Elekma  Autoracing

Volvo V60 D6 Hybridi

  • 4874 Vastauksia
  • 1071243 Lukukerrat

0 jäsentä ja 7 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Pompputiikeri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 162
  • no mitä tää ny tekee
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4125 : 17.01.2022, 21:15:46 »
Tuo yllä oleva ei ihan täysin pidä paikkaansa, sähköä ladataan kyllä siihen ekaan viivaan asti mutta sen jälkeen auto menee ihan diesel moottorin voimin tasaista vauhtia ajaessa.

Mitä sitä itse testailin jossain vaiheessa matka-ajossa niin ei kummoista mäkeä vaatinut että ottaa sähköpuolta mukaan minkä sitten pyörittää laturilla takaisin. Testailin juuri sen takia että halusin talvella jonkun järkevän moodin millä polttis pysyisi käynnissä kun jotenkin hirvitti ne moottorin start stopit vauhdissa aika lailla kylmällä koneella pidemmän päälle. Nopeasti samaa pätkää sahatessa tuli selväksi että manuaalivaihteet hybrid modessa on taloudellisin ratkaisu, joskin sekin on ärsyttävä. Rehellisesti sanottuna tästähän puuttuu semmonen "Only tractor" moodi.

Voihan tuossa 10 l/100km tapauksessa olla ongelmana suht tukkonen DPF-filtteri jota auto yrittää koko ajan polttaa auki.
V60 D6 -14

Poissa Teinipajero

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 327
  • Kasipätkä
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4126 : 17.01.2022, 21:16:03 »
Yhden kerran kysyin, että kannattaako, kun joku toinen harkitsi ostoa. Jos joku kysyisi sitä minulta, niin en kokisi sitä varoitteluksi vaan ehkä jopa ihan hyväksi pointiksi. Ja sen jälkeen olen todennut, että minua ei vakuuta nuo ratkaisut vielä. Ja joku fiksusti totesikin, että kallis riski näissä pahimmillaan on. Minun mielestäni riski kuulostaa näillä tiedoilla vielä liian isolta polttomoottoriin nähden. Tulevaisuudessa ehkä toisin. Mutta minun puolestani saat viimeisen sanan, jos haluat. Minä en ole ohjaamassa kenenkään päätöksiä, vain esittämässä näkemyksiä ja kysymyksiä. Ehkä sitten kymmenen vuoden päästä tosiaan.
Volvo V70 D4 Aut. vm. 2014

Poissa Pompputiikeri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 162
  • no mitä tää ny tekee
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4127 : 17.01.2022, 22:27:54 »
Yhden kerran kysyin, että kannattaako, kun joku toinen harkitsi ostoa. Jos joku kysyisi sitä minulta, niin en kokisi sitä varoitteluksi vaan ehkä jopa ihan hyväksi pointiksi. Ja sen jälkeen olen todennut, että minua ei vakuuta nuo ratkaisut vielä. Ja joku fiksusti totesikin, että kallis riski näissä pahimmillaan on. Minun mielestäni riski kuulostaa näillä tiedoilla vielä liian isolta polttomoottoriin nähden. Tulevaisuudessa ehkä toisin. Mutta minun puolestani saat viimeisen sanan, jos haluat. Minä en ole ohjaamassa kenenkään päätöksiä, vain esittämässä näkemyksiä ja kysymyksiä. Ehkä sitten kymmenen vuoden päästä tosiaan.

Eletään omalla tavalla mielenkiintoista aikaa myös autojen kehityksessä. Kehitys ei vaan menisi koskaan eteenpäin jos kaikki olisivat liian konservatiivisia, mutta onneksi näin ei ole. Vety floppasi jo ainakin toistaiseksi, mutta patteriautoista voisi kai jo sanoa että löi itsensä läpi ja siihen ohjataan nyt niin paljon rahaa että kymmenen vuoden päästä voi alkaa tehtaalta tulla jo aikamoisia vempaimia nykyisiin nähden. Aika näyttää. Polttomoottoreita tulee kaikille ikävä.

Kun lähtee etsimään saman kaltaista autoa kuin tämä niin kaikista tuntuu löytyvän joku harvinainen iso riski. Oli se sitten DSG tai vaikka heikko neliveto mitä edelleen tehdään luvattoman paljon. Dieselin sekoittuminen öljyyn aiheuttaa tietyille merkeille päänvaivaa. Kaikkien korjauskustannukset ampuvat tuhansiin euroihin ellei sinne yli kymmeneen tuhanteen euroon. Sitten on nämä pari merkkiä joissa pelkkä perusylläpito on naurettavan kallista eikä siltikään säästytä mahdollisilta isoiltakaan vioilta...  Jos haet tehokasta ja jo vakiona hyvin varusteltua autoa jossa tarvittaessa saa ne kaksi takapyörääkin vetämään ihan järkevällä tasolla niin tämä otsikon malli ei ole hassumpi vaihtoehto. Polttomoottori pelaa ja ei varmasti ole nelarin laatikoissa ongelmia kun ei ole sellaista alkuunkaan. Kompurat näissä on ollut se todellinen fiasko joka nyt ilmeisesti viimein saatiin korjattua 2020 keväällä, mutta liian aikaista sanoa varmaksi.

En tarvitse viimeistä sanaa ja mielelläni vastineesi luen. Kerroit että olet esittämässä näkemyksiä ja kysymyksiä. Voisitko perustella näkemyksesi vaikka verraten muihin saman hintaisiin autoihin jotka tarjoavat suurpiirteisesti samat asiat, mutta ovat vähemmän huonoja sijoituksia? Tuon kysymyksen äärellä vietin 20-30 tuntia aikaani noin kaksi vuotta sitten kun Volvoon päädyin. Olet maininnut uudet autot, mutta ne eivät ole vertailukelpoisia. Ja ei ole täältäkään päästä tarkoitus kettuilla vaikka kirjoitusasu joskus vähän kärkästä saattaa ollakin.

Se linkkaamasi video ekassa viestissä liittyy samaan autoon joka uutisoitiin myös iltalehdessä. Siinä autoliike joka ei ollut omaa tyhmyyttään tarkistanut auton historiatietoja sai kärsiä voittoja tavoitellessaan koska autollahan oli tosiaan kohellettu kuten joku osasi jo aiemmin kertoa. Voisin melkein arvata että tuo video ja iltalehden uutinen tehtiin vain sen takia koska Volvo ei suostunut antamaan uutta akkua ilmaiseksi joten pahaa oloa piti päästä purkamaan johonkin. No pääsihän se nyt tännekin tähän keskusteluun niin voisko sanoa että tehtävä suoritettu. Eiköhän senkin tapauksen akusta lopulta uusittu se yksi kennoryhmä ja laitettiin hyväkuntoisena yhden omistajan suomiautona eteenpäin. Tätäkin tapahtuu...

PS. Kysyit heti kahdessa peräkkäisessä viestissä kannattaako...
V60 D6 -14

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6863
  • Kaikkee sitä...
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4128 : 17.01.2022, 22:32:57 »
Voihan tuossa 10 l/100km tapauksessa olla ongelmana suht tukkonen DPF-filtteri jota auto yrittää koko ajan polttaa auki.

Tälle menee ääni täältäkin. Paljonko Jallun autolla on ajettu?
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa Jallu2000

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4129 : 18.01.2022, 07:33:05 »
Tälle menee ääni täältäkin. Paljonko Jallun autolla on ajettu?

Autolla ajettu vähän alle 200 000 onko muuta ratkaisua dpf:n puhistukselle muutakun irti ja vie pesuriin tai tyhjentää koko dpf:n ja vie ohjelmointii ?

Poissa jmaatta

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 549
  • V60 D6 AWD '13
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4130 : 18.01.2022, 07:49:47 »
Muutaman kymmenen kilometrin lenkki moottoritiellä 5-vaihteella voisi auttaa.

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2282
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4131 : 18.01.2022, 09:06:14 »
Muutaman kymmenen kilometrin lenkki moottoritiellä 5-vaihteella voisi auttaa.

Tämäkin edellyttää sitä että regenerointi on päällä. Muutenhan auton polkemisesta tai huudattamisesta ei DPF:n tyhjenemiseen ole mitään hyötyä, päinvastoin.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6863
  • Kaikkee sitä...
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4132 : 18.01.2022, 09:14:11 »
Ja jos autolla on ajettu edes muutaman kerran pidempi matka (> 50 km diesel käynnissä) yhteen menoon sinä aikana kun kulutus on ollut korkeampi niin jos ei ole tuolloin dpf polttoa tehnyt niin jotain vikaa on silloin.
« Viimeksi muokattu: 18.01.2022, 09:15:46 kirjoittanut VäLKKy »
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa jmaatta

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 549
  • V60 D6 AWD '13
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4133 : 18.01.2022, 09:36:13 »
Pitäisi aina malttaa ajaa niin pitkään kun poltto on käynnissä. Autohan usein lataa hybridiakkua tuon polton ajan jotta moottorille saataisiin kuormaa. Joskus minulla ladannut miltei puoli akullista polton aikana.

Poissa Pompputiikeri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 162
  • no mitä tää ny tekee
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4134 : 18.01.2022, 17:37:42 »
Joku vois vahvistaa jos on parempaa tietoa, koska mä en ole tästä seuraavasta tekstistäni ihan varma.

DPF regenerointi ei ole mikään ajastettu / tietyin kilometrivälein tapahtuva juttu, vaan siellä on paineanturi joka sitä vastusta mittaa milloin regenerointi tarvitaan.

Regenerointia ei ole mahdollista kotikonstein saada päälle vaan ainoana vaihtoehtona käydä VIDA:n päässä pakottamassa se.

Lähinna siis ideana tuohon Jallun autoon koska auto ei itsessään ilmoita millään tavalla regeneroinnista paitsi että sähköä alkaa akkuun ilmestymään. Oletettavasti noilla kulutuksilla se kuitenkin on päällä. Kun  regeni on päällä niin ajetaan korkeilla kierroksilla vähintään puoli tuntia putkeen sen jälkeen kun moottori on jo lämmennyt jotta saadaan aikaiseksi mahdollisimman korkea lämpötila. Jos sattuu peräkärry oleen sopivasti lastissa niin ottaa vielä vaikka senkin perään. Mitä enemmän tuona aikana saa kulutusta aikaiseksi niin sitä parempi, eikös se näin mene?

Taitavat myydä jotain polttoaineen lisäaineitakin avaamaan noita DPF filttereitä, mutta henkilökohtaisesti olen aina suhtautunut kaikkiin muihin paitsi säilöntäaineeseen todella skeptisesti... Ei kai niistä haittaakaan ole?

Jos tuonkaan jälkeen ei Jallulla kulutus laske niin kotikonstit on vähissä.
V60 D6 -14

Poissa Pompputiikeri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 162
  • no mitä tää ny tekee
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4135 : 18.01.2022, 17:39:34 »
Ja jos autolla on ajettu edes muutaman kerran pidempi matka (> 50 km diesel käynnissä) yhteen menoon sinä aikana kun kulutus on ollut korkeampi niin jos ei ole tuolloin dpf polttoa tehnyt niin jotain vikaa on silloin.

Se voi olla pahasti tukossa ja vaatii vähän enempi kun perusajoo pidempään.

Autossa kun autossa jos sattuu huomaamaan DPF-polton niin kannattaa aina keksiä tapoja antaa lisää löylyä hetken aikaa.
V60 D6 -14

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2282
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4136 : 18.01.2022, 17:49:30 »
Helpoin tapa nähdä onko regenerointi päällä on seurata hetkellisen kulutuksen näyttöä. Jos se ei mene nollille moottorijarrutuksessa niin poltto on päällä.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8917
  • Teiden tukko
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4137 : 18.01.2022, 21:15:02 »
Helpoin tapa nähdä onko regenerointi päällä on seurata hetkellisen kulutuksen näyttöä. Jos se ei mene nollille moottorijarrutuksessa niin poltto on päällä.

Kiitos sinun aiemman maininnan tästä, rupesin itsekkin seuraamaan hetkellistä kulutusta. Se on useamman kerran paljastanut polton ja muutamaa kertaa lukuun ottamatta, olen jatkanut ajamista niin kauan että poltto loppuu. Polton suorittamiseen on riittänyt maantie/moottoritieajo, joitakin kilometrejä. Yleensä se alkaa aamulla työmatkalla taajama-alueella, juuri silloin kun ei olisi ylimääräistä aikaa. :facepalm: Kun poltto on päällä ja ajaa työmaan pihaan, massattu auto haisee ja käryää melko paljon.  :buck2: 

Auto tosin ei ole hybridi vaan perus V60 D4.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6863
  • Kaikkee sitä...
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4138 : 18.01.2022, 22:18:00 »
Autossa kun autossa jos sattuu huomaamaan DPF-polton niin kannattaa aina keksiä tapoja antaa lisää löylyä hetken aikaa.

Itse asiassa ainakin VAG-laitteissa tuo löylyn lisääminen ei auta mitään. Perus ajo ja jos pystyy tasainen noin 2000 rpm on paras ratkaisu.

E. Ja väitän että Volvoissakin normi ajon jatkaminen riittää.
« Viimeksi muokattu: 18.01.2022, 22:25:22 kirjoittanut VäLKKy »
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa Jallu2000

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4139 : 19.01.2022, 07:23:37 »
Pitäisi aina malttaa ajaa niin pitkään kun poltto on käynnissä. Autohan usein lataa hybridiakkua tuon polton ajan jotta moottorille saataisiin kuormaa. Joskus minulla ladannut miltei puoli akullista polton aikana.

Joo elikkäs hyvin suurella todennäköisyydellä dpf on tukossa koska auto nykyään lataa aina save modessa puolilleen akun ja moottori jarrutuksessa ei tipu nollille kulutus vaan jää pyörimään 1-2 l/100km kieppeille tätä on nytten mun mielest kestäny joku pari kk eli tuskin saa poltettua itteensä puhtaaks onks kellää kokemusta dpf irrottamisesta ja pesusta vai kannattaako suoraan ns. Tyhjentää ja ohjelmoida tai putkittaa dpf suoralla putkella ettei katsuri huomaa koputtelussa että tyhjennetty ?

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron