Kulkukoira  Proturbo

Webaston toiminta V90:ssä

  • 237 Vastauksia
  • 53316 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa volvoandy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 374
  • www.vrcf.fi
    • Omien autojen kulutustietoja...
Vs: Webaston toiminta V90:ssä
« Vastaus #210 : 16.01.2024, 19:22:08 »
V60 D4 2020.

Johto irti > Ei vikakoodeja. Liitin oli tulipellin vieressä näkyvissä pikkuakun takana. Helppo irroittaa ja kytkeä takaisin kesällä
Okei. Miksihän se pitäisi kesällä kytkeä takaisin, eikö se siis saisi koko ajan olla "offline"?!?
1. XC60 T8 TE MY2020 108tkm Inscription Denim Blue 19" Rial Torino alut/Goodyear EfficientGrip 2 SUV! 2 Volvoa nykyiseen :
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

Poissa Niclashki

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 743
  • www.vrcf.fi
Vs: Webaston toiminta V90:ssä
« Vastaus #211 : 19.01.2024, 11:02:05 »
Okei. Miksihän se pitäisi kesällä kytkeä takaisin, eikö se siis saisi koko ajan olla "offline"?!?

Onko kukaan katsonut V90 T8:sista olisi joku yhtä helppo paikka liittimen sijainnille? Vai onkohan vain helpoin katkaista johto ilmansuodatin kotelon alta ja laittaa liitin väliin jos haluaa laittaa paikalleen vaikka huollon ajaksi.
V90 T8 2020 Inscription

Poissa MakeV70D

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 103
  • www.vrcf.fi
Vs: Webaston toiminta V90:ssä
« Vastaus #212 : 19.01.2024, 12:43:30 »
Onko kukaan katsonut V90 T8:sista olisi joku yhtä helppo paikka liittimen sijainnille? Vai onkohan vain helpoin katkaista johto ilmansuodatin kotelon alta ja laittaa liitin väliin jos haluaa laittaa paikalleen vaikka huollon
ajaksi.
Tämä on helpoin tapa
Ajossa Amazon, S60, XC60D4, V60T8

Poissa volvoandy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 374
  • www.vrcf.fi
    • Omien autojen kulutustietoja...
Vs: Webaston toiminta V90:ssä
« Vastaus #213 : 19.01.2024, 23:06:22 »
Tämä on helpoin tapa
Tietäisikö kukaan suoraan sanoa tai kommenttia, että olisiko XC60 T8 tuo piuha ja asennuspaikka suunnilleen samoilla huudeilla? Helmikuun alkuun saisin korjaamolle aikaa ja tarkoitus tuo olisi myös omaan teettää. Ei kai tuossa pitäs teknisesti olla kovinkaan suuria eroja? Oma ajoneuvo vm. 2020.
1. XC60 T8 TE MY2020 108tkm Inscription Denim Blue 19" Rial Torino alut/Goodyear EfficientGrip 2 SUV! 2 Volvoa nykyiseen :
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

Poissa Kassu69

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • www.vrcf.fi
Vs: Webaston toiminta V90:ssä
« Vastaus #214 : 27.01.2024, 16:11:27 »
V60 D4 2020.

Johto irti > Ei vikakoodeja. Liitin oli tulipellin vieressä näkyvissä pikkuakun takana. Helppo irroittaa ja kytkeä takaisin kesällä

Onko kuvaa sijainnista, mielenkiinnosta katselin omasta, mutta ei heti osunut silmään.
Volvo V60 D4 AWD -19

Poissa TKG

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 173
  • www.vrcf.fi
Vs: Webaston toiminta V90:ssä
« Vastaus #215 : 28.01.2024, 15:53:46 »
V60 T4 '20, nyppäsin johdon irti venttiililtä.
Vikakoodi tuli, "circuit open".
Venttiili on suoraan  pikkuakun kotelon alla.
Tuo pyöreä pötikkä oikeassa reunassa on venttiili, siitä vasemmalle irroitettu liitin (harmaa). Molempiin pujotettu suojatulppa (mustat jutut).
Nyt käsin kopeloimalla konekin lämpenee webastolla, käynnistyi normaalisti (ainakin yhden kerran).

Btw, Bilteman 15-1376 koodinlukija osaa lukea näitten uudempien koodeja kun "valehtelee" autoksi XC90 2016-2019  ;).



« Viimeksi muokattu: 28.01.2024, 15:56:51 kirjoittanut TKG »
Ajossa: S60 T5 AWD '20, V60 T4 '20, V40 2,0 '04 (myös Kona EV '23, 944tbo '86)
Ex. V60 D4 '19,  V60 '12, V60 '11, V70 '08, V50 '04, V70 '01, 850 '95, S60 '02, V40 '97, 142 '73 (sekä lukuisa määrä muita...)

Paikalla volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2130
  • Tampere - Pori
Vs: Webaston toiminta V90:ssä
« Vastaus #216 : 28.01.2024, 21:29:01 »
Koodi tulee ihan varmasti aivan kaikkiin malleihin jos liitin nypätään irti, mutta se näkyy vain testerillä eikä aiheuta poikkeavia toimintoja.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Keninto

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: Webaston toiminta V90:ssä
« Vastaus #217 : 31.01.2024, 20:06:10 »
V60 T4 '20, nyppäsin johdon irti venttiililtä.
Vikakoodi tuli, "circuit open".
Venttiili on suoraan  pikkuakun kotelon alla.
Tuo pyöreä pötikkä oikeassa reunassa on venttiili, siitä vasemmalle irroitettu liitin (harmaa). Molempiin pujotettu suojatulppa (mustat jutut).
Nyt käsin kopeloimalla konekin lämpenee webastolla, käynnistyi normaalisti (ainakin yhden kerran).

Tein juurikin saman operaation omalle autolle. Auto on siis V90CC D4 MY20. Autossani venttiili näkyi juuri samalla tavalla kuin TKG:n V60, josta on tuo kuva aiemmin.

Johdon irroituksen jälkeen laitoin weban tulille ja seurasin car scannerilla jäähdytysnesteen lämpötilaa moottorilta. Aikaisemmin, kun piuha on ollut kiinni venttiilissä, lämpötila moottorilla on ollut ennen starttia noin 5-10 'c ulkolämpötilaa korkeampi. Nyt moottorin lämmöt nousi melkin 50 'c ennen starttia ja lämmön tunsi kyllä kopeloimalla käsin konettakin. Mitään vikavaloja tai mitään poikkeavaa ei auton toiminnassa ole ollut nyt viikon aikana. Mutta kuten aiemmin mainittu, se liittimen irroitus näkyy ilmeisesti testerillä.

Venttiilin täytyy ilmeisesti olla sellainen, että ilman virran syöttöä se on kuin Y-haara ja jos sille syötetään virtaa niin se sulkee sen moottorin puoleisen haaran. Eihän se tuon monimutkaisemmin voi toimia kahdella johdolla, koska ei kai siinä voi tuon enempää "älyä" olla?   :o

Onkohan kellään tietoa/käsitystä mitä ne huollossa sanoo, jos sen vie nyt tällaisessa "parannellussa" tilassa huoltoon ja testeri näyttää, että johdot on irti? Laittaavat piuhan kiinni ja sanovat, että "sieltä oli 3-tien venttiilin johdot irronneet ja lämmitin pääsi lämmittämään konetta, mutta nyt se on korjattu"  ;D
« Viimeksi muokattu: 31.01.2024, 20:22:05 kirjoittanut Keninto »
V90CC D4

Poissa FinnDRZ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
Vs: Webaston toiminta V90:ssä
« Vastaus #218 : 31.01.2024, 20:33:14 »
Minua kiinnostaisi, miten tuon venttiilin irtikytkeminen vaikuttaa lämmityskierron muuhun toimintaan?  Vai onko venttiili lisätty sen takia vain, ettei moottoria lämmitetä lisälämmittimellä?

Paikalla tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2908
Vs: Webaston toiminta V90:ssä
« Vastaus #219 : 31.01.2024, 20:38:23 »
Vai onko venttiili lisätty sen takia vain, ettei moottoria lämmitetä lisälämmittimellä?
Tämä on ainoa syy.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2702
Vs: Webaston toiminta V90:ssä
« Vastaus #220 : 31.01.2024, 21:02:44 »
Onkohan kellään tietoa/käsitystä mitä ne huollossa sanoo, jos sen vie nyt tällaisessa "parannellussa" tilassa huoltoon ja testeri näyttää, että johdot on irti? Laittaavat piuhan kiinni ja sanovat, että "sieltä oli 3-tien venttiilin johdot irronneet ja lämmitin pääsi lämmittämään konetta, mutta nyt se on korjattu"  ;D
Huoltoa ei voisi vähempää kiinnostaa. Ja jos nyt joku "yli-innokas" omamekaanikko laittaisi piuhan kiinni, niin saahan sen taas otettua irti huollon jälkeen.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4110
Vs: Webaston toiminta V90:ssä
« Vastaus #221 : 31.01.2024, 21:36:43 »
Minua kiinnostaisi, miten tuon venttiilin irtikytkeminen vaikuttaa lämmityskierron muuhun toimintaan?  Vai onko venttiili lisätty sen takia vain, ettei moottoria lämmitetä lisälämmittimellä?
Todennäköisesti kovalla pakkasella sisätilat jää viileämmäksi.

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2284
Vs: Webaston toiminta V90:ssä
« Vastaus #222 : 01.02.2024, 03:33:03 »
Venttiilin täytyy ilmeisesti olla sellainen, että ilman virran syöttöä se on kuin Y-haara ja jos sille syötetään virtaa niin se sulkee sen moottorin puoleisen haaran. Eihän se tuon monimutkaisemmin voi toimia kahdella johdolla, koska ei kai siinä voi tuon enempää "älyä" olla?   :o

Nimenomaan ei toimi missään tilanteessa niin että molemmat lähdöt olisivat yhtä aikaa auki. Toiminta on toki täysin on/off ilman mitään välimuotoja.

Kun venttiiliin syötetään jännite eli moottorin suuntaan lähtevä haara on kiinni, niin toinen haara on auki, josta neste pääsee kiertämään takaisin webaston imupuolelle menemättä moottorin kautta. Kun taas jännitettä ei ole kytketty, tuo lyhyempi reittivaihtoehto on tukossa ja moottorille lähtevä haara auki joten neste on pakotettu kiertämään moottorin läpi ennen päätymistään takaisin lämmittimen imupuolelle. Tämän takia en oikein näe, että venttiilin korvaaminen pelkällä y-haaralla olisi kierron toiminnan kannalta oikea ratkaisu, vaan paremminkin pitäisi yhdistää lämppärin kennolta (eli webaston suunnasta) tuleva letku moottorille lähtevään letkuun ja tulpata tuo toinen letku joka mahdollistaa lyhyemmän kierron. Nestehän luonnollisesti menee sieltä mistä helpoiten pääsee ja haaroitettuna siellä on 2 vaihtoehtoa joista se "helpompi" on juurikin se reitti joka ei kierrä moottorin läpi. ;)

Ainoa syyhän tuollaisen venttiilin käytölle on saada kabiini lämpimäksi nopeammin pienentämällä lämmitettävän nesteen määrää. Saksalaisissahan vastaavia systeemeitä on ollut jo pidempäänkin ainakin tuontiautoissa. Joku lämpötilaraja sille kuitenkin Volvoissa on, koska lauhemmilla keleillä moottorin lämpökin on ollut itsellä selvästi ulkolämpöä korkeampi lämmityksen jäljiltä. Aukeaisiko tuo venttiili sitten esilämmityksen aikanakin kunhan ensin saavutetaan lämpötila x sisätiloissa tai kennolla kiertävässä nesteessä? Tätä ei vaan sitten puolen tunnin lämmityksellä ikinä pakkasilla saavuteta.

Omassa olen kyllä huomannut venttiilin töpselin irroituksen jälkeen sisätilojen olevan lämmityksen jäljiltä selvästi viileämmät kun pakkasta on vaikkapa -10 tai enemmän. Eipä ole haitannut, nopeasti se siitä lämpenee kun ajamaan lähtee.
« Viimeksi muokattu: 01.02.2024, 03:38:39 kirjoittanut 8-pätkä »
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12503
Vs: Webaston toiminta V90:ssä
« Vastaus #223 : 01.02.2024, 09:01:38 »
Huoltoa ei voisi vähempää kiinnostaa. Ja jos nyt joku "yli-innokas" omamekaanikko laittaisi piuhan kiinni, niin saahan sen taas otettua irti huollon jälkeen.
Oma auto kävi hinurin lavalla takuuhuollossa niin silloin tästä olisi jäänyt kiinni. Voi olla että tuosta olisivat syyttäneet polttomoottorin käynnistys ongelmia.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2702
Vs: Webaston toiminta V90:ssä
« Vastaus #224 : 01.02.2024, 11:00:56 »
Oma auto kävi hinurin lavalla takuuhuollossa niin silloin tästä olisi jäänyt kiinni. Voi olla että tuosta olisivat syyttäneet polttomoottorin käynnistys ongelmia.
Tietysti tuokin on mahdollista, joskin epätodennäköistä. Jos merkkihuollossa yritettäisiin aina tehdä autoista vikakoodittomia, niin lopulta aika harva uudehkoista Volvoista olisi liikenteessä. Ainakin omien kokemusten perusteella muistissa on aina pitkä lista erilaisia vikakoodeja.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron