Elekma  Autoracing

jar-ii:n Volvot, Uutta 240 pihaan

  • 305 Vastauksia
  • 92688 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla TJA

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1041
  • www.vrcf.fi
Vs: jar-ii:n Volvot, 240 nr. 19
« Vastaus #285 : 15.01.2021, 11:02:38 »
Ihan mielelläni rikkinäiset vaihan ehjiin, mutta niin masokisti en ole että kaiken haluisin vartavasten uusia joka autoon  :D

Joo hullun hommaa semmonen, kukapa huvikseen vaihtelisi  :o

Eiku juu, justhan mä ite sitä teen  :D

Alkaa olee melko läpikäyty tää sun pitkäkattos, kohtahan sen saa jo myyntiin laittaa  8)

Poissa jar-ii

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 596
  • Typerää vanhan tekniikan ihannointia
Vs: jar-ii:n Volvot, 240 nr. 19
« Vastaus #286 : 15.01.2021, 12:02:59 »
Joo hullun hommaa semmonen, kukapa huvikseen vaihtelisi  :o

Eiku juu, justhan mä ite sitä teen  :D

Alkaa olee melko läpikäyty tää sun pitkäkattos, kohtahan sen saa jo myyntiin laittaa  8)

Nojoo mulla nuo korityöt aina vie suurimman osan voimista vaihtaa ihan kaikkea  :D

Periaatteessa vois myydä, vaan mitä näiden hintoja katsellut nii hinta on kyllä nelinumeroinen ja alkaisi vähintään kolmosella. Joten jäänee haaveeksi ainakin näillä varusteilla.  :idiot2:

Remontissa kävi tuollainen 500tkm rullattu sedan, jonka alustaan ei varmaan ollut laitettuu penniäkään ylimääräistä. En uskaltanut ajaa tippaakaan yli 80kmh ja sitäkin kieli keskellä suuta. Nyt ymmärrän miten jotkut näitä haukkuu, jos vain tuollaisilla ovat ajaneet.
Volvo 245GLT B230E + M47 -86 & Volvo 240GL B200K + M47 -89 & Volvo Amazon B18 + M40 -62 & Volvo 244Turbo -82
Showroom
Tallitouhuja instagramissa

Poissa jar-ii

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 596
  • Typerää vanhan tekniikan ihannointia
Vs: jar-ii:n Volvot, 740 pelastusta
« Vastaus #287 : 26.01.2021, 22:17:18 »
Niinhän siinä taas kävi että heräteostokseen sorruin. Toissapäivänä mukaan tarttui tuommoinen 740GL.





Äkkiseltään ihan siisti peli. Ensimmäinen omistaja ostanut Ruotsissa uutena ja tuonut muuttoautona Suomeen 2002. Todella paljon dokumenttia auton historiasta löytyy. Käsittääkseni olen kolmas (tai neljäs) omistaja. Kuskin etulokari ainoa mikä pitäisi melkeen vaihtaa, kun etuosassa pieni ruostereikä ja sitä vähän tökerösti korjailtu. Mittarissa näyttää olevan 325tkm joka lappujen perusteella pitänee paikkaansa.

88 vuosimallia oleva B230F, eli LH2.2. Varusteita ei ole. Kierrosmittari ja penkinlämmittimet.  ;D Noh sisusta muuten kyllä varsin siisti vaikka nappeja puuttuukin.



Sitten se ikävä asia. Miksi tämä myytiin. Noh, yritettiin käydä leimalla pari kk sitten. Pomppasi päästöistä (CO jotain 9?), sitten alkoi käymään todella huonosti ja lopetti sen kokonaan. Lisäksi käsijarru ei pitänyt. Käsijarruhan on hyvinkin tuttu homma, mutta tuo vanhempi LH teetättää. Autoon vaihdettu kaikki bensapumpuista lämpöantureihin, mutta hetken tutkittuani tähän on eksynyt LH2.4 IMM.  :nohnoh Nyt sitten jännitetään korjaantuuko tämä pelkällä immulla vai onko boksitkin palaneet. Mutta eiköhän loppuviikosta selviä jotain.

Punaisia ovilokeroita ja kahvan muoveja voi kaupitella jos löytyy. Mahdollisesti myös LH2.2 boksit ostoslistalla...

Mutta katsurin mielestä ei ole hitsaamiselle tarvetta, joka on hyvin outoa  ;D
Volvo 245GLT B230E + M47 -86 & Volvo 240GL B200K + M47 -89 & Volvo Amazon B18 + M40 -62 & Volvo 244Turbo -82
Showroom
Tallitouhuja instagramissa

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3434
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: jar-ii:n Volvot, 740 pelastusta
« Vastaus #288 : 29.01.2021, 23:26:17 »
Mulla on purussa tässä Kajaanissa LH2.2 oleva 86-87 vuoden jenkkituonti 740 B230f koneella.
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa jar-ii

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 596
  • Typerää vanhan tekniikan ihannointia
Vs: jar-ii:n Volvot, 740 pelastusta
« Vastaus #289 : 30.01.2021, 12:15:12 »
Mulla on purussa tässä Kajaanissa LH2.2 oleva 86-87 vuoden jenkkituonti 740 B230f koneella.
Kiitos tarjouksesta, mutta sain seiskan käymään (onneksi) vakiobokseilla.  :) Varmaa syytä en tiedä, mutta pääsyyllinen koko hommaan lienee tuo 016 loppuinen IMM ja erittäin rikkaalla käyminen.
Volvo 245GLT B230E + M47 -86 & Volvo 240GL B200K + M47 -89 & Volvo Amazon B18 + M40 -62 & Volvo 244Turbo -82
Showroom
Tallitouhuja instagramissa

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3434
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: jar-ii:n Volvot, 740 pelastusta
« Vastaus #290 : 30.01.2021, 19:49:58 »
Juu, nuo lh osat saa tuosta kyllä tosi halvalla jos haluat, lähtee paaliin tyhjä kori piakkoin. Ajamalla halliin tuli eli ehjiäkin ovat.
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa jar-ii

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 596
  • Typerää vanhan tekniikan ihannointia
Vs: jar-ii:n Volvot, 740 pelastusta
« Vastaus #291 : 01.02.2021, 08:28:58 »
Juu, nuo lh osat saa tuosta kyllä tosi halvalla jos haluat, lähtee paaliin tyhjä kori piakkoin. Ajamalla halliin tuli eli ehjiäkin ovat.
Hävitän tämän auton varmaan leiman jälkeen, mutta kyllähän nuo kannattas säästää. Pienen kyselyn perusteella ei hirveästi suomenmaalla ole noita 2.2 osia.  :(
Volvo 245GLT B230E + M47 -86 & Volvo 240GL B200K + M47 -89 & Volvo Amazon B18 + M40 -62 & Volvo 244Turbo -82
Showroom
Tallitouhuja instagramissa

Poissa jar-ii

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 596
  • Typerää vanhan tekniikan ihannointia
Vs: jar-ii:n Volvot, 740 pelastusta
« Vastaus #292 : 02.03.2021, 12:08:49 »
Kesä lähestyy ja näyttää siltä että ORX menee ensikesänkin B200K:lla... Sen verran tulee (vahigossa) hommattua näitä väliprojekteja ja nykyinen elämäntilanne vie aikaa vähän muualle  :)

Mutta seiska tuli valmiiksi ja leimattiin huomautuksitta. Vaihtoi omistajaa leimauksesta seuraavana päivänä.

Kattoverhoilustahan tuon tunnistaa jos tulee vastaan  :2funny:





Tilannehan on tavallaan huolestuttava, tai miten sen nyt ottaa. Tässä tuli vaihdossa yksi vanhoista autoistani joten pihalla on nyt 4kpl leimattuja 240GL malleja  :idiot2:

Perheautona toimii tottakai farkku:




Tätä saisi siistiä hieman. Tuli vähän kiirellä otettua käyttöön, mutta tuo kontinluukku ehkä suurin ongelma kun maalit hilseilee. Varmaan vaihdettu joskus kun todella hyväkuntoinen. Parempi solex on tallin pöydällä odottamassa kasausta ja voisi sen tähän vaihdella. Samalla vakionopeussäädin, mikä tulee huomenna pakettiautomaattiin.

ZAM leimattiin jälleen ilman ongelmia. Sulakerasia kai otti itseensä iskaritestissä kun hätävilkut eivät inssin käsittelyssä toimineet. Tuulilasihan tähän vaihdatettiin ja listaa eivät asentajat saaneet takaisi. Pitänee touhuta se itse tuohon jälkikäteen, liekkö onnistuu tai ei....



Ja loppuun vielä kuvia tästä entisestä helmestäni nykykuosissa. Eli B230K + M47 240GL kattoluukulla. Tästä pitäisi kai luopua, kun ei oikein käyttöä ole. Korikin vaatisi täyden läpikäynnin pikkuhiljaa. Mutta eipä tuo leipää rivissä pyydä  :D Tästä voi tarjouksia laittaa vaikka yv, jos innostusta. Lisämittarit sun muut jää jokatapauksessa mulle vaikka omistussuhde sattuisi vaihtumaan.





Tässä ois jollekkin melko uniikki tuote, mutta ihan parilla satasella ei lähe pihasta. Korihommia löytyy jos haluaa siistin ja on tuo sisustakin jo hieman kärsinyt. Leimaa silti kesään asti ja ihan päivittäin tuolla ajellaan.  8)
Volvo 245GLT B230E + M47 -86 & Volvo 240GL B200K + M47 -89 & Volvo Amazon B18 + M40 -62 & Volvo 244Turbo -82
Showroom
Tallitouhuja instagramissa

Paikalla TJA

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1041
  • www.vrcf.fi
Vs: jar-ii:n Volvot, vanhaa takaisin
« Vastaus #293 : 02.03.2021, 18:43:59 »
Elä suotta hilloa lisämittaripatteristoa, voin lunastaa mielelläni itselleni, mittarit voit pitää, mulle riittää pelkkä 3-mittarin kehys  :P

Ps, hienoa touhuamista jälleen.

Poissa jar-ii

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 596
  • Typerää vanhan tekniikan ihannointia
Vs: jar-ii:n Volvot, vanhaa takaisin
« Vastaus #294 : 03.03.2021, 09:05:06 »
Elä suotta hilloa lisämittaripatteristoa, voin lunastaa mielelläni itselleni, mittarit voit pitää, mulle riittää pelkkä 3-mittarin kehys  :P

Ps, hienoa touhuamista jälleen.
Kyllä se jää ja toisenkin tarvis melkee tuohon Turboon sitten aikanaan  :D

Kiitoksia  8)
Volvo 245GLT B230E + M47 -86 & Volvo 240GL B200K + M47 -89 & Volvo Amazon B18 + M40 -62 & Volvo 244Turbo -82
Showroom
Tallitouhuja instagramissa

Poissa jar-ii

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 596
  • Typerää vanhan tekniikan ihannointia
Vs: jar-ii:n Volvot, sianpää säkissä...
« Vastaus #295 : 12.04.2021, 18:01:11 »
No niinhän siinä kävi että OSH jatkoi matkaansa, kun ei aika riitä kaikelle. Amazonia on touhuttu kovasti eteenpäin, niistä paremmin juttua Instan puolella. ORX:iin tuli kaverilta viimevuonna Theissin helmat ja olen niitä sovitellut ja kittaillut pahimpia monttuja pois. Kiinnitys niissä ollut aiemmin ruuveilla, mutta tähän pitää keksiä joku parempi ratkaisu.

Sitten taas sairauden oireisiin. Vastaan tuli itselle sen verta erikoisuus että täytyihän siitä tehdä kaupat. 360GL, rekisteröity -90, eli taitaa olla viimeisiä mohikaaneja? Tekniikka B200K + M47R, varusteita keskuslukko, orkkis sumarit, lisävalot ja urheilullinen spoileri.

En oikein tiedä mitä tuosta voisi sanoa. Kori on valmistusmaa huomioonottaen yllättävän siisti. Kuskinpuolen kaarta saa siistiä ja helman takapään korjata. Vaihdelaatikko ääntää 1,2,3 ja 5 vaihteella sekä jonkun kolahduksen se pitää montuissa (luultavasti putki irti)

Auto ostettu uutena Rovaniemen Volvolta 1990, matkasi sieltä Muonioon. Minulle auton myynyt herrasmies osti sen samaisesta liikkeestä käytettynä vuonna 1994 ja on ollu perheessä siitä saakka. Huoltohistoria on aukoton ja auto muutenkin ollut todella hyvällä pidolla. Joudun varmaan katkaisemaan hienon historian ja tekemään tämän vuoden huollot kotona, kai pitää jokin leimaisin hommata  :D

Tässä pari kuvaa autosta:







Toinen lampunpyyhkijän varsi puuttui, sen asentelin jo kuvista poiketen. Samoin aloin saattamaan auton rikkinäistä äänentoistoa lähemmäksi alkuperäistä kuosia. Näillä näkymin autoon tulee CR-702 soitin orkkis vahvarilla ja eq:lla. Alkuperäiset kaiuttimet asennellaan joka kulmaan.

Tätä voisi ehkä näyttää kesällä museotarkastajalla. Noh tehdään se päätös kun näen tuon auton korin kunnon paremmin tallissa ja kunnon valoilla.
« Viimeksi muokattu: 12.04.2021, 18:03:22 kirjoittanut jar-ii »
Volvo 245GLT B230E + M47 -86 & Volvo 240GL B200K + M47 -89 & Volvo Amazon B18 + M40 -62 & Volvo 244Turbo -82
Showroom
Tallitouhuja instagramissa

Poissa jar-ii

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 596
  • Typerää vanhan tekniikan ihannointia
Vs: jar-ii:n Volvot, sianpää säkissä...
« Vastaus #296 : 01.07.2021, 12:21:33 »
Nii siinä kävi että 242 lähti pihasta innokkaammalle harrastajalle ja itse keskityn Amazoniin ja Turboon jos vapaa-ajan ongelmaa on. Toki käyttiksiä huolletaan ja remppaillaan mitä tulee ja näitä kuuluisia "väliprojekteja" tehdään. Perhe ja muu elämä vie ihan hyvin aikaa, mutta kaikenlaista touhuillaan vaikka täällä olisi hiljaista  :D

PS. Possu vois olla myynnissä, laita yv jos kiinnostaa.
Volvo 245GLT B230E + M47 -86 & Volvo 240GL B200K + M47 -89 & Volvo Amazon B18 + M40 -62 & Volvo 244Turbo -82
Showroom
Tallitouhuja instagramissa

Poissa jar-ii

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 596
  • Typerää vanhan tekniikan ihannointia
Vs: jar-ii:n Volvot, sianpää säkissä...
« Vastaus #297 : 01.07.2021, 12:40:41 »
Spämmätään nyt muutama kuva tännekin:

Perheen ykkösauto/emännän kulkine (uskokaa tai älkää vuonna 2021)





Pilalle tuunattu kesäpeli, tähän pitäisi tuo takahelma kehitellä vielä, tai sitten maalaan orkkiksen vaan korin väriin:





Talviauton ominaisuudessa lähinnä, ehkä museointiin?



Sikasiisti pikkuauto:





Myyntiin, museolle vai jokkikseen. Siinäpä pulma
Volvo 245GLT B230E + M47 -86 & Volvo 240GL B200K + M47 -89 & Volvo Amazon B18 + M40 -62 & Volvo 244Turbo -82
Showroom
Tallitouhuja instagramissa

Poissa jar-ii

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 596
  • Typerää vanhan tekniikan ihannointia
Vs: jar-ii:n Volvot, sianpää säkissä...
« Vastaus #298 : 06.04.2022, 12:46:26 »
Kirjotellaan jotakin tännekin kun koneella olen.

Loppukesästä tuli uskomaton tarjous, kun tuttu kysyi onko tarvetta 240 Volvolle? Ainahan mulla on!  :2funny:
Eli 86 vuosimallin D24+M47 kombolla oleva raato tipahti pihalle, josta kyllä pikimmiten päätin että ei ole minua varten. Auto vaati täyden remontin (seissyt 10v ja kansi halki). Noh laitoin muutamaan paikkaan ilmoitusta, että vaihtokauppa kiinnostaisi bensakoneelliseen ja näinhän siinä kävi:

[i[/img]

Tuollainen sininen B200K M47 papan helmi sitten tarttui "väliprojetiksi" (näistä muuten tuo parempi puolisko tykkää aina, kun puhe kuukauden remontista ja todellisuus 6kk). Eli taas ollaan samassa liemessa, mihin ei pitänyt enää koskaan sekaantua vaan tehdä noita olemassa olevia eteenpäin... noh... tässäpä sitä ollaan



Ja korissahan piti olla perinteinen "pari paikkaa", mutta kyllähän se levisi hieman... Eli helmaa, kaaren pätkää, etulattioita.... Etulokariinkin sai tehdä alaosan. Helman oisi saanut vaihtaa kokonaan kun jälkikäteen miettii.















Osittain alkanee näkyä hitsausväsymys, kun paikkoja olikin odotettua enemmän. Ompa nyt suurinpiirtein kopakka ja voi keskittyä kaikkeen muuhun. Mipaa hain paikallisesta maaliliikkeestä, jotta voi pierasta tohon ees sinnepäin sinistä kylkiin ja helmoihin. Muuten saa mennä myllytyksellä. Autohan on seissyt vuodesta 2006, joten maalipinnassa on kaikenlaista linnunpaskasta pihkaan. Mutta ylimaalaukseen ei ole oikein resursseja eikä mielenkiintoakaan tällä hetkellä. Kahden pienen pojan isänä kun tämä talliaika on aika rajallista muutenkin.

Mutta sain silti puskurin irti (parempi pitää kaivaa varastoista) ja tuon alamuovin, niin saa tehdä pohjat kunhan talliin pääsee.



Korihan on yllättävän hyvä täältä takaa. Melkein avasin oluen juhlan kunniaksi, mutta se saanee nyt kuitenkin odottaa viikonloppuun.

Ja sekavan tekstin loppuun vielä mietteitä mitä tälle nyt tullaan tekemään.

Kori kuntoon (vielä takakylkien, lokarin ja yhden oven maalaus ja myllytys)
Alusta uusiksi
Jarrut uusiksi
B200K - B230E tai jotain vastaavaa mitä nurkissa sattuu olemaan.
Sisustaan ehyet muovit ja orkkis radio jne paikalleen.
Taittokoukku kiinteän tilalle (tässä sellainen ollutkin, vaan ilmeisesti isompaa vaunua vedetty niin laitettu jäykkä)
Käytännössä siis löysästi museokuntoon, mutta tuo täyden remontin vaativa 200k lentänee mäelle ja tilalle jotain.

Rekisteröintikatsastuksen tämä myös vaatii kun perikunta palauttanut kilvet, mutta se nyt ei tuntunut olevan kummoinen homma kun katsastusasemalta kyselin.

Eli tämmöinen perus "pelastus". Älkää kysykö miksi, en tiedä kyllä itsekään.  :)


Volvo 245GLT B230E + M47 -86 & Volvo 240GL B200K + M47 -89 & Volvo Amazon B18 + M40 -62 & Volvo 244Turbo -82
Showroom
Tallitouhuja instagramissa

Paikalla oh850

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 889
  • TDI POWER
Vs: jar-ii:n Volvot, sianpää säkissä...
« Vastaus #299 : 06.04.2022, 16:31:28 »
Eihän tämä näytä pahalta ollenkaan, kyllä ne jotkut lahommistakin autoja tekee :D

 

Carcom Oy  Ateho