Kulkukoira  Proturbo

Joukko kysymyksiä V60 d3 /2019/ 100 000km

  • 15 Vastauksia
  • 2481 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa hyrysysy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 103
  • www.vrcf.fi
Joukko kysymyksiä V60 d3 /2019/ 100 000km
« : 15.09.2022, 13:55:16 »
Terve.
Kolmoskoppanen V70 /-10 vaihtui aiheen mukaiseen hyrysysyyn.
Kaikenlaista kummallista jäänyt vaivaamaan:

A) Maski-/viimasuoja pitäisi varmaan laittaa, mutta niitä valmistava taho antoi
ritiriitaista tietoa. Toinen tarjosi vanheman mallin suojaa, toinen kertoi ettei ole,
kun tässä on oma sisäänrakennettu. Miten mahtaa olla? Huomannut, että kun
jää autoon sammuttamisen jälkeen, jonkun hetken jälkeen kuuluu imevän
lurpsahtava ääni. Liittyykö jotenkin tähän?

B) Autossa on se pienempi kuskin näyttö. En ole onnistunut saamaan näyttöön
kierroslukumittaria, vaikka käyttistä on tullut tavattua. Milviisii?

C) V70:n tyylinen hetkellisen kulutuksen mittarikin olisi hyvä saada esille jollain tapaa,
mutta onkohan tässä semmaista ollenkaan?

D) Ärsyttävä s+s on, mutta onko myös kaksi akkua?
Sinisen myyjä väitti kahteen eri kertaan, että akkuja olisi vain yksi.
Mistä sen toisen löytää, jos on?

E) V70:een Volvo ei suositellut MY-dieseliä. Tähän varmaankin kelpaa?

F) Ostettaessa tuohon oli jakopään remppa tehty, mutta vaihteistoöljyn
vaihtamisesta ei löydy mitään tietoa. Kysyttäessä tuli vastaukseksi jtn epäselvää
mutinaa. V70:ssä oli selkeet vaihtovälit.

G) Kuskista katsoen automaattivaihtimen edessä keskinäytön alapuolella
on niitä painikkeita. Aivan oikeassa reunassa oleva on tulpattu, mutta sen vasemmalla
puolella olevassa on kolo, joka jollain tapaa muistuttaa muistikortin paikkaa. Mikä se oikeasti
on ja mihin sitä pitäisi osata käyttää?

Tuli pitkähkö sepustus, joka oivallisesti osoittaa kysyjän tietotaitoja ;)


Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12506
Vs: Joukko kysymyksiä V60 d3 /2019/ 100 000km
« Vastaus #1 : 15.09.2022, 14:00:01 »
a) Jos on ns. suomiauto niin siellä on automaattinen maskinsuoja

b) Voiko auton asetuksista vaihtaa näytön teemaa?

c) Saa sen, ratin nappuloista saa ajotietokoneen valikon ja sieltä voi vaihtaa mitä tietoa mittaristossa näkyy. Näin siis isomman mittariston kanssa.

d) Pitäisi olla kaks akkua.

e) Pitäisi pystyä ajamaan my dieselillä

f) Samat vaihtovälit kuin V70:ssä

g) on sisäilman tunnistin
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa hyrysysy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 103
  • www.vrcf.fi
Vs: Joukko kysymyksiä V60 d3 /2019/ 100 000km
« Vastaus #2 : 09.10.2022, 16:50:15 »
Kiitos vastauksista, nimim. Ribbe!
Ja samalla jyrkkä pahoittelu, että tämä keissi jäi vähän väliin.
Tuli vietettyä pari aikaa lasaretissa :'(

a) Kiesi on ollut käyttöönottoåäivästä leasingkäytössä Suomessa, joten varmaankin on suomiauto.
Mutta mitä sisäänrakennettu viimasuoja ilmenee, miten sen voi tarkistaa/nähdä?
Ja mikä tärkeintä, onko pakkasten tullen erillinen viimasuoja tarpeeton?

b) Näytön teemat näyttäisivät olevan erivärisiä näyttöjä, mutta kierroslukumittaria en ole löytänyt.
Traikkua jos vetää, olis varmaan hyvä pitää kierrokset 2000 tietämissä.

c) Tämä onnistui, kiitos siitä :) 

d) Akkukysymys on jäänyt vaivaamaan. Varmaankin nuita kaksi on ja AGM-akkuja molemmat.
V70:ssä tuli hyvällä menestyksellä käytettyä C-tekin Polar-mallia (5A) laturina Volvon omassa akussa.
Siinä on erillinen nappi lataamiseen kylmissä olosuhteissa.

Onkohan V60:ssä nytten niin, että kaikenlaisia sähköhärpäkkeitä kun on enempi, tuo ei oikein riitä,  vaan varmuuden vuoksi pitäisi hommata CTEK Start/Stop-CT5. Jälkimmäinen on lämpötilakompensoitu, mutta
ihmeesti vain 3,8A:n laite. VAG-arenan keskustelussa (koski myös Volvoa) vahvasti suositeltiin 10A:n laturia,
joko kiinteäksi asennettua tai ulkopuolista (esmes CTEK MXS10 12V/10A).

Ajo ei ole päivittäistä, mutta jonkin kerran viikossa asiointiajoa suuntaansa 10 -30km.
Mutta silloin kun on, pitää tosiaankin päästä liikkeelle, vaikka ~30 asteen pakkaset ei täällä ole harvinaisia.
Ja nämähän kait kuluttavat sähköä, vaikka olisivat seisonnassa. Pieni voimistelu ulkopuolisen laturin kaa ei ole ongelma, mut se voi olla, jos laturi ei osaa lisätä virtasta, kun webasto alkaa automaattisesti toimia käynnistyksen yhteydessä, ja sattuu vielä unohtaan s+s:n päälle.

Mitenköhän nyt olisi hyvä toimia?

e)-f)-g) hanahinnat ratkaisi mydieselin tappioksi, vaihteistoöljyt vaihtuu kun ajan saa, hyvä-minä
kun tuli kysyttyä ennenkuin yritti tunkea mitään siihen reikään  :D 





Poissa Niclashki

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 743
  • www.vrcf.fi
Vs: Joukko kysymyksiä V60 d3 /2019/ 100 000km
« Vastaus #3 : 09.10.2022, 19:06:07 »
Sen automaattisen ns. viimasuojan näet ihan maskin sisään kun katsot. Näyttää kuin olisi sälekaihtimet siinä. Auton ollessa sammuksissa, niin on kiinni se ja kun auto tarpeeksi lämpenee ja tarvitsee jäähdytystä, niin se alkaa aukaisemaan niitä.
V90 T8 2020 Inscription

Poissa hyrysysy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 103
  • www.vrcf.fi
Vs: Joukko kysymyksiä V60 d3 /2019/ 100 000km
« Vastaus #4 : 10.10.2022, 16:34:09 »
Kiitos vastauksesta.
Olennaista, miten toi oikeessa elämässä toimii siellä 20 - 30 asteen pakkasissa?
Noi ~20 asteen pakkaset saattaa meillä olla yhtäjaksoisesti pariviikkoisia.
Just tästä syystä kysyn myös tuota akkulaturikysymystä.

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 791
  • www.vrcf.fi
Vs: Joukko kysymyksiä V60 d3 /2019/ 100 000km
« Vastaus #5 : 11.10.2022, 12:08:51 »
D) Kuten Ribbe jo vastasi, akkuja on kaksi. Käynnistysakku löytyy tavaratilasta, kuljettajan puoleiselta sivulta ja 10 Ah apuakku on konehuoneessa samalla puolella, lähellä lataus-/lisävirtapisteitä. Molemmat ovat AGM tyyppiä. Volvon "oma" ylläpitolaturi antaa enimmillään 7 A virtaa. Sama laite löytyy tietenkin myös Calixin valikoimasta. Asennusosiin en osaa ottaa kantaa, Volvolta nyt ainakin saa valmiin setin :).

Tuskin säleikön toimintaa pakkanen haittaa, se on silloin kiinni. Ilma on kuivaa ja mahdollinen lumipöllykin kevyen sorttista.
Varmaankin lähemmäs nollakelit ja veden eri talviset olomuodot suolahöysteineen saattavat olla toiminnalle haasteellisempia. Ongelmia en ole havainnut jo melko pitkän yhteisen taipaleen aikana, en kyllä sitä sen kummemmin ole tarkkaillutkaan; oletusarvona kaikki toimii!

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12506
Vs: Joukko kysymyksiä V60 d3 /2019/ 100 000km
« Vastaus #6 : 11.10.2022, 13:41:58 »
Alla kuva omasta S90 kun jäätävässä lumituiskussa kävin Oulu - Jyväskylä - Oulu reissun  yhdellä perseellä. Kaihtimen edessä oli reilu 5cm jäälunta eikä mennyt rikki siitä.

Edit: kuvassa konepelti raollaan kun katsoin että onko lunta konehuoneessa ja olihan siellä :D
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Niclashki

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 743
  • www.vrcf.fi
Vs: Joukko kysymyksiä V60 d3 /2019/ 100 000km
« Vastaus #7 : 11.10.2022, 16:37:10 »
Itselläni ei ainakaan ole tuon säleikön kanssa ollut mitään ongelmia. Ei edellisessä dieselissä eikä nykyisessä hybridissä.

V90 D5 oli edellinen ja sitäkään en kyllä koskaan tarvinnut ladata, vaikka oli melko lyhyttä ajoakin välillä ja webastoa tuli käytettyä vähintään 2x päivässä. Hyvin pärjäsi kovalla pakkasella. Taisin sillä ajella noin 140tkm orkkis akuilla ja koskaan ei virta loppunut. Tosin ei siitä ylläpitolatauksesta esim kerran viikossa varmasti mitään haittaakaan ole kovilla pakkasilla.
V90 T8 2020 Inscription

Poissa hyrysysy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 103
  • www.vrcf.fi
Vs: Joukko kysymyksiä V60 d3 /2019/ 100 000km
« Vastaus #8 : 12.10.2022, 15:37:51 »
Ribbe: jos nuin kumminkin jäätyy, pitäiskö kumminkin olle erillinen maski?
Aiemmassa V70:ssä oli erillinen, muttei jäätymistä, vaikka ajo oli samanmoista.

Scraab: jäänyt ihmettelemään, miksi Ctek sitten myy 3,8 ampeerin laturia
start+stop -autoille. Tämä mun Ctek Polar antaa sen 5A. Sinisellä eivät
osanneet sanua eroa tai että miten tulisi toimia. Otaksuivat, että pikkuakkua ei
ees voi ladata. Ja lopputulema oli, että jatkan tolla Polarilla.

Ei nyt oikein ole luottamusta, kun ei mistään tunnut saavan lopullista tietoa :(


Paikalla hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2705
Vs: Joukko kysymyksiä V60 d3 /2019/ 100 000km
« Vastaus #9 : 12.10.2022, 18:14:57 »
Sulla on nyt monta erillistä "turhaa" murhetta, jotka eivät realisoidu samaan aikaan.

Viimasuoja toimii pakkasessa. Jossain poikkeuksellisessa nuoskakelissä se voi jumittaa, mutta silloin viimasuojaa ei tarvita.

S&S toiminto ei aktivoidu pakkasella, olikohan -5 astetta rajana. Siksi voit tyystin unohtaa sen toisen akun olemassaolon, kun se liittyy tähän toimintoon.

Käynnistysakkua voit tosiaan joutua lataamaan, jos ajot ovat lyhyitä ja harvakseltaan kovassa pakkasessa. Aivan sama kuinka tehokasta laturia käytät, kylmä akku ottaa hitaasti virtaa vastaan. Olennaisempaa on se, että latausta pystyy jatkamaan "yön yli" eli tarpeeksi pitkään.

Täällä etelämpänä kaikki ylimääräinen latailu on todettu tarpeettomaksi.

V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 791
  • www.vrcf.fi
Vs: Joukko kysymyksiä V60 d3 /2019/ 100 000km
« Vastaus #10 : 13.10.2022, 09:24:19 »
Juuri noin, mitä hessu80 sanoi, älä siitä maskisuojasta murhdi. SPA-alustaisilla on ajettu miljoonia kilometrejä pohjoisilla teillä, eikä aihe ole noussut esiin. Jos pääset autoon pakkasella sisään ja ovi myös pysyy kiinni, kaikki ok :).

Myös Calix myy akkulatureita 3A - 30A välillä. Volvo on valinnut -varmaankin syystä- tuon 7A version. Tarve riippuu ajoprofiilista. Minulla auto on jäänyt koronan aikana vähälle ajolle, ja kesäkelilläkin parin viikon seisonnan jälkeen ensimmäinen merkki varaustason laskemisesta on S-S:n virheilmoitus. Käyntiin auto silti lähtee, kuin palmun alta.

Enemmän akkua kuormittaa lisälämmitin. Puolen tunnin lämmitys vaatii akun toipumiseen lähteistä riippuen tunnista kahteen ajoa. Jos tuo ajo  on S-S voittoista, aika lisääntyy. Nämä ovat aikamoisia sähkösyöppöjä ja hetkittäin latausteho tuntuu hieman alamittaiselta, mutta toisaalta akuillakin on rajoituksensa.

Eipä ole kaksinen taso teidänkään Sinisellä ELK

Paikalla hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2705
Vs: Joukko kysymyksiä V60 d3 /2019/ 100 000km
« Vastaus #11 : 13.10.2022, 14:54:22 »
Enemmän akkua kuormittaa lisälämmitin. Puolen tunnin lämmitys vaatii akun toipumiseen lähteistä riippuen tunnista kahteen ajoa. Jos tuo ajo  on S-S voittoista, aika lisääntyy. Nämä ovat aikamoisia sähkösyöppöjä ja hetkittäin latausteho tuntuu hieman alamittaiselta, mutta toisaalta akuillakin on rajoituksensa.
Lämpötila vaikuttaa paljon latautumiseen. Kylmässä latautuu hitaasti. S&S ei vaikuta, sillä se ei toimi, kun akku on liian tyhjä - eikä se toimi myöskään pakkasten aikaan, kun asialla olisi vaikutusta.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa hyrysysy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 103
  • www.vrcf.fi
Vs: Joukko kysymyksiä V60 d3 /2019/ 100 000km
« Vastaus #12 : 13.10.2022, 16:45:19 »
Iso kiitos teille osallistuneille!
Paremmat on olleet vastaukset kuin meiän sinisellä.
Jatkan tuolla Ctekin Polaris -laturilla latailua, kun alkaa säätä tulla. -H-

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12506
Vs: Joukko kysymyksiä V60 d3 /2019/ 100 000km
« Vastaus #13 : 14.10.2022, 09:27:52 »
Ribbe: jos nuin kumminkin jäätyy, pitäiskö kumminkin olle erillinen maski?
Aiemmassa V70:ssä oli erillinen, muttei jäätymistä, vaikka ajo oli samanmoista.
Tuolla kelilläkään ei ollut mitään ongelmaa. Pesee talviautona edellisen sukupolven Volvot. Oli outoa ajaa kun auto näki edellä menevät paremmin kuin itse :D
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa hyrysysy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 103
  • www.vrcf.fi
Vs: Joukko kysymyksiä V60 d3 /2019/ 100 000km
« Vastaus #14 : 19.10.2022, 13:13:10 »
Tervehdys.
Sain Ctekiltä tämmöisen vastauksen, kun kyselin Start+Stop -mallin tarvetta Polar-malliin verrattuna:

Hello, 

The polar charger can be used with both AGM and EFB batteries. 
If the AGM battery requires a higher charging voltage you can use the "snowflake mode" as it's the same as the AGM mode on our other chargers. 
EFB batteries should be charged with the "normal mode"

Joten tuolta pohjalta tuo case on closed  *taavih->


 

Carcom Oy  Elekma