Autodiagnoosi  Carcom Oy

VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista

  • 15776 Vastauksia
  • 3256686 Lukukerrat

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1867
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14085 : 22.10.2019, 20:20:59 »
Mistä tämä liitin löytyy? Pitäisi olla laatikon tikun vieressä, mutta eipä ole... Perinjuurin huonosti tähän -91 vuotiseen 960:iin löytyy selkeitä sähkökaavioita tai komponenttikuvia. :-\

Pientä edittiä, kävin nimittäin tänään tankilla ja....minkäs kokoinen tankki näissä on? Olen ollut siinä uskossa, että "iso" (77l?)? Viisari oli nimittäin punaisen rajalla (valo ei vielä palanut) ja sain tankattua 52 litraa. Tämän jaoin kilometreillä (joita oli kertynyt 400), niin lukema olikin "vain" 13l/100km, mikä on minusta linjassaan.

Joten vianhaun luonne hiukan muuttui. Edelleen se erittäin väkevän hajuinen pakokaasu, "kaniksen" käry kierrättäessä ja tumma pölähdys, raskas tyhjäkäynti ja nyppiminen.

Nyppiminen ilmenee vain kuumalla koneella (kylmänä ei nypi), joten epäilisin itse vielä sittenkin jonkun sytytyspuolan olevan heikkotehoinen ja alkaa oireilemaan kuumana. Täytyy tämä tutkia.

Bensan katkun (pyörii selkeästi rikkaalla) ajattelin johtuvan joko lämpötila-anturista, tai Lambdasta. Sain tosiaan lämpötila-anturilta mitattua järkevän lukeman, mutta sen johtoja on korjailtu sähkömiehen teippivirityksin, mitä löytyy autosta vähän sieltä ja täältä... :facepalm:
Lambdaa taas mietin, jos on ajettu rehellisesti tukkoon? Tai kuollut vanhuuttaan.

No, enhän mä tiedä misse se liitin on, mutta siinä se on jossain itse anturin lähellä. Seuraa sitä anturilta lähtevää johtoa. Tietysti jos sen on joskus joku vaihtanut yleismalliseen, ja juottaut kiinni, niin silloin sen saa irti sivuleikkureilla.

Tuo lambda anturin irroittaminen on siitä hyvä että jos vika oli lambdassa se moottori toimii perstuntumalla ihan normaalisti, jos lambda on ehjä vika muuttuu, ja siitä vian muutoksesta voi päätellä missä vika on. Jos sillä ei ole vikaan mitään vaiktuusta niin... ööh, no lähtökohta sekin on.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14086 : 22.10.2019, 20:44:50 »
No, enhän mä tiedä misse se liitin on, mutta siinä se on jossain itse anturin lähellä. Seuraa sitä anturilta lähtevää johtoa. Tietysti jos sen on joskus joku vaihtanut yleismalliseen, ja juottaut kiinni, niin silloin sen saa irti sivuleikkureilla.

Tuo lambda anturin irroittaminen on siitä hyvä että jos vika oli lambdassa se moottori toimii perstuntumalla ihan normaalisti, jos lambda on ehjä vika muuttuu, ja siitä vian muutoksesta voi päätellä missä vika on. Jos sillä ei ole vikaan mitään vaiktuusta niin... ööh, no lähtökohta sekin on.
Joo, siellä suunnalla näkyi sähkömiehen teippiä... En yllättyisi vaikka olisi tarvikelambda.

Tänään löytyi yhdestä puolasta halkeamia ja oli vuotanut jotain mähmää, vaihdon "ei niin rikkinäisen" tilalle. Katsotaan hävisikö nyppiminen.

Kaasuläpän asentoanturin piuhan irroitus ei mainittavasti muuta moottorin käyntiä, mitänyt "kaikki" (laatikko, ECU) menee vikatilaan, eikä ota niin halukkaasti kierroksia.

...täytyy jatkaa tutkimuksia.

Kankikari

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14087 : 24.10.2019, 18:49:23 »
940 kartanon repsikanpuolen jarruvalo ei pala. Polttimo ehjä eikä hapettumaa yhtään missään.

Omaa sulaketta ei taida olla.

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6578
  • 1% Hybridi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14088 : 24.10.2019, 18:57:24 »
940 kartanon repsikanpuolen jarruvalo ei pala. Polttimo ehjä eikä hapettumaa yhtään missään.

Omaa sulaketta ei taida olla.
Mittasitko yleismittarilla sieltä polttimonkannasta tuleeko sinne jännite ?
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Kankikari

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14089 : 24.10.2019, 19:00:46 »
En.
Mittasitko yleismittarilla sieltä polttimonkannasta tuleeko sinne jännite ?

Vaihdan toisen polttimen huomenna.

Mites jos nostan jarruvalot takasumareissa palamaan tarviiko leimalla toimia vai
« Viimeksi muokattu: 24.10.2019, 19:22:32 kirjoittanut Kankikari »

Poissa Teemu-

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2464
  • Kantti on kaunista.
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14090 : 24.10.2019, 19:33:01 »
Mulla ainankin herjaili välillä 740:ssä ne kontaktipinnat, niitä kantoja muljuttelemalla saatto lähtee toimimaan yhtäkkiä.

Tulipa mitattua tuo kasipätkän pakiputki että voi tee se itse materiaalista tehdä uuden putken kun alkaa nykyinen olemaan rapsakka, 45mm oli lopputulema ennen tuota vaimenninta. :idiot2: Supistuu siitä katin jälkeen älyttömästi siis.

Onko kukaan saanut tehtyä noista "tee se itse" putkien akseliylityksistä kerralla käypää ilman isompia muokkauksia? Noita näkyy motonetilläkin olevan jos jonkinlaista ja kaikkia ei viitsi ostaa.  ::)

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14091 : 24.10.2019, 19:46:14 »
En.
Vaihdan toisen polttimen huomenna.

Mites jos nostan jarruvalot takasumareissa palamaan tarviiko leimalla toimia vai
Ettei olisi polttimon kanta tai umpion pohja murtunut, eikä se jarruvalon plussan "klipsu" enään osu enään kontaktiinsa.

Neljät valot saanut toimimaan laittamalla jotain auton korin ja umpion pohjan väliin "painamaan" sitä polttimon kantaa umpion pohjaa vasten. Nyt viimesen kohdalla kyllästyin ja siirsin jarruvalot sumareihin ja sumarin vasemmalle alas "jarruvalon" tilalle. En tiedä mitä mieltä leimasetä on.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1602
  • It's Hip To Be Square
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14092 : 24.10.2019, 20:54:46 »
Onko kukaan saanut tehtyä noista "tee se itse" putkien akseliylityksistä kerralla käypää ilman isompia muokkauksia? Noita näkyy motonetilläkin olevan jos jonkinlaista ja kaikkia ei viitsi ostaa.  ::)

Seiskaan monestikin. Riippuu tietysti ihan autosta, paljonko on tilaa käytössä ja paljonko ylitystä tarvitaan.

Noilla saa muutettua putken korkoa akselin jälkeen, kun katkaiseen muhvinpuoleisen laskun sopivasta kohdasta ja kääntää loppuosan toisinpäin. Vähän putkiston rakenteesta riippuen voi olla nätimpi kasatakkin, jos ylityksessä on liitos.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Teemu-

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2464
  • Kantti on kaunista.
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14093 : 24.10.2019, 20:57:48 »
Seiskaan monestikin. Riippuu tietysti ihan autosta, paljonko on tilaa käytössä ja paljonko ylitystä tarvitaan.

Noilla saa muutettua putken korkoa akselin jälkeen, kun katkaiseen muhvinpuoleisen laskun sopivasta kohdasta ja kääntää loppuosan toisinpäin. Vähän putkiston rakenteesta riippuen voi olla nätimpi kasatakkin, jos ylityksessä on liitos.
Juu, oon mieki seiskaan noita askarrellut mut seiskaan sai valmiin akseliylityspätkänkin, tuohon uudempaan taas ei ja sitä pitäis vähän askarrella ja mallailla sitten, mut ei kait se auta kuin käydä tuumasta toimeen.  :D

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14094 : 24.10.2019, 21:38:10 »
Ite tekisin ennemmin 3x 90* mutkista. Toki riippuu vähän millaiset tilat on.
Noi valmiit akselinylitykset harvemmin on menneet ilman reilumpaa muokkausta paitsi autot missä jäykkä taka-akseli ja ei tee mitään tiukkoja mutkia heti akselin jälkeen (esim. 240).

Lähinnä se tossa 3x 90* mutkissa, et saa passailtua paljon enemmän jos esim. pihalla joutuu askartelemaan.
Joutuu vaan enemmän hitsailemaan.

960 tein tuollee ja tuli aika hyvä vaikka itse sanonkin. Ja 240 tein myös valmiista mutkista kasaamalla akselinylityksen.
Paljon sai kyllä rälläkkää ja tiggiä näyttää silti ennen kuin sopi sillee ettei tarvii enää uutta versiota sinne miettiä. :D

Joskus tein valmiista akselinylityksestä ja sai koko putken laittaa uusiks enne ku sopi edes melkeen sinne.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1602
  • It's Hip To Be Square
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14095 : 24.10.2019, 22:18:47 »
Sellaisen olen huomannut, että se ylitysputki on myös koko röörin nopein kohta mätänemään.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Kankikari

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14096 : 24.10.2019, 22:20:21 »
Ettei olisi polttimon kanta tai umpion pohja murtunut, eikä se jarruvalon plussan "klipsu" enään osu enään kontaktiinsa.

Neljät valot saanut toimimaan laittamalla jotain auton korin ja umpion pohjan väliin "painamaan" sitä polttimon kantaa umpion pohjaa vasten. Nyt viimesen kohdalla kyllästyin ja siirsin jarruvalot sumareihin ja sumarin vasemmalle alas "jarruvalon" tilalle. En tiedä mitä mieltä leimasetä on.

Jotain tuollaista sumuvaloviritystä mietinkin.. lamput on melko uudet, lampunkannatkin ihan ehjän näköset. Ja alin kantahan oli kätösissä ja kääntelin vähän kontakteja.

Siirrän jarruvalojen johdot ylös... vittuako sitä miettii enempää. Jossei pala ni sit tutkii lisää. Muutaki tekemistä olisi mut on tuota talvipulkkaa korjattava et menee sen talven.

Yllättäen bilteman veneen pohjatulppa ei sitten käynytkään tuohon syyläriin anturin paikkaan jossa väljä hellan joku tulppa. Vuotaa glykolia olis pitäny uusia kaikki heti kun paisarin uusin vanhuuttaan.

Kankikari

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14097 : 24.10.2019, 22:21:56 »
Sellaisen olen huomannut, että se ylitysputki on myös koko röörin nopein kohta mätänemään.

3x ylitysputkee ja sit koko putki vaihtuu.

Mätänee sisältäpäin. Kai siä kondensiovettä on joka mädättää sen jo venytetyn putkisauman

Poissa Teemu-

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2464
  • Kantti on kaunista.
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14098 : 24.10.2019, 22:30:41 »
Onneks voi töissä öljymontulla tehdä sitä tarvittaessa, niin ei tarvii maassa maata.  :D

Ja akselinylitykset seiskassa sai uusia muutamien vuosien välein liki, kulutustavaraa siis.  :D

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14099 : 25.10.2019, 13:24:55 »
Mistä V90 Volvon vm. 2017 lisävalon heräte? Vai pitääkö laittaa CanM8 Volvo versiona väylälukija? Jos ainoa vaihtoehto niin tietääkö joku minkä värinen johto on pitkien heräte väylässä?
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

 

Samppasport  Futurez