KL-varaosat  Race.fi

XC90 -17 D5, 130 000km, merkkiliikkeen huoltohistoria - TÄYSTUHO

  • 31 Vastauksia
  • 5408 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Danzq

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Moikka!

Toin auton Ruotsista Suomeen 2018 kesällä 54 000km ajettuna takuu voimassa ja täydellisellä merkkiliikkeen huoltohistorialla. Suomessa olen huollattanut autoa myös ajallaan ja aina merkkiliikkeessä.

Pari viikkoa sitten 130 000km mittarissa meno loppui dramaattisesti moottoritiellä perjantain mökkiruuhkassa. Moottori leikkasi äkillisesti kiinni ja minulla oli täysi työ pitää auto tiellä nokka menosuuntaan. Kokemattomalla kuskilla oltaisiin todennäköisesti oltu katollaan...

Hinurilla auto huoltoon ja sieltä selvinnyt nyt, että ainakin seuraavat osat ovat täysin tuhoutuneet:
-Moottori
-Molemmat turbot
-Vaihteisto
-Starttimoottori

Mekaanikon sanoin: "Konehuoneeseen jää vain kulmaraudat ja kaikki muu täysin solmussa. Moottori on leikannut kiinni ja öljypohjasta tullut ainakin kiertokanki läpi. Myös starttimoottori on repeytynyt irti ja halkaissut vaihteiston kuoren. Ulkoisesta vauriosta ei merkkejä."

Alkuperäistä syytä ei tiedetä. Hihna paikallaan.

Ruotsissa kuluttajasuoja käytetyn auton osalta päättyy kolmeen vuoteen, jonka jälkeen valmistaja on vastuussa. Suomesta ohjataan olemaan yhteydessä myyjäliikkeeseen ja nyt selvitellää voisiko Volvo mitenkään tulla asiassa vastaan.

Päivittelen, miten homma etenee.

Poissa Danzq

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Saisko tän siirrettyä tonne oikealle osastolle. Huomasin nyt vasta, että tuolla on oma osio näille uudemmille XC90 malleille. Kiitos!

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2704
Melko karu homma, otan osaa.

Mitähän siinä oikein kävi. Rupeskohan se starttaamaan kesken kaiken?
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Heikki75

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 311
  • V60 D4 AWD
Jos se on tapahtunut yhtäkkiä, ilman ylikuumenemista ja vedon hyytymistä, veikkaan että kampiakseli poikki, turbiini irronnut/räjähtänyt tjms. Tuo startin irtoaminen viittaa siihen, että jotain massiivista tuhoa on tapahtunut kampiakselin takapäässä?

Poissa Heikki75

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 311
  • V60 D4 AWD
Melko karu homma, otan osaa.

Mitähän siinä oikein kävi. Rupeskohan se starttaamaan kesken kaiken?

Tuokin voisi olla huonolla tuurilla mahdollista?

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 790
  • www.vrcf.fi
"öljypohjasta tullut ainakin kiertokanki läpi"  ELK


Olisikohan mahdollista julkaista kuvia tuosta tuhosta?

Poissa Danzq

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Volvolta tuli reilun kuukauden jälkeen niin naurettava vastaantulo asiasta, että pakko lähteä oikeusteitse tappelemaan.

Ehdotin, että olisivat korvanneet auton hinnan 130k ajetun ehjän vastaavan veroisesti tai vaihtoehtoisesti vaihtamaan saman hintaluokan peliin, mutta kaiken kaikkiaan todella isoa vastuunpakoilua.

Eivät edes ikinä selvittäneet, mistä vika johtui tai vaurio sai alkunsa. Hyviä arvauksia sain huoltoliikkeeltä, mutta antoivat ymmärtää, että tässä kohtaa asiaa ei ole syytä Volvon mielestä selvitellä enempää...

Varmaan nauroivat partaansa, kun kerroin, että lähipiiristä löytyy lakimiehiä ja onneksi löytyykin. Seuraavaksi tapaamaan iltasanomien toimittajaa.

Arvatakin saattaa, että olen aavistuksen pettynyt Volvon toimintaan. Laatumerkki ja lippulaiva isolla diesel moottorilla, jota markkinoidaan "ikuiseksi" leviää täydellisellä merkkiliikkeen huoltohistorialla aivan täydellisesti kesken ajon hengenvaarallisella tavalla - sitä kun on kuvitellut, että turvallisuus olisi myös osa Volvon arvomaailmaa, mutta ei edes kiinnosta selvittää, miksi tällaista on tapahtunut saati varmistaa, ettei niin pääse tapahtumaan enää muille.

Poissa Mepi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 715
  • www.vrcf.fi
Minun mielestä aika jyrkältä kuulosti vaatimuksesi. Auto on kuitenkin jo vanha. Itsellä saman ikäinen puolilla kilometreillä ja jos näin kävisi niin en odottaisi Volvolta mitään vastaantuloa. Ruotsista vaihtomoottori tilalle ja kovaa ajoa.
Volvo XC60 2016 D3 - (150hp 350Nm) 230hp 500Nm
Ex. Volvo V70 2013 Summum D5 AWD Rica 275hp
Ex. Volvo V70 2007 Classic 2.5T AWD Rica +180kW # Ex. S40 T4

Poissa Danzq

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi

Poissa Danzq

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Minun mielestä aika jyrkältä kuulosti vaatimuksesi. Auto on kuitenkin jo vanha. Itsellä saman ikäinen puolilla kilometreillä ja jos näin kävisi niin en odottaisi Volvolta mitään vastaantuloa. Ruotsista vaihtomoottori tilalle ja kovaa ajoa.

Niin siis moottori, vaihteisto, molemmat turbot.


Poissa Heikki75

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 311
  • V60 D4 AWD
Minun mielestä aika jyrkältä kuulosti vaatimuksesi. Auto on kuitenkin jo vanha. Itsellä saman ikäinen puolilla kilometreillä ja jos näin kävisi niin en odottaisi Volvolta mitään vastaantuloa. Ruotsista vaihtomoottori tilalle ja kovaa ajoa.

Kyllä oikein huolletun moottorin tulee kestää merkittävästi pidempään kuin tässä tapauksessa. Ei tämä voi jäädä kuluttajan kokonaan kannettavaksi.
Jos ei voida osoittaa, että vaurio johtuu väärinkäytöstä tai laiminlyönnistä, pakko tähän on valmistajan tai maahantuojan ottaa jotakin kantaa?

Poissa Heikki75

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 311
  • V60 D4 AWD
En lukenut kunnolla... Eli siis tultiin vastaan? Mitä he tarjosivat?

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12503
Minun mielestä aika jyrkältä kuulosti vaatimuksesi. Auto on kuitenkin jo vanha. Itsellä saman ikäinen puolilla kilometreillä ja jos näin kävisi niin en odottaisi Volvolta mitään vastaantuloa. Ruotsista vaihtomoottori tilalle ja kovaa ajoa.
Jos on suomesta liikkeestä ostettu niin mennään kuluttajaviranomaisen säädöksillä. Moottorin laskennallinen ikä on 300tkm. Sillä kaavalla jos tämän korjauttaisi niin liikkeen pitäisi reilu puolet maksaa tehdas uudesta moottorista. Laatikolle kilometri raja on 200tkm. Entisellä työkaverilla meni mersusta motti 200tkm kohdalla, vaikka oli auto ollut 4 vuotta jo niin Kamux tuli vastaan 30%.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa svolvo40

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
  • Volvo for life
Minun mielestä aika jyrkältä kuulosti vaatimuksesi. Auto on kuitenkin jo vanha. Itsellä saman ikäinen puolilla kilometreillä ja jos näin kävisi niin en odottaisi Volvolta mitään vastaantuloa. Ruotsista vaihtomoottori tilalle ja kovaa ajoa.
Samaa mieltä.. Ikävää tietysti että näin on sattunut, mutta ei Volvolta ihan tuommosta vastaantuloa voi suoraan sanoen edes odottaa. Tuo on vanha ja mielestäni paljon ajettu auto.
'2020 Volvo XC40 T3 Business
'2004 Volvo V70 2.5T

Poissa Heikki75

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 311
  • V60 D4 AWD
Samaa mieltä.. Ikävää tietysti että näin on sattunut, mutta ei Volvolta ihan tuommosta vastaantuloa voi suoraan sanoen edes odottaa. Tuo on vanha ja mielestäni paljon ajettu auto.

Ei ehkä kannata aivan tuolle linjalle lähteä? Auton valmistuksessa tähdätään kokoajan parempiin katteisiin ja niistä tehdään halvempia valmistaa. (Esim. Haldex 4 -> 5)Niille suunnitellaan tiettyä elinkaarta joka vaikuttaa pidemmällä tähtäimellä markkinoiden kysyntään. Tämä näkyy väistämättä kestävyydessä. Toisaalta niiden on kestettäväkin jonkin verran, että tuotteesta hyötyy muutkin kuin myyjä. Tätä tasapainoitetaan kuluttajansuojalla eri markkina-alueilla.

Se on lisäksi autojen kohdalla hankalaa, että uuden auton ostajalla ei ole useinmiten aikomustakaan käyttää tuotetta kuin yleensä 3 vuotta ja alle 100tkm. Tämä ei kauheasti aseta kestävyydelle kilpailupainetta. Siitä kielii se, että kilpaillaan päinvastoin esim. pitkillä huoltoväleillä, jotka aiheuttaa todetusti ongelmia niille seuraaville omistajille.

Toki ei tuossa vaiheessa voida mitään kaupan purkuun verrattavaa korvausta odottaa.
« Viimeksi muokattu: 26.07.2022, 14:06:02 kirjoittanut Heikki75 »

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy