka-akselille ei mene kuin sähköjohdot?Paljonko viimeisin huuhtelemalla tehty kompuran vaihtohinta on?
Ois tuossa yks -18 d5 twinengine 80tkm ajettuna, tai toinen vaihtoehto olisi joku -12 150tkm jaettu xc70, itsellä paljon tuota ~50km ajelua latauspisteeltä toiselle niin mietin että joko tätä hybridiä kokeilisi, alkaa tuo polttoaineen hinta jo houkutella. Jos tulee kalliiksi niin hankkiutua eroon sitten


Tämä saa nyt minut siis hyvinkin hämilleni tästä asiasta, kun 15 mallisen plug in hybridin käyttöohjekirjassa ei tätä kuvaa ole.
« Viimeksi muokattu: 16.01.2022, 22:20:30 kirjoittanut TOK »

Poissa jmaatta

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 549
  • V60 D6 AWD '13
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4109 : 16.01.2022, 22:31:45 »
Kyllä se siellä varmaan kuiten on kun löytyy -13 mallisestakin. :)

 

RallyBaron  Samppasport