Autodiagnoosi  Carcom Oy

Harkinnassa S90, ja pari kysymystä asian tiimoilta.

  • 12 Vastauksia
  • 3174 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa marko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 157
  • Volvo XC60 D4 2014
Syystä tai toisesta on päähän tullut "tarve" vaihtaa nykyinen XC60 muutaman vuoden nuorempaan S90. Ja pari kysymystä asian tiimoilta.

Tarkoitus olisi päätyä alle 100.000km ajettuun 2017 tai 2018 vuosimallin etuveto autoon, joko D3 tai D4 moottorilla. Onko noissa jotakin erikoisia "ominaisuuksia" mihin olisi hyvä tutustua ennen ostopäätöstä. Tyylin tyyppivikoja tai omituisuuksia/ominaisuuksia, joiden kanssa tulee tai ei tule toimeen.

- Ymmärtääkseni näiden VEA-moottoreiden öljynkulutus on saatu kuriin näissä uudemmissa versioissa, vai kuluttavatko ne vielä öljyä normaalia enemmän.

- Kuinka hyvin tuolla pienemmällä D3-koneella pärjää, vai saako sitä olla koko ajan polkemassa liikenteen virrassa pysyäkseen. Oma ajotyyli ei nyt kovinkaan "dynaaminen" ole, mutta maantiellä kun edellä matelava tulee satasen rajoitusalueella 98km/h perä vastaan niin ohi mennään heti ellei välittömästi.

- Keskusteluista olin ymmärtävinäni, että tuossa D3-koneessa on vaihteistona 6-vaihteinen kun D4:ssä on 8 vaihteinen. Onko tuo 6 vaihteinen sama kuin oli esim. vanhassa S80, ja onko tuossa yhä sama ominaisuus, että kick-downilla ei ensin tapahdu mitään ja yhtäkkiä järjestelmä huomaa, että pitäisi tehdä jotakin ja vasta sen jälkeen alkaa tapahtumaan.


Edellinen auto oli S80 D5 2010, ja siihen olin tyytyväinen. Kokemuksia miten S90 vertautuu tuohon, onko olo kuin olisi tullut kotiin pitkän vierasmatkan jälkeen?
Volvo XC60 D4 2014
Entiset Volvot:
Volvo S80 D5 2010, Volvo S60 2.5T 2005,Volvo S40 2.4 2004, Volvo S40 1.8i 1998, Volvo 242L 2.0 1975

Poissa ZimKörk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: Harkinnassa S90, ja pari kysymystä asian tiimoilta.
« Vastaus #1 : 26.01.2021, 19:51:42 »
Nettiautosta katsellen, joissain tosiaan on 6-vaihteista lootaa.

EDIT: ilmeisesti koska D3:ssa on vain yksi turbo ja vähemmän tehoja, ei siihen ole katsottu tarpeelliseksi 8-vaihteista.
« Viimeksi muokattu: 26.01.2021, 19:54:18 kirjoittanut ZimKörk »

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2917
Vs: Harkinnassa S90, ja pari kysymystä asian tiimoilta.
« Vastaus #2 : 27.01.2021, 01:16:23 »
Käsittääkseni öljynkulutus sekä EGR on tosiaan saatu näihin 90-sarjalaisiin kuntoon. Itse silti pidän öljynvaihtovälinä tuossa V90 D3:ssa 10 000km, koska ei siitä haittaakaan ole. EGR:n poistoa kannattaa käsittääkseni silti näissä harkita vakavasti. En ole aivan varma missä vaiheessa tuo vaihteisto on vaihtunut mutta ainakin tässä omassa ajossa olevassa MY2020 V90 D3:ssa on jo tuo 8-lovinen vaihteisto. Suosittelen lämpimästi hakeutumaan mielummin 8-lovisen vaihteiston seuraan, se 6-lovinen on auttamattoman vanha. Tuo uudempi vaihteisto toimii huomattavasti sivistyneemmin. Varsinaisesti raketiksi tuota D3:sta ei voi sanoa ainakaan V90:sen nokalla, kaupunkiajossa tehoa piisaa riittävästi, mutta kovemmissa nopeuksissa mielestäni alitehoinen laite. Suosittelen testaamaan ihan oman käden kautta, että miten se D3 kiihtyy kovemmissa nopeuksissa, niin ei tule sitten pettymyksiä. Vaihteisto (8-lovinen) kyllä reagoi ilman turhia viiveitä polkemiseen, mutta tehoa kun ei ole, niin fiilis on se, että ääni kuuluu mutta mitään ei tapahdu. :D

Poissa SirBBa

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 993
  • www.vrcf.fi
Vs: Harkinnassa S90, ja pari kysymystä asian tiimoilta.
« Vastaus #3 : 28.01.2021, 06:18:27 »
VEA koneiden perässä oleva 6 pykäläinen ei ole iki vahan 6 vaihteinen. Vaan uusi kasivaihteinen josta vaan välitykset muutettu siten että siellä on vain kuusi :)

Poissa Mepi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 715
  • www.vrcf.fi
Vs: Harkinnassa S90, ja pari kysymystä asian tiimoilta.
« Vastaus #4 : 28.01.2021, 07:46:52 »
SirBBa onko näin? Minäkin olen aina luullut että VEA koneen perässä oleva 6V olisi tuo vanha Aisini. Mutta tämähän olisikin hieno tieto jos in on
Volvo XC60 2016 D3 - (150hp 350Nm) 230hp 500Nm
Ex. Volvo V70 2013 Summum D5 AWD Rica 275hp
Ex. Volvo V70 2007 Classic 2.5T AWD Rica +180kW # Ex. S40 T4

Poissa marko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 157
  • Volvo XC60 D4 2014
Vs: Harkinnassa S90, ja pari kysymystä asian tiimoilta.
« Vastaus #5 : 28.01.2021, 09:16:33 »
VEA koneiden perässä oleva 6 pykäläinen ei ole iki vahan 6 vaihteinen. Vaan uusi kasivaihteinen josta vaan välitykset muutettu siten että siellä on vain kuusi :)

Tämähän on hyvä asia, ei tuota vanhaa 6-lovista kyllä ole nykyisessä ajokissa lainkaan ikävä.
Volvo XC60 D4 2014
Entiset Volvot:
Volvo S80 D5 2010, Volvo S60 2.5T 2005,Volvo S40 2.4 2004, Volvo S40 1.8i 1998, Volvo 242L 2.0 1975

Poissa marko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 157
  • Volvo XC60 D4 2014
Vs: Harkinnassa S90, ja pari kysymystä asian tiimoilta.
« Vastaus #6 : 29.01.2021, 20:41:24 »
Suosittelen testaamaan ihan oman käden kautta, että miten se D3 kiihtyy kovemmissa nopeuksissa, niin ei tule sitten pettymyksiä. Vaihteisto (8-lovinen) kyllä reagoi ilman turhia viiveitä polkemiseen, mutta tehoa kun ei ole, niin fiilis on se, että ääni kuuluu mutta mitään ei tapahdu. :D

Kävin tuota D3:sta koeajamassa. Kaupunkimaisessa ajossa D3:n voima tuntui riittävän, mutta maantiellä oli aivan ponneton. Kiihdytys moottoritielle loivassa alamäessä tuntui olevan toivotonta, tuntui että mitään ei alamäestä huolimatta tapahtunut vaikka kone kyllä "huuti hoosiannaa". Kyllä sitä pitää katsella josko löytyisi D4:lla varustettu sopivalla hinnalla. Muutoin kyllä tuntui ihan mukavalta vehkeeltä.
Volvo XC60 D4 2014
Entiset Volvot:
Volvo S80 D5 2010, Volvo S60 2.5T 2005,Volvo S40 2.4 2004, Volvo S40 1.8i 1998, Volvo 242L 2.0 1975

Poissa Gazza

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 540
  • www.vrcf.fi
Vs: Harkinnassa S90, ja pari kysymystä asian tiimoilta.
« Vastaus #7 : 29.01.2021, 22:43:57 »

Edellinen auto oli S80 D5 2010, ja siihen olin tyytyväinen. Kokemuksia miten S90 vertautuu tuohon, onko olo kuin olisi tullut kotiin pitkän vierasmatkan jälkeen?

Sen verran voi sanoa, että juuri mitään yhteistä ei noilla malleilla mielestäni ole. V90 oli ensimmäinen Volvoni ikinä, joka vaati opettelua ja totuttelua, kun aina aiemmin uuteen mallin siirtyminen ei juurikaan mitään uutta ja erikoista tarjonnut, vaan kaikki tuntui heti ensi istumalta tutulta. Ja täytyy sanoa, että vielä ensimmäisen vuoden jälkeenkään ei ihan kaikkea tiedä mitä mistäkin tapahtuu. Kaikkea ei ole edes jaksanut selvittää, kun autossa on niin paljon kaikkia toimintoja.

Poissa ZimKörk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: Harkinnassa S90, ja pari kysymystä asian tiimoilta.
« Vastaus #8 : 29.01.2021, 23:01:34 »
Uudet 90 mallit tuntuvat herkiksi tehostetuilta tietokoneilta verrattuna edellisiin malleihin. En tarkoita negatiivisesti mutta vanhat mallit tuntuvat työkaluilta, vankoilta mekaanisilta. Uusissa on enemmän drive-by-wire tunne.

Esimerkiksi omassa, vanhemman mallin V60 rattia joutuu ihan oikeasti kääntämään, kokeilemani uudet S/V90 mallit ovat sellaisia vaikka pelkällä pikkurillillä ohjattavia.
« Viimeksi muokattu: 29.01.2021, 23:06:34 kirjoittanut ZimKörk »

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2917
Vs: Harkinnassa S90, ja pari kysymystä asian tiimoilta.
« Vastaus #9 : 29.01.2021, 23:54:27 »
Uudet 90 mallit tuntuvat herkiksi tehostetuilta tietokoneilta verrattuna edellisiin malleihin. En tarkoita negatiivisesti mutta vanhat mallit tuntuvat työkaluilta, vankoilta mekaanisilta. Uusissa on enemmän drive-by-wire tunne.

Esimerkiksi omassa, vanhemman mallin V60 rattia joutuu ihan oikeasti kääntämään, kokeilemani uudet S/V90 mallit ovat sellaisia vaikka pelkällä pikkurillillä ohjattavia.
Allekirjoitan tämän kyllä täysin myös itse.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12503
Vs: Harkinnassa S90, ja pari kysymystä asian tiimoilta.
« Vastaus #10 : 30.01.2021, 15:40:25 »
Uudet 90 mallit tuntuvat herkiksi tehostetuilta tietokoneilta verrattuna edellisiin malleihin. En tarkoita negatiivisesti mutta vanhat mallit tuntuvat työkaluilta, vankoilta mekaanisilta. Uusissa on enemmän drive-by-wire tunne.

Esimerkiksi omassa, vanhemman mallin V60 rattia joutuu ihan oikeasti kääntämään, kokeilemani uudet S/V90 mallit ovat sellaisia vaikka pelkällä pikkurillillä ohjattavia.
Ja jotenkin kun autoliikkeen SPA-alustaisesta autosta hypännyt oman 2014 mallin rattiin, niin oma tuntunut jotenkin antiikkiselta. Kuljettajan ympärillä olevassa tietotekniikassa on noiden välillä huima ero. Valitettavasti vain ihan uusissa kiljailijat on jo vähän edellä.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Gazza

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 540
  • www.vrcf.fi
Vs: Harkinnassa S90, ja pari kysymystä asian tiimoilta.
« Vastaus #11 : 30.01.2021, 16:14:05 »
Säännöllisesti tulee vaihdeltua, että ajaako S80 vai V90:llä, nin onhan tuon ysikymppisen ajo-ominaisuudet vain niin ylivertaiset verrattuna tuohon kasikymppiseen. Eron huomaa ensi metreistä lähtien ja ohjauksen tarkkuus on aivan eri planeetalta kuin S80:ssä. Jos tuon kasikymppiseni moottorin saisi tuohon V90 koppaan, niin olisi aika lähellä täydellistä autoa omiin tarpeisiini.


Poissa marko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 157
  • Volvo XC60 D4 2014
Vs: Harkinnassa S90, ja pari kysymystä asian tiimoilta.
« Vastaus #12 : 31.01.2021, 15:47:16 »
Uudet 90 mallit tuntuvat herkiksi tehostetuilta tietokoneilta verrattuna edellisiin malleihin. En tarkoita negatiivisesti mutta vanhat mallit tuntuvat työkaluilta, vankoilta mekaanisilta. Uusissa on enemmän drive-by-wire tunne.

Esimerkiksi omassa, vanhemman mallin V60 rattia joutuu ihan oikeasti kääntämään, kokeilemani uudet S/V90 mallit ovat sellaisia vaikka pelkällä pikkurillillä ohjattavia.


Itse hain ennemminkin sitä fiilistä mikä tulee kun menee auton sisälle, kaikki tuntuu olevan oikeassa paikassa eikä mikään erityisemmin töki vastaan. Ainakin omat ensireaktiot koeajolla oli juuri tätä, ei tullut mitään fiilistä, että jokin tietty olisi pitänyt tehdä toisin. Toki muutoksia on vuosien varrella tullut, mutta ensimmäinen tuntuma oli, että "omaan tuttuun" volvoon istuuduttiin. Tätä "kotiin palaamisen filistä" on tullut omalla kohdalla kahdesti vastaan, ensimmäisen kerran toisen sukupolven S40 kanssa, ja toistamiseen tuon edellisen S80 kanssa.
Volvo XC60 D4 2014
Entiset Volvot:
Volvo S80 D5 2010, Volvo S60 2.5T 2005,Volvo S40 2.4 2004, Volvo S40 1.8i 1998, Volvo 242L 2.0 1975

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron