Ateho  Elekma

Volvo V60 D6 Hybridi

  • 4874 Vastauksia
  • 1071675 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Aeroad

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 99
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4470 : 20.12.2022, 20:46:26 »

Meidän V60 hybridi simahti tänään. Olin menossa joulukuusta hakemaan ja huomasin, että hybridiakusta loppui virta ja polttomosa lähti käyntiin. Kone oli käynyt jo matkalla aikaisemminkin, kun käytin lumisohjossa AWD-moodia, että pääsin liikennevaloista sujuvasti liikkeelle... Ensin mosa lähtikin käyntiin, mutta sammui taas melko pian normaalisti. Sitten mittariin ilmestyi teksti "Moottori ei ole käytettävissä, rajoitettu toiminta tms" Vedin tiensivuun, kun sattui sopivasti linkkipysäkki kohdalle ja päätin kokeilla josko boottaaminen auttaisi ja sammutin auton. Uudelleen käynnistys ei heti tehonnut, vaan virrat tuli päälle, mutta auto ei käynnistynyt, ainoastaan check engine jäi palamaan mittariin. Soitin VolvoCarsin kautta Volvon tiepalveluun ja lupasivat lähettää lavettiauton hakemaan. Sitten kokeilin vielä uudestaan starttia ja nyt kone käynnistyi akulla, mutta heti kun polttomosa yritti taas käynnistyä ilmestyi sama viesti mittariin. Niinpä hinuri vei Volvon merkkipajalle tutkittavaksi. Auto on siis D5 twinengine 2017 ja 95K ajettu.

V60 twin engine D5 AWD 2017

Poissa Aeroad

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 99
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4471 : 21.12.2022, 14:30:52 »
^Auto pääsi eilen lavetilla merkkihuoltoon ja se otettiin yöksi halliin sisälle. Aamulla mekaanikko painoi starttinappia ja auto lähti normaalisti käyntiin sähköllä. Hybridiakku oli edelleen tyhjä, joten polttomosa starttasi. Kaikki toimi normaalisti. Vikakoodeista löytyi maininta käynnistysongelmasta, joka liittyi hihnan kireyteen. Se tarkastettiin ja sekin oli aivan oikealla tiukkuudella. Myös käynnistysakku tarkastettiin ja koeajokin sujui ongelmitta.

Nyt ollaan jännän äärellä, että missä korvessa tuo tapahtuu seuraavan kerran...
V60 twin engine D5 AWD 2017

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 784
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4472 : 21.12.2022, 15:00:01 »
Vikakoodeista löytyi maininta käynnistysongelmasta, joka liittyi hihnan kireyteen. Se tarkastettiin ja sekin oli aivan oikealla tiukkuudella.
Nyt ollaan jännän äärellä, että missä korvessa tuo tapahtuu seuraavan kerran...
Tämä hihnan kireys ja sen aiheuttamat ongelmat ovat tuttua huttua tämän mallin kohdalla. Lukaise ketju läpi, ei tämä nyt vedä vertoja kompressorimurheille, mutta uusi asia ei suinkaan ole kyseessä.

Poissa gubbe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 392
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4473 : 21.12.2022, 15:21:20 »
Mulla teki heti oston jälkeen, ettei saanut dieseliä käyntiin jonkun kerran varsinkaan kylmänä ellei pysähtynyt. Mainitsin siitä myyjällle ja jotain vissiin tekivätkin, koska toimikin pari kk ilman ongelmia, sitten heitti varoituksen, mutta sai kuitenkin dieselin käyntiin jo hiljaisessa vauhdissa.
Kotona avasin oven ja starttasin, niin kuului heikko naukaisu. Soitin omamekille ja hän varasi nopeimman ajan parin päivän päähän toiselle mekaanikolle hihnan/kiristimen vaihtoon.

Mekaanikko näytti vanhaa hihnaa niin hihnan harjoista oli palasia lähtenyt pois ja yhdessä kohtaa oli osa hihnasta kulunut kuopalle vaikka päälle päin näytti hyvältä, joten oli tosi huonossa kunnossa. Hihna ja kiristin vaihdettiin liikkeen laskuun. :)

« Viimeksi muokattu: 21.12.2022, 20:07:54 kirjoittanut gubbe »

Poissa Aeroad

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 99
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4474 : 21.12.2022, 18:19:51 »
Jep, jotain olen kuullut näistä remmihaasteista, mutta sikäli tuo oli aika metka, että se meni noin jumiin, kun hihnanluistamisen jälkeen polttomosan pitäisi lähteä suoraan startilla käyntiin, kun auton käynnistää uudelleen. Hihnankin on vaihdettu uuteen noin 20K sitten ja oli ihan uudenveroisessa kunnossa ...
V60 twin engine D5 AWD 2017

Poissa gubbe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 392
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4475 : 21.12.2022, 19:09:02 »
Juu, tarkennan vähän aikaisempaa viestiäni. Mittaristoon tuli ilmoitus,joka hävisi nopeasti pois kun pysähtyi. Hybridijärjestelmän häiriö, pysähdy turvallisesti moottorin käyn. sallimiseksi, ja kun oli pysähtynyt niin diesel käynnistyi automaattisesti. Minulla ainakin kun vaihtoi hihnapaketin niin kiristi alatoleranssiin, ja noin puolen vuoden päästä vuosihuollossa tarkisti (kuuluui huolto-ohjelmaan) ja kiristi sitten.

Poissa Aeroad

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 99
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4476 : 21.12.2022, 20:58:47 »
Just noin olen ymmärtänyt, että tuon mosan pitäisi käynnistyä. Koneessa on oikea startti tuota varten, jos hihna alkaa lipsumaan...

Mekaanikko oli tarkastanut remmin kireyden ja se oli aivan kohdallaan.
V60 twin engine D5 AWD 2017

Poissa janhon

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 161
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4477 : 21.12.2022, 21:21:13 »
Mikähän mahtaa olla hihnan vaihtoväli? Onko 80tkm?

Poissa Juh44

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4478 : 21.12.2022, 23:19:07 »
Mulla meni 2-vuotta sitten vm13/14 autosta jossain 250tkm kieppeillä kampiakselin hihnapyörä/värinänvaimennin rikki, ja mun tapaus ei oo ainoa laatuaan eli jos km/ikä lähenee noita numeroita niin kannattaa tsekata se pyörä hyvin tarkoin ja mielellään vaihtaakkin.

Seurauksena on tosiaan moottorin täystuho jossa pääsee ainakin kannen vaihtamaan.
xc70 D5AWD -06

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4479 : 22.12.2022, 11:11:00 »
Sen hihnan kireyden ei kyllä pitäisi vaikuttaa mitenkään siihen ensimmäiseen "kylmä" käynnistymiseen, kun se tehdään normaalilla starttimoottorilla.

Sinänsä noi remmikäynnistykset ei ole nykyään kovin harvinaisia, monessa autossa start-stop järjestelmä käynnistää moottorin nimenomaan hihnalla käyttämällä laturia moottorina.

Poissa Pikkuhukka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 485
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4480 : 22.12.2022, 11:47:05 »
Sen hihnan kireyden ei kyllä pitäisi vaikuttaa mitenkään siihen ensimmäiseen "kylmä" käynnistymiseen, kun se tehdään normaalilla starttimoottorilla.

Sinänsä noi remmikäynnistykset ei ole nykyään kovin harvinaisia, monessa autossa start-stop järjestelmä käynnistää moottorin nimenomaan hihnalla käyttämällä laturia moottorina.
Kyllä mun omissa kaikki käynnistykset tapahtui hihnan avulla. Sen huomasi heti kun lähti pihasta, että jaaha, remmi on löystynyt, kun kuulu semmonen pieni vinkaisu. Siitä taas seurasi milloin mitäkin kivaa tien päällä. Oli helpompi sammuttaa auto heti sen jälkeen. Startata uusiksi ja toivoa ettei remmi sutaise tyhjää. Ongelmat alkoi yleensä kun kelit kylmeni.

Remmikäynnistykset ei tosiaan ole mitään harvinaisia, niitä on nähty monessakin paikkaa, mutta kyllä tää D6:n versio on niistä kaikkein huonoin. Molempiin ex-D6:iin vaihdettiin remmi jakopään yhteydessä. Kumpaakin sai käydä jälkikiristämässä useampaan kertaan.
V60 T8 -19

Poissa gubbe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 392
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4481 : 22.12.2022, 12:01:23 »
Sen hihnan kireyden ei kyllä pitäisi vaikuttaa mitenkään siihen ensimmäiseen "kylmä" käynnistymiseen, kun se tehdään normaalilla starttimoottorilla
Kun oli ajanut noin 100 m pihasta maantielle sähköllä, niin tuli pyyntö hybridi järj. häiriö, pysähdy turvallisesti moottorin käyn. sallimisesksi aina siinä risteyksessä. Diesel käynnistyi hetkeksi ja taas mentiin sähköllä ja tarvittaessa dieselillä. Tämän jälkeen saman päivän ajossa kaikki toimi ihan.  OK
Tämä tapahtui sen 3-4 kertaa  vain yön yli tai kauemmin seisonnan jälkeen ihan plus asteissa. Hihnanvaihdon jälkeen tätä ei ole tapahtunut.

Kyllä minullakin dieselin käynnistys tapahtuu yleensä  hihnalla, seisonnan jälkeenkin, kovilla pakkasilla kuulosti tavalliselta startilta käynistys
« Viimeksi muokattu: 22.12.2022, 18:57:07 kirjoittanut gubbe »

Poissa Aeroad

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 99
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4482 : 22.12.2022, 17:01:31 »
Jep, meidänkin vehje starttaa yleensä sähköllä ja sitten kun painaa jarrua tarpeeksi, niin kylmällä kelillä polttomosa hyrähtää käyntiin. Mosa saattaa käydä hetken, vaikka olisi lämmitetty pa-lämppärillä. Tuo koneen "kylmästartti" kuulostaa ihan hihnavedolta, koska mitään starttimoottorin ääntä en ole erottanut...

Toistaiseksi on mosa taas startannut hienosti jo useamman reissun, mutta onneksi ei ole mitään joulureissua Lappiin ohjelmassa  :P

Tuon remmin vaihto tapahtuu käsittääkseni jakopäärempan yhteydessä. Eikös näiden huolto-ohjelmassa ole jakopää 180K/10v, mutta Suomessa se on puolitettu 90K/5v. Meidän autoon se on tehty 5 vuotiaana, noin 70K ajettuna...
« Viimeksi muokattu: 22.12.2022, 17:10:52 kirjoittanut Aeroad »
V60 twin engine D5 AWD 2017

Poissa Odezo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4483 : 23.12.2022, 01:04:11 »
Täytyy laittaa tänne jotain positiivistakin, Itselläni on kohta 2 vuotta toiminut tuo V60 D6 YM15 ajettu nyt 189964km todella hyvin, ainut josta on suurempaa valittamista on tuo VOC johon ei voi tosiaan luottaa yhtään, eli lähes joka viides kerta kun haluaisin laittaa auton joko lämmitykseen tai viilennykseen, niin aina VOC ilmoittaa että on joku "häikkä" milloin auto on käytössä ja milloin auto on offline tilassa. Mutta tosiaan kaikki ongelmat liittyy tuohon sovellukseen, joka on vain "nice to have" eli jos sen jättää ukopuolelle ajatuksista, niin on kyllä ollut helkkarin hyvä ja taloudellinen auto!
Volvo V60 D6 R-Design my-15

Poissa Aeroad

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 99
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4484 : 23.12.2022, 08:27:58 »
Meidänkin auto on toiminut tähän asti kuin ajatus ja myös VOC on pelannut hyvin. Joskus sen avaaminen kestää hetken, mutta aina on lämmitys yms onnistunut ainakin toistaiseksi.

Eilen appissa muuten oli tällainen viesti, mutta silti kaikki toimi ihan normaalisti ->


V60 twin engine D5 AWD 2017

 

KL-varaosat  Race.fi