Futurez  Kulkukoira

Uusi XC90 (2016 ->)

  • 2197 Vastauksia
  • 612641 Lukukerrat

0 jäsentä ja 6 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa DMB

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1500 : 12.11.2017, 21:00:55 »
Hetkinen, en kirjoittanut mitään kieltämisestä, joten voit laittaa olkiukkosi takaisin reppuusi, kiitos.
Monissa Saksan kaupungeissa keskustellaan diesel kiellosta - lähinnä siis sallitaanko Euro6 vai 6c dieselit. Seuraavana tähtäimessä on tod.näk. bensiiniautot joissa ei ole hiukkassuodatinta.
XC60 D4 AWD 2015, S212 350CDI 2011

Poissa JJ-Race

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1501 : 20.11.2017, 13:14:23 »
Noniin, ensimmäinen pitkä matka takana ja tuntumaa autosta on nyt 3000 km verran. Tyytyväinen ollaan kumpikin kuski. Tekniikkaa on pirusti enemmän kuin edellisissä Volvon malleissa, mutta nyt alkaa auto tuntumaan jo omalta. Tehtiin 1000 km reissu ja menomatkalla AWD moodi päällä kulutus oli 8,5 L/100 + sähköä akullinen.  Takaisin tultiin vakiolla hybridi moodilla ja kulutus oli 8,0 L/100 + sähköä saatiin menemään 15 kWh, eli puolitoista akullista. Jotenkin muutenkin auto vastasi kaasuun yms paremmin normaalilla hybdid-moodilla etuvetoisena. Kumpaankin suuntaan lähtiessä akku oli täynnä. Summasummaarum, tuo normimoodi tuntuu luontevimmalta matkaa tehdessä ja Hold toiminnolla pelaamisella varmaan voittaisi vielä loppumatkan kaupunkiruuhkassa ajelussa. Yllättävän paljon auto kerää ilmaista energiaa matka-ajossakin, mutta sille pitää antaa akussa tilaa ja käyttää akkua matkan aluksi tyhjemmäksi. 500 km matkalla saa 20 km "ilmaisen" energian.

Tekniikassa ei muuten ole moitittavaa, mutta navin kanssa olisi paikka askarrella. En sitten yhtään pidä tuosta miesäänestä ja vakiona olevista nopeuskameroista puuttuu n kolmasosa. Kameravaroitukseen kun saisi vielä äänimerkin, niin avot. Vielä en ole löytänyt paikkaa, mihin noita puutteita voisi raportoida.

JJ
« Viimeksi muokattu: 20.11.2017, 13:16:20 kirjoittanut JJ-Race »
Tilattuna: EX90 Twin Performance Ultra
Ajossa: XC90 MY18 T8 R-Design, Polestar Engineered
Ajossa: XC40 MY21 P8 AWD Recharge
Ex: XC60 12 D3 Summum AWD, Rica Stage 2, S80 08 D5 Summum, Rica Stage 1, V70 99 20-valve 2,5 L

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1502 : 20.11.2017, 18:34:24 »
Kamerahäly on varmaan "unohtunut", ettei turvallisuus imagoinen kärry mitenkään, edes vahingossa, innosta ajamaan yhtään ylinopeutta. Milloinhan askartelevat moodien vaihdon naviin asetetun määränpään mukaan, eli auto itse laskee milloin akun käyttö on optimaalisinta jäljellä olevan reitin mukaan.

Mukava kuulla, ettei edelleenkään harmita!

Poissa ptu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • cq dx !
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1503 : 21.11.2017, 22:40:09 »
Muutama havainto ensimmäiseltä 8 tkm matkalta:

Lisälämmittimen on/off valinta olisi kiva olla nopeammin valittavissa kuin asetusvalikosta monen näppäilyn ja scrollauksen takaa. Itselleni on juurtunut tapa pitää se pois päältä esim jos autoa siirtää vain jokusen metrin pihalla. Ei tee hyvää webastolle (tms) sellaiset muutaman sekunnin tai minuutinkaan käytöt. Ainakaan diesel-lisälämppärit eivät moisesta tykkää, likaantuvat. Ja onhan tästä maininta T8:nkin manuaalissa.

Myös akun "Hold" nappula voisi olla heti päänäytöllä mielestäni.

Ajan lähes kokonaan sähköllä (Pure)=> lisälämmitin oltava aina päällä alta 10 asteen lämpötiloissa - toisaalta tästä on se hyöty, että moottori on valmiiksi aina lämmin jos tehoa tarvitseekin antiikkimoottorin puolelta.

Ajan hyvin usein AWD tai Sport -moodissa jos sähkö-range ei riitä. Jotenkin minua tökkii Hybrid-mode, jossa moottori sammutetaan hyvinkin lyhyiksi jaksoiksi esim moottorijarrutustilanteessa. Voiko jatkuva starttailu olla koneelle hyväksi? Lienee mietitty, mutta silti vaivaa. Sport-moden kaasun vaste on aivan loistava.

AWD modessa 110 km/h maantieajossa pääsee tosiaan tuohon vähn reiluun 8 litran kulutukseen, siis ilman sähköä - odotin suurempaakin kulutusta.

Onko AWD vs Sport -modessa kulutuseroa normaalissa maantieajossa? Entä pysähtelevässä taajama-ajossa? Siis tilanteessa, jossa akku on käytetty. Olettaisin, että jonkinmoista on, ainakin kierrokset ovat hitusen korkeammalla Sportissa useassa tilanteessa.

Asun saviteiden päässä, huuhtelen auton usein vedellä => pari kertaa jarrupalat ovat ruostuneet todella kovaa kiinni levyihin kun auto on seissyt pari vrk huuhtelun jälkeen. Sittemmin olen vähän koittanut pihalla kuivailla niitä jarruttelemalla. Porsche-miehet kuulemma käyttävät lehtipuhallinta jarrujen kuivaamiseen ja vastaavan välttämiseksi.. ;)

Ja en tiedä kuvittelenko, mutta välillä tuntuu että auto provosoi joitakin ihmisiä jos ajelee rajoitusten mukaan/rikesakkoalueella => pakko tulla ohi tai roikkua puskurissa. Toki tämä voi olla vain kuvitteluakin, mutta en moista ennen ole huomannut.
// XC90 T8 my-2018. 2012-2017 XC60 D5. 2006-2012 XC90 D5

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8960
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1504 : 21.11.2017, 23:35:26 »
Muutama havainto ensimmäiseltä 8 tkm matkalta:

Samaa mieltä että moniin juttuihin on turhan työlästä päästä käsiksi käyttöliittymästä. Toisaalta bensalämppärin käyttö kabiinin lämmitykseen ei hirveästi tee kulutusta, luokkaa 1L / 100km jos ei ihan pihamatelua aja. Kuinka sitten liekään bensalämppärin tehonsäätö tehty, onko siellä koko ajan liekki jota säädetään isommalle/pienemmälle vai käykö se jaksoissa jos kabiinin toivotun lämmön tekemiseen ei tarvita jatkuvaa bensalämppärin täystehoa. En ole jaksanut huolestua bensalämppärin enkä starttimoottorin käyttökertojen määrästä.

Itse ajan Purella normiajot silloinkin kun sähkö on loppu. Siitä jää aerodynaaminen alustan korkeus ja vähän energiaa kuluttava ilmastoinnin tila kuitenkin. Ok, jos ei ole ilma-alustaa niin korkeus ei muutu, mutta säästää se ilmastoinnin ekotehokin kai jotakin. Viime kesä kun oli mitä oli, ei tullut kuuma tuolla ekotehollakaan...

Jos AWD vie @ 110 km/h reilua kahdeksaa litraa, niin se on aika lailla sama kuin ilman AWD:tä. Tuossa kun ei ole minkäänlaista mekaanista linkkiä akselien välillä niin eipä siihen ole oikein syytäkään miksi AWD kuluttaisi enemmän sutimattomassa ajossa.

Jotakin lämmöntuottoa kanssa-autoilijoissa on havaittavissa, sitä ennakoiden jätin itse mallimerkinnät pois. Ja tosiaan Power-moodilla liikkeellelähdöissä pitää varoa ettei niska katkea. Vaikka se ei sen kummempi raketti olekaan, niin se liikahdus kun laittaa jalan kaasulle on aika "lähtevä".

E: Kaksi suurinta omaa valituksen aihetta se, että profiiliin ei voi asettaa Purea oletusajotilaksi; ja se, että B pitää valita erikseen vaihdekepistä. Joka ikinen ajoonlähtö virratpäälle - käppäri pois - moodi Purelle - kolme nykäisyä vaihdekepistä, mutta ei neljää koska silloin menis pakkoykköselle ja bensamoottori hörähtää. Vähän olis viilaamista vielä.
« Viimeksi muokattu: 21.11.2017, 23:38:42 kirjoittanut TOK »

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6022
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1505 : 22.11.2017, 12:22:47 »
Nyt kun nuo on softalla tehty eikä fyysisillä näppäimillä olisi kyillä kaikkien aikojen mahdolllisuus antaa asiakkaan kustomoida oman käyttöliittymänsä pikatoiminnot
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8960
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1506 : 22.11.2017, 12:38:37 »
Nyt kun nuo on softalla tehty eikä fyysisillä näppäimillä olisi kyillä kaikkien aikojen mahdolllisuus antaa asiakkaan kustomoida oman käyttöliittymänsä pikatoiminnot

Siinähän on jossain määrin tuo. Eli kun pyyhkäsee perusnäytöstä vasemmalle niin siellä on hirvee lista pieniä päälle-pois nappuloita erilaisille toiminnoille kuten pidä varaus, lataa akkua, ajonvakautus, kaarrevalot, kaista-avustin ja kymmeniä muita. Noita voi järjestellä mieleiseensä järjestykseen per kuskiprofiili. Harvoin noita kyllä tarviikaan kovin monia säätää, esim. ne viistoista erilaista turvajärjestelmää yleensä saa olla kaikki päällä.

Kuitenkin kuskin tarvii tehdä se vasemmalle pyyhkäisy ja sitten sohia sitä nappia. Muutaman voi laittaa helposti löydettäväksi tuonne mutta ei määräänsä enempää, ne loput on aikalailla oltava tiiviissä kasassa.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1507 : 24.11.2017, 07:52:11 »
Eikö mustalaatikko tarkoittanut, että päävalikkoakin voisi muokata, ja että jos valitsee kaksi nappia "pikavalikkoon", niin niiden koko voisi täyttää koko ruudun kaksistaan eikä olla standardikokoisia. Vektorigrafiikkaa vaan? Jo Windows Phonessa oli tämä ominaisuus joltansakin.

Toisaalta, esimerkiksi HSL:n lippulukijan käyttöliittymääkin kun miettii, niin nämä UX-asiat ei edelleenkään tunnu kovin korkealla olevan prioriteettilistalla missään.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1508 : 24.11.2017, 07:59:07 »
Eikö mustalaatikko tarkoittanut, että päävalikkoakin voisi muokata, ja että jos valitsee kaksi nappia "pikavalikkoon", niin niiden koko voisi täyttää koko ruudun kaksistaan eikä olla standardikokoisia. Vektorigrafiikkaa vaan? Jo Windows Phonessa oli tämä ominaisuus joltansakin.

Toisaalta, esimerkiksi HSL:n lippulukijan käyttöliittymääkin kun miettii, niin nämä UX-asiat ei edelleenkään tunnu kovin korkealla olevan prioriteettilistalla missään.
Kyllä tuossakin uskoisin että olisi mahdollista sekoittaa käyttöliittymää miten haluaa. Jos parin vuoden takaisia Volvo carsin työpaikkailmoituksia miettii niin käyttöliittymä on toteutettu "suomalaisella" QT/QML:llä. Siinä on aika helppoa sekoittaa UI-komponentteja mielensä mukaan. Eri asia jos ei ole ko. toimintoa toteutettu.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa JJ-Race

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1509 : 26.11.2017, 12:29:08 »
Löytyihän se kameran ilmoitusäänikin, eli on yhdistetty yleiseen ylinopeusvaroitusääneen. Kun laittoin varoitusäänen kytkeytymään 15 km/h kohdalla niin ei piippaile kokoajan ajaessa "toleranssien mukaan" ja samalla tulee kameroistakin aina ilmoitus. Vielä kun löytäisi netistä paikan missä voisi raportoida nuo puuttuvat kamerat. Heren sivuilla saa ilmoitettua karttapuutteet ja kartta tuntuukin olevan aika hyvin ajantasalla.


JJ
Tilattuna: EX90 Twin Performance Ultra
Ajossa: XC90 MY18 T8 R-Design, Polestar Engineered
Ajossa: XC40 MY21 P8 AWD Recharge
Ex: XC60 12 D3 Summum AWD, Rica Stage 2, S80 08 D5 Summum, Rica Stage 1, V70 99 20-valve 2,5 L

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1510 : 26.11.2017, 19:54:01 »
Tänään ajelin T8:n perässä. Taitaa olla Volvossakin joku läppäsysteemi. Pakokaasua tuli vain toisesta putkenpäästä? Saman nähny X5 hybridissäkin.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8960
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1511 : 26.11.2017, 19:59:14 »
Tänään ajelin T8:n perässä. Taitaa olla Volvossakin joku läppäsysteemi. Pakokaasua tuli vain toisesta putkenpäästä? Saman nähny X5 hybridissäkin.

Se putkistohan tulee toiselle ulostulolle ja siitä on vaan haarautettu toiselle puolelle. Kevyellä kuormalla ei juuri savuta kuin kuskin puoleisesta rööristä.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1512 : 26.11.2017, 20:21:02 »
Se putkistohan tulee toiselle ulostulolle ja siitä on vaan haarautettu toiselle puolelle. Kevyellä kuormalla ei juuri savuta kuin kuskin puoleisesta rööristä.
tuo selittää kun valoista lähtiessä vähän tuli pakokaasua kun perässä ajoin
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa rampe13

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 126
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1513 : 01.12.2017, 06:47:35 »
Se putkistohan tulee toiselle ulostulolle ja siitä on vaan haarautettu toiselle puolelle. Kevyellä kuormalla ei juuri savuta kuin kuskin puoleisesta rööristä.

Ei ole noin. Putki tulee keskelle takapönttöä joka on poikittain takapuskurin takana, molemmissa päissä ulostulot ja oikealla läppämoottori. Muistaakseni näin

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1514 : 01.12.2017, 08:02:18 »
Ei ole noin. Putki tulee keskelle takapönttöä joka on poikittain takapuskurin takana, molemmissa päissä ulostulot ja oikealla läppämoottori. Muistaakseni näin
Ilmeisesti tämä on uudemmasta XC90:stä?
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

 

Autoracing  KL-varaosat