Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Showroom => Aiheen aloitti: JJPA - 25.07.2023, 20:28:10
-
Vajaa vuosi sitten tuli ostettua iso kasa murhetta itselle. Oli hiljattain leimattu ja mittarissa kohtuulliset 350tkm niin mikä voisi mennä pieleen?
Syksyllä vesisateessa pimeällä parkkipaikalla auto näytti ihan hyvältä. Koeajolla ei mitään ihmeempiä, joten auto vaihtoi omistajaa.
Vähän aikaa ehdin ajella kunnes jokin vesiletku paisarin lähettyviltä räjähti motarilla. Nilkuttamalla korjaamolle ja taas kovaa ajoa, kunnes huomasin että nyt huohottaa ja pahasti. Pakkasilla vaihtelin huohottimen osat ja puolivuotta sai huokasta kunnes laturi päätti että nyt riittää.
Ostaessani en tiennyt että autolla oli ajettu jo 600tkm, olisi pitänyt tarkistaa historiatietoja paremmin. Tiesin kyllä että mittaristo oli vaihdettu, mutta en tiedä miksi, mutta oletin että ne kilometrit olisi silti oikeat enkä siitä enempää kysellyt myyjältä. Asia selvisi vasta myöhemmin ja nyt oikea ajomäärä on +620tkm.
Käytin leimalla ja päästöt oli aivan pielessä, lisäksi oli perus koiranluut yms.
Päästöt näytti tältä:
CO% 5,77
CO2 11,20
HC 233
O2 0,40
Lambda 0,851
Nyt tässä pohditaan että vieläkö yritetään leimaa vai joko luovutetaan..
(https://i.ibb.co/MfZr5yr/IMG-20230101-134801.jpg) (https://ibb.co/MfZr5yr)
(https://i.ibb.co/jVTvGxJ/IMG-20230101-134853.jpg) (https://ibb.co/jVTvGxJ)
-
Totta kai vielä leimalle, jos siis muuten auto mielyttää ja näyttäähän tuo kuvissa siistiltä.
-
Onko tehty viinalla kulkevaksi? Muuta ohjelmointia?
Olisko katti lopussa, onko minkälainen?
On tuossa kyllä jotain muutakin pielessä.
-
Onko tehty viinalla kulkevaksi? Muuta ohjelmointia?
Olisko katti lopussa, onko minkälainen?
On tuossa kyllä jotain muutakin pielessä.
Toimii myös viinalla, leimalla oli kyllä bensaa tankissa, ajatus oli kyllä mennä e85 tankissa mutta tuli kiire käyttää eikä ehtinyt enää ajaan tankkia tyhjemmäksi.
Huoltovihkossa lukee stage 1 ja jotain suuttimista.
Katsuri epäili heti ettei oo kattia ollenkaan, mutta kyllä siellä putkessa orkkis katti löytyy.
Auto toimii kuitenkin hyvin, ei kuluta mitenkään järjettömästi. Satunnaisesti starttaa normaalia kauemmin ennen kun lähtee ja vikavalo on nyt välillä palanut mutta muuten ei mitään huomattavaa ongelmaa.
-
Jos ei oo flex fuel sarjaa niin todennäkösesti ei oo anturia polttoaineelle. Kannattaa tankata pelkkää viinaa ja käydä kattoon päästöt uudestaan. Todennäkösesti katti rikki kun käyttänyt bensaa ja käynyt liian rikkaalla. Vikavalokin voi liittyä bensalla ajamiseen ja rikkaaseen seokseen.
-
Hyvä huomio, täytyy siirtyä jatkossa taas pelkkään viinaan. Vikavalo vois tosiaan johtua siitäkin kun nyt viimeaikoina ollu bensaa tankissa.
-
Tätä nyt ei ole aivan vielä kuopattu, vaan koitetaan nyt jos sen leiman sieltä saisi puserrettua.
Tähän mennessä vaihdettua:
-koiranluut
-alapallot
-raidetangonpäät
-etummainen lambda.
Päästöjä käyty kokeilemassa, mutta ei kelvannut vieläkään. Josko se katti olisi sieltä sitten rikki. Osui silmään "halpa" konevikainen vastaava jonka hain varaosa-autoksi. Siitä irroittelen paljon tarpeellista pisteosaa ja sen katalysaattorin. Siinä olisi melkein uuden oloinen tuulilasikin, mutta sitä ei taida siitä saada vaihdettua oman haljenneen tilalle.
-
Katalysaattori vaihdettu, arvot parani vähän, mutta ei silti mitään toivoa.
Pelkkää e85 tankissa mutta ei riitä, ajossa ei mitään outoa, käynti normaalia. Pitääkö se toinenkin lambda vaihtaa, voiko se edes olla syy moisiin lukemiin? Ei huvittaisi jokaista osaa vaihtaa varmuuden vuoksi kun ei ole ihan ilmaisia.
-
Kyllähän se takalambda vaikuttaa. Jos se seilaa pielessä niin antaa väärää tietoa eikä etummainen osaa säätää oikein.
Et sais katottua testerillä minkälaista lukemaa näyttää?
Tuleeko vikavalo vielä?
-
Viimeisellä kerralla lambda oli ilmeisesti ollut jotain 0.86, en vienyt autoa itse mutta jotain tollasta se oli. Etummainen lambda vaihdettiin kun sellainen sattui löytymään, mutta sillä ei näemmä ollut vaikutusta.
Vikavalo ei ole nyt enää syttynyt.