Autodiagnoosi  Carcom Oy

Akku keskustelu

  • 563 Vastauksia
  • 196412 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1331
  • Hi Tech, Low Life
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #255 : 06.11.2017, 19:29:24 »
Geeliakku oli 4v sitten ostetus webastollises tonnaris ja hyvin pelitti vaikka lämmitin talven ahkerasti käytös.. Tonnari laukesi 8kk ajon jälkeen ja akku jatko isän wv golf mark2 ja isän kuoleman jälkeen golf meni siskonpojal. Tuo geeliakku vieläkin kiinni ja pelittää edelleen.
Volvo S40 2.0T (0,65bar)  -00
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa V70 A 4D 2016

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 676
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #256 : 06.11.2017, 23:48:20 »
"Itse kuljen vähän vastavirtaan ja olen kokeilemassa miten pitkään tavallinen lyijyakku pärjää S&S toiminnolla varustetussa autossa ahkeralla webaston käytöllä. Vahingossa siis laitoin väärän akun... Testi on vielä kesken, mutta 1,5 vuotta on mennyt hyvin."

Taksikäytössä oleviin SjaS järjestelmällä varustettuihin Volvo S80 ja V70  aika moneen vaihdettu akku noin 12-18kk välein, muttei toki kaikkiin joillakin on kestänyt jo 2-vuotta mutta ovatkin skipanneet napista aina käynnistyksen jälkeen start&stop homman pois, polttonestelämmittimiä käyttävät melkoisen paljon ja useimmilla on myös kiinteä laturi autossaan mitä käyttävät kun auto on kotipihassa.

Itse otan 99% start & stopin pois heti autoni (Volvo V70 A D4 2016) käynnistymisen jälkeen, sitten jos olen unohtanut sen ottaa pois teen sen heti kun joudun pysähtymään ja huomaan sen olevan aktivoituna, em tavalla koetan saada akkuni kestämään hieman kauemmin eli Suomeksi noin 4-5 vuotta? Minullakin on muuten uutena asennettu kiinteä laturi mitä käytän kotona ahkerasti ja siihen siis olen jo sijoittanut noin 2 uuden akun hinnan eli ei ehkä edes ole kannattava ostos? No aika näyttää senkin asian.    2 autossa (bensakone) on myös Webasto muttei s&s järjestelmää ja uutena siihenkin laitatin kiinteän akkulaturin, eka akku oli uusimisen tarpeessa noin 5.5 vuotiaana. Meillä kun pidetään autot yleensä hieman pidempään jos toimivat asiallisest ja yleensä toimivat kun hankimme vain uusia autoja, nykyisen Volvo V70 D4 2016 edeltäjä(pikkuauto) lähti meiltä pois 19-vuotiaana ja melko hyvässä kunnossa vielä palvelee uudella omistajalla käyttöautona, mutta emme sillä enää itse halunneet ajaa kun oli niin turvaton "himmeli". Siihen uusittiin 19 vuoden aikana 2 akkua eli halvalla päästiin.
« Viimeksi muokattu: 06.11.2017, 23:50:00 kirjoittanut V70 A 4D 2016 »

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #257 : 07.11.2017, 07:25:48 »
"Itse kuljen vähän vastavirtaan ja olen kokeilemassa miten pitkään tavallinen lyijyakku pärjää S&S toiminnolla varustetussa autossa ahkeralla webaston käytöllä. Vahingossa siis laitoin väärän akun... Testi on vielä kesken, mutta 1,5 vuotta on mennyt hyvin."

Taksikäytössä oleviin SjaS järjestelmällä varustettuihin Volvo S80 ja V70  aika moneen vaihdettu akku noin 12-18kk välein, muttei toki kaikkiin joillakin on kestänyt jo 2-vuotta mutta ovatkin skipanneet napista aina käynnistyksen jälkeen start&stop homman pois, polttonestelämmittimiä käyttävät melkoisen paljon ja useimmilla on myös kiinteä laturi autossaan mitä käyttävät kun auto on kotipihassa.

Itse otan 99% start & stopin pois heti autoni (Volvo V70 A D4 2016) käynnistymisen jälkeen, sitten jos olen unohtanut sen ottaa pois teen sen heti kun joudun pysähtymään ja huomaan sen olevan aktivoituna, em tavalla koetan saada akkuni kestämään hieman kauemmin eli Suomeksi noin 4-5 vuotta? Minullakin on muuten uutena asennettu kiinteä laturi mitä käytän kotona ahkerasti ja siihen siis olen jo sijoittanut noin 2 uuden akun hinnan eli ei ehkä edes ole kannattava ostos? No aika näyttää senkin asian.    2 autossa (bensakone) on myös Webasto muttei s&s järjestelmää ja uutena siihenkin laitatin kiinteän akkulaturin, eka akku oli uusimisen tarpeessa noin 5.5 vuotiaana. Meillä kun pidetään autot yleensä hieman pidempään jos toimivat asiallisest ja yleensä toimivat kun hankimme vain uusia autoja, nykyisen Volvo V70 D4 2016 edeltäjä(pikkuauto) lähti meiltä pois 19-vuotiaana ja melko hyvässä kunnossa vielä palvelee uudella omistajalla käyttöautona, mutta emme sillä enää itse halunneet ajaa kun oli niin turvaton "himmeli". Siihen uusittiin 19 vuoden aikana 2 akkua eli halvalla päästiin.
Vaihdoitko molemmat akut, vain tuon S&S toimintoihin vaikuttavan pikku akun?

http://support.volvocars.com/fi/cars/pages/owners-manual.aspx?mc=Y285&my=2016&sw=15w17&article=ff809619edf78d3ac0a801e800f7b632
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #258 : 07.11.2017, 11:29:46 »
Ei kyllä ole testiä tullut vastaan missä pärjäis hyvin:

http://www.pjp-batteries.com/wp-content/uploads/2011/02/tm0618-fin.pdf
http://i53.tinypic.com/2j2gdft.jpg
http://www.testfakta.se/sites/default/files/tittbild_grafik151105.pdf

Itellä ollut pari (AGM ja normaali) bilteman akku, kummallakin pärjää mutta hyviä ne ei kyllä ole.
Muuten mitenkään kantaa ottamatta mutta eikös noissa ole se bilteeman musta ja slerpan hehkutus perustui näihin harmaisiin hopeakalkkimitälieakkuihin
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2692
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #259 : 07.11.2017, 12:41:08 »
Vaihdoitko molemmat akut, vain tuon S&S toimintoihin vaikuttavan pikku akun?
Siis käynnistysakku on nyt joku hopea-kalsium-sznajder, vaikka pitäisi olla AGM. Pikkuakku on alkuperäinen 6 vuotta vanha AGM.

Pikkuakkua käytetään ainoastaan starttaushetkellä sähköttämään muut järjestelmät paitsi starttimoottori. Tavoitteena on vähentää alijännitteestä aiheutuvia vikakoodeja. Aika helpolla se pikku akku pääsee varsinkin talvella, kun S&S ei muutenkaan toimi.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2905
  • "Noku mä haluan"
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #260 : 14.11.2017, 09:02:30 »
Hain eilen Boschilaisen akun vanhan, ilmeisesti alkuperäisen tilalle. Vanhalla ikää n.8v. Saa nähdä miten tuo Bosch jaksaa, päivän käytön perusteella ainakin pyörittää vihaisemmin  :)

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #261 : 14.11.2017, 09:12:23 »
Muuten mitenkään kantaa ottamatta mutta eikös noissa ole se bilteeman musta ja slerpan hehkutus perustui näihin harmaisiin hopeakalkkimitälieakkuihin

No sehän viimeks pärjäs oikein hyvin:  https://tekniikanmaailma.fi/tm-vertailu-7477-ahn-kaynnistysakut/

Eniten parannuksia kaipaisi Bilteman akku, sillä se ei onnistunut missään osa-alueessa.  ;D

Ellen ihan väärin muista niin taisi jäädä aikalailla nollille tulokset.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #262 : 14.11.2017, 09:33:00 »
No sehän viimeks pärjäs oikein hyvin:  https://tekniikanmaailma.fi/tm-vertailu-7477-ahn-kaynnistysakut/

Eniten parannuksia kaipaisi Bilteman akku, sillä se ei onnistunut missään osa-alueessa.  ;D

Ellen ihan väärin muista niin taisi jäädä aikalailla nollille tulokset.
Nyt täytyy sanoa, että olen lukenut eri testin ja mielestäni TM:stä (vai onko sitten ollut tuulilasi, muutama vuosi sitten kuitenkin). Siinä testissä oli molemmat bilteman akut ja se "perinteinen" jäi viimeiseksi hopeisen olleen keskikastin yläpuolella.

Muistan tuon siitä, kun vaikutti raskaasti ostopäätökseen.

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #263 : 14.11.2017, 09:47:07 »
Nyt täytyy sanoa, että olen lukenut eri testin ja mielestäni TM:stä (vai onko sitten ollut tuulilasi, muutama vuosi sitten kuitenkin). Siinä testissä oli molemmat bilteman akut ja se "perinteinen" jäi viimeiseksi hopeisen olleen keskikastin yläpuolella.

Muistan tuon siitä, kun vaikutti raskaasti ostopäätökseen.


Joo siitähän oli että laatu rankasti vaihtelee. Tosin se nyt on ymmärrettävää kun valmistaja saattaa vaihtua biltemassa etkä sitä tiedä, mutta halvimmalta tuottajalta ne ostaa tuotteensa :)

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #264 : 14.11.2017, 10:07:03 »

Joo siitähän oli että laatu rankasti vaihtelee. Tosin se nyt on ymmärrettävää kun valmistaja saattaa vaihtua biltemassa etkä sitä tiedä, mutta halvimmalta tuottajalta ne ostaa tuotteensa :)
Jep. Tässä se neljän vuoden takuu lohduttaa hiukan, paitsi jos olet keskellä korpea mökillä. :2funny:

Biltemassa kaikki autotarvikkeet (ja taitaa kaikki muukin, esim. kuulokkeet, autostereot yms) laatuvaihtelee paljon. Kilpailuttavat ja hankkivat halavalla.

Mattimies

  • Vieras
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #265 : 14.11.2017, 10:35:33 »
Eka Biltema akun ostin v.1993 muijan Relluun , auto hajos ennen akkua vuonna 2007. 2008 ostin Biltemalta uudet akut meidän Volvo 945:siin. Autot vaihtoi omistajaa
keväällä 2017 , akut toimi vielä .
Volvo vaihtoi aikanaan Tudor:in akut Vartaan , ihan vain hinnan vuoksi.
Tuo Bilteman 4 vuoden takuu on lyömätön .

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2905
  • "Noku mä haluan"
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #266 : 14.11.2017, 11:34:48 »
No sehän viimeks pärjäs oikein hyvin:  https://tekniikanmaailma.fi/tm-vertailu-7477-ahn-kaynnistysakut/

Eniten parannuksia kaipaisi Bilteman akku, sillä se ei onnistunut missään osa-alueessa.  ;D

Ellen ihan väärin muista niin taisi jäädä aikalailla nollille tulokset.

Tässä tuo tulos niille, keillä ei ole tunnuksia tuonne

https://juhokare.pic.fi/kuvat/TM%202109/Autonakut%20vm.2009.pdf/full

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #267 : 14.11.2017, 11:40:29 »
Tässä tuo tulos niille, keillä ei ole tunnuksia tuonne

https://juhokare.pic.fi/kuvat/TM%202109/Autonakut%20vm.2009.pdf/full
Toikin on kahdeksan vuotta vanha testi, välttämättä en enää luottaisi tuloksiin, kai se tiettyä suuntaa antaa mutta kuten edellä mainittiinkin voi tällaisten biltema-akkujen valmistaja vaihdella tuossa ajassa jo moneen kertaan.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #268 : 14.11.2017, 11:59:32 »
Toikin on kahdeksan vuotta vanha testi, välttämättä en enää luottaisi tuloksiin, kai se tiettyä suuntaa antaa mutta kuten edellä mainittiinkin voi tällaisten biltema-akkujen valmistaja vaihdella tuossa ajassa jo moneen kertaan.
Sama taisi olla jarrupaloilla, kun jossain testissä murenivat kesken testin. Hommaako joku tuolta oikeasti vielä varaosia autoonsa ::)
Motonetissä näkee sentään valmistajan ja netti on pullollaan liikkeitä mitkä myyvät(pitäisi) laadukkaita osia.

Yleensä Biltema kilpailee edullisilla
hinnoillaan, mutta vertailussa
ollut akku ei ole edes sanottavasti
muita halvempi.
Biltema ei saanut
ainuttakaan tähteä, emmekä todellakaan
voi suositella sen ostamista,
mikäli haluaa autonsa käynnistyvän
myös pakkaskelillä.
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2905
  • "Noku mä haluan"
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #269 : 14.11.2017, 12:08:25 »
Toikin on kahdeksan vuotta vanha testi, välttämättä en enää luottaisi tuloksiin, kai se tiettyä suuntaa antaa mutta kuten edellä mainittiinkin voi tällaisten biltema-akkujen valmistaja vaihdella tuossa ajassa jo moneen kertaan.

Toki, mutta muiden osalta tuo testi pitää varmaankin aika hyvin paikkansa.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy