Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Aiheen aloitti: Jule - 08.10.2011, 12:03:59

Otsikko: Akun navan korjaaminen?
Kirjoitti: Jule - 08.10.2011, 12:03:59
Akun napa on hapettumesn ja valokaaren myötä rapistunut, eikä kenkä ota enää tukevasti.

Mietin että jos tinaisin akunkengän sisuksen täyteen, mutta onko tuossa jotain mitä pitäisi ottaa huomioon? Mulla on sellainen pikkuinen kynämallinen poltin jolla ajattelin sulatella tinaa kenkään. Tapanko mä itteni tuolla?
Otsikko: Vs: Akun navan korjaaminen?
Kirjoitti: Jani O. - 08.10.2011, 12:06:51
Pistä ohut peltisuikale väliin...
Otsikko: Vs: Akun navan korjaaminen?
Kirjoitti: Jule - 08.10.2011, 12:09:09
Niin.. tarkoitus oli korjata tuo, se peltilirpake siellä on nyt, ja ei ole oikein hyvä.
Otsikko: Vs: Akun navan korjaaminen?
Kirjoitti: lassii - 08.10.2011, 12:31:00
Tuo tinaaminen on varmasti hyvä tapa. Ja uus akunkenkä niin se on siinä. Oikeestaan noin kaikki paksummat johdot kannattas tinata aina.
Otsikko: Vs: Akun navan korjaaminen?
Kirjoitti: Jule - 08.10.2011, 12:39:57
Siis se on se akun napa, se lyijymöykky joka on huonona.

Uusi akunkenkä on jo, mutta napa on niin rupinen ettei saa siihen kunnon kontakitia, joten ajattelin juottaa akunkengän sisuksen, eli sen alueen josta napa on rapautunut pois, täyteen tinaa.
Otsikko: Vs: Akun navan korjaaminen?
Kirjoitti: Ristus - 08.10.2011, 12:52:48
Sehän on lyijjyä tai ainakin kovin lyijypitosta se akun napa joten pysyykö siinä ihan tavan tina kiinni edes... ite ehkä lähtisin muuttamaan kiinnitystä ruuvattavaksi tms.

esim sahaa toisesta akusta napairti ja tästä kanssa navan rippeet hitoille tai ohenna se ja tee kierteet siihen karaan ja sitten irtonapaan reikä ja kierteet ja naitat ne yhteen...

Mutta oikeesti jos tuo liuska patentti ei hyvä niin joku ihan uus halpis akku kiinnii ellei nyt tää kyseinen ole joku yber optima akku tms hyytelö ultrakevyt...
Otsikko: Vs: Akun navan korjaaminen?
Kirjoitti: Jule - 08.10.2011, 13:42:13
En kuollut.

No tinan pystyy lyijyyn juottamaan kunhan sitä lyijyä saa tarpeeksi lämmitettyä.. mutta miten tuo toimii.. Sen näkee sitten. Ammattimies olisi juottanut tuohon uutta lyijyä. Mulla ei ole. Enkä oo ammattilainen. Normaali juotostinassakin on jotain 1/3 lyijyä.

Ja akun uusiminen on sellainen ~600 euron paukku. Tuo on kuorma-auton 220Ah akku.
Otsikko: Vs: Akun navan korjaaminen?
Kirjoitti: JL - 08.10.2011, 14:55:45
En kuollut.

No tinan pystyy lyijyyn juottamaan kunhan sitä lyijyä saa tarpeeksi lämmitettyä.. mutta miten tuo toimii.. Sen näkee sitten. Ammattimies olisi juottanut tuohon uutta lyijyä. Mulla ei ole. Enkä oo ammattilainen. Normaali juotostinassakin on jotain 1/3 lyijyä.

Ja akun uusiminen on sellainen ~600 euron paukku. Tuo on kuorma-auton 220Ah akku.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Juotostina

1. heinäkuuta 2006 alkaen EU-maissa on rajoitettu tiettyjen haitallisten aineiden käyttöä sähkö- ja elektroniikkalaitteissa RoHS-direktiivillä. Tämän vaikutuksesta kulutuselektroniikan juotemateriaaleista on poistunut lyijy.


JL
Otsikko: Vs: Akun navan korjaaminen?
Kirjoitti: Jule - 08.10.2011, 14:58:36
Joo, tuo koskee käsittääkseni kuitenkin vain myytäviä kulutuselektroniikka tuotteita, eikä kaupasta ostettavaa juotostinaa.

Sitäpaitsi tuo mun tinarulla on jo vähintään 10 vuotta vanha.
Otsikko: Vs: Akun navan korjaaminen?
Kirjoitti: Masa71 - 08.10.2011, 17:33:30
Jos sulla on se akunkenkä semmonen "paksu" malli niin kokeile suurentaa hahloa kiristyspuolella, jos se on ns, peltikenkä niin akunkengän holkitus vois onnistua, tai jos tiukille menee niin mites jos vedät kylmästi sakkelin navan ympärille ja kaapelin siihen kiinni?
Otsikko: Vs: Akun navan korjaaminen?
Kirjoitti: JL - 08.10.2011, 17:49:34
Joo, tuo koskee käsittääkseni kuitenkin vain myytäviä kulutuselektroniikka tuotteita, eikä kaupasta ostettavaa juotostinaa.

Sitäpaitsi tuo mun tinarulla on jo vähintään 10 vuotta vanha.

Kyllä se koskee juotostinojakin, nykyiset eivät (mielestäni) ole yhtä hyviä, kuin vanhat - lyijylliset.
Yli 10v. tinarulla sisältää lyijyä, älä tuhlaa sitä  ;)


JL
Otsikko: Vs: Akun navan korjaaminen?
Kirjoitti: Jule - 08.10.2011, 18:35:34
Tällä tahdilla se kestää vielä 20 vuotta :)
Otsikko: Vs: Akun navan korjaaminen?
Kirjoitti: Ari E - 08.10.2011, 19:00:48
puupalikka johon poraat akunnavan kokoisen reiän laitat tuohon navan päälle, sitten vaan käyt nappaamassa jostain vanhasta akusta navan, sulatat sen tuohon valumuottiin ja toivottavasti tulee hyvä  ;)
Otsikko: Vs: Akun navan korjaaminen?
Kirjoitti: lassii - 08.10.2011, 19:10:31
Kyllähän tuo tinaus on mun mielestä paras vaihtoehto. Jos noi paksut piuhat on ns. yhtä räkää niin kyl se paremmin johtaa sähköö kun hapettuneet yksittäiset langat vaikka ne nipussa oliskin. Tietty toi holkittaminen ajaa saman asian, kunhan johdot on puhtaat tietenkin.

Johtohan menee poikki siitä missä se pääsee eniten liikkuun.
Otsikko: Vs: Akun navan korjaaminen?
Kirjoitti: Jule - 09.10.2011, 11:49:41
Eipä tullut mieleen jostain vanhasta akusta napata napaa.

Tuo on nyt juotettu tinalla tuo akun napa uuteen uskoon. Jos tuo ei toimi, niin sitten mä teurastan tuosta yhdestä vanhasta akusta navan.
Otsikko: Vs: Akun navan korjaaminen?
Kirjoitti: Pyssy - 09.10.2011, 23:18:52
Puusta, savesta, tms. materiaalista navan jäännösten ympärille muotti, johon uusi napa valetaan.  Tina ja lyijy sekoittuvat täydellisesti, joten ei ole väliä, mitä tinaa tai lyijyä siihen valaa.  Juotostinaa, vanhasta akusta riistettyä lyijyä, uudenvuoden tinaa, tms.  Muottiin kaadettavan lyijyn täytyy olla riittävän kuumaa, että uusi ja vanha metalli sulavat yhteen.

Mitä tarkemman muotin teet, sitä vähemmällä muotoilemisella pääset.  Puumuotti kestää muutaman kerran lyijyn valamista.
Otsikko: Vs: Akun navan korjaaminen?
Kirjoitti: rphx - 16.06.2013, 22:47:41
 8) muotiksi käy kuvan mukainen pelti ja letkuklemmari, sulatin vanhasta akusta navan "tinakauhalla"

(http://i5.photobucket.com/albums/y196/rphx/korjaus%20kuvia/WP_000342_zps574f4274.jpg) (http://s5.photobucket.com/user/rphx/media/korjaus%20kuvia/WP_000342_zps574f4274.jpg.html)
Otsikko: Vs: Akun navan korjaaminen?
Kirjoitti: j_tapio - 16.06.2013, 23:04:25
Kaveri kerto käyttäneensä akkua paikallisessa akkuliikkeessä, vuoden vanhasta akusta alkoi napapyöriä irti kun kenkää hieroi syvemmälle. Ei ollu itse nähny valamismenetelmää mutta muutaman minuutin operaatiolla akkuun oli taiottu kokonaan uus ja täysin uuden näköinen napa. Sieltä akun sisältä ilmeisesti tulee kuoren läpi vain joku ø10mm kuparisauva tms. johon lyijynapa on valettu kannaksi.

...ni ja homma oli maksanu vain muutaman €uron.
Otsikko: Vs: Akun navan korjaaminen?
Kirjoitti: Vollemies - 17.06.2013, 09:44:50
Noilla keinoilla ei varmaan ole suuri ongelma sulattaa tai juottaa sitä uutta kenkää kiinni. Mutta. Sen akun pitäisi olla tiivis ja nyt jos kuumennat sitä napaa voimakkaasti, muovit ja tiivisteet sen navan ympäriltä sulavat. Se navan läpivienti on tiivis rakenne akussa. Navan kuumentamista en tästä syystä pidä oikein suotavana. Nopea suurella kolvilla kuumentaminen olisi jo piirun verran lupaavampi lähestymistapa kuin liekillä lämmittäminen tai sitten tuo valu oikeaoppisesti.

Ehdottaisin huolellista puhdistusta hiekkapaperilla, kuparipeltiä ja navan kiristystä sen päälle. Tai sitten poraa reikä siihen napaan pystyyn (ei läpi) ja tee kierre, esim. M10 ja väännä kaapelit kiinni siihen jäljellä olevan navan päähän. Tai ehkä sen jäljellä olevan voisi jotenkin meislata uuteen muotoon ja kiristää sitten johdon päät vaakasuoralla pultilla. Noissa valumenetelmissä pitää tietää mitä tekee. Tähtään vain siihen ettei sitä napaa kovin huolimattomasti kuumennettaisi, sillä voi olla että koko akku menee ihan piloille ja vielä auton pohjaan tulee reikä....

Sieltä akun sisältä ilmeisesti tulee kuoren läpi vain joku ø10mm kuparisauva tms. johon lyijynapa on valettu kannaksi.

Kupari liukenee jo laimeaan rikkihappoon. Cu + 2 H2SO4 -> CuSO4 + 2 H2O + SO2
Kuparia siellä ei siis voi olla kuin korkeintaan lyijyn sisällä. Arvelisin läpiviennin olevan lyijyä.
Otsikko: Vs: Akun navan korjaaminen?
Kirjoitti: Pyssy - 18.06.2013, 20:13:56
60/40 tina/lyijy (tavallinen juotostina) käy hyvin akunnavan valamiseen, koska sen sulamispiste on paljon alhaisempi kuin puhtaan lyijyn.  Uudenvuoden tinana myytävä lyijy-vismuttiseos saattaa myös toimia.  Puhdasta tinaa tai lyijyä en suosittele.

 :nohnoh Valamisen aikana pitää silmät ja iho suojata happoroiskeilta, koska akku voi räjähtää. 

Muotin pitää olla jotain epämetallia, johon sula ei tartu, esim. puuta.  Muotin alareunan voi tiivistää esim. savella, jos on tarpeen.  Alkuperäisestä jäljellä oleva napa pitää puhdistaa ensin pahimmista hapettumista teräsharjalla, sitten vielä sinkkikloridin ja ammoniumkloridin vesiliuoksella, tai kaupan juotosnesteellä. 

Valettavaa ainetta pitää sulattaa vähän yli sulamispisteen, jotta se liittyy hyvin vanhaan tynkään.  Valukauhan pinnalle muodostuvan kuonan joutuminen valuun estetään "kuonaveitsellä".  Kuona suojaa valukauhassa olevaa metallia hapettumiselta, mutta heikentää valettua kappaletta.   Puumuottia ei saa purkaa, ennenkuin valos on kokonaan kovettunut.  Puumuotissa metalli pysyy pitkään sulana, ja kuona kerkiää nousta pintaan. 

Navan juuresta saattaa ruveta tihkumaan happoa ja räjähdyskaasua.  Kipinöinnin estämiseksi pitää korjatusta navasta kenkä irrottaa ehjän jälkeen, ja kiinnittää ennen ehjää.  Korjatun navan ympäristö pitää aika ajoin siivota, jos vuotoa esiintyy.

Valaminen voi hieman lyhentää akun elinikää.  Ei haittaa, koska ilman valamista akku menisi heti romuun. 
Otsikko: Vs: Akun navan korjaaminen?
Kirjoitti: bolinder - 19.07.2013, 06:33:29
Kaveri kerto käyttäneensä akkua paikallisessa akkuliikkeessä, vuoden vanhasta akusta alkoi napapyöriä irti kun kenkää hieroi syvemmälle. Ei ollu itse nähny valamismenetelmää mutta muutaman minuutin operaatiolla akkuun oli taiottu kokonaan uus ja täysin uuden näköinen napa. Sieltä akun sisältä ilmeisesti tulee kuoren läpi vain joku ø10mm kuparisauva tms. johon lyijynapa on valettu kannaksi.

...ni ja homma oli maksanu vain muutaman €uron.

tämä operaatio ois tarkoitus tehdä , en minäkään tästä tienny mutta joku vaan sanoi että käy akkuhuolossa ne tekee uuden navan
nim 170ah +löysä kenkä=sulaa