Autoracing  KL-varaosat

D3 öljynkulutus

  • 10 Vastauksia
  • 2674 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jpaavola

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
D3 öljynkulutus
« : 06.03.2023, 18:31:54 »
Olen ymmärtänyt, että volvon nelisylinterinen moottori tuskin syö öljyä. Omani vaikuttaisi syövän melkein litran 4-5tkm matkalla. Luulin että tästä taudista pääsee kun vaihtaa pois Vag-konsernin tuotteista.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6023
Vs: D3 öljynkulutus
« Vastaus #1 : 06.03.2023, 19:03:27 »
Paljonkos on kilsoja jo koneessa?
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2895
Vs: D3 öljynkulutus
« Vastaus #2 : 06.03.2023, 22:15:36 »
Nämä uudet VEA-koneet eli nelisylinteriset juuri vievät öljyä kaikista todennäköisimmin. Onko minkä vuoden auto?

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2123
  • Tampere - Pori
Vs: D3 öljynkulutus
« Vastaus #3 : 06.03.2023, 23:01:05 »
Kuten ylempänä todettiin niin VEA moottori eli 4-syl on juuri tästä öljynsyönnistä kuuluisa. Näissä lähes poikkeuksetta on tapahtunut seuraavanlaisesti: EGR karstoittaa moottorin ja eniten tämä käy mäntien öljyrenkaiden päälle eli ne menevät tukkoon. Tämä aiheuttaa taas sen, että voitelu kärsii ja mäntä alkaa syömään sylinterin seinämiä. Moottori siis väljistyy ja alkaa öljynsyönti. Tähän korjaus on vain moottorin vaihto  :( Tilanteen ehkäisyksi EGR ohjelmallinen poisto on ainoa vaihtoehto kun moottori ei vielä kuluta öljyä tai öljynkulutus on todella pientä, jolloin öljyrenkaat saattaa vielä puhdistua. EGR poisto on tieliikennelaissa kiellettyä, mutta se on jokaisen oma asia jos näillä aikoo ajella ilman suurempia remontteja.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Kuhaz

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 59
  • www.vrcf.fi
Vs: D3 öljynkulutus
« Vastaus #4 : 07.03.2023, 00:28:47 »
Kuten ylempänä todettiin niin VEA moottori eli 4-syl on juuri tästä öljynsyönnistä kuuluisa. Näissä lähes poikkeuksetta on tapahtunut seuraavanlaisesti: EGR karstoittaa moottorin ja eniten tämä käy mäntien öljyrenkaiden päälle eli ne menevät tukkoon. Tämä aiheuttaa taas sen, että voitelu kärsii ja mäntä alkaa syömään sylinterin seinämiä. Moottori siis väljistyy ja alkaa öljynsyönti. Tähän korjaus on vain moottorin vaihto  :( Tilanteen ehkäisyksi EGR ohjelmallinen poisto on ainoa vaihtoehto kun moottori ei vielä kuluta öljyä tai öljynkulutus on todella pientä, jolloin öljyrenkaat saattaa vielä puhdistua. EGR poisto on tieliikennelaissa kiellettyä, mutta se on jokaisen oma asia jos näillä aikoo ajella ilman suurempia remontteja.

Koskiko tämä öljynsyönti ongelma uudempia 2017-> vea koneisia volvoja? Eikös näihin tullut muutoksia egr:ään?

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2895
Vs: D3 öljynkulutus
« Vastaus #5 : 07.03.2023, 01:15:30 »
Koskiko tämä öljynsyönti ongelma uudempia 2017-> vea koneisia volvoja? Eikös näihin tullut muutoksia egr:ään?
EGR:ään tuli tosiaan muutos muistaakseni 2016 paikkeilla, mutta valitettavasti tämä vain hidastaa sitä moottoreiden öljynsyönnin alkamista. Taksiajossa näistä uudemmistakin Volvoista on mennyt jo koneita vaihtoon.

Poissa Kuhaz

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 59
  • www.vrcf.fi
Vs: D3 öljynkulutus
« Vastaus #6 : 07.03.2023, 01:27:55 »
EGR:ään tuli tosiaan muutos muistaakseni 2016 paikkeilla, mutta valitettavasti tämä vain hidastaa sitä moottoreiden öljynsyönnin alkamista. Taksiajossa näistä uudemmistakin Volvoista on mennyt jo koneita vaihtoon.

Ja nettiautossa monta yli 350tkm ajettua ja pari yli puoli miljoonaa ajettua 2017-> vea koneista. Ei ainakaan mainittu koneen vaihdoista. Mistäpä näistä tietää, osa kestää ja osa ei. Itellä 170tkm menty v90cc d4, ainakin vielä matka jatkuu ilman öljynsyöntiä.

Poissa Niclashki

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 743
  • www.vrcf.fi
Vs: D3 öljynkulutus
« Vastaus #7 : 07.03.2023, 11:04:41 »
Mulla oli V90 D5 2018 mallinen. Se veti jo noin 1L/10tkm öljyä, kun oli mittarissa 90tkm. Samanlaisena öljyn kulutus jatkui tuonne 150tkm kohdille kun auto lähti vaihtoon. Huolto ainakin sanoi, että tuo 1l/10tkm on ihan normi tuolle moottorityypille. Nyt on myös käsittääkseni VEA -pohjainen moottori tässä bensa versiossa, V90 T8 vm 2020. Tässä ei laske yhtäkään palkkia öljynmäärä vaihtovälillä, tosin vaihtovälit ollut mulla 15tkm ja nyt autolla ajettu 50tkm. Kai näissä bensoissa ei niin tuota karstoittumisongelmaa tule.
V90 T8 2020 Inscription

Poissa Volga2018

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Vs: D3 öljynkulutus
« Vastaus #8 : 24.03.2023, 10:12:04 »
Taitaa olla tuo kulutus aika yksilöllistä, mistä sitten ikinä johtuukin. Venttiilikoppa on näissä ainakin se heikkolenkki tehtaan jäljiltä, josta vuotoa voi ilmetä. Ei tuoltakaan toki sitä litratolkulla tule. Pelkkä kopan tiivisteen vaihto ei kuulemma ole tuohon 100% varma ratkaisu. Mikäli tuo tehdään varmanpäälle vaihdetaan koko koppa, joka on siis muovia, kopan tiiviste, kopan sisällä olevien joidenkin suuttimien tiivisteet + jotain o-renkaita yms. Lisänä kuulemma käytetään jotain tiivistemassaa johoinkin kohtiin.

Tosiaan samaa ongelmaa vag-laitteissa ollut enempi vähempi ja nuokin oman kokemuksen mukaan hyvin yksilöllisiä. Itselläni ollut kyseisen konsernin diesel autoja 5 kpl ikähaarukassa 2006-2014 ja ainoastaan yksi ollut sellainen johon joutunut lisämään öljyä huoltojen välissä. Yksil joka kulutti öljyä noin litran 30tkm ajolla oli Passat ja huollon mukaan 1l/10tkm on vielä ihan ok. Omasta mielestä tuollainen on kyllä aika kova kulutus, jos noin puolet oljytilavuudesta voi joutua lisämään huoltojen välissä

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 784
  • www.vrcf.fi
Vs: D3 öljynkulutus
« Vastaus #9 : 24.03.2023, 11:04:54 »
Mulla oli V90 D5 2018 mallinen. Se veti jo noin 1L/10tkm öljyä, kun oli mittarissa 90tkm. Samanlaisena öljyn kulutus jatkui tuonne 150tkm kohdille kun auto lähti vaihtoon. Huolto ainakin sanoi, että tuo 1l/10tkm on ihan normi tuolle moottorityypille. Nyt on myös käsittääkseni VEA -pohjainen moottori tässä bensa versiossa, V90 T8 vm 2020. Tässä ei laske yhtäkään palkkia öljynmäärä vaihtovälillä, tosin vaihtovälit ollut mulla 15tkm ja nyt autolla ajettu 50tkm. Kai näissä bensoissa ei niin tuota karstoittumisongelmaa tule.
Minulla oli alkupään VEA T5 V70, ja sille öljy maistui. Alussahan tuo on odotettua, mutta siinä ei "sisäänajo" auttanut, vaan homma paheni. Näissä männänrenkaat jumiutui, ja ainoa lääke olisi ollut mäntäremontti.

S90 D4 ei ole tarvinnut öljyä lisäillä, tosin kilometrit ovat nykyisin olemattomia ja alusta alkaen öljyt ovat vaihtuneet "taksisyklillä" eli viimeistään 20000 välein.

Poissa jpaavola

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: D3 öljynkulutus
« Vastaus #10 : 25.03.2023, 17:57:12 »
Mulla on 2019 mallinen D3 ex-taksi, jolla ajettu reipas 200tkm ja öljyt vaihdettu 20tkm välein. Yllätyin kun lisäsin litran öljyä ja auto pyysi lisää 5tkm päästä. Ajan noin 1tkm viikossa, joten öljyä pitää varata kotiin isompi kannu

 

Ateho  Elekma