KL-varaosat  Race.fi

Akun navan korjaaminen?

  • 20 Vastauksia
  • 15170 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pyssy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 352
  • :p
    • Oldsmobile Club of Finland ry.
Vs: Akun navan korjaaminen?
« Vastaus #15 : 09.10.2011, 23:18:52 »
Puusta, savesta, tms. materiaalista navan jäännösten ympärille muotti, johon uusi napa valetaan.  Tina ja lyijy sekoittuvat täydellisesti, joten ei ole väliä, mitä tinaa tai lyijyä siihen valaa.  Juotostinaa, vanhasta akusta riistettyä lyijyä, uudenvuoden tinaa, tms.  Muottiin kaadettavan lyijyn täytyy olla riittävän kuumaa, että uusi ja vanha metalli sulavat yhteen.

Mitä tarkemman muotin teet, sitä vähemmällä muotoilemisella pääset.  Puumuotti kestää muutaman kerran lyijyn valamista.
Etuvetoiset ei ole Volvoja
Nelitahtiset ei ole Saabeja
Vesijäähdytteiset ei ole Porscheja
Alle 11-sylinteriset ei ole Ferrareja

Poissa rphx

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Vs: Akun navan korjaaminen?
« Vastaus #16 : 16.06.2013, 22:47:41 »
 8) muotiksi käy kuvan mukainen pelti ja letkuklemmari, sulatin vanhasta akusta navan "tinakauhalla"


Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: Akun navan korjaaminen?
« Vastaus #17 : 16.06.2013, 23:04:25 »
Kaveri kerto käyttäneensä akkua paikallisessa akkuliikkeessä, vuoden vanhasta akusta alkoi napapyöriä irti kun kenkää hieroi syvemmälle. Ei ollu itse nähny valamismenetelmää mutta muutaman minuutin operaatiolla akkuun oli taiottu kokonaan uus ja täysin uuden näköinen napa. Sieltä akun sisältä ilmeisesti tulee kuoren läpi vain joku ø10mm kuparisauva tms. johon lyijynapa on valettu kannaksi.

...ni ja homma oli maksanu vain muutaman €uron.

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Vs: Akun navan korjaaminen?
« Vastaus #18 : 17.06.2013, 09:44:50 »
Noilla keinoilla ei varmaan ole suuri ongelma sulattaa tai juottaa sitä uutta kenkää kiinni. Mutta. Sen akun pitäisi olla tiivis ja nyt jos kuumennat sitä napaa voimakkaasti, muovit ja tiivisteet sen navan ympäriltä sulavat. Se navan läpivienti on tiivis rakenne akussa. Navan kuumentamista en tästä syystä pidä oikein suotavana. Nopea suurella kolvilla kuumentaminen olisi jo piirun verran lupaavampi lähestymistapa kuin liekillä lämmittäminen tai sitten tuo valu oikeaoppisesti.

Ehdottaisin huolellista puhdistusta hiekkapaperilla, kuparipeltiä ja navan kiristystä sen päälle. Tai sitten poraa reikä siihen napaan pystyyn (ei läpi) ja tee kierre, esim. M10 ja väännä kaapelit kiinni siihen jäljellä olevan navan päähän. Tai ehkä sen jäljellä olevan voisi jotenkin meislata uuteen muotoon ja kiristää sitten johdon päät vaakasuoralla pultilla. Noissa valumenetelmissä pitää tietää mitä tekee. Tähtään vain siihen ettei sitä napaa kovin huolimattomasti kuumennettaisi, sillä voi olla että koko akku menee ihan piloille ja vielä auton pohjaan tulee reikä....

Sieltä akun sisältä ilmeisesti tulee kuoren läpi vain joku ø10mm kuparisauva tms. johon lyijynapa on valettu kannaksi.

Kupari liukenee jo laimeaan rikkihappoon. Cu + 2 H2SO4 -> CuSO4 + 2 H2O + SO2
Kuparia siellä ei siis voi olla kuin korkeintaan lyijyn sisällä. Arvelisin läpiviennin olevan lyijyä.
« Viimeksi muokattu: 17.06.2013, 10:07:39 kirjoittanut Vollemies »

Poissa Pyssy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 352
  • :p
    • Oldsmobile Club of Finland ry.
Vs: Akun navan korjaaminen?
« Vastaus #19 : 18.06.2013, 20:13:56 »
60/40 tina/lyijy (tavallinen juotostina) käy hyvin akunnavan valamiseen, koska sen sulamispiste on paljon alhaisempi kuin puhtaan lyijyn.  Uudenvuoden tinana myytävä lyijy-vismuttiseos saattaa myös toimia.  Puhdasta tinaa tai lyijyä en suosittele.

 :nohnoh Valamisen aikana pitää silmät ja iho suojata happoroiskeilta, koska akku voi räjähtää. 

Muotin pitää olla jotain epämetallia, johon sula ei tartu, esim. puuta.  Muotin alareunan voi tiivistää esim. savella, jos on tarpeen.  Alkuperäisestä jäljellä oleva napa pitää puhdistaa ensin pahimmista hapettumista teräsharjalla, sitten vielä sinkkikloridin ja ammoniumkloridin vesiliuoksella, tai kaupan juotosnesteellä. 

Valettavaa ainetta pitää sulattaa vähän yli sulamispisteen, jotta se liittyy hyvin vanhaan tynkään.  Valukauhan pinnalle muodostuvan kuonan joutuminen valuun estetään "kuonaveitsellä".  Kuona suojaa valukauhassa olevaa metallia hapettumiselta, mutta heikentää valettua kappaletta.   Puumuottia ei saa purkaa, ennenkuin valos on kokonaan kovettunut.  Puumuotissa metalli pysyy pitkään sulana, ja kuona kerkiää nousta pintaan. 

Navan juuresta saattaa ruveta tihkumaan happoa ja räjähdyskaasua.  Kipinöinnin estämiseksi pitää korjatusta navasta kenkä irrottaa ehjän jälkeen, ja kiinnittää ennen ehjää.  Korjatun navan ympäristö pitää aika ajoin siivota, jos vuotoa esiintyy.

Valaminen voi hieman lyhentää akun elinikää.  Ei haittaa, koska ilman valamista akku menisi heti romuun. 
Etuvetoiset ei ole Volvoja
Nelitahtiset ei ole Saabeja
Vesijäähdytteiset ei ole Porscheja
Alle 11-sylinteriset ei ole Ferrareja

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1469
  • www.vrcf.fi
Vs: Akun navan korjaaminen?
« Vastaus #20 : 19.07.2013, 06:33:29 »
Kaveri kerto käyttäneensä akkua paikallisessa akkuliikkeessä, vuoden vanhasta akusta alkoi napapyöriä irti kun kenkää hieroi syvemmälle. Ei ollu itse nähny valamismenetelmää mutta muutaman minuutin operaatiolla akkuun oli taiottu kokonaan uus ja täysin uuden näköinen napa. Sieltä akun sisältä ilmeisesti tulee kuoren läpi vain joku ø10mm kuparisauva tms. johon lyijynapa on valettu kannaksi.

...ni ja homma oli maksanu vain muutaman €uron.

tämä operaatio ois tarkoitus tehdä , en minäkään tästä tienny mutta joku vaan sanoi että käy akkuhuolossa ne tekee uuden navan
nim 170ah +löysä kenkä=sulaa

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo