-
(https://i.imgur.com/HUjIwS0.png)
Tervehdys! Minä, Volvo-fanaatikko jo kolmannessa sukupolvessa, ajattelin tarinoida hieman ässästäni sekä sen elämänkaaresta, mikäli sitten ei muiden vaan itseni iloksi.
Hieman tietoutta autoon liittyen:
Autohan on siis Volvo S60 vuodelta 2002 5-vaihteisella automaattivaihteistolla (AW55-50/51SN), väriltään helmiäistummansininen (417-26). Tätä peltilehmää kuljettaa Volvon 2.4 -litrainen turbovitonen (B5244T3) jolle kyllä menovesi maistuu. Auto on siirtynyt käyttööni 2020 syyskuussa.
Hieman varusteista, ei sinällään mitään erikoisuuksia mutta listataan nyt kuitenkin:
- Automaattinen ilmastointi
- Automaattisesti himmentyvä taustapeili
- Beige puolinahkasisusta
- Vakionopeudensäädin
- Takaikkunan rullaverho
- Etusumuvalot
- Lohkolämmitin
- Irroitettava vetokoukku suojineen
Mukana tuli myös huoltokirja hyvällä huoltohistorialla.
Visioni on se että pidän auton käytännöllisenä, kuitenkin hieman vastaavan mallisarjan äRRä-mallia jäljitellen, yrittämättä kuitenkaan liikaa tehdä tästä mitään köyhän miehen äRRä- kopiota. Mitään lasikuitutuning-puskureita, 2cm-madalluksia, 45-asteen aurauskulmia tai vastaavia härpäkettä tämä auto ei tule näkemään.
Mitäs tälle olen nyt ennättänyt tekemään?
Kosmeettisia muutoksia:
- Osramin T10 -ledit kilvenvaloiksi, eivät ole lisäperuutusvalot kirkkaudeltaan sekä sävy on lähellä uusien autojen kilvenvaloja, pientä mutta kuitenkin hyvin ehostavaa päivitystä.
- Avainvaunulta Volvon OEM-US -vilkunkannat (8662985).
- Philips XtremeUltinon gen2 H7 -ledit lähivaloissa.
- Philips XtremeUltinon Essential HB3 -ledit kaukovaloissa.
- Ajovalojen pyyhkijöiden poisto.
- 20% kalvot taka- sekä sivuikkunoihin.
- Penkkien puhdistus läpikotaisin TurtleWaxin penkinpesuaineilla vuosien saatossa pinttyneiden hajujen poistoa varten.
- Optibeam Commander -lisävalopaneeli sumuvalojen tasalle ala-aukkoon.
- Kiinan lediä sisävalaistukseen hirvittävällä sinertävän valkoisella värisävyllä.
- Finnittömät kilvet.
- Mallimerkintöjen poisto takaa.
Teknisiä muutoksia/korjauksia:
- Raidetangon pää.
- Laturin vapaakytkimen uusiminen, piti kylmänä hentoa rouskutusta viallisena.
- Kuljettajan oven moduuli.
- Kitkarenkaiden tasapainotus.
Mitäs tälle (näillä näkymin) tullaan tekemään?
Vpartsilta kirkkaat rihlaamattomat ajovalojen lasit bi-LED -projektorien asennusta varten.Ajovaloumpioiden sisällä olevat mustat kehykset äRRän tyyliin alumiinin värisiksi.Cnlight 45w/DLT F7 -kaukovalopäivitys tulossa auton omiin kaukovaloihin.
- Tulevalle kesälle toivottavasti vähän tyylikkäämpää vannetta, nykyiset 16-tuumaiset kesävanteet näyttävät... noh, miltä Volvon orggis hinnat alkaen -mallin vanteet nyt näyttävät.
- Laadukkaat madallusjouset (Eibach?), 3-4 sentin pudotus riittäisi itselle mainiosti ja käytännöllisyyskään ei siitä vielä pahaa kolausta ottaisi.
- Spacerit(?), ehkä, katsotaan minkä levyiset renkaat tuohon sitten joskus ensi vuoden puolella mahdollisesti tulee.
- Savun sävyinen kalvo sumuvaloihin katsastuksen jälkeen.
- Ohjelmointi/lastutus, tämä on vielä vähän siinä ja siinä että onko edes tarpeellista. Vakiotehoillakin tällä pääsee ohittamaan mainiosti, eikä useamman sadan euron köyhtyminen siitä että pääsee jätättelemään liikennevaloissa korolloita kuulosta nyt niin hienolta.
- Mukiteline käsinojan luona, jännä että tätä ei ole valittu kun luulisi monelle olevan lähes elinehto.
Tekniikaltaan sekä ylipäätään "oikeiden" ongelmien kannalta auto on kyllä ollut positiivinen yllätys, viat mitä tähän mennessä on havaittu ovat olleet ajon kannalta toissijaisia eikä varsinaisia huoltoja ja rahan palamista niihin ole pahemmin ollut. Vikoja toki löytyy, autohan on jo melkein 20 vuotta vanha.
- Bensiinin haju auton takaosassa tankin ollessa 2/3 tai enemmän täynnä, todennäköisesti haurastuma/murtuma letkussa polttoainesäiliön ja -linjan välissä.
- Kuljettajan oven lukitus temppuilee vieläkin ovimoduulin vaihtamisesta huolimatta, ei saata aueta kaukosäätimen lukitusnapista ensimmäisellä yrittämällä.
- Polttimoita palanut mittaristosta sekä ilmastoinnin paneelista.
NYKYTILANNE (3.7.2021)
Kosmeettista:
- Ajovalot rakennettu täysin uudestaan alkuperäisiin lasilinssillisiin P2:sen D2R bixenon-umpioihin: lähi/kaukovaloina Morimoton Mini D2S 5.0 bixenon-projektorit, polttimoina Osramin Xenarc Night Breaker Laser D2S, ballasteina alkuperäiset Valeon LAD5GL. Apukaukovaloina Philipsin RacingVision H7.
- CFE Ultra.
- Koria kiertävien listojen käsittely (Gtechniq C4 Permanent Trim Restorer).
- Myllytetty ja pinnoitettu Lacroen kestopinnoitteella, 29.6.2021.
- Takakontin VOLVO-teksti levitetty 12cm välein muotoon V O L V O.
- Bilteman ledit sisävalaistuksessa.
- Lähes uudenveroiset OEM-karvamatot vuosimallin 2007 Volvo XC70:stä.
Teknistä:
- Jarruremontti (palat ja levyt), 10/2020.
- Polttoainetankin ja -linjaston välissä olleen kumiletkun vaihto.
(https://i.imgur.com/CM3KCU3.png)
[/list]
-
Tulipas tilailtua tänään uusi letku polttoainesäiliön ja -putken väliin, jospa sillä pääsisi eroon tuosta bensan kärystä sekä kyseltyä Avainvaunulta valoautomatiikan poiston ohjelmointia. 89€ hintalappu tietokoneella näpyttelylle herätti kyllä kunnolla tähän päivään.
Tuli myös käytyä valokuvailemassa ja vertailemassa kummalla saadaan parempi lopputulos muokkaamattomien kuvien osalta (poislukien rekisterikilven sensurointi). Vastakkain oli iPhone 11 Pro Max ja Canon EOS 1100D. Mitäs mieltä olette, kummalla tulee parempaa sekä esittelykelpoisempaa kuvaa? Huomasin että Canonin kanssa sai olla todella vakaat kädet, siinä missä iPhone vaikutti vakauttavan kuvan reilusti anteeksiantavammin.
Kumpi miellyttää silmää enemmän?
(https://i.imgur.com/1IicHHB.jpg)
(https://i.imgur.com/YPAHerL.jpg)
-
Vielä pientä kuvaspämmiä eilisen kuvaussessiosta kun kuvat olivatkin tarkemman tutkiskelun jälkeen hieman parempia kuin odotin. Kuvista paistaa myös (paskaisuuden lisäksi) ainakin omille verkkokalvoille pienen madalluksen ja vanteiden vaihtamisen tarve...
(https://i.imgur.com/atusbH2.jpg)
(https://i.imgur.com/audoEen.jpg)
(https://i.imgur.com/zK8fhBG.jpg)
(https://i.imgur.com/srBXTQf.jpg)
-
Siistin oloinen kapistus, laita ihmeessä muutama kuva sisustastakin. Onnea ostoksesta :) Paljos tällä on kilometrejä taulussa? Itse en ehkä jaksaisi lähteä tälläistä ohjelmoimaan, kerkeäähän noilla vakiotehoillakin ihan ripeästi ohi. Itse olen niin vainoharhainen tuon oman XC:n suhteen, että siihenkään en ohjelmoinut lisää tehoa, ettei tarvitse pelätä voimansiirron puolesta. Lieköhän se madallus ihan välttämätön asia, voisi istua ihan nätisti nykyisellä korkeudella 18 tuumaset vanteet...?
Tuohon kuskinoven lukko-ongelmaan, niin ootko Vidalla tai muulla kunnollisella lukijalla katsonut, että antaako vikakoodia? Voi olla itse lukkomoottori kaput...
-
Loistavan oloinen kampe kaikinpuolin onnea ostoksesta!!
Täältä ehdottomasti ääni madallukselle ja isoille vanteille :2funny:
"Bensiinin haju auton takaosassa tankin ollessa 2/3 tai enemmän täynnä, todennäköisesti haurastuma/murtuma letkussa polttoainesäiliön ja -linjan välissä."
Ilmoitappa mikä on tämän hajun tuonut jahka saat sen selville...itsellä ärrässä samanmoista vikaa että käryää tosi rankasti välillä kun tankki on täynnä. Ollaan tsekattu ettei vuoda mistään eikä ole ne tankkiyksikön pikaliittimet murtuneet niinkuin joillain on ollut...
-
Siistin oloinen kapistus, laita ihmeessä muutama kuva sisustastakin. Onnea ostoksesta :) Paljos tällä on kilometrejä taulussa? Itse en ehkä jaksaisi lähteä tälläistä ohjelmoimaan, kerkeäähän noilla vakiotehoillakin ihan ripeästi ohi. Itse olen niin vainoharhainen tuon oman XC:n suhteen, että siihenkään en ohjelmoinut lisää tehoa, ettei tarvitse pelätä voimansiirron puolesta. Lieköhän se madallus ihan välttämätön asia, voisi istua ihan nätisti nykyisellä korkeudella 18 tuumaset vanteet...?
Tuohon kuskinoven lukko-ongelmaan, niin ootko Vidalla tai muulla kunnollisella lukijalla katsonut, että antaako vikakoodia? Voi olla itse lukkomoottori kaput...
Kiitoksia :) kilometrejä on se vajaa 236,000. Ohjelmointi on itsellekin vähän siinä ja siinä että uskaltaako saati onko järkevää ruveta toteuttamaan näillä kilometreillä, edellisessä autossa (TDI VW) ohjelmoinnilla sai vain kaksoismassavauhtipyörän tilttaamaan joka meni sitten vaihtoon, kallis ohjelmointi tuli sitten siitäkin... sitä paitsi, kyllä nuo 200 hevosta vetää omiin mieltymyksiin riittävästi, tosin eihän sitä paremmasta tiedä. :D
Madalluksen osalta, noh... nykyäänhän tällä pääsee kulkemaan niitä kuuluisia mökkiteitä huoletta jota itse kyllä pidän hyvänä ominaisuutena, sekä ajomukavuus äskettäin vaihdetuilla iskareilla ja 16'' vanteilla on nautinnollinen. Eibachin jousille lupaavat n. 30mm madallusta, siitä ei ainakaan käytännöllisyys kärsisi liiaksi, mutta mitenköhän sitten jos iskee 18'' vanteet kaveriksi, matalaprofiilikumit ja jäykentynyt alusta vievät tuon pappamaisen pehmeyden ajomukavuudesta.
Välillä sitä miettii että eikö tuo lie olisi sama unohtaa nämä hifistelyt ja panostaa siihen että autolla pääsisi paikasta a paikkaan b, mutta tekemisen ja perfektionismin halusta tuo vain ei ole mahdollista. :D
Vidaa ei itsellä ole joten koodeja en ole sellaisella päässyt lukemaan, BSR:n vikakoodinlukija antoi useita koodeja juurikin tuolle vaihdetulle DDM:lle. Tämän hetkisestä tilanteesta ei ole tietoa, pitänee lukaista tuolla BSR:llä uudestaan kunhan sen käyttööni saan.
-
Loistavan oloinen kampe kaikinpuolin onnea ostoksesta!!
Täältä ehdottomasti ääni madallukselle ja isoille vanteille :2funny:
"Bensiinin haju auton takaosassa tankin ollessa 2/3 tai enemmän täynnä, todennäköisesti haurastuma/murtuma letkussa polttoainesäiliön ja -linjan välissä."
Ilmoitappa mikä on tämän hajun tuonut jahka saat sen selville...itsellä ärrässä samanmoista vikaa että käryää tosi rankasti välillä kun tankki on täynnä. Ollaan tsekattu ettei vuoda mistään eikä ole ne tankkiyksikön pikaliittimet murtuneet niinkuin joillain on ollut...
Kiitoksia :)
Toisesta suunnasta liekkeihin vettä ja toisesta bensaa... koitahan tässä nyt sitten itse päättää :D onneksi ajankohtaista vasta keväällä niin kerkeää vielä funtsia asiaa.
Tätä bensan hajua kokeillaan fiksata bränikällä "Fuel filler hose, tank (9141423)" -nimisellä osalla. Tosiaan kuten aiemmin kirjoitin niin diagnosoitu siihen että tuo letku on ysikasin haurastuttama ja täydehköllä tankilla vuotaa sen verran että hajut tupsahtaa ilmoille, jos ei tuon osan vaihdolla korjaannu niin sittenpä sitä pääsee taas miettimään ja päättelemään.
-
Valokuvauskärpänen on päässyt puremaan todella pahasti järkkärin lainaamisen myötä, pahoittelen!
Tässä kuvia ässäläisestä, tympeän ynseässä syyssäässä.
(https://i.imgur.com/5ujO1jS.jpg)
(https://i.imgur.com/lof5ARW.jpg)
(https://i.imgur.com/5nQfosR.jpg)
(https://i.imgur.com/5v0dpsT.jpg)
-
Päivittelyä: autosta sytytystulpat tarkastettu joista kaikki kohtuullisen hyvässä kunnossa, tosin osa oli edellisen omistajan puolesta todella löyhästi paikoillaan. Myöskin takapyöristä tuleva kahina paikallistettu jarrulevyihin, levyissä ruostetta ja jonkin näköistä uraa kaivertunut, ei kun vaan uudet palat ja levyt tilaukseen.
-
Projektorit saapuneet lähipostiin! Vielä alumiinin värinen käläkälämaali ja lakka niin kohta on umpiot uudessa uskossa. :)
-
Projektorit noudettu postista ja ensimaistiaiset valolaboratoriossa (lue olohuoneessa) on tehty, kyllä tuo valokuvio ja -teho pieksee jokaisen led- tai xenonmuutossarja -kötöstelyn. :P Sitten vain jännittämään mahtuvatko umpioon vai kaivetaanko Dremel esiin.
(https://i.imgur.com/EV2d0Ua.jpg)
(https://i.imgur.com/kqRI78k.jpg)
-
Päivitystä sitten marraskuun, projektorit tuli asenneltua ja keulalle tiensä löysi myös kolme kappaletta Bilteman ysejä.
Tämänhetkinen valosetuppi seuraava: bi-led -projektorit, omissa pitkissä Cnlight 45w 5000K/DLT F7, 3kpl Biltema 9'' (ref 37.5/50/37.5) joissa Cnlight 35w 5000K/DLT F7 ja Optibeam Commander.
Tekniikan ja muiden asioiden kanssa ei ole ollut mitään ongelmia joten on joutanut panostaa valaisupuoleen, alla kuvia olkaa hyvä.
(https://i.imgur.com/UK700P7.jpg)
(https://i.imgur.com/znDJr5G.jpg)
-
Olisko kuvaa umpioista?
-
Olisko kuvaa umpioista?
(https://i.imgur.com/1kYzLx0.jpg)
(https://i.imgur.com/da0NmdZ.jpg)
-
Ok. Eli vakio umpio josta sisäosa maalattu hopeaksi ja lasina jonkun styling umpion lasi? Näyttää ihan ok:lle. Meneekö leimasta?
-
Ok. Eli vakio umpio josta sisäosa maalattu hopeaksi ja lasina jonkun styling umpion lasi? Näyttää ihan ok:lle. Meneekö leimasta?
Vakio halogenumpio kyllä, sisäkehykset maalattu ja lasina Vpartsin clear glass -lasi. Paremminkin olisi voinut tehdä kuten muun muassa sommitella projektorin koristerenkaan "dremeloinnin" paremmin, sekä kehyksen Dremel-käsittelyn olisi myös voinut piirtää ihan kynällä tuohon kehykseen. Leimasta en osaa sanoa koska ns. huomisen huolia, helmikuussa vasta.
-
Kylläpäs ol kylmä kuvailla! Katsastus lähestyy helmikuuta kohden, mittarissa taitaa olla tällä hetkellä noin 239tkm. Volvo on palvellut hyvin, eilinen kylmäkäynnistys -22 °C lämpötilassa meni nätisti ja kun auto oli ollut noin 20 minuuttia tyhjäkäynnillä kabiiniin virtasi lämmintä ilmaa :) Oli kyllä mukava juttu näin dieselvolkkarissa viime talvet viettäneenä.
(https://i.imgur.com/6gpy1DF.jpg)
(https://i.imgur.com/Xtd89Ja.jpg)
-
2,4T moottori tuottaa mukavasti lämpöä 8)
-
(https://i.imgur.com/na9XdyC.png)
(https://i.imgur.com/sVQm5Hx.png)
Nyt on Volvon takamusta taas hieman modernisoitu! Kilvenvalojen umpiot puhdisteltu ja V O L V O -tekstin osalta lopputulema muuten silmää miellyttävä mutta nuo maalipintaan jääneet jäljet eivät näytä kauniilta. :-\ Onneksi eivät näy ilman että rupeaa tuijottelemalla tuijottelemaan. Mitenköhän nuita olisi fiksuin lähteä siistimään? Liima- sekä teippijämät hangattu pois kuumailmapuhaltimen ja lakkabensiinin avulla.
2,4T moottori tuottaa mukavasti lämpöä 8)
Kyllä :)
-
Kyllähän se olisi myllytystä vaatinut ennen uudelleen liimauksia..
-
Kyllähän se olisi myllytystä vaatinut ennen uudelleen liimauksia..
Tämähän se tottakai olisi ollut, lähtevät nuo kirjaimet onneksi helposti irti. Jospa tämän kurasuolakauden pärjäisi näin ja sitten kesää kohti mennessä ottaa nuo irti ja käsittelee tuon maalipinnan ihan kunnolla.
-
Ässä käytetty pesussa, tottakai Canon on silloin kotona hyllyllä kun kuvausmaisemat natsaa ja kuvattava kohde on puhdas. Täytynee nyt tyytyä tähän omenan laatuun. :-[ Kyllä muuten tosiaan muuttaa perän ilmettä heti nuo kirjaimet erillään! Kaiken lisäksi oli halpa ja helppo modifikaatio. :)
(https://i.imgur.com/nWiizHg.png)
-
Tuollaisella poistin omasta V70:stä liimanjämät, kun takaluukusta merkkejä irroittelin:
https://www.biltema.fi/tyokalut/kiillotuskoneet-ja-kiillotustarvikkeet/kiillotuskoneet/tarrojenpoistolaite-2000032675
Yllättävän hyvin lähti ja myllytyksellä loput maalin kiillon erot sai pois..
-
Tuollaisella poistin omasta V70:stä liimanjämät, kun takaluukusta merkkejä irroittelin:
https://www.biltema.fi/tyokalut/kiillotuskoneet-ja-kiillotustarvikkeet/kiillotuskoneet/tarrojenpoistolaite-2000032675
Yllättävän hyvin lähti ja myllytyksellä loput maalin kiillon erot sai pois..
Ok, eli myllytys nuiden maalipintaan jääneiden haamurajojen poistoon on ilmeisesti tie onneen?
-
Vesihionta ja myllytys, ei jää varmasti "haamujälkiä" enää.
Samalla vaivalla poistaa kirjaimet kokonaan, on vieläkin siistimpi S*
-
Kysynnästä ja mielenkiinnosta johtuen kirjoittelin ohjeen kuinka nuo projektorit asennetaan alkuperäisiin umpioihin.
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=123627.0
-
(https://i.imgur.com/na9XdyC.png)
(https://i.imgur.com/sVQm5Hx.png)
Nyt on Volvon takamusta taas hieman modernisoitu! Kilvenvalojen umpiot puhdisteltu ja V O L V O -tekstin osalta lopputulema muuten silmää miellyttävä mutta nuo maalipintaan jääneet jäljet eivät näytä kauniilta. :-\ Onneksi eivät näy ilman että rupeaa tuijottelemalla tuijottelemaan. Mitenköhän nuita olisi fiksuin lähteä siistimään? Liima- sekä teippijämät hangattu pois kuumailmapuhaltimen ja lakkabensiinin avulla.
Nyt näyttää hyvältä, tuo modi on varma ja näyttää paremmalta kuin vakio.
-
Nyt näyttää hyvältä, tuo modi on varma ja näyttää paremmalta kuin vakio.
Kyllä, pitäisi täälläkin olla sellainen "cheap mods" -aihe mitä esimerkiksi Swedespeedistä löytyy. :)
-
Kyllä, pitäisi täälläkin olla sellainen "cheap mods" -aihe mitä esimerkiksi Swedespeedistä löytyy. :)
Omaan ärrään tilaan uudet kaikki merkit taakse ja maalautan mustaksi. Samalla Volvo tekstin tilaan P3 malleista joissa valmiiksi harvasti kirjoitettu.
-
Ässä käytetty huollossa, bensatankin ja polttoainelinjan välissä oleva letku sekä takajarrujen kengät vaihdettu.
(https://i.imgur.com/mTRoEje.jpg)
Pientä murtumaa/halkeamaa oli tullut, haisi tosi vahvasti bensalta. Umpiot tulee myös vielä vaihtaa "katsastusumpioihin", ja Bilteman lisävalot on otettava myös pois. Löytyi myös vuoto ohjaustehostimen nestesäiliöstä konehuoneen puolelta, liekkö kovilla pakkasilla päässyt kuohumaan... sekin onneksi tosin korjattavissa letkussa olevan klemmarin vaihdolla. Pientä jumppaa tiedossa, onneksi muuten kaikki oli kondiksessa ja päästömittauskin on tehty. :)
-
Tänään oli vuorossa katsastus...
(https://i.imgur.com/D605aDK.jpg)
(https://i.imgur.com/XAExwsy.jpg)
Kelpaa taas vuoden ajella, hyväksytty huomautuksetta. :)
-
Ässä käytetty Sinisellä ajovalojen koodauksessa, hintaa tälle proseduurille jäi tinkien 50 euroa olisihan tuolla summalla toki piraattividan ostanut. Siis tuumasta toimeen ja edesmennyttä Volkkaria varten tilattu DRL-moduulipalikka käyttöön...
(https://i.imgur.com/E8TCING.png)
Halogen vai led?
(https://i.imgur.com/4qXKQA8.png)
Käyttäjä on nyt tyytyväinen ja auto valmis ennemmin tai myöhemmin umpioihin tiensä löytäviä bixenon-projektoreita varten. Näillä saa myös automaattiset saattovalot lukituksesta, tosi näppärä ominaisuus! :) Voi olla että laitan ennemmin jotkut valkosävyiset HB3-halogenit tilalle, meinaa nuo ledit olla ehkä hieman liian sinertävät sekä turhan kirkkaat. Täytynee seurata vastaantulijoiden reaktioita päiväsaikaan.
-
Tuo koodaushan oli vielä halpa. Ex S70:een kun kyselin ajotietokoneen päälle ruksausta niin olisi ollut ~250€ :idiot2:
-
Tuo koodaushan oli vielä halpa. Ex S70:een kun kyselin ajotietokoneen päälle ruksausta niin olisi ollut ~250€ :idiot2:
Niissä on mekaanikon mukaan sen verta eroja että joissakin/joitakin ohjelmointeja voi säätää pelkillä parametrimuutoksella, kun taas osaan pitää sitten ladata (ostaa) ohjelmisto Volvon pilvipalvelusta.
-
Käytinpäs Volvon pesulla, nyt ei passaa unohtaa käsijarrua päälle. Tuli kyllä tuosta päiväajovalomodista hyvä OEM+ lookki tälle autolle, tosin puhtaan valkoiset ledit kyllä näyttäisi omaan silmään paremmalle, sen verta on pussihousuja löysytettävä. Vaihdellaan sitten joskus kun projektoriumpiot saan joskus kasaan.
(https://i.imgur.com/0gaYf6q.jpg)
(https://i.imgur.com/T7yL0Co.jpg)
Oikealta takaa tuntuu tulevan lonksahtelua epätasaisuuksien seurauksena, nyt erityisesti kylmemmillä pakkasilla voimistunut. Myös niinkin iso projekti kuin tuulilasinpyyhkijöiden vaihto täytyisi tehdä, ei nuo nykyiset kovin hyvää puhdistusjälkeä enää tee.
-
Eilen töiden jälkeen käynnistin auton -20 asteen pakkasessa 8 tunnin kylmänä seisomisen jälkeen ajelin kotiin, josta sitten noin tunnin päästä jatkettiin matkaa muutaman kilometrin päähän. Määränpäähän tultua sammutin auton ja ulos noustuani nenääni tarttui kitkerä käry joka tuli pakoputkesta valkoisen höyryn/savun saattelemana. Tämä ei toistunut enää uudestaan saati tänä aamuna, öljyn määrä koneessa on pysynyt samana eikä vaikutuksia ajoon tai muuhun toimintaan mitenkään.
Mistäköhän tuo olisi voinut johtua? Vesi ennättänyt sulamaan ja tullut höyrynä ulos? Muovipussi lentänyt putkeen kiinni ja sulanut?
-
Pitkästä aikaa päivitystä, mittariin kertynyt n. 241tkm.
Öljynvaihto tarkoitus suorittaa torstaina, viime kerrasta onkin kulunut jo yli kymppitonni. Startti on alkanut ilmaisemaan burnoutin merkkejä hieman kitkuttelevilla ja ääntävillä käynnistyksillä, taitaa olla vielä alkuperäinen yksilö paikoillaan.
Kesäaikaan siirtymisen myötä varastoin keulalta kaikki lisävalot, ja halvat 40€ tunkioumpiot ajavat asiansa vielä tämän viikon, viikonloppuna sitten toivottavasti pääsee näiden kimppuun...
(https://i.imgur.com/ZqNF7Zr.jpg)
(https://i.imgur.com/0bbl6nO.jpg)
Postipate toimittaa lähipäivinä käytetyt P2 bixenon -umpiot joihin tulen asentamaan Morimoton Mini D2S 5.0 bixenon -projektorit.
Alunperin suunnitelma oli asentaa Morimotot Volvon orggis halogenumpioihin, mutta umpion rakenteen, sekä muutaman muun tekijän myötä projekti alkoi vaikuttaa sen verta haastavalta ja ongelmalliselta että näin parhaaksi hommata käytetyt bixenon -umpiot, näihin löytyy tarkat ohjeet Swedespeedistä sekä nuo Mini D2S projektorit todistettavasti sopivat niihin. Toivottavasti näillä toimilla nuo umpiot saisi kerralla viimeisen päälle, eikä tarvitsisi enää plärätä niiden kanssa.
Hieman ensimakuja pari viikkoa sitten.
(https://i.imgur.com/oAW6jev.jpg)
-
Öljyt vaihdettu, sisään meni Nesteen City Pro 5W-30 bulkkitavaraa. Nyt passaa ajella ainakin seuraavat kymmenentuhatta. :)
Puhelimeeni pärähti myös päivällä ilmoitus saapuneesta paketista. Bixenonit saapuivat — jotka sitten laitettiin välittömästi lihoiksi! Pussihousut, antakaa anteeksi.
(https://i.imgur.com/mYxBngD.jpg)
(https://i.imgur.com/SFyECFB.jpg)
(https://i.imgur.com/GpjWcHv.jpg)
(https://i.imgur.com/ojgnXgL.jpg)
Hiljaa hyvä tulee. Otin kaikki alkuperäiset ruuvit ja pikkuosat hyvään talteen, niin saa sitten tarvittaessa palautettua umpiot alkuperäiseen kuntoon mikäli tarvitsee.
Viikonloppuna olisi tarkoitus siistiä butyylijämät, maalata nuo umpioiden mustat sisäkehykset alumiinin väriin, kohdistaa ja asentaa projektorit tukevasti, trimmata projektorien ympärille tulevat koristerenkaat ja korvata umpioiden omat hiekkapuhalletut lasit uusilla huippukuntoisilla laseilla. Siinäpä sitä hommaa riittää, laittelen valmiista tuotoksesta sitten päivitystä.
-
Tuli tuossa eilen keräiltyä lista vioista jotka täytyisi korjata.
— Käynnistäessä startti sahaa, sekä sen myötä käynnistäminen on hieman haastavan kuuloista. Lieneekö vika startissa vai jossain muualla? Kylmänä tätä vikaa ilmenee harvemmin, lämpimällä koneella sen sijaan tuollaiset ekstrapitkät ja köhisevät käynnistykset ovat yleisempiä.
— Jarrupoljin vinkaisee jalan nostettaessa jarrulta. Silloin kun vinkunaa ei kuulu, jalan nostamisen myötä polkimelta kuuluu selkeästi kuultavissa olevaa suhinaa. Tästä luin että taitaa olla joksenkin yleistä, sekä helpoin vaihtoehto olisi leikata jarrupolkimen takana olevaa haitarikumia lyhyemmäksi. Tämä haitarikumi ilmeisesti pääsee liikauttamaan/repimään jonkinnäköistä puslaa paikoiltaan(?), jonka myötä ilmaa pääsee vuotamaan lävitse.
— Polttoainekorkin luukku jumittaa joka kerta kun auto on käynyt lukittuna ja luukun lukitus on käynyt lukittuna, vaatii manuaalisen vapautuksen takakontin sisäpuolelta sivupahvia avaamalla ja luukun lukitusta hallitsevaa mäntää työntämällä. Ilmeisesti luukkua avaava moottori on jo aikas väsynyt, ja sen myötä vaihtokunnossa?
-
Ja näin, projekti on valmis! Josko näistä valoasioista nyt sitten saisi mielenrauhan ja rahaa jäisi muihinkin asioihin. :D
(https://i.imgur.com/UAjuHUA.jpg)
(https://i.imgur.com/4eX7Idb.jpg)
(https://i.imgur.com/WQYyVZr.jpg)
(https://i.imgur.com/xVjCz4U.jpg)
-
Sisä- ja ulkoputsailua. :)
(https://i.imgur.com/xnpUUJE.jpg)
-
Noniin, laitetaas kunnollista päivitystä pitkästä aikaa! Paljon kerkisikin mahtua yhteen päivään.
Tänään päästiin viimein ehostamaan maalipintaa — maalipinta myllytettiin ja maalipinnan suojaksi tuli Lacroe-kestopinnoite.
(https://i.imgur.com/JvcUEvu.png)
(https://i.imgur.com/DNyDJKD.png)
(https://i.imgur.com/Rbe9CH3.png)
(https://i.imgur.com/yqaVT11.png)
Kyllähän sinne pieniä jälkiä jäi, maalipinnasta löytyi harmillisen paljon pohjamaaliin asti menneitä skraiduja ja kiveniskeymiä joille ei oikein mitään voinut enää tehdä. :-\
Työt teki T.A Autofix Kuopiossa — tänne iso suositus. :)
Tämän jälkeen pääsin sitten omalla ajallani koria ympäröivien muovilistojen kimppuun. Nämä listat olivatkin jo menettäneet hieman väriänsä ja alkoivat näyttää melko haalistuneilta, tähän apuun tilasin Autodudelta Gtechniq C4 Permanent Trim Restorer -nimisen putelin. Pullossa tavaraa oli noin 15 millilitraa, tämmöiselle amatöörille selvästi siis liian vähän. :D
(https://i.imgur.com/Z7aQkqm.png)
Vaikka salamavalo syökin sävyeroa, kyllähän tuon eron huomaa. Harmittamaan jäi tosin se että läträsin tuota tavaraa ehkä hieman liian avokätisesti, eikä jälki ollut joka kohdassa aivan optimaalista. Noh, ensi kerralla sitten osataan paremmin.
Myllytyksen myötä aiheelliseksi tuli poistaa konttia koristavat V O L V O -kirjaimet vanhojen liimajämien sekä maalipintaan ymppääntyneiden haamurajojen poiston myötä. Poiston osalta kaikki meni kuten pitikin, mutta ilmeisesti helle ja auton kanssa rassautuminen työpäivän jälkeen pisti nupin hieman... oikosulkuun.
(https://i.imgur.com/rcSn812.png)
Laikan hampaisiin jäi myös 2.4T sekä S60 -merkintöjen haamurajat.
Näiden toimien lisäksi irroitin takaumpiot jotka sitten puhdistin paineilmalla sisäpuolelta, kärpäsiä ja vaikka ties mitä mäkäräisiähän sinne olikin vuosien saatossa jokunen mennyt.
Ja tässäpä sitten kuvia kaikkien toimenpiteiden jälkeen auringonvalossa, käyttäjä on tyytyväinen tehtyihin ehostuksiin.
(https://i.imgur.com/NRhYeKu.png)
(https://i.imgur.com/7557irk.png)
-
Ei tuo C4 Volvon listojen kohdalla ole hintansa väärti. Varmaan muovilaadusta kiinni, joissain autoissa tekee todella hyvää jalkeä. Pari käsittelyä omaan tehnyt ja on kyllä pettymys. Glymin Bumper&Trim Gel antaa kutakuinkin yhtä hyvän jäljen paljon halvemmalla, vaikkakin kesto ei ole yhtä hyvä.
-
Ei tuo C4 Volvon listojen kohdalla ole hintansa väärti. Varmaan muovilaadusta kiinni, joissain autoissa tekee todella hyvää jalkeä. Pari käsittelyä omaan tehnyt ja on kyllä pettymys. Glymin Bumper&Trim Gel antaa kutakuinkin yhtä hyvän jäljen paljon halvemmalla, vaikkakin kesto ei ole yhtä hyvä.
Näinpä, vaikuttaa vähän siltä että ei nuita listoja enää mitkään tökötit pelasta, lieköhän ovat sitten siniseltä hommattuna kuinka hintavia uutena.
-
Jos listat pilattu aiemmin kuumailmapuhaltimella niin ei aineet imeydy.
Huolellinen putsaushan tuossa on kaiken A ja O, eli vanhat vahajäämät yms pois ensin.
-
Jos listat pilattu aiemmin kuumailmapuhaltimella niin ei aineet imeydy.
Huolellinen putsaushan tuossa on kaiken A ja O, eli vanhat vahajäämät yms pois ensin.
Todennäköisimmin homma meni puihin tuon puhdistuksen takia, tosin kuuluisiko tuommoinen 15ml pullo riittää kaikkiin ulkoisiin muoviosiin?
-
Todennäköisimmin homma meni puihin tuon puhdistuksen takia, tosin kuuluisiko tuommoinen 15ml pullo riittää kaikkiin ulkoisiin muoviosiin?
Riittää. Olen kaksi S60:iä käsitellyt.
-
CFE Ultra on saapunut! Softien asennus läppärille, moduulin päivitys, ominaisuuksien säätö, moduuli OBD-porttiin ja avot. :)
Kaistanvaihtovilkku ja digitaalinen nopeus saavat kiitosta näin ”ensikilometrien” jälkeen — vielä kun ikkunoiden kaukosäädön saisi toimimaan kuten pitää helteitä ajatellen, kokeillaan ensihätään lukituksen kaukosäätimen pariston vaihtoa.
(https://i.imgur.com/W0rmCci.jpg)
(https://i.imgur.com/yYHCvOK.jpg)
(https://i.imgur.com/byLwWP0.jpg)
-
Tänään tuli maalattua ässän maski. Maaliksi valikoitui RUBBERCompin mattamusta kumimaali.
Lähtötilanne oli melko karu: maskin maalipinta itsessään oli jo kulahtanut ja haalistunut, sekä maskiin poratut reiät lisävalojen ylätukia varten pistivät silmään jo kauempaakin katsottuna.
(https://live.staticflickr.com/65535/51301257623_98b7891291_o_d.jpg)
(https://live.staticflickr.com/65535/51301074051_c2c5f7604b_o_d.jpg)
Joten eipä muuta kuin kumimaali käteen ja suihkuttelemaan! Suihkutin ainetta viitisen kerrosta, joista jokaisen suihkutuskerran välissä oli noin 15-20 minuuttia väliä.
(https://live.staticflickr.com/65535/51301257533_fe189b8031_o_d.jpg)
(https://live.staticflickr.com/65535/51300325377_6153612ffd_o_d.jpg)
Maalailun jälkeen kumimaalipinnasta tuli tuoreeltaan tämän näköinen, osaisiko joku asiantuntija kertoa kuuluuko kumimaalin olla tuoreena ja juoksevana näin vetistä röppöä?
(https://live.staticflickr.com/65535/51301257518_c97859bd4f_o_d.jpg)
Noh, lopputuloksesta tuli kuitenkin parempi kuin lähtökohta. Lisävalojen ylätukien reiät jätin aukinaisiksi tulevaa syksyä ja talvea varten, mutta nyt niistä näkyville työntyvä muovin valkoharmaa väritys ei enää pistä silmään.
(https://live.staticflickr.com/65535/51301073951_e9849450d3_o_d.jpg)
Tämän lisäksi tuli käytyä pitkästä aikaa perinteisellä perjantai-illan kaupunkikruisingilla katselemassa meininkejä, jonka yhteydessä nappasin sitten muutamat kuvat.
Laitoin myös rekisterikilven paikalle kuuluvan keskilistan paikoilleen Gtechniq C4 -käsittelyn jälkeen. Tuota listaa en ole mielellään pitänyt paikoillaan siitä syystä että sen myötä kilven vakiopaikka on ollut reilusti alempana keulalla, joka sitten on omaan silmääni näyttänyt melko tönköltä ja vanhantyyliseltä. Nyt kuitenkin sain tehtyä asian suhteen kompromissin joten nostin kilpeä mahdollisimman korkealle ilman että kyseenomaista listaa tarvitsi rei'ittää, eikä keulan ulkonäkö mielestäni järkkynyt juuri yhtään.
(https://live.staticflickr.com/65535/51301783499_60bf1d3bfb_o_d.jpg)
(https://live.staticflickr.com/65535/51301073896_747ed04a66_o_d.jpg)
(https://live.staticflickr.com/65535/51301783444_5a39e164d8_o_d.jpg)
(https://live.staticflickr.com/65535/51301257358_e25d1635fb_o_d.jpg)
Kyllä ne uudet vanteet vaan täytyisi hommata, ei tätä enää jaksa pahemmin katsella kun auto muuten alkaa miellyttää silmää, mutta vanteet ovat yhä murheenkryyni. Tästä puheen ollen, mikäli jollakulla on jäämässä ylimääräiseksi 18'' vanteita renkaineen Pohjois-Savon alueella, laittele yksityisviestiä.
-
Jatketaan monologia — töistä tuli vietettyä ruhtinaalliset neljän päivän vapaat mökkeilyn merkeissä. Hätävarjelun liioitteluun vedoten näin mökkeilyn oivana tilaisuutena jynssätä ässän penkit sekä imuroida sisustat.
Penkit puhdistin kuvassa näkyvillä tököteillä seuraavanlaisesti: penkin läpikotainen imurointi, aineen suihkutus penkille yksittäiset osa-alueet kerrallaan jota seuraa intensiivinen harjaus. Tämän jälkeen aineen vaikutusta odotellaan n. 30sec-1min, jonka jälkeen aine sitten imuroidaan huolellisesti pois. Aine toimii muuten hyvin ja puhdistaa penkit, mutta mukana tuleva wuntsikkamainen tekoesanssi tuo mieleen takapenkkikaljoittelut ja subbarien pauheen, joka ei itseäni kyllä pahemmin miellytä.
Matoille en tällä kertaa tehnyt sen suurempia puunauksia, läpikotainen imurointi ja kopistelu sai riittää — nyt alan myös ymmärtää miksi kumimatot ovat monelle ensisijaiset. :D
(https://live.staticflickr.com/65535/51310283284_4d8c903079_o_d.png)
Kuljettajan penkki olisi vaatinut useamman ja voimakkaamman käsittelykerran ollakseen täysin puhdas, jätin homman nyt siihen vaiheeseen että suurimmat tummenemat persien alta saivat kyytiä.
(https://live.staticflickr.com/65535/51308818497_ffed844d1e_o_d.png)
Takapenkit sen sijaan ovat säilyneet hienossa kunnossa (vaikka koirasuoja ei aina 100% penkkejä suojaakkaan), yksi käsittelykerta per penkki riitti saamaan istuimet lähes salonkikelpoisiksi.
(https://live.staticflickr.com/65535/51308818122_280907e654_o_d.png)
Ässän kyydissä kulkee hyvin usein emäntäni lisäksi myös kuvassa poseeraava pieni herra, tämän takia pyrin imuroimaan ja puhdistamaan sisätiloja usein — tosin onhan pölytön, havunneulaton sekä ylipäätään puhdas kabiini muutenkin suurta plussaa.
(https://live.staticflickr.com/65535/51308817962_a9998e01a8_o_d.png)
-
Tänään vaihtui jakohihna, vesipumppu sekä moniurahihna kilometrimäärän ollessa 245778 — huolettomia kilometrejä siis edessä taas. :)
Myöskin jo aiemmin puheena olleiden käynnistysvaikeuksien sekä bensanhajujen syyksi löytyi huonoilla kiinnityksillä oleva polttoainetankin huohotinputki. Tämä tulee sitten olemaan oma lukunsa joka pitää laittaa jiiriin ajallaan, mieluiten kuitenkin mahdollisimman pian.
Auto alkaa muuten olla tekniikaltaan ja alustaltaan kunnossa! Ainoat viat mitä nyt enää mieleen tulee ovat ratin ääriasennossa ollessa vetoniveliltä kuuluva naksutus, alapallonivelen(?) lonksuminen esteissä sekä polttoaineluukun moottorin väsymisestä johtuva katkonainen toiminta. Siitä olen tyytyväinen että ongelmia auton kanssa on ollut kaikenkaikkiaan kohtalaisen vähän, kaikki osat ja palat joita on vaihdeltu ovat kuitenkin olleet kuluvia ja muutenkin ajallaan vaihtokuntoon meneviä. Täytyy pitää Volvo siistinä ja hyvässä kunnossa niin iloa ja ajonautintoa riittää pitkäksi aikaa. :)
-
Siniseltä noudettu OEM polttoainesuodatin varaosakoodilla 30620512, tämä löytää itsensä paikoilleen sitten samalla kun polttoainejärjestelmän huohotinputki tuikataan kuntoon.
(https://i.imgur.com/8fRq4fs.jpg)
Sekä töiden jälkeen innostuin kokeilemaan Aliexpressistä tilattuja T5-kantaisia valkoisia ledejä mittaristoon. Testasin näitä ledejä virtalähteelläni jo parisen kuukautta sitten, irtonaisena palaessa ovat puhtaan valkoiset, mutta kun ne työnnetään mittaristoon... noh...
(https://i.imgur.com/GBKhtx7.jpg)
Ei.
Osaisiko joku ohjeistaa ledejä/lamppuja joiden avulla mittaristosta saisi ihan rehellisen valkoisen eikä mitään Fast and Furious -neonsinistä? Valkoiset ledit toimivat kylläkin ECC:n paneelissa sekä valokatkaisijassa oikein hyvin.
(https://i.imgur.com/qQ4LoHx.jpg)
(https://i.imgur.com/Z6NfEkL.jpg)
-
Hieman aihetta sivuten, tulipas hommattua AliExpressistä VXDIAG sekä piraattiVIDA siihen kaveriksi, asennus oli kohtalaisen helppo Windows 10 -käyttöjärjestelmään vaikka vaatikin muutaman tunnin työtä ja tutkimista. Nyt täytyy kyllä ihmetellä että miten sitä on aiemmin pärjännyt ilman tätä. :o
Pari vikakoodiakin tuli noudettua: PDM-003E sekä CEM-6A02, ilmeisesti pelkääjän puolen takaoven lukituksessa jotain häikkää vaikka lukitus kuitenkin toimii kuten pitää, mikä lie sitten syynä tässä?
-
Polttoainetankin huohotinputki on nyt kunnolla paikoillaan, sekä PA-suodatin on nyt vaihdettu, käynnistykset tuntuvat hieman rauhoittuneen. Kilometrejä oli vaihdon hetkellä 245998.
Apple CarPlayta viimepäivinä käyttäneenä ihastuin tuohon järjestelmiin ja nyt polttelisi hommata soitin tuolla ominaisuudella. Onkos tosin perus Android-käyttiksellä pyörivä soitin parempi kuin soitin joka on yhteensopiva tuon Carplayn kanssa?
-
Alkuviikolla Boschin alkuperäinen laturi sai väistyä uuden vastaavan Hellan (8EL 011 711-591) tieltä. Latausjännite vajosi vanhalla laturilla ajossa 13V tietämille, nyt uuden generaattorin myötä ollaan pysytty lähes kokoajan 14V tietämillä. :)
Tuli tuossa äsken myös putsailtua sisätiloja: ensin perusteellinen imurointi, jonka jälkeen paketillinen vauvojen kosteuspyyhkeitä meni yhdessä hujauksessa, voi jestas että niihin tarttui törkyä! Nyt on taas mukava matkustaa puhtaalla autolla.
-
Pientä tilapäivitystä: talvinakit vaihdettu alle, renkaina Goodriden nastakumit mallia IceMaster Spike Z-506. Tulivat aiemmin kesärenkaiden kanssa olleiden 16'' vanteiden päälle, nyt on taattua nastapitoa — viime talven kitkarenkaiden sekä (aavistuksen) kierojen vanteiden. Ensi kesäksi tulisi siis viimein aiheelliseksi katsella uusia vanteita, mikäli teiltä lukijoilta on jäänyt ylimääräiseksi 17-18'' vanteita, tarjouksia saa heitellä!
Valokatkaisijaa tuli myös "modattua" sen verta että alkuperäisen manuaalisen korkeudensäädön katkaisijan kuorina on nyt orggis xenonien katkaisija, katsotaan mennäänkö tällä katsastuksesta läpi, ajovalojen pesurit tosin tulisi vielä tässä joskus laitella takaisin paikoilleen, ne kun lähtivät lähes heti veks silloin kun auto siirtyi minulle ajoon.
Öljyn kulutusta on tullut myös seurailtua, nämä jo varttuneemmat elämää nähneet bensaturbot taitavat tykätä paremmin paksummista öljyistä tuon 5W-30 -lierun sijaan.
-
(https://i.imgur.com/rtAwgiJ.jpg)
Hyvää uutta vuotta! S60 on hyrskytellyt eteenpäin ilman sen kummempia huolia tai murheita, bensavolvon lämpimät kyydit näillä pakkasilla ollut todella mukava juttu. Tänään päästömittaus ja sittenpä pääseekin varailemaan ajan katsastukseen. :)
Ohessa vielä video nykyisen valosetupin toiminnasta aiheesta kiinnostuneille.
https://www.youtube.com/watch?v=9p8ik7zLsMQ
-
Hienoa tekemistä kaiken kaikkiaan ja erinomaiset valokuviot kyllä autossa niin lähelle kuin kauaskin.
-
Hienoa tekemistä kaiken kaikkiaan ja erinomaiset valokuviot kyllä autossa niin lähelle kuin kauaskin.
Minä kiitän :) kyllähän tähän valoharrastukseen on mennyt lukemattomia tunteja perehtyen tekniikkaan, toimintaan ja käyttötapoihin.
-
(https://i.imgur.com/YOTgTxD.jpg)
Ässä katsastettu ilman sen kummempia murheita. :)
-
Ässä kävi ekaa kertaa pesulla pariin kuukauteen, pyrkinyt välttämään pesemistä pakkassäillä kun tuppaa vähän kaikki paikat jäätymään. Odotellaan myös postipatelta uutta polttoainesäiliön luukun moottoria.
(https://i.imgur.com/LRyspwJ.jpg)
(https://i.imgur.com/9Cuz0Ca.jpg)
(https://i.imgur.com/o0obUQf.jpg)
-
Vanneongelma viimein ratkaistu ja tulevalle kesälle 17’’ Orpheukset alle 215/40/R17 Nankangin kumeilla. :) Katellaan speisereitä jossakin vaiheessa, taitaa toi 215 jäädä lokareiden sisälle jonkun verran.
(https://i.imgur.com/nPptVFI.jpg)
(https://i.imgur.com/ffvbF5S.jpg)
(https://i.imgur.com/lFNsZiG.jpg)
Alunperin oli Pegasukset vahvasti harkinnassa mutta en tästä autosta mitään äRRäkopiota halua tehdä kuten aloituspostauksessa taisinkin mainita. Osaisikos joku valaista asiaa onko noi Orpheukset alunperin olleet Ocean Race -mallien kanssa vai ihan vain lisähintaisena vannesarjana perus S/V-sarjalaista varustellessa?
-
Osaisikos joku valaista asiaa onko noi Orpheukset alunperin olleet Ocean Race -mallien kanssa vai ihan vain lisähintaisena vannesarjana perus S/V-sarjalaista varustellessa?
Ocean Racessa vakiona, muuten taisi olla ruksittavissa listalta mitä autoon halusi tilausvaiheessa..
-
Volvo siirtyi kesäaikaan.
- kesärenkaat alle (215/40/R17, vanteina Orpheus 17'')
- tulpat uusittu
- akku uusittu
- bensakorkin luukun moottorin toimimattomuus korjattu
- vasemman ajovalon tiivisteitä paranneltu
- öljynvaihto
- imuroitu, pölyt pyyhitty, ikkunat pesty, takakontin sekamelska järjestelty ja pesty
- lisävalot kesän ajaksi varastoon
(https://i.imgur.com/KcEwaCP.jpg)
(https://i.imgur.com/V2wJHY2.png)
-
Tulipas suoritettua kokonaisvaltainen kromien/hopeiden poisto, pikkusen jos ilme muuttui verrattuna aiempaan postaukseen. Etusivut kun vielä kalvoittaisi niin alkaa tumma profiili olla jiirissä.
(https://i.imgur.com/llTPYvq.jpg)
(https://i.imgur.com/WpyAu99.jpg)
-
Tuossa kun katselin noita kuvia, niin mietin, että mahtaisiko olla ideaa laittaa tuohon takaluukun päälle se Volvon oma matala spoileri? Sopisi mielestäni hyvin.
Kaikin puolin hyvännäköistä tekemistä. :)
-
Tuossa kun katselin noita kuvia, niin mietin, että mahtaisiko olla ideaa laittaa tuohon takaluukun päälle se Volvon oma matala spoileri? Sopisi mielestäni hyvin.
Kaikin puolin hyvännäköistä tekemistä. :)
Hmm, milläs varaosakoodilla sellainen löytyy? Täytyneepä tutustua asiaan, saattaisi asettua ihan kivasti paikoilleen jos tuohon puskurille vielä järkkäisi jonkin näköisen lipan.
-
https://accessories.volvocars.com/fi-fi/S60/Accessories/Document/VCC-425401/2001
-
Tuolta löytyy, ei mielestäni ole edes kallis:
https://www.skandix.de/en/spare-parts/body/body-parts/spoiler-for-bootlid/1044458/
Tuolta löytyy lasikuidusta tehty kalliimpi versio:
https://www.scstyling.fi/bilmodeller/volvo/s-60/spoileri/spoilerisiipi-volvo
-
Eilissä päivin tuli huomattua että ohjaustehostin vinkuu rattia käännettäessä formula-auton lailla, siispä Motonettiin hakemaan ATF-öljyä ja säiliö täyteen. Hienolta näytti kunnes illalla huomasin ajon jälkeen kohtuullisen öljylammikon auton oikealla puolella edessä, kirkasta öljyähän se oli ja ohjaustehostimen öljysäiliö taas tyhjä. :( Ilmeisesti ohjaustehostimen paineletku antanut periksi ja nyt kusee kaiken ulos, auto siis ajokiellossa niin kauan kuin uusi osa löytää itsensä paikoilleen korjaamolla.
Tuolta löytyy, ei mielestäni ole edes kallis:
https://www.skandix.de/en/spare-parts/body/body-parts/spoiler-for-bootlid/1044458/
Tuolta löytyy lasikuidusta tehty kalliimpi versio:
https://www.scstyling.fi/bilmodeller/volvo/s-60/spoileri/spoilerisiipi-volvo
Yllättävää että Skandixilla halvempi kuin lasikuituinen jälkiasennusmalli. ???
-
Kato ettei vuoda tehostinsäiliö tai se pumpulle menevä letku, siitä pudottaa oikeelle eteen.
Sinne kuuluu sitten hydraulineste eikä atf.
-
Tilannepäivitystä: autolla oli huoltoaika tänään klo 8:00, korjaamolla huomattiin että Vpartsilta tilaamani osa ei olekaan sopiva ja sen myötä auto seisoo tämän yön pajalla. Avain Vaunu tarjosi apunsa tilaamalla huomiseksi asianmukaisen OEM-varaosan (8671397), joka sitten toivottavasti saadaan huomenna paikoilleen. Toivotaan ettei ohjaustehostimeen olisi sen kummempia vaurioita sattunut tuolla aiemmin käyneellä kuivana ajelemisella, muuten tästä tulee ihan naurettavan kallis keissi. :-\
Oikea osa:
(https://i.imgur.com/LkZKaxi.png)
Väärä osa:
(https://i.imgur.com/WjRfJSo.png)
Hitto vie kun olisi tuon eroavaisuuden tajunnut, katsoin itse asiaa liian suppeasti kun luulin kriteerien B5244T3/S60 01-04 riittävän - noh, eipä riittänyt, valmistenumero ratkaisi. Jatkossa varaosahankinnat AINA valmistenumeron mukaan.
-
Auto seissyt viikonlopun yli nosturilla, osa meneekin paikoilleen vasta tiistaina. :( Autoton elämä on hankalaa, saapahan taas muistutuksen siitä minkälainen mukavuus auto on.
Osaisiko joku suositella jotain halpaa Aliexpressin/Ebayn/tjsp lippaa tohon keulalle? Auto on vakiokorkeudellaan omiin silmiin vähän korkealla: vakiojousista en halua luopua, mutta auton profiilia pitäisi kuitenkin saada edes näennäisesti vähän maanläheisemmäksi.
-
Osaisiko joku suositella jotain halpaa Aliexpressin/Ebayn/tjsp lippaa tohon keulalle? Auto on vakiokorkeudellaan omiin silmiin vähän korkealla: vakiojousista en halua luopua, mutta auton profiilia pitäisi kuitenkin saada edes näennäisesti vähän maanläheisemmäksi.
Cupran lippaa on porukat näihin laittaneet:
https://www.slamit.net/product/5531/cupra-r--etupuskurin-alalippa
Joutuu vähän muokkaamaan, mutta kyllä se sinne menee..
-
Vaille neljä iltapäivällä puhelimeen pärähti piristävä viesti huollon valmistumisesta, joten eipä muuta kuin sähköpotkulauta alle ja menoksi. Yritys numero kaksi paineletkun vaihtamisen suhteen oli onnistunut, mutta syystä X/Y/Z mittaristo ei ollut toiminut ollenkaan kilometrejä ylös kirjatessa :idiot2: tämä sama mittariston yhtäkkinen toimimattomuus on minullakin tapahtunut parisen kertaa kytkiessä virrat päälle, tosin tämä ongelma on yleensä korjannut itsensä kun olen käynnistänyt auton.
Noh, mulla mittaristo pelasi kuten kuuluukin mutta nyt vuorostaan tällainen todella mielenkiintoinen vikailmoitus pomppasi ruudulle.
(https://i.imgur.com/YiQ4fsV.png)
Ei mitään käsitystä miten tommoinen vikailmoitus on saatu huollon yhteydessä laukaistua, äsken kun koodit Vidalla lukaisin herjaksi tuli seuraava:
(https://i.imgur.com/fZBunkj.png)
Mikä kiikastaa? Kuittasin ton koodin jo pois kun vikailmoitus alkoi ärsyttämään.
Cupran lippaa on porukat näihin laittaneet:
https://www.slamit.net/product/5531/cupra-r--etupuskurin-alalippa
Joutuu vähän muokkaamaan, mutta kyllä se sinne menee..
Taitaa olla aikalailla yleismallinen melkein kaikkiin autoihin soveltuva :D toi täytynee laittaa korvan alle mikäli Alista tjsp ei löydy jotain naurettavan halpaa asiansa ajavaa lippaa.
-
Päästiinhän sitä näinkin pitkälle.
(https://i.imgur.com/nSHz3Dn.jpg)
(https://i.imgur.com/LL0lsxz.jpg)
(https://i.imgur.com/Qcpnt1a.jpg)
Konepellille asti räiskynyt.
-
Auto menee ensi maanantaina Avain Vaunulle uuden paineletkun asennukseen, vika on ilmeisesti paineletkussa itsessään.
-
Toi sun srs vika taitaa tulla mittaristoviasta, ellei mittaria vielä ole korjattu kertaakaan. On yks oire samoin tekstin jakautuminen väärin, pitkien merkkivalo häipyy niinkuin pitkät ja vilkut myös, kello käy miten haluaa, trippihäiriöt, satunnaiset varoitusvalot, mittaristo pimenee... Joku näistä.
-
Toi sun srs vika taitaa tulla mittaristoviasta, ellei mittaria vielä ole korjattu kertaakaan. On yks oire samoin tekstin jakautuminen väärin, pitkien merkkivalo häipyy niinkuin pitkät ja vilkut myös, kello käy miten haluaa, trippihäiriöt, satunnaiset varoitusvalot, mittaristo pimenee... Joku näistä.
Tuota arvelinkin, toi on käynyt jo kertaalleen huollossa mittariston takana olevan tarran perusteella.
Josko tämä nyt olisi tarpeeksi hyvä syy ryhtyä kalastelemaan Watch Dial -mittaristoa. ::)
-
En tiä?
Korjaus maksaa, purkuosan vois löytää halvemmalla.
-
Kunnossa on! Vika oli Volvon varaosassa, letkun kumiosassa oli pienen pieni murtuma.
Tänään tuli nuoltua auto puhtaaksi sekä sisältä että ulkoa, konehuonettakin tuli puunailtua rätin ja pesuaineen kanssa, vielä en ole uskaltautunut painepesurin kanssa puhdistusta toteuttamaan.
(https://i.imgur.com/4A8fE2z.jpg)
(https://i.imgur.com/FzWWlMK.jpg)
(https://i.imgur.com/yYDWF5a.jpg)
(https://i.imgur.com/gn6sNfp.jpg)
(https://i.imgur.com/TeAIRZV.jpg)
-
Taas pientä kosmeettista muutosta - osana auton dekromifikaatiota, V O L V O -tekstin maalaaminen RUBBERComp:n puolikiiltävällä mustalla kumimaalilla tuli aiheelliseksi.
(https://i.imgur.com/yb34eEA.jpg)
(https://i.imgur.com/8jOgP5I.jpg)
Takavalojen kalvotus houkuttelisi, mutta siinä samalla tehtäisiin auton OEM+ -tyylikkyyden että liikenneturvallisuuden kanssa kompromissejä. Toki onhan tässä jo sen verran isoja askelia tehty tehtaan lookista poispäin että kyllähän se kalvotus voisi olla kohdillaan, myöskin etusivuikkunat kaipaa vieläkin kalvoa.
-
Auto laitettu myyntiin, autosta luopuminen harmittaa mutta autolle ominainen taloudellisuus ei tässä elämäntilanteessa käy tilini saldon kanssa erityisen hyvin yhteen.
-
Auto myyty, piru vie kun näihin elottomiin peltilehmiin pitää kiintyä... :'(