Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Renkaat ja Vanteet => Aiheen aloitti: Vollemies - 18.02.2013, 12:27:05
-
VAKIONA on siinä 205 16" 55.
KIINNOSTAISI PAKSUMMAT pyörät, eli esim. 205 16" 60 tai kenties 205 16" 65. Joudun ajelemaan melko paljon myös hiekkateitä. Olisiko mitään järkeä vielä korkeampiprofiilisissa 15":ssa (tosin tämä edellyttäisi myös vanteiden hankintaa).
Jostakin luin, että rekaan halkaisija saisi kasvaa 51 mm, vanteen halkaisija 26 mm ja renkaan levys 30 mm. Jos enemmän, auto on muutoskatsastettava. Nämä vapausasteet kyllä minulle piisaisivat, mutta mahtaako Volleen käytännössä saada edes mahtumaan Ø 50 mm suurempaa rengasta. Nopeusmittarin virhe on 8 km/h liikaa eli sen puolesta ei raja tule hopulla vastaan.
Oletteko laittaneet korkeampiprofiilisia alkuperäisten matalien tilalle? Onko kenelläkään kokemusta.
ps. 17" en edes harkitse joten pliis.......
-
205/60-16 todennäköisesti menee vielä hyvin.
-
Millä koneella on, että pystyisitkö edes laittamaa 15"? 205/65-16 olis minun laskujen mukaan 33,65cm keskiöstä ja 225/45-17 (jotka on itsellä kesärenkaat) 31,72cm. Väittäisin, että tuo vajaan 2cm lisä mahtuu korkeuden puolesta vakioalustalla huoletta. Liekkö kääntäessäkään vielä ottaa kiinni, kun toisaalta on sen pari senttiä kapeampi.
-
Millä koneella on,
120 kW D5:lla on.
-
205/60-16 todennäköisesti menee vielä hyvin.
Tuo on ehkä paras vaihtoehto, varsinkin jos 16" vanteet löytyy jo valmiiksi.
http://www.miata.net/garage/tirecalc.html
Tuossa hyvä laskuri millä voi vertailla eri rengaskokoja keskenään.
-
Tavallista tuuria. Autossa on pienimmät mahdolliset renkaat
Rekisteriotteen mukaiset koot:
xxx mm 235/40R18 vaihtoehtoinen koko rekisteriotteella
xxx mm 225/50R17 vaihtoehtoinen koko rekisteriotteella
632 mm 205/55R16 virallinen rengaskoko -1,7 %, suurimmasta virallisesta, AUTOSSA NYT
634 mm 225/45R17 virallinen rengaskoko -1,4 % suurimmasta virallisesta koosta
635 mm 195/65R15 virallinen rengaskoko -1,2 % suurimmasta virallisesta koosta
643 mm 215/55R16 virallinen rengaskoko ja suurin niistä = 0,0%
648mm 205/65R15 +0,7 % vierintämatka
652mm 205/60R16 +1,4 % vierintämatka
661mm 215/65R15 +2,8 % vierintämatka
668mm 205/70R15 +3,9 % vierintämatka
674mm 225/65R15 +4,8 % vierintämatka
686mm 215/65R16 +6,7 % vierintämatka, tällä nopeusmittari näyttäisi kutakuinkin oikein
Sellaistakos ei sitten ole olemassakaan kuin 205/65R16 ???
Rekisterotteen vaihtoehtoisien kokojen vierintämittaa en löytänyt, liekkö mennyt mitat jossakin vaiheessa sekaisin. Hiukan leveämmät 245/40R18 olisi 653 mm ja 235/50R17 vastaavasti 667 mm
205/60R16 varmaankin sopii kuten onkin jo suositeltu. Tokkohan nuo isommat menisi alle vakio alustalla?
Mittoja katselin täältä http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=267.0
-
Sellaistakos ei sitten ole olemassakaan kuin 205/65R16 ???
Hiukan eksoottisempi koko mutta kyllä noitakin on.
-
Toisiko korkeampi profiili jotain muutosta kenties huonompaan suuntaan auton käytöksessä? Kokemusta lienee ainakin muilla tosin päin profiilin madaltamisesta ja vannekoon kasvattamisesta. Mitä oikeasti positiivisia piirteitä auton hallintaan matalampi profiili sitten on tuonut? Onko suurempi vanne ja matalampi rengas edes kevyempi kuin korkeampiprofiiinen rengas ja pienempi vanne, jos pysytään samassa ulkohalkaisijassa?
-
Itselleni tuli (2005 V70 D5) 205/60R16-kokoiset kesärenkaat. Mahtuu hyvin alle. Kääntymisenrajoittimien alle jouduin laittamaan prikat, ettei hankaa sisälokaria täyskäännöksessä. Mittarivirhe meni nollille ja matkavauhdissa kierrokset hieman tippuivat.
Mittarivirhe talvella vakiokumeilla 5 km/h.
Otteessahan sulla on vakiokokona varmaankin tuo 205/55R16.
-
Itse olen nyt 3 kesää ajellut 205/65R15 Nokia Hakka H/Green
Noissa on kantavuusluokka 99 (http://fi.wikipedia.org/wiki/Rengasmerkinn%C3%A4t) joten on aika tukevat ajella.
Ja sopii alle ongelmitta. Ja autoni oli -03 V70 D5 2WD
-
Itse olen nyt 3 kesää ajellut 205/65R15 Nokia Hakka H/Green
Noissa on kantavuusluokka 99 (http://fi.wikipedia.org/wiki/Rengasmerkinn%C3%A4t) joten on aika tukevat ajella.
Ja sopii alle ongelmitta. Ja autoni oli -03 V70 D5 2WD
Mielenkiintoinen kommentti.
Kehä kun tuossa jo kasvaa verrattuna 205/55R16 -renkaaseen. Onko vaikutusta siihen, että pystyykö ajamaan 80 km/h 5-vaihteella?
Jatkokysymykseni, mikäli auto on automaattivaihteistolla:
- Lukittuuko vaihteisto 80 km/h nopeudella 5. vaihteella ajaessa vai jääkö se miettimään 4-5 vaihteiden välille?
- Kierrosluku 80 km/h nopeudella?
-
Tuossa on laskuri jos tätä joku ei ole vielä löytänyt
http://www.miata.net/garage/tirecalc.html
Itse ostin ed. V70 03 seen 205-55-17 kesäkumit ja hyvin mahtui pyörimään vaikka oli madallettu 30mm. Auto ajomukavuus uraisila teillä muttui radikaalisti paremmaksi. ei hakenut yhtää urissa.
Vaikkakin nuo renkaat on ei-sallitut rek.otteen mukaan niin ei katsastusinssi mitään kantaa ottanut.
Nykyiseen aion ostaa samalla profiilila olevat koska nuo 225/45/17 on kuin kivireellä ajaisi.
ja uusilla renkailla nopeusmittari näytti alle 1km virhettä
Rajoitimssa oli jo kylläkin 1cm palikat madalluksen takia.
-
Tuossa on laskuri jos tätä joku ei ole vielä löytänyt
http://www.miata.net/garage/tirecalc.html
Itse ostin ed. V70 03 seen 205-55-17 kesäkumit ja hyvin mahtui pyörimään vaikka oli madallettu 30mm. Auto ajomukavuus uraisila teillä muttui radikaalisti paremmaksi. ei hakenut yhtää urissa.
Vaikkakin nuo renkaat on ei-sallitut rek.otteen mukaan niin ei katsastusinssi mitään kantaa ottanut.
Nykyiseen aion ostaa samalla profiilila olevat koska nuo 225/45/17 on kuin kivireellä ajaisi.
ja uusilla renkailla nopeusmittari näytti alle 1km virhettä
Rajoitimssa oli jo kylläkin 1cm palikat madalluksen takia.
225/45-17 on helkkarin mukava ainakin vakioalustalla. Ei kai sitä kannata madaltaa jo kovaa kyytiä pelkää.
-
Siis proiifilihan kasvaa tuolla koolla. Halkaisija kasva 1 cm. eli tulee puol senttiä lisää "maavaraa".
-
Mielenkiintoinen kommentti.
Kehä kun tuossa jo kasvaa verrattuna 205/55R16 -renkaaseen. Onko vaikutusta siihen, että pystyykö ajamaan 80 km/h 5-vaihteella?
Jatkokysymykseni, mikäli auto on automaattivaihteistolla:
- Lukittuuko vaihteisto 80 km/h nopeudella 5. vaihteella ajaessa vai jääkö se miettimään 4-5 vaihteiden välille?
- Kierrosluku 80 km/h nopeudella?
Eipä tuo niin suuri ero ole noihin vakiona alla olleisiin 195/65R15 renkaisiin
Ja en huomannut muuta eroa kuin mittariverhettä oli 2kmh vähemmän (edelleen oli 3kmh)
Eli vaihteisto toimi ihan samoin kuin aikaisemmin.
Eikä raapinut lokareita.
-
Tuossa on laskuri jos tätä joku ei ole vielä löytänyt
http://www.miata.net/garage/tirecalc.html
Itse ostin ed. V70 03 seen 205-55-17 kesäkumit ....Vaikkakin nuo renkaat on ei-sallitut rek.otteen mukaan niin ei katsastusinssi mitään kantaa ottanut.
Eihän nuo laittomat ole. Ilmeisesti vain sallitun rajoissa suuremmat kuin on vakiona vai kasvoiko halkaisija yli 50 mm.
-
Itsellä vähän samaa pohdiskelua,tein toki topitsinkin jo.. :
Millä rengaskoolla ja vanteella auto nousee eniten? (Sellainen mikä tosiaan mahtuu myös siellä pyörimään).
Kaikki + merkkinen maavara on vain plussaa,nyt on 15 ja 195/65...
-
Kommentti ei näy ???
Itsellä vähän samaa pohdiskelua,tein toki topitsinkin jo.. :
Millä rengaskoolla ja vanteella auto nousee eniten? (Sellainen mikä tosiaan mahtuu myös siellä pyörimään).
Kaikki + merkkinen maavara on vain plussaa,nyt on 15 ja 195/65...
-
Uppp ?!?!?!?!?!?!
-
205/60-16 voi huoletta laittaa, jos on kuluneet kääntökulmanrajoittimet niin saattaa ottaa kiinni sisälokasuojaan, tämä ongelma poistuu kääntökulmanrajoittimien uusinnalla. Itsellä kyseisellä kumilla kesärenkaat alla, en suosittele enää tästä korkeammalla kumilla laittamaan.
-
205/60-16 voi huoletta laittaa, jos on kuluneet kääntökulmanrajoittimet niin saattaa ottaa kiinni sisälokasuojaan, tämä ongelma poistuu kääntökulmanrajoittimien uusinnalla. Itsellä kyseisellä kumilla kesärenkaat alla, en suosittele enää tästä korkeammalla kumilla laittamaan.
Vanhatkin kääntökulmanrajoittimetkin ajavat asiansa kunhan lisää 1-2 kappaletta aluslevyjä(prikka) rajoittimen kiinnityksen alle.
-
Ainakin kesäkumit 16-60-205 mahtui hyvin alle ja vaikuttaa ihan päteviltä. Ensitalveen mennessä sitten vaan hommattava uudet piikarit alle - jotain kokoa.
Onkohan noita kääntörajoittimia olemassa erilaisia. Tarkastin ja löysin muoviset rajoittimen tyynyt. Prikkoja niissä ei ollut enkä kyllä hopulla ainakaan omaan enää lisäprikkoja laittaisi, on tuo kääntyminen jo nytkin sen verran "rajoittunutta" - vai sanoisinko että suorastaan kankeaa. Mutta tiellä kulkee kuin juna.
-
Onkohan noita kääntörajoittimia olemassa erilaisia.
Taitaa olla kolmea eripaksuutta. Musta on paksuin. Korjatkoon joku mikäli tiedän väärin. ???
-
Ahaa. Siis vaikka prikkoja ei olekaan, tyynyjä on eripaksuisia. Minulla ne olivat kai lähinnä sellaiset kellanruskeat.
-
Ruotsista haetussa 2001 V70 2,4t aut. alla oli 225/55/16 Michelinit ja on kyllä mukavat ajaa verrattuna 205/55/16 renkaisiin ja mittari näyttää oikein. Seuraavat renkaat tulevat olemaan 205/65/16 uraherkyyden minimoimiseksi.
-
Seuraavat renkaat tulevat olemaan 205/65/16 uraherkyyden minimoimiseksi.
Muistappas sitten raportoida tarkkaan, kuinka nuo sopivat pyörimään. Kuvakaan ei olisi pahitteeksi. Kohtahan tässä taas alkaa olla rengastus ajankohtaista.
-
Ahaa. Siis vaikka prikkoja ei olekaan, tyynyjä on eripaksuisia. Minulla ne olivat kai lähinnä sellaiset kellanruskeat.
Sinulla taitaa olla nuo 17,5mm versiot. Tuossa eri mallit listattuna: http://www.partsforvolvosonline.com/index.php?cPath=2_1127 (http://www.partsforvolvosonline.com/index.php?cPath=2_1127)
-
Miten toimisi 215/55r17 rengaskoko? Vakio alustalla.
-
ainakin omassa 215/55r17 mahtui pyörimään ja toimi. onko kellään kokemusta mahtuuko 225/55r17 pyörimään?
-
Miten toimisi 215/55r17 rengaskoko? Vakio alustalla.
kokeilitko, sopiiko hyvin pyörimään?
-
VAKIONA on siinä 205 16" 55.
KIINNOSTAISI PAKSUMMAT pyörät, eli esim. 205 16" 60 tai kenties 205 16" 65. Joudun ajelemaan melko paljon myös hiekkateitä. Olisiko mitään järkeä vielä korkeampiprofiilisissa 15":ssa (tosin tämä edellyttäisi myös vanteiden hankintaa).
Jostakin luin, että rekaan halkaisija saisi kasvaa 51 mm, vanteen halkaisija 26 mm ja renkaan levys 30 mm. Jos enemmän, auto on muutoskatsastettava. Nämä vapausasteet kyllä minulle piisaisivat, mutta mahtaako Volleen käytännössä saada edes mahtumaan Ø 50 mm suurempaa rengasta. Nopeusmittarin virhe on 8 km/h liikaa eli sen puolesta ei raja tule hopulla vastaan.
Oletteko laittaneet korkeampiprofiilisia alkuperäisten matalien tilalle? Onko kenelläkään kokemusta.
ps. 17" en edes harkitse joten pliis.......
-98 V70 XC 205/55-16 oli pintakova, nyt on alla ollut pari talvea 205/60-16 ja meno on mukavan pehmeää.
Kesärenkaina 205/55-16, ei tunnu kovalta mutta johtuisiko se siitä että sula asvaltti on tasaisempaa kuin talviset tiet joita karhutaan.
-04 V70 AWD tuli 235/45-17 kesäkumeilla eikä se oikein tunnu sopivan näille teille, vanteet on nyt myynnissä ja ajattelin kesäksi pienempää ja kapeampaa.
Talvirenkaana 205/55-16 joka myöskään ei tunnu mukavalta vaan on pintakova. Onneksi ne on jotkut kiinanrenkaat niin laitan samoille vanteille kesäkumit ja metsästän kesän aikana vanteet ja kumit ensi talveksi.
Specification Sidewall Radius Diameter Circumference Revs/km Difference
205/55-16 113mm 316mm 632mm 1985mm 504 0.0% nykyinen talvirengas, aavistuksen kova.
215/55-16 118mm 321mm 643mm 2020mm 495 1.7% Vaihtoehto A
205/60-16 123mm 326mm 652mm 2050mm 488 3.2% Vaihtoehto B
235/45-17 106mm 322mm 643mm 2021mm 495 1.8% nykyinen kesärengas, ei jatkoon.
Sen kyllä huomasi että 205/55-16 on halpa koko, 205/60-16 kun katseli niin hinta pompsahti ja valikoima supistui huomattavasti.
-
Ehkä minä olen jotenkin juntti, mutta kun on 2 x S80, joissa on 15" renkaat 65 profiililla niin minusta ne ovat oikein hyvät. Kun tuommoiseen laittaa alle tuon V70:n 16" pyörät, 16 - 60 - 205, niin senkin huomaa vaikka ovat tuolla korkeammalla 60 profiililla. Itse en tykännyt kyllä olenkaan noista 55 profiililla olevista. Eipä niitä taida enää ollakaan käyttökelpoisia jäljellä ja uusia ei tule.