Autoracing  KL-varaosat

Volvo 740GL - Paluu Tulevaisuuteen (Tuulilasi 5/2012)

  • 48 Vastauksia
  • 13962 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Oli ihan pakko ostaa uusi Tuulilasi kun sen lehtihyllyssä näin. Kannessa jo sen verran komea kuva!



Jutussa koeajetaan -89 mallinen 740GL, B200K koneella ja karvalakkivarustein. Mutta mittarissa vain 65 000 km ja kuvien perusteella aivan loistavassa kunnossa. En ainakaan äkkiä hakemalla löytänyt tästä vielä juttua foorumilta, mutta onhan tämä topicin arvoinen juttu! :)

Muutamia poimintoja jutusta:


"...auto näyttää kieltämättä ajattomalta, mutta silti huvittavan kulmikkaalta"

"Seiskanelikymppinen on oiva taajamasukkula. Auto on suorastaan ällistyttävän ketterä, eikä etupyörien ääriasentoja tarvitse usein käyttää".

"...liukkaalla osaamattomissa käsissä lähinnä hengenvaarallinen laite. Kevyt perä lähtee herkästi sivulle...."

"...etenemiskyky talvella on onneton: takapyörät jäävät helposti jauhamaan tyhjää jopa tasaiselle pinnalle."


Jutussa myös mainitaan, että ajan "sunnyihin ja kadetteihin" verrattuna 740 on ollut huippuluokan matkantekoväline. Myös todetaan, että vanha mainoslause "Volvon arvo säilyy" pitää paikkansa, kehotetaan katsomaan näitä kuvia! (on kyllä siistikuntoinen auto....)

Mutta lukekaa ihmeessä juttu lehdestä, monella tapaa mainio artikkeli.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Tuomas-89

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Miekka Kirves Hakku Lapio
    • V70 D5 -04
Vs: Volvo 740GL - Paluu Tulevaisuuteen (Tuulilasi 5/2012)
« Vastaus #1 : 12.04.2012, 22:23:22 »
Tuli kans luettua toi viime viikolla kun laatikkoon kopsahti  :)

Volvo Pro & iCarsoft i906 Volvo vikakoodinlukua Ylöjärvi-Tre sarankulman alueella

The moose

  • Vieras
Vs: Volvo 740GL - Paluu Tulevaisuuteen (Tuulilasi 5/2012)
« Vastaus #2 : 12.04.2012, 22:24:46 »
 :D naapurin ukko laittoi aamulla tuon mulle ikkunan ravosta ku töihin lähdettiin, tää on ihan sun lehtes ja jatko matkaansa sitikalleen.

Poissa Dave

  • Museopainotteinen
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1330
Vs: Volvo 740GL - Paluu Tulevaisuuteen (Tuulilasi 5/2012)
« Vastaus #3 : 12.04.2012, 22:38:18 »
Kyllähän tuo tuli luettua, kun posti toi tullessaan. Kovin Volvoisa numero muutenkin, juttua 760:stä ja se kolari, missä V 70 pärjäsi Mersun pakettiautoa paremmin. Sitä lukiessa tuli taas fiilis, että ei muulla merkillä halua kauheasti ajaa... Turvallisuus on tärkeintä.

Ja tuo 740:n juttu oli kyllä hyvä. Autolla ajettu vain 65 000km ja kehutaan kovasti. Sellainen tehty kestämään-fiilis ja sohvia kehutaan 8)
a car you can believe in

Poissa 745insports

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 310
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740GL - Paluu Tulevaisuuteen (Tuulilasi 5/2012)
« Vastaus #4 : 12.04.2012, 23:16:32 »
Kävin heti paikallisen huoltsikan lehtihyllystä hakemasta kun siskon poikakaverilta kuulin että tuollanen on tullut! Perskule, kyllä on komiaa... Juuri luin vuoden 1988 Tuulilasia, ja siinä kerrottiin silloin uuden Volvon (740 GL) testissä muihin verrattuna olevan "vanhahtava"...... Onneks ne nykyää ymmärtää paremmin hyvän päälle.  S*
Volvo V70, D5252T+Aut., vm. -99 Käyttöauto
Volvo 745, B230F+AW-70L, vm. -90 MYYTÄVÄNÄ
Volvo P210 VAN, B18+M40, vm. -65 Projekti

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2282
Vs: Volvo 740GL - Paluu Tulevaisuuteen (Tuulilasi 5/2012)
« Vastaus #5 : 13.04.2012, 06:51:15 »
Pomo lätkäisi tuon töissä kahvitunnilla kouraan ja sanoi että älä nyt tuu pöksyihis mutta tää taitaa olla ihan sun lehti.. :2funny:
Se jaksaa aina vinoilla mulle jotain siitä että ajan volvolla, toisaalta firman kalustosta noin 50% on volvoja niin sanon aina että sullahan niitä taitaa enemmän olla! ;)
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Paikalla TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Volvo 740GL - Paluu Tulevaisuuteen (Tuulilasi 5/2012)
« Vastaus #6 : 13.04.2012, 15:08:17 »
Nuo maininnat etenemiskyvyttömyydestä ja vaarallisuudesta sai aikaan melko naurunsekaisia hämmästelyjä... On ne nykyautot sitten jo todella käsittämättömän huonoja etenemään kun tuolla omalla olen ajellut moneenkin paikkaan mistä uusia etuvetoja on koitettu sutia poies. Ihan vaan koska niin voi tehdä  ;D
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Niksu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
Vs: Volvo 740GL - Paluu Tulevaisuuteen (Tuulilasi 5/2012)
« Vastaus #7 : 13.04.2012, 15:59:23 »
Nuo maininnat etenemiskyvyttömyydestä ja vaarallisuudesta sai aikaan melko naurunsekaisia hämmästelyjä... On ne nykyautot sitten jo todella käsittämättömän huonoja etenemään kun tuolla omalla olen ajellut moneenkin paikkaan mistä uusia etuvetoja on koitettu sutia poies. Ihan vaan koska niin voi tehdä  ;D

Noille nauroin hieman itsekin, samaa mainintaahan oli aikanaan 240:stä samassa lehdessä. Jännä vaan kun itse olen ajellut 2xx, 7xx ja 9xx-sarjalaisilla ja missään ei se perä kyllä vaarallisen äkkinäinen ole. ::)
Seat Leon Cupra 290 -19

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2282
Vs: Volvo 740GL - Paluu Tulevaisuuteen (Tuulilasi 5/2012)
« Vastaus #8 : 13.04.2012, 16:03:07 »
Jännä vaan kun itse olen ajellut 2xx, 7xx ja 9xx-sarjalaisilla ja missään ei se perä kyllä vaarallisen äkkinäinen ole. ::)

Paremminkin jopa varoittaa vähän ennen irtoamista että kohta mennään. Liukashan se perä on, sitä ei voi kieltää mutta ei se yllättämään pääse. Etusetkin kääntyy niin jyrkkään kulmaan että luisun saa oikaistua vaikka sattuisikin irtoamaan vähän vahingossa jos on edes jonkinlaiset reaktiot.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

EVO8

  • Vieras
Vs: Volvo 740GL - Paluu Tulevaisuuteen (Tuulilasi 5/2012)
« Vastaus #9 : 13.04.2012, 16:12:37 »
 Taisi olla koe ajossa alla ne alkuperäiset vuoden -89 talvikiekot... ;)

Poissa Niksu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
Vs: Volvo 740GL - Paluu Tulevaisuuteen (Tuulilasi 5/2012)
« Vastaus #10 : 13.04.2012, 16:24:29 »
Paremminkin jopa varoittaa vähän ennen irtoamista että kohta mennään. Liukashan se perä on, sitä ei voi kieltää mutta ei se yllättämään pääse. Etusetkin kääntyy niin jyrkkään kulmaan että luisun saa oikaistua vaikka sattuisikin irtoamaan vähän vahingossa jos on edes jonkinlaiset reaktiot.

Varoittelee joo, mutta mielestäni esim 940 tuo perä on erittäin tasapainoinen, varsinkin lukollisena yksi parhaista takavetoisista millä olen talviolosuhteissa ajanut.
Seat Leon Cupra 290 -19

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740GL - Paluu Tulevaisuuteen (Tuulilasi 5/2012)
« Vastaus #11 : 13.04.2012, 17:13:04 »
Nuo maininnat etenemiskyvyttömyydestä ja vaarallisuudesta sai aikaan melko naurunsekaisia hämmästelyjä... On ne nykyautot sitten jo todella käsittämättömän huonoja etenemään kun tuolla omalla olen ajellut moneenkin paikkaan mistä uusia etuvetoja on koitettu sutia poies.

Hehe - kyllä ainakin mun 7 ja 9 sarjalaiset meni pelkästään maavaransa turvin. Liukkaalla pysähtyessä piti vaihde nyppästä n:lle että pysähtyi. Ja laittaa vasta liikkeelle lähtiessä d:lle ettei kaivanut kuoppia jäähän kun valoissa seisoi ;D

En äkkiä muista omasta kalustosta huonompaa etenijää -mikä ei suinkaan tarkoita että noi vanhat Volvo olisi olleet jotenkin surkeita.

Ajettavuus oli ainakin mielikuvissa ennustettavaa - kokoajan piti liukkaalla olla varuillaan ;D Kait sekin on hyvän ajettavuuden merkki.

Poissa petrereesa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740GL - Paluu Tulevaisuuteen (Tuulilasi 5/2012)
« Vastaus #12 : 14.04.2012, 10:35:20 »
En äkkiä muista omasta kalustosta huonompaa etenijää -mikä ei suinkaan tarkoita että noi vanhat Volvo olisi olleet jotenkin surkeita.

Ajettavuus oli ainakin mielikuvissa ennustettavaa - kokoajan piti liukkaalla olla varuillaan ;D Kait sekin on hyvän ajettavuuden merkki.

Surkeilla renkailla surkeassa kelissä surkea ajettava (esim. itselläni edellinen talvi vanhoilla renkailla).

Hyvät renkaat, aktiivinen järjenkäyttö ja kokemus takavetoisen "sielunelämästä" luovat edellytykset kohtuullisen turvalliseen etenemiseen (tänä talvena uudet renkaat - ei ongelmia  :sundaydriver:).
Lipsuvitsi Kitumaasturi

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1055
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740GL - Paluu Tulevaisuuteen (Tuulilasi 5/2012)
« Vastaus #13 : 14.04.2012, 15:15:39 »
Muutenkin jutut vanhemmista autoista on plussaa.   :hello:
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Poissa Jani 73

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740GL - Paluu Tulevaisuuteen (Tuulilasi 5/2012)
« Vastaus #14 : 14.04.2012, 16:51:12 »
Varoittelee joo, mutta mielestäni esim 940 tuo perä on erittäin tasapainoinen, varsinkin lukollisena yksi parhaista takavetoisista millä olen talviolosuhteissa ajanut.
Täsmälleen samaa mieltä. Aikoinaan ajoin taksia 940:llä jossa oli automaatti ja lukkoperä. Nimenomaan se lukko pelasti monesta
kiperästä tilanteesta. Kyseinen vehje oli muutenkin aivan huippukärry, varsinkin sen ajan kilpailijoihin verrattuna.


 

Carcom Oy  Ateho