0
Larppa ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.
Haynesin manuaalista:KiristysmomentitSylinterikansi: (alempana oleva 16V-kannen kiristysjärjestys on sama kuin 8-venttiilisessä) Vanhemmat (kolokantapultit) Vaihe 1: Kiristä 60 Nm Vaihe 2: Kiristä 110 Nm Vaihe 3: Käytä moottori lämpimäksi ja anna jäähtyä 30 minuuttia Vaihe 4: Avaa pulttia 1 n. 30o ja kiristä uudestaan vaiheen 2 momenttiin Vaihe 5: Toista vaihe 4 järjestyksessä pulteille 2-10 Uudemmat (kuusiokantapultit) Vaihe 1: 20 Nm Vaihe 2: 60 Nm Vaihe 3: Kiristä 90oRunkolaakerikansi: 110 NmKiertokangen laakerikansi: B19, B21, B23 Uusi: 70 Nm Käytetty: 63 Nm B200, B230 Vaihe 1: 20 Nm Vaihe 2: Kiristä 90oVauhtipyörä (uudet pultit): 70 NmNokka-akselin hihnapyörä: 50 NmVäliakselin hihnapyörä: 50 NmNokka-akselin laakerikansi: 20 NmKampiakselin hihnapyörä: B19, B21, B23: 165 Nm B200, B230 Vaihe 1: 60 Nm Vaihe 2: Kiristä 60oJakohihnan kiristinrulla: 50 NmÖljypohja: 11 Nm
Lisätään vielä 16 venttiilisen kannen kiristysmomentit:Kiristysaste 1: 20 NmKiristysaste 2: 40 NmKiristysaste 3: 115 astettaSyninterikannen pultit:Pultit pitäisi uusia jos keskiosa näyttää laajentuneen. Älä käytä uudelleen enemmän kuin 5 kertaa, jos epäilet asennusta uusi pultit.Käytännössä 2-3 kertaa olisi hyvä max.(Kuva poistettu lainauksesta.)
Kuinkahan tuo 234 16v välikannen kiristys?
Välikansi 20Nm, v-koppa 5Nm
Sylinterinkansi vaatii noiden kolmen ensimmäisen vaiheen lisäksi vielä jälkikiristyksen, jota ei haynesin kirjoista löydy ,Volvo korjaamon ohje siihen:Lämmityskäytä moottori normaaliin käyntilämpötilaan n.10min, tiukkaa ruuvit sitten kahdessa vaiheessa1.90nm2.Kulmatiukkaa 45astetta
Tuo minun lisäämä ohje koskee b230fk moottoria jossa on kyllä uudenmalliset pultit.Ohje saatu avainvaunulta.