Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: anshelmvonweltheim - 07.04.2014, 23:13:22
-
Joulukuussa 2013 tuli taas palattua volvokantaan ja kerralla komeasti. 80-luvun lopun siisti ökyauto moninaisine varusteineen kiinnitti huomioni nettiautossa joten kävin noutamassa itkumuurilta tukun seteleitä ja lähdin ostosreissulle. Auto pelasi mainiosti sen 5000 kilometriä, kunnes huolet alkoivat. Tehot häviävät lämpimänä ja sitä tässä nyt selvitellään. Tarkoituksena on laittaa auto hienoon kuntoon. Aikoinaan paikallinen yritysjohtaja kruisaili tällä yksilöllä pitkin Suomea ja auto sai arvoistaan huolenpitoa merkkiliikkeessä. Itse aion tosin tehdä huollot ja remontit, mutta huolella. Mitään en aio jättää "vähän repsottamaan". Murheita, rahanmenoa ja harmaita hiuksia on siis edessä tämän projektin vuoksi, mutta onhan se autojen ropaaminen ihan kivaa ajoittain.
Koneena PRV B280E ja laatikkona luultavasti AW72L. Ajettu mittarin mukaan 207tkm, todellinen lukema huoltohistoriasta ja päivämääristä päätellen n. 215tkm. Mittaristo mitä luultavimmin vaihdettu.
Katsastettu 12/2013, huomautus käsijarrusta.
2/2014 tulpat tulpanjohdot ja nakutusanturi
2/2014 ilmanputsari
3/2014 bensansuodatin
öljyt moottoriin, lootaan ja perään
venttiilien säätö ja venttiilikopantiivisteet (tiivisteet tilattu Saksasta 7.4.2014)
virranjakajan kansi ja pyörijä
käsijarru kuntoon
jarrujen tarkistus
ilmastointihuolto
kartturin penkinlämmittimen korjaus
uudet iskarit
vesipumppu
hihnat
myllytys
lukkoperä
(https://scontent-a-fra.xx.fbcdn.net/hphotos-prn1/t1.0-9/1488973_10202042531917272_961231959_n.jpg)
-
Onnea matkaan. Hienot kilvet tässäkin yksilössä :)
-
Siistin näköinen. Tekniikka on hyvää ja toimii huollettuna kuin Sveitsiläinen kello :). Laatikko lienee kuitenkin AW70/71.
-
Tännehän kokoontuu kaikki PeRVot. Koneen osissa vois perustaa jonkun kimpparingin hankintoja varten--> jonnekkin tänne foorumiin. Saatavuus osissa vähenee koko ajan ja kaikki Volvo V6 harrastajat tuskailee samojen ongelmien/ saatavuuksien kanssa.
-
Ei muuta kuin kimppatilaustopikkia pystyyn kierrätyskeskukseen, niillehän on oma osio siellä.
-
Laatikko lienee kuitenkin AW70/71.
Voit olla oikeassa, eräs edellinen omistaja kyllä väitti muuta. Pitänee selvittää tämä asia piakkoin, että saa nukuttua yönsä rauhassa.
-
Seitsemän tuntia hommia Volvon kimpussa tänään. Vasen venakoppa irti, lähti todella vähällä vaivalla, mutta sitten tuo oikea... Ilmastoinnin kompura oli kiinni ns. keljun hyvin ja pultit olivat tosi mukavissa paikkaa. Pitää varmaan kokoonpanovaihetta ajatellen investoida räikkälenkkeihin. Ei ole mitään herkkua ruuvata 1/6 kierros kerrallaan pultteja hankalassa asennossa.
Säätö jäänee huomiselle. Meinasin väleiksi laittaa imupuolelle 0,2 ja pako 0,4. Eräs tuon homman ennen tehnyt suositteli noita arvoja kylmälle koneelle, toiminut itsellään jo 100tkm moitteetta säädön jälkeen. Mitenköhän tuon moottorinpyörittämisen järjestäisi? Varmaan alakautta olisi fiksuinta pyörittää räikän kanssa, ylhäältä on potkuri pahasti edessä, eikä se suostunut lähtemään nätisti irti.
Hihnatkin voisi laittaa samalla uusiksi.
(http://i920.photobucket.com/albums/ad47/Roudantuoja/P4090101_zpsec667c27.jpg)
-
Venttilivälykset ovat imu 0,10-0,15, pako 0,25-0,30 kylmänä, jos kuuma kone 0,05 lisää välystä. Itsellä noilla välyksillä on hiljainen ja toimii. Alakautta on helpompi pyörittää konetta ( kampiakselia :D). U-malliset lenkkiavaimet ovat oiva apu kompuran irrotuksessa.
Esim. tuollaiset http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Muut/Kaynnistysmoottoriavain-5-kpl-191496/ (http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Muut/Kaynnistysmoottoriavain-5-kpl-191496/)
-
Homma kääntyi samaan suuntaan mihin Jeesuksen pääsiäinen. USP:n poika toi tiivisteet tänään ovelle, mutta väärähän se oikeanpuoleinen oli. Eihän tuota tunnu mistään löytyvän, taidan laittaa vanhan paikalleen, hyvässä kunnossa sekin on. Vai innostuisiko jopa jostain metritavarasta leikkelemään itse. Kyllähän tuo laitos nyt on kuntoon laitettava, mutta ei silti tarvitsisi näin paljon vastustaa.
-
Tuolta löytyy molemmanpuolen tiivisteet. http://www.skandix.de/en/spare-parts/engine/gaskets/rocker-covers/gasket-valve-cover-right/1019992/ (http://www.skandix.de/en/spare-parts/engine/gaskets/rocker-covers/gasket-valve-cover-right/1019992/)
-
Tuolta löytyy molemmanpuolen tiivisteet. http://www.skandix.de/en/spare-parts/engine/gaskets/rocker-covers/gasket-valve-cover-right/1019992/ (http://www.skandix.de/en/spare-parts/engine/gaskets/rocker-covers/gasket-valve-cover-right/1019992/)
Kiitoksia. Löysinkin jo useammastakin paikasta, mutta jokseenkin ottaa päähän maksaa toimituskuluineen kymppejä jostain muutaman euron tiivisteestä. No, itsepä tämän projektin valitsin. Eniten harmittaa kuitenkin se kun on oikea auto poissa liikenteestä ja joutuu S40:llä ajelemaan :D Mutta joo, voisi tässä ajankuluksi lähteä katselemaan josko tuolta löytyisi subbarille sellainen paikka josta se ei näy, mutta kuitenkin kuulostaisi joltain.
-
Ole hyvä. Varaosanumerot venakopantiivisteille ovat, oikea 1271486, vasen 1271483, jos meinaat ostaa genuinet joskus ;)
Omasta 1988 765:sta on tarinaa tuolla http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=25022.0 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=25022.0)
-
Itse mulla on tommoset odottamassa hyllyssä (B280F koneeseen). Toivottavasti on oikeat...
(http://i1274.photobucket.com/albums/y421/coolower/tiiviste_zps6c264790.jpg) (http://s1274.photobucket.com/user/coolower/media/tiiviste_zps6c264790.jpg.html)
Ostettu Vantaalaisesta Auto-artikkelista. Ranskalaisiin keskittynyt lafka, jolla on jotain omaa tuontia Ranskasta.
Tonnehan vois tehdä jonkun kimppatilauksen, harmi kun ei tiedä mitkä osat noissa ranskiksissa sopii päittäin.
-
No niin, edistystä. Venttiilit säädettyinä, taas käy ja kukkuu hyvin, itseasiassa erittäin hyvin. Seuraavaksi on pureuduttava jäähdytinnesteen häviämiseen, näyttäisi vesipumpun päästä holvaavan koneen päälle. Ei mitään älyttömiä, mutta kuitenkin huomattava määrä. Sama kai se on laittaa uusi vesipumppu ja letkut kun kerran alkaa räpeltämään. Onko muuten B28E-koneessa eri vesipumppu kuin tässä B280E-versiossa, olisi mukavan edukas nimittäin Motonetissä se, jotain alle 60e. Siniseltä en edes viitsi kysyä, Fixuksella satasen luokkaa.
Nyt vasta hiljalleen alkaa päästä kärryille tuosta pervon sielunelämästä kun on netistä ja korjausoppaista lueskellut kovasti, ja tutkinut itse konetta. Aika veijari nimittäin tuo ranskanihme. Erityiskiitokset vielä foorumin väelle, apunne on ollut suuri. Jospa sitä jatkossa voisi täältä saatua tietoa jakaa eteenpäin.
-
Luulisin että sama vesipumppu, muistelen että näyttää samalta päällepäin.
Ja onnea matkaan jos saat Motonetistä pervon vesipumpun, oli jo pitkä tappelu pari vuotta sitten että sain Vantaalta viimesen jossa oli sentti pölyä päällä :D Useempi tukkuri ilmoitti silloin ei-oota. Näissä käy liian usein niin, että osalle löytyy hinta mutta osaa ei löydy.
-
Sama pumppu. Itsellä vuoden pyörinyt Motonetistä ostettu pumppu, toimii ainakin toistaiseksi..... Kannattaa hommata ne mutkaletkut, jota ovat vesipumpun ja kansien välissä Siniseltä. Ovat hieman hintavat, mutta ainakin sopivat kuin hanska. Hinta pari vuotta sitten 25€/kpl. Varaosanumero on 246589. Ne suorat letkut voi laittaa hyvälaatuisesta tarvikeletkusta ja rosteriklemmarit sellaiseen asentoon, että voi jälkikiristää tarvittaessa :)
-
Öljyt vaihdatettu ja suodatin. Mobil Super 3000 5w-40 valikoitui liemeksi. Olipa muuten keljussa paikkaa tuo öljynsuodatin, oli sen verran ahdas kolo, että tarvikefiltteri ei mahtunut paikalleen. Kouvolan öljypisteellä käytin, ehdottomasti 5/5 palvelu ja kohtuulliset hinnat, näyttipä asentaja kuvia omasta Amazon-projektistaankin siinä työskentelyn lomassa.
Virranjakajan kansi ja pyörijä menevätkin sitten vaihtoon, näköjään useammankin kerran noita on hiottu. Oli kansi ihan täynnä sellaista vihreää liejua, ei ihme, että välillä esiintyi ties mitä pätkimistä. Jos en olisi jo puolen vuoden aikana tottunut näihin PRV varaosahintoihin niin ihmettelisin suuresti, että 74,90€ kehdataan pyytää virranjakajan kannesta.
edit. joutaahan nuo jo vaihtaa :D
(https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/t1.0-9/p526x296/10271540_10203045761117375_6681550579889777447_n.jpg)