Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Etu- ja nelivetoiset => Aiheen aloitti: Tuska - 11.06.2021, 22:00:17
-
(https://i.ibb.co/mCsSX9q/IMG-20210610-081917.jpg) (https://ibb.co/mCsSX9q)
185hp D5 antaa tuommoisia vikakoodeja ja hävittää tehot hyvin epäsäännöllisesti. Joskus antaa vedättää n. 60kmh vauhtiin ja joskus 80kmh jollain tehomäärällä, kunnes menee ihan kuin limp-tilaan. (Kiihdyttäessä nopeammissa vauhdeissa laatikko antaa kiertää parhaimmillaan 4-4,5k kierroksille kunnes vaihtaa ja sekin hieman tökkää) Tämän jälkeen auto kulkee kuin etana (saa kiihdytettyä aivan max. 140kmh). Joka tapauksessa kaikkea tehoa kone ei anna missään vaiheessa. Ahtopainevuoto kyseessä ei ole, se on testattu.
Vaihdettua osaa: Ilmamassamittari, lambda sekä pyörreläpät.
Onko kellään ollut vastaavaa? Alkaa omassa päässä vastaukset loppumaan.
-
TMAP-anturi ?
-
Livedataa katsoessa antaa ainakin järkeviä arvoja myös lämpötilalle, paitsi ahdot ei kovissa kiihdytyksissä nouse yli 0,6bar
-
Milloin polttoaineensuodatin on vaihdettu ja tuleeko sitä riittävästi?
-
Milloin polttoaineensuodatin on vaihdettu ja tuleeko sitä riittävästi?
Olisiko siitä n. 20tkm. Kone kuitenkin kiertää sinne melkein 4,5k asti kiihdytyksessä eikä yski, joten luulisi saavan soppaa.
-
Juipin D5:ssa oli erittäin samankaltaiset symptoomit ostokoeajolla. Pitkästä tarinasta lyhyt, VNT laite oli turbosta rikki.
Tätä vikaa ei koeajolla aluksi huomannut, ennenkuin tehtiin täyskaasukiihdytys motarille. Meno loppui kuin seinään aika tarkkaan 80 vauhdissa, pikku nosto jolloin vaihtoi äkäisen tuntuisesti isommalle ja jaksoi taas kiihtyä mutta ei mitenkään erityisen joutuisasti. Huippuja ei kokeiltu mutta kyllä tommoisen pitää kiihtyä vielä yli satasen vauhdeissa ilman että saa tarkkaan kattoa nopeusmittaria muuttuuko siellä mikään.
Turbopaketti vaihtoon ja sen jälkeen toiminut tuon osalta.
-
Juipin D5:ssa oli erittäin samankaltaiset symptoomit ostokoeajolla. Pitkästä tarinasta lyhyt, VNT laite oli turbosta rikki.
Tätä vikaa ei koeajolla aluksi huomannut, ennenkuin tehtiin täyskaasukiihdytys motarille. Meno loppui kuin seinään aika tarkkaan 80 vauhdissa, pikku nosto jolloin vaihtoi äkäisen tuntuisesti isommalle ja jaksoi taas kiihtyä mutta ei mitenkään erityisen joutuisasti. Huippuja ei kokeiltu mutta kyllä tommoisen pitää kiihtyä vielä yli satasen vauhdeissa ilman että saa tarkkaan kattoa nopeusmittaria muuttuuko siellä mikään.
Turbopaketti vaihtoon ja sen jälkeen toiminut tuon osalta.
Vaihdoitteko itse paketin? Kokeilin nimittäin joku aikaa sitten ottaa vnt-aktuaattorin tangon irti ja liikutella siipiä tangolla käsin. Vastusta ei ollut melkein yhtään, eli osaatko arvata, että liikuttaako tanko siipiä ollenkaan, vai kuuluuko liikkeen tapahtua ilman vastusta?
-
Juippi vaihtoi ahdinpaketin itse. Kysyn unikeolta miltä se laitos tuntui, mulla ei ole kouriintuntuvaa tuntumaa kun en päässyt koskemaan.
Sellaista kummaa ruksutusta se piti, uusi oli terveenkuuloinen.
Sellainen hatara muistikuva olisi että asiaa selvitellessä jossain mainittiin että säätökoneistosta silppuuntuu joku ratas/rattaat jolloin säätötanko ei enää tee mitään tai ainakin tökkii.
-
Kiitokset vastauksesta. Jospa tällä edettäisiin johonkin. Vika vaivannut jo melko pitkään...
-
Eipä jaksanut juippi muistaa minkälainen vipstaaki oli käsissä. Veikkais kyllä että jonkinlainen vastus siinä tulisi olla vaikkei se varsinainen säätöosa varmaankaan hirmuisesti vastusta, vikahan on todennäköisesti siinä käyttömutikan päässä. Näin ainakin meillä oli.
-
Tarkoitatko sähköistä ohjainlaitetta, vai turbon venttiiliä?
-
Tarkoitan sitä turbopaketin käyttömutikkaa ja siivistöä. Eikös siinä ole tangon toisessa päässä purkki (aktuaattori) joka ajaa tankoa, joka sitten kääntää johdesiipiä?
Vähän pöljästi näköjään kirjoittelin tuossa yllä... :2funny:
-
Juu kyllä, juurikin näin.
-
(https://i.ibb.co/LksmfJW/16273184606807162285686862592552.jpg) (https://ibb.co/LksmfJW)
Kyllä tanko liikkuu niin nätisti ja sähkömoottorin kuoren käytin irti ja kaikki näytti aivan hyvältä. Jotenkin epäilyttää, että voiko se olla tämän turbon vika. Paikallaan kun kaasutteli, niin tanko liikkui ensin sulavasti, mutta oikein korkeilla kierroksilla se ikään kuin tökkää loppuun asti. Viittaisi jotenkin tökkimiseen, mutta tanko kuitenkin liikkuu niin hyvin.
-
Onko se automaatti? Jos on, kysymys kuuluu paljonko lootan öljyillä on ajettu? Tietääkseni sen öljynvaihtoväli on jotain 150-200 tonnia. Sen jälkeen alkaa olla öljyn ominaisuudet menneet. Vaikka näyttää hyvälle ja notkealle niin suosittelen vaihtamaan. Vaihtamisen tökkiminen korostuu varsinkin silloin kun on kuormaa. Geartronicikilla sen huomaa pakkovaihteita käytämällä millainen kuminauha on ,vai vaihtaako kerralla tiukasti pykälät. Mikäli vaihdat, niin käytä sitä Volvon suosittelemaa öljyä, ei sitä mitä ekana kaupassa tarjoavat :nohnoh. Tuskin on turbossa vikaa kun hilut liikkuu hyvin.
-
Kyllä öljyt kannattaa vaihtaa viimeistään 90tkm välein joka on usein mainittu takarajana. Jotkut puhuu 60tkm, mutta pääasia että edes joskus menee vaihtoon.
-
Taksien huolto-ohjelmassa on tuo 60tkm vaihtovälinä. Tuo viivästynyt vaihto ja kova kytkentä viittaisi että öljyt kannattaisi vaihtaa ja ellei auta, venttiililohko.
Ja jos laatikossa havaitaan luistoa, menee vikatilaan mutta mielestäni se pitäisi näkyä mittaristossa eri tekstillä. Tässä kuitenkin saattaa olla tilanne että on useampi vika päällekkäin nyt.
Onko imusarjan läppäakseli käytössä vai jumitettu auki? Siitä näkyy vikakoodi, ja jos se akseli seilaa omikseen siellä välitangon irrottua, tekee tuollaista kun sattuu menemään kiinni lennosta...
-
Noniin ja vika löytyi. Kaikille vinkkinä, niin vaikka Pierburg onkin laatumerkki, älkää ostako volvoihinne ilmamassamittaria mistään muulta kuin Boschilta. Kokelin Boschia ja pitkään vaivannut vika korjaantui ja auto rullaa taas kuin rasvattu.
-
Ja aikaisempiin viesteihin vielä, että öljyt on vaihdettu 60-80tkm välein ja suositeltu vaihtoväli on juurikin tuo.
-
Noniin ja vika löytyi. Kaikille vinkkinä, niin vaikka Pierburg onkin laatumerkki, älkää ostako volvoihinne ilmamassamittaria mistään muulta kuin Boschilta.
Uskollinen palvelija alkoi loppukesällä oikkuilemaan, ja auto päätyi ensimmäistä kertaa sitten vuoden 1997 hinausauton kyytiin. Syylliseksi paljastui alkuperäinen ilmamassamittari, ja hinauksen olisi ilmeisesti voinut välttää johdon irroittamalla.
Uutta osaa siis, ja ilokseni Motonet lupautui toimittamaan aitoa Bosch laatua. Ilo himmeni varaosatiskillä, kun käteeni ojennettiin Pierburgin valmiste, Boshin hinnalla toki. Vähän pakkoraossa sen ostin ja hetken auto tuntui jopa vähän toimivan, mutta jotenkin veto oli ohuen tuntuista. Ongelmat alkoivat talvirajoitusten tultua voimaan, kun jonossa körötellään alta 70 tosinopeuksia ja T5 tuntui kärsivän tavallista enemmän. Eräänä aamuna kiihdytyksessä veto loppui hekeksi kuin seinään, ja ainakin vaihteiston nuolivalo vilahti taulussa. Töiden jälkeen tarkastin Vol-FCR:llä vikakoodit, mutta moottori oli puhdas, vaihteistosta löytyi AT-114 Mode Selector Switch Signal too high, jonka kuittasin pois. Matka jatkui lievän epävarmuuden kaivellessa kuskin mieltä.
Eilen kotimatkalla auto taas nykäisi tuntuvasti ja nyt syttyi myös lambda. Meno jatkui onneksi entiseen malliin ja kotona koodi lukuun: EFI-231 Long term fuel trim part load. Ja juuri osakuormalla jonotellessa perstuntuma välittää näitä oireita. Kävin sitten koodin poiston jälkeen testilenkillä ja reippaammassa kiihdytyksessä jossain 4000 kierroksen tienoilla 2. vaihteella meno hetkeksi nyykähtää ja ilmiö oli toistettavissa, mutta vikakoodia ei ilmaantunut.
EFI-231 voi syttyä paitsi ilmamassamittarista, ulkomaisten foorumien mukaan myös imu- /pakopuolen vuodoista, HO2S anturista, EVAP-säiliön venttiilistä, ECT-anturista, johtimista, suuttimista, öljyongelmista...
Onko kenelläkään tietoa, mistä vielä saisi Boschin osan "tarvikehinnalla"? Taitaa Sininen ja Skandix olla niitä viimeisiä mahdollisuuksia ostaa aito sangen kirpeällä hinnalla? Ja sehän jurppii, jos osan vaihtaa turhaan, mutta epäilys on kyllä sangen vahva.
Entä ottaako ECU lämpötiedot samasta anturista, kuin lämpömittari?
-
Uskollinen palvelija alkoi loppukesällä oikkuilemaan, ja auto päätyi ensimmäistä kertaa sitten vuoden 1997 hinausauton kyytiin. Syylliseksi paljastui alkuperäinen ilmamassamittari, ja hinauksen olisi ilmeisesti voinut välttää johdon irroittamalla.
Uutta osaa siis, ja ilokseni Motonet lupautui toimittamaan aitoa Bosch laatua. Ilo himmeni varaosatiskillä, kun käteeni ojennettiin Pierburgin valmiste, Boshin hinnalla toki. Vähän pakkoraossa sen ostin ja hetken auto tuntui jopa vähän toimivan, mutta jotenkin veto oli ohuen tuntuista. Ongelmat alkoivat talvirajoitusten tultua voimaan, kun jonossa körötellään alta 70 tosinopeuksia ja T5 tuntui kärsivän tavallista enemmän. Eräänä aamuna kiihdytyksessä veto loppui hekeksi kuin seinään, ja ainakin vaihteiston nuolivalo vilahti taulussa. Töiden jälkeen tarkastin Vol-FCR:llä vikakoodit, mutta moottori oli puhdas, vaihteistosta löytyi AT-114 Mode Selector Switch Signal too high, jonka kuittasin pois. Matka jatkui lievän epävarmuuden kaivellessa kuskin mieltä.
Eilen kotimatkalla auto taas nykäisi tuntuvasti ja nyt syttyi myös lambda. Meno jatkui onneksi entiseen malliin ja kotona koodi lukuun: EFI-231 Long term fuel trim part load. Ja juuri osakuormalla jonotellessa perstuntuma välittää näitä oireita. Kävin sitten koodin poiston jälkeen testilenkillä ja reippaammassa kiihdytyksessä jossain 4000 kierroksen tienoilla 2. vaihteella meno hetkeksi nyykähtää ja ilmiö oli toistettavissa, mutta vikakoodia ei ilmaantunut.
EFI-231 voi syttyä paitsi ilmamassamittarista, ulkomaisten foorumien mukaan myös imu- /pakopuolen vuodoista, HO2S anturista, EVAP-säiliön venttiilistä, ECT-anturista, johtimista, suuttimista, öljyongelmista...
Onko kenelläkään tietoa, mistä vielä saisi Boschin osan "tarvikehinnalla"? Taitaa Sininen ja Skandix olla niitä viimeisiä mahdollisuuksia ostaa aito sangen kirpeällä hinnalla? Ja sehän jurppii, jos osan vaihtaa turhaan, mutta epäilys on kyllä sangen vahva.
Entä ottaako ECU lämpötiedot samasta anturista, kuin lämpömittari?
Aeromotors voisi olla vastaus ongelmaasi. Katsoppa löytyykö Boschia sieltä.
-
Aeromotors voisi olla vastaus ongelmaasi. Katsoppa löytyykö Boschia sieltä.
Kiitos vinkistä, mutta eipä löytynyt omaan vuosimalliin. V-partsilla viitataan Boschin numeroon, mutta valmistajasta ei ole tietoa, toki vuoden takuun lupaavat. Hinnasta voi päätellä, ettei osa ehkä ole boshilainen. Tämän hetken tietojen mukaan tuotanto on lopetettu, ja markkinoille tulee ainoastaan tehdaskorjattuja osia.
-
Osta joltain käytetty bosch 50-60€ hintaan, kai tuolla ghostilla niitä luulis olevan?
-
Volvon alkuperäisosa Made in China >:(on asennettu, ja taas meno maistuu. Olisi pitänyt tehdä kerralla oikein, kun tässä tapauksessa ongelmat ovat yleisessä tiedossa. No, tyhmästä päästä joskus kärsii.
-
Volvon alkuperäisosa Made in China >:(on asennettu, ja taas meno maistuu. Olisi pitänyt tehdä kerralla oikein, kun tässä tapauksessa ongelmat ovat yleisessä tiedossa. No, tyhmästä päästä joskus kärsii.
Et ole ainoa joka saman homman möhli